Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 402
Vain Telaa tietää. Taisi olla sähköautoketjussa että Teslan kate laskenut vajaan 10% vs Stellantis joka vetää nyt 12%.

Tarkoitin etä että vaikka tullit ovat laskeneet niin tuo uusi tulli tuli muiden päälle ja sen aikana ei kuitenkaan hintaa nostettu. Niin suoraan alea ei tulisi vaan oikeampi suunta olisi nostaa jos tullit tuohon asettuu.
chart.png
Hyvin noissa tesloissa vielä ilmaa hinnoissa, että lähennellään perinteisten merkkien myyntikatteita pari tonttua per kärry tai alle.

Nuo tullit sivuseikka hintojen määräytymiselle jos se "oikea" tullikorotus nyt määräytyy olevaksi 7.8%. Toki tuo ALV nousi 1.5% juuri ja nosti hintaa lisää 500e. Nuo hintojen korotukset lähes kuoleutuu tonnin referralilla ja q1/25 hinnat kyykkää oletettavasti ennen juniperin lanseerausta kun wanhat romut myydään polkuhintaan pois.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 827
Teslan bisnesmalli on sellainen että se perustuu jatkuvaan myyntiin ja kasvuun. Kun menee huonosti se sitten kertaantuu kun omistavat niin paljon valmistusketjusta toisin kuin muut autonvalmistajat joiden toiminta perustuu enemmän alihankintaan ja sitä kautta riskien jakamiseen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 402
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 436
Tarkoitin sitä toista osiota jossa puhuit muiden valmistajien katteista, faktahan on se että gross marginin osalta moni firma on Teslan edellä, mm. BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota jne.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
313
Onko täällä muille tullut rengaspaineiden valvontajärjestelmä vikaa VSEC_a222? Itsellä M3 Sr 2022 ja alkoi tuota herjaamaan ja kuskin puolen eturenkaan rengaspaineita ei päivitä, muut toimii. Onko tuohon jotain mitä kannattaisi itse kokeilla että lähtisi pelittämään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
874
Onko väliä millaisen muistitikun autoon ostaisi vai pitääkö ostaa teslan oma?
Ostin n. kolme vuotta sitten ässään halvimman Sandisk Ultra 128 gigaisen USB3 tikun. Olisko ollut reilu 10e tarjouksessa. Tallennus koko ajan käytössä ja hyvin on toiminut ainakin toistaiseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 102
Onko täällä muille tullut rengaspaineiden valvontajärjestelmä vikaa VSEC_a222? Itsellä M3 Sr 2022 ja alkoi tuota herjaamaan ja kuskin puolen eturenkaan rengaspaineita ei päivitä, muut toimii. Onko tuohon jotain mitä kannattaisi itse kokeilla että lähtisi pelittämään?
Jos aiemmin toiminut, niin jos ei buuteilla tokene niin tikettiä vetämään. Autossa varmaan takuuta vielä jäljellä kun on noin uusi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Onko jossain vaiheessa Teslat toimitettu ilman tikkua/kovalevyä, vai saako itse hankitusta (paremmasta/isommasta) tallennustilasta jotain erityistä hyötyä? Omassa kolmosessa en ole mitään tikkuja tai muuta asentanut, mutta Sentryn tallenteet kyllä toimii ja on katseltavissa jälkikäteen.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
313
Jos aiemmin toiminut, niin jos ei buuteilla tokene niin tikettiä vetämään. Autossa varmaan takuuta vielä jäljellä kun on noin uusi?
Onhan tuossa. Mietin vaan onko siinä itse anturissa vikaa vai sitten auton päässä. Tuossa kun on custom vanteet ja orkkis vanteilla talvikumit, joten ei siis auton mukana tulleet anturit kiinni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 102
Onhan tuossa. Mietin vaan onko siinä itse anturissa vikaa vai sitten auton päässä. Tuossa kun on custom vanteet ja orkkis vanteilla talvikumit, joten ei siis auton mukana tulleet anturit kiinni.
Todennäköisin vian syy on kyllä anturi. Helppo testata vaihtamalla renkaiden paikkaa. Ja tietenkään takuu ei noita aftermarket antureita korvaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
836
Onko jossain vaiheessa Teslat toimitettu ilman tikkua/kovalevyä, vai saako itse hankitusta (paremmasta/isommasta) tallennustilasta jotain erityistä hyötyä? Omassa kolmosessa en ole mitään tikkuja tai muuta asentanut, mutta Sentryn tallenteet kyllä toimii ja on katseltavissa jälkikäteen.
Tarkistahan nyt vielä onko siellä tikku vai ei? Itellä on vanha käytöstä poistettu ssd jostain vuosien takaa usb kotelossa ja toiminut ongelmitta 3v jo. Ainakin iotekkiläisiltä tollanen löytyy jostain nurkista pyörimästä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 402
Tarkoitin sitä toista osiota jossa puhuit muiden valmistajien katteista, faktahan on se että gross marginin osalta moni firma on Teslan edellä, mm. BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota jne.
Sori ehkä olin hieman epäspesifi mitä hain.

Koitan kohtuu lyhyesti selittää ja aihe menee offtipiciksi ja kuuluisi enemmänkin yleiseen autokeskusteluun.

Perinteiset merkit kun myyvät joskus 2030 luvulla yli puolet myynneistä täyssähköautoja aihe kiinnostavampi. Nythän perinteiset merkit lobbaavat polttismyyntejä mahdollisimman pitkälle 10v päähän että heillä olisi pehmeä mahalasku sähköiseen siirtymään.

Perinteiset merkit pumppaavat täyssähköautojen suunnittelu ja kehityskulut polttiksien tuotoilla kun itsekin tietävät katteensa jäävän niistä tällä hetkellä pieniksi tai jopa miinus merkkisiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä byd joka myy voitolla plugareita ja +-0 huutaa täyssähköversiot (voitollisina EUssa myytävät versiot).

Toyota esimerkiksi ei käytännössä myy edelleenkään juuri täyssähköautoja verrattuna yli 10 miljoonan myynteihin vaan hybridejä. VAG myy alle 10% täyssähköjä ja kuollettaa kuluja siirtymällä sähköön. Toki dieselgate oli hieman onni onnettomuudessa, mutta olisi pitänyt satsata all in täyssähköön makso mitä maksoi, mutta tässä nyt ollaan vaikeiden vuosien edessä.

Toki näitä premium merkkejä voidaan myydä voitolla esim. eqs, taycan, lucid air, nio et7 jne. sun muut tavallisen kuluttajien ulkopuolella olevat mallit (yli 60ke) mikä nyt loppujen lopuksi ei merkkaa muuta kuin markkinointia.

Se oleellinen puuttuu käytännössä kaikilta valmistajilta eli massamarkkinatuote mitä myydään satojatuhansia tai jopa miljoona per vuosi/malli ja tässä tesla onnistunut 3/y osalta.

Toivoisin todella että saataisiin aitoa kilpailua sähköautomarkkinoilla, mutta vaikealta näyttää kun ei sellaisia miljoonatehtaita ilmesty. Kuluttajat hyötyisivät ja autonvalmistajatkin saisivat painettua tuotantokulut alas ja voittoa syntyisi. Ehkä 5v päästä maturoituu markkinat ja kuluttajat kiittää.

Paljon tulee seurattua muidenkin merkkien kehityskulkua, mutta harmikseni totean, että Teslalla on hyvin pullat uunissa seuraavat 3v.

EU kusi omiin nilkkoihinsa tuontitulleilla ja kinukit kun saavat tänne tehtaansa pystyyn niin se on soronoo perinteisillä merkeillä.

Ps. audi a6 etronin talvitestiä odotellessa mikä kohtuu hyvin lähellä specseiltään verrattuna tesla ässään. Syön hattuni jos voittaa ässän huuhaa wltp range arvion 723 vs audin "virallisen" 715km.

_end_of_line
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
252
Aikasemmin oli jo puhetta kun 5 vuotiaassa Model 3:ssa olis tiedossa ja diagnosoitu alustavia, mutta ei vielä vakavia ripustuskulumia edessä ja takana, ja että Meyle HD:ta tilalle. Ja muutama muukin knuckle tms. mikä Teslan omassa huollossa olis sellanen 4k remontti. Mulla on Teslalta hyvinkin tarkka speksi mitä osia siihen pitää laittaa ja aattelin hommata ne ihan omatoimisesti.

Mutta olis tarkotus välttää Teslan 200e/tunti työkulut, niin onko jotain suosituksia mitä kautta kannattaa pyytää tarjouksia tollaseen, että osaavasti ja turvallisesti asentavat nuo ja siihen vielä nelipyöräsuuntaus?

Tuohan tuskin mitään Teslan erityisosaamista vaatii, että ihan perus ripustusten vaihtoa varmaan koko homma.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 888
Aikasemmin oli jo puhetta kun 5 vuotiaassa Model 3:ssa olis tiedossa ja diagnosoitu alustavia, mutta ei vielä vakavia ripustuskulumia edessä ja takana, ja että Meyle HD:ta tilalle. Ja muutama muukin knuckle tms. mikä Teslan omassa huollossa olis sellanen 4k remontti. Mulla on Teslalta hyvinkin tarkka speksi mitä osia siihen pitää laittaa ja aattelin hommata ne ihan omatoimisesti.

Mutta olis tarkotus välttää Teslan 200e/tunti työkulut, niin onko jotain suosituksia mitä kautta kannattaa pyytää tarjouksia tollaseen, että osaavasti ja turvallisesti asentavat nuo ja siihen vielä nelipyöräsuuntaus?

Tuohan tuskin mitään Teslan erityisosaamista vaatii, että ihan perus ripustusten vaihtoa varmaan koko homma.
Puskan Auto, jos uudeltamaalta tarttee löytää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 415
Hyvältä maistui kyllä ModelY Long Range AWD koeajolla. Kaikinpuolin mukava ajaa ja yllätyin että autossa oli ne kuuluisat viikset vaikka olen monta kertaa lukenut että Tesla on ne jättänyt jo kauan sitten taakseen. Vielä kuulemma on vakiona ModelY malleissa jos tilaa uuden. En kyllä näe syyät miksi joku haluaisi perffi mallia. Tuo LR AWD kiihtyvyys oli jo semmoinen että täysin vaarallinen kapistus. Jotku vielä ostelee acceleration boosteja tuohon kun on niin "hidas". Noh, ehkä se on tottumis kysymys.

Oulun teillä oli tietynlaista jyrinää havaittavissa kun lähestyttiin 100km/h. Ihan niin kuin ei olisi renkaat olleet täysin tasapainotettuja. Alle 80km/h nopeudessa kivan smoothia oli meno kuitenkin eikä pikku kuopat ja nypyt tuntuneet missään. Kivan vaimeasti mentiin yli, mutta ohjaus oli kuitenkin napakka ja jämäkkä.

Oli brand new MY24 mallia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 570
Katoavat varmaankin ensi vuonna kun tulee uusi versio. Model Y on vielä vanhalla designilla.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
115
Hyvältä maistui kyllä ModelY Long Range AWD koeajolla. Kaikinpuolin mukava ajaa ja yllätyin että autossa oli ne kuuluisat viikset vaikka olen monta kertaa lukenut että Tesla on ne jättänyt jo kauan sitten taakseen. Vielä kuulemma on vakiona ModelY malleissa jos tilaa uuden. En kyllä näe syyät miksi joku haluaisi perffi mallia. Tuo LR AWD kiihtyvyys oli jo semmoinen että täysin vaarallinen kapistus. Jotku vielä ostelee acceleration boosteja tuohon kun on niin "hidas". Noh, ehkä se on tottumis kysymys.

Oulun teillä oli tietynlaista jyrinää havaittavissa kun lähestyttiin 100km/h. Ihan niin kuin ei olisi renkaat olleet täysin tasapainotettuja. Alle 80km/h nopeudessa kivan smoothia oli meno kuitenkin eikä pikku kuopat ja nypyt tuntuneet missään. Kivan vaimeasti mentiin yli, mutta ohjaus oli kuitenkin napakka ja jämäkkä.

Oli brand new MY24 mallia.
Itse kävin Raision Model Y testaamassa ja itselle se kiihtyvyys oli pettymys tai odotin kovempaa kiihtyvyyttä. En tiedä oliko vajaavetoinen vai neliveto tuo malli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 415
Muistan vielä aikoja, kun GTI Golffi DOHC 2.0 turpo (on jo eellä futu-tu-tu-tu-piuuu) oli luokkaa överi-vaarallinen ja se on 6,4s auto. Tätä nykyä tuntuu että esim tuo Teslan hinnat alkaen RWD mielletään niin tuhnuksi 6,9s kiihtyvyydellään että sille nauraa naurismaan aidatkin. Montakohan vuotta pitää mennä eteenpäin että tuommoiset "viiden sekan" autot on niitä lussuja ja jokaisella on 1,5s kärry kun lähdetään cittarin pihasta nopealla kiihtyvyydellä kotia kohti?

Pitää kyllä se Long Range RWD käydä testaamassa mutta taidan odottaa liukkaita.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 916
Sähkö on niin eleetön, (ja eloton) että siitä ei saa niin palautetta "ny mennää." Toki painuu penkkiin ja heijastintolpat alkaa vilisemään samalla kun rengasmeteli kasvaa, mut ...

En oo vieläkään katsonu kuinka MYP kulkee. Jo toinen auto jolla on tämä *meh* ominaisuus itselläni, kyl polttikset tuli aina kokeiltua. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 159
Itse kävin Raision Model Y testaamassa ja itselle se kiihtyvyys oli pettymys tai odotin kovempaa kiihtyvyyttä. En tiedä oliko vajaavetoinen vai neliveto tuo malli.
Itselläni MYLR acceleration boostilla, 4,4s kiihtyvyys. Tuo on ihan hyvä, mutta sitten kun tottuu niin ei tunnu kovin erikoiselta enää, paitsi sitten kun kokeilee jotain polttomoottori autoa, jotka yleisesti ottaen ovat aika luuskia, niin aika kiva tunne palata Teslan rattiin. En kyllä hitaampaa enää viitsi ottaa, seuraava ehkä Model S sitten joskus.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
383
En oo vieläkään katsonu kuinka MYP kulkee. Jo toinen auto jolla on tämä *meh* ominaisuus itselläni, kyl polttikset tuli aina kokeiltua. :hmm:
Miksi Performance-malli, jos ei yhtään kiinnosta? Eikö nämä ole kuitenkin oikeastaan kaikessa muussa huonompia kuin LR, paitsi kiihtyvyys ja rata-ajo :think:

Itse tulee edelleen ajoittain nautiskeltua 3 perffistä, lähinnä valoista lähtiessä. Vähän lapsellistahan se on, mutta kokee hetken elävänsä :)
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 916
Perffi on alustaltaan parempi kuin LR, vaikka siltikin paska. Ja kyllä valitsin P ajatuksella enemmän on enemmän, mutta joko;

- olen kasvanut ihmisenä viime vuosina (doubt)
tai
- se vaan ei jotenkin "innosta" ja houkuttele ajamaan. (x)
Vara-autolla välillä pyörähtäen taipaleella muistuu mieleen miksi aikanaan valitsin Bemarin ja lähes vuoskymmen ja puol milliä myöhemmin se edelleenkin vain on...

stimu.gif


Teslalla se on vaan siirtymistä paikasta toiseen. Jollain muulla laitteella se on ajamista. Nautin jälkimmäisestä, vaikka se on myös työni.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
872


Aika paljon on tuo kaveri ennättänyt jo ajamaan Y:llä (yli 320 tkm). Mikäli ymmärsin oikein niin akku on vielä kovassa kunnossa, vaikka superia on käytetty ahkerasti. Itsekin jututin viime syksynä yhtä taksikuskia, joka mainitsi että infotainmentin mukaan täydellä akulla pääsisi vielä 500 kilsaa, vaikka kilometrejä oli takana jo 160 tuhatta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
104
Mitä tarkoittaa model kolmosen ruudulla autopilotista:

Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone
(Alla linkki auton lisätiedot)

Autopilotti: sisältyvä paketti

onko siinä perusvakkari yms, vaiko joku oikea jo maksettu fsd joka ajelee issekseen? Vai mahdollisuus ostaa kk-maksulla semmoinen?

Onko ne laillisia Suomessa semmoset?
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 916
Perusvakkari, FSD tai EAP näkyy ainakin sovelluksessa jos menee sinne kauppanäkymään onko ostettu laitteeseen. (Päivitykset, ohjelmistopäivitykset, osta)

Ei oo euroopassa kuukausimaksua, mahdollisuus kokeilla kuukauden ajan taitaa olla.

On, mutta ne ei toimi yhtä vapaasti tällä puolen Atlanttia.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 759
Perusvakkari, FSD tai EAP näkyy ainakin sovelluksessa jos menee sinne kauppanäkymään onko ostettu laitteeseen. (Päivitykset, ohjelmistopäivitykset, osta)

Ei oo euroopassa kuukausimaksua, mahdollisuus kokeilla kuukauden ajan taitaa olla.

On, mutta ne ei toimi yhtä vapaasti tällä puolen Atlanttia.
Mulla näyttää kyllä kuukausimaksullista, mutta taitaa johtua siitä että Teslan tietojen mukaan en asukaan Suomen Turussa, vaan Arizonan Turussa. Ainakin premium connectivity maksut toimii dollariveloituksena ja taitaa siinä euron säästää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 570
Mitä tarkoittaa model kolmosen ruudulla autopilotista:

Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone
(Alla linkki auton lisätiedot)

Autopilotti: sisältyvä paketti

onko siinä perusvakkari yms, vaiko joku oikea jo maksettu fsd joka ajelee issekseen? Vai mahdollisuus ostaa kk-maksulla semmoinen?

Onko ne laillisia Suomessa semmoset?
Perus vakkari.
Jos on ostettu FSD tai EAP se lukee tuossa Autopilotti kohdalla.

Tietokone merkkaa että siinä on HW3 rauta.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 888
Mulla näyttää kyllä kuukausimaksullista, mutta taitaa johtua siitä että Teslan tietojen mukaan en asukaan Suomen Turussa, vaan Arizonan Turussa. Ainakin premium connectivity maksut toimii dollariveloituksena ja taitaa siinä euron säästää.
Kokeile miten FSD toimii täällä.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
796
Tuohan olisi ihan mielenkiintoista jos sattuisi saamaan jenkkiversion fsd:stä. Voisin olla vaikka kiinnostunut ostamaan siinä tapauksessa tuon auton. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
104
Perus vakkari.
Jos on ostettu FSD tai EAP se lukee tuossa Autopilotti kohdalla.

Tietokone merkkaa että siinä on HW3 rauta.
Tänks, näistä vaikea pysyä perillä.

Vetokoukkuskenaariosta sain jo setvittyä että juu saa kyllä teknisesti koukun, mutta sitä ei ole tyyppihyväksytty niissä yksilöissä joissa ei alunperin koukkua ole ollut. Eli ei saa jos ei ole.

Ei tää helppoa ole vanhana ukkona auton ostaminen :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 570
Tänks, näistä vaikea pysyä perillä.

Vetokoukkuskenaariosta sain jo setvittyä että juu saa kyllä teknisesti koukun, mutta sitä ei ole tyyppihyväksytty niissä yksilöissä joissa ei alunperin koukkua ole ollut. Eli ei saa jos ei ole.

Ei tää helppoa ole vanhana ukkona auton ostaminen :D
Saat kyllä laittaa koukun mutta et vetää sillä.
Eli ns. polkupyöräkoukku.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 989
Viestejä
4 409 525
Jäsenet
73 081
Uusin jäsen
NimimerkkiErkki

Hinta.fi

Ylös Bottom