Tieto OyJ

toimintavarmuus,käytettävyys ja tietoturva?.ei noi jutut pidä mennä niin ettet pääse käsiksi yksinkertaisiin tietoihin ilman että joudut käyttämään jotain v*tun pankkitunnuksia jonka jälkeen vielä joudut käyttämään omaa henkilökohtaista salasanaa ja jos vielä haluat katsoa jotain tieto niin sillekkin on erikseen oma salasana.Yksi hyvä esimerkki liiallisesta "tietoturvasta" oli se ettei lääkärit pysty muuttamaan sitä kertomustaan ilman että tekee "hakemuksen" siitä muutoksesta firmalle joka hoitaa sitä tietokantaa.:D:kahvi:
 
toimintavarmuus,käytettävyys ja tietoturva?.ei noi jutut pidä mennä niin ettet pääse käsiksi yksinkertaisiin tietoihin ilman että joudut käyttämään jotain v*tun pankkitunnuksia jonka jälkeen vielä joudut käyttämään omaa henkilökohtaista salasanaa ja jos vielä haluat katsoa jotain tieto niin sillekkin on erikseen oma salasana.Yksi hyvä esimerkki liiallisesta "tietoturvasta" oli se ettei lääkärit pysty muuttamaan sitä kertomustaan ilman että tekee "hakemuksen" siitä muutoksesta firmalle joka hoitaa sitä tietokantaa.:D:kahvi:

Puhu vaan suoraan paskasti toteutetuista/suunnitelluista järjestelmistä, älä tietoturvasta. Tietoturvan kulmakiviä ovat myös tiedon eheys ja saatavuus, joten argumenttisi "liiallisesta tietoturvasta" ei oikein toimi.
 
"Tiedon rakentama järjestelmä sekoitti Helsingin hammashoidon ajanvarauksen täysin – nyt se on niin sekaisin, että iltapäivisin puhelimet täytyy sulkea kokonaan

Helsingissä jo kolme kuukautta jatkunutta ongelmaa pyritään selvittämään kesäkuun puolivälissä tehtävällä isolla päivityksellä."

Tiedon rakentama järjestelmä sekoitti Helsingin hammashoidon ajanvarauksen täysin – nyt se on niin sekaisin, että iltapäivisin puhelimet täytyy sulkea kokonaan
Tieto on maailman paskin yritys kaikessa.
 
Kymmenen vuotta Tiedon kanssa tiivistä yhteistyötä tehneenä totean, että kaikista huonoin kumppani jonka voi valita. Talossa on myös osaamista, mutta katteiden maksimoimiseksi projektit koostuvat siitä heikommasta aineksesta. Tiedon parasta ydisosaamista on myös sopimusten hallinta ja heti kun nimet on paperilla, niin sopimuksen tulkinta alkaa ja voit olla varma, että sitä ei tulkita asiakkaan eduksi.

Muoks: korjattu hieman sanomaa
 
Viimeksi muokattu:
Merellä hätä? Tieto toimittaa pelastajille johtamisjärjestelmän

Rajavartiolaitos on uusimassa meripelastuksen johtamisjärjestelmää. Se on valinnut toimittajaksi Tiedon.

...

Meripelastuksen tehtäviin kuuluu muun muassa merihätään joutuneiden ihmisten pelastaminen, onnettomuuksien ennaltaehkäisy, kadonneiden etsintä, lääkärikonsultaatiot ja sairaankuljetukset meri- ja saaristoalueilta.

Jatkossa ei ehkä valttämättä kannata hankkiutua hätään merivesillä :darra:
 
Kaikki julkishallinnon hankinnathan kilpailutetaan. Kilpailijat pisteytetään, mutta yleensä halvin tarjous voittaa.

Jos näin käy toistuvasti laatupiste-eroista huolimatta, ei hankintayksikkö osaa kilpailuttaa. On olemassa hintapisteytysmalleja, joissa mediaanihintaa paljon halvemmalla tarjoamalla ei saa juurikaan lisäpisteitä eli huonoa laatua ei voi kompensoida halvalla hinnalla.

Toki isot ja ehkä ei niin laadukkaiksi koetut tarjoajat ovat todennäköisesti vahvoilla laatupuolellakin - referenssit ja tekijät ovat paperilla kunnossa - projektien onnistumista onkin jo astetta hankalampi lähteä arvioimaan.
 
Hankintayksikkö? Useissa virastoissa/muissa julkisissa toimijoissa se kilpailuttaminen saattaa olla yhden henkilön harteilla eikä konsulttien käyttöön ole varattu riittävästi rahaa. Hanselkin nyhtää "omiltaan" ihan täyttä hintaa vaikka on olevinaan valtion hankintayksikkö. Valtion sisäinen laskutuskäytäntö on ihan vitsi. Pitää leikkiä markkinatalouden mallia, vaikka lopulta raha tulee samasta kirstusta.

Kuten itse arvioit, niin ei ne Tiedon laatupisteet nolliin jää, eikä hintaakaan voi ohittaa. Epäonnistuneitakaan projekteja ei käsittääkseni voi ottaa huomioon toimittajia valittaessa. Valintakriteetit ovat
  1. Halvin hinta
  2. Edullisimmat kustannukset
  3. Paras hinta-laatusuhde
Eli yleensä halvin ja paras, eli huonoin ja kallein.
 
Ihana sisäinen stratup paratiisi. Jos tykkää raskaasta hallintorakenteesta ja jatkuvasta yt rumbasta, niin kai se menettelee?

 
Tieto näemmä toimittanut Tuskan sovelluksen. Ei tuossa oikein mitään huonoa ole. Aikataulun sivusuuntais swaippailu vähän aluksi oudoksutti.
Edit: taino hidashan tämä sovellus on, joka painalluksen jälkeen näkyy latauksen pyörivä kuvio, ilmeisesti cachea ei osata käyttää tms..
 
Hyvä se on, kunhan et ole menossa mihinkään kehitysmaahan(Viro, Tsekki, Intia...) töihin. Byrokratiaa on paljon, eikä firma tarjoa mitään varteenotettavia etuja. Työntekijöitä koitetaan sitouttaa kepillä porkkanan sijaan. Käytännössä joudut maksamaan koulutukset, puhelimet jne. takaisin, jos lopetat ennen tietyn ajan täyttymistä. Sanotaan näin, että työsopimus kannattaa pyytää ja lukea pari kertaa läpi ennen kuin teet mitään päätöksiä. Sopimukset ovat nimittäin tiedon erikoisalaa.

Okei, kiitos tiedosta. Takaisinmaksut kuulostaa kyllä oudoilta, toisaalta jos on tyyliin koeajasta kyse niin ei niin väliä.
 
Tieto maksaa kyllä nykymarkkinassa alan keskitasoa enemmän palkkaa osaaville tekijöille. Tietysti pitää suhteuttaa sen suhteen mitä itse arvostaa työssä: pelkkää palkkaa vai myös mielekästä työympäristöä?
 
Minkä takia Tiedolla ei ole mielekäs työympäristö?

Itse en Tiedolle ole ollut töissä. Eli siis en voi tuohon vastata. Omissa mielikuvissa kuitenkin firma ei ole kovin korkealla. Kaikissa firmoissahan tuo arki riippuu pitkälti projektista missä on, ellet ole tuotetalossa. Siinä mielessä kuitenkin Tieto on suurimman osan ajasta julkisuudessa vääristä syistä. Eipä myöskään ole tullut mitään erityisiä kehuja Tiedosta firmana, siis työntekijälle.

Jos tekijöitä joudutaan houkuttelemaan lähinnä palkalla, niin kertoo sekin jo jotain. Taas, tämän tarkemmin en tiedä.
 
Hieman kyllä huvittaa tämäkin ketju. Kuusi sivua yhden firman haukkumista... Väittäisin että iso tekijä tällekin mussutukselle on yt-jyrä. Tieto ollut pitkään suomen suurimpia it-työllistäjiä, mutta kilpailun kiristyessä ovat hekin joutuneet siirtämään merkittävän osan työvoimastaan halvemman työvoiman maihin. Sitten näitä katkeroituneita yt-junan alle joutuneita näkyy siellä täällä mesoamassa kuinka paska firma on. Ainakin pariin olen itse törmännyt ja aika laajalle sitä sanomaansa ovat levittäneet. Samalla laillahan Microsoftista tuli Nokian aikana yksi perkele kaikkien silmissä vaikka siinäkin MS teki sen mitä oli pakko joka tapauksessa tehdä. Ja ennen kuin aletaan tekemään olettamuksia, niin tässä ei olla nyt mitään ristiretkeä tekemässä Tiedon puolesta vaan sanonpahan vain sanasen kun näyttäisi tämä keskustelu menevän taas tällaiseksi noloksi laumamölyämiseksi.

On jotenkin huvittavaa miten tämä Tieto-mollaus näkyy uutisoinnissakin. Onhan niitä ihan oikeita katkoja ja kun firmalla on näppinsä monessa paikassa niin varmasti tuleekin, mutta silti niistä pienistäkin näyttäisi tulevan ihan älyttömiä uutisotsikoita, koska ihmiset tykkää lukea että joo Tietohan se taas siellä. Ei ole kauan aikaa kun oliko se nyt Tivi vai Talouselämä mesosi oikein klikkiporno-otsikolla kuinka Tiedon terveyspalveluissa joku katko, mutta sitten se olikin normi tuotantokatko ja edellinen oikea katko oli ollut joskus vuosi sitten kun palvelua rakennettiin. Toisekseen usein on pistänyt myös silmään että takana onkin joku ristisiitossopimus, jossa Tieto on joo mukana, mutta se olikin nyt CGI joka munas, mutta otsikossa lukee taas jotain että Tietohan se siellä.

Tuntuu myös jotenkin nurinkuriselta että meillä ei tässä maassa kovin montaa globaalilla tasolla toimivaa it-taloa ole ja nyt oikein nautitaan siitä kun saadaan bashata yhtä. Eikös sen nyt pitäisi olla toisin päin? Kyllähän nuo muutkin toimijat munaavat melko lailla samaan tahtiin suhteessa tilauskantaan, mutta ei niistä mitään meteliä pidetä. Pankeilla esim. on softapuoli pitkälti vielä omissa näpeissään, mutta mitä nyt Nordeallakin ollut jo aika surkea track recordi, niin ei siitä mitään julkista meemiä ole kuitenkaan tullut. Jokaiselta isolta it-toimittajalta Suomessa löytyy omat häpeäpilkkunsa. Monet on onnistuttu lakaisemaan näppärästi maton alle vaikka verorahoilla tehtykin. Samoin on tärkeää katsoa mitkä firmat tekevät oikeasti noita isoja muutosprojekteja. Jollain voi olla hemmetin hyvä historia, mutta sitten palvelu onkin jotain peruspalvelinfarmin ajamista sen sijaan että tehtäisiin jotain jäätävän kokoisia tietokantakonversioita, legacy-modernisointeja, yms.
 
Viimeksi muokattu:
...
Tuntuu myös jotenkin nurinkuriselta että meillä ei tässä maassa kovin montaa globaalilla tasolla toimivaa it-taloa ole ja nyt oikein nautitaan siitä kun saadaan bashata yhtä. Eikös sen nyt pitäisi olla toisin päin?...

Ajattele vaikkapa Microsoftia. Varmaan maailman suurin open source - kontribuoija nykyään ja taloudellisesti menee vahvasti.

Sitten kun seuraa keskustelua niin samalla tavalla haukutaan kuin 15 vuotta sitten. Giganttinen mammutti-monopoli, Windows on paska jne :)

Kun kerran saadaan jokin "maine" päälle niin sitä ei hevin muuteta. Se ei muutu ehkä ikinä.
 
Hieman kyllä huvittaa tämäkin ketju. Kuusi sivua yhden firman haukkumista... Väittäisin että iso tekijä tällekin mussutukselle on yt-jyrä. Tieto ollut pitkään suomen suurimpia it-työllistäjiä, mutta kilpailun kiristyessä ovat hekin joutuneet siirtämään merkittävän osan työvoimastaan halvemman työvoiman maihin. Sitten näitä katkeroituneita yt-junan alle joutuneita näkyy siellä täällä mesoamassa kuinka paska firma on.

:facepalm:

Eli siis, teet virheellisen oletuksen ihmisten motiiveista ja sen jälkeen oletat että voit ignorata tai dissata näiden argumentit sen takia että luulet ihmisillä olevan taustalla joku agenda jota heillä ei todellisuudessa ole,

Hätäinen päätelmä – Wikipedia

Ainakin pariin olen itse törmännyt ja aika laajalle sitä sanomaansa ovat levittäneet. Samalla laillahan Microsoftista tuli Nokian aikana yksi perkele kaikkien silmissä vaikka siinäkin MS teki sen mitä oli pakko joka tapauksessa tehdä. Ja ennen kuin aletaan tekemään olettamuksia, niin tässä ei olla nyt mitään ristiretkeä tekemässä Tiedon puolesta vaan sanonpahan vain sanasen kun näyttäisi tämä keskustelu menevän taas tällaiseksi noloksi laumamölyämiseksi.

:facepalm:

Microsoft on täysin erilainen firma kuin Tieto, ei sotketa sitä nyt tähän.

Microsoft tekee omaa tuotekehitystä, Tieto tekee alihankintaa muille.

Ja tiedon projekteilla on hyvin paljon suurempi epäonnistumisprosentti kuin muiden alihankintaa tekevien firmojen projekteilla.

Tuntuu myös jotenkin nurinkuriselta että meillä ei tässä maassa kovin montaa globaalilla tasolla toimivaa it-taloa ole ja nyt oikein nautitaan siitä kun saadaan bashata yhtä.

Nyt osoitat hyvin suurta ymmärtämättämyyttä tuon bisneksen toiminnasta.

Suurin osa Tiedon projekteista ei ole mitään "globaaleita projekteja" vaan ne on tietojärjestelmiä jonkun yksittäiselle firmalle tai julkiselle taholle. Näissä ei millään tavalla tarvita mitään globaalia toimintaa vaan sen olisi voinut aivan yhtä hyvin tilata paikalliselta 50 hengen pikkufirmalta (miltä tahansa niiltä tuhansista), joka olisi hoitanut homman paljon paremmin ja halvemmalla.

Tieto vaan on erikoistunut siihen, että se osaa tehdä tarjoukset siten, että se sekä voittaa noita julkisia tarjouuskilpailuita, mutta jos (tai siis kun) projektit menee pieleen, se myös selviää siitä kuin koira veräjästä. Siellä on paremmat lakimiehet kuin koodarit.

Eikös sen nyt pitäisi olla toisin päin? Kyllähän nuo muutkin toimijat munaavat melko lailla samaan tahtiin suhteessa tilauskantaan, mutta ei niistä mitään meteliä pidetä.

Eivät munaa läheskään samaan tahtiin.

Ja esim. Vincitillä (joka tekee samanlaista alihankintaa kuin Tieto) on periaate, että jos projekti menee pieleen, asiakas ei maksa mitään. Näitä tapauksia on sitten tullut muutama sadoista peojekteista.




Tuorein tietojärjestelmäfailiuutinenhan ei tullut muuten Tiedolta vaan cgi:ltä,
mutta cgi on samanlainen aivan liian isoksi kasvanut alihankintatalo kuin Tieto.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/...67-miljoonaa-euroa-tuonut-saastoa-7-miljoonaa


Siinä, että pieniä asiakasprojekteja alihankintana tekevä firma on joku megakorporaatio, ei vaan ole mitään järkeä. Touhu vaan menee aina silloin tehottomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa Tiedon projekteista ei ole mitään "globaaleita projekteja" vaan ne on tietojärjestelmiä jonkun yksittäiselle firmalle tai julkiselle taholle. Näissä ei millään tavalla tarvita mitään globaalia toimintaa vaan sen olisi voinut aivan yhtä hyvin tilata paikalliselta 50 hengen pikkufirmalta (miltä tahansa niiltä tuhansista), joka olisi hoitanut homman paljon paremmin ja halvemmalla.

Tekeekö Tieto oikeasti tuollaisia pikkuprojekteja? En ole itse koskaan ollut Tiedolla mutta ainakin siinä isommassa alihankinta/konsultti puljussa jossa tuli vietettyä muutama vuosi ei kyllä jahdattu mitään muutaman tyypin pikkuprojekteja vaan piti pystyä myymään vähintään jonkun muutaman tusinan verran tyyppejä että edes kannatti yrittää jahdata sitä diiliä.
 
Tekeekö Tieto oikeasti tuollaisia pikkuprojekteja? En ole itse koskaan ollut Tiedolla mutta ainakin siinä isommassa alihankinta/konsultti puljussa jossa tuli vietettyä muutama vuosi ei kyllä jahdattu mitään muutaman tyypin pikkuprojekteja vaan piti pystyä myymään vähintään jonkun muutaman tusinan verran tyyppejä että edes kannatti yrittää jahdata sitä diiliä.
Asiaahan voi tarkastella itse suden suusta Customer cases | Tieto
Itselle toi käsite "globaali projekti" vaatisi tarkennusta. Tieto tekee projektia suomalaiselle firmalle, mutta sitä koodaa esimerkiksi kiinalaiset Tiedon Kiinan toimipisteessä. Kuitenkin lopputuote on käytössä vain Suomessa yhdessä yrityksessä. Onko tuo projekti sitten globaali. Ja vaikkei projekti olekaan globaali, voi se silti olla suuri.

Mutta uskoisin että Kultala tarkoitti, että projekti, mikä tiedon mukaan vaatisi sen 50 ukkoa, saataisiin pikkufirmassa tehtyä 10 koodarilla halvemmalla ja tehokkaammin.
 
Tekeekö Tieto oikeasti tuollaisia pikkuprojekteja? En ole itse koskaan ollut Tiedolla mutta ainakin siinä isommassa alihankinta/konsultti puljussa jossa tuli vietettyä muutama vuosi ei kyllä jahdattu mitään muutaman tyypin pikkuprojekteja vaan piti pystyä myymään vähintään jonkun muutaman tusinan verran tyyppejä että edes kannatti yrittää jahdata sitä diiliä.

Totta kai ne tekee ainakin olemassa oleville merkittäville asiakkaille, ihan pienimmästä pienkehityksestä lähtien sellaisiin pienprojekteihin joilla ei mitään olennaista katetta ole siinä mittakaavassa. Pakostikin näin jotta saavat sitten niitä isompiakin projekteja myytyä samoille asiakkaille.
 
Henkilökohtaisesti veikkaan, että ei Tiedolla ole merkittävästi muita vähemmän osaamista. Ongelma on massiiviset julkiset projektit, jotka jo prosessin luonteen takia ovat helposti metsään meneviä. Ja koska ovat julkisia ja isoja, niistä myös helposti kirjoitetaan. Veikkaan siis jonkinlaista harhaa asian arvioinnissa. Mutta mutua tämäkin on.

Ja, en ole siellä koskaan työskennellyt.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Henkilökohtaisesti veikkaan, että ei Tiedolla ole merkittävästi muita vähemmän osaamista. Ongelma on massiiviset julkiset projektit, jotka jo prosessin luonteen takia ovat helposti metsään meneviä. Ja koska ovat julkisia ja isoja, niistä myös helposti kirjoitetaan. Veikkaan siis jonkinlaista harhaa asian arvioinnissa. Mutta mutua tämäkin on.

Ja, en ole siellä koskaan työskennellyt.

En myöskään itse ole tiedolla työskennellyt, CGI:llä kyllä aikanaan. Tuo pitää aika hyvin minusta kutinsa mitä kirjoitit. Julkkariprojektit ovat usein isoja ja hoidetaan "vanhanaikaisesti" vesiputousmallilla. Kilpailutustapa tosiaan pitää huolen siitä että usein se halvin tarjous voittaa (CGI ja Tieto, koska koodarit Intiasta).
 
En myöskään itse ole tiedolla työskennellyt, CGI:llä kyllä aikanaan. Tuo pitää aika hyvin minusta kutinsa mitä kirjoitit. Julkkariprojektit ovat usein isoja ja hoidetaan "vanhanaikaisesti" vesiputousmallilla. Kilpailutustapa tosiaan pitää huolen siitä että usein se halvin tarjous voittaa (CGI ja Tieto, koska koodarit Intiasta).
Vesiputousmalli ei ole sen epävarmempi kuin muutkaan. Jos projektin johdossa on ammattilaisia ja määrittelyt ammattimaisesti tehty niin on se ja sama missä se koodi väännetään.

Itse olen naureskellut viime aikoina kun täyssuomalaiset lafkat tulee takki auki ovesta sisään kertomaan kuinka ne hommat hoidetaan. Tekijä listaa pyydettäessä tarjolla on pelkästään "10 viikossa koodariksi" pikakurssilaisia.
 
:facepalm:

Eli siis, teet virheellisen oletuksen ihmisten motiiveista ja sen jälkeen oletat että voit ignorata tai dissata näiden argumentit sen takia että luulet ihmisillä olevan taustalla joku agenda jota heillä ei todellisuudessa ole,

Hätäinen päätelmä – Wikipedia

:facepalm:

Microsoft on täysin erilainen firma kuin Tieto, ei sotketa sitä nyt tähän.

Microsoft tekee omaa tuotekehitystä, Tieto tekee alihankintaa muille.

Ja tiedon projekteilla on hyvin paljon suurempi epäonnistumisprosentti kuin muiden alihankintaa tekevien firmojen projekteilla.

Nyt osoitat hyvin suurta ymmärtämättämyyttä tuon bisneksen toiminnasta.

Suurin osa Tiedon projekteista ei ole mitään "globaaleita projekteja" vaan ne on tietojärjestelmiä jonkun yksittäiselle firmalle tai julkiselle taholle. Näissä ei millään tavalla tarvita mitään globaalia toimintaa vaan sen olisi voinut aivan yhtä hyvin tilata paikalliselta 50 hengen pikkufirmalta (miltä tahansa niiltä tuhansista), joka olisi hoitanut homman paljon paremmin ja halvemmalla.

Tieto vaan on erikoistunut siihen, että se osaa tehdä tarjoukset siten, että se sekä voittaa noita julkisia tarjouuskilpailuita, mutta jos (tai siis kun) projektit menee pieleen, se myös selviää siitä kuin koira veräjästä. Siellä on paremmat lakimiehet kuin koodarit.

Eivät munaa läheskään samaan tahtiin.

Ja esim. Vincitillä (joka tekee samanlaista alihankintaa kuin Tieto) on periaate, että jos projekti menee pieleen, asiakas ei maksa mitään. Näitä tapauksia on sitten tullut muutama sadoista peojekteista.


Tuorein tietojärjestelmäfailiuutinenhan ei tullut muuten Tiedolta vaan cgi:ltä,
mutta cgi on samanlainen aivan liian isoksi kasvanut alihankintatalo kuin Tieto.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/...67-miljoonaa-euroa-tuonut-saastoa-7-miljoonaa

Siinä, että pieniä asiakasprojekteja alihankintana tekevä firma on joku megakorporaatio, ei vaan ole mitään järkeä. Touhu vaan menee aina silloin tehottomaksi.

Nyt sanoisin @hkultala että menee niin moni asia itselläsi metsään etten nyt mahdottomasti jatkaisi syvemmälle ilman asian tarkempaa tutkimista. Sen myönnän että ensimmäiseen väitteeni oli hieman trolli, mutta olen nyt vain sattunut myös näkemään kuinka paljon tuo yt-höylä saa pahaa mainetta liikkeelle.

Se että miten teet eron alihankinnnalle ja omalle kehitykselle on tässä tapauksessa irrelevanttia. Tieto kehittää myös useita omia tuotteita jotka ovat monella eri asiakkailla käytössä esim. energiasektorilla näyttäisi olevan usean sähköyhtiön käyttämä omakehittämä tuote nyt tulilla:
Helen selects Tieto Smart Utility for digitalizing its business and increase customer experience | Tieto

Samoin en ole verrannut Tietoa mihinkään IBM:ään tms, vaan globaalilla tarkoitin nyt Suomen mittakaavassa rajojen yli ulottuvaa merkittävää toimintaa. Tieto on brändännyt itsensä Pohjoismaiseksi IT-toimittajaksi ja Pohjoismaita kauemmas ulottuvat ratkaisut ovat useimmiten jonkun ison globaalin firman perässä seuraavaa toimintaa. Silti sama lyömiskummasteluni pätee edelleen. Tieto on tällä alueella Suomen suurin toimija, minkä takia en itse mielellään suomalaisena lähde tähän mekastukseen mukaan vaan toivoisin että pärjäisivät paremmin.

Toki joku pienempi firma voi suoriutua jostain projektista nopeammin ja tehokkaammin toteutuspuolella, mutta jos nyt on ollut yhdessäkään isommassa tarjouskilpailussa mukana, niin tietää minkälainen rutistus se on. Tarjouksen valmisteluun yksistään tarvitaan leegio porukkaa kirjoittelemaan dokumentteja, valmistelemaan auditteja, käymään koko asiakkaan it-infra läpi pala palalta, kaiken niputtaminen yhteen, jäätävästi laskentaa/exceleitä yms. Mitä joskus edellisessä virassa ollut noissa tarjouskierroksissa mukana, niin ne rfi/rfp-prosessit kestävät yleensä sen puolesta vuodesta vuoteen. Tarjoukseen vaadittava paperisälä voi mennä yli tuhannen sivun ja sitä ei joku kymmenen jätkän porukka pysty vain tuottamaan kun samaan aikaan pitäisi pitää niitä muitakin projekteja pystyssä ettei firma mene nurin. Ja tosiaan tämä ei ole CGI:n, Tiedon, Accenturen, IBM:n, CapGeminin, HCL:n, Tata:n jne. keksintöjä vaan ne kaikki isot asiakkaat vaativat tämän nykyään että tarjoajaa otetaan edes vakavasti. Isojen sopimusten kaudet ovat yleensä 3-5v, jonka jälkeen sama rumba aloitetaan taas alusta. Pöydällä on kasa uusia vaatimuksia, hintoja pitää laskea jne. Sitten jos vaikka joka viides keissi tulee kotiin, niin voi laskeskella kuinka paljon tämä tarjouspuoli kuormittaa kustannusmielessä näitä firmoja ja tuo sitä "tehottomuutta", koska näihin pitää varata resursseja monelle eri portaalle.

Ja noista munausprosenteista voidaan tässä väitellä niin pitkään kuin halutaan ja kumpikin on oikeassa. Tilastotietoa ei ole. Noita munille menneitä projekteja kun on huomattavasti enemmän kuin mitä jossain Suomi24:ssa tai Tietoviikossa on tuotu esille. Yleensä isoimmat kyllä vuotavat julki ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös niitä isoja, joiden pieleenmeno on hyvin onnistuttu pitämään salassa joko sopimusteknisesti tai muuten vain maineen menettämisen pelossa. Toisekseen kuten sanoin jo aikasemmin, on turha verrata lukumääriä jos ei ole selkeää mittaria projektien vaativuustasolle. Isoissa projekteissa on nykyään melkein itsestäänselvyys että aikarajat ja resurssit paukkuu. Ei vain ole mahdollista ennustaa kaikkea ja jos laitetaan liikaa varmuusvaraa, niin sitten hinta on liian korkea. Sitten kun kaikki pelurit toimii tällä mentaliteetilla niin joko menet mukaan tai diilejä ei tule. Itse nyt vain veikkaisin että nämä isommat toimijat kahmivat ne isoimmat ja vaikeimmat diilit, minkä takia onnistumisprosentti ei ole samaa luokkaa kuin jonkun helpommin toteuttavan täsmäratkaisun tuottaminen.

Sen verran kun nyt Tietoa tunnen, en ole nähnyt heillä pahemmin mitään pk-firmojen kanssa kilpailevaa toimintaa eli en saa nyt oikein kiinni miten olisivat tekemässä paljon pieniä asiakasprojekteja, joista olen kyllä samaa mieltä ettei näiden isojen lafkojen ole tehokasta toimia sillä tasolla muun muassa edellä mainittujen seikkojen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
Vesiputousmalli ei ole sen epävarmempi kuin muutkaan. Jos projektin johdossa on ammattilaisia ja määrittelyt ammattimaisesti tehty niin on se ja sama missä se koodi väännetään.

Itse olen naureskellut viime aikoina kun täyssuomalaiset lafkat tulee takki auki ovesta sisään kertomaan kuinka ne hommat hoidetaan. Tekijä listaa pyydettäessä tarjolla on pelkästään "10 viikossa koodariksi" pikakurssilaisia.

Olen noin periaatteessa samaa mieltä Mutta siis tarkoitatko että devaajilla ei ole kuin väliä kunhan määrittelyt/johtaminen on ok vai sitten että tuolla mallilla ei ole väliä?
 
Vesiputousmalli olettaa että vaatimukset, verifioinnin ja loppuhyväksynnän toteuttaa yhtä rautaiset ammattilaiset kuin itse toteutuksenkin. Julkisella puolella näin harvoin on ja tätä epäkohtaa nuo em yritykset käyttävät häikäilemättä hyväkseen.
 
:facepalm:
Nyt osoitat hyvin suurta ymmärtämättämyyttä tuon bisneksen toiminnasta.

Suurin osa Tiedon projekteista ei ole mitään "globaaleita projekteja" vaan ne on tietojärjestelmiä jonkun yksittäiselle firmalle tai julkiselle taholle. Näissä ei millään tavalla tarvita mitään globaalia toimintaa vaan sen olisi voinut aivan yhtä hyvin tilata paikalliselta 50 hengen pikkufirmalta (miltä tahansa niiltä tuhansista), joka olisi hoitanut homman paljon paremmin ja halvemmalla.

Tieto vaan on erikoistunut siihen, että se osaa tehdä tarjoukset siten, että se sekä voittaa noita julkisia tarjouuskilpailuita, mutta jos (tai siis kun) projektit menee pieleen, se myös selviää siitä kuin koira veräjästä. Siellä on paremmat lakimiehet kuin koodarit.

Siinä, että pieniä asiakasprojekteja alihankintana tekevä firma on joku megakorporaatio, ei vaan ole mitään järkeä. Touhu vaan menee aina silloin tehottomaksi.

Tästä sen verran, että päättäjämme ovat yleensä viisaudessaan laittaneet firmoille liikevaihtorajan suurissa julkisessa projekteissa. Näin nuo pienet, mutta mahdollisesti enemmän osaavat toimijat karsiutuu pois, ellei tee kumppanisopimusta vaikka Tiedon kanssa. Lisäksi Tiedolla on kokemusta (=referenssejä) julkisista projekteista (onnistuneista tai ei-onnistuneista), niin se pääsee kilpailun kärkeen.

Touhu ei välttämättä ole tehotonta, vaan utilisaatio voi olla loppuunsa hiottu - ja se voi aiheuttaa näitä ongelmia. Projektipäällikköä ei ole, määrittelijät on ihan eri kavereita kuin varsinaiset toteuttajat ja ne voi olla Intiassa. Lisäksi määrittelijät voivat tosiaan karata muihin projekteihin ja olla käyttämättömissä loppuprojektin ajan. Kellään ei ole "iso kuva" hallussa ja projekti menee kunnialla loppuun asti vain, jos kaikki menee hyvin, eikä ongelmia tule. Tämä sen takia, että on saatu hintaa alas, eikä asiakas halua maksaa projektijohdosta, tjsp..

Puhtaasti spekulaatiota, mutta vähän tunnen julkisen kilpailutuksen kiemuroita.

Nyt sanoisin @hkultala että menee niin moni asia itselläsi metsään etten nyt mahdottomasti jatkaisi syvemmälle ilman asian tarkempaa tutkimista. Sen myönnän että ensimmäiseen väitteeni oli hieman trolli, mutta olen nyt vain sattunut myös näkemään kuinka paljon tuo yt-höylä saa pahaa mainetta liikkeelle.

Se että miten teet eron alihankinnnalle ja omalle kehitykselle on tässä tapauksessa irrelevanttia. Tieto kehittää myös useita omia tuotteita jotka ovat monella eri asiakkailla käytössä esim. energiasektorilla näyttäisi olevan usean sähköyhtiön käyttämä omakehittämä tuote nyt tulilla:
Helen selects Tieto Smart Utility for digitalizing its business and increase customer experience | Tieto

Tässä on todennäköisesti taustalla se EU-asetus, joka pakotti firmat raportoimaan käyttäjille sähkönkulutusta internetissä. Sen yhteydessä on haluttu myydä monelle firmalle sama paketti, niin siitä on oma tuotekehitys lähtenyt. Ei siinä mitään, tämä on onnistumistarina.

Samoin en ole verrannut Tietoa mihinkään IBM:ään tms, vaan globaalilla tarkoitin nyt Suomen mittakaavassa rajojen yli ulottuvaa merkittävää toimintaa. Tieto on brändännyt itsensä Pohjoismaiseksi IT-toimittajaksi ja Pohjoismaita kauemmas ulottuvat ratkaisut ovat useimmiten jonkun ison globaalin firman perässä seuraavaa toimintaa. Silti sama lyömiskummasteluni pätee edelleen. Tieto on tällä alueella Suomen suurin toimija, minkä takia en itse mielellään suomalaisena lähde tähän mekastukseen mukaan vaan toivoisin että pärjäisivät paremmin.

Se on vaan niin huvittavaa, että Tiedolle sattuu ja tapahtuu enemmän kuin normaalille toimijalle.. Tunnen monta Tiedon ammattilaista, eikä heistä ole pahaa sanottavaa, mutta kaikissa projekteissa heitä ei selvästi käytetä.

Toki joku pienempi firma voi suoriutua jostain projektista nopeammin ja tehokkaammin toteutuspuolella, mutta jos nyt on ollut yhdessäkään isommassa tarjouskilpailussa mukana, niin tietää minkälainen rutistus se on. Tarjouksen valmisteluun yksistään tarvitaan leegio porukkaa kirjoittelemaan dokumentteja, valmistelemaan auditteja, käymään koko asiakkaan it-infra läpi pala palalta, kaiken niputtaminen yhteen, jäätävästi laskentaa/exceleitä yms. Mitä joskus edellisessä virassa ollut noissa tarjouskierroksissa mukana, niin ne rfi/rfp-prosessit kestävät yleensä sen puolesta vuodesta vuoteen. Tarjoukseen vaadittava paperisälä voi mennä yli tuhannen sivun ja sitä ei joku kymmenen jätkän porukka pysty vain tuottamaan kun samaan aikaan pitäisi pitää niitä muitakin projekteja pystyssä ettei firma mene nurin. Ja tosiaan tämä ei ole CGI:n, Tiedon, Accenturen, IBM:n, CapGeminin, HCL:n, Tata:n jne. keksintöjä vaan ne kaikki isot asiakkaat vaativat tämän nykyään että tarjoajaa otetaan edes vakavasti. Isojen sopimusten kaudet ovat yleensä 3-5v, jonka jälkeen sama rumba aloitetaan taas alusta. Pöydällä on kasa uusia vaatimuksia, hintoja pitää laskea jne. Sitten jos vaikka joka viides keissi tulee kotiin, niin voi laskeskella kuinka paljon tämä tarjouspuoli kuormittaa kustannusmielessä näitä firmoja ja tuo sitä "tehottomuutta", koska näihin pitää varata resursseja monelle eri portaalle.

Fujitsu jäi listasta pois. Se on top-3:ssa suomalaisista palveluntarjoajista, ellei peräti kakkosena.
Isoissa firmoissa on ihmisiä erikseen tuota prosessia varten ja eiköhän julkisella puolella tuoteta aina pisteytysdokumentti, jossa jaetaan pisteitä kompetenssien mukaan. Julkisia hankintoja voi katsella tuolta, jos kiinnostaa:
HILMA: Hakuohje

Ja noista munausprosenteista voidaan tässä väitellä niin pitkään kuin halutaan ja kumpikin on oikeassa. Tilastotietoa ei ole. Noita munille menneitä projekteja kun on huomattavasti enemmän kuin mitä jossain Suomi24:ssa tai Tietoviikossa on tuotu esille. Yleensä isoimmat kyllä vuotavat julki ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös niitä isoja, joiden pieleenmeno on hyvin onnistuttu pitämään salassa joko sopimusteknisesti tai muuten vain maineen menettämisen pelossa. Toisekseen kuten sanoin jo aikasemmin, on turha verrata lukumääriä jos ei ole selkeää mittaria projektien vaativuustasolle. Isoissa projekteissa on nykyään melkein itsestäänselvyys että aikarajat ja resurssit paukkuu. Ei vain ole mahdollista ennustaa kaikkea ja jos laitetaan liikaa varmuusvaraa, niin sitten hinta on liian korkea. Sitten kun kaikki pelurit toimii tällä mentaliteetilla niin joko menet mukaan tai diilejä ei tule. Itse nyt vain veikkaisin että nämä isommat toimijat kahmivat ne isoimmat ja vaikeimmat diilit, minkä takia onnistumisprosentti ei ole samaa luokkaa kuin jonkun helpommin toteuttavan täsmäratkaisun tuottaminen.

Nyt olet melkein ristiriidassa itsesi kanssa. Aina löytyy se yksi henkilö, joka on yt:eissä lähtenyt pihalle tai joutunut kärsimään töissä huonon projektin kanssa. Tämä henkilö kyllä tuo asian esille. Miten se saa näkyvyyttä, on toinen asia, mutta eiköhän nuo viimeaikaiset havainnot ole tulleet suoraan järjestelmän turhautuneilta käyttäjiltä.

Siinäkin on todennäköisesti ensin syytetty kaupungin IT-puolta ja he ovat siirtäneet syyn Tiedolle. Eikö olekin ihanaa, että voi vaan tilata Tiedolta ja vapautua itse vastuusta? Tämä on varmasti yksi suurimmista syistä, miksi sieltä tilataan. Ketään ei ole saanut potkuja, vaikka on hoitanut kaupungille toimimattoman hammastenhuoltojärjestelmän. Tilaajavastuu on olematon.

Sen verran kun nyt Tietoa tunnen, en ole nähnyt heillä pahemmin mitään pk-firmojen kanssa kilpailevaa toimintaa eli en saa nyt oikein kiinni miten olisivat tekemässä paljon pieniä asiakasprojekteja, joista olen kyllä samaa mieltä ettei näiden isojen lafkojen ole tehokasta toimia sillä tasolla muun muassa edellä mainittujen seikkojen johdosta.

Julkisessa kilpailutuksessa ei näy alle 60000 € projektit, niin niitä et pääse näkemään.
Tiedolla on paljon puitesopimuksia, joiden puitteissa se tekee kaikkea pientä.
Ei ole järkevää pitää porukkaa pyörittelemässä peukaloitaan, niin Tieto tuskin näin tekee. Nähtävästi ainoastaan mietitään, kuinka paljon aikaa käytetään tarjousprosessiin. Mutta aivan varmasti tekevät kuukauden projektin jos on miestyövoimaa vapaana ja laskuttamaan pääsevät normaalisti.
 
Tästä sen verran, että päättäjämme ovat yleensä viisaudessaan laittaneet firmoille liikevaihtorajan suurissa julkisessa projekteissa. Näin nuo pienet, mutta mahdollisesti enemmän osaavat toimijat karsiutuu pois, ellei tee kumppanisopimusta vaikka Tiedon kanssa. Lisäksi Tiedolla on kokemusta (=referenssejä) julkisista projekteista (onnistuneista tai ei-onnistuneista), niin se pääsee kilpailun kärkeen.

Kilpailulainsäädäntö on siinä mielessä mielenkiintoinen että tarjouksia verrataan nimenomaisesti vain tarjouksessa olevien asioiden valossa esimerkkinä referenssiprojektit. Eli vaikka Tieto lisää tuskaa kuten jatkuvasti eriprojekteista saamme lukea niin koska näitä ei laiteta referensseiksi näitä ei voida ottaa kilpailutuksessa huomioon. Näin Tiedolle riittää että on pari-kolme esimerkillisesti hoidettu projektia jotka toimivat referensseinä vaikka 100 paskasti hoidettua projektia vastaan ja koska yleensä hinta voittaa Tieto saa diilin...

Asioihin voidaan vaikuttaa vain tarjouskilpailun määrityksissä ja näihinkin erittäin rajoitetusti koska kilpailutuksia/ulkoistuakia hoitaa pari kolme konsulttitoimistoa suomessa ja heillä on valta päättää (kilpailutuksen kautta) mikä asiakas menee minnekkin.
 
Hieman kyllä huvittaa tämäkin ketju. Kuusi sivua yhden firman haukkumista... Väittäisin että iso tekijä tällekin mussutukselle on yt-jyrä. Tieto ollut pitkään suomen suurimpia it-työllistäjiä, mutta kilpailun kiristyessä ovat hekin joutuneet siirtämään merkittävän osan työvoimastaan halvemman työvoiman maihin. Sitten näitä katkeroituneita yt-junan alle joutuneita näkyy siellä täällä mesoamassa kuinka paska firma on. Ainakin pariin olen itse törmännyt ja aika laajalle sitä sanomaansa ovat levittäneet. Samalla laillahan Microsoftista tuli Nokian aikana yksi perkele kaikkien silmissä vaikka siinäkin MS teki sen mitä oli pakko joka tapauksessa tehdä. Ja ennen kuin aletaan tekemään olettamuksia, niin tässä ei olla nyt mitään ristiretkeä tekemässä Tiedon puolesta vaan sanonpahan vain sanasen kun näyttäisi tämä keskustelu menevän taas tällaiseksi noloksi laumamölyämiseksi.
Tai sitten voi olla myös niin, että monilla on useampiakin ihan oikeita tuttavia/ex-kollegoita töissä tuolla joihin usein törmää, ja sitä kautta kuulee ensi käden tietoa koko ns. skenestä. :rolleyes:

Nokia/MS-keskustelu on jo loppuunkulunutta, mutta myös siinä tapauksessa saattaa olla mahdollista, että tälläkin forumilla on väkeä, jotka eivät ole asiasta lainkaan katkeria, sillä MS:n maksama eropaketti (yli vuoden liksa bonareineen ja lomakorvauksineen yms.) sekä ilmaiset koulutukset yms. päälle (sikäli, jos niistä jollekin oli konkreettista hyötyä) saattoi joidenkin kohdalla olla ihan pelkästään positiivinen asia. Etenkin jos mielekkäämmän duuninkin löysi aika nopeasti. :love:

Naiivi asenne tuo, että YT:t muuttaisi asennoitumisen firmaa kohtaan jotenkin itseisarvoisesti. YT:itä on omasta mielestäni muutenkin typerää ottaa mitenkään henkilökohtaisella tasolla. Itse urani aikana kymmeniä YT:itä - eikun siis organisaatiomuutoksia ja harmonisointeja - läpikäyneenä olen aina ajatellut, että jos firma ei tarvi mun palveluksia enää, niin so be it, sehän on ihan luonnollista ja voi keskittyä etsimään jotakin muuta. Kenkää ei tosin koskaan tullut, vasta sitten kun ns. valot sammutettiin kokonaan. Silti paljon vittumaisempaa olisi istua jossain cubiclessa ja kahvihuoneessa tekemättä mitään tarkoituksenmukaista, vaikka palkka juoksisikin.

Mulla ei ainakaan ole sinällään mitään tätä kyseistä firmaa vastaan, mutta toisaalta kuulemistani jutuista päätellen ei kyllä ole myöskään lähelläkään top-20 listaa missä haluaisin työskennellä. YT:illä ei ole asian kanssa kyllä yhtään mitään tekemistä, sillä kaikki tuolta lähteneet ovat lähteneet ihan omasta halustaan. Taitaa kyllä olla paljon tuuristakin kiinni missä projektissa olet, kuten joku muukin totesi.
 
Itse uskon, että suurin osa Tiedon projekteista onnistuu kuitenkin odotusten mukaisesti. Mukaan mahtuu vaan niitä katastrofaalisia epäonnistumisia.
 
Naiivi asenne tuo, että YT:t muuttaisi asennoitumisen firmaa kohtaan jotenkin itseisarvoisesti. YT:itä on omasta mielestäni muutenkin typerää ottaa mitenkään henkilökohtaisella tasolla. Itse urani aikana kymmeniä YT:itä - eikun siis organisaatiomuutoksia ja harmonisointeja - läpikäyneenä olen aina ajatellut, että jos firma ei tarvi mun palveluksia enää, niin so be it, sehän on ihan luonnollista ja voi keskittyä etsimään jotakin muuta. Kenkää ei tosin koskaan tullut, vasta sitten kun ns. valot sammutettiin kokonaan. Silti paljon vittumaisempaa olisi istua jossain cubiclessa ja kahvihuoneessa tekemättä mitään tarkoituksenmukaista, vaikka palkka juoksisikin.

Tai sitten kaikki ei ole kehittäjiä/projektipäälliköitä, joilla on yleistä kokemusta, jolla on käyttöä työmarkkinoilla.

Jatkuvat YT:t vaikuttavat työmoraaliin ja työpaikan ilmapiiriin. Tämä on tullut ihan Tiedon entisen työntekijän suusta (jolla nyt on oma firma ja paljon parempi "palkka"). Ihmiset ovat vähemmän motivoituneita tekemään yhtään mitään, ennenkuin tietävät kohtaloaan ja voivat jopa työajalla katsella muita työpaikkoja.

Tiedolla taitaa olla ennätys 4-5 YT:tä vuodessa, niin yritä siinä tehdä töitä. Lisäksi YT:issä potkitaan porukka pellolle, mutta sitten voitetaan iso tarjous - pitää käydä kalastelemassa ne osaajat takaisin.. Eikä ne parhaat kaverit enää tule takaisin, kun löysivät parempia töitä muualta.
 
Tai sitten voi olla myös niin, että monilla on useampiakin ihan oikeita tuttavia/ex-kollegoita töissä tuolla joihin usein törmää, ja sitä kautta kuulee ensi käden tietoa koko ns. skenestä. :rolleyes:

Nokia/MS-keskustelu on jo loppuunkulunutta, mutta myös siinä tapauksessa saattaa olla mahdollista, että tälläkin forumilla on väkeä, jotka eivät ole asiasta lainkaan katkeria, sillä MS:n maksama eropaketti (yli vuoden liksa bonareineen ja lomakorvauksineen yms.) sekä ilmaiset koulutukset yms. päälle (sikäli, jos niistä jollekin oli konkreettista hyötyä) saattoi joidenkin kohdalla olla ihan pelkästään positiivinen asia. Etenkin jos mielekkäämmän duuninkin löysi aika nopeasti. :love:

Naiivi asenne tuo, että YT:t muuttaisi asennoitumisen firmaa kohtaan jotenkin itseisarvoisesti. YT:itä on omasta mielestäni muutenkin typerää ottaa mitenkään henkilökohtaisella tasolla. Itse urani aikana kymmeniä YT:itä - eikun siis organisaatiomuutoksia ja harmonisointeja - läpikäyneenä olen aina ajatellut, että jos firma ei tarvi mun palveluksia enää, niin so be it, sehän on ihan luonnollista ja voi keskittyä etsimään jotakin muuta. Kenkää ei tosin koskaan tullut, vasta sitten kun ns. valot sammutettiin kokonaan. Silti paljon vittumaisempaa olisi istua jossain cubiclessa ja kahvihuoneessa tekemättä mitään tarkoituksenmukaista, vaikka palkka juoksisikin.

Mulla ei ainakaan ole sinällään mitään tätä kyseistä firmaa vastaan, mutta toisaalta kuulemistani jutuista päätellen ei kyllä ole myöskään lähelläkään top-20 listaa missä haluaisin työskennellä. YT:illä ei ole asian kanssa kyllä yhtään mitään tekemistä, sillä kaikki tuolta lähteneet ovat lähteneet ihan omasta halustaan. Taitaa kyllä olla paljon tuuristakin kiinni missä projektissa olet, kuten joku muukin totesi.
Kuten tuossa myöhemmässä viestissäni pientä trolliani yritin lieventää, niin varmaan noin. Olen ensimmäistä kertaa elämässäni, tällä foorumilla, päästänyt jonkun pienen pirun olkapäälle, joka tykkää aina välillä heittää pienen provon että porukka herää. Täytyy yrittää pitää kurissa ettei pääse liian pahaksi. :)

Pointti oli ehkä enemmänkin yrittää sanoa että on niillä omat kauaskin kantavat vaikutukset. Etenkin jos puhutaan ns. julkisen puolen töistä tai mitä nyt olen nähnyt joitakin noita Tiedon tapauksia, niin ollaan istuttu siellä useampi kymmenen vuotta ja sitten heitetään syrjään niin yllättävän paljon on saanut kuulla sitä tilitystä ja nähnyt kuinka nopeasti se mielipide sitten jatkaa matkaa eteenpäin. Samoin tunnen Nokialaisia joilla on ollut tarve jakaa tätä pahaa mieltään ihan kiitettävän laajasti. Edelleen, suurin osa ei tee niin, kaikki ovat yksilöitä, mutta katkeroitunut ex-duunari voi käydä yllättävän kalliiksi talolle jälkikäteen.
 
Olen noin periaatteessa samaa mieltä Mutta siis tarkoitatko että devaajilla ei ole kuin väliä kunhan määrittelyt/johtaminen on ok vai sitten että tuolla mallilla ei ole väliä?
Ei missään nimessä, koodareidenkin pitää olla ammattilaisia.

Jos homma on kokonaisuutena jiirissä niin mallilla ei niin väliä.

Kehittäjä lafkat tykkää myydä agilea koska silloin on käytännössä avoin shekkivihko auki.
 
Vesiputousmalli olettaa että vaatimukset, verifioinnin ja loppuhyväksynnän toteuttaa yhtä rautaiset ammattilaiset kuin itse toteutuksenkin.
Waterfall on hyvin etupainotteinen tapa tehdä projekteja. Speksien pitää olla helvetin hyvät ennen kuin devaus alkaa. Devaajien pitää olla itseohjaavia ja testaajien pitää tietää kaikesta kaikki, koska testisuunnitelmien ja -casejen pitää kerralla kattaa kaikki mahdollinen.

Itse olen ollut tekemässä WF:llä, DevOps/SAFe:lla, perus Agile/SCRUM:illa. Kaikilla on puolensa, mutta ihmiset loppujen lopuksi tekee tuloksen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Viestejä
4 531 305
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom