Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tämä, automaattipitkät olivat surkeat. Matriisit toimivat aika hyvin. Jos automaattipitkät olisi reagoineet nopeasti eli välittömästi kohdatessa, niin sitten ero ei olisi niin kriittinen. Paitsi että ne vaihdettiin poiskin jo kilometrin päässä vastaantulevasta.Ennen matriisivaloja automaatti pitkät menivät vasta kauan sen jälkeen päälle kun ohittava auto oli jo mennyt. Tuo oli aika huono homma minusta. Nyt kun on matriisit niin mitään tällaista ongelmaa ei ole kun pitkät eivät mene edes pois.
Onhan tämä nyt todella selvä parannus.
En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.Ennen matriisivaloja automaatti pitkät menivät vasta kauan sen jälkeen päälle kun ohittava auto oli jo mennyt. Tuo oli aika huono homma minusta. Nyt kun on matriisit niin mitään tällaista ongelmaa ei ole kun pitkät eivät mene edes pois.
Onhan tämä nyt todella selvä parannus.
Laitappa kuva sun valoista...En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.
Ei ole ollut tapana larppailla minkään kameran kanssa autossaLaitappa kuva sun valoista...
Ei ole ollut tapana larppailla minkään kameran kanssa autossa
Vaatisi käytännössä kaikkien komponenttien ja putkien vaihdon.Haisee siltä että Teslan huolto ei osaa korjata juurisyytä - jos ILP:n hajoamisen syynä on kierron kontaminaatio, pitää kierto putsata samalla kun vaihdetaan pumppu.
En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.
Jos et käytä automaattipitkiä ja @markusha mukaan matriisit ei toimi jos ei käytä automaattipitkiä niin ei ihme ettet mitään eroa ole huomannut.
Hauska että täällä porukka koitti selvittää ja jeesata valituksen kohteesi kanssa ja vastauksesi siihen on
Eli et huomaa eroa matriisivalojen kanssa ja et edes ole käyttänyt niitä
Kiinalaiset ja Mobileye luopuu Lidarista:
Tuohon voisi lisätä että kukaan koskaan millään teknologialla ei ole saavuttanut turvallista ja kaupallista L4:sta. Piste."Nobody doing vision-only has achieved safe, reliable commercial unsupervised L4 yet. "
Tuohon voisi lisätä että kukaan koskaan millään teknologialla ei ole saavuttanut turvallista ja kaupallista L4:sta. Piste.
Uskoisin että näistä kohkataan koska nämä matriisit ovat niin loistavat. Itse olen ainakin todella tyytyväinen ja päivitys oli huikea hyvä ja kaiken lisäksi ilmainen. Olisivat voineet jättää tekemättäkin, joten pisteet Teslalle tästä.Toisekseen. Mä en valittanut asiasta, vaan totesin etten ymmärrä aiheeseen liittyvää kohkaamista, koska päivitys oli omasta mielestäni varsin turha eikä vanhojen pitkienkään kanssa ollut mitään ongelmaa. Lisäksi nuo matriisit ovat helvetin kalliit hajotessaan, joka sekään ei ole positiivinen asia.
Okei, tuommoisiakin näemmä on. Itsellä oli lähinnä mielessä auto joka tulee ulos tehtaalta (oli se volkkari, lada tai mikä vaan) ja se olisi L4 kun sen ottaa käyttöön vaikka täällä perähörkkölässä. EDIT: Eli siis "kaupallinen" auto jonka voi ostaa kuka tahansa.Tämmöisen lainaus netistä kyllä löytyy: "Waymo stands as the sole company that has achieved L4 capability through over 7 million miles of commercial autonomous driving across three major U.S. cities, with its service area continually expanding at an exponential rate."
Itse lasken Waymon turvalliseksi ja kaupalliseksi L4 toimijaksi. Mutta tosiaan millään vision only systeemillä se ei toimi.
5v wanhat lidar/radar paskaa. Nykyajan lidar tai 4d imaging radar niin alkaa tekemään jotain, mutta vaativat lisäksi kameran.Tyypillistä harhaanjohtamista Teslafaneilta, ilmeisesti L4 tasolle pyrkimisessä Lidar jää?
"Xpeng only ditched lidar for L2, not for L4 autonomy. Mobileye will still use lidar for L4, just 3rd party instead of in-house. Tesla FSD is still L2, not unsupervised yet. Nobody doing vision-only has achieved safe, reliable commercial unsupervised L4 yet. "
Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.. Senkun ajaa ja aina on paras mahdollien valaistus.
Ei kaikkein paras, vaan kuhunkin tilanteeseen paras mahdollinen valaistus Eihän nuo tietenkään pärjää esim. mersun valoille, mutta ovat silti erittäin hyvät valot. Aivan eri planeetalta verrattuna entisiin automaattipitkiin.Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Tarkalleen ottaen en sanonut niinkään, vaan kerroin että tuo ei tuonut itselleni mitään lisäarvoa, koska vanhoissa pitkissä ei ollut mitään vikaa manuaalisesti käytettynä ja manuaalinen käyttö lienee täysin selkäydinautomatisoitu henkilöille, jotka ovat ajelleet autoja jo kymmeniä vuosia - eli aikaa ennen enemmän tai vähemmän paskoja ajoavustimia. Faktinen valotehohan noissa ei ole lisääntynyt, joten se mitä näillä saa on kalliimpi hinta + automatiikka, jota kaikki eivät autoonsa halua.Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Tarkalleen ottaen en sanonut niinkään, vaan kerroin että tuo ei tuonut itselleni mitään lisäarvoa, koska vanhoissa pitkissä ei ollut mitään vikaa manuaalisesti käytettynä ja manuaalinen käyttö lienee täysin selkäydinautomatisoitu henkilöille, jotka ovat ajelleet autoja jo kymmeniä vuosia - eli aikaa ennen enemmän tai vähemmän paskoja ajoavustimia. Faktinen valotehohan noissa ei ole lisääntynyt, joten se mitä näillä saa on kalliimpi hinta + automatiikka, jota kaikki eivät autoonsa halua.
Tuohon voisi lisätä että kukaan koskaan millään teknologialla ei ole saavuttanut turvallista ja kaupallista L4:sta. Piste.
Ei kai täysi autonomia vaadi sitä että missä kelissä tahansa minne tahansa? Tai no tulkintakysymys varmaan ja pelkkää teoriaa kun semmoista tasoa ei ole vielä saavutettu. Tässä yksi tulkinta.Aika moiset saa kyllä olla anturit sellaisessa laitteessa joka ajaisi itsekseen tiellä kuin tiellä kovassa lumipyryssä esim. Vaikka tekniikka nopeasti kehittyykin niin vaikea kyllä uskoa että ainakaan 20 tai edes 30 vuoden päästä on sellaista olemassa tai onko edes tällä vuosisadalla. Siis auto jonka saa ostettua kaupasta ja joka voisi ajaa missä tahansa kelissä itsenäisesti minne tahansa.
Joo tuosta olikin jo keskustelua. Mielessäni (tietämättäni) rajasin tuon siihen että voinko vaikka minä mennä nyt rinta-joupille ja ostaa Level4 auton tänne pihtiputaalle. Ei ole saatavilla koska kukaan ei sitä ole saavuttanut vielä.Höpöhöpö, Waymolla on L4 pyörinyt jo pitkään. Ja siellä on tutkat, kamerat ja lidarit.
Eli jos sinne saa google mapsista reitin ja se on semmoinen reitti minkä naapurin mummokin ajaa niin Level5 auto tekee saman. Jos sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä teitä näy niin ei se mummo lähde liikenteeseen eikä lähde level5 autonominen autokaan vaan odottaa rauhassa että tiet aurataan ja sade loppuu.
Kyllä minä lasken mummon normikuskiksi. Aika paljon on mummoja liikenteessä. Lasken itsenikin normikuskiksi enkä lähde ajelemaan järkyttävään lumimyräkkään kovin helpolla. Saa olla joku henkeä uhkaava tilanne että lapsi on kuolemassa syliin, jolloin teen päätöksen että se kuolee joko tänne kotiin tai autoon kun ajan auton lepikkoon kun en näe mitään.Miksi käytit mummoa esimerkkinä? lv5 autonomia tarkoittaa sitä että auto ajaa itsekseen kaikissa keleissä missä ns. normikuskikin.
Joku mummo voi jättää ajot väliin pelkän rankan vesisateen takia.
Kyllä minä lasken mummon normikuskiksi. Aika paljon on mummoja liikenteessä. Lasken itsenikin normikuskiksi enkä lähde ajelemaan järkyttävään lumimyräkkään kovin helpolla. Saa olla joku henkeä uhkaava tilanne että lapsi on kuolemassa syliin, jolloin teen päätöksen että se kuolee joko tänne kotiin tai autoon kun ajan auton lepikkoon kun en näe mitään.
Aika moiset saa kyllä olla anturit sellaisessa laitteessa joka ajaisi itsekseen tiellä kuin tiellä kovassa lumipyryssä esim. Vaikka tekniikka nopeasti kehittyykin niin vaikea kyllä uskoa että ainakaan 20 tai edes 30 vuoden päästä on sellaista olemassa tai onko edes tällä vuosisadalla. Siis auto jonka saa ostettua kaupasta ja joka voisi ajaa missä tahansa kelissä itsenäisesti minne tahansa.
Melkeen ennemmin käy niin että jonkinlaiset lentolaitteet kehittyy nopeammin ja niistä sitten tulee itsestään lentäviä ja autoilu jää sitten pois tms. Vaikea tietysti tulevaisuutta ennustaa, mutta uskoisin tosiaan että tämä aina tulossa oleva lentävä auto on kuitenkin realistisempi kuin itsestään ajava normaali auto. Lentäminen autopilotilla nyt lienee varsin helposti toteutettavissa, ainakin jos ei tarvitse laskeutua mihinkään äärimmäisen pieneen ja kapeaan paikkaan.
Kohtuu lähelle varmaan pääsee ja mitä nyt youtubesta FSD videoita katsonut niin onhan se nykyinenkin versio jo varsin hyvä, mutta lähinnä varmaan silloin kun on hyvä keli ja selkeät kaistamerkinnät jne.
Itse taisin sanoa että:"Kun sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä tietä näy."Aika outo määritelmä "normikuskille", veikkaan että mummot jättävät ajamatta helpommin kuin "normikuski". En muista milloin olisi jäänyt ajo tekemättä lumisateen takia.
Itse taisin sanoa että:"Kun sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä tietä näy."
Onhan noita dumppereita automaattisesti ajamassa jne. Ei se lvl4 taso ole ongelma ollut vuosiin. Ja waymon tyylisiä rajatulla kaupunkialueella olevia räpellyksiä nuo kiinalaisetkin pikkuhiljaa loihtii, mutta eipä täällä Suomessa ole miljoonakaupunkia mihin tehtäisiin tällä vuosikymmenellä mitään lvl4 autoa puhumattakaan myöhemmin pikkukaupunkeihin. Eli siinä suhteessa Teslan lvl4 voi edes haaveilla täällä hetkellä ainoana autonomisen ajon softana muutaman vuoden päästä pikku kaupunkeihin.Okei, tuommoisiakin näemmä on. Itsellä oli lähinnä mielessä auto joka tulee ulos tehtaalta (oli se volkkari, lada tai mikä vaan) ja se olisi L4 kun sen ottaa käyttöön vaikka täällä perähörkkölässä. EDIT: Eli siis "kaupallinen" auto jonka voi ostaa kuka tahansa.
Markkinointi juttu koko robotaksi homma minusta. Ei kai siellä muuta konkreettista näy kuin langatonlataus tesloihin ja korkeintaan roadsterin uusi runko.Katsotaan eka se robotaxi eventti. Se kertoo mihin Teslan rahkeet riittää.
Ei kai tesla nostanut hintoja kun tariffit tulivat? Eli tuskin laskevatkaan nyt kun tariffit lähtevät.Vielä ei ole konkretisoitunut ensimmäinen alennus, jokohan tuon toisen alen myötä tiputtavat teslojen hintoja lokakuussa?Tesla's EU tariffs for China-made EVs expected to drop
The European Commission is expected to lower Tesla’s tariff rate from 9% to below 8% on its China-made EV imports.www.teslarati.com
Nostivat vain ALV muutoksen kohdalla. Muuten ei tullut muutosta. Nythän ne tullit eivät oikeastaan laskeneet koska alunperin oli puhetta, että 30% tulee mutta tippui nyt vielä enemmän. Siellä pohjalla on kuitenkin ne entiset.Ei kai tesla nostanut hintoja kun tariffit tulivat? Eli tuskin laskevatkaan nyt kun tariffit lähtevät.
En mä välitä niistä missään. Sama pätee vilkkuihin, pyyhkimiin ja kaistavahtiin. Offia vaan.Ellei pidä automaattipitkistä katuvaloalueella hämärässä, tuuppaa valoviiksestä eteenpäin automatiikan pois lähivaloille.
Sitten hämärtyvän tien auetessa taas uudestaan päälle samalla tavalla. Itsekin usein näin teen yövuorossa ettei valot roiski jalankulkijoihin ym kun täällä on katutöitä ja varoitusheijastimia joka paikassa.
Paljonkos niiden pitäisi nousta? Akkuhintojen puolesta toimittajat lupailee aika isoja hinnan alennuksia loppuvuodelle ja jos vertaa tammikuu -25 ja tämän vuoden tammikuun hintoja niin en pitäisi ihmeellisenä 3k price droppia muutaman kuukauden sisällä.Nostivat vain ALV muutoksen kohdalla. Muuten ei tullut muutosta. Nythän ne tullit eivät oikeastaan laskeneet koska alunperin oli puhetta, että 30% tulee mutta tippui nyt vielä enemmän. Siellä pohjalla on kuitenkin ne entiset.
Teslan pitäisi oikeastaan nostaa.
Tarkoitin siis että kuhunkin tilanteeseen valaistus on paras mahdollinen mikä sillä olemassa olevalla raudalla voi saada. En että Teslan valot olisivat jotenkin absoluuttisen parhaat maailmassa. Eli että tuo automatiikka toimii varsin hyvin mielestäni.Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Vain Telaa tietää. Taisi olla sähköautoketjussa että Teslan kate laskenut vajaan 10% vs Stellantis joka vetää nyt 12%.Paljonkos niiden pitäisi nousta? Akkuhintojen puolesta toimittajat lupailee aika isoja hinnan alennuksia loppuvuodelle ja jos vertaa tammikuu -25 ja tämän vuoden tammikuun hintoja niin en pitäisi ihmeellisenä 3k price droppia muutaman kuukauden sisällä.
Mikä vaan kelpaa. Kirjoitusta tulee paljon niin halvimmat voivat rikkoutua nopeasti. Samsungin T-sarjan SSD levyjä porukka pistää yleensä.Onko väliä millaisen muistitikun autoon ostaisi vai pitääkö ostaa teslan oma?
Ai oot ihan ulkoisen ssd:n laittanut kiinni. Mä ajattelin et jos tuollainen riittäisi Kingston 512GB DataTraveler Kyson, USB-A 3.2 Gen1 -muistitikku, 200/60 MB/s?Mikä vaan kelpaa. Kirjoitusta tulee paljon niin halvimmat voivat rikkoutua nopeasti. Samsungin T-sarjan SSD levyjä porukka pistää yleensä.
Muistitikku varmaan muuten riittää, mutta ne eivät vaan kestä niin montaa uudelleenkirjoituskertaa kuin ssd levy. Muistin käyttö on tuossa kuitenkin aika intensiivistä niin tuollainen tikku voi siis hajota suht nopeasti.Ai oot ihan ulkoisen ssd:n laittanut kiinni. Mä ajattelin et jos tuollainen riittäisi Kingston 512GB DataTraveler Kyson, USB-A 3.2 Gen1 -muistitikku, 200/60 MB/s?
Jos tuli oma mukana niin aja sillä ens alkuun.Ai oot ihan ulkoisen ssd:n laittanut kiinni. Mä ajattelin et jos tuollainen riittäisi Kingston 512GB DataTraveler Kyson, USB-A 3.2 Gen1 -muistitikku, 200/60 MB/s?
Nosti 1500e heinäkuun alussa.Ei kai tesla nostanut hintoja kun tariffit tulivat? Eli tuskin laskevatkaan nyt kun tariffit lähtevät.
Juurikin näin, ja jos mietitään mitä tuo 8% tarkoittaa verottomaan hintaan niin 1500 taitaa olla vähän vajaa, mutta aika lähellä. Ei taida mitään tulleista johtuvia aleja olla tulossa.Nosti 1500e heinäkuun alussa.