Ohjelmistoyhtiö Tieto teki vahingossa viraalihitin vaivaannuttavalla musiikkivideolla – mutta onko yritysten ivaaminen vähän turhaa?
Skeletor Fun Clubin miksaus, jota on kirjoitushetkellä katsottu YouTubessa lähes 10 000 kertaa.
Tiedon musiikkivideo ei välttämättä ole maailman laadukkain, mutta sitä kukaan tuskin odottikaan: harvat firmat ovat pullollaan musikaalista lahjakkuutta. Eikä tätä videota ollut tarkoitettu varsinaiseksi yritysviestinnäksi.
Tiedon viestintäpäällikkö Kia Haring valottaa tapausta YleX:lle sähköpostitse.
- Kyseessä on erään yksikkömme tekemä video, jonka tarkoitus on ollut nostaa ensisijaisesti sisäisesti hyväntuulisella ja osallistavalla tavalla esille yhtiön ja kyseisen yksikön toiminnan kannalta tärkeitä teemoja.
Video ei leviä yhtiön oman YouTube-sivun kautta – eikä videota enää edes löydy Tiedon YouTubesta. Video oli Haringin mukaan listattu Tiedon YouTubeen Unlisted-asetuksella, josta se levisi suunniteltua laajemmin jakoon sen julkaisun jälkeen.
Unlisted-asetus tarkoittaa sitä, että videon voi katsoa vain linkin kautta.
- Poistimme videon YouTubesta, kun oivalsimme tämän, Haring kertoo.
"Sosiaalisen median voima on tullut todennetuksi."
– Kia Hering
- Onkin ollut huikea nähdä, miten laajalle video on ”orgaanisesti” levinnyt – sosiaalisen median voima on tullut todennetuksi.
Videon poistamiselle oli toinenkin syy.
- Videolle oli valitettavasti eksynyt virheellistä tietoa: se julisti Tiedon täyttävän tänä vuonna 50 vuotta, mikä ei pidä paikkansa, Haring kertoo ja tarkentaa, että Tieto täyttää pyöreitä vasta ensi vuonna.
Ennen videon poistamista jotkut kuitenkin ehtivät napata videon talteen. Se on nyt julkisena muutamalla eri YouTube-tilillä.
Kuten yhtiöiden musiikkivideot yleensä, myös Tiedon video on saanut lokaa niskaan. YouTube-kommenteissa mietitään esimerkiksi sitä, onko videon tarkoitus olla sarkastinen. Jotkut kommentoijat mainitsevat, että laulu on onnetonta ja että laulajien englannin kielen lausuminen on esikoululaisen tasolla.
- Rehellisyyden nimissä tässä ei ole tietoisesti lähdetty ratsastamaan musiikkivideotrendin aallonharjalla, Haring kommentoi.
Pitääkö rohkeus tuomita?
Ne kerrat, jolloin yrityksen tekemä musiikkivideo on saanut positiivista huomiota mediassa, ovat harvassa. Viimeksi netissä naureskeltiin Kiinteistömaailman tammikuussa julkaisemalle räppivideolle, joka on kieltämättä varsin jännittävä.
Yksi harvoista selkeistä onnistujista on maaleja ja lakkoja valmistava Tikkurila. Yhtiö julkaisi vuonna 2012 musiikkivideon, jolla lauletaan hyvin ja joka näyttää juuri sellaiselta, josta Tikkurilan kohdeyleisö voisi kiinnostua. Videota on katsottu YouTubessa yli 165 000 kertaa ja se on yksi harvoista firmojen tekemistä musavideoista, joka on saanut tubessa enemmän ylä- kuin alapeukkua. Eräs kommentoija mainitsee YouTubessa, että ostaa videon vuoksi maalinsa ainoastaan Tikkurilasta.
Vuonna 2015 työmarkkinajärjestö Akava julkaisi musiikkivideon, jossa järjestöä markkinoidaan laulamalla karaokea. Tuolloin Akavan viestintäjohtaja Marjo Ollikainen
kommentoi YleX:lle, että on mahdotonta tehdä videota, joka olisi kaikkien mielestä aivan mahtava.
Myös esimerkiksi
Reaktor ja
YIT ovat aiemmin osallistuneet musiikkivideotalkoisiin.
Tiedon kohdalla videon kohderyhmäajattelua on tuskin tehty, sillä video oli tarkoitettu käytettäväksi vain sisäisesti ja asiakastapaamisissa. Nyt, kun video meni julkiseksi, se voi antaa yhtiöstä “vääränlaisen” kuvan firman potentiaalisille asiakkaille. Video ei ole musiikkivideostandardeilla kovin laadukas, joten onkohan firman muu tekeminen samaa tasoa?
Asiaa voi katsoa myös toiselta näkökannalta. Tiedon videosta näkee, että se on tehty ainakin jonkin verran pilke silmäkulmassa. Työntekijät ovat uskaltaneet heittäytyä. Ja toisaalta, kaikki julkisuus on kliseen mukaan hyvää julkisuutta.
- Vaikka julkaisumallimme ei ollut aivan ihanteellinen ja video aiheuttaa keskustelua, niin se välittää nähdäksemme myös ehdottoman myönteisiä asioita: hyvä tiimihenki ja ylpeys omasta työstä; luovuus ja uskallus tehdä jotain erilaista sekä että työ on myös hauskaa, Tiedon viestintäpäällikkö Kia Hering kommentoi.
Myös YleX on tehnyt omia musiikkivideoita, jotka ovat saaneet sekä kehuja että haukkuja osakseen. YleX:n Joulubiisit ovat YleX:n
Value for Lifeja eli musiikkivideoita, joiden tärkein pointti on levittää hyvää mieltä ja leppoista fiilistä. Joulubiisillä ääneen ovat päässeet kanavan juontajat, jotka ovat lähtökohtaisesti parempia puhumaan kuin laulamaan.
Paitsi tietenkin Jenspan ja Alman muodostama PH-arvot, jonka laulusuoritukset ovat täyttä timanttia.