Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Vain Telaa tietää. Taisi olla sähköautoketjussa että Teslan kate laskenut vajaan 10% vs Stellantis joka vetää nyt 12%.

Tarkoitin etä että vaikka tullit ovat laskeneet niin tuo uusi tulli tuli muiden päälle ja sen aikana ei kuitenkaan hintaa nostettu. Niin suoraan alea ei tulisi vaan oikeampi suunta olisi nostaa jos tullit tuohon asettuu.
chart.png
Hyvin noissa tesloissa vielä ilmaa hinnoissa, että lähennellään perinteisten merkkien myyntikatteita pari tonttua per kärry tai alle.

Nuo tullit sivuseikka hintojen määräytymiselle jos se "oikea" tullikorotus nyt määräytyy olevaksi 7.8%. Toki tuo ALV nousi 1.5% juuri ja nosti hintaa lisää 500e. Nuo hintojen korotukset lähes kuoleutuu tonnin referralilla ja q1/25 hinnat kyykkää oletettavasti ennen juniperin lanseerausta kun wanhat romut myydään polkuhintaan pois.
 
Teslan bisnesmalli on sellainen että se perustuu jatkuvaan myyntiin ja kasvuun. Kun menee huonosti se sitten kertaantuu kun omistavat niin paljon valmistusketjusta toisin kuin muut autonvalmistajat joiden toiminta perustuu enemmän alihankintaan ja sitä kautta riskien jakamiseen.
 

Tarkoitin sitä toista osiota jossa puhuit muiden valmistajien katteista, faktahan on se että gross marginin osalta moni firma on Teslan edellä, mm. BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota jne.
 
Onko täällä muille tullut rengaspaineiden valvontajärjestelmä vikaa VSEC_a222? Itsellä M3 Sr 2022 ja alkoi tuota herjaamaan ja kuskin puolen eturenkaan rengaspaineita ei päivitä, muut toimii. Onko tuohon jotain mitä kannattaisi itse kokeilla että lähtisi pelittämään?
 
Onko väliä millaisen muistitikun autoon ostaisi vai pitääkö ostaa teslan oma?

Ostin n. kolme vuotta sitten ässään halvimman Sandisk Ultra 128 gigaisen USB3 tikun. Olisko ollut reilu 10e tarjouksessa. Tallennus koko ajan käytössä ja hyvin on toiminut ainakin toistaiseksi.
 
Onko täällä muille tullut rengaspaineiden valvontajärjestelmä vikaa VSEC_a222? Itsellä M3 Sr 2022 ja alkoi tuota herjaamaan ja kuskin puolen eturenkaan rengaspaineita ei päivitä, muut toimii. Onko tuohon jotain mitä kannattaisi itse kokeilla että lähtisi pelittämään?
Jos aiemmin toiminut, niin jos ei buuteilla tokene niin tikettiä vetämään. Autossa varmaan takuuta vielä jäljellä kun on noin uusi?
 
Onko jossain vaiheessa Teslat toimitettu ilman tikkua/kovalevyä, vai saako itse hankitusta (paremmasta/isommasta) tallennustilasta jotain erityistä hyötyä? Omassa kolmosessa en ole mitään tikkuja tai muuta asentanut, mutta Sentryn tallenteet kyllä toimii ja on katseltavissa jälkikäteen.
 
Jos aiemmin toiminut, niin jos ei buuteilla tokene niin tikettiä vetämään. Autossa varmaan takuuta vielä jäljellä kun on noin uusi?

Onhan tuossa. Mietin vaan onko siinä itse anturissa vikaa vai sitten auton päässä. Tuossa kun on custom vanteet ja orkkis vanteilla talvikumit, joten ei siis auton mukana tulleet anturit kiinni.
 
Onhan tuossa. Mietin vaan onko siinä itse anturissa vikaa vai sitten auton päässä. Tuossa kun on custom vanteet ja orkkis vanteilla talvikumit, joten ei siis auton mukana tulleet anturit kiinni.
Todennäköisin vian syy on kyllä anturi. Helppo testata vaihtamalla renkaiden paikkaa. Ja tietenkään takuu ei noita aftermarket antureita korvaa.
 
Onko jossain vaiheessa Teslat toimitettu ilman tikkua/kovalevyä, vai saako itse hankitusta (paremmasta/isommasta) tallennustilasta jotain erityistä hyötyä? Omassa kolmosessa en ole mitään tikkuja tai muuta asentanut, mutta Sentryn tallenteet kyllä toimii ja on katseltavissa jälkikäteen.
Tarkistahan nyt vielä onko siellä tikku vai ei? Itellä on vanha käytöstä poistettu ssd jostain vuosien takaa usb kotelossa ja toiminut ongelmitta 3v jo. Ainakin iotekkiläisiltä tollanen löytyy jostain nurkista pyörimästä.
 
Tarkoitin sitä toista osiota jossa puhuit muiden valmistajien katteista, faktahan on se että gross marginin osalta moni firma on Teslan edellä, mm. BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota jne.
Sori ehkä olin hieman epäspesifi mitä hain.

Koitan kohtuu lyhyesti selittää ja aihe menee offtipiciksi ja kuuluisi enemmänkin yleiseen autokeskusteluun.

Perinteiset merkit kun myyvät joskus 2030 luvulla yli puolet myynneistä täyssähköautoja aihe kiinnostavampi. Nythän perinteiset merkit lobbaavat polttismyyntejä mahdollisimman pitkälle 10v päähän että heillä olisi pehmeä mahalasku sähköiseen siirtymään.

Perinteiset merkit pumppaavat täyssähköautojen suunnittelu ja kehityskulut polttiksien tuotoilla kun itsekin tietävät katteensa jäävän niistä tällä hetkellä pieniksi tai jopa miinus merkkisiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä byd joka myy voitolla plugareita ja +-0 huutaa täyssähköversiot (voitollisina EUssa myytävät versiot).

Toyota esimerkiksi ei käytännössä myy edelleenkään juuri täyssähköautoja verrattuna yli 10 miljoonan myynteihin vaan hybridejä. VAG myy alle 10% täyssähköjä ja kuollettaa kuluja siirtymällä sähköön. Toki dieselgate oli hieman onni onnettomuudessa, mutta olisi pitänyt satsata all in täyssähköön makso mitä maksoi, mutta tässä nyt ollaan vaikeiden vuosien edessä.

Toki näitä premium merkkejä voidaan myydä voitolla esim. eqs, taycan, lucid air, nio et7 jne. sun muut tavallisen kuluttajien ulkopuolella olevat mallit (yli 60ke) mikä nyt loppujen lopuksi ei merkkaa muuta kuin markkinointia.

Se oleellinen puuttuu käytännössä kaikilta valmistajilta eli massamarkkinatuote mitä myydään satojatuhansia tai jopa miljoona per vuosi/malli ja tässä tesla onnistunut 3/y osalta.

Toivoisin todella että saataisiin aitoa kilpailua sähköautomarkkinoilla, mutta vaikealta näyttää kun ei sellaisia miljoonatehtaita ilmesty. Kuluttajat hyötyisivät ja autonvalmistajatkin saisivat painettua tuotantokulut alas ja voittoa syntyisi. Ehkä 5v päästä maturoituu markkinat ja kuluttajat kiittää.

Paljon tulee seurattua muidenkin merkkien kehityskulkua, mutta harmikseni totean, että Teslalla on hyvin pullat uunissa seuraavat 3v.

EU kusi omiin nilkkoihinsa tuontitulleilla ja kinukit kun saavat tänne tehtaansa pystyyn niin se on soronoo perinteisillä merkeillä.

Ps. audi a6 etronin talvitestiä odotellessa mikä kohtuu hyvin lähellä specseiltään verrattuna tesla ässään. Syön hattuni jos voittaa ässän huuhaa wltp range arvion 723 vs audin "virallisen" 715km.

_end_of_line
 
Aikasemmin oli jo puhetta kun 5 vuotiaassa Model 3:ssa olis tiedossa ja diagnosoitu alustavia, mutta ei vielä vakavia ripustuskulumia edessä ja takana, ja että Meyle HD:ta tilalle. Ja muutama muukin knuckle tms. mikä Teslan omassa huollossa olis sellanen 4k remontti. Mulla on Teslalta hyvinkin tarkka speksi mitä osia siihen pitää laittaa ja aattelin hommata ne ihan omatoimisesti.

Mutta olis tarkotus välttää Teslan 200e/tunti työkulut, niin onko jotain suosituksia mitä kautta kannattaa pyytää tarjouksia tollaseen, että osaavasti ja turvallisesti asentavat nuo ja siihen vielä nelipyöräsuuntaus?

Tuohan tuskin mitään Teslan erityisosaamista vaatii, että ihan perus ripustusten vaihtoa varmaan koko homma.
 
Aikasemmin oli jo puhetta kun 5 vuotiaassa Model 3:ssa olis tiedossa ja diagnosoitu alustavia, mutta ei vielä vakavia ripustuskulumia edessä ja takana, ja että Meyle HD:ta tilalle. Ja muutama muukin knuckle tms. mikä Teslan omassa huollossa olis sellanen 4k remontti. Mulla on Teslalta hyvinkin tarkka speksi mitä osia siihen pitää laittaa ja aattelin hommata ne ihan omatoimisesti.

Mutta olis tarkotus välttää Teslan 200e/tunti työkulut, niin onko jotain suosituksia mitä kautta kannattaa pyytää tarjouksia tollaseen, että osaavasti ja turvallisesti asentavat nuo ja siihen vielä nelipyöräsuuntaus?

Tuohan tuskin mitään Teslan erityisosaamista vaatii, että ihan perus ripustusten vaihtoa varmaan koko homma.
Puskan Auto, jos uudeltamaalta tarttee löytää.
 
Hyvältä maistui kyllä ModelY Long Range AWD koeajolla. Kaikinpuolin mukava ajaa ja yllätyin että autossa oli ne kuuluisat viikset vaikka olen monta kertaa lukenut että Tesla on ne jättänyt jo kauan sitten taakseen. Vielä kuulemma on vakiona ModelY malleissa jos tilaa uuden. En kyllä näe syyät miksi joku haluaisi perffi mallia. Tuo LR AWD kiihtyvyys oli jo semmoinen että täysin vaarallinen kapistus. Jotku vielä ostelee acceleration boosteja tuohon kun on niin "hidas". Noh, ehkä se on tottumis kysymys.

Oulun teillä oli tietynlaista jyrinää havaittavissa kun lähestyttiin 100km/h. Ihan niin kuin ei olisi renkaat olleet täysin tasapainotettuja. Alle 80km/h nopeudessa kivan smoothia oli meno kuitenkin eikä pikku kuopat ja nypyt tuntuneet missään. Kivan vaimeasti mentiin yli, mutta ohjaus oli kuitenkin napakka ja jämäkkä.

Oli brand new MY24 mallia.
 
Katoavat varmaankin ensi vuonna kun tulee uusi versio. Model Y on vielä vanhalla designilla.
 
Tänään ilmaantunu muutama uus tuleva supercharger. Eli olisi tulossa Vantaan Ikealle, Tampereen Ikealle, Hankasalmen Jari-Pekalle, Forssan Autokeitaalle ja Jämsän ST1 patalahdelle. Sitten on muuten jokaisella Jari-Pekalla superchargerit :)
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-09-14 230826.png
    Screenshot 2024-09-14 230826.png
    25,9 KB · Luettu: 98
Hyvältä maistui kyllä ModelY Long Range AWD koeajolla. Kaikinpuolin mukava ajaa ja yllätyin että autossa oli ne kuuluisat viikset vaikka olen monta kertaa lukenut että Tesla on ne jättänyt jo kauan sitten taakseen. Vielä kuulemma on vakiona ModelY malleissa jos tilaa uuden. En kyllä näe syyät miksi joku haluaisi perffi mallia. Tuo LR AWD kiihtyvyys oli jo semmoinen että täysin vaarallinen kapistus. Jotku vielä ostelee acceleration boosteja tuohon kun on niin "hidas". Noh, ehkä se on tottumis kysymys.

Oulun teillä oli tietynlaista jyrinää havaittavissa kun lähestyttiin 100km/h. Ihan niin kuin ei olisi renkaat olleet täysin tasapainotettuja. Alle 80km/h nopeudessa kivan smoothia oli meno kuitenkin eikä pikku kuopat ja nypyt tuntuneet missään. Kivan vaimeasti mentiin yli, mutta ohjaus oli kuitenkin napakka ja jämäkkä.

Oli brand new MY24 mallia.

Itse kävin Raision Model Y testaamassa ja itselle se kiihtyvyys oli pettymys tai odotin kovempaa kiihtyvyyttä. En tiedä oliko vajaavetoinen vai neliveto tuo malli.
 
Muistan vielä aikoja, kun GTI Golffi DOHC 2.0 turpo (on jo eellä futu-tu-tu-tu-piuuu) oli luokkaa överi-vaarallinen ja se on 6,4s auto. Tätä nykyä tuntuu että esim tuo Teslan hinnat alkaen RWD mielletään niin tuhnuksi 6,9s kiihtyvyydellään että sille nauraa naurismaan aidatkin. Montakohan vuotta pitää mennä eteenpäin että tuommoiset "viiden sekan" autot on niitä lussuja ja jokaisella on 1,5s kärry kun lähdetään cittarin pihasta nopealla kiihtyvyydellä kotia kohti?

Pitää kyllä se Long Range RWD käydä testaamassa mutta taidan odottaa liukkaita.
 
Sähkö on niin eleetön, (ja eloton) että siitä ei saa niin palautetta "ny mennää." Toki painuu penkkiin ja heijastintolpat alkaa vilisemään samalla kun rengasmeteli kasvaa, mut ...

En oo vieläkään katsonu kuinka MYP kulkee. Jo toinen auto jolla on tämä *meh* ominaisuus itselläni, kyl polttikset tuli aina kokeiltua. :hmm:
 
Itse kävin Raision Model Y testaamassa ja itselle se kiihtyvyys oli pettymys tai odotin kovempaa kiihtyvyyttä. En tiedä oliko vajaavetoinen vai neliveto tuo malli.
Itselläni MYLR acceleration boostilla, 4,4s kiihtyvyys. Tuo on ihan hyvä, mutta sitten kun tottuu niin ei tunnu kovin erikoiselta enää, paitsi sitten kun kokeilee jotain polttomoottori autoa, jotka yleisesti ottaen ovat aika luuskia, niin aika kiva tunne palata Teslan rattiin. En kyllä hitaampaa enää viitsi ottaa, seuraava ehkä Model S sitten joskus.
 
En oo vieläkään katsonu kuinka MYP kulkee. Jo toinen auto jolla on tämä *meh* ominaisuus itselläni, kyl polttikset tuli aina kokeiltua. :hmm:
Miksi Performance-malli, jos ei yhtään kiinnosta? Eikö nämä ole kuitenkin oikeastaan kaikessa muussa huonompia kuin LR, paitsi kiihtyvyys ja rata-ajo :think:

Itse tulee edelleen ajoittain nautiskeltua 3 perffistä, lähinnä valoista lähtiessä. Vähän lapsellistahan se on, mutta kokee hetken elävänsä :)
 
Viimeksi muokattu:
Perffi on alustaltaan parempi kuin LR, vaikka siltikin paska. Ja kyllä valitsin P ajatuksella enemmän on enemmän, mutta joko;

- olen kasvanut ihmisenä viime vuosina (doubt)
tai
- se vaan ei jotenkin "innosta" ja houkuttele ajamaan. (x)
Vara-autolla välillä pyörähtäen taipaleella muistuu mieleen miksi aikanaan valitsin Bemarin ja lähes vuoskymmen ja puol milliä myöhemmin se edelleenkin vain on...

stimu.gif


Teslalla se on vaan siirtymistä paikasta toiseen. Jollain muulla laitteella se on ajamista. Nautin jälkimmäisestä, vaikka se on myös työni.
 


Aika paljon on tuo kaveri ennättänyt jo ajamaan Y:llä (yli 320 tkm). Mikäli ymmärsin oikein niin akku on vielä kovassa kunnossa, vaikka superia on käytetty ahkerasti. Itsekin jututin viime syksynä yhtä taksikuskia, joka mainitsi että infotainmentin mukaan täydellä akulla pääsisi vielä 500 kilsaa, vaikka kilometrejä oli takana jo 160 tuhatta.
 
Mitä tarkoittaa model kolmosen ruudulla autopilotista:

Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone
(Alla linkki auton lisätiedot)

Autopilotti: sisältyvä paketti

onko siinä perusvakkari yms, vaiko joku oikea jo maksettu fsd joka ajelee issekseen? Vai mahdollisuus ostaa kk-maksulla semmoinen?

Onko ne laillisia Suomessa semmoset?
 
Perusvakkari, FSD tai EAP näkyy ainakin sovelluksessa jos menee sinne kauppanäkymään onko ostettu laitteeseen. (Päivitykset, ohjelmistopäivitykset, osta)

Ei oo euroopassa kuukausimaksua, mahdollisuus kokeilla kuukauden ajan taitaa olla.

On, mutta ne ei toimi yhtä vapaasti tällä puolen Atlanttia.
 
Perusvakkari, FSD tai EAP näkyy ainakin sovelluksessa jos menee sinne kauppanäkymään onko ostettu laitteeseen. (Päivitykset, ohjelmistopäivitykset, osta)

Ei oo euroopassa kuukausimaksua, mahdollisuus kokeilla kuukauden ajan taitaa olla.

On, mutta ne ei toimi yhtä vapaasti tällä puolen Atlanttia.

Mulla näyttää kyllä kuukausimaksullista, mutta taitaa johtua siitä että Teslan tietojen mukaan en asukaan Suomen Turussa, vaan Arizonan Turussa. Ainakin premium connectivity maksut toimii dollariveloituksena ja taitaa siinä euron säästää.
 
Mitä tarkoittaa model kolmosen ruudulla autopilotista:

Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone
(Alla linkki auton lisätiedot)

Autopilotti: sisältyvä paketti

onko siinä perusvakkari yms, vaiko joku oikea jo maksettu fsd joka ajelee issekseen? Vai mahdollisuus ostaa kk-maksulla semmoinen?

Onko ne laillisia Suomessa semmoset?
Perus vakkari.
Jos on ostettu FSD tai EAP se lukee tuossa Autopilotti kohdalla.

Tietokone merkkaa että siinä on HW3 rauta.
 
Mulla näyttää kyllä kuukausimaksullista, mutta taitaa johtua siitä että Teslan tietojen mukaan en asukaan Suomen Turussa, vaan Arizonan Turussa. Ainakin premium connectivity maksut toimii dollariveloituksena ja taitaa siinä euron säästää.
Kokeile miten FSD toimii täällä.
 
Tuohan olisi ihan mielenkiintoista jos sattuisi saamaan jenkkiversion fsd:stä. Voisin olla vaikka kiinnostunut ostamaan siinä tapauksessa tuon auton. :D
 
Perus vakkari.
Jos on ostettu FSD tai EAP se lukee tuossa Autopilotti kohdalla.

Tietokone merkkaa että siinä on HW3 rauta.

Tänks, näistä vaikea pysyä perillä.

Vetokoukkuskenaariosta sain jo setvittyä että juu saa kyllä teknisesti koukun, mutta sitä ei ole tyyppihyväksytty niissä yksilöissä joissa ei alunperin koukkua ole ollut. Eli ei saa jos ei ole.

Ei tää helppoa ole vanhana ukkona auton ostaminen :D
 
Tänks, näistä vaikea pysyä perillä.

Vetokoukkuskenaariosta sain jo setvittyä että juu saa kyllä teknisesti koukun, mutta sitä ei ole tyyppihyväksytty niissä yksilöissä joissa ei alunperin koukkua ole ollut. Eli ei saa jos ei ole.

Ei tää helppoa ole vanhana ukkona auton ostaminen :D
Saat kyllä laittaa koukun mutta et vetää sillä.
Eli ns. polkupyöräkoukku.
 
Tulipa eilen jännät paikat model Y:n kanssa. Adaptiivinen vakkari päällä -> takana auto n. 50 metrin päässä -> vasen kaista vapaa ja oikealta tulossa motarille auto. Pudottelin satasta menemään ja tämä oikealta tuleva auto tuli siihen rinnalle, mutta selvästi hitaampaa vauhtia. Hänellä oli varmasti tarkoitus tulla siihen minun taakse, mutta hänen auto ajautui vähän lähemmäs minun kaistaa eli vasempaan laistaan hänen omaa kaistaa. Yhtäkkiä Tesla vetää liinat kiinni, kun ilmeisesti säikähtää, että tämä toinen auto tulee kylkeen tai sitten tämä oli sellainen haamujarrutus. Tuli pikkusen kiire itsellä polkaista "sähköä", ettei takana oleva auto tule perään. Ensimmäinen kerta, kun tällainen sekoilu tapahtui tuolla autolla puolen vuoden omistamisen aikana. Vitsit, että toivoisin sellaista vakkaria joka ajaa asettua nopeutta, eikä ala tekemään tuollaisia ihme ratkaisuja.
 
Yhtäkkiä Tesla vetää liinat kiinni, kun ilmeisesti säikähtää, että tämä toinen auto tulee kylkeen tai sitten tämä oli sellainen haamujarrutus.

Ohhoh. Ei kai tuossa mitään jos tiedostaa että tuollaista voi tapahtua. Pitää vaan olla aina valmiina reagoimaan.

Tuleeko siinä varotus ennen jarrutusta ja jarruttaako niin kovaa että menee absit päälle?

Vaihdoin hp-pösöllä kaistaa toisen auton taakse ja olin ilmeisesti liian lähellä kun tuli varoitus törmäämisestä vaikka tilaa oli 3-4 metriä, toki vauhtia oli. Ei kyllä jarruttanut vielä.
 
En ehtinyt katsoa ruutua, että tuliko jotakin varoitusta. Voimakkuus oli samaa luokkaa kuin nostaisi jalan kaasulta täydellä regenillä, eli aika voimakas se on.
 
Aika paljon on tuo kaveri ennättänyt jo ajamaan Y:llä (yli 320 tkm). Mikäli ymmärsin oikein niin akku on vielä kovassa kunnossa, vaikka superia on käytetty ahkerasti. Itsekin jututin viime syksynä yhtä taksikuskia, joka mainitsi että infotainmentin mukaan täydellä akulla pääsisi vielä 500 kilsaa, vaikka kilometrejä oli takana jo 160 tuhatta.


On noita juttuja akun kapan säilymisestä - ja jossain tapauksissa myös säilymättämyydestä/hajoamiststa - netti väärällään, mutta infotainmentin perusteella yksittäisen akullisen rangesta ei kyllä pysty sanomaan yhtään mitään.
En tiedä tarkkaan millä logiikalla tuo lasketaan, mutta olettaisin sen perustuvan johinkin viimeisen x-tuhannen kilometrin keskikulutukseen ja akun sen hetkiseen varaukseen. Itselläni tuo on 1,5 vuoden ajan sahannut jossain 540km - 575km välissä ja joissain muissa samanlaisissa autoissa se on jotain muuta. Kertoo varmaan suht.hyvin yksittäisen akullisen rangen (+-100km) sateettomalla + kelillä maantieajossa, mutta siihen sen informaatioarvo jää. Ei siis millään lailla adaptoidu keliin, nopeuteen yms. kuten navin arvio, vaan on suora laskelma akun sen hetken prossista vs se historiallinen keskikulutus. En usko, että tuo on edes tietoinen akun kokonaiskapasiteetista.

Edit. Olen netissä nähnyt taksikuskien juttuja, joissa sanovat lataavansa aina pikalatureilla ja aina täyteen/siihen mihin kerkeää, ilman että ovat kovillakaan kilsoissa huomanneet mitään rangen putoamista. Toki on sitten niitäkin, joilla akku on mennyt vaihtoon. Tosin on niitä mennyt vaihtoon pienillä kilsoilla kotilatauksillakin joillain, joten yksittäisten henkilöiden sattumuksista ei kauheasti voi johtopäätöksiä vetää. Isoilla taksifirmoilla luulisi olevan jo jonkinlaista näppituntumaa noiden akkujen todellisesta kestävyydestä ammattikäytössä => suurin osa latauksesta pikalatausta.
 
Viimeksi muokattu:
Akkupaketti voi menna vaihtoo mitenkaan riippumatta akkujen kunnosta. Se paketti on vaarallaan elektroniikka ja mekaanisia liitoksia joista mika vaan voi hajota riippumatta akkujen kunnosta. Esimerkiksi osaan Teslojen akuista paasi vesi sisaan jolloinka paketti vaihdettiin vaikka akut olivatkin hyvassa kunnossa.
 
En tiedä tarkkaan millä logiikalla tuo lasketaan, mutta olettaisin sen perustuvan johinkin viimeisen x-tuhannen kilometrin keskikulutukseen ja akun sen hetkiseen varaukseen. Itselläni tuo on 1,5 vuoden ajan sahannut jossain 540km - 575km välissä ja joissain muissa samanlaisissa autoissa se on jotain muuta. Kertoo varmaan suht.hyvin yksittäisen akullisen rangen (+-100km) sateettomalla + kelillä maantieajossa, mutta siihen sen informaatioarvo jää. Ei siis millään lailla adaptoidu keliin, nopeuteen yms. kuten navin arvio, vaan on suora laskelma akun sen hetken prossista vs se historiallinen keskikulutus. En usko, että tuo on edes tietoinen akun kokonaiskapasiteetista.
Teslassa tuo prosenttinäkymän tilalle saatava range-lukema perustuu akun 0-100% kapasiteettiin (jonka BMS ennustaa ja raportoi) sekä kiinteään nimelliskulutuslukemaan (WH/KM). Tuo lukema vaihtelee hieman ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että BMS:n kapasiteettiarvio vaihtelee hieman koska kyseessä on akun käyttäytymisen pohjalta tehty arvio.

Jos km-kantamalukema on laskenut vaikka uuden auton 490 kilometristä 450 kilometriin, niin akun degradaatio on tuon perusteella noin 8%. Mitään muuta hyötyä tuon km-lukeman seuraamisesta ei sitten olekaan, koska hyvin harvoin se osuu edes lähelle sitä mitä autolla kussakin olosuhteessa pääsee.
 
Akkupaketti voi menna vaihtoo mitenkaan riippumatta akkujen kunnosta. Se paketti on vaarallaan elektroniikka ja mekaanisia liitoksia joista mika vaan voi hajota riippumatta akkujen kunnosta. Esimerkiksi osaan Teslojen akuista paasi vesi sisaan jolloinka paketti vaihdettiin vaikka akut olivatkin hyvassa kunnossa.
Eikö tämä ongelma liittynyt lähinnä 85 kWh:n akkupakettiin ja vanhimpiin malleihin. Mielelläni kuulisin kyllä enemmän kolmosen ja Y-mallin akkujen hajoamisista lukujen kera. Joillakin niistä on ajettu jo 300-500 tkm, ja ainakin yhdellä uudemmalla ässällä lähemmäs 700 tkm alkuperäisellä akulla.
 
Ohhoh. Ei kai tuossa mitään jos tiedostaa että tuollaista voi tapahtua. Pitää vaan olla aina valmiina reagoimaan.

Tuleeko siinä varotus ennen jarrutusta ja jarruttaako niin kovaa että menee absit päälle?

Vaihdoin hp-pösöllä kaistaa toisen auton taakse ja olin ilmeisesti liian lähellä kun tuli varoitus törmäämisestä vaikka tilaa oli 3-4 metriä, toki vauhtia oli. Ei kyllä jarruttanut vielä.
Lyö auton mikä tulee ”kylkeen” punaiseksi, hälytyksen ja jarruttaa kovaa.

Saa aika olla jalka kaasulla näissä rampeissa mitkä tulee motarille.
 
Mitähän auto tekee jos perään on tulossa auto? Sillähän on käytännössä taakse näkyvyys, niin tekeekö se vain voimakkaan jarrutuksen ja poks auto ajaa perään. Siinä voikin olla selitteleminen poliisille, että miksi jarrutat yhtäkkiä motarilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 833
Viestejä
4 567 443
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom