Tieto OyJ

Ei se haluamisesta ole kiinni. Jos olisi kokonaisuutena kustannustehokkaampaa hankkia 20 täysin erillistä "ketterää" järjestelmää ja naittaa ne juttelemaan yhteen ja ylläpitää sitä sekasotkua koko systeemin elinkaaren ajan, niin varmasti niin myös tehtäisiin.

Lisenssisotkut taas eivät ole koskaan asiakkaasta kiinni, eli niiden osalta syyllinen on toimittajissa.

Eli siis jo lähtökohtaisesti paska ja puolivillaisesti toimiva järjestelmä on parahas vaihtoehto, koska se on kustannus tehokas? Juuh! näihän se on, sitten kun noita monoliitteja aletaan 3-5v puukottamaan kun huomataan, että jotain toimintoja puuttuu niin aletaan olla jo ihan ihanne tilanteessa.
 
Eli siis jo lähtökohtaisesti paska ja puolivillaisesti toimiva järjestelmä on parahas vaihtoehto, koska se on kustannus tehokas?
Näinkös minä sanoin?

Kyllä siellä varmasti yritetään joka kerta hankkia parasta mahdollista tuotetta käytettävissä olevilla resursseilla. Toiveet vaan ovat liian korkealla ja samaten toimittajien lupaukset.
 
Näinkös minä sanoin?

Kyllä siellä varmasti yritetään joka kerta hankkia parasta mahdollista tuotetta käytettävissä olevilla resursseilla. Toiveet vaan ovat liian korkealla ja samaten toimittajien lupaukset.

Joo en mä sitä kielläkkään etteikö aina yritettäisi saada x määrällä rahaa parasta, mutta jotenki alkaa tuntua ettei yksikään julkisella rahalla rakennettu it-projekti ns. osu maaliin.

Esim tällainen pikku puukotus järjestelmään..? Ei pitäisi olla kovin kummoinen asia. (CGI)
Helsinki maksaa 60 000e/kk toimeentulotuen nettijärjestelmästä – "Tosiasiallinen kustannus satasia"
Tämä tosin vissiin toimii, mutta ylläpito :rofl:. Ja tuohon aikaan oli hyvin tiedossa että toimeentulotuki siirtyy kelaan.

Miksi tämä Tiedon kura joka valuu julkisuuteen asti ei jotenki toimi referenssi materiaalina? Pitäishän tuon paskan jo painaa jossain kupissa? Ja ei auta kuin toivotaa kovasti onnea Postille ja it-infan uudistukseen. Posti valitsi Tiedon konesali- ja pilvipalvelukumppaniksi - Posti Group Oyj
 
Joo en mä sitä kielläkkään etteikö aina yritettäisi saada x määrällä rahaa parasta, mutta jotenki alkaa tuntua ettei yksikään julkisella rahalla rakennettu it-projekti ns. osu maaliin.

Esim tällainen pikku puukotus järjestelmään..? Ei pitäisi olla kovin kummoinen asia. (CGI)
Helsinki maksaa 60 000e/kk toimeentulotuen nettijärjestelmästä – "Tosiasiallinen kustannus satasia"
Tämä tosin vissiin toimii, mutta ylläpito :rofl:. Ja tuohon aikaan oli hyvin tiedossa että toimeentulotuki siirtyy kelaan.

Miksi tämä Tiedon kura joka valuu julkisuuteen asti ei jotenki toimi referenssi materiaalina? Pitäishän tuon paskan jo painaa jossain kupissa? Ja ei auta kuin toivotaa kovasti onnea Postille ja it-infan uudistukseen. Posti valitsi Tiedon konesali- ja pilvipalvelukumppaniksi - Posti Group Oyj

Tässä taas loistava esimerkki kuinka kadunmiehet tietää...

Nämä puheet kalliista järjestelmistä ja toimittajaloukuista loppuisi hyvinkin nopeasti kun kunnat/kaupungit/valtio suostuisi hankkimaan omia tekijöitä. Pelkästään ulkopuolisen projarin kulu on vähintään 10k€/kk ja tähän tekijät päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisi sai tarpeekseen uuden tietojärjestelmän viivästymisestä – sopimus Tiedon kanssa purettiin
(esimerkki järjestelmästä, jossa asiakas ei ehkä tiennyt, mitä oli tekemässä)

Tästä muistankin lukeneeni silloin aikoinaan, piti ihan kaivella että missä tilassa tuo nyt menee, ei tuo ilmeisesti edelleenkään ole maalissa asti?

Suomalaisten IT-projektien epäonnistumisten karu luettelo - tässä 5 pahasti epäonnistunutta
"...huomattavin osa, uusi rikosilmoitusjärjestelmä valmistuu ilmeisesti vasta vuoden 2018 lopulla."

Näköjään tuota on polkaistu taas liikkeelle viime syksyllä, kuvastanee että järjestelmä ei edelleenkään ole ihan yksinkertaisimmasta päästä toteuttaa.
"Vitja-hankkeen toimikausi on 1.10.2017- 31.12.2020"
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2017-AK-162530.pdf
 
Nuo julkiset kilpailutukset monesti lahjotaan "oikeaan suuntaan" jo ennen kuin ne julkaistaan Hilmassa. Kaksi mahdollista tarjoajaa projektiin? Toinen tarjoaja vie Hannun rypläysreissulle Tallinnaan kuukautta ennen. Kummasti Hannu on saanut päähänsä ajatuksen, että tähän täytyy ehdottomasti saada härpäke X, joka löytyy sattumalta vain toiselta potentiaaliselta tarjoajalta.
 
Nuo julkiset kilpailutukset monesti lahjotaan "oikeaan suuntaan" jo ennen kuin ne julkaistaan Hilmassa. Kaksi mahdollista tarjoajaa projektiin? Toinen tarjoaja vie Hannun rypläysreissulle Tallinnaan kuukautta ennen. Kummasti Hannu on saanut päähänsä ajatuksen, että tähän täytyy ehdottomasti saada härpäke X, joka löytyy sattumalta vain toiselta potentiaaliselta tarjoajalta.

Ihanan vanhanaikaista. Viina ja huorat oli ihan jees joskus ysärinä. Nykyisin pitää järjestää koko Hannun perhe Leville viikolla 8 sis. kelkka safarit, hissiliput etc...

Edit: Levin keikka on helposti +5k€ jolloin aika moni ei lähde tähän koska kilpailutus on vienyt jo kaikki katteet. Kaupan päälle Hannulle ja toimittajalle tulee hemmetinmoiset riskit jäädä kiinni. = ei kannata
 
Viimeksi muokattu:
Nämä puheet kalliista järjestelmistä ja toimittajaloukuista loppuisi hyvinkin nopeasti kun kunnat/kaupungit/valtio suostuisi hankkimaan omia tekijöitä. Pelkästään ulkopuolisen projarin kulu on vähintään 10k€/kk ja tähän tekijät päälle.

Nykyinen julkisen sektorin pienentämistä ajava politiikka on varmasti vaikuttanut tähänkin tilanteeseen, jossa kriittistä osaamista ei omassa talossa ole tai pätevää henkilöstöä ei saada julkisen sektorin palkkatasolla houkuteltua. Lähtökohtana on, että henkilöstömenot on minimit ja kaikki tarvittava hankitaan ulkopuolelta laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Lopputuloksena julkiset organisaatiot maksavat pahimmassa tapauksessa itsensä kipeäksi huonosti tehdyissä hankinnoissa - laatu ja kustannustehokkuus jäänyt mainoslauseisiin.
 
Nykyinen julkisen sektorin pienentämistä ajava politiikka on varmasti vaikuttanut tähänkin tilanteeseen, jossa kriittistä osaamista ei omassa talossa ole tai pätevää henkilöstöä ei saada julkisen sektorin palkkatasolla houkuteltua. Lähtökohtana on, että henkilöstömenot on minimit ja kaikki tarvittava hankitaan ulkopuolelta laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Lopputuloksena julkiset organisaatiot maksavat pahimmassa tapauksessa itsensä kipeäksi huonosti tehdyissä hankinnoissa - laatu ja kustannustehokkuus jäänyt mainoslauseisiin.

Nimenomaan, tähän se on johtanut. Olisi hauska tietää paljonko Kivekäs on valmis panostamaan kaupungin oman IT:n kasvattamiseen? Veikkaan 0 euroa.

Itsellä pääsee aina naurun purskahdukset kun Sipilä ja kumppanit hypettää "digitalisaatiota". Taustalla on nämä vanhat roskat ja tahto panostaa "ei hypeen" on tosiaan nolla.
 
Nykyinen julkisen sektorin pienentämistä ajava politiikka on varmasti vaikuttanut tähänkin tilanteeseen, jossa kriittistä osaamista ei omassa talossa ole tai pätevää henkilöstöä ei saada julkisen sektorin palkkatasolla houkuteltua. Lähtökohtana on, että henkilöstömenot on minimit ja kaikki tarvittava hankitaan ulkopuolelta laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Lopputuloksena julkiset organisaatiot maksavat pahimmassa tapauksessa itsensä kipeäksi huonosti tehdyissä hankinnoissa - laatu ja kustannustehokkuus jäänyt mainoslauseisiin.
Julkinen sektori on Suomessa aivan äärimmäisen paisunut, velkanottoon perustuva ja siitä saisi huoletta karsia 50-90% helvettiin vaikka samantien. Jos sitä sen sijaan entisestään paisutettasiin, nousisisi jo valmiiksi käsittämätön riistoverotus ja aivo/osaajavuoto kiihtyisi entisestään jolloin päästään saman ongelman ääreen, mutta elintaso laskee kaikilla.
Konsulttien ostaminen on kallista, mutta siinäkin pääsee jo pitkälle kun ostaa osaavilta ja rehellisiltä tahoilta eikä noilta vendorlokkaavilta Intiaan ulkoistajilta, jotka ovat näennäisesti "halpoja".
 
En nyt koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta käsitykseni mukaan Tiedon ovat perustaneet entiset virkamiehet, jotka myös edelleen omistavat sen.

Ei sillä, että se tulisi yllätyksenä, mutta selittänee asioita - sekä hankintoja että niiden "laatua".
 
En nyt koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta käsitykseni mukaan Tiedon ovat perustaneet entiset virkamiehet, jotka myös edelleen omistavat sen.

Ei sillä, että se tulisi yllätyksenä, mutta selittänee asioita - sekä hankintoja että niiden "laatua".
Tietotehdas oli alkuperäinen nimi ja Yhdyspankin ATK-osasto oli pohjana. Siitä sitten jokunen sata yritysostoa/fuusiota myöhemmin on Tieto.
 
Julkinen sektori on Suomessa aivan äärimmäisen paisunut, velkanottoon perustuva ja siitä saisi huoletta karsia 50-90% helvettiin vaikka samantien. Jos sitä sen sijaan entisestään paisutettasiin, nousisisi jo valmiiksi käsittämätön riistoverotus ja aivo/osaajavuoto kiihtyisi entisestään jolloin päästään saman ongelman ääreen, mutta elintaso laskee kaikilla.
Konsulttien ostaminen on kallista, mutta siinäkin pääsee jo pitkälle kun ostaa osaavilta ja rehellisiltä tahoilta eikä noilta vendorlokkaavilta Intiaan ulkoistajilta, jotka ovat näennäisesti "halpoja".

Paisunut kuin keski-ikäinen suomalainen mies eli keskeltä. Keskijohtoa on niin maa prkleesti mutta tekijöitä nolla.
 
Yksikin mars? luotain laskeutui rinteeseen ja vieri rotkon pohjalle tuhannen pillun päreiksi. Oli mennyt metrit ja imperiaalit sekaisin.

Tämä IT on hauskaa alue. Joka hemmetin kirvesmies, sairaanhoitaja, yritysjohtaja, taksikuski ja muut kadunmiehet tietää MITEN näitä IT järjestelmiä tehdään.

Mutta auta armias jos joku menee neuvomaan heitä heidän omassa työssä. "Älä sä tule neuvomaan kun et tajua näistä hommista mitään"

Itse jos koodaisin LifeCare tyyppisiä sovelluksia niin Citrix tyyppinen ratkaisu olisi ainoa vaihtoehto koska kunnissa on jos jonkin näköistä työasemaviritystä.
Usein jää vaikutelma, että niitä softia on todennäköisesti tekemässä, tai ainakin suunnittelemassa juurikin ne kadunmiehet. Ehkä se johtuu siitä, että näissä isoissa firmoissa päättämään pääsevät liian usein ihmiset jotka ovat parempia puhumaan paskaa kuin koodaamaan tai suunnittelemaan.

(ihan sisältäpäin nähty vastaavaa, ei mitään puskista jeesustelua edes)
 
Tässä taas loistava esimerkki kuinka kadunmiehet tietää...

Nämä puheet kalliista järjestelmistä ja toimittajaloukuista loppuisi hyvinkin nopeasti kun kunnat/kaupungit/valtio suostuisi hankkimaan omia tekijöitä. Pelkästään ulkopuolisen projarin kulu on vähintään 10k€/kk ja tähän tekijät päälle.

No ei sinne nyt tekijöitäkään kannata hommata kun ei ole mitään ammattitaitoa pyörittää sitä toimintaa. Ammattitaitoinen hankintaorganisaatio sen sijaan olisi se mitä tarvittaisiin, nykyään hankinnoissa pyörii mukana lähinnä kaiken maailman suhareita, jotka eivät ymmärrä hittoakaan siitä mitä ostetaan. Ja sitten maksetaan 50ke satasen työstä.
 
Usein jää vaikutelma, että niitä softia on todennäköisesti tekemässä, tai ainakin suunnittelemassa juurikin ne kadunmiehet. Ehkä se johtuu siitä, että näissä isoissa firmoissa päättämään pääsevät liian usein ihmiset jotka ovat parempia puhumaan paskaa kuin koodaamaan tai suunnittelemaan.

(ihan sisältäpäin nähty vastaavaa, ei mitään puskista jeesustelua edes)
Tämä.Ilmeisesti tieto on suunnitellut ja toteuttanut noi hsl:n automaatit?.Siellä on joko huonoja suunnittelijoita tai koodereita jotka eivät vaan osaa koska mitä noita automaatteja joutunut käyttämään niin tuntuu ettei siellä oikeasti osata tehdä kuin näitä paina nappi->tee tämä<--palaa->mene etteenpäin.Noilla tuntuu olevan vaikeuksia toteuttaa sellainen yksinkertainen gui kuin paina nappia->maksa lippu->saa lippu->suksi v*ttuun automaatilta.Nythän noissa vedellään läpi niitä vaihtoehtoja ja metrot/dösät/ratikat kerkee menemään nokan edestä kun porukka säätää noiden kanssa.:D:kahvi:
 
Tiedän ihan faktana, että ei ne firmat mitään hankkeita jätä väliin. Se olisi järjettömän tyhmää - miten voit edes ajatella noin?

Oma vanha firma jätti myös julkisen puolen kilpailutukset väliin. Liian kalliiksi kävi.

Aki Pyysingin kolumnin sivujuonteesta löytyi muuten tälläinen:

Ocusweepin tuore ja Dovren entinen hallituksen jäsen Tero Viherto kysyikin toimitusjohtaja Patrick von Esseniltä, että onko Dovre tarjonnut osaamistaan Suomessa, kun täällä julkiset urakat järjestään kusevat.

Patrick sanoi kyllä viestitelleensä ministereille, mutta saaneensa huonosti vastauksia. Lisäksi hän valitteli, että Suomessa julkiset kilpailutukset voittavat yleensä halvimmat, eivätkä parhaat.
 
No ei sinne nyt tekijöitäkään kannata hommata kun ei ole mitään ammattitaitoa pyörittää sitä toimintaa. Ammattitaitoinen hankintaorganisaatio sen sijaan olisi se mitä tarvittaisiin, nykyään hankinnoissa pyörii mukana lähinnä kaiken maailman suhareita, jotka eivät ymmärrä hittoakaan siitä mitä ostetaan. Ja sitten maksetaan 50ke satasen työstä.

Myös mainitsemasi ammattilaiset on yksi osa tekijöistä. Hommahan on oikeasti monen asian summa ja jos joku failaa niin se näkyy.

@Tarnado Dovrella on se ongelma että he käyttävät Norjalaisia eli tekijöiden tuntihinnat alkaa 2:lla eikä laatu ole sen parempaa.
 
Eikö Tiedon aiempi nimi ollut TietoEnator?
Tiedolla on aika pitkä historia. Se perustettiin nimellä Tietotehdas joskus 60-luvulla. 90-luvulla Tietotehdas fuusioitui Valtion tietokonekeskus VTKK:n kanssa ja tuloksena oli TT-Tieto. Sitten TT pudotettiin nimestä pois. Sitten tuli fuusio ruotsalaisen Enatorin kanssa ja nimeksi TietoEnator. Myöhemmin nimestä pudotettiin Enator pois.
 
Tiedon historia on yhtä epäselvä kuin firman toteutukset itsekin: on ollut yhteisyrityksiä (TietoSavo, TietoTapiola), Tietotehdasta, TT-Tietoa jne jne jne.
Lopputulos on ollut helvetillinen määrä projekti"päälliköitä" joiden taso on kuin Nokia-armeijassa pahimmillaan sillä erolla, että jos Nokiassa oli autismi se yhdistävä tekijä, on Tiedon osalta se osaamattomuus ja lähes julkisensektorin tyylinen laiskuus ja vastuiden välttely.
 
Tiedon historia on yhtä epäselvä kuin firman toteutukset itsekin: on ollut yhteisyrityksiä (TietoSavo, TietoTapiola), Tietotehdasta, TT-Tietoa jne jne jne.
Lopputulos on ollut helvetillinen määrä projekti"päälliköitä" joiden taso on kuin Nokia-armeijassa pahimmillaan sillä erolla, että jos Nokiassa oli autismi se yhdistävä tekijä, on Tiedon osalta se osaamattomuus ja lähes julkisensektorin tyylinen laiskuus ja vastuiden välttely.

TietoSavo (Enfo) ei kylläkään liity Tietoon millään tavalla ja se on perustettukin 2 vuotta ennen Tietotehdasta.
 
^^Tieto-Tapiolasta ulkoistettiin henkilöitä Tietoon vuonna 2013. Yhteistyöyritys se ei ole ollut.
 
VR lippukauppa ja VR mobiili. Taattua Tietotunator laatua.

- Käyttöliittymä kuin suoraan jonkun ylipainoisen demarilehmän perseestä
- VR Mobiililla maksaminen onnistuu vain luottokortilla
- Hidastelee ja kaatuilee enemmän kuin laki sallii -> Mystiset virheilmoitukset tulevat takuulla tutuksi
- Käyttää edelleen aikansa eläneitä Flash-paskeita
- Maksutapahtumien epäonnistuminen -> Rahat lähtee oikein nätisti tililtä mutta lippua ei näy eikä kuulu
- Mahdollista ostaa istumapaikka vaunuun tai junavuoroon jota ei ole olemassakaan (nimimerkillä kokemusta on)
 
Kyllä jossain on menty pahasti pieleen, kun asiakas harkitsee rikosilmoitusta ja sitten lopettaa tuesta maksamisen.

Julkisissa projekteissa on pakko kilpailuttaa. Nyt on kilpailutettu huonosti. Nähtävästi menty hinta edellä. Päästäkseen alhaiseen hintaan Tieto on tehnyt halvalla huonoa koodia (veikkaus).

--

VR:n lippumyynti tehtiin Intiassa ilman kunnon rasitustestejä. Näin luin lehdestä. Mobiilista en tiedä, kun en ole joutunut sitä käyttämään, eikä se ole ollut otsikoissa.

--

Tiedolla on pätevääkin porukkaa edelleen. Nyt työ tuskin on mennyt heille, vaan offshoreen (veikkaus). Lisäksi on jätetty kunnon testaamisesta maksamatta. Ja ne pilottiprojektit, miksi ne aina jää välistä?
 
Ei Lahdessa edes kilpailutettu. Sokeasti vain ympäristökuntien Effica käyttöön myös Lahdessa ja samalla päivitys Lifecareen. Markkinaoikeudessakin ehti olla jo ja päätös oli, että pitää kilpailuttaa. Ei ole vielä kilpailutettu.

Yli 2 miljoonan it-hankinta Tiedolta kumoutui – "laiton suorahankinta"

Ja tämän yhtymän tietohallintopäällikkö on entinen tietolainen mutta lehdessä on korostettu ettei tällä ole ollut vaikutusta hankintaan.

Tässä tapauksessa ymmärrän Lahden kantaa olla tekemättä kilpailutusta. Olihan Lahdessa jo pidemmän aikaa eletty kahden eri potilasjärjestelmän kanssa ja se ei ole helppoa. Tieto ei kulje, ei ainakaan siinä mittakaavassa kuin pitäisi, papereita joudutaan toimittamaan eri yksiköiden välillä, kun paperittomuuten olisi tarkoitus pyrkiä.

Toki kilpailutus olisi voitu suorittaa, mutta se olisi viivästyttänyt kuntayhtymän yhtenäistä toimintaa. Ja olisihan kilpailutuksella voitu osoittaa, että Tiedon järjestelmä on se järkevin ratkaisu Lahden alueella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nii kaupungilla oli Pegasus ja keskusairaalalla Effica. Nytte toi sairaanhoito yhdistyi kuntayhtymässä niin haluttiin toki sama järjestelmä.

Joku lääkäri totesi tuosta Lifecaresta että siitä oli poistettu Effican hyvät ominaisuudet ja jätetty huonot :) + sitten bugit
 
Ei tosiaan ole ollut helppoa tuon lifecaren kanssa ... vai pitäisikö sanoa NightMare :D

Jos olisi kilpailutettu, niin olisiko sitten kilpailutettu pelkkä Lahden osuus tietojärjestelmästä vai koko yhtymän järjestelmä? Muiden kuin Lahden osalta muutos effica -> LifeCare, oli ikään kuin päivitys. Jos koko järjestelmä, niin sen projektin läpi viemiseen ei pari vuotta riittäisi...
 
VR lippukauppa ja VR mobiili. Taattua Tietotunator laatua.

- Käyttöliittymä kuin suoraan jonkun ylipainoisen demarilehmän perseestä
Musta toi käyttöliittymä on suoraan nuoren kokkelihoron aivoista. Muutoin allekirjoitan kommenttisi käytettävyydestä.

(Musta voisi tuon puoluepolitiikan jättää tästä keskustelusta pois)
 
Jotenki helvetin surullista että tollasten toimittajien lisenssi lypsykoneet valitaan aina uudelleen ja uudelleen..

Milloinkohan ollaan siinä pisteessä että valtio/kunnat alkaisi palkata omat koodarit, ja tällaiset yleishyödylliset projektit tehtäis OSS periaatteilla.

Ei ikinä :beye:
 
Musta toi käyttöliittymä on suoraan nuoren kokkelihoron aivoista. Muutoin allekirjoitan kommenttisi käytettävyydestä.
Muutenkin varsin viimeistellyn oloinen viritys. Hienot virheilmoitukset :)

6DC5082D-8F7D-45AD-BC7F-D0A8B5C06768.jpeg

Mielenkiinnosta kävin kokeilemassa pitkästä aikaa. Uuden sivun latautuminen kesti 1-3 minuuttia (jos ylipäätään latautui ekoilla yrityksillä). Siihen että olisin päässyt maksamaan aikaa meni joku 8 minuuttia. Sulavaa.
 
Jotenki helvetin surullista että tollasten toimittajien lisenssi lypsykoneet valitaan aina uudelleen ja uudelleen..

Milloinkohan ollaan siinä pisteessä että valtio/kunnat alkaisi palkata omat koodarit, ja tällaiset yleishyödylliset projektit tehtäis OSS periaatteilla.

Ei ikinä :beye:

OT: Avointa lähdekoodia (GPL) ei kannata käyttää järjestelmissä, jossa on sensitiivisiä henkilötietoja. Se tekee haavoittuvuuksien etsimisestä paljon helpompaa kaikille hakkereille ja varmasti noista potilastiedoista saa enemmän rahaa kuin "bug bounty"t ikinä ovat.

Sen sijaan avoimien kirjastojen (LGPL, tms.) käyttö on jopa suositeltavaa.

Se on toiveajattelua, että kukaan osaaja vapaaehtoisesti omalla ajallaan noita päivittelisi. Jos osaa tarpeeksi, on töitä alalta ja palkka juoksee. Ja jos ei osaa, niin halutaanko tämmöisen henkilön koodia/onko siitä hyötyä? Lisäksi tämä koodi pitäisi räätälöidä erikseen joka kunnan järjestelmiin. Ja palkata niitä ylläpitäjiä, jotka tarkistavat kontribuutiot, testailevat ja lisäävät niitä masterkoodiin.

--

Onhan meillä Valtori, mutta ei siitä nyt tullut sitä yhteistä Valtion osaamiskeskusta ja hankinta-automaattia, mitä poliitikot puheissaan maalailivat.

--

Tiedonkaan järjestelmä - kaikesta paskuudestaan huolimatta - ei ole käsittääkseni vuotanut henkilö- tai potilastietoja ulkopuolisille. Tiedot on olleet väärin - ja reseptitkin, mutta tietoturva on pitänyt. Se on mielestäni tärkein ominaisuus ja vasta sen jälkeen tulee se sovelluksen käytettävyys.
 
On vähän siinä ja siinä, kumpi on karmeampaa, potilasturvallisuuden vaarantuminen (vääriä reseptejä väärälle henkilölle) vai tietoturvan pettäminen. Riippunee mitä vuotaa.
 
Onkohan tuon järjestelmän tietoturvaa mahdettu edes haastaa vielä. En yllättyisi jos se vuotaisi datansa heti kun sitä vähän kopauttaa
 
Tiedonkaan järjestelmä - kaikesta paskuudestaan huolimatta - ei ole käsittääkseni vuotanut henkilö- tai potilastietoja ulkopuolisille. Tiedot on olleet väärin - ja reseptitkin, mutta tietoturva on pitänyt. Se on mielestäni tärkein ominaisuus ja vasta sen jälkeen tulee se sovelluksen käytettävyys.

Tämä on hyvä esimerkki, miksi IT-insinöörien sanaan ei kannata luottaa sokeasti. :D

Eiköhän tuollaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä ensisijainen prioriteetti ole se toimintavarmuus, koska pelataan ihmisten hengillä. Tietojen vuotamisella voidaan pyyhkiä persettä, jos joku kuolee bugin takia. :hammer:
 
OT: Avointa lähdekoodia (GPL) ei kannata käyttää järjestelmissä, jossa on sensitiivisiä henkilötietoja. Se tekee haavoittuvuuksien etsimisestä paljon helpompaa kaikille hakkereille ja varmasti noista potilastiedoista saa enemmän rahaa kuin "bug bounty"t ikinä ovat.
Ihanko tosissaan? Onko security by obscurity todella niin syvään juontunut harhaoppi, että joku vielä herran vuonna 2018 laukoo tuollaista? Itse en missään tapauksessa hyväksyisi, että omia sensitiivisiä tietojani säilytettäisiin mitenkään muuten kuin OS-periaatteella toteutetuissa järjestelmissä, jos minusta olisi kiinni. En kyllä tykkää siitä, että tietojani säilytetään silkan vallanhalun takia yhtään missään, eikä siihen kovinkaan usein olisi ensinkään tarvetta. Hommat toimivat aikanaan paperilla paljon tehokkaammin, turvallisemmin ja halvemmalla, mikä kertoo karua kieltään siitä, millaista paskaa tämä nykyinen "tietoyhteiskunta" on.

Etenkään amatöörien tekemänä ja pelkästään rahastusurakkana toteutetuissa järjestelmissä tuo poropietaripaska ei mitenkään voi olla edes etäisesti vertailukelpoinen vaihtoehto oikealle koodille.
Tiedonkaan järjestelmä - kaikesta paskuudestaan huolimatta - ei ole käsittääkseni vuotanut henkilö- tai potilastietoja ulkopuolisille.
Jos näin todella on, kuten vaikuttaisi ehkä olevan, se on uskomaton sattuma ja vahinko.

vasta sen jälkeen tulee se sovelluksen käytettävyys.
Ja tietenkin myös tietoturva, siellä kaikkein viimeisenä. Injektiovaaran vuoksi lähetetyt paimenkirjeet syötteen muotoilusta ne vasta henkivätkin todella vahvaa tietoturvaa. Epäilemättä kaikki osat on toteutettu yhtä ammattimaisesti.

Missään nimessä avoin lähdekoodi ei tarkoita sitä, että ison projektin tilaaja olettaisi järjestelmäänsä ylläpidettävän vapaaehtoisvoimin. Nämä tietotunaattorin ja kumppanien rahareikänä toimivat vendor lock-init se sen sijaan estää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuolla päijät-hämeessä ollut vuosia sitten kovatkin säästöpaineet kuntayhtymän puolella, yt, osastoja lyötiin kiinni, sulkuja oli ja näin pois päin?

Kokemuksesta voin kertoa, että on muuten vittumaista olla töissä ja saada uusi potilas eteen samalla kun koneet lyö ittensä pihalle loppupäiväksi.
 
Tämä on hyvä esimerkki, miksi IT-insinöörien sanaan ei kannata luottaa sokeasti. :D

Eiköhän tuollaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä ensisijainen prioriteetti ole se toimintavarmuus, koska pelataan ihmisten hengillä. Tietojen vuotamisella voidaan pyyhkiä persettä, jos joku kuolee bugin takia. :hammer:
Jotkut ottaa it:ssä ton "tietoturvallisuuden" aivan liian tosissaan eli ovat että ne tiedot on jotain tyyliin "area 51 ufo files" vaikka kyseessä on vain tietoja joita porukka tarvitsee toimiakseen kun taas jotkut tahot taas ei huolehdi siitä ollenkaan eli tiedot on kaikkien saatavilla jotka niitä osaa etsiä.Omasta mielestä se toimintavarmuus ja käytettävyys menee tietoturvan edelle.:kahvi:

/edit
pankki yms ymmärrän sen tietoturvallisuuden mutta muuten en.
 
Tiedolta jälleen vahvaa suorittamista. Näidenkin palvelimien ylläpito siirrettiin Suomesta erääseen kehitysmaahan säästöjen vuoksi.

Lehdet: Tiedon palvelin kyykkäsi, järjestelmä jumissa: "ei saisi missään nimessä päästä tapahtumaan"

Lehdet: Tiedon palvelin kyykkäsi, järjestelmä jumissa: "ei saisi missään nimessä päästä tapahtumaan"
Pienempiä potilasturvallisuusvahinkoja on tapahtunut paljon", kertoo päivystyspalvelujen ylilääkäri Santeri Seppälä Länsi-Savolle.

Essoten mukaan ongelma ei ole ollut itse potilastietojärjestelmässä, vaan palveluntuottajan päässä. Käytännössä ongelmien alkulähde on ohjelmiston kehittäjän Tiedon konesalin palvelimessa.

"Ei tällaista saisi missään nimessä päästä tapahtumaan", Seppälä kommentoi lehdelle.

Kouvolassa häiriöillä ei tiettävästi ole ollut suoraa vaikutusta potilaiden hoitoon, kertoo Kouvolan Sanomat.


Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carean tietohallintojohtaja Matti Aholan mukaan poikkeustilanne oli edelleen päällä tiistaina. Tiettävästi ongelma saatiin korjattua tiistaina.

Essoten Seppälän mukaan selvittelytyö voi kestää jopa viikkoja. Työtä tuottaa muun muassa käsin kirjoitettujen potilastietojen siirtäminen järjestelmään.

Länsi-Savon haastatteleman Tiedon teknologiapalveluiden johtajan Patrik Ekströmin mukaan "katastrofi ei ollut niin suuri kuin jotkut haluavat ilmoittaa". Hänen mukaansa järjestelmä toimi huomattavasti tavallista hitaammin, mikä johtuu siitä, että "it on joskus kompleksista".

Tiedolla on ollut keväällä ongelmia myös Lifecare-järjestelmän kanssa.

Ihan samalla tavalla vahvaa esitystä näyttäisi myös tilaajan puolelta. On ihan ensimmäisiä ellei jos ensimmäinen kysymys selvittää missä järjestelmiä meinataan pyörittää.

Näköjään koko essoten IT:tä pyöritetään 7 henkilöllä filosofian maisterin johdolla. :dead:

Todellisuudessa näiden taustalla on se että IT on edelleen se "välttämätön paha".
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut ottaa it:ssä ton "tietoturvallisuuden" aivan liian tosissaan eli ovat että ne tiedot on jotain tyyliin "area 51 ufo files" vaikka kyseessä on vain tietoja joita porukka tarvitsee toimiakseen kun taas jotkut tahot taas ei huolehdi siitä ollenkaan eli tiedot on kaikkien saatavilla jotka niitä osaa etsiä.Omasta mielestä se toimintavarmuus ja käytettävyys menee tietoturvan edelle.:kahvi:

/edit
pankki yms ymmärrän sen tietoturvallisuuden mutta muuten en.

Miltä kuulostaa "sun kämpän ovi toimii mutta lukko ei" Joku joka kokeilee kahvaa pääsee sisälle.

Verkkomaailmassa näitä kahvan kokeilijoita on ihan prkleesti.
 
Jotkut ottaa it:ssä ton "tietoturvallisuuden" aivan liian tosissaan eli ovat että ne tiedot on jotain tyyliin "area 51 ufo files" vaikka kyseessä on vain tietoja joita porukka tarvitsee toimiakseen kun taas jotkut tahot taas ei huolehdi siitä ollenkaan eli tiedot on kaikkien saatavilla jotka niitä osaa etsiä.Omasta mielestä se toimintavarmuus ja käytettävyys menee tietoturvan edelle.:kahvi:

/edit
pankki yms ymmärrän sen tietoturvallisuuden mutta muuten en.
No jos kaikkien vaikka potilastiedot olisi saatavissa vaikka jostain harmaalta sivustolta, niin olisiko se mukavaa kun työnantajat voivat käydä etsimässä työpaikan ongelmahenkilöt ja sitten potkia ne jollain verukkeella pihalle? Koulukaverit/työkaverit/sukulaiset/naapurit kurkkivat sinun lääkitykset/yhteystiedot/rikosrekisterit ja vaikka mitä.

Onhan se kivaa kun on avoin yhteiskunta, mutta tiedon väärinkäyttäjiä kyllä riittää...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 200
Viestejä
4 531 814
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom