Tieto OyJ

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 186
Tieto OyJ on HSL:n uuden lippujärjestelmän toteuttaja. Projektin hinta oli alkujaan 60 miljoonaa ja näyttää taas siltä, että on saatu sutta ja sekundaa. Käyttäjäkokemukset puhuvat karua kieltään.

Uusi matkakortinlukija on täysi susi!
Fiasko, katastrofi, täysi susi, törkeän huono, liian hidasta, liian monta painallusta, hankalaa.

http://yle.fi/uutiset/3-93201

Myös Suomen poliisilta paloi käpy Tietotunatorin laatuun:

Poliisin usko loppui – Tieto ei kyennyt toimittamaan uutta tietojärjestelmää
Poliisi sai tarpeekseen Tiedon hidastelusta viranomaistietojärjestelmän uudistushankkeessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002736924.html

Moni sairaanhoitopiiri on myös ostamassa itsensä ulos Tieto Oyn kalliista ja epävakaasta järjestelmästä. Farssi nimeltä VR:n lipunmyyntijärjestelmän uudistus on edelleen arkipäivää. Buginen ja raskas käyttöliittymä, tekniset ongelmat ja päivittäiset palvelinongelmat ovat merkkejä taatusta Tieto-laadusta. Viimeisin työnantajani on myös heittämässä Tieto Oyllä vesilintua - Windows 3.1 henkinen järjestelmä loputtomine bugeineen ja downtimeineen oli tulkut yksinkertaiseksi kestämättömän kalliiksi, ei vain hinnaltaan vaan tuottavuuden tuhoajana.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi suurten instanssien tilaajat päätyvät vuosi toisensa jälkeen Tieto OyJn kalliiseen ongelmajätteeseen. Epäonnistunut kilpailutus lainsäädäntö lienee keskeisimpiä syitä, mutta en voi välttää ajatusta lahjuksista ja kaverikorruptiosta - Erityisesti kun Tieto-tunator toimii useimpien julkisen sektorin IT-hankkeiden hovitoimittajana. Nettoveronmaksajana kyseinen epäkohta vituttaa kuin pientä oravaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo 60milj hankinta ollut avoin vai taas veronmaksajien rahat piiloitettu johonkin kaupunginyhtiön liikesalaisuuteen vedoten? Olisi mielenkiintoista nähdä projektidokkareita mihin kaikkialle 60milj hassattu, ja miten järjestelmä määritelty tilausvaiheessa kun saatu käyttöliittymältään tuollaista pa*kaa.

Ilm rautakin on jo vanhaa käyttöönotettaessa kun tuollainen päätekin saatu käyttöliittymältään lagaavaksi - herran vuonna 2017?
 
Ei halvinta ole pakko ottaa. Painoarvo kilpailtuksessa voi olla myös laadulla esim. 60/40, mutta aika usein hinta painotetaan tärkeämmäksi kuin laatu.

Virosta on vaikea kilpailuttaa, ellei sitten kilpailutettava kohde ylitä €-arvoa jolla kilpailutus onkin eu-laajuinen. Muutoin leikitään Suomen sisäillä toimijoilla ja vanhoilla tutuilla pelureilla. Katsotaan Suomen sisältä kenellä toimijalla on liikevaihto x määrää, ja referenssit kohdallaan. Kas kummaa listalle jää aina pääsääntöisesti samat toimijat kilpailutuksesta toimeen, varsinkin jos puhutaan it-puolen asioista.
 
Tieto, CGI ja Accenture taitavat olla ainoat hyväksytyt kilpailutukseen. Pienempiä firmoja tai näiden alliansseja ei huolita jostain hyvin hämäristä syistä. Miksi ylipäätään mammuttiprojekti pitää ostaa kokonaisuutena talolta X, sen sijaan että se pilkottaisiin pienempiin osiin taloille Z, Y ja W. Kilpailutus toimii korruption keppihevosena.

Kaiken huippuna taloudellisen riskin kantaa aina tilaaja, kun Tietomafia ryöstää itseaiheutetulla "lisätyöllä" veronmaksajia.
 
Useinhan noissa kilpailutuksissa on vaatimus puljun minimiliikevaihdosta. Vaatimus ei taida olla kovinkaan matala. Kai tällä yritetään varmistaa se että kioski, josta järjestelmä tilataan, ei mene ihan heti nurin.
 
Monesti tullut pohdittua näiden julkisenpuolen hankkeiden kilpailutuksia. Eikö väki osaa käyttää googlea ja selvittää, minkälaisia kokemuksia muilla tilaajilla on esimerkiksi Tiedosta. Luulisi, että siinä vähän kun tutkimusta tekisi, niin tulisi toisiin aatoksiin.

Tuo @Oravamedian käpy ajatus tuosta pilkkomisesta on myös ihmetyttäny. Monesti projektit voisi erittäin selkeisiin osiin jakaa ja sitä kautta saada toimitusvarmuutta. Allianssimallia kehiin :)
 
Vaikka Tietoa on helppo (ja aiheellistakin) syyttää, tulee myös ottaa huomioon vaatimuusmäärittelyt ja tarjouspyynnöt, mitkä julkisella puolella poikkeuksetta todella huonosti toteutettuja. Kehnon vaatimusmäärittelyn ja massiivisen kilpailuttamisbyrokratian takia karsiutuu likimain kaikki toimittajat kilpailutuksesta pihalle. Jäljelle jää vain tähän kelkkaan kykenevät toimijat, kuten Tieto.

Mielestäni suurin ongelma, että julkinen taho harvoin kykenee vaatimusmäärittelyiden takia käyttämään valmista tuotetta. Tämä johtaa siihen, että projekti elää jopa testausvaiheessa, eli sitä muutetaan radikaalisti ja lopputulos on sutta.
 
Tieto Oyj toteutti myös omakanta.fi -palvelun, eli sähköisen reseptin. Joku sanoi että viime vuonna olisi palvelun downtime ollut 13 kokonaista päivää. Se on aivan saatanasti.
 
Käsittämättömämpiä on juuri tuollaiset 60 miljoonan projektit, joissa ei oikeasti ole edes mitään lisäarvoa mihinkään vaan joku on vaan lukenut powerpointista, että "edellisen järjestelmän elinkaari loppuu".

Erityisesti kun tuollaisella 60 miljoonalla tekee oikeissa yrityksissä ihan saatanan ison projektin, joka kattaa koko globaalin konsernin järjestelmäarkkitehtuurin päästä päähän.

Julkinen sektori, VMP piste com.
 
Tieto Oyj toteutti myös omakanta.fi -palvelun, eli sähköisen reseptin. Joku sanoi että viime vuonna olisi palvelun downtime ollut 13 kokonaista päivää. Se on aivan saatanasti.
Hassua. Kun ekaa kertaa jouduin tuota käyttämään, sanoin vaimolle että tän täytyy olla Tieton tekemä. Jotenkin se paistoi läpi. Eikä sinne labratuloksia saatu vaikka kovasti luvattiin. Puhelimella (3 puhelua) sekin piti silti hoitaa. Ensimmäiset 2 kertaa ohjattiin omakantaan ja eivätkä luurissa uskoneet ettei siellä mitään näy. Vasta kolmannella kerralla suostuivat puhelimessa kertomaan. Tehokasta!

13 päivää on tosiaan aika helvetin paljon downtomea etenkin kun kyse on terveysasioista. Osaako joku osoittaa oikeasti onnistuneen projektin tältä firmalta?
 
Tieto, CGI ja Accenture taitavat olla ainoat hyväksytyt kilpailutukseen. Pienempiä firmoja tai näiden alliansseja ei huolita jostain hyvin hämäristä syistä. Miksi ylipäätään mammuttiprojekti pitää ostaa kokonaisuutena talolta X, sen sijaan että se pilkottaisiin pienempiin osiin taloille Z, Y ja W. Kilpailutus toimii korruption keppihevosena.

Kaiken huippuna taloudellisen riskin kantaa aina tilaaja, kun Tietomafia ryöstää itseaiheutetulla "lisätyöllä" veronmaksajia.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi suurten instanssien tilaajat päätyvät vuosi toisensa jälkeen Tieto OyJn kalliiseen ongelmajätteeseen. Epäonnistunut kilpailutus lainsäädäntö lienee keskeisimpiä syitä, mutta en voi välttää ajatusta lahjuksista ja kaverikorruptiosta - Erityisesti kun Tieto-tunator toimii useimpien julkisen sektorin IT-hankkeiden hovitoimittajana. Nettoveronmaksajana kyseinen epäkohta vituttaa kuin pientä oravaa.

Melkein korjasin yhdys sana virheen tuossa lauseessa, mutta kun lainauksia ei saa muokata :(

Vika on juuri epäonnistuneessa kilpailutuksessa, jos mietitään, miksi tuli hankittua järjestelmä, joka maksoi paljon enemmän ja ei valmistunut ajallaan. Itse en ole tilaamassa mitään hanketta (kun en ole tarpeeksi korkeassa asemassa), mutta tuntuu siltä, että päättäjät voisivat paremmin noita kilpailutuksia tehdä. Hetken vaikka miettiä, miten vältytään noilta lisäkuluilta ja aikatauluongelmilta, ja leipoa toimenpiteitä mukaan sopimukseen tai jopa kilpailutukseen. Voisin jopa provosoivasti sanoa, että jos olisin itse noita tekemässä, niin tekisin paremmin, kuin nykyiset päättäjät. Enkä edes usko liiottelevani.

Poliisin usko loppui – Tieto ei kyennyt toimittamaan uutta tietojärjestelmää
Poliisi sai tarpeekseen Tiedon hidastelusta viranomaistietojärjestelmän uudistushankkeessa.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002736924.html

Nyt en tiedä, mutta tuntuu siltä, että tässä on hyvä vastaesimerkki. Poliisi on EHKÄ asettanut deadlinet, työtavoitteet ja sopimussakot oikein. Siis EHKÄ tehnyt kaiken juuri niin, kun täällä huudetaan tekemään. Sitten Tieto on EHKÄ todennut, että homma ei kannata taloudellisesti, kun oman tunaroinnin saa maksaa ihan itse. Sitten EHKÄ kun asioista ei tullut yhtään mitään, niin sopimus on purettu.
Käytin EHKÄ-sanaa voimakkaasti ilmaisemaan, että en tiedä oikeasti. Tuollainen kuva minulla on kuitenkin tapahtumista. Eli tässä olisi tapaus, jossa kilpailutus on EHKÄ tehty oikein, mutta siitä seurasi fiasko ja katastrofi. Miten tällainen sitten vaikuttaa, kun asiat EHKÄ tehtiin niinkuin piti, mutta siinä vaan saatiin pökäle? Ei ainakaan positiivisesti.
Siksi juuri keskittyisin miettimään, miten oikeasti tehdään onnistunut kilpailutus. Se on niin helppoa huudella takarivistä "kaikki on tunareita" ja uskoa, että asiat mystisesti parantuu vaihtamalla Tieto pois.
 
Ei tarvii välttämättä edes kilpailuttaa jos antaa 3-5:lle pienyritykselle miljoonan ja sanoo tee tästä. Saa taatusti ainakin yhden paremman järjestelmän murto-osalla hinnasta. Tuossakin tietysti 60-80 % budjetista menee harakoille, mutta se on äärettömän paljon parempi tulos kuin 100 % harakoille.

Kuuluko muuten siihen lukijauudistuksen 60 miljoonaan myös laitevalmistus ja asennus? Niiden kanssa summa kuulostaisi edes vähän järkevämmältä.
 
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomella-on-pitka-it-mokahistoria-3367731

Ajoneuvorekisterijärjestelmän vuonna 1999 aloitettu PALKO-hanke on kestänyt neljän vuoden sijasta 12 vuotta. Hanke on tyypillinen pitkän ajan projekti, jossa maailma muuttuu projektin varrella. Vuosien varrella syntyi uusia ajoneuvoluokkia, joista ei välttämättä aloitusvaiheessa ollut tietoa.

Projektin alkuperäiset kustannusarviot vaihtelivat 15 miljoonasta 25 miljoonaan euroon. Rahaa meni vuosina 2000-2008 49,1 miljoonaa euroa.

Kun summaan lisätään käyttöönotettujen järjestelmien ylläpito- ja käyttökustannukset ja laite- ja ohjelmistohankinnat, summa nousee 99,4 miljoonaan euroon. Luvut selviävät Valtiontalouden tarkastusviraston raportista.

Luvut eivät sisällä silloisen AKE n, nykyisen Trafi n oman työn osuutta. Oman työn osuus on nyt noin 3,4 miljoonaa euroa.

Kaiken kukkuraksi järjestelmä hukkasi ajoneuvojen rekisteriotteen teknisen osan tietoja. Esimerkiksi vanhemmissa moottoripyörissä, jossa istumapaikkalukua ei ollut ilmoitettu, tulostui uuteen otteeseen ykkönen. Tämä aiheutti ratsioissa huomautuksia ja joutuipa joku matkustaja jatkamaan matkaa kävellenkin. Tämä korjattiin myöhemmin tulkintaohjeella, koska asetus sallii matkustajan kuljettamisen moottoripyörällä, jos siinä on jalkatuet ja matkustajan istuin.

Järjestelmän keskeneräisyys viivästytti myös siirtymistä hiilidioksidipohjaiseen ajoneuvoveroon, sitä koskeva laki tuli voimaan jo 2008.

Poliisi ei voi edelleenkään kirjoittaa suoraan ajoneuvojärjestelmään. Tien päällä puutteita tavattaessa huomautukset kirjoitetaan rekisteriotteeseen. Hukkaamalla otteen tai myymällä ajoneuvon merkinnät häviävät. Puutteet saattavat tulla näin uudelle omistajalle yllätyksenä.

Aken ja TietoEnatorin yhteinen ajoneuvorekisteriuudistus aikanaan oli täysi farssi mutta nykyään sitä uskalletaan kutsua ketteräksi onnistumistarinaksi:
https://www.tieto.fi/menestystarinat/trafi-ja-tieto-kehittavat-sovelluksia-ketterasti
 
Suomen 100v kunniaksi Tieto voisi toteuttaa ilmaiseksi jonkun miljoonakaupungin joukkoliikenteen. Mitenhän Pariisissa arvostettaisiin tätä järjestelmää, kun käyttäjiä on pikkasen enemmän?
 
On kyllä surkea toi systeemi. Mahdottoman hidas ja saldon/ajan voimassa olon tarkistaminen on todella hankalaa eikä yleensä toimi. Ja jos toimiikin niin näkymä vilahtaa ruudulla jonkun sekunnin niin ettei sitä ehdi katsomaan.

Ainoa hyvä asia tuossa on että kaiken voi tehdä yhdellä kädellä. Mutta miksi pitää painaa ok ja miksi tuo on niin hidas? Miksei voisi olla niin, että ensin valitaan lipun tyyppi(voisi olla vaikka "+1" nappi siinä sitten valinnan jälkeen, että saa kahdelle henkilölle ostettua lipun, mutta tämä ei tietenkään olisi mikään pakollinen painallus vaan nyt voisi jo laittaa kortin siihen ja lippu olisi ostettu) ja olisi valmista.

Ja miksi vuonna 2017 pitää pakosti käyttää jotain ihmeen muovikorttia? Miksei tuota lippua voi ostaa NFC puhelimella? Ymmärrän että halutaan seurata linjojen käyttöastetta ja varsinkin bussissa kuskin kai täytyy tietää että kaikki maksaa niin pitää piippauttaa jotenkin laitetta, mutta tämän voisi kortin lisäksi ihan hyvin hoitaa puhelimellakin. Lisäksi puhelimessa voisi olla helppokäyttöinen softa jolla saisi helposti ostettua kautta/arvoa koska vain haluaa ja softassa näkyisi paljonko saldoa on.

Kyllä tämmöinen järjestelmä olisi varmasti jostain irronnut 60 miljoonalla ja paljon halvemmallakin.
 
Kannattaisiko ennemin kysyä mitä tietotunarit ei ole tunaroinut? :rolleyes:

Tuota lippujärjestelmää en ole päässyt(joutunut) kokeilemaan, mutta tuota omakanta palvelua olen kokeillut. Ideana varsin loistava, mutta toteutus melkoista ripulia. Heti etusivulla aiheuttaa hämmennystä "kirjaudu omakantaan" -nappula. Joo okein tulin etusivulle kirjautumaan, vien hiiren kursorin napin pälle-> "Katso omia potilastietojasi" :confused: Enhän mä vielä edes kirjautunut? Ja missä se kirjautumisnappi on? Joo ehkei perus ATK taitoiselle tuo aiheuta hämmennystä, mutta laitappa tuota ripulia käyttämään joku mummo/pappa... :facepalm:
 
Kannattaisiko ennemin kysyä mitä tietotunarit ei ole tunaroinut? :rolleyes:

Tuota lippujärjestelmää en ole päässyt(joutunut) kokeilemaan, mutta tuota omakanta palvelua olen kokeillut. Ideana varsin loistava, mutta toteutus melkoista ripulia. Heti etusivulla aiheuttaa hämmennystä "kirjaudu omakantaan" -nappula. Joo okein tulin etusivulle kirjautumaan, vien hiiren kursorin napin pälle-> "Katso omia potilastietojasi" :confused: Enhän mä vielä edes kirjautunut? Ja missä se kirjautumisnappi on? Joo ehkei perus ATK taitoiselle tuo aiheuta hämmennystä, mutta laitappa tuota ripulia käyttämään joku mummo/pappa... :facepalm:
Tieto lisää tuskaa ja Enator kustannuksia, näinhän sitä jossain sanottiin.

Tehdäänkö näille omakannoille ja muille viritykselli tietoturva auditointeja? Jos tehdään niin eikai tekijänä ole tieto itse vaan jokin ulkopuolinen taho?
 
Tieto lisää tuskaa ja Enator kustannuksia, näinhän sitä jossain sanottiin.

Tehdäänkö näille omakannoille ja muille viritykselli tietoturva auditointeja? Jos tehdään niin eikai tekijänä ole tieto itse vaan jokin ulkopuolinen taho?

VR:n lippukauppa keississä joka ei vissiin tälläkertaa ollut Tietotunareiden käsialaa, niin muistaakseni kaikki käyttötestaukset yms. teetettiin jossain intiassa. Mukaanlukien niiden kiinteiden asemille jo asennettujen lipunmyyntipömpeleiden testaus. Joku ketä tietää tarkemmin voi toki korjata ja kertoa tarkemmin.

En yhtään ihmettelisi jos Tunator tekisi itse koodin ja testauttaisi sen (mahdollisimman halvalla) jossain muualla.
 
Uusi lippujärjestelmä on testauksessa oikeille käyttäjille täällä Helsingissä. Se on oikein hyvä idea ja kannattaa testata juurikin näin, eikä Intiassa.

Vieläkään en kyllä ole löytänyt, mihin voisin purkautua kokemuksistani kys. järjestelmän kanssa. Minulla olisi parannusideoita.
 
Uusi lippujärjestelmä on testauksessa oikeille käyttäjille täällä Helsingissä. Se on oikein hyvä idea ja kannattaa testata juurikin näin, eikä Intiassa.

Vieläkään en kyllä ole löytänyt, mihin voisin purkautua kokemuksistani kys. järjestelmän kanssa. Minulla olisi parannusideoita.

Testaus on varmaan sellainen jossa ei käyttäjän mielipiteitä kuunnella, katsotaan vain saako normaalien käyttäjien toimet järjestelmän jojoon. Jos ei niin käyttöön vaan.
 
Tieto, CGI ja Accenture taitavat olla ainoat hyväksytyt kilpailutukseen. Pienempiä firmoja tai näiden alliansseja ei huolita jostain hyvin hämäristä syistä. Miksi ylipäätään mammuttiprojekti pitää ostaa kokonaisuutena talolta X, sen sijaan että se pilkottaisiin pienempiin osiin taloille Z, Y ja W. Kilpailutus toimii korruption keppihevosena.

Kaiken huippuna taloudellisen riskin kantaa aina tilaaja, kun Tietomafia ryöstää itseaiheutetulla "lisätyöllä" veronmaksajia.

En nyt tiedä että haluaako kukaan pilkkoa jotain mammuttiprojektia siten että 4 eri firmaa tekee osia siitä. Jonkun pitää vähintään olla vetovastuussa.
Tosin julkisen puolen hankinnat eivät ole agilea nähneetkään ja varmasti noita projektien skooppeja pystyisi paljon järkeistämään (jos lainsäädäntö antaa myöden).

Mutta syy siihen miksi pikkufirmoilta ei tilata isoja projekteja on resurssointi.

Sanotaan että on projekti jonka työarvio on vaikkapa 150 miestyövuotta 3 vuoden ajalta. Jos voitat tuon projektin niin se tarkoittaa että sun pitää lyödä 50 jantteria kiinni siihen 3 vuodeksi.

Joka tarkoittaa että sulla pitäisi olla se 50 jantteria vapaana kun voitat projektin. Ja todennäköisesti tuo ei ole ainoa projekti jota yrität voittaa koska jos se on ja et voita sitä niin olet nesteessä. Eli sulla pitää olla enemmän kuin tuo 50 jantteria vapaana koska voit voittaa useamman projektin.

Eli sanotaan että sulla pitäisi olla sellainen 80 tyyppiä vapaana jotka voit siirtää projektiin.
Jos olet firma joka tekee softa alihankitaa / konsultointia, sulla on normaalisti about 10%, max 20% porukasta penkillä. Elikkä jotta sulla olisi tuo 80 tyyppiä vapaana, sun firman pitää olla vähintään about 500-800 henkilön pulju.

Tuo 80 tyyppiä ei ole mikään ongelma firmoille kuten Tieto, CGI tai Accenture jotka pystyy heittään helposti sinne useamman kymmenen paikallista kaveria ja sitten niin paljon väkeä kuin vain halutaan delivery centereistä Intiasta ja Itä-Euroopasta.

Taaskin jos olet joku Vincit, Reaktor tai Futurice ja sulla on se 250-400 tyyppiä palkkalistoilla niin mistä ihmeestä sä tuon 80 kaveria nyhtäset siinä vaiheessa kun voitat sopparin?

Joten nuo isot projektit menee isoille puljuille. Vastaavasti isot puljut eivät kilpaile pikkuprojekteista noiden pienempien firmojen kanssa koska isojen firmojen overhead on sen verta suuri että jossei pystytä hyödyntämään off-shoretusta, isot firmat ovat aina liian kalliita.
 
Pääkaupunkiseudun kortinlukijoissa oli sellainen typeryys, että jos kortin otti lukijasta liian nopeasti irti, niin se heitti ruudulle kryptisen virheilmoituksen tyyliin "Virhe -123213" sen sijaan, että laite olisi selvästi sanonut vian syyn. Ja tätä systeemiä oli muka testattu loppukäyttäjilläkin etukäteen... (Tuo ongelma on taidettu korjata jossain välissä.)

Lukija on tosiaan helvetin hidas, mitä on vaikea ymmärtää. Naputtelun määräkin tuntuu tarpeettomalta mutta toisaalta ymmärrän syyt toimintamallin takana. Jäin vaan itsekin jo kerran sen uhriksi, kun turhautuneena naputtelin ruutua ja sitten tajusin ostaneeni vahingossa rutiinilla sisäisen lipun, kun oli tarkoitus ajella kahden alueen välillä.

Käyttöliittymästä olisi ihan hyvin voinut tehdä kaksivaiheisen, eli ensin näytetään vain lippuvaihtoehdot ja niistä haluamansa valittuaan ruutu tyhjennetään ja näytetään tilalla kappalemäärä ja ok-nappi.
 
En nyt tiedä että haluaako kukaan pilkkoa jotain mammuttiprojektia siten että 4 eri firmaa tekee osia siitä. Jonkun pitää vähintään olla vetovastuussa.
Tosin julkisen puolen hankinnat eivät ole agilea nähneetkään ja varmasti noita projektien skooppeja pystyisi paljon järkeistämään (jos lainsäädäntö antaa myöden).

Joten nuo isot projektit menee isoille puljuille. Vastaavasti isot puljut eivät kilpaile pikkuprojekteista noiden pienempien firmojen kanssa koska isojen firmojen overhead on sen verta suuri että jossei pystytä hyödyntämään off-shoretusta, isot firmat ovat aina liian kalliita.

Itse olen ollut mukana 4 firman projektissa viimeeksi viime kuussa. Jos tilaat ison projektin 4 firmalta, niin 100% varmuudella se ei ole halvin vaihtoehto. Siksi harvemmin nämä voittavat mitään kilpailutuksia.

Lisäksi miten käy, jos joku firma ei hoida osuuttaan? Todennäköisesti tämä realisoituu niin, että joku on aikataulusta jäljessä ja muiden työt odottavat sitä.. Sitten koko aikataulu venyy ja projekti räjähtää. Rahojaan ei saa takaisin, niinkuin Poliisi sai Tiedolta.

Älä nyt käsitä väärin, mielestäni pilkkominen omiin itsenäisiin osakokonaisuuksiin on parhaista parhain vaihtoehto, mutta tämä ratkaisu vaatii tilaajalta eniten näkemystä, kontrollia ja osaamista.

Pääkaupunkiseudun kortinlukijoissa oli sellainen typeryys, että jos kortin otti lukijasta liian nopeasti irti, niin se heitti ruudulle kryptisen virheilmoituksen tyyliin "Virhe -123213" sen sijaan, että laite olisi selvästi sanonut vian syyn. Ja tätä systeemiä oli muka testattu loppukäyttäjilläkin etukäteen... (Tuo ongelma on taidettu korjata jossain välissä.)

Lukija on tosiaan helvetin hidas, mitä on vaikea ymmärtää. Naputtelun määräkin tuntuu tarpeettomalta mutta toisaalta ymmärrän syyt toimintamallin takana. Jäin vaan itsekin jo kerran sen uhriksi, kun turhautuneena naputtelin ruutua ja sitten tajusin ostaneeni vahingossa rutiinilla sisäisen lipun, kun oli tarkoitus ajella kahden alueen välillä.

Käyttöliittymästä olisi ihan hyvin voinut tehdä kaksivaiheisen, eli ensin näytetään vain lippuvaihtoehdot ja niistä haluamansa valittuaan ruutu tyhjennetään ja näytetään tilalla kappalemäärä ja ok-nappi.

Kyllä! Juuri niin minä olisin tehnyt. Wizardia peliin. Ainoa ongelma on kieli, mutta jos oletukseksi laittaa suomen ja aloitusnäytössä kolme lippua (suomi valittuna), "OSTA LIPPUJA"-painike ja alempana tekstiboxi, jossa lukee "..tai näytä lippua tuohon alas", tms. Käyttäjän kognitiivista kapasiteettia ei kuormiteta, kun näytöllä on vain pari asiaa kerralla. Lisäksi wizardia ovat käyttäneet jo mummotkin ja pienet lapset. Se tulee luonnostaan. Näyttökin pitäsi olla niin nopea, että voi tehdä tällaisia nopeasti muuttuvia juttuja.

Nykyinen käyttöliittymä on hyvä vaan, jos joutuu käyttämään sitä koko ajan. Näin jossain vaiheessa kymmenen toistokerran jälkeen oppii tekemään kaiken lihasmuistista ja silloin se on nopein vaihtoehto, mutta tässä on oppimiskäyrä ja se ei mitenkään estä jotain mummoa jumittamasta koko bussia 5 minuutiksi. Joku wizardi, jossa on vain pari etemisvaihtoa ja voin minäkin takapenkiltä asti huudella, että paina tuosta.

En ole törmännyt kehenkään, joka ei osannut käyttää pakettiautomaattia. Siinä on joku tehnyt yksinkertaisen wizardin.
 
Itse olen ollut mukana 4 firman projektissa viimeeksi viime kuussa. Jos tilaat ison projektin 4 firmalta, niin 100% varmuudella se ei ole halvin vaihtoehto. Siksi harvemmin nämä voittavat mitään kilpailutuksia.

Lisäksi miten käy, jos joku firma ei hoida osuuttaan? Todennäköisesti tämä realisoituu niin, että joku on aikataulusta jäljessä ja muiden työt odottavat sitä.. Sitten koko aikataulu venyy ja projekti räjähtää. Rahojaan ei saa takaisin, niinkuin Poliisi sai Tiedolta.

Älä nyt käsitä väärin, mielestäni pilkkominen omiin itsenäisiin osakokonaisuuksiin on parhaista parhain vaihtoehto, mutta tämä ratkaisu vaatii tilaajalta eniten näkemystä, kontrollia ja osaamista.



Kyllä! Juuri niin minä olisin tehnyt. Wizardia peliin. Ainoa ongelma on kieli, mutta jos oletukseksi laittaa suomen ja aloitusnäytössä kolme lippua (suomi valittuna), "OSTA LIPPUJA"-painike ja alempana tekstiboxi, jossa lukee "..tai näytä lippua tuohon alas", tms. Käyttäjän kognitiivista kapasiteettia ei kuormiteta, kun näytöllä on vain pari asiaa kerralla. Lisäksi wizardia ovat käyttäneet jo mummotkin ja pienet lapset. Se tulee luonnostaan. Näyttökin pitäsi olla niin nopea, että voi tehdä tällaisia nopeasti muuttuvia juttuja.

Nykyinen käyttöliittymä on hyvä vaan, jos joutuu käyttämään sitä koko ajan. Näin jossain vaiheessa kymmenen toistokerran jälkeen oppii tekemään kaiken lihasmuistista ja silloin se on nopein vaihtoehto, mutta tässä on oppimiskäyrä ja se ei mitenkään estä jotain mummoa jumittamasta koko bussia 5 minuutiksi. Joku wizardi, jossa on vain pari etemisvaihtoa ja voin minäkin takapenkiltä asti huudella, että paina tuosta.

En ole törmännyt kehenkään, joka ei osannut käyttää pakettiautomaattia. Siinä on joku tehnyt yksinkertaisen wizardin.

Älkää nyt niitä turhia näppäilyitä sekoittako käyttöliittymään turhaan:
http://www.heiolenmarkus.com/fin/bl...-uudistus-mika-kayttoliittymassa-meni-monkaan

Tuollaisessa kohteessa parinkin sekunnin turha painallus kertaantuu matkan aikana minuuteiksi. Sama kuin matkahuollon kortit vaihdettiin Waltti-korteiksi, jumalauta että hidastu bussin lastaaminen. Älyvapaita uudistuksia.
 
Pakko kysyä, että onko tämäkin otsikossa mainitun firman tekele?

http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Tuota sivua olen koettanut auton ratissa avata ruuhkassa havaitakseen että sen mobiililiittymä on prikulleen sama kuin ei-mobiililiittymä.

Usein kysyttyjen kysymysten sivulta ei löydy kysymystä, että kuka tämän paskan on rakentanut.
 
Älkää nyt niitä turhia näppäilyitä sekoittako käyttöliittymään turhaan:
http://www.heiolenmarkus.com/fin/bl...-uudistus-mika-kayttoliittymassa-meni-monkaan

Tuollaisessa kohteessa parinkin sekunnin turha painallus kertaantuu matkan aikana minuuteiksi. Sama kuin matkahuollon kortit vaihdettiin Waltti-korteiksi, jumalauta että hidastu bussin lastaaminen. Älyvapaita uudistuksia.

Markuksen käyttöliittymäehdotus on parempi. Mutta voi siitäkin mussuttaa:

En kyllä luopuisi OK:sta ihan tuosta noin vaan. Jotain täytyisi muuttua myös.
1) Viimeiseen ruutuun tulisi peruuta-nappi. Jos nyt kuitenkin tulisi virhe ja haluaisi tehdä uusiksi.
2) Tulisi pieni viive, ennenkuin matkakortin voi näyttää
3) OK-nappi tulisi takaisin.

Jos joku täällä on opiskellut käyttöliittymäsuunnittelua, niin yleisimmät asiat pitäisi saada tehtyä nopeasti. Sitä Markuskin on miettinyt. Mutta Markuksen ratkaisu ei minimoi virheitä ja jos esimerkkimummoni ostaa vahingossa seutulipun, hän ei voi itse korjata virhettä mitenkään. Sitten koko bussi odottaa, jos virheansa laukeaa.

Lisäksi monta lippua pitäisi ostaa edelleen:
1) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "osta lisää lippuja".
2) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "palaa alkuun ja osta lisää lippuja".

..ja konehan ei mitenkään näytä voimassa olevia lippuja..

..ja edelleen, kummankaan versio ei edelleenkään uudelle käyttäjälle ensimmäisellä käyttäjäkerralla sano mitään..

b834ieP.png


Tuommoinen tulee eteen - mitä teet? Helsinkiläisenä ja tottumuksesta vien kortin tuohon eteen ja koetan painaa numeroa.

Markuksen versio ostaa minulle heti lipun ja kaiken mennessä hyvin se riittää. Tiedon versio piirtelee hassuja kuvioita ruudulle ja olen hieman hämilläni:
H29MbhY.png
 
Markuksen käyttöliittymäehdotus on parempi. Mutta voi siitäkin mussuttaa:

En kyllä luopuisi OK:sta ihan tuosta noin vaan. Jotain täytyisi muuttua myös.
1) Viimeiseen ruutuun tulisi peruuta-nappi. Jos nyt kuitenkin tulisi virhe ja haluaisi tehdä uusiksi.
2) Tulisi pieni viive, ennenkuin matkakortin voi näyttää
3) OK-nappi tulisi takaisin.

Jos joku täällä on opiskellut käyttöliittymäsuunnittelua, niin yleisimmät asiat pitäisi saada tehtyä nopeasti. Sitä Markuskin on miettinyt. Mutta Markuksen ratkaisu ei minimoi virheitä ja jos esimerkkimummoni ostaa vahingossa seutulipun, hän ei voi itse korjata virhettä mitenkään. Sitten koko bussi odottaa, jos virheansa laukeaa.

Lisäksi monta lippua pitäisi ostaa edelleen:
1) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "osta lisää lippuja".
2) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "palaa alkuun ja osta lisää lippuja".

..ja konehan ei mitenkään näytä voimassa olevia lippuja..

..ja edelleen, kummankaan versio ei edelleenkään uudelle käyttäjälle ensimmäisellä käyttäjäkerralla sano mitään..

b834ieP.png


Tuommoinen tulee eteen - mitä teet? Helsinkiläisenä ja tottumuksesta vien kortin tuohon eteen ja koetan painaa numeroa.

Markuksen versio ostaa minulle heti lipun ja kaiken mennessä hyvin se riittää. Tiedon versio piirtelee hassuja kuvioita ruudulle ja olen hieman hämilläni:
H29MbhY.png

Ei herranjumala mitä skeidaa tuo on. Itse ajelen kausilipulla niin en ole ikinä tuota käyttöliittymään nähnyt, mutta jos tuommoinen eteen tulisi ja jotain pitäisi tehdä niin kyllä sormi olisi suussa.. Markuksen ehdotus taas näyttää siltä että klik vaan ja kortin vilautus.

Mitä helvettiä tuossa nykyisessä vahvistusnäkymässä oikein yritetään kertoa? :D
 
Mielestäni Markuksen ehdotus on vallan mainio. En täysin ymmärtänyt kommenttejasi mutta ehkä olen vain tyhmä. :)

Markuksen käyttöliittymäehdotus on parempi. Mutta voi siitäkin mussuttaa:

En kyllä luopuisi OK:sta ihan tuosta noin vaan. Jotain täytyisi muuttua myös.
1) Viimeiseen ruutuun tulisi peruuta-nappi. Jos nyt kuitenkin tulisi virhe ja haluaisi tehdä uusiksi.
2) Tulisi pieni viive, ennenkuin matkakortin voi näyttää
3) OK-nappi tulisi takaisin.
1. Peruuta nappi on viimeisessä ruudussa, eli siis ennen kuittaamista (matkakortin lukijaan viemistä) yläreunassa on "peruuta". Ei tuossa HSL:n versiossakaan ole ihan viimeisessä kuittinäkymässä peruuta-nappia? En osaa sanoa olisiko se kortin tekniikkaa tietämättä edes mahdollista toteuttaa niin että ostettu lippu voitaisiin esimerkiksi minuutin kuluessa vielä peruuttaa.
2. Mikä viive? Kun näkymä vaihtuu enimmäisestä valintanäkymästä, olisi kortti jo valmis lukijaan, ELLEI henkilöitä lisätä. Tähän Markuksen idea lukijan kohdevalosta toimisi indikaattorina että nyt on valmista.
3. Jokainen OK on turha, tuossahan vain OK korvattaisiin kortilla kuittaamisella, eli siis vilauta korttia ja se on ok.

Jos joku täällä on opiskellut käyttöliittymäsuunnittelua, niin yleisimmät asiat pitäisi saada tehtyä nopeasti. Sitä Markuskin on miettinyt. Mutta Markuksen ratkaisu ei minimoi virheitä ja jos esimerkkimummoni ostaa vahingossa seutulipun, hän ei voi itse korjata virhettä mitenkään. Sitten koko bussi odottaa, jos virheansa laukeaa.
Tähän on hankala saada statistiikkaa mitkä ovat absoluuttisesti tärkeimpiä ominaisuuksia. Nielsenin oikopolkuja ei ehkä voisi toteuttaa muuta kuin ehkä sisäisen lipun ostamisella, mutta toisaalta se muuttaisi tuota sijoittelua staattisesta dynaamiseksi mikä toisaalta voisi olla ongelmana kun kuitenkaan ei ole montaa eri lippuvaihtoehtoa.

Miten minimoisit virheet? Itselläni tulisi mieleen joku tekstiviesti/applikaatiopohjainen notifikaatio puhelimeen jossa tulisi kuitti sekä tapa peruuttaa lippu. Tämä toisaalta toisi riskin käyttäjien peruuttaessa lippu heti sen ostamisen jälkeen..

Lisäksi monta lippua pitäisi ostaa edelleen:
1) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "osta lisää lippuja".
2) Viimeiseen ruutuun tulisi nappi "palaa alkuun ja osta lisää lippuja".
Oletan että viittaat edelleen Markuksen ehdotukseen (jos et niin nämä turhia huomioita)
1. En ymmärrä mitä meinaat monella lipulla muuta kuin useampi valittu lippu mikä onnistuu ihan painamalla henkilön ikonia (myös HSL:n versiossa)? Tietenkin on ääritapaus missä bussiin astuu iso ryhmä joista yhdelle ostetaankin sisäisen sijaista vaikkapa seutulippu, mutta tämä tuskin on realistinen käyttötapaus.
2. Peruuta-nappi näkyy kokoajan Markuksen versiossa? EDIT: Joo tämä olisi hyvä, saattaisi myös nopeuttaa seuraavan asiointia

..ja konehan ei mitenkään näytä voimassa olevia lippuja..
Tämä on totta, tämä käytännössä vaatii varmaan lipun viemisen koneeseen aivan ensimmäiseksi. Vanhassa tämä toimii aika mutkattomasti. Tähän voisi olla yksi oikotie antaa lippua näyttävälle pikavalinta mahdollisuus ostaa vastaavanlainen lippu mitä hänellä viimeksi oli ellei aika riitä (tähän voisi jopa ympätä oikotienä kokonaisen kauden ostamisen jos käyttäjällä mennyt sellainen umpeen).
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Markuksen ehdotus on vallan mainio. En täysin ymmärtänyt kommenttejasi mutta ehkä olen vain tyhmä. :)

Nielsen mainittu. Ottaisin sinut UI-hommiin heti näillä puheilla, koska olet ainakin jollakin tasolla perillä hänen työstään.

--

Muista kommenteista et vaan ymmärtänyt sitä, että 95% käyttäjistä on kortti kädessään ja aivan liian lähellä laitetta ihan koko ajan. Näin tuo vaihe, jossa matkakortilla varmistetaan jotain menee ohi, ennenkuin edes ehtii aivot rekisteröidä , mitä on ruudulla. Kortti on valmiiksi siinä laitteessa kiinni, koska..

Näin meitä on vaan Helsingissä opetettu toimimaan 16 vuotta, niin emme osaa toimia muuten. Se kortti on siinä ruudun vieressä koko ajan, kun se on siinä aina ollut. Samanmuotoinen pömpeli ja sama kortti, niin aivot ovat klassisesti ehdollistuneet toimimaan näin.

Ei herranjumala mitä skeidaa tuo on. Itse ajelen kausilipulla niin en ole ikinä tuota käyttöliittymään nähnyt, mutta jos tuommoinen eteen tulisi ja jotain pitäisi tehdä niin kyllä sormi olisi suussa.. Markuksen ehdotus taas näyttää siltä että klik vaan ja kortin vilautus.

Mitä helvettiä tuossa nykyisessä vahvistusnäkymässä oikein yritetään kertoa? :D

Ehkä se suurin ongelmani Markuksen ehdotuksessa on, että jos viet sen kortin siihen ja painat väärin, sinulla on sitten väärä lippu. Markuksen ehdotuksessa varmistus on se matkakortin vienti siihen viereen ja minusta tuntuu, että se on koko tapahtuman ajan siinä laitteessa kiinni joka tapauksessa, koska näin vaan täällä on totuttu toimimaan.

Tunnustan jumittaneeni linjaa 560 noin minuutin, kun ensimmäisen kerran kylmiltäni jouduin tuota käyttämään ja piti päästä pois Vantaalta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Ei pitäisi olla mahdotonta tehdä tuohon sitä vanhaa tapaakin leimata, että näyttää korttia ja painaa samaan aikaan vyöhykkeen, jolloin todetaan että kortti on ja painike on ja tehdään tarvittava leimaus suoraan.
Jos painetaan vain vyöhyke, niin siinä voi sitten lisätä lisää matkustajia vielä ja näyttää vasta sitten korttia.
 
Nielsen mainittu. Ottaisin sinut UI-hommiin heti näillä puheilla, koska olet ainakin jollakin tasolla perillä hänen työstään.
Ei ollut tarkoitus tietenkään päteä, nuo sen säännöt kuuluu nyt aikalailla ihan yleiseen ATK-koulutukseen :)

Muista kommenteista et vaan ymmärtänyt sitä, että 95% käyttäjistä on kortti kädessään ja aivan liian lähellä laitetta ihan koko ajan. Näin tuo vaihe, jossa matkakortilla varmistetaan jotain menee ohi, ennenkuin edes ehtii aivot rekisteröidä , mitä on ruudulla. Kortti on valmiiksi siinä laitteessa kiinni, koska..

Näin meitä on vaan Helsingissä opetettu toimimaan 16 vuotta, niin emme osaa toimia muuten. Se kortti on siinä ruudun vieressä koko ajan, kun se on siinä aina ollut. Samanmuotoinen pömpeli ja sama kortti, niin aivot ovat klassisesti ehdollistuneet toimimaan näin.
Yleisesti argumentti "koska se on aina tehty niin" on mielestäni turha. Prosesseja voidaan parantaa vaikka sadan vuoden jälkeen jos se tehdään oikeasti fiksusti (tässä tilanteessa niin ei kuitenkaan ole).

Etu tuossa uudessa on mahdollisuus toimia yhdellä kädellä, mutta olen samaa mieltä että kortti voitaisiin lukea jo ennen käyttöä. Tuossa uudessa tuli mieleen pieni jekku, eli laittaa valmiiksi 10x seutulippua ja seuraava sen sitten vahingossa kuittaa. Pelkään jopa että tämä kuittaus velottaisi niin monta lippua kuin arvoa riittäisi.

Tunnustan jumittaneeni linjaa 560 noin minuutin, kun ensimmäisen kerran kylmiltäni jouduin tuota käyttämään ja piti päästä pois Vantaalta.
Itse käytin tuota uutta härveliä ensimmäistä kertaa vasta lauantaina yöllä todella kovassa tuiskeessa. Kyllähän sitä tuli hetki ihmeteltyä..
 
Nykyinen käyttöliittymä on hyvä vaan, jos joutuu käyttämään sitä koko ajan. Näin jossain vaiheessa kymmenen toistokerran jälkeen oppii tekemään kaiken lihasmuistista ja silloin se on nopein vaihtoehto, mutta tässä on oppimiskäyrä ja se ei mitenkään estä jotain mummoa jumittamasta koko bussia 5 minuutiksi. Joku wizardi, jossa on vain pari etemisvaihtoa ja voin minäkin takapenkiltä asti huudella, että paina tuosta.
Minusta se uuden kortinlukijan käli on hyvä vain täysille nuubeille, jotka eivät ole laitetta ennen nähneet. Eivätkä mielellään sitä vanhaa "mekaanista" kortinlukijaakaan, koska sen toimintamalli oli päinvastainen... Kuten jo aiemmin kerroin, niin tulin vahingossa ostaneeksi uudesta korttilaitteesta sisäisen lipun halutessani kahden alueen kattavaa lippua, koska menin laitteelle jo valmiiksi sormi ojossa ja naputtelin mainitsemastasi lihasmuistista sormella ruutua. Vanhoilla kortinlukijoilla en koskaan ostanut vahingossa väärää lippua, koska niiden lihasvoimaan perustuneet painikkeet vaativat jotenkin enemmän keskittymistä itse asiaan. Ne myös vaativat vain sen yhden painalluksen, joten lukijalle ei koskaan menty sillä ennakko-odotuksella, että nyt tehdään uusi tökkäilyn ME.
 
Ei ollut tarkoitus tietenkään päteä, nuo sen säännöt kuuluu nyt aikalailla ihan yleiseen ATK-koulutukseen :)

En olisi ihan varma siitä, että ne Tiedolla on täysin sisäistetty. Olen muitakin heidän suunnittelemiaan järjestelmiä joutunut päässyt käyttämään.

Yleisesti argumentti "koska se on aina tehty niin" on mielestäni turha. Prosesseja voidaan parantaa vaikka sadan vuoden jälkeen jos se tehdään oikeasti fiksusti (tässä tilanteessa niin ei kuitenkaan ole).

Etu tuossa uudessa on mahdollisuus toimia yhdellä kädellä, mutta olen samaa mieltä että kortti voitaisiin lukea jo ennen käyttöä. Tuossa uudessa tuli mieleen pieni jekku, eli laittaa valmiiksi 10x seutulippua ja seuraava sen sitten vahingossa kuittaa. Pelkään jopa että tämä kuittaus velottaisi niin monta lippua kuin arvoa riittäisi.

Itse käytin tuota uutta härveliä ensimmäistä kertaa vasta lauantaina yöllä todella kovassa tuiskeessa. Kyllähän sitä tuli hetki ihmeteltyä..

Ei ole huonoja argumentteja sinulta ollenkaan. Itse voisin näillä puheilla ottaa Markuksen mallin sellaisenaan käyttöön, jos olisi mahdollista vähän testata ensin ja saada dataa, kuinka moni @greenlight ostaa väärän lipun vahingossa :rolleyes:.

Minusta se uuden kortinlukijan käli on hyvä vain täysille nuubeille, jotka eivät ole laitetta ennen nähneet. Eivätkä mielellään sitä vanhaa "mekaanista" kortinlukijaakaan, koska sen toimintamalli oli päinvastainen... Kuten jo aiemmin kerroin, niin tulin vahingossa ostaneeksi uudesta korttilaitteesta sisäisen lipun halutessani kahden alueen kattavaa lippua, koska menin laitteelle jo valmiiksi sormi ojossa ja naputtelin mainitsemastasi lihasmuistista sormella ruutua. Vanhoilla kortinlukijoilla en koskaan ostanut vahingossa väärää lippua, koska niiden lihasvoimaan perustuneet painikkeet vaativat jotenkin enemmän keskittymistä itse asiaan. Ne myös vaativat vain sen yhden painalluksen, joten lukijalle ei koskaan menty sillä ennakko-odotuksella, että nyt tehdään uusi tökkäilyn ME.

Minusta se uusi käli ei ole hyvä kenellekään. Korkeintaan keskinkertainen.

Siitä saisi hyvän, kun kuuntelisi UX-asiantuntijoita, kuten Markus. Ja käyttäjäpalautetta.
 
Postin paketti automaatti on kieltämättä nerokas. Ensimmäisellä käyttökerralla olin hetken aikaa aivan kuutamolla ajatuksesta "voiko tää olla oikeesti näin simppeliä ?!"
Suomessa väestö on kasvatettu monimutkaisuuteen ja insinöörimäiseen kankeuteen. Ihmekös, kun Nokian isot sedät päätyivät Wintoosa-puhelimeen ja loppu onkin historiaa..
 
Samaa mieltä, Postin pakettiautomaatti on jotenkin vaan käsittämättömän helppokäyttöinen ja selkeä, vielä kun saisi painalluksiin pienen äänipalautteen niin se alkaisi lähennellä täydellisyyttä.

Tuo matkakorttihässäkän käyttöliittymä näyttää jotenkin hirveän sekavalta ja monimutkaiselta vaikken ole ikinä sitä edes käyttänytkään. Tuo Markuksen esittämä versio ainakin näytti paljon simppelimmältä ja helpommalta käyttää.

Onkohan Tieto ollut jotenkin mukana joidenkin pysäköintiautomaattien kehittämisessäkin? Välillä tuntuu että niistä on tarkoituksella rakennettu liian monimutkaisia. Ainakin EuroParkilla on simppeleitäkin malleja käytössä, laitetaan pysäköintilappunen ensi luukusta sisään, perään samasta lävestä maksukortti ja painetaan "Kuitti" jos halutaan kuitti ja tämän jälkeen otetaan ensin maksukortti ja sitten pysäköintilippu koneesta siitä samasta lävestä mihin ne on alunperin työnnettykin. Helppoa ja nopeaa. Joissakin vaan on erikseen kortinlukijaa, jotain ihme viivakoodinlukijaa, lähimaksulukijaa, valitaan ties mitä maksamisen yhteydessä jne. Noiden kanssa joutuu aina hetken ihmettelemään mitenkäs tämä homma tällä kerralla toimiikaan.

Sama ihmetys koskee myös firman matkalaskusovellusta, siinäkin kaikki tehdään mahdollisimman hankalasti, hitaasti ja monimutkaisesti. Miksei vaan voisi olla nappia "Uusi matka" jonka jälkeen yhdelle sivulle merkattaisiin päivämäärät, kellonajat, kilometrit, ajoreitit, pysäköinti- sun muut kuitit ja painettaisiin "Valmis"? Mutta ei, päivämäärät ja kellonajat kirjoitetaan monelle eri välilehdelle erikseen ja välillä sovellus kopioi noita tietoja jollakin logiikalla toiselle välilehdelle ja välillä ei tai sitten arpoo jotain ihan muita päivämääriä kenttiin valmiiksi jne.

Tosin, nykypäivänä tuntuu vähän joka alalla ja joka firmalla olevan tuo sama ongelma, kaikesta tehdään hirveän monimutkaista ja hankalaa. Telkkareiden kaukosäätimissäkin on nykyään 200 nappia joista päivittäisessä käytössä tarvitsee ehkä 5-6 kpl (+ numeronäppäimet). Loput toiminnot voisi piilottaa jonnekin valikon taakse.
 
Miksi pitää ostaa aina näiltä vanhoilta ohjelmatoimittajilta ja vielä osittain suomalaisilta? Eikö voisi kysellä suurkaupungeista järjestelmien toteuttajia ja pyrkiä tekemään kauppaa heidän kanssaan? Tai vaikkapa tarjousta Viron IT-taloilta? Tosin kilpailutuslaki tuonee ongelmia kun on pakko ottaa halvin tarjous mikä osoittautuu lopulta huonoksi ja kalliiksi.

Sopimukset voisi ainakin kirjoittaa niin, että tilattava asia on tarkasti speksattu (tosin tämä vaatisi tilaajaltakin jotain osaamista) ja virheistä/viivästyksistä jousuisi maksamaan isot sakot.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sama ihmetys koskee myös firman matkalaskusovellusta, siinäkin kaikki tehdään mahdollisimman hankalasti, hitaasti ja monimutkaisesti. Miksei vaan voisi olla nappia "Uusi matka" jonka jälkeen yhdelle sivulle merkattaisiin päivämäärät, kellonajat, kilometrit, ajoreitit, pysäköinti- sun muut kuitit ja painettaisiin "Valmis"? Mutta ei, päivämäärät ja kellonajat kirjoitetaan monelle eri välilehdelle erikseen ja välillä sovellus kopioi noita tietoja jollakin logiikalla toiselle välilehdelle ja välillä ei tai sitten arpoo jotain ihan muita päivämääriä kenttiin valmiiksi jne.
Kuulostaa M2:lta.
 
tampereen kaupunki päätti suuressa tiedossaan vaihtaa kilpailutuksen jälkeen fujitsun tietoon. Fujitsun aikaan tuumailtiin ettei ainakaan kovin paljoa huonompi palvelu voisi tulla vaan voi että oltiin sitten väärässä. Perustoiminnot on jatkuvasti nurin, ei saada edes ulos tai ketään edes kiinnosta. Helpparin jonotusajat 10 kertaistui ja apu on sitä ettei voida tehdä etänä, lähetetään lähituki, joka sitten ehkä tulee joskus.
 
...
Telkkareiden kaukosäätimissäkin on nykyään 200 nappia joista päivittäisessä käytössä tarvitsee ehkä 5-6 kpl (+ numeronäppäimet). Loput toiminnot voisi piilottaa jonnekin valikon taakse.

Kyllähän tuo on ihan päinvastoin, joskus 90-luvulla oli kaket nappulahirviöitä, joista ei puolistakaan tiennyt mitä tekee. Nykyisin on hyvin riisuttuja malleja ja kaikki toiminnot on siirretty niiden helvetin valikoiden taakse, joista niitä on helvetin hidasta käytellä.
Aika hämmästyttävää, ettei nykyäänkään tarjota mahdollisuutta käyttäjälle ohjelmoida vaikka edes neljää painiketta haluamilleen toiminnoille. Hyvin monessa kakessa olisi jo valmiiksi ne neljä värillistä namikkaa, jotka eivät tee mitään, ellei joku viritysvalikko tai tekstitv ole ruudussa.
 
Jaa tämäkin paska on tiedon käsialaa. Eivät sitten voineet HSL:n kanssa tilata yhteistä (=HSL:n) järjestelmää vaan varmaan 40miltsiä upotettiin tuohonkin että saadaan suomen kokoisessa valtiossa oma maksujärjestelmä.

Joka siis on paskempi kuin matkahuollon vanha. Toki nettilataamiset yms. uutuutena - mutta eivät ole vaan toiminnassa vielä, jos edes koskaan tulevat.

Kun ennen matkahuollon matkakortin luku hoitui silmänräpäyksessä, Walttikorttia varten pitää sen kuskin näppäillä kokoajan sitä konettaan asiakkaiden välissä, ilmeisesti silmät pyöreinä kuskia ja viivästystä ihmettelvän, arvo-kortilla matkustavan takia maatti ei sitten luekkaan korttia automaattisesti aina joka kerta.

Lisäksi bussin tullessa päätepisteeseen, pysähtyy auto tyhjennettyään aina pariksi minuutiksi ovet kiinni pakkasessa autoon jonottavien asiakkaiden eteen, kuskin näppäillessä automaattimasiinaa ahkerasti. Eli ilmeisesti aina linjan päässä masiina vaatii sen parin minuutin säädön että on taas käyttökunnossa toiseen suuntaan. Mitään tälläistä ei esiintynyt ennen matkahuollon kortilla. Että lollollolollerroo vaan.
 
Kyllähän tuo on ihan päinvastoin, joskus 90-luvulla oli kaket nappulahirviöitä, joista ei puolistakaan tiennyt mitä tekee. Nykyisin on hyvin riisuttuja malleja ja kaikki toiminnot on siirretty niiden helvetin valikoiden taakse, joista niitä on helvetin hidasta käytellä.
Itselläni ei kyllä ole tarvetta kovinkaan montaa toimintoa käyttää ja loput saisivatkin olla valikoiden takana piilossa. Lähinnä power-nappi, volume, kanavien vaihto, epg ja lähteen valinta ovat tarpeellisia. Kaikenlaisia eri eko-moodeja, äänitiloja, kuvatiloja, ajastimia sun muita nappeja on kuitenkin kake täynnä.

Vielä hauskempia nuo "ylimääräiset" napit ovat vanhempien luona olevassa telkkarissa, he kun ovat eläkeiässä ja vahingossa sitten painelevat jotain väärää nappia ja saavat koko telkkarin sekaisin. Välillä on tekstityskielenä ruotsi tai ohjelman äänien päällä kuuluu "puhuva pää" kun on onnistuttu vahingossa painamaan jotain kieliasetusnappia tms. Tai sitten kuvasuhde on väärä tai zoom päällä (eli tulee soitto että tekstityksistä ei näy juuri mitään). Ennen faija kerran väärää nappia painettuaan vielä jatkoi nappien painelua ja kohta oli valikkokieletkin hepreaksi tai esperantoksi mutta nykyään sentään yleensä soittaa heti sekoitettuaan yhden asian.

Aika hämmästyttävää, ettei nykyäänkään tarjota mahdollisuutta käyttäjälle ohjelmoida vaikka edes neljää painiketta haluamilleen toiminnoille. Hyvin monessa kakessa olisi jo valmiiksi ne neljä värillistä namikkaa, jotka eivät tee mitään, ellei joku viritysvalikko tai tekstitv ole ruudussa.
Tuo olisi kyllä hyvä idea, saisi juuri ne itselle tarpeelliset toiminnot pikanäppäimiin ja kaiken turhan tarvittaessa pois käytöstä ettei tulisi tuollaisia puheluita mistä edellä mainitsin.

Itseasiassa olisi todella kätevää jos saisi kaikki turhat toiminnot jonkun "vanhuslukon" taakse että voisi jättää käyttöön suunnilleen vain volumen ja kanavanvaihdon. Osan toiminnoista sain sentään vanhempien telkkarista disabloitua eli esim eivät enää saa sourcea vaihdettua (se olikin yksi aika yleinen ongelmanappi) eikä kanavia haettua/kanavalistaa muokattua.
 
Kyllä on tiedolla hyvät myyjät.. Ei taida asiakastyytyväisyys olla kovin korkealla nykyään
 
On kyllä surkea toi systeemi. Mahdottoman hidas ja saldon/ajan voimassa olon tarkistaminen on todella hankalaa eikä yleensä toimi. Ja jos toimiikin niin näkymä vilahtaa ruudulla jonkun sekunnin niin ettei sitä ehdi katsomaan.

Ainoa hyvä asia tuossa on että kaiken voi tehdä yhdellä kädellä. Mutta miksi pitää painaa ok ja miksi tuo on niin hidas? Miksei voisi olla niin, että ensin valitaan lipun tyyppi(voisi olla vaikka "+1" nappi siinä sitten valinnan jälkeen, että saa kahdelle henkilölle ostettua lipun, mutta tämä ei tietenkään olisi mikään pakollinen painallus vaan nyt voisi jo laittaa kortin siihen ja lippu olisi ostettu) ja olisi valmista.

Ja miksi vuonna 2017 pitää pakosti käyttää jotain ihmeen muovikorttia? Miksei tuota lippua voi ostaa NFC puhelimella? Ymmärrän että halutaan seurata linjojen käyttöastetta ja varsinkin bussissa kuskin kai täytyy tietää että kaikki maksaa niin pitää piippauttaa jotenkin laitetta, mutta tämän voisi kortin lisäksi ihan hyvin hoitaa puhelimellakin. Lisäksi puhelimessa voisi olla helppokäyttöinen softa jolla saisi helposti ostettua kautta/arvoa koska vain haluaa ja softassa näkyisi paljonko saldoa on.

Kyllä tämmöinen järjestelmä olisi varmasti jostain irronnut 60 miljoonalla ja paljon halvemmallakin.
Tossa on se vika ettei kortin saldoa näe suoraan mikä onnistui vanhassa.Hyvää tossa taas on se että voi tarkistaa netistä sen saldon ja tulevaisuudessa ostaa sitä sieltä jos oikein olen käsittänyt.Pientä totuttelua toi on kyllä omalla kohdalla vähän aiheuttanut ja sen olisi voinut toteuttaa paljon helpommin.Siellä on taas kooderit ajatelleet että kyllä ne oppii kun me pistetään ne opettelemaan... :D:D

/offtopic
Tohon vanhaan systeemiin oli lehden mukaan vaikea saada varaosia ja systeemi oli muutenkin ns "wanha" ja oli siinäkin niitä huonoja puolia tyyliin piti painaa niitä näppäimiä vähän liian lujaa aina välillä.
 
Postin paketti automaatti on kieltämättä nerokas. Ensimmäisellä käyttökerralla olin hetken aikaa aivan kuutamolla ajatuksesta "voiko tää olla oikeesti näin simppeliä ?!"
Suomessa väestö on kasvatettu monimutkaisuuteen ja insinöörimäiseen kankeuteen. Ihmekös, kun Nokian isot sedät päätyivät Wintoosa-puhelimeen ja loppu onkin historiaa..
sama.vielä kun porukka hakisi niistä ne tavarat heti(jos mahdollista) kun tekstari tulee ja posti osaisi ulkomailta tulevia paketteja niihin toimittaa.
 
sama.vielä kun porukka hakisi niistä ne tavarat heti(jos mahdollista) kun tekstari tulee ja posti osaisi ulkomailta tulevia paketteja niihin toimittaa.
Saisi olla postilla joku asetus tälle. Voisi asettaa pakettiautomaatin postin sijaan noutopaikaksi.

Suomalaisissa nettikaupoissa törmää myös jatkuvasti siihen ongelmaan ettei se löydä postinumerolla yhtään pakettiautomaattia tai vain osan niistä, vaikka on useampikin alueella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 131
Viestejä
4 530 042
Jäsenet
74 763
Uusin jäsen
Bes01

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom