Tarkoitin sitä toista osiota jossa puhuit muiden valmistajien katteista, faktahan on se että gross marginin osalta moni firma on Teslan edellä, mm. BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota jne.
Sori ehkä olin hieman epäspesifi mitä hain.
Koitan kohtuu lyhyesti selittää ja aihe menee offtipiciksi ja kuuluisi enemmänkin yleiseen autokeskusteluun.
Perinteiset merkit kun myyvät joskus 2030 luvulla yli puolet myynneistä täyssähköautoja aihe kiinnostavampi. Nythän perinteiset merkit lobbaavat polttismyyntejä mahdollisimman pitkälle 10v päähän että heillä olisi pehmeä mahalasku sähköiseen siirtymään.
Perinteiset merkit pumppaavat täyssähköautojen suunnittelu ja kehityskulut polttiksien tuotoilla kun itsekin tietävät katteensa jäävän niistä tällä hetkellä pieniksi tai jopa miinus merkkisiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä byd joka myy voitolla plugareita ja +-0 huutaa täyssähköversiot (voitollisina EUssa myytävät versiot).
Toyota esimerkiksi ei käytännössä myy edelleenkään juuri täyssähköautoja verrattuna yli 10 miljoonan myynteihin vaan hybridejä. VAG myy alle 10% täyssähköjä ja kuollettaa kuluja siirtymällä sähköön. Toki dieselgate oli hieman onni onnettomuudessa, mutta olisi pitänyt satsata all in täyssähköön makso mitä maksoi, mutta tässä nyt ollaan vaikeiden vuosien edessä.
Toki näitä premium merkkejä voidaan myydä voitolla esim. eqs, taycan, lucid air, nio et7 jne. sun muut tavallisen kuluttajien ulkopuolella olevat mallit (yli 60ke) mikä nyt loppujen lopuksi ei merkkaa muuta kuin markkinointia.
Se oleellinen puuttuu käytännössä kaikilta valmistajilta eli massamarkkinatuote mitä myydään satojatuhansia tai jopa miljoona per vuosi/malli ja tässä tesla onnistunut 3/y osalta.
Toivoisin todella että saataisiin aitoa kilpailua sähköautomarkkinoilla, mutta vaikealta näyttää kun ei sellaisia miljoonatehtaita ilmesty. Kuluttajat hyötyisivät ja autonvalmistajatkin saisivat painettua tuotantokulut alas ja voittoa syntyisi. Ehkä 5v päästä maturoituu markkinat ja kuluttajat kiittää.
Paljon tulee seurattua muidenkin merkkien kehityskulkua, mutta harmikseni totean, että Teslalla on hyvin pullat uunissa seuraavat 3v.
EU kusi omiin nilkkoihinsa tuontitulleilla ja kinukit kun saavat tänne tehtaansa pystyyn niin se on soronoo perinteisillä merkeillä.
Ps. audi a6 etronin talvitestiä odotellessa mikä kohtuu hyvin lähellä specseiltään verrattuna tesla ässään. Syön hattuni jos voittaa ässän huuhaa wltp range arvion 723 vs audin "virallisen" 715km.
_end_of_line