The Witcher 3: Wild hunt

Tällä hetkellä RT moodin saa joka paikassa smoothinksi vain 4000 sarjan korteilla DLSS3.0 Frame generation päällä.

CPU puoli on se, mitä tässä pitää kunnolla vielä optimoida, kun RT käytössä. GPU puolella toki vaatii myös tehokasta rautaa, että voi kaikki RT asetukset pistää päälle, korkeille asetuksille. Kyllä tuo 3060Ti varmaan jaksaisi natiivilla 1080P resolla tai DLSS 2 käytössä pyöritellä jotain RT juttuja, mutta kaikkien RT asetusten naksimoinni nvoinee tuolla kyllä unohtaa samoin tein.

Jos 30-50 fps riittää niin 1440p nippanappa RT:t päällä. Melko reilusti joutuu tweakkaamaan asetuksia ja mahdollisesti käyttämään performance dlss
 
Testasin tätä ja toimihan tuo ainakin päällisin puolin. Rautana RTX 3080 ja 5800X3D ja 4K:lla pelailen. RT global illumination, Ultra+ asetuksilla ja DLSS performancella sain Novigradissa pyörimään jotain 50-60 fps aina silloin, kun näyttis sai työskennellä täydellä teholla. Ennen tätä modia oltiin muistaakseni alle 30 fps tietämillä. Joku tässä kuitenkin on ongelmana, koska hetken pelattuani lähdin Novigradista pihalle ja fps laski 30 tuntumaan näyttiksen toimiessa 100% teholla. Testasin pikamatkustusta paronin linnakkeeseen ja siellä sama juttu. Kamalaa diashowta sisällä ja ulkona näyttiksen tehdessä töitä täydellä teholla. Kokeilin avata pelin uudelleen kiertämällä päävalikon kautta takaisin peliin ja tämän jälkeen paronin alue pyöri melko jouhevasti yli 60 fps. Olin jo aikaisemmin ehtinyt laskea foliage visibilityn mediumille ja varjot highlle.
 
Kokeilin ensimmäistä kertaa tätä next gen -versiota uudella 4080:lla, ja hienoltahan se näyttää ja pyöriikin hyvin frame generation päällä, mutta kaatuilee koko ajan. Semmoisen ehkä vajaat 5 minuuttia parhaimmillaan ehtii pelailemaan, ennen kuin tulee crash to desktop. Event log väittää syyllisen olevan nvwgf2umx.dll. Yleensä vähän ennen kaatumista alkaa stutterointi. Mitähän tälle tekisi? Pitäisikö vaan jäädä odottelemaan seuraavaa pätsiä, kun muutakin pelattavaa on paljon...

edit: Helpostihan tämä loppujen lopuksi ratkesi. GOG:n overlay pois päältä -> kaatuilu ja stutterointi hävisi kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
2GB päivitys oli tullut, mutta mitään patch noteja en löytynyt tuolle. Mikä lie :confused:

Tuon jälkeen en ainakaan enää saanut FPS:ää romahtamaan täysin. Aiemmin FPS vain laski ja laski pelatessa ja jossain vaiheessa peli oli pakko käynnistää uudelleen. Pikamatkustus eri alueille oli myrkkyä ja puolitti välillä FPS:n. Epäilin jossain vaiheessa VRAM-muistin loppumista ja tiputin tekstuurit Ultra+:lta Ultralle, mutta se ei silloin auttanut. Nyt tuli myös eka kaatuminen, kun näytönohjaimen ajurit kaatuivat latausruudussa. Ylikellot ovat olleet vakaa kuin kivi ja katsoin Afterburnerista, että pelin kaatuessa latausruudun takia oli idle-kellot. Taitaa olla pelin ongelma ja googlailun perusteella nimenomaan RT päällä.

Ylipäätään tuo peli kaipaisi 20-30% lisää suorituskykyä, niin pyörisi yhtä hyvin kuin Cyberpunk. Saa nähdä, onnistuuko tuollainen optimointi. Silti jos vertaa, niin Cyberpunkissa 60FPS on hyvin sulavaa, mutta tässä tökkivää. Kokeilin myös ohjainta, mutta sillä ihan sama meno. Taitaa olla frame timet vain miten sattuu. Ja sitten vielä massiiviset FPS-dropit kaupungissa ja kameraa kääntäessä vaivaavat. Jos nuo kaikki saadaan kuntoon, niin sitten on jo pelattavassa kunnossa ja voi harkita neljättä läpipeluuta. Tai ainakin uusien questien vetämistä.

Loppukevennyksenä sanottava, että White Orchardin metsät olivat aiemmin yksi omista lempipaikoistani ja ovat edelleenkin. Niin rauhallista, kun tuuli heiluttaa lehtiä ja linnut laulavat. Nyt RT päällä vielä entistä upeampaa.

The Witcher 3 Screenshot 2022.12.31 - 00.06.02.22.png
 
@Lare
Sisällöltään hieno peli, mutta ohjelmointi ei ilmeisesti mitään priimaa. Pystyn pelaamaan ainoastaan V-Sync päällä jolloin peli ei töki. Ihan sama miten muutin asetuksia V-sync on pakko olla päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Loppukevennyksenä sanottava, että White Orchardin metsät olivat aiemmin yksi omista lempipaikoistani ja ovat edelleenkin. Niin rauhallista, kun tuuli heiluttaa lehtiä ja linnut laulavat. Nyt RT päällä vielä entistä upeampaa.
White Orchardin tunnari on mun lemppari pääpelistä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Ite rupesin nyt vääntämään toista cyberpunk läpipeluu kertaa, mutta kyllä minä mielummin pelaisin Witcheriä jos NG versio ei olisi niin huonossa jamassa optimoinnin suhteen.
 
Aloitin vihdoin lisäreiden peluun kun tuli next gen päivitys. Hyvin tämä pyörii 1440p resolla 5700 XT ja 5600X kombolla. Asetukset lähes kaikki Ultra ja background characters high, osa jopa Ultra+. Odotin paljon huonompaa suorituskykyä! Näillä asetuksilla pyörii noin 60+ fps pääsääntöisesti sen mitä olen seuraillut välillä. Muutama kaatuminen ollut mutta voi johtua näyttiksen alivoltituksesta. Tosin muut pelit eivät näin hanakasti ole kaatuilleet näillä säädöillä.
Hearts of Stone meni jo läpi, oli todella hyvä. Nyt seikkailen Toussaintissa, kaunista täällä on!
Tuhannen vaikea tämä edelleen on Death Marchilla ja light armor kombolla. Iso osa vihollisista tappaa yhdellä iskulla tai vähintään kahdella, joten osumia ei saa ottaa yhtään :D
 
Mites kun se pääpeli on pelattu läpi, niin jos ostan ne lisärit niin miten siitä pääsee aloittelemaan uutta?
Tuon päivityksen questi löytyi ja pelasin sen mutta haluan samalla vanhalla hahmolla pelata nuo lisäritkin.
 
Pelannut PS5-versiota, niin peli on alkanut kikkailemaan kun se käynnistää: eli kun painat 'mitä tahansa painiketta' siinä alkuruudussa, niin ruutuun lävähtää nyt joka kerta se UI:n koon säätö ja kirkkauden säätöruudut. Sitten peli ilmoittaa että 4.0 päivityksessä on tullut sitä ja tätä uutta.

Tallennetut pelit toimii ongelmitta, mutta joka session ensimmäisen tallennuksen yhteydessä peli ilmoittaa että uudet tallennukset ei ole yhteensopivia vanhojen kanssa... mutta kaiketi toimii kaikki kumminkin ok. Kellään pleikkarimiehillä tämmöstä käytöstä?

En nyt varmaan muista mutta eikös tuo 4.0 tullut heti julkaisun aikana, joten miksi se siitä nyt alkoi ilmoittelemaan vasta myöhemmin? Ei minusta aikaisemmin tämmöistä ollut.
Sama homma pleikkari nelosella. En pysty enää tallentamaan vaan pitää autosavella mennä. Mitkään asetukset ei tallennu vaan pitää jokaisen pelikerran jälkeen laittaa uusiksi.
 
Sama homma pleikkari nelosella. En pysty enää tallentamaan vaan pitää autosavella mennä. Mitkään asetukset ei tallennu vaan pitää jokaisen pelikerran jälkeen laittaa uusiksi.

Tämä auttoi ainakin itellä

I did some digging and found out how to fix it. Start the game and log in to the online rewards to claim the new items and launch the online save progress. Start the game and do a manual save, you should get the notification that old files are no longer compatible. Hit save again after to do a manual online save. Close the game.


From here, make sure you have your saved data backed up to online storage or an external save hard drive like a USB. Better to be safe.


PS4 Home>Settings>Application Saved Data Management>Saved Data in SYSTEM Storage>Delete>Witcher 3>Select all>Delete


Reload the game and repeat for the rewards login. It should pull your last manual online save.
 
Tässä kyllä merkillinen ominaisuus. Kun pelin käynniistää niin RT ultra asetuksilla pyörii omaan silmään kelvollisesti 40-60fps (jota gsync kompensoi). Sitten saattaa vaan yhtäkkiä framerate tankata jonneki sub 30 ja tämän jälkeen on ihan sama mitä asetuksia ja resoluutioita vaihtaa niin peli pyörii surkeasti. Joku muistivuot ongelma vai mistäköhän tuo voisi johtua? Peli näyttää kyllä omaan silmään huomattavasti paremmalta noilla RT asetuksilla, joten harmittaa että sinäänsä ihan kelvollinen RT toimivuus sitten saattaa tällä tavoin ihan satunnaisen ajan päästä romahtaa. Sinänsä riittäisi kyllä itselle jos saisi RT herkut päällä edes locked 30 toiminaan.
Miktä ovat parhaat asetukset mitä ihmiset löytäneet about 3080 10GB, 5600x tasoiselle kombolle tässä (jos haluaa RT asetuksia päällä kuitenkin pitää)?
 
Lisäksi huomasin, että PS5:llä tallennella voi vaikka kuinka monta eri tallennusta, ainoa vaan, etteivät ne näy tuolla latausruudussa, ennen kuin olet poistanut kasan vanhoja tallennuksia pois alta. Ennenhän oli hyvin rajoitettu määrä tallennuksia, joku tusina tms. Ja sitten piti päälle laittaa uusi tallennus, kun nuo oli käytetty.

Nyt ei mulla käyttäydy noin, aina on uusi tyhjä paikka mutta tosiaan ei välttämättä uusi tallennus näy ladattavana ennen kuin poistelet vanhoja. Peli tyrkytti jotain vanhaa autosavea ennemmin kuin viimeisintä tallennusta, kun kuolo kävi... tuli vähän kylmä hiki enste pintaan kun luulin, että peli oli hukannut tallennuksia.
 
Tässä kyllä merkillinen ominaisuus. Kun pelin käynniistää niin RT ultra asetuksilla pyörii omaan silmään kelvollisesti 40-60fps (jota gsync kompensoi). Sitten saattaa vaan yhtäkkiä framerate tankata jonneki sub 30 ja tämän jälkeen on ihan sama mitä asetuksia ja resoluutioita vaihtaa niin peli pyörii surkeasti. Joku muistivuot ongelma vai mistäköhän tuo voisi johtua? Peli näyttää kyllä omaan silmään huomattavasti paremmalta noilla RT asetuksilla, joten harmittaa että sinäänsä ihan kelvollinen RT toimivuus sitten saattaa tällä tavoin ihan satunnaisen ajan päästä romahtaa. Sinänsä riittäisi kyllä itselle jos saisi RT herkut päällä edes locked 30 toiminaan.
Miktä ovat parhaat asetukset mitä ihmiset löytäneet about 3080 10GB, 5600x tasoiselle kombolle tässä (jos haluaa RT asetuksia päällä kuitenkin pitää)?
Joo peli on aivan vituillaan. Aivan uskomatonta että tällaisessa kunnossa tämä puskettiin pihalle ja täysin rikottiin melkein 8v vanha peli. Tuossa on tosiaan jotain todella vakavia muistivuotoja tai sitten peli vain odotaa että jotain jokin bittii lentää väärään asentoon ja sen jälkeen RT/valot/varjot menee rikki ja/tai FPS menee aivan pohja lukemiin. Aikaisemmin alkumenuun meneminen ja pelin lataaminen korjasin itselläni tämän, mutta nyt sekin vietiin ja peli pitää käynnistää 2h session aikana uudelleen n. 3 kertaa.
Kyseessä on kuitenkin toimiva vanha peli joten tämä on 10 kertaa pahempi moka kuin esim. Cyberpunk:n julkaisu. Saisi antaa ihan suoraan potkut jokaiselle joka on vastuussa siitä että tämä tässä kunnossa puskettiin pihalle.

En ole löytänyt asetuksia jolla tuo toimisi enkä ihan totta puhuen jaksa enää. Laitan koko pelin hyllylle kunnes tuo on korjattu.
 
Joo peli on aivan vituillaan. Aivan uskomatonta että tällaisessa kunnossa tämä puskettiin pihalle ja täysin rikottiin melkein 8v vanha peli. Tuossa on tosiaan jotain todella vakavia muistivuotoja tai sitten peli vain odotaa että jotain jokin bittii lentää väärään asentoon ja sen jälkeen RT/valot/varjot menee rikki ja/tai FPS menee aivan pohja lukemiin. Aikaisemmin alkumenuun meneminen ja pelin lataaminen korjasin itselläni tämän, mutta nyt sekin vietiin ja peli pitää käynnistää 2h session aikana uudelleen n. 3 kertaa.
Kyseessä on kuitenkin toimiva vanha peli joten tämä on 10 kertaa pahempi moka kuin esim. Cyberpunk:n julkaisu. Saisi antaa ihan suoraan potkut jokaiselle joka on vastuussa siitä että tämä tässä kunnossa puskettiin pihalle.

En ole löytänyt asetuksia jolla tuo toimisi enkä ihan totta puhuen jaksa enää. Laitan koko pelin hyllylle kunnes tuo on korjattu.
Ei vittu tätä logiikkaa. Peli pitää korjata ja samalla antaa kaikille potkut.
 
Stutterointi on välillä ongelma, sitten alhainen cpu käyttö rajaa fps. Näkyvin iso ongelma on RT shadows mikä muuttaa varjojen asemaa riippuen miten lähellä on mikä näyttää huonolta kun hepalla liikkuu metsässä.
Patchin kehityksessä oli ongelmia, saber interactive oli venäläinen studio ja sodan jälkeen cdpr otti projektin pois niiltä + halu saada peli ihmisille joululomille mikä pakotti aikatauluja mistä nyt varmaan kärsitään.
 
Stutterointi on välillä ongelma, sitten alhainen cpu käyttö rajaa fps. Näkyvin iso ongelma on RT shadows mikä muuttaa varjojen asemaa riippuen miten lähellä on mikä näyttää huonolta kun hepalla liikkuu metsässä.
Patchin kehityksessä oli ongelmia, saber interactive oli venäläinen studio ja sodan jälkeen cdpr otti projektin pois niiltä + halu saada peli ihmisille joululomille mikä pakotti aikatauluja mistä nyt varmaan kärsitään.
Veikkaan ettei cp77 lisäri on cdpr:llä se isompi prioriteetti ja suurin osa resursseista ohjattu sinne. Tää witcher 3 veikkaan olevan nvidian tilaus, jotta saatais jotain ulos rtx4090 korttien kanssa. En usko että w3ng:n oleva cdpr omaa hyvyyttä tehty ilmainen päivitys
 
Tässä kyllä merkillinen ominaisuus. Kun pelin käynniistää niin RT ultra asetuksilla pyörii omaan silmään kelvollisesti 40-60fps (jota gsync kompensoi). Sitten saattaa vaan yhtäkkiä framerate tankata jonneki sub 30 ja tämän jälkeen on ihan sama mitä asetuksia ja resoluutioita vaihtaa niin peli pyörii surkeasti. Joku muistivuot ongelma vai mistäköhän tuo voisi johtua? Peli näyttää kyllä omaan silmään huomattavasti paremmalta noilla RT asetuksilla, joten harmittaa että sinäänsä ihan kelvollinen RT toimivuus sitten saattaa tällä tavoin ihan satunnaisen ajan päästä romahtaa. Sinänsä riittäisi kyllä itselle jos saisi RT herkut päällä edes locked 30 toiminaan.
Miktä ovat parhaat asetukset mitä ihmiset löytäneet about 3080 10GB, 5600x tasoiselle kombolle tässä (jos haluaa RT asetuksia päällä kuitenkin pitää)?
Itse laitoin tämän videon mukaan asetukset, mutta kaikki RT:t päällä ja DLSS Quality.
Käytössä RTX 3080 ja 5700x, averaget pyörii 70 FPS hujakoilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Niin. Sanoin että niille jotka on vastuussa siitä että peli pusketaan tässä kunnossa ja samalla rikotaan toimiva tuote tulee antaa fudut eli käytännössä puhutaan muutamasta (mid)managerista yms. Sinä taas oletettavasti et lukenut viestiä kunnolla ja tulit puhumaan jostain ihmeen "kaikille potkujen antamisesta".
 
Vastuussa pelin kunnosta =/= peliä ja sen bugeja korjaavat koodarit. Toisin sanoen, potkut sille idioottimaiselle johtoportaalle joka vuodesta toiseen pakottaa nämä pelit tässä kunnossa pihalle, vaikka kehitystiimi itse sanoisi heille suoraan pelin kaipaavan yhä viilattavaa.

Näin itse ymmärtäisin.


E: Hidas.
 
Niin. Sanoin että niille jotka on vastuussa siitä että peli pusketaan tässä kunnossa ja samalla rikotaan toimiva tuote tulee antaa fudut eli käytännössä puhutaan muutamasta (mid)managerista yms. Sinä taas oletettavasti et lukenut viestiä kunnolla ja tulit puhumaan jostain ihmeen "kaikille potkujen antamisesta".
Okei, ymmärsin väärin. Nyt kysytään, mikä hyöty siitä on että jollekkin annetaan potkut 1 tyrityn päivityksen takia? Olis ihan reilua että sä tästä lähtien saat joka ikisestä tyritystä duunistas potkut, ihan pikku virheitten takia, vaikka ne johtuis sun esimiehes paineista. En usko että tässä tehtiin mitää tahalteen, enkä näe että tää on se syy miks jonkun ura pitää pilaa. Tollaset toiveet esittää vain täys kusipäät.
 
Okei, ymmärsin väärin. Nyt kysytään, mikä hyöty siitä on että jollekkin annetaan potkut 1 tyrityn päivityksen takia? Olis ihan reilua että sä tästä lähtien saat joka ikisestä tyritystä duunistas potkut, ihan pikku virheitten takia, vaikka ne johtuis sun esimiehes paineista. En usko että tässä tehtiin mitää tahalteen, enkä näe että tää on se syy miks jonkun ura pitää pilaa. Tollaset toiveet esittää vain täys kusipäät.
Tästä käytiin paljon keskustelua CP2077 ja Battlefield 2042 julkaisujen aikoihin, eiköhän tässä W3 päivityksessäkin ole kyse samasta ilmiöstä. Johtoryhmä on kyllä tietoinen pelin ongelmista ja kuinka peli ei ole kehittäjien mielestä julkaisuvalmis, mutta silti pakottavat pelin pihalle rikkinäisessä kunnossa. Ei kyseessä ole mikään vahingossa tapahtunut yksittäinen virhe, vaan vika on johtohenkilöstön korvien välissä.

Kyllä, näissä tilanteissa pitäisi kyseiset henkilöt laittaa muihin hommiin, jos nyt ei potkia pihalle.

E: Tämä päivitys sentään oli ilmainen, joten ei itseäni niin paljon kismitä. Tässä on hyvin aikaa pelata jotain muuta muutama kuukausi, kun odottelee tämän korjauksia.
 
Viimeksi muokattu:

3080:lla (5600x) ja 5120x1440 (DLSS) tasasesti yli 50fps tuolla optimoinnilla.

Välillä hyytyy kun lataa pelin uudestaan (pelaan ESGO modin kanssa ja käytännössä kuolen perusmobeihinkin välillä, joten on paljon testiä tuohon) ja tippuu johonkin 20fps. Saa takaisin korkeammalle ottamalla ray tracing pois päältä ja sitten takaisin päälle. DLSS yleensä performancella. On kyllä niin kaunis säteenseurannan kanssa, että vaihtelen tuota päälle pois koko ajan. Kivasti näkee miten koko pelin tunnelma muuttuu (myös muut reunanpehmennys vaihtoehdot tai dlss pois muuttaa pelin ihan erinäköiseksi). Omalla tavallaan toisaalta niin hienoa pelata ilman säteenseurantaa ja kunnon sulavuudella.

Paljonkohan CDPR saa provikkaa nvidialta? "Jos ensimmäinen peli on Witcher 3, niin saatte 10% näytönohjaimen tehdashinnasta" :D (ehkä ne kiertää tuota jotenkin hienovaraisemmin, mutta en yllättyisi, next-gen vanilla säteenseurannalla on 3080:lla pelaamiskelvoton).

EDIT: Sen verran jälkiedittiä, että kuvanlaatu huononee tuolla varsinkin etäisyyden päähän suht randomisti (kun modaaja väittää jopa paranevan), mutta omissa kirjoissa sinänsä hyväksyttävä tradeoff kun vastineeksi saa ulkona valon ja sisätilassa tunnelmaa sellaisella fps:llä, että pystyy harkitsevansa pelaamaan. Suosittelen kokeilemaan tuota modia kaikesta huolimatta jos kiinnostaa vertailu jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin hieman tiputin asetuksia eilen eli Foliage range ja Shadows Ultra -> High ja nyt Toussaintissa seikkaillessa FPS oli koko ajan yli 80 kun hetken seurailin. Koneessa siis 5600X ja 5700 XT ja resona 1440p. Next gen päivityksestä saa äkkiä kuvan että ei pyöri millään laitteella ja on täysin rikki koko peli. Itsellä ei ole ollut isompia ongelmia :)
 
Siis se ongelmahan on edelleen se että peli on armottoman prossuraskas varsinkin RT:n kanssa. Saapi nähdä saavatko ikinä pätsättyä peliä silleen että prossun triidien skaalaus olisi lähellekään v1.32 tasoa.
 
Aika kyseenalainen ratkaisu vielä ottaa pois HBAO+. Onhan RT nyt paljon myyvämpi. Olisiko isoin ero pelissä ikinä RT ON ja RT OFF välillä jos ei lasketa jotain teknologiademoja, kuten Quake tms. mukaan?

Muuten kyllä peli maistuu (kerran pelannut vuosia sitten), vaikka muistan turhan hyvin kaikki questit vieläkin. Joitakin uusia ilmeisesti on tullut päivityksessä tai yhden sellaisen (oli harvinaisen hyvä vielä) ja uuden paikan ainakin olen löytynyt.

Onko täällä kellään kokemusta Brothers in Arms modista? Pitäisi korjata joitain bugeja ja avata piilotettua contenttia. Itsellä heti herää kysymys minkä takia ei päätynyt lopulta peliin, eli parantaako lopulta kokemusta.
 
Haa! Kokeilin aikaisemmin DLSS 2.5.1 modia huonoin tuloksin, mutta nyt piruuttani latasin DLSS 2.5.0 kun näytti olevan suositumpi.


Lisäksi Optimized Raytracing Performance:


Nyt on 5140x1440 näytöllä säteenseuranta päällä (3080&5600x) fps 60 ja eikä nyi. Tuo Skelligessä, eli varmasti Novigradissa alhaisempi, mutta silti kumpikin modi merkittävä parannus.
 
Toiminut aika hyvin PS5:lla tää next-gen versio. Ainut useammin toistunut bugi on ollut, ettei hevosella välillä toimi se laukkaus ollenkaan (2 kertaa X:ää). Yleensä korjaantuu kun kutsuu hevosen uudelleen, mutta pariin otteeseen pitänyt ladata tallennus uusiksi. Kertaalleen peli on vetänyt jumiin fast travelissa ja eilen kaatui kokonaan kun juoksin Novigradissa. Kohta päätarina taputeltu ja sitten pääseekin vihdoin pelaamaan ne lisärit läpi. Tulipa tällä kertaa vihdoin opeteltua tuo gwentin pelaaminenkin ja jäin jopa hiukan koukkuun. Silloin joskus ekalla pelikerralla ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ja nytkin kun tuota aloitin niin meinasin jättää heti väliin, mutta onneksi jakso sen alun puskea läpi ja hommata niitä kortteja.
 
Haa! Kokeilin aikaisemmin DLSS 2.5.1 modia huonoin tuloksin, mutta nyt piruuttani latasin DLSS 2.5.0 kun näytti olevan suositumpi.


Lisäksi Optimized Raytracing Performance:


Nyt on 5140x1440 näytöllä säteenseuranta päällä (3080&5600x) fps 60 ja eikä nyi. Tuo Skelligessä, eli varmasti Novigradissa alhaisempi, mutta silti kumpikin modi merkittävä parannus.
Jep, nämä lisäsivät kuvaruutuja sekunnissa selvästi 3900X/RTX3070 -koneella. Tuntuisi pyörivän nykyisellään varsin hyvin.
Kiitos vinkistä.
wit3.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla 4000-sarjan kortteja omistavilla ollut stutteringia pelissä? Itse aikaisemmalla 3060ti ei ollut stutteringia lainkaan, mutta nyt 4070ti huomasin että stutteroi välillä pelissä, inventaarion jälkeen ja cut sceneissä. Nopeasti googlatessa vastaavia ongelmia myös muilla, onko jollain ollut täällä vastaavia ja saanut stutterit fiksattua kokonaan jollain kikalla?
 
Miten muuten paljon pelattavaa noissa kahdessa lisärissä on? Alottelin just tota Hearts Of Stonea..
 
Hearts of stoneen ei muistaakseni mennyt itsellä kovin kauaa mutta blood and wineen upposi varmaan parikymmentä tuntia.
 
Siltävaratalta että ette ole huomanneet niin tästä uudesta päivityksestä löytyy suoraan
"The Witcher® 3 - Wild Hunt (DX11)"
DX11 version käynnistävä linkki joka voi antaa paremman suorituskyvyn kuin pelkkä RT asetusten päältä poisotto.
Hep täältä tähän komppausta, että SER raudan kanssa tämä toimii hyvin! x5670 prossun (@4,2GHz vesillä), 16GB RAM ja Msi 1660 superi ventus xs oc:n kanssa tämä toimii oikein hyvin. Erittäin pelattava ja hävinnyt kyllä kellosta tunteja useampi nippu Witcher 3:sen kanssa.
Enpä olis tätä bundlea steamista ostanut, jos ei olisi sarjaa tullut katsottua. Se vaan että jäi bundlesta 1 ja 2 vähälle kun kolmosen löysin :rofl:
 
Onko muilla 4000-sarjan kortteja omistavilla ollut stutteringia pelissä? Itse aikaisemmalla 3060ti ei ollut stutteringia lainkaan, mutta nyt 4070ti huomasin että stutteroi välillä pelissä, inventaarion jälkeen ja cut sceneissä. Nopeasti googlatessa vastaavia ongelmia myös muilla, onko jollain ollut täällä vastaavia ja saanut stutterit fiksattua kokonaan jollain kikalla?

Mulla on 4090 ja i7-13700K. Jos DLSS Frame Generation on päällä kaikki on niin sekaisin että tätä ei voi pelata.

Kun DLSS Frame Generation on pois ei ole mitään nykimistä ja 4090 pyörittää hyvin ilman sitäkin kaikki raytracing, ultra+, NVIDIA hairworks ym. himmelit tapissa 4K resoluutiolla. Netissä ihmiset esittelevät kikkailujaan, joilla ovat kuulemma saaneet DLSS3:n toimimaan tämänkin pelin kanssa mutta en ole vielä vaivautunut kun uuden koneen kanssa on muutenkin leikkimistä.

GeForce Experience sai myös pelin kelvottomaan tilaan kun sitä erehdyin kokeilemaan.

Miten muuten paljon pelattavaa noissa kahdessa lisärissä on? Alottelin just tota Hearts Of Stonea..

Blood and Wine on huomattavasti laajempi ja ainakin kymmenen kertaa parempi, etenkin tarinaltaan. Tämä on tietysti subjektiivista mutta aika yleinen tämä mielipide on.
 
Mulla on 4090 ja i7-13700K. Jos DLSS Frame Generation on päällä kaikki on niin sekaisin että tätä ei voi pelata.

Kun DLSS Frame Generation on pois ei ole mitään nykimistä ja 4090 pyörittää hyvin ilman sitäkin kaikki raytracing, ultra+, NVIDIA hairworks ym. himmelit tapissa 4K resoluutiolla. Netissä ihmiset esittelevät kikkailujaan, joilla ovat kuulemma saaneet DLSS3:n toimimaan tämänkin pelin kanssa mutta en ole vielä vaivautunut kun uuden koneen kanssa on muutenkin leikkimistä.

GeForce Experience sai myös pelin kelvottomaan tilaan kun sitä erehdyin kokeilemaan.

Hm, ok. Itse kyllä FG päällä pelannut, ei tuo nyt niin huonossa jamassa ole (alkuun oli pahempi, nyt pienien googlen kautta tehtyjen kokeilujen jälkeen ihan ok). Käytännössä välillä stutteroi cut sceneissä tai kun inventaariosta tulee pois. Itse gameplayssa stutterit harvinaisempia, käytännössä muutamassa areassa.
 
Tuli testailtua uudella 4070 ti kortilla tätä ja nyt pyörii kyllä hienosti kiitos frame generationin :thumbsup: Yleensä ollut noiden skaalauksien ystävä, mutta kyllä tuo DLSS 3 on vain kova. Ainoa ongelma pelissä tuntuisi nyt olevan se, että kun alt+tabaa työpöydälle niin peli aina kaatuu.
 
On muuten iso ero, kun päivitin prossun i7-11700F -> i5-13600KF ja kaveriksi DDR5-muistit. Jäätävät FPS-dropit kaupungeissa ja kameraa nopeasti kääntäessä käytännössä katosivat ja pullonkaula pysyy nyt näytönohjaimella.

Sen sijaan jatkuvaa pientä nykimistä on edelleen kaikkialla. FPS on +60 ja näytönohjain 99% käyttöasteilla, mutta tuntuu pyörivän ehkä 30-40FPS. Ei ole tainnut kuulua mitään infoa tulevista patcheista ja suorituskykykorjauksista? :think:
 
On muuten iso ero, kun päivitin prossun i7-11700F -> i5-13600KF ja kaveriksi DDR5-muistit. Jäätävät FPS-dropit kaupungeissa ja kameraa nopeasti kääntäessä käytännössä katosivat ja pullonkaula pysyy nyt näytönohjaimella.

Sen sijaan jatkuvaa pientä nykimistä on edelleen kaikkialla. FPS on +60 ja näytönohjain 99% käyttöasteilla, mutta tuntuu pyörivän ehkä 30-40FPS. Ei ole tainnut kuulua mitään infoa tulevista patcheista ja suorituskykykorjauksista? :think:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
No tämä taitaa nyt olla melkolailla läpipelattu kun nyt pelasin pelin toiseen kertaan läpi new game plussalla ja päälle vielä lisäosat. Pidin molemmista. Vaikka Hearts of Stone oli lyhyempi niin mukavaa pelattavaa kaiken kaikkiaan. Blood and wine on kaiken kehun arvoinen ja varmaankin about parhaasta päästä mitä pelaamiseen yleensä tulee. Just naputtelin vielä tämän ohjeen mukaan kaikki gwent kortit jotta sai "collect 'em all" questin läpi. Avoinna ei ole yhtään questia.
Vähän haikea olo jättää peli taakse :D Varsinkin kun Triss tuumaa "Just a moment" kun kysyy häneltä voinko jättää sinut hetkeksi yksin :(
Next gen patchin kanssa minulla ei ollut juuri mitään ongelmia. Satunnaisia kaatumisia ja lieviä grafiikkabugeja. Suorituskyky oli parempi kuin osasin odottaa.
 
Ite tahkonut nyt Witcher 2:ta läpi että saisin "täydellisen" saven TW3 NG:tä varten ja monen vuoden tauon jälkeen on tuo Rochen polku tuossa pelissä kyllä aika nautintoa. Mukavempi välillä pelata lineaarisempaa RPG:tä missä ei ole isoa mappia pullollaan kysymysmerkkejä ja muuta jonninjoutavaa puuhastelua. :hmm:

The Witcher 2 29.1.2023 0.49.12.png
The Witcher 2 29.1.2023 1.50.50.png
The Witcher 2 29.1.2023 1.57.17.png
 
The Witcher 3: Wild Hunt - Official Website

Aika vaatimattomat patch notet. PC:lle suorituskyvyn parantamiseksi ainoastaan kevyempi versio RT Global Illuminationista ja lisäksi SSR-bugin korjaus. Pitää kokeilla illalla, mutta jotenkin epäilen, ettei korjaa mikrostutteria, CPU pullonkaulaa, FPS droppeja, kaatuilua ja totaalista FPS:n romahtamista, kun on pelannut hetken. Tai mistäs sitä tietää, jos nuo kaikki ovat liian raskaan Global Illuminationin syytä :think:
 
The Witcher 3: Wild Hunt - Official Website

Aika vaatimattomat patch notet. PC:lle suorituskyvyn parantamiseksi ainoastaan kevyempi versio RT Global Illuminationista ja lisäksi SSR-bugin korjaus. Pitää kokeilla illalla, mutta jotenkin epäilen, ettei korjaa mikrostutteria, CPU pullonkaulaa, FPS droppeja, kaatuilua ja totaalista FPS:n romahtamista, kun on pelannut hetken. Tai mistäs sitä tietää, jos nuo kaikki ovat liian raskaan Global Illuminationin syytä :think:
Pelataankohan me edes samaa peliä. Noin 10h tullut hakattua. Ensimmäisen patchin jälkeen ei ole kaatunut kertaakaan. FPS nakuttaa mukavasti 100 tuntumassa eikä droppaile oli kaupungissa tai maalla. RT ultra ja DSLL3 päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kokeilin tuota patchia. RT Global Illumination Performance toi 20-30% lisää FPS:ää ilman merkittävää eroa grafiikoissa. Lisäksi FPS-dropit kameraa kääntäessä ja kaupungissa olivat historiaa. Nyt RTX 3070 Ti jaksoi puskea 1440p resoluutiolla DLSS Qualityllä, Ultra-Ultra+ -asetuksilla ja RT Global Illumination Perfromance ja RT AO päällä 60-80FPS.

MUTTA nykiminen vaivaa edelleen. Etenkin ratsastaessa kamera tuntuu nykivän perässä. Ja edelleen hetken pelaamisen ja pikamatkustuksen jälkeen FPS tippui neljään ja peli piti käynnistää uudelleen. Ihan sama ongelma kuin aiemmin.

1675359454262.png


Pelataankohan me edes samaa peliä. Noin 10h tullut hakattua. Ensimmäisen patchin jälkeen ei ole kaatunut kertaakaan. FPS nakuttaa mukavasti 100 tuntumassa eikä droppaile oli kaupungissa tai maalla. RT ultra ja DSLL3 päällä7
Jaa-a. Digital Foundrykin teki videon huonosta suorituskyvystä, jossa i9-12900K oli pahasti pullonkaulana kaupungissa ja jaksoi puskea hädin tuskin 40 FPS. Oma i7-11700F oli hätää kärsimässä Novigradissa ja uusi i5-13600KF nopeilla DDR5-muisteilla sai hädin tuskin 50FPS siellä. Muutkin puhuvat täällä samoista ongelmista, mitkä itseä ovat vaivanneet. Toki jos on DLSS 3 frame generation päällä, niin se korjaa aika monta ongelmaa tässä.

EDIT: CDPR:n foorumilla kirotaan, kun päivitys ei korjannut micro stutteria ja FPS:n romahtamista ollenkaan. Joillakin peli meni täysin rikki. Hyvin meni tuokin päivitys.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no myönnetään, että en ole edes kokeillut peliä ilman DLSS 3:sta. Olisko markkinamiehet olleet peliä koodaamassa, että menee hyvin nvidian 4000 sarjalaiset kaupaksi. Mutta mukavan sujuvaa pelailua on kyllä ainakin itsellä ollut.
 
Itselläni next gen toimi ennen oikein hyvin (4090 + 13700k) mutta tämän päivityksen jälkeen FPS nykii esim. Novigradissa ja peli kaatuilee koko ajan...

Standardihommahan pelien kanssa on se, että kun PC:llä löytyy miljoona erilaista hardware-comboa niin jokainen peli pitää testata valtavalla määrällä koneita mahdollisten ristiriitojen löytämiseksi. Sen takia hyvän maineen haluavalla pelillä pitää olla closed beta, open beta ja tiimi valmiina julkaisupäivänä jotta voidaan pistää patchejä nopeasti ulos.

Vanhan pelin ilmaiselle lämmittelypatchille ei samanlaisia resursseja löydy joten meille tulee olemaan nopan heittoa miten peli koneillamme toimii eri patchien jälkeen.
 
Itselläkin kaatui taas valikossa. Lisäksi yhdessä vaiheessa grafiikat menivät sekaisin, eli kaikki oli todella tummaa ja pimeää. Piti ladata tallennus uudestaan. Odotellaan seuraavaa tai sitä seuraavaa patchia sitten...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 858
Viestejä
4 924 943
Jäsenet
79 258
Uusin jäsen
jorgoss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom