The Witcher 3: Wild hunt

Onko kukaan keksinyt ratkaisua uuden version fps- ongelmiin? Itsellä ei grafiikka-asetusten muuttaminen vaikuta FPS:ään käytännössä ollenkaan, sama 55-60 fps koko ajan. (Näyttiksenä on RTX 3080, pitäisi pystyä kyllä parempaan. Resoluutio on 1450p. )
Olen vähän pettynyt, kun näyttis kuitenkin pyöritti CP 2077: aa ongelmitta vaikka se on paljon hienomman näköinen ja säteenseurantakin laadukkaampaa.
Huonosti optimoitu kyllä toistaiseksi tämä next-gen Witcher.
 
Onko tämä muuten nyt jotenkin vaikeampi? Pelaan toistaiseksi ainakin toisiksi helpoimmalla ja 12 levelin Foglet tappoi minut melkein kahdella iskulla. Olin 11 levelillä itse.

Aiemmin pelasin tässä vaiheessa toisiksi ylimmällä, mutta tämä ollut nyt sopiva niin ei tarvitse vääntää joka ikisen suden ym. kanssa. Uuden tehtävän lopari oli myös kohtuu haastava. Tosin olin 7 leveliä alempana kuin suositus.
Itsellä taas päinvastaisia mietteitä. Pelaan Death Marchilla tuntuu että tätä on helpotettu sitten viime pelikerrasta josta on noin 4 vuotta. Helposti saa 10 leveliä korkeamman vastustajan tapettua. Ainoastaan jos tulee 5 tai enemmän vastustajia kerralla on vähän vaikeuksia ja saattaa kuolo korjata.
 
Itsellä taas päinvastaisia mietteitä. Pelaan Death Marchilla tuntuu että tätä on helpotettu sitten viime pelikerrasta josta on noin 4 vuotta. Helposti saa 10 leveliä korkeamman vastustajan tapettua. Ainoastaan jos tulee 5 tai enemmän vastustajia kerralla on vähän vaikeuksia ja saattaa kuolo korjata.

Ehkä en osaa. :D

No ei mitään. Mukavaa ollut. Pelaan ekaa kertaa enemmän signeja käyttäen. Aiemmin alcemy ollut combatin ohella. Igni mieluisin sign. Quenin unohdan usein, mutta yrittänyt parantaa siinä.
 
Onko vinkkiä johonkin hauskaan buildiin? Vähän joskus kokeilin alkua muttei ole ollut aikaa pelata tätä. Siis lähinnä tyyliin että onko mielestänne signit hauska tapa pelata vai viekö meelee kuitenkin voiton?
 
Digital foundryn analyysiä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mulla häiritsee eniten tuo kameran stutterointi, jota tapahtuu ohjaimen kanssa. 18:30 kohdassa siitä enemmän, tapahtuu voimakkaammin kylissä ja kaupungeissa vaikka täysin tasainen fps ja frametime. Koskee sekä DX11 että DX12 versiota. Jos muistan oikein niin samantyylinen ongelma oli silloin 2015 julkaisussa joka pätsättiin kuntoon jossain välissä. Hiirellä ja näppäimistöllä ei varmaan huomaa.

Katsoin juuri saman videon ja meinasin tulla linkkaamaan tänne. Samat johtopäätökset kuin itsellänikin. Uusi päivitys ja säteenseuranta mullisti grafiikat täysin, mutta suorituskyky on surkea. Digital Foundryn R5 3600 dippaili alle 30 FPS:n Novigradin kuhinassa ja peli kuormitti lähinnä kahta ydintä kunnolla. Itse kokeilin 720p resoluutiolla ja Novigradissa i7-11700F jaksoi puskea 45-50 FPS hyvien nykimisten kera.

Frametimejä en ole seurannut, mutta vaikka FPS on tasainen +60, tulee kuvaa kääntäessä pientä nykimistä. Eli joko tuo on frame pacing ongelmaa tai sitten kamerassa on myös hiirellä sama vika, mikä ohjaimella kääntäessä on.
 
Tuolla jo aikaisemmin taidettiin linkata video, jossa myös nykimisestä puhuttiin. Jos joku ei ole huomannut, Nvidian Reflex boost ja AMD:n Anti-lag -asetukset vähentävät tuota frametime-käyrän heittelyä, joten ne kannattaa laittaa päälle jos ei ole jo. Itsellä on ollut suht tasainen frametime-käppyrä kun on Anti-lag käytössä. Tasaisemman saa vielä jos haluaa RTSS:llä rajoittaa FPS:n, mutta en ole itse nähnyt sitä hyödylliseksi. Oma 13600K jaksaa kuitenkin kaupungitkin 60+ FPS ilman RT:tä ja GPU usage on tapissa.

Toivottavasti keksivät kuitenkin tuolle CPU-pullonkaulalle ratkaisun. Samalla voisivat tuoda sen HBAO:n takaisin niille jotka ei RT:tä käytä. Harmi ettei DF sen puuttumisesta maininnut. Kokeilin jo Reshaden MXAO:ta ja kyllähän se toimisi mutta syö sekin resursseja aika paljon.
 
Juu ei se kameran pannausnykimisiin auta vaan tasoittaa tuota frametimen mikrostutteria. Itsekin huomasin aikaisemmin erityisesti cutsceneissä että nykii jonkin verran kameran pannatessa. En ole kuitenkaan hirveästi häiriintynyt pelatessa kun itsellä on FPS 60-90 välimaastossa ja kontrolleria käytän. Pitää katsoa näkyykö siinä jotain pientä nykimistä mitä DF esitteli tuossa, mutta ei tuo mielestäni ollut mikään super iso ongelma jos ei täysin 100% sulava olisikaan. Voi toki olla että nykii enemmän heikommalla prossulla ja niillä häiritsee enemmän.

Näillä vanhemmilla pelimoottoreilla open world -pelit nyt yleensäkin venyvät ja paukkuvat ja kaikenlaista data streaming- ja kamerastutteria esiintyy vaikka mitä tekisi. Mitä enemmän noita LOD-asetuksia alkaa sörkkimään niin sitä todennäköisemmin pelimoottori heittää kuperkeikkaa suorituskyvyn osalta.
 
Eipä tullut kokeiltua ennen uusinta hotfixiä PC:llä, mutta tuli muutama tunti eilen testattua. Kokeilin ihan aluksi kylmästi vääntää nupit kaakkoon eli 4k, RT Ultra+(pois lukien hairworks) + DLSS performance. Kokoonpanona 3080, 5600x, DDR4 32GB 3600mHz CL16. Pyöri paremmin kuin odotin eli silmämääräisesti LG:n tiedoista katsellen 40-70fps tietämillä tuo sahasi riippuen oliko alueela missä NPC:tä kuinka paljon. Raskaimpia kaupunkeja en vielä testannut. Mielenkiintoinen havainto oli mitä joku muukin täällä tehnyt se, että pari kertaa menuvalikkosta peliin palaaminen tiputti FPS: jonnekkin 15-20 ilman mitään järkevää syytä. Tämä ratkesi molemmilla kerroilla niin että loksutteli RT:tä pois päälle ja sitten tuo katosi yhtä mystisesti kuin tuli. Jonkin verran esiityy tuota paljon mainittua shader stutterointia kun menee uusille alueille. Itseä tuo ei koskaan ole hirveästi häirinnyt, mutta toki downgrade konsoliversioon. Nyt muutaman tunnin sekä Xbox Series X versiota että PC versiota pelanneena, taidan kyllä jatkaa PC:llä nyt kun DLSS saatu paremmin skulaamaan. Pitää ehkä vähän vielä koittaa optimoida noita asetuksia, että RT päällä (eli minimissään RTGI ja RT ambient oclusion) saisi tasaisimman suorituskyvyn. Ei tuntunut olevan merkittävää vaikutusta sillä oliko RT asetuksista päällä kaikki vai vaan yksi (RTGI).
Mitkäs tässä olivatkaan ne asetukset tuolla Ultra+ valikossa jotka säätämällä alaspäin sai eniten FPS gainia?
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tullut kokeiltua ennen uusinta hotfixiä PC:llä, mutta tuli muutama tunti eilen testattua. Kokeilin ihan aluksi kylmästi vääntää nupit kaakkoon eli 4k, RT Ultra+(pois lukien hairworks) + DLSS performance. Kokoonpanona 3080, 5600x, DDR4 32GB 3600mHz CL16. Pyöri paremmin kuin odotin eli silmämääräisesti LG:n tiedoista katsellen 40-70fps tietämillä tuo sahasi riippuen oliko alueela missä NPC:tä kuinka paljon. Raskaimpia kaupunkeja en vielä testannut. Mielenkiintoinen havainto oli mitä joku muukin täällä tehnyt se, että pari kertaa menuvalikkosta peliin palaaminen tiputti FPS: jonnekkin 15-20 ilman mitään järkevää syytä. Tämä ratkesi molemmilla kerroilla niin että loksutteli RT:tä pois päälle ja sitten tuo katosi yhtä mystisesti kuin tuli. Jonkin verran esiityy tuota paljon mainittua shader stutterointia kun menee uusille alueille. Itseä tuo ei koskaan ole hirveästi häirinnyt, mutta toki downgrade konsoliversioon. Nyt muutaman tunnin sekä Xbox Series X versiota että PC versiota pelanneena, taidan kyllä jatkaa PC:llä nyt kun DLSS saatu paremmin skulaamaan. Pitää ehkä vähän vielä koittaa optimoida noita asetuksia, että RT päällä (eli minimissään RTGI ja RT ambient oclusion) saisi tasaisimman suorituskyvyn. Ei tuntunut olevan merkittävää vaikutusta sillä oliko RT asetuksista päällä kaikki vai vaan yksi (RTGI).
Mitkäs tässä olivatkaan ne asetukset tuolla Ultra+ valikossa jotka säätämällä alaspäin sai eniten FPS gainia?
Mulla ei vaikuta resoluution tai muiden asetusten klikkailu ollenkaan, tuntuu siltä ettei ne asetukset edes vaihdu. Sama fps asetuksista riippumatta, ja RTX 3080 pauhaa 400 w teholla. Ihan sama onko sisä-vai ulkotila, sama fps, sama stutterointi. Oon ite niin kultasilmä että pitää toistaiseksi jättää väliin ennenkuin on patchattu riittävästi.
 
Mulla ei vaikuta resoluution tai muiden asetusten klikkailu ollenkaan, tuntuu siltä ettei ne asetukset edes vaihdu. Sama fps asetuksista riippumatta, ja RTX 3080 pauhaa 400 w teholla. Ihan sama onko sisä-vai ulkotila, sama fps, sama stutterointi. Oon ite niin kultasilmä että pitää toistaiseksi jättää väliin ennenkuin on patchattu riittävästi.
Onko alivoltitettu 3080? Minulla ei tunnu ainakaan noin pahalta kokemus.
 
Itsellä taas päinvastaisia mietteitä. Pelaan Death Marchilla tuntuu että tätä on helpotettu sitten viime pelikerrasta josta on noin 4 vuotta. Helposti saa 10 leveliä korkeamman vastustajan tapettua. Ainoastaan jos tulee 5 tai enemmän vastustajia kerralla on vähän vaikeuksia ja saattaa kuolo korjata.

No nyt 12 levelillä piti nostaa kyllä broken bonesiin. 25 levelin Griffin tipahti tuosta vaan aiemmalla asteella. Pelataanpa tällä nyt sitten aikansa. :)
 
"Ihanaa" lukea Redditistä, kuinka peli bugailee ja kaatuilee myös konsoleilla, joillakin jopa koko konsoli sammuu. Tätäkö tämä uusi pelaamisen arki tulee olemaan, että nuo aikaisemmin vakaat & varmat valinnat pelaamiseen tulevat nauttimaan samoista ongelmista kuin PC:t? Tietokoneella nuo bugit ovat sentään arkipäivää ja niitä kaikkia on laitekannan monimuotoisuuden vuoksi mahdotonta löytää etukäteen. Mutta ihan käsittämätöntä, että tällaista paskaa julkaistaan myös konsoleille, vain jotta miljardiluokan yritys saisi joulumarkkinoilla marginaaliset lisätulot seitsemän vuotta vanhasta pelistä.

Viimeisimmät, eivät ainoat, poiminnat:

1671687211469.png

1671687235528.png

1671687248789.png
 
"Ihanaa" lukea Redditistä, kuinka peli bugailee ja kaatuilee myös konsoleilla, joillakin jopa koko konsoli sammuu. Tätäkö tämä uusi pelaamisen arki tulee olemaan, että nuo aikaisemmin vakaat & varmat valinnat pelaamiseen tulevat nauttimaan samoista ongelmista kuin PC:t? Tietokoneella nuo bugit ovat sentään arkipäivää ja niitä kaikkia on laitekannan monimuotoisuuden vuoksi mahdotonta löytää etukäteen. Mutta ihan käsittämätöntä, että tällaista paskaa julkaistaan myös konsoleille, vain jotta miljardiluokan yritys saisi joulumarkkinoilla marginaaliset lisätulot seitsemän vuotta vanhasta pelistä.

Taitaa liittyä Ray Tracing -moodiin vaan. Se on semmosta diashowta kyllä muutenkin (huonosti tehty varmaan), ettei sillä kuitenkaan voi pelata niin Performance 60 fps:llä ei oo kertaakaan ollut pienintäkään ongelmaa vakauden kanssa.
 
Juuri pääsin tutkailemaan W3:sta ps5 versiossa vertailemaan omaan PC, ja kyllä täytyy ihmetellä kuinka tuommoista nykivää diashow 30fps RT päällä voi pelata kukaan. Varjot kauempana välkkyivät on-off RT käytössä, enkä visuaalisesti erottanut peliä Performanssi moodista muuta kuin sisätiloissa, ainakaan White Orchardissa tutkaillessa.
 
PS5 RT tilassa peli pyörii noin 25fps jäätävän inputlagin saattelemana ja suorituskykytilassa on jonkun verran nykimistä mutta täysin pelattava. Tähän on tulossa lähiaikoina suorituskyky päivitys, jospa se korjaisi nuo suorituskykytilan nykimiset. Se vähän harmittaa että hevosen liikkumista ei ole päivitetty, ei osaa uida ja edelleen pitää rämpyttää x nappia, olisivat laittaneet vaan vastaavan liikkumisen kuin Geraldilla, kaikki vasemmasta tatista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Performancella ei minullakaan mitään ongelmaa ole. Ainut se nykiminen, kun tehtävä etenee ja tallettaa, mutta ei kaatumista tai muuta vakavaa.

Mä en oo kyl huomannu tollasta nykimistäkään, blurrit ja motion blurrit off ja perinteinen kuvakulma. Peli toki ei järjestelmälevyllä vaan asennettuna sitä nopeemmalla 980 Proolla (heatsinkillä).
 
Mä en oo kyl huomannu tollasta nykimistäkään, blurrit ja motion blurrit off ja perinteinen kuvakulma. Peli toki ei järjestelmälevyllä vaan asennettuna sitä nopeemmalla 980 Proolla (heatsinkillä).

Minulla offilla myös nuo. Ehkä tuosta 980:sta hyöty. Olisit kyllä sen nykimisen huomannut. Ainut asia mikä ärsyttää, mutta ei kaada peli-iloa kuitenkaan.
 
Itse ainakin huomasin että jos tekstuurit laittaa ultra tai ultra+ tuo aiheuttaa 5-10FPS dropin. Kai tuo sitten ylittää kortin 8GB vramim vaikka Afterburner ei juuri yli 7GB vramn käyttöä ole raportoinut 1440p.
 
Eikö Steamin kautta onnistu pätkissä lataaminen tälle päivitykselle? Eilen laitoin koneen kiinni illalla ja oli ladannut jotain 50 % nyt käynnistin steamin niin alkaa nollasta lataamaan tätä...
 
Eikö Steamin kautta onnistu pätkissä lataaminen tälle päivitykselle? Eilen laitoin koneen kiinni illalla ja oli ladannut jotain 50 % nyt käynnistin steamin niin alkaa nollasta lataamaan tätä...
Tänään vasta toi tuorein päivitys tuli ladattavaksi.
 
Minulla offilla myös nuo. Ehkä tuosta 980:sta hyöty. Olisit kyllä sen nykimisen huomannut. Ainut asia mikä ärsyttää, mutta ei kaada peli-iloa kuitenkaan.
Tuskinpa on asennuksesta kiinni. Itsellä on peli asennettuna WD Blackin SSD:lle PS5:lla ja aina nykäisee tallennuksen yhteydessä.
 
Onko vinkkiä johonkin hauskaan buildiin? Vähän joskus kokeilin alkua muttei ole ollut aikaa pelata tätä. Siis lähinnä tyyliin että onko mielestänne signit hauska tapa pelata vai viekö meelee kuitenkin voiton?

Aiemmin olen pelannut combat ja alcemy yhdistelmällä. Sillä sai hirveää tehoa. Toki signien perusmuotoja käytin myös. Nyt pelaan combat ja sign eli käyttelen monipuolisemmin niitä. Ignissä (tuli) teho nyt. Se on hauska. Pommeja viskon myös. Alcemyn puolelta saa niihin lisäjuttuja, mutta kaikkeen ei ehkä kannata koittaa laitella pisteitä.

Pisteet saa myös resetoitua pelin aikana.
 
Koitin eilen äkkiä ja ei tosiaan jaksa 10700K pyörittää RT päällä 3080 näyttiksellä. Kaupungeissa fps pysyy samana RT päällä, oli DLSS sitten asetus sitten Quality tai Ultra Performance.
Lisäksi mikään noista skaalaustekniikoista ei näyttänyt hyvältä tässä, kokeilin TAAU, FSR2 ja DLSS ja kaikilla blurrautuu varsinkin liikkuvat objektit siihen malliin, että välillä yritin siristellä silmiä niinkuin olisin unohtanut laittaa lasit päälle.
 
Ei ole tosiaan enää kaatuillut peli (Windows 11, RTX 3060 12GB, I5-12400F). Ikiwanhat näyttiksen ajurit uusimpiin ja peliin tuli päivitys niin eipä ole kaatuillut kertaakaan. Tiedä sitten kumpi auttoi, mutta auttoi jokatapauksessa.

Suorituskyky 3440 x 1440 resolla ilman RT:tä 60fps+ ainakin toistaiseksi. Noin 11 tuntia pelannut.
 
Mulla alkoi taas eilen kaatuilemaan viimeisimmän päivityksen jälkeen, välissä jo hetken toimi. Melko purkalla on parsittu kokoon (tai testaaminen PC:llä jäänyt vähiin).
 
Eihän tuota nykimistä katso pirukaan. Aikamoinen purkkaviritys tämä RT-päivitys.

Mutta, innostuin pelaamaan peliä uudelleen alusta ihan normi DX11-versiona, joten ei tämä hukkaan mennyt!
 
Olisi kyllä mukava pelata ray tracing päällä mutta ei sitä kyllä saa millään asetuksilla pelatravaksi ainakaan 5600x ja rtx 3060ti kombolla. Dx12 ja oikeastaan melkein kaikki ultralla ja textuurit ultra+ peli pyörii jatkuvasti vähintään sen 60 fps, useimmiten reippaasti yli.
 
Devaajat jo vissiin lupasivat että tulossa performance patchii jossakin vaiheessa?

Nykyään ei vaan oikeen kannata enään mitään pelata julkkarissa, ainakaan PC:llä.
 
Pelannut PS5-versiota, niin peli on alkanut kikkailemaan kun se käynnistää: eli kun painat 'mitä tahansa painiketta' siinä alkuruudussa, niin ruutuun lävähtää nyt joka kerta se UI:n koon säätö ja kirkkauden säätöruudut. Sitten peli ilmoittaa että 4.0 päivityksessä on tullut sitä ja tätä uutta.

Tallennetut pelit toimii ongelmitta, mutta joka session ensimmäisen tallennuksen yhteydessä peli ilmoittaa että uudet tallennukset ei ole yhteensopivia vanhojen kanssa... mutta kaiketi toimii kaikki kumminkin ok. Kellään pleikkarimiehillä tämmöstä käytöstä?

En nyt varmaan muista mutta eikös tuo 4.0 tullut heti julkaisun aikana, joten miksi se siitä nyt alkoi ilmoittelemaan vasta myöhemmin? Ei minusta aikaisemmin tämmöistä ollut.
 
Olisi kyllä mukava pelata ray tracing päällä mutta ei sitä kyllä saa millään asetuksilla pelatravaksi ainakaan 5600x ja rtx 3060ti kombolla. Dx12 ja oikeastaan melkein kaikki ultralla ja textuurit ultra+ peli pyörii jatkuvasti vähintään sen 60 fps, useimmiten reippaasti yli.


Tällä hetkellä RT moodin saa joka paikassa smoothinksi vain 4000 sarjan korteilla DLSS3.0 Frame generation päällä.

CPU puoli on se, mitä tässä pitää kunnolla vielä optimoida, kun RT käytössä. GPU puolella toki vaatii myös tehokasta rautaa, että voi kaikki RT asetukset pistää päälle, korkeille asetuksille. Kyllä tuo 3060Ti varmaan jaksaisi natiivilla 1080P resolla tai DLSS 2 käytössä pyöritellä jotain RT juttuja, mutta kaikkien RT asetusten naksimoinni nvoinee tuolla kyllä unohtaa samoin tein.
 
Itse odottelen myös Cyberpunkin frame gen päivitystä ihan innolla koska kun on kaikki maksimilla + RT + modit niin alkaa 5800X3D jarruttamaan paikoitellen aika pahasti vaikka 4090:ssä puhtia riittää pyörittämään peliä ihan jouhevasti.
 
Tällä hetkellä RT moodin saa joka paikassa smoothinksi vain 4000 sarjan korteilla DLSS3.0 Frame generation päällä.

CPU puoli on se, mitä tässä pitää kunnolla vielä optimoida, kun RT käytössä. GPU puolella toki vaatii myös tehokasta rautaa, että voi kaikki RT asetukset pistää päälle, korkeille asetuksille. Kyllä tuo 3060Ti varmaan jaksaisi natiivilla 1080P resolla tai DLSS 2 käytössä pyöritellä jotain RT juttuja, mutta kaikkien RT asetusten naksimoinni nvoinee tuolla kyllä unohtaa samoin tein.

Jos 30-50 fps riittää niin 1440p nippanappa RT:t päällä. Melko reilusti joutuu tweakkaamaan asetuksia ja mahdollisesti käyttämään performance dlss
 
Testasin tätä ja toimihan tuo ainakin päällisin puolin. Rautana RTX 3080 ja 5800X3D ja 4K:lla pelailen. RT global illumination, Ultra+ asetuksilla ja DLSS performancella sain Novigradissa pyörimään jotain 50-60 fps aina silloin, kun näyttis sai työskennellä täydellä teholla. Ennen tätä modia oltiin muistaakseni alle 30 fps tietämillä. Joku tässä kuitenkin on ongelmana, koska hetken pelattuani lähdin Novigradista pihalle ja fps laski 30 tuntumaan näyttiksen toimiessa 100% teholla. Testasin pikamatkustusta paronin linnakkeeseen ja siellä sama juttu. Kamalaa diashowta sisällä ja ulkona näyttiksen tehdessä töitä täydellä teholla. Kokeilin avata pelin uudelleen kiertämällä päävalikon kautta takaisin peliin ja tämän jälkeen paronin alue pyöri melko jouhevasti yli 60 fps. Olin jo aikaisemmin ehtinyt laskea foliage visibilityn mediumille ja varjot highlle.
 
Kokeilin ensimmäistä kertaa tätä next gen -versiota uudella 4080:lla, ja hienoltahan se näyttää ja pyöriikin hyvin frame generation päällä, mutta kaatuilee koko ajan. Semmoisen ehkä vajaat 5 minuuttia parhaimmillaan ehtii pelailemaan, ennen kuin tulee crash to desktop. Event log väittää syyllisen olevan nvwgf2umx.dll. Yleensä vähän ennen kaatumista alkaa stutterointi. Mitähän tälle tekisi? Pitäisikö vaan jäädä odottelemaan seuraavaa pätsiä, kun muutakin pelattavaa on paljon...

edit: Helpostihan tämä loppujen lopuksi ratkesi. GOG:n overlay pois päältä -> kaatuilu ja stutterointi hävisi kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
2GB päivitys oli tullut, mutta mitään patch noteja en löytynyt tuolle. Mikä lie :confused:

Tuon jälkeen en ainakaan enää saanut FPS:ää romahtamaan täysin. Aiemmin FPS vain laski ja laski pelatessa ja jossain vaiheessa peli oli pakko käynnistää uudelleen. Pikamatkustus eri alueille oli myrkkyä ja puolitti välillä FPS:n. Epäilin jossain vaiheessa VRAM-muistin loppumista ja tiputin tekstuurit Ultra+:lta Ultralle, mutta se ei silloin auttanut. Nyt tuli myös eka kaatuminen, kun näytönohjaimen ajurit kaatuivat latausruudussa. Ylikellot ovat olleet vakaa kuin kivi ja katsoin Afterburnerista, että pelin kaatuessa latausruudun takia oli idle-kellot. Taitaa olla pelin ongelma ja googlailun perusteella nimenomaan RT päällä.

Ylipäätään tuo peli kaipaisi 20-30% lisää suorituskykyä, niin pyörisi yhtä hyvin kuin Cyberpunk. Saa nähdä, onnistuuko tuollainen optimointi. Silti jos vertaa, niin Cyberpunkissa 60FPS on hyvin sulavaa, mutta tässä tökkivää. Kokeilin myös ohjainta, mutta sillä ihan sama meno. Taitaa olla frame timet vain miten sattuu. Ja sitten vielä massiiviset FPS-dropit kaupungissa ja kameraa kääntäessä vaivaavat. Jos nuo kaikki saadaan kuntoon, niin sitten on jo pelattavassa kunnossa ja voi harkita neljättä läpipeluuta. Tai ainakin uusien questien vetämistä.

Loppukevennyksenä sanottava, että White Orchardin metsät olivat aiemmin yksi omista lempipaikoistani ja ovat edelleenkin. Niin rauhallista, kun tuuli heiluttaa lehtiä ja linnut laulavat. Nyt RT päällä vielä entistä upeampaa.

The Witcher 3 Screenshot 2022.12.31 - 00.06.02.22.png
 
@Lare
Sisällöltään hieno peli, mutta ohjelmointi ei ilmeisesti mitään priimaa. Pystyn pelaamaan ainoastaan V-Sync päällä jolloin peli ei töki. Ihan sama miten muutin asetuksia V-sync on pakko olla päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Loppukevennyksenä sanottava, että White Orchardin metsät olivat aiemmin yksi omista lempipaikoistani ja ovat edelleenkin. Niin rauhallista, kun tuuli heiluttaa lehtiä ja linnut laulavat. Nyt RT päällä vielä entistä upeampaa.
White Orchardin tunnari on mun lemppari pääpelistä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Ite rupesin nyt vääntämään toista cyberpunk läpipeluu kertaa, mutta kyllä minä mielummin pelaisin Witcheriä jos NG versio ei olisi niin huonossa jamassa optimoinnin suhteen.
 
Aloitin vihdoin lisäreiden peluun kun tuli next gen päivitys. Hyvin tämä pyörii 1440p resolla 5700 XT ja 5600X kombolla. Asetukset lähes kaikki Ultra ja background characters high, osa jopa Ultra+. Odotin paljon huonompaa suorituskykyä! Näillä asetuksilla pyörii noin 60+ fps pääsääntöisesti sen mitä olen seuraillut välillä. Muutama kaatuminen ollut mutta voi johtua näyttiksen alivoltituksesta. Tosin muut pelit eivät näin hanakasti ole kaatuilleet näillä säädöillä.
Hearts of Stone meni jo läpi, oli todella hyvä. Nyt seikkailen Toussaintissa, kaunista täällä on!
Tuhannen vaikea tämä edelleen on Death Marchilla ja light armor kombolla. Iso osa vihollisista tappaa yhdellä iskulla tai vähintään kahdella, joten osumia ei saa ottaa yhtään :D
 
Mites kun se pääpeli on pelattu läpi, niin jos ostan ne lisärit niin miten siitä pääsee aloittelemaan uutta?
Tuon päivityksen questi löytyi ja pelasin sen mutta haluan samalla vanhalla hahmolla pelata nuo lisäritkin.
 
Pelannut PS5-versiota, niin peli on alkanut kikkailemaan kun se käynnistää: eli kun painat 'mitä tahansa painiketta' siinä alkuruudussa, niin ruutuun lävähtää nyt joka kerta se UI:n koon säätö ja kirkkauden säätöruudut. Sitten peli ilmoittaa että 4.0 päivityksessä on tullut sitä ja tätä uutta.

Tallennetut pelit toimii ongelmitta, mutta joka session ensimmäisen tallennuksen yhteydessä peli ilmoittaa että uudet tallennukset ei ole yhteensopivia vanhojen kanssa... mutta kaiketi toimii kaikki kumminkin ok. Kellään pleikkarimiehillä tämmöstä käytöstä?

En nyt varmaan muista mutta eikös tuo 4.0 tullut heti julkaisun aikana, joten miksi se siitä nyt alkoi ilmoittelemaan vasta myöhemmin? Ei minusta aikaisemmin tämmöistä ollut.
Sama homma pleikkari nelosella. En pysty enää tallentamaan vaan pitää autosavella mennä. Mitkään asetukset ei tallennu vaan pitää jokaisen pelikerran jälkeen laittaa uusiksi.
 
Sama homma pleikkari nelosella. En pysty enää tallentamaan vaan pitää autosavella mennä. Mitkään asetukset ei tallennu vaan pitää jokaisen pelikerran jälkeen laittaa uusiksi.

Tämä auttoi ainakin itellä

I did some digging and found out how to fix it. Start the game and log in to the online rewards to claim the new items and launch the online save progress. Start the game and do a manual save, you should get the notification that old files are no longer compatible. Hit save again after to do a manual online save. Close the game.


From here, make sure you have your saved data backed up to online storage or an external save hard drive like a USB. Better to be safe.


PS4 Home>Settings>Application Saved Data Management>Saved Data in SYSTEM Storage>Delete>Witcher 3>Select all>Delete


Reload the game and repeat for the rewards login. It should pull your last manual online save.
 
Tässä kyllä merkillinen ominaisuus. Kun pelin käynniistää niin RT ultra asetuksilla pyörii omaan silmään kelvollisesti 40-60fps (jota gsync kompensoi). Sitten saattaa vaan yhtäkkiä framerate tankata jonneki sub 30 ja tämän jälkeen on ihan sama mitä asetuksia ja resoluutioita vaihtaa niin peli pyörii surkeasti. Joku muistivuot ongelma vai mistäköhän tuo voisi johtua? Peli näyttää kyllä omaan silmään huomattavasti paremmalta noilla RT asetuksilla, joten harmittaa että sinäänsä ihan kelvollinen RT toimivuus sitten saattaa tällä tavoin ihan satunnaisen ajan päästä romahtaa. Sinänsä riittäisi kyllä itselle jos saisi RT herkut päällä edes locked 30 toiminaan.
Miktä ovat parhaat asetukset mitä ihmiset löytäneet about 3080 10GB, 5600x tasoiselle kombolle tässä (jos haluaa RT asetuksia päällä kuitenkin pitää)?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 689
Viestejä
5 048 382
Jäsenet
80 972
Uusin jäsen
JOPPURA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom