Tieto OyJ

Hieman kyllä huvittaa tämäkin ketju. Kuusi sivua yhden firman haukkumista... Väittäisin että iso tekijä tällekin mussutukselle on yt-jyrä. Tieto ollut pitkään suomen suurimpia it-työllistäjiä, mutta kilpailun kiristyessä ovat hekin joutuneet siirtämään merkittävän osan työvoimastaan halvemman työvoiman maihin. Sitten näitä katkeroituneita yt-junan alle joutuneita näkyy siellä täällä mesoamassa kuinka paska firma on. Ainakin pariin olen itse törmännyt ja aika laajalle sitä sanomaansa ovat levittäneet. Samalla laillahan Microsoftista tuli Nokian aikana yksi perkele kaikkien silmissä vaikka siinäkin MS teki sen mitä oli pakko joka tapauksessa tehdä. Ja ennen kuin aletaan tekemään olettamuksia, niin tässä ei olla nyt mitään ristiretkeä tekemässä Tiedon puolesta vaan sanonpahan vain sanasen kun näyttäisi tämä keskustelu menevän taas tällaiseksi noloksi laumamölyämiseksi.

On jotenkin huvittavaa miten tämä Tieto-mollaus näkyy uutisoinnissakin. Onhan niitä ihan oikeita katkoja ja kun firmalla on näppinsä monessa paikassa niin varmasti tuleekin, mutta silti niistä pienistäkin näyttäisi tulevan ihan älyttömiä uutisotsikoita, koska ihmiset tykkää lukea että joo Tietohan se taas siellä. Ei ole kauan aikaa kun oliko se nyt Tivi vai Talouselämä mesosi oikein klikkiporno-otsikolla kuinka Tiedon terveyspalveluissa joku katko, mutta sitten se olikin normi tuotantokatko ja edellinen oikea katko oli ollut joskus vuosi sitten kun palvelua rakennettiin. Toisekseen usein on pistänyt myös silmään että takana onkin joku ristisiitossopimus, jossa Tieto on joo mukana, mutta se olikin nyt CGI joka munas, mutta otsikossa lukee taas jotain että Tietohan se siellä.

Tuntuu myös jotenkin nurinkuriselta että meillä ei tässä maassa kovin montaa globaalilla tasolla toimivaa it-taloa ole ja nyt oikein nautitaan siitä kun saadaan bashata yhtä. Eikös sen nyt pitäisi olla toisin päin? Kyllähän nuo muutkin toimijat munaavat melko lailla samaan tahtiin suhteessa tilauskantaan, mutta ei niistä mitään meteliä pidetä. Pankeilla esim. on softapuoli pitkälti vielä omissa näpeissään, mutta mitä nyt Nordeallakin ollut jo aika surkea track recordi, niin ei siitä mitään julkista meemiä ole kuitenkaan tullut. Jokaiselta isolta it-toimittajalta Suomessa löytyy omat häpeäpilkkunsa. Monet on onnistuttu lakaisemaan näppärästi maton alle vaikka verorahoilla tehtykin. Samoin on tärkeää katsoa mitkä firmat tekevät oikeasti noita isoja muutosprojekteja. Jollain voi olla hemmetin hyvä historia, mutta sitten palvelu onkin jotain peruspalvelinfarmin ajamista sen sijaan että tehtäisiin jotain jäätävän kokoisia tietokantakonversioita, legacy-modernisointeja, yms.

Kyllähän firma on juuri niin hyvä kuin sen toimittamat tuotteet/palvelut, ja tällä mittarilla katsottuna Tieto ei kyllä kovin hyvältä vaikuta.
 
Kyllähän firma on juuri niin hyvä kuin sen toimittamat tuotteet/palvelut, ja tällä mittarilla katsottuna Tieto ei kyllä kovin hyvältä vaikuta.

Yksi mittari on se, kuinka tyytyväisiä työntekijät ovat omaan firmaansa. Nykyisiä ja entisiä tietolaisia on tullut jututeltua vuosien aikana useaan kertaan ja yksikään ei ole puhunut Tiedosta hyvällä tavalla.
 
Jatkuvat YT:t vaikuttavat työmoraaliin ja työpaikan ilmapiiriin. Tämä on tullut ihan Tiedon entisen työntekijän suusta (jolla nyt on oma firma ja paljon parempi "palkka"). Ihmiset ovat vähemmän motivoituneita tekemään yhtään mitään, ennenkuin tietävät kohtaloaan ja voivat jopa työajalla katsella muita työpaikkoja.

Tiedolla taitaa olla ennätys 4-5 YT:tä vuodessa, niin yritä siinä tehdä töitä. Lisäksi YT:issä potkitaan porukka pellolle, mutta sitten voitetaan iso tarjous - pitää käydä kalastelemassa ne osaajat takaisin.. Eikä ne parhaat kaverit enää tule takaisin, kun löysivät parempia töitä muualta.
Tottakai YT:illä on oma vaikutuksensa asioihin, mutta vastaukseni koskikin sitä että kaikki firmaa X kritisoivat olisivat "YT:issä irtisanottuja, katkeroituneita". Toki niitäkin joukossa on, mutta suurin osa tuskinpa. Kyllä ne syyt kritiikkiin löytyy usein syvemmältä sieltä prosesseista ja toimintatavoista, ja ovat paljon perustellunpia kuin "sain kenkää -> paska firma!".
 
Tai sitten kaikki ei ole kehittäjiä/projektipäälliköitä, joilla on yleistä kokemusta, jolla on käyttöä työmarkkinoilla.

Jatkuvat YT:t vaikuttavat työmoraaliin ja työpaikan ilmapiiriin. Tämä on tullut ihan Tiedon entisen työntekijän suusta (jolla nyt on oma firma ja paljon parempi "palkka"). Ihmiset ovat vähemmän motivoituneita tekemään yhtään mitään, ennenkuin tietävät kohtaloaan ja voivat jopa työajalla katsella muita työpaikkoja.

Tiedolla taitaa olla ennätys 4-5 YT:tä vuodessa, niin yritä siinä tehdä töitä. Lisäksi YT:issä potkitaan porukka pellolle, mutta sitten voitetaan iso tarjous - pitää käydä kalastelemassa ne osaajat takaisin.. Eikä ne parhaat kaverit enää tule takaisin, kun löysivät parempia töitä muualta.

Tieto on käyttänyt myös metodia, jossa YT:t käydään ja sitten ilmoitetaan että toimenpiteet viedään loppuun erittäin pitkän ajan kuluessa. Ihmiset roikkuvat löysässä hirressä ja paskelit housussa pelkäävät, että miten käy jos projektin loputtua ei tulekaan uutta projektia. Erittäin motivoivaa eikä tarvitse ihmetellä, miksi monissa projekteissa osaavat kaverit katosivat kuin pieru Saharaan.
 
Tieto on käyttänyt myös metodia, jossa YT:t käydään ja sitten ilmoitetaan että toimenpiteet viedään loppuun erittäin pitkän ajan kuluessa. Ihmiset roikkuvat löysässä hirressä ja paskelit housussa pelkäävät, että miten käy jos projektin loputtua ei tulekaan uutta projektia. Erittäin motivoivaa eikä tarvitse ihmetellä, miksi monissa projekteissa osaavat kaverit katosivat kuin pieru Saharaan.

Tästä olen kuullut juttua entiseltä tietolaiselta. Tuli kesälomilta ja täyty alotella projektia Matin kanssa.. "Etkö sä kuullut että Matti sai potkut". Aina silloin tällöin joku lähti toimistosta tuosta vain, koskaan et voi olla varma oletko se sinä.

En ymmärrä mikä helvetin logiikka tuossa toiminnassa oli Tiedon puolelta? Joku kenties nähnyt että työntekijöiden "varpaillaan pitäminen" aiheuttaa jotain positiivista?

Jos itse olisin tuossa tilanteessa, olettaen ettei mitään isoja talolainoja ole (tuskin tulee olemaan), niin ottasin ennemmin loparit vaikkei sitten olisikaan seuraavasta paikasta varmuutta.

Tottakai YT:illä on oma vaikutuksensa asioihin, mutta vastaukseni koskikin sitä että kaikki firmaa X kritisoivat olisivat "YT:issä irtisanottuja, katkeroituneita". Toki niitäkin joukossa on, mutta suurin osa tuskinpa. Kyllä ne syyt kritiikkiin löytyy usein syvemmältä sieltä prosesseista ja toimintatavoista, ja ovat paljon perustellunpia kuin "sain kenkää -> paska firma!".

Tähän täytyy vielä sanoa että olen ollut aikanaan firmassa mikä hoiti YT:t ihan esimerkillisesti. Jos tieto hoitaaa YT:t paljon paskemmin kuin muut keskimäärin, lisää tämäkin negatiivista julkisuutta (siis muidenkin kuin niiden "katkeroituneiden potkittujen" keskuudessa).
 
Tästä sen verran, että päättäjämme ovat yleensä viisaudessaan laittaneet firmoille liikevaihtorajan suurissa julkisessa projekteissa. Näin nuo pienet, mutta mahdollisesti enemmän osaavat toimijat karsiutuu pois, ellei tee kumppanisopimusta vaikka Tiedon kanssa. Lisäksi Tiedolla on kokemusta (=referenssejä) julkisista projekteista (onnistuneista tai ei-onnistuneista), niin se pääsee kilpailun kärkeen.

Jos puhutaan julkisista hankinnoista, niin siellä vakiintuneet käytännöt edellyttävät referenssejä ja liikevaihtoja, joilla pienet jäävät pois. Vesiputousmalli tulee myös melkein aina pakotettuna. Siihen päälle tulee sitten epärelevantteja vaatimuksia, joista Tieto ja muut isot saa enemmän pisteitä kuin pienet toimijat. Itse luin kerran ison tarjouspyynnön, jossa pisteytykseen vaikutti tarjoajan työntekijöiden koulutustausta yhtä paljon, kuin koko ohjelman ominaisuudet. Jollain Tiedolla ei ole ongelmaa löytää tarjoukseen viittä tohtoria ja kerätä täydet pisteet.

Tämä Tiedon epäonnistuminen projekteissa on hyvin paljon kiinni lainsäädännöstä ja huonoista ostajista.
 
Ei tule unohtaa myöskään korru.. maan tapaa, jossa päättäjillä on erilaisia kaksois- ja jopa kolmoisrooleja julkishallinnon, konsultin ja palvelun tuottajan puolella. Räikeimpänä esimerkkinä terveydenhuollon IT-järjestelmät, viimeisimpänä monen miljardin euron Apotti-hanke. Tieto Tunatorilla on omat myyränsä tilaajan puolella, siinä missä muilla suurilla hovihankkijoilla.
 
Tiedon tapa hoitaa yt:t niinkuin ne asiat usein hoisi johtui siitä että johtokaan ei tiennyt että mistä voisi leikata. Ylhäällä laskettiin vain palkkakustannuksia suomi vs. offshore ja kuviteltiin että 1 mies offshoressa vastaa 1 miestä suomessa.
 
Porukka dissaa Tietoa, koska sen dissaaminen nyt vaan on cool! Kun Jussi dissaa Tietoa niin Pekka dissaa kanssa. Vaikka ei ole käyttänyt mitään sen softaa ikinä. Tai tiedä paskaakaan mitä Tieto tekee.
 
Tiedon tapa hoitaa yt:t niinkuin ne asiat usein hoisi johtui siitä että johtokaan ei tiennyt että mistä voisi leikata. Ylhäällä laskettiin vain palkkakustannuksia suomi vs. offshore ja kuviteltiin että 1 mies offshoressa vastaa 1 miestä suomessa.
Joo, tämä näyttäisi tulleen vastapalloon useammassakin firmassa. Riippuu tietenkin projektista ja työtehtävistä kuinka kustannustehokkaaksi tuo tulee. Jos ratkaisu vaatii hiemankin enemmän räätälöintiä, asiakkaan kanssa keskustelua, pitkää sitoutumista, paikallaoloa, niin nopeasti alkaa siihen tulkkaamiseen ja delegoimiseen mennä turhan paljon resursseja. Intiasta on sellainen kuva tullut, että CV:t ovat ylitsevuotavan optimistisia; jos nyt joskus on hello world kirjoittanut jollain kielellä niin se kieli sitten osataan jo todella hyvin. Toinen ongelma on työpaikka-hoppailu; vaihtuvuus on kovaa kun pompitaan pienellä intervallilla firmoista toisiin, mikä tuo omat haasteensa vähänkään pidemmille projekteille.

Tieto on käyttänyt myös metodia, jossa YT:t käydään ja sitten ilmoitetaan että toimenpiteet viedään loppuun erittäin pitkän ajan kuluessa. Ihmiset roikkuvat löysässä hirressä ja paskelit housussa pelkäävät, että miten käy jos projektin loputtua ei tulekaan uutta projektia. Erittäin motivoivaa eikä tarvitse ihmetellä, miksi monissa projekteissa osaavat kaverit katosivat kuin pieru Saharaan.
Näin olen myös itse kuullut. Toisaalta myös siirtomäärät ovat olleet kovia eli oliko Tiedolla vielä ennen 2010 Suomessa toistakymmentä tuhatta työntekijää ja nyt näyttäisi olevan jotain 3000 (28%). Offshorattuna Intiassa 17%, Tsekeissä 15% ja Ruotsissa 19% eli aika paljon ovat heittäneet kuitenkin toimintaa kaukomaille siihen nähden että päämarkkina-alue on edelleen Pohjoismaat.

Yksi mittari on se, kuinka tyytyväisiä työntekijät ovat omaan firmaansa. Nykyisiä ja entisiä tietolaisia on tullut jututeltua vuosien aikana useaan kertaan ja yksikään ei ole puhunut Tiedosta hyvällä tavalla.
Porukka dissaa Tietoa, koska sen dissaaminen nyt vaan on cool! Kun Jussi dissaa Tietoa niin Pekka dissaa kanssa. Vaikka ei ole käyttänyt mitään sen softaa ikinä. Tai tiedä paskaakaan mitä Tieto tekee.
No juuri tämän takia kirjoitin tuon oman ekan kommenttini tänne, joka näyttäisi herättäneen kiitettävää huomiota :) Ei sillä, kyllä itsekin pidän että Tiedolla on suuria ongelmia monella alueella. Erään heidän entisen ison asiakkaan palkkalistoilla ollut joskus useamman vuoden ja sitä kautta oppinut tuntemaan porukkaa firmasta. Organisaatio on hyvin raskas, samoin yrityskulttuuri on useiden yritysostojen ja rankkojen yt-neuvotteluiden jälkeen hyvin pirstaleinen. Joku sitä touhua vertasi Nokian suuruuden loppuaikoihin, jossa ilmeisesti suuri osa ajasta meni hienojen esitysten valmisteluun, sisäiseen palaveeraukseen, taivaanrannan maalailuun jne. Toisaalta näyttäisi lafka olevan edelleen pystyssä eli ei kai siellä nyt ihan kaikkea pyllylleen tehdä. Veikkaus kuitenkin on, että henkilöstöpuoli on nyt tehostettu niin pitkälle kuin pystyy tai sitten olen missannut viime aikoina ne "Tiedolla taas yt:t"-otsikot. Ja enpä itsekään nyt kovin paljoa tyytyväisiä Tietolaisia tunne, mutta toisaalta aika vähän tuntuisi brassailua tulevan noissa isommissa monikansallisissa (monikulttuurisissa) firmoissa työskenteleviltä. Oma veikkaus on että kaiken maailman virtuaalitiimien kanssa on vaikea rakentaa mitään hyvää, tiivistä työyhteisöä, mikä kuitenkin monelle on aika lailla tärkeimpiä työhyvinvointiin vaikuttavia seikkoja.

Mutta silti edelleen, vähän on väsynyt tämä juttu. Jotain tästä kansanhuvista kertoo tämä ketju, joka ainakin omaan silmääni oli ainoa tietyn IT-firman haukkumiseen keskittyvä threadi täällä. Mutta ehkä kansa tarvitsee sitten sen IT-puolen Nykäsen, jota seurata suurennuslasin kanssa että mitähän se seuraavaksi munaa. Vähän noloa laumameininkiä kumminkin. Ongelmana myös edelleen se, että firmalla kuitenkin jonnin verran duunareita Suomessa ja verot maksava pääkonttori eli mehukkaat otsikot osuvat vain omaan nilkkaan varsinkin kun noissa isoissa keisseissä se tarkoittaa käytännössä sitä että ne valuvat kaikki isoille ulkomaisille toimijoille.
 
Viimeksi muokattu:
Niin eihän Tiedolla edes ole mitään omaa softaa. Esimerkiksi Githubissa ei ole mitään Tieto oyj:n omaa softaa. Tieto tekee jotain tietokantaräpellystä/yms yrityksille siinäpä se. Tietysti kun koodareita on se 500 niin softan taso on mitä on. Ennemminkin keskittyisin haukkumaan Remedyä, jolla on ihan omaa softaa ja laatu ja varsinkin aikataulut kusevat jatkuvasti.
 
Mutta silti edelleen, vähän on väsynyt tämä juttu. Jotain tästä kansanhuvista kertoo tämä ketju, joka ainakin omaan silmääni oli ainoa tietyn IT-firman haukkumiseen keskittyvä threadi täällä. Mutta ehkä kansa tarvitsee sitten sen IT-puolen Nykäsen, jota seurata suurennuslasin kanssa että mitähän se seuraavaksi munaa. Vähän noloa laumameininkiä kumminkin. Ongelmana myös edelleen se, että firmalla kuitenkin jonnin verran duunareita Suomessa ja verot maksava pääkonttori eli mehukkaat otsikot osuvat vain omaan nilkkaan varsinkin kun noissa isoissa keisseissä se tarkoittaa käytännössä sitä että ne valuvat kaikki isoille ulkomaisille toimijoille.

"Value for life" oli kyllä ihan hyvää läppää mutta siitä toki on jo aikansa kulunut. Eniten ehkä ärsyttää "Tieto (tai joku muu IT-firma) mokasi taas" otsikot silloin kun kyse on vähintään yhtä paljon siitä että miten laadukkaasti asiakas ostaa ja määrittää ja ylläpitää ja tekee yhteistyötä. Erityisesti noissa julkisen puolen jutuissa kun tuntuu olevan yleistä että hankitaan haastatteluun joku pukupelle joka kertoo että joo ostettiin Tiedolta tällainen järjestelmä ja jatkuva palvelu ja nythän meillä on kauheesti näitä ongelmia.
 
Niin eihän Tiedolla edes ole mitään omaa softaa. Esimerkiksi Githubissa ei ole mitään Tieto oyj:n omaa softaa. Tieto tekee jotain tietokantaräpellystä/yms yrityksille siinäpä se. Tietysti kun koodareita on se 500 niin softan taso on mitä on. Ennemminkin keskittyisin haukkumaan Remedyä, jolla on ihan omaa softaa ja laatu ja varsinkin aikataulut kusevat jatkuvasti.
On niillä kyllä omia softia myös. Ei vaan välttämättä ole githubissa. Veikkaus kuitenkin että suurelta osin integraatiopalveluita tarjoavat.

"Value for life" oli kyllä ihan hyvää läppää mutta siitä toki on jo aikansa kulunut. Eniten ehkä ärsyttää "Tieto (tai joku muu IT-firma) mokasi taas" otsikot silloin kun kyse on vähintään yhtä paljon siitä että miten laadukkaasti asiakas ostaa ja määrittää ja ylläpitää ja tekee yhteistyötä. Erityisesti noissa julkisen puolen jutuissa kun tuntuu olevan yleistä että hankitaan haastatteluun joku pukupelle joka kertoo että joo ostettiin Tiedolta tällainen järjestelmä ja jatkuva palvelu ja nythän meillä on kauheesti näitä ongelmia.
Niin, olisikohan se jotenkin turvallista ostaa Tiedolta kun sitten jos joku menee pieleen, niin voi helposti syyttää Tietoa eikä oma pää joudu vadille. :) Mutta tuo "Value For Life" oli kyllä hyvä. Oli hauska kuittailla sillä kun Tiedon tuttuja näki. Jonkun verran oli ilmeisesti tullut asiasta palautetta. :)
 
Niin, olisikohan se jotenkin turvallista ostaa Tiedolta kun sitten jos joku menee pieleen, niin voi helposti syyttää Tietoa eikä oma pää joudu vadille. :) Mutta tuo "Value For Life" oli kyllä hyvä. Oli hauska kuittailla sillä kun Tiedon tuttuja näki. Jonkun verran oli ilmeisesti tullut asiasta palautetta. :)
Mua ahdistaisi aivan suunnattomasti jos tuollainen video lähtisi leviämään. Siksi en osallistukaan mihinkään typeriin työpaikkatempauksiin. Jos yhteishenki vaatii tuollaista keinohedelmöitystä niin ei kyllä olis mun paikka alkuunkaan.
 
Kyllä näistä munauksista saa ja pitää kertoa. Jos miljoonien projekti venyy budjetin ja ajan suhteen kaksinkertaiseksi ja tuloksena on silti sutta, huono julkisuus edes vähän rankaisee osallisia.

Hometalojakin on rakennettu ties kuinka pitkään ja vasta nyt on herätty vaatimaan kehitystä. Paskaa tehdään niin kauan kuin se menee kaupaksi.
 
Mua ahdistaisi aivan suunnattomasti jos tuollainen video lähtisi leviämään. Siksi en osallistukaan mihinkään typeriin työpaikkatempauksiin. Jos yhteishenki vaatii tuollaista keinohedelmöitystä niin ei kyllä olis mun paikka alkuunkaan.
No eiköhän tuo ollut joku Suomi 100v / Tieto 50v-tempaus. Olisi ehkä kannattanut silti nukkua yön yli ennen kuin painoi submit-nappia. :)

Kyllä näistä munauksista saa ja pitää kertoa. Jos miljoonien projekti venyy budjetin ja ajan suhteen kaksinkertaiseksi ja tuloksena on silti sutta, huono julkisuus edes vähän rankaisee osallisia.
Hometalojakin on rakennettu ties kuinka pitkään ja vasta nyt on herätty vaatimaan kehitystä. Paskaa tehdään niin kauan kuin se menee kaupaksi.
No tietenkin. Mun pointti oli kuitenkin se, ettei kaikki susiprojektit saa välttämättä sitä julkisuutta mitä Tieto näyttäisi aina saavan.
 
Viimeksi muokattu:
...
No tietenkin. Mun pointti oli kuitenkin se, ettei kaikki susiprojektit saa välttämättä sitä julkisuutta mitä Tieto näyttäisi aina saavan.

Kyse on hyvin paljon projektin koosta ja vaikuttavuudesta. Myös pienempien firmojen merkittävän projektin kusahtaessa saattaa päätyä lehtiin. Kannattaa kokeilla kusta joku projekti sillä tavalla että esim ihmiset ei saa rahojaan ajoissa tai on kyse potilasturvallisuudesta jne.
 
No eiköhän tuo ollut joku Suomi 100v / Tieto 50v-tempaus. Olisi ehkä kannattanut silti nukkua yön yli ennen kuin painoi submit-nappia. :)


No tietenkin. Mun pointti oli kuitenkin se, ettei kaikki susiprojektit saa välttämättä sitä julkisuutta mitä Tieto näyttäisi aina saavan.

Ainakin, jos joko ostaja tai järjestelmätoimittaja on pörssissä ja homman mennessä vituiksi siitä tulee isoja tappioita osapuolille niin niistä on vähän pakko tiedottaa.
Tässä yksi esimerkki, ei IT-alalta:
Outotec varoittaa suurprojektin aiheuttamista isoista kertakuluista
 
Isoista mönkään menneistä projekteista tunnetuin lähiaikoina lienee Oriolan, joka vaaransi kansallisen potilasturvallisuuden. Imagollinen ja rahallinen tappio oli sitten "korvaamaton" koska moni lääkevalmistaja vaihtoi ongelmien takia jakelukanavaa. Toimittajanahan tässä oli Accidenture ja Intian pojat.

Noihin 3 kirjaimeen projetit tuntuvat järjestään kosahtavan, SAP.

Oriolan it-ahdinko jatkuu edelleen – Toimitusjohtaja: "Testausvaiheessa kaikki toimi normaalisti"

SAP:n kanssa mennään metsään siinä, kun jokainen organisaatio uskoo että heidän omat prosessinsa ovat kilpailuetu ja lähdetään tekemään raskasta kustomointia SAP:n kanssa. Sitä kisaa voi harvoin voittaa.
 
SAP:n kanssa mennään metsään siinä, kun jokainen organisaatio uskoo että heidän omat prosessinsa ovat kilpailuetu ja lähdetään tekemään raskasta kustomointia SAP:n kanssa. Sitä kisaa voi harvoin voittaa.

Ihan sama mikä ERP kyseessä, niin kalliiksi tulee jos lähetään liikaa puukottamaan. Vaikka ne myyntimiehet kuinka sanoo, että tän kustomointi on tosi helppoa. SAP ehkä korostuu näissä enemmän, koska sitä hankkivat tyyppilisesti isot yritykset (tai virastot) monimutkaisten prosessiensa kanssa. Ei se MS/Oracle/Infor ole mikään oikotie onneen.

Kyllähän jopa SAPin saa parissa kuukaudessa käyttöön, jos ostaja oikeasti tietävät mitä ovat tekemässä ja SAP pidetään mahdollisimman vanilijana eli mahdollisimman vähän modauksia prosessiin ja integraatiota muihin järjestelmiin (nämä ovat yksi suuri syy viivästyksille).
SAP-projektin onnistumisen avain: käyttöönotto vappuna!
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyseisessä firmassa 12v olleena (joista viimeiset 5v ulkoistettuna), luultavasti kymmenet yt:t kokeneena joista omalta kohdaltani viimeisessä ilmoittauduinkin sitten itse vapaaehtoiseksi lähtijäksi kun sain vain lopulta tarpeekseni, ei jäänyt aikoinaan kylläkään millään tavoin ikävä paitsi ehkä tiettyjä asiakkaita, kaikki hyvät työkaverini olivat tuolloin jo saaneet kenkää tai itse lähteneet.
 
Valtio osti ministeriöille yhteisen tietojärjestelmän – Puolustusministeriön it-pomo tyrmää: Tietoturva alle minimitason
Valtion it-hanke nostettiin menestystarinaksi – käyttäjät antoivat tylyn arvosanan


Kukakohan tuon järjestelmän toimittaa....
Tieto, valtioneuvoston kanslia ja Valtori digitalisoivat asianhallinnan

Lokakuun lopussa järjestetyn Vahva-hankkeen johtoryhmän kokouksen pöytäkirjassa todetaan, että ”Tieto Oyj:n toimituskyky vaaditussa aikataulussa ja laatutasossa on riski, elleivät korjaavat toimenpiteet vaikuta nopeasti”.


No niimpäniin :D
 

Kun googlettelee näissäkin jutuissa olevien johtajien taustoja (Petäjäveden nimismies, upseeri jne) niin onko tuo nyt joku ihme että slidewarella on myyty ja ostettu kuraa. Vähän kuin IT kaveri valittaisiin markkinointi tai talousjohtajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Laki tietysti sitoo näissä isommissa hankkeissa paljon. Olen samaa mieltä SampoTexaa kanssa, ostaminen on taitolaji ja kun ostetaan "IT:tä" niin pitää olla asiantuntemusta. Jos sitä asiantuntemusta saadaan vaan konsulteilta, niin pahimmassa tapauksessa ollaan ihan vietävissä kun ei ole halua eikä ymmärrystä.

Tästä huolimatta, kyllä ostetun tuotteen laadun pitää olla kohdallaan.
 
Junassa istuin ja satuin olemaan samassa vaunussa kyseisen firman henkilön kanssa. Kyllä näistä kauhutarinoista sai taas vähän parempaa pintaa (vaikka ymmärrettävästi vain yksi esimerkki):
- "vasta 6kk" ollut kuvioissa niin ei ole kunnon kuvaa (asiakas puheista päätellen tekemässä dataan liittyvää); tämä on paskaa konsultointia. Piste.
- selvästikään ei ymmärretä asiakkaan syklejä, koska keskustelun luonne jo kertoi siitä että intressit toisella hyvin laajat, toimittajalla joku nippeliaspekti.

Menemättä projetkiin ja toimialaan (josta myös sai hyvän kuvan, melkein voisin arvata jo firmankin) niin projekti itsessään kuulosti fiksulta! Tosin toimituskyky...noh, epäilen koska...

Lisäksi:
- älkää nyt saatana huudelko noita asioita puhelimessa! Se työskentelyhytti ei ole sama kuin puhelinkoppi.
 
Junassa istuin ja satuin olemaan samassa vaunussa kyseisen firman henkilön kanssa. Kyllä näistä kauhutarinoista sai taas vähän parempaa pintaa (vaikka ymmärrettävästi vain yksi esimerkki):
- "vasta 6kk" ollut kuvioissa niin ei ole kunnon kuvaa (asiakas puheista päätellen tekemässä dataan liittyvää); tämä on paskaa konsultointia. Piste.
- selvästikään ei ymmärretä asiakkaan syklejä, koska keskustelun luonne jo kertoi siitä että intressit toisella hyvin laajat, toimittajalla joku nippeliaspekti.

Menemättä projetkiin ja toimialaan (josta myös sai hyvän kuvan, melkein voisin arvata jo firmankin) niin projekti itsessään kuulosti fiksulta! Tosin toimituskyky...noh, epäilen koska...

Lisäksi:
- älkää nyt saatana huudelko noita asioita puhelimessa! Se työskentelyhytti ei ole sama kuin puhelinkoppi.

Kieltämättä jäätävä analyysi märkäkorvan huutelelusta. Itse en tällaisella otannalla vetäisi kovin isoja johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Trafin tapauksessa toki kaikki paskamyrsky liittyy 100% Trafin vastuulla oleviin linjaus/speksaus/päätös/kommunikointi-asioihin.
Nimenomaan. Toimittaja toteuttaa mitä pyydetään.

Trafin tietojärjestelmillä on sinänsä monta toimittajaa. Tietääkseni ajokorttipuolesta vastaa CGI, mutta voin olla väärässäkin.
 
Fiksu toimittaja kyseenalaistaa asiakkaan linjauksia nimenomaan tietoturvan suhteen... Haluatko oikeasti kaikkien syntymä-ajat nettiin?
 
Fiksu toimittaja kyseenalaistaa asiakkaan linjauksia nimenomaan tietoturvan suhteen... Haluatko oikeasti kaikkien syntymä-ajat nettiin?

Ja mehän ei tiedetä mitä keskusteluja ja konsultointia siitä on käyty. Asiakas päättää. Intellektuaalisuuden taso käy ilmi noista Trafin tietojohtajan (lol) haastatteluista.
 
Fiksu toimittaja kyseenalaistaa asiakkaan linjauksia nimenomaan tietoturvan suhteen... Haluatko oikeasti kaikkien syntymä-ajat nettiin?

Been there, done that, monta kertaa. "Teidän täytyy ymmärtää että tässä nyt..", "Joo just näin me tehdään".
 
Trafin tapauksessa toki kaikki paskamyrsky liittyy 100% Trafin vastuulla oleviin linjaus/speksaus/päätös/kommunikointi-asioihin.
Tämä on kyllä ihan totta. Silti luulisi (toivoisi), että toimittajalla olisi munaa sanoa asioista. Mutta kuten täälläkin jo todettu niin kyllä niistä puhutaan mutta harvemmin tietoturva-arkkitehtuuriin (joka ymmärretään hyvin väärin) / tietoturva-arkkitehdille annetaan kunnollista kaistaa sanoa sanottavansa tälläisissä caseissa.
 
Tämä on kyllä ihan totta. Silti luulisi (toivoisi), että toimittajalla olisi munaa sanoa asioista. Mutta kuten täälläkin jo todettu niin kyllä niistä puhutaan mutta harvemmin tietoturva-arkkitehtuuriin (joka ymmärretään hyvin väärin) / tietoturva-arkkitehdille annetaan kunnollista kaistaa sanoa sanottavansa tälläisissä caseissa.

Onhan tässäkin surullisen kuuluisassa casessa perätitietosuojavaltuutettu ottanut kantaa että ei näin mutta mitenkäs asiat tehtiin? Avoimuuden ja liiketoiminnan mahdollistamisen kannalta kaikki laitettiin framelle...vitun urpot!
 
Onhan tässäkin surullisen kuuluisassa casessa perätitietosuojavaltuutettu ottanut kantaa että ei näin mutta mitenkäs asiat tehtiin? Avoimuuden ja liiketoiminnan mahdollistamisen kannalta kaikki laitettiin framelle...vitun urpot!
Jeps. Tietosuojavaltuutettu on kuitenkin nykysuomessa kuin se kolmannen linjan puolustus eli samaan kategoriaan kuin sisäinen tarkastus --> vaikuttavat liian myöhään tai ovat "ulkoisia" sisäisestä politiikasta puolueettomuuden takia. Siksi tuo oikean tietoturva-arkkitehdin, joka tekee oikeat uhka-/riskikartoitukset, mallinnukset sekä antaa sen näkemyksensä siten, että ne uhkiin/riskeihin vastataan (ja vastaus voi olla tuo ei tehdä mitään) mutta onpahan päätöksessä mainittu.

Voi arvata monessako paikassa softaprojektiin laitetaan tuollainen heti suunnitteluvaiheessa...niinpä. Tietosuojavaltuutettu turhan usein yksi nimellisrooli muiden joukossa.
 
Tietosuojavaltuutetulle pitäisi antaa kaikkiin hankkeisiin veto-oikeus. Ja palkata lisää asiantuntemusta toimistoon, erityisesti tietoturvan puolelle. Jokaiselle valtiorahoitteiselle hankkeelle pitäisi hankkia lausunto tietosuojavaltuuteton toimistolta jotta hanke saa vihreää valoa ja peripohjainen hyväksyntä ja testaus ennen käyttöön ottoa. Ehkä tietoturvaviranomainen olisi parempi "paikka" tälle, uusi instassi kaikkien ministeriöiden päälle..
 
"Lähes 400 sosiaalituen saajan tietoja lähetettiin vahingossa väärien vastaanottajien digitaalisiin postilaatikoihin. Lähes 200 ihmistä näki muiden tietoja tämän vuoksi."

Tukholma teki Tiedosta tutkintapyynnön poliisille – satojen sosiaalituen saajien tietoja meni väärille ihmisille
Näppärä munaus tuokin. Sitten oli eilen myös tällainen:
Aktia-pankin työntekijä lankesi ”klassiseen huijaukseen”: Asiakkaiden henkilötiedot vaarantuivat
Tämä nyt kumminkin joku toinen firma, niin sille ei omaa ketjua täällä...
 
Menin kerran brittiläisen headhuntterin kautta Tiedolle haastatteluun ja seuraavana päivänä pamahti uutinen isoista YT neuvotteluista, taas.
 
Vesiputousmalli ei ole sen epävarmempi kuin muutkaan. Jos projektin johdossa on ammattilaisia ja määrittelyt ammattimaisesti tehty niin on se ja sama missä se koodi väännetään.

Itse olen naureskellut viime aikoina kun täyssuomalaiset lafkat tulee takki auki ovesta sisään kertomaan kuinka ne hommat hoidetaan. Tekijä listaa pyydettäessä tarjolla on pelkästään "10 viikossa koodariksi" pikakurssilaisia.

Vesiputousmalli saattaa toimia jos määrittely tehdään niin hyvin, että sen tuloksena on lähes valmista koodia.

Mitään järkeä tuolla tavalla toimimisessa harvoin on.

Sellaisia ammattilaisia ei ole, jotka pystyvät kattavasti määrittelemään monimutkaisen reaalimaailman projektin säällisessä ajassa. Teknologia on yleensä aivan liian monimutkaista ja usein vielä osittain tuntematonta projektin alussa.
 
Tämä on kyllä ihan totta. Silti luulisi (toivoisi), että toimittajalla olisi munaa sanoa asioista. Mutta kuten täälläkin jo todettu niin kyllä niistä puhutaan mutta harvemmin tietoturva-arkkitehtuuriin (joka ymmärretään hyvin väärin) / tietoturva-arkkitehdille annetaan kunnollista kaistaa sanoa sanottavansa tälläisissä caseissa.
Tämä riippuu ihan siitä millaisen toimittajan kanssa on tekemisissä. Jos ottaa hyvä konsulttipuljun niin varmasti kissat nostetaan pöydälle tarvittaessa. Loppupeleissä päätös on kuitenkin asiakkaalla.
Jos sitten taas ottaa Tiedon kaltaisen puljun missä panostetaan enemmän juristeihin ja sopimustekniseen kikkailuun ja softakehitys hoidetaan vain pakollisena pahana myyden intialaisia kakkadevaajia laivakonttihinnalla projektiin niin on turha odottaa yhtään enempää kuin absoluuttinen minimi ja yleensä sitäkään ei saada.
 
Uuden puljun nimi TietoEVRY on sen verran ontuva, että haiskahtaa siltä, että muutaman vuoden päästä EVRY tiputetaan nimestä pois kuten kävi Enatorin tapauksessa.
 
Tieto osti Evryn..
Ja takana lienee Tiedon luottoasiakkaan OP:n siirtyminen TCS:n asiakkaaksi. Sinänsä hyvä ja myöskin pakollinen veto sillä intialaiset digikonsulttijätit puskevat koko ajan vahvemmin pohjoismaihin. Hanurista kyllä jos tämäkin infra/konsultointipuoli valuu kaikki ulkopuolisten firmojen käsiin. Näillä intialaistoimijoilla kun ei ole paljon haluja palkata paikallista osaamista jos vain sen jotenkin voivat välttää.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden puljun nimi TietoEVRY on sen verran ontuva, että haiskahtaa siltä, että muutaman vuoden päästä EVRY tiputetaan nimestä pois kuten kävi Enatorin tapauksessa.
Joo, taitaa olla vähän sellainen "projektinimi" tähän alkuun. Pakko oli jotain laittaa ja Penalta tuli tämmöinen idea :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Viestejä
4 531 305
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom