Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tätä itsekin mietin, että parantaako HW4 auton pysäköintikykyjä merkittävästi (kohteet edessä jne...) mutta ilmeisesti siis ei... (?)

En suoraan sanoen edes miellä täysin, että miten kokonaisvaltaisesta asiasta on kyse. Nyt oletan asian olevan niin, että HW3 ei enää päivity ja täten HW3-Teslat jäisivät "tähän" ja olisivat kuten Iphonet, joihin ei enää tule uusia ohjelmistopäivityksiä...

Ei tule parantamaan pysäköintikykyä merkittävästi, kun ongelma on siinä että nykyisillä tai HW4 kameroilla ei vaan nähdä luotettavasti puskurin etuosaan jossa on katvealue. Se on sitten omista tarpeista kiinni paljonko tälle antaa painoarvoa. Itse tarvitsen oikeasti pysäköintitutkia ehkä kerran kahdessa viikossa tai jopa harvemmin niin eipä kauheasti väliä.

Softapäivitykset eivät tule missään nimessä loppumaan, kyseessä on vaan pellin alla tapahtuvaa rautarotaatiota, jolla varaudutaan tulevaisuuden featureihin. Jos iPhone maailmasta haetaan verrokkia niin softapäivityksiä tulee puhelimiin vaikka vielä 6 vuotta sen jälkeen kun rauta on päivittynyt uudempaan.

HW3 ja HW4 on hyvin samanlainen ratkaisu poislukien hw4:en isompi laskentateho ja isomman resoluution parempilaatuiset sensorit.

Tästäkään nyt ei tosiaan ole mustaa valkoisella, tuleeko sinne edes lisää ytimiä tai vaihtuuko arkkitehtuuri. Kamerat on ainakin parempilaatuisia
 
Vuosisäästö nykyvolyymeillä lähes 200 miljoonaa euroa, kun sensorien hinnaksi arvioitu noin 114 dollaria per auto. Sanoisin, että säästökeinona nerokas, mutta valitettavasti tyhmä. Olisivat tehneet sen softan, ratkaisseet keulan katveen ja likaantuvat kamerat ensin. Ehkä tuossa on taustalla toimittaja, joka päätti nostaa USS hintaa 10% ja Tesla sanoi että mepäs muuten lopetetaan niiden käyttö kokonaan. Who knows.

(lähde: )


Niinno, 200 miljoonaa on toisaalta yksi kärpäsenpaska Teslan kokoisen firman liikevaihdosta (n. 0.25%) ja noinkohan edes loppuviimein tulee säästöä, kun miettii kuinka paljon joutuvat kaatamaan sitten resursseja tuo Vision - pohjaisen paskakikkareen kehittämiseen, joka ei silti tule ikinä toimimaan yhtä luotettavasti kuin USS-pohjainen ratkaisu, ihan puhtaasti jo fysiikan lakien takia. Puhumattakaan sitten mahdollisesti menetetyistä myynneistä, kun jengi toteaa että mä varmaan ostankin joo saatanan kalliin auton, jossa ei ole edes kunnollisia pysyköintitutkia...
 
Niinno, 200 miljoonaa on toisaalta yksi kärpäsenpaska Teslan kokoisen firman liikevaihdosta (n. 0.25%) ja noinkohan edes loppuviimein tulee säästöä, kun miettii kuinka paljon joutuvat kaatamaan sitten resursseja tuo Vision - pohjaisen paskakikkareen kehittämiseen, joka ei silti tule ikinä toimimaan yhtä luotettavasti kuin USS-pohjainen ratkaisu, ihan puhtaasti jo fysiikan lakien perusteella.

Ja sitten kun otetaan huomioon, että kukas noi oikeasti maksaa, niin olikohan se säästöä? Sanotaan, että parkkitutkahässäkkä maksaa tehtaalla 500€/auto ja asiakas maksaa siitä vaikkapa sen tonnin. Ainoastaan Tesla vääntää asian säästöksi:rofl:
 
Aika paljon Tesloissa on Innovaatioita joiden oikea tarkoitusperä on kuitenkin kustannusssäästö. Valitettavasti tämä sitten näkyy jokus vähän turhan selvästi kuluttajalle.
Toisalta hyvä että joku tutkii vaihtoehtoisia tapoja tehdä asioita, joistakin niistä voi tulla/ on tullut ihan toimivia ratkaisuja.
 
Niinno, 200 miljoonaa on toisaalta yksi kärpäsenpaska Teslan kokoisen firman liikevaihdosta (n. 0.25%) ja noinkohan edes loppuviimein tulee säästöä, kun miettii kuinka paljon joutuvat kaatamaan sitten resursseja tuo Vision - pohjaisen paskakikkareen kehittämiseen, joka ei silti tule ikinä toimimaan yhtä luotettavasti kuin USS-pohjainen ratkaisu, ihan puhtaasti jo fysiikan lakien takia. Puhumattakaan sitten mahdollisesti menetyistä myynneistä, kun jengi toteaa että mä varmaan ostankin joo saatanan kalliin auton, jossa ei ole edes kunnollisia pysyköintitutkia...
200 miljoonaa kuluja pois -> 200 miljoonaa tulokseen. Tuo 200 miljoonaa nostaa Teslan 20 miljardin bruttotulosta noin 1%. Ei mielestäni ihan kärpäsenpaska yhden muutoksen ansiosta.
Mutta muuten ihan samaa mieltä, että en olisi itsekään tätä ratkaisua tehnyt. Hyvin tuntuu autot kumminkin kaupaksi käyvän.

Toisalta hyvä että joku tutkii vaihtoehtoisia tapoja tehdä asioita, joistakin niistä voi tulla/ on tullut ihan toimivia ratkaisuja.
Esimerkkinä vaikka vision-pohjainen adaptiivisen vakkarin tutka. Ei ole ollut tutkaa ikävä.
 
Idea hyvä, toteutus huono. Itse olen kyllä kanssa sitä mieltä, että mitä vähemmän osia sen parempi jos toiminnallisuus ei heikkenisi. Eli turhaan olla sensoreita jotka maksaa/menee rikki, jos saman asian voisi hoitaa jollain joka joka tapauksessa autossa on. Mutta toki mennään metsään jos kameroilla ei saa yhtä hyvää toiminnallisuutta aikaan.

Ehkä saisi jos edessä olisi kameroiota kanssa, mutta olisiko niistäkään mitään hyötyä kun ne on täynnä lunta/itikoita ja muuta moskaa? Pitäisi sitten olla joku putsaus systeemi/joku eteen kääntyvä suoja. Mutta lopputulos olisi monimutkaisempi ja kalliimpi kuin ne tutkat.
 
200 miljoonaa kuluja pois -> 200 miljoonaa tulokseen. Tuo 200 miljoonaa nostaa Teslan 20 miljardin bruttotulosta noin 1%. Ei mielestäni ihan kärpäsenpaska yhden muutoksen ansiosta.
Mutta muuten ihan samaa mieltä, että en olisi itsekään tätä ratkaisua tehnyt. Hyvin tuntuu autot kumminkin kaupaksi käyvän.

Käyhän Teslat kaupaksi. Tosin se on sitten eri kysymys, että johtuuko se siitä, että Tesla on tehnyt poikkeuksellisen nerokkaita liikkeitä, vai siitä, että legacyvalmistajat on tehneet harvinaisen paskoja. Ts. menestyykö Tesla toimistaan huolimatta, ei niiden ansiosta. :D

Ehkä saisi jos edessä olisi kameroiota kanssa, mutta olisiko niistäkään mitään hyötyä kun ne on täynnä lunta/itikoita ja muuta moskaa? Pitäisi sitten olla joku putsaus systeemi/joku eteen kääntyvä suoja. Mutta lopputulos olisi monimutkaisempi ja kalliimpi kuin ne tutkat.

No kun tässähän se on. Vaikka periaatteessa stereokameroilla (mitä Teslassa ei varsinaisesti edes ole) onkin mahdollista mitata etäisyyttä ihan kohtuullisesti ongelmana on se, että näkyvän valon havaitsemiseen perustuva systeemi on aina ihan älyttömän paljon herkempi lialle, vedelle tai mille tahansa muulle näkyvyyttä haittaavalle/vääristävälle jutulle. Vaikka ultraäänisensoreissakin on omat ongelmansa, ne kuitenkin läpäisevät ongelmitta kohtuullisen paksujakin paskakerroksia, eivätkä ota läheskään yhtä herkästi häiriötä eri materiaaleista. Toki hyvä peruutuskamera käytännössä korvaa tarpeen ainakin taaksepäin suuntautuville sensoreille, mutta kyllä varsinkin yhtään isomman auton pyörittely vaan kummasti kivempaa jos löytyy kunnolliset parkkisensorit nimenomaan sieltä keulan puolelta

t. nimim. ei ollut hirveän kivaa pyöritellä ahtaissa parkkihalleissa melkein viisimetristä autoa pitkähköllä keulalla tuossa kun tutkat oli paskana...
 
Tezzlabista sai ulos csv filun. En tarkalleen muista milloin muunsin krediitit lataukseksi, ei ollut ihan huhtikuun alusta joten voi olla että luvut ei ihan kohillaan, mutta eiköhän tuo ole riittävän tarkkaa.
Eli 03.04 - 2.8 lataukset supereilla on yhteensä 689.24 kWh ja lisätty range 4730.2 km Tezzlabin mukaan. 689.24 / 4730.2 * 100 = n. 15kWh/100km.
Toteutuneet kilometrit taas jäljellä olevan ilmaisen latauksen mukaan on 5000 - 2025 = 2975 km.
689.24 / 2975 * 100 on taas n. 23.2kWh/100km.
Vaikuttas siis että latausta tulee suunnilleen toteutununeiden kilsojen mukaan eikä kiinteällä kWh/km arvolla. Itseasiassa enemmän koska auton keskikulutus on jotain 17-18kWh/100km tienoilla, poilukien muu kulutus mutta se nyt tuskin on niin suurta että selittää tuota eroa...
Edit: tai no, akunlämmitys jonkin verran tuota nostaa.
Edit2: latausten ajankohtaista hintaa tuosta rapsasta ei saa irti koska krediiteillä ostettu, mutta jos nyt laskee vaikka 0.35c/kWh niin n. 241 eur on ollut hyöty. Varmaan supereiden hinnat sai jostain kaivettua per asema, mutta ei jaksa.
Googlailin ja ainakin jossain sanotaan että 1000 mailia on 400 kWh, en sitten tiedä onko sama homma suomessa? Mutta jos niin tällöin 5000 km olisi 1243 kWh, eli 24,86 kWh/100 km. Eli aika lähellä tuota sinun laskelmaa.

Superien hinnat vaihtelee, mutta keskiarvo voisi olla vaikka 0,37 c/kWh? Jolloin 5000 krediitillä saisi rahallista hyötyä 459,91 € jos ne vaihtaa 5000 kilometriin. Lisäksi jos käyttää muutenkin premium connectivityä niin 2500 krediitillä saa sitä vuoden eli 120 €. Eli vaihtamalla yhden suosittelun (7500 krediittiä), 5000 kilometriin ja vuoden ilmaiseen premium connectivityyn niin rahallinen hyöty olisi 579,91 €.

Ainoa vaan, että lataus on puolivuotta vain voimassa ja toisaalta halvempiakin paikkoja on ladata kuin superit, joten todellinen hyöty ei nyt ihan ole tuollainen.
 
Vuosisäästö nykyvolyymeillä lähes 200 miljoonaa euroa, kun sensorien hinnaksi arvioitu noin 114 dollaria per auto.

Jos kustannus olisi oikeasti 114 dollaria per auto, niin Tesla olisi kyllä ylimaksanut niistä pahasti. Tuolla hinnalla saisi keskimäärin NHTSA:n mielestä jo 28 sensoria per auto. Ja isolla volyymilla vielä toki pitäisi saada alemmaksikin tuota hintaa.
 
Jos kustannus olisi oikeasti 114 dollaria per auto, niin Tesla olisi kyllä ylimaksanut niistä pahasti. Tuolla hinnalla saisi keskimäärin NHTSA:n mielestä jo 28 sensoria per auto. Ja isolla volyymilla vielä toki pitäisi saada alemmaksikin tuota hintaa.
Katso se video. Ei ne anturit sinne autoon pelkällä anturien hinnalla ilmesty.
 
Vuosisäästö nykyvolyymeillä lähes 200 miljoonaa euroa, kun sensorien hinnaksi arvioitu noin 114 dollaria per auto. Sanoisin, että säästökeinona nerokas, mutta valitettavasti tyhmä. Olisivat tehneet sen softan, ratkaisseet keulan katveen ja likaantuvat kamerat ensin. Ehkä tuossa on taustalla toimittaja, joka päätti nostaa USS hintaa 10% ja Tesla sanoi että mepäs muuten lopetetaan niiden käyttö kokonaan. Who knows.

(lähde: )
Veikkaan, että tuokin säästö on syöty sen softan kehittämisessä, joka jatkuu ja jatkuu tai esim. suht. turhalla ovenkahvojen mekaniikan ylisuunnittelulla.
 
Katso se video. Ei ne anturit sinne autoon pelkällä anturien hinnalla ilmesty.

Ei, mutta itse johdot ja niiden lisäys tuskin maksaa lähemmäs $100. Joka tapauksessa, jos seuraisi näitä videoita joissa Munro tai muut seniilit keksivät summia eri asioille, niin Model 3 maksaisi jo lähemmäs 900k€/kpl ja Tesla olisi säästänyt jo 35k€ autossa 70k€ pelkkiä osia yksinkertaistamalla. Tietäen kuitenkin hinnan ja Teslan marginaalit, niin kumpikaan ei ole voinut olla totta. Valitettavasti mikään mitä tuon hepun suusta tulee ei ole kovin uskottavaa (kuten ei myöskään ne kuuluisat maailman parhaat penkit jotka kuulemma löytyy Model 3:sta by Munro).
 
Katso se video. Ei ne anturit sinne autoon pelkällä anturien hinnalla ilmesty.
TLDW:
1691747075333.png
 
Googlailin ja ainakin jossain sanotaan että 1000 mailia on 400 kWh, en sitten tiedä onko sama homma suomessa? Mutta jos niin tällöin 5000 km olisi 1243 kWh, eli 24,86 kWh/100 km. Eli aika lähellä tuota sinun laskelmaa.

Superien hinnat vaihtelee, mutta keskiarvo voisi olla vaikka 0,37 c/kWh? Jolloin 5000 krediitillä saisi rahallista hyötyä 459,91 € jos ne vaihtaa 5000 kilometriin. Lisäksi jos käyttää muutenkin premium connectivityä niin 2500 krediitillä saa sitä vuoden eli 120 €. Eli vaihtamalla yhden suosittelun (7500 krediittiä), 5000 kilometriin ja vuoden ilmaiseen premium connectivityyn niin rahallinen hyöty olisi 579,91 €.

Ainoa vaan, että lataus on puolivuotta vain voimassa ja toisaalta halvempiakin paikkoja on ladata kuin superit, joten todellinen hyöty ei nyt ihan ole tuollainen.

Joo eipä Tesla tuota missään selkeästi avaa millä kaavalla nuo kilometrit tulee. Mutta tuo toteutunut hyöty on parempi mitä alkuun ajattelin sen olevan, alkuun heitin arvauksen että varmaan korvaavat tyyliin 15kWh/100 km. Varmaankin tuossa on se että jos Tesla lupaa 5000km ilmaista latausta, mutta toteutunut olisi selkeästi alle niin tulisi sanomista.

Tuo 5000km latausta ja premium connectivity olisi varmaan minulle paras käyttökohde (acceleration boostin jälkeen, se nyt pitää vaan saada krediiteillä vaikkei siitä oikein hyötyä olekkaan ;) ). Laturille ei käyttöä (koska taloyhtiö). Lataukset aina hyvä mutta tuo puolivuotinen voimassaolo vähän ihmetyttää kun minulla tosiaan vuoden voimassa nykyiset. Lieneekö tuo sitten taas muuttunut, näyttää olevan ettei kannata kovin tarkasti verrata muutaman kuukauden takaisiin etuihin. Se kyllä jos vaikka siihen laturiin käyttää ja myy sitten eteenpäin, mutta oma vaivansa siinäkin...
 
Ei, mutta itse johdot ja niiden lisäys tuskin maksaa lähemmäs $100. Joka tapauksessa, jos seuraisi näitä videoita joissa Munro tai muut seniilit keksivät summia eri asioille, niin Model 3 maksaisi jo lähemmäs 900k€/kpl ja Tesla olisi säästänyt jo 35k€ autossa 70k€ pelkkiä osia yksinkertaistamalla. Tietäen kuitenkin hinnan ja Teslan marginaalit, niin kumpikaan ei ole voinut olla totta. Valitettavasti mikään mitä tuon hepun suusta tulee ei ole kovin uskottavaa (kuten ei myöskään ne kuuluisat maailman parhaat penkit jotka kuulemma löytyy Model 3:sta by Munro).
Näitä aina pitää vähän kriittisemmin tarkastella kun vuodet vierii. Voi noissa munron jutuissa jossain määrin olla perääkin kun valmistuskulut tippuneet 84k jonnekin 24k paikkeille tai mitä lieneekään Highlandissä kun pyyntihinnat lähtevät 28k Kiinassa. Sitten toki kun vertaillaan alkuajan jenkki yksilöä ja tulevaa Kiinan yksilöä niin valtava ero ettei ihmekään noiden hintojen halpuutus nykyään.
 
Ei, mutta itse johdot ja niiden lisäys tuskin maksaa lähemmäs $100. Joka tapauksessa, jos seuraisi näitä videoita joissa Munro tai muut seniilit keksivät summia eri asioille, niin Model 3 maksaisi jo lähemmäs 900k€/kpl ja Tesla olisi säästänyt jo 35k€ autossa 70k€ pelkkiä osia yksinkertaistamalla. Tietäen kuitenkin hinnan ja Teslan marginaalit, niin kumpikaan ei ole voinut olla totta. Valitettavasti mikään mitä tuon hepun suusta tulee ei ole kovin uskottavaa (kuten ei myöskään ne kuuluisat maailman parhaat penkit jotka kuulemma löytyy Model 3:sta by Munro).
Nyt tulee niin paksua mutua, että voisit alkaa seuraavaksi viljelemään myös lähteitä väitteillesi. Otetaan nyt käsittelyyn tuo aiempi NTHSA väitteesi, jolla väitit että Munron laskelma on puutaheinää.

NTHSA kommenttisi liittyi varmaan alla lainattuun tutkimukseen vuodelta 2006: https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/files/nhtsa-2006-25579-0002.pdf
Tehdään seuraavat korjaukset, jotta saadaan Munron laskelmalle vertailukelpoinen tulos:
1) Teslassa 12 anturia, NTHSA analyysissä vain 4 peruutusanturia. Anturien hinta nousee siis 16 dollarista 48 dollariin (4 dollaria kpl)
2) Tuplataan työmäärä 6 minuuttiin, eli 2,2 dollaria
3) Pidetään ohjausyksikkö ja "led/audio device" edelleen samoina, eli yht 9 dollaria
4) Tehdään inflaatiokorjaus vuodesta 2006 vuoteen 2023: 52%

Lopputulos on NTHSA:n analyysitapaa mukaillen (48+2,2+9)*1,51*1,52 = 135 dollaria. Ilman inflaatiokorjaustakin 90 dollaria, tai suunnilleen sama tulos jos jätetäänkin tuo "mark up" pois.

A search on the Internet allowed us to make our own cost estimate for a manufacturer to install these
systems, and we increased these costs to represent the costs to the consumer. A single ultrasonic
sensor costs approximately $4 each (a set consists of four sensors); the electronic control unit costs
about $6, and the LED or audio device for output was about $3. We assume that the process of
punching four holes in the bumper, attaching the sensors, and connecting the wires costs about 3
minutes of work at $22/hour. After including a factor of 1.51 to mark up costs from variable costs to
the cost to consumers, we estimated the ultrasonic sensor system costs $41 to install.
 
Joo eipä Tesla tuota missään selkeästi avaa millä kaavalla nuo kilometrit tulee. Mutta tuo toteutunut hyöty on parempi mitä alkuun ajattelin sen olevan, alkuun heitin arvauksen että varmaan korvaavat tyyliin 15kWh/100 km. Varmaankin tuossa on se että jos Tesla lupaa 5000km ilmaista latausta, mutta toteutunut olisi selkeästi alle niin tulisi sanomista.

Tuo 5000km latausta ja premium connectivity olisi varmaan minulle paras käyttökohde (acceleration boostin jälkeen, se nyt pitää vaan saada krediiteillä vaikkei siitä oikein hyötyä olekkaan ;) ). Laturille ei käyttöä (koska taloyhtiö). Lataukset aina hyvä mutta tuo puolivuotinen voimassaolo vähän ihmetyttää kun minulla tosiaan vuoden voimassa nykyiset. Lieneekö tuo sitten taas muuttunut, näyttää olevan ettei kannata kovin tarkasti verrata muutaman kuukauden takaisiin etuihin. Se kyllä jos vaikka siihen laturiin käyttää ja myy sitten eteenpäin, mutta oma vaivansa siinäkin...
Boosti on kyllä todella kiva, vaikka toki oikea käytännön hyöty nyt on mitä on, mutta on se silti todella kiva varsinkin kun "ilmaiseksi" (krediiteillä) sai. En varmaan rahalla ostaisi kun on niin kallis.

Itselläni on tullut pisteet 2 suosittelusta, keväältä 5000 krediittiä ja nyt 7500 krediittiä. Riittivät juuri boostiin ja laturiin. Laturin myin pois kun en voi itse hyödyntää (kerrostalossa asun). Kilsojen ja laturin välillä arvoin, mutta menee aika hukkaan kilsat jos ne vanhenee käsiin. Laturista sentään sai ihan rahaa jolla voi sitten ladata siellä missä haluaa eikä vanhene.
 
Kilpailutin Model S vakuutukset, niin tarjoukset oli seuraavanlaiset:

-Fennia: n. 1350e ilman sijaisautoa, ilman korotettua lunastusturvaa (Fennian vakio lunastusturva on ihan onneton korvaukseltaan, edustaja tuttava varoitteli), korkeat omavastuut

-Pohjola: 1800e sisältäen kaiken (ei tainnut olla sijaisautoa), erikseen napsittava kaskon päälle lasiturvat ja pysäköintiturvat, täysillä bonuksilla, kikkailemalla tapaturmavakuutus myös mukaan, omavastuut 500e kaskossa

-Pohjantähti: 1800e kaikilla höysteillä, 1600e ilman sijaisautoa..omavastuut tais olla korkeat

-Ifi: about 1800e myös

-Turva: 1500e isoilla omavastuilla, 200e omavastuilla 1770e

-Pop-vakuutus: En edes saanut hintaa kun edustaja pelotteli hinnan olevan järkyttävä muihin verrattuna. Tosin suositteli ensi viikolla alkavaa 3kk ilmaiseksi kampanjaa, että ottaisi kolmeksi kuukaudeksi sen ja sitten vaihtaa.

-LähiTapiola: 1250e sisältäen kaiken paitsi sijaisauton, 200e omavastuut kaikessa, lasiturva sisältää katon jne.

Liikennevakuutukset sisältyy hintoihin, niiden keskihinta näytti olevan n. 250e vuoteen.

Eli valitsin viimeisen ja katsellaan taas vaikka 6kk päästä miltä tarjoukset näyttävät. Vakuutusyhtiöistä kertoivat sähköautojen vakuutusten nousseen vuodenvaihteessa jopa 50% ja tällä hetkellä hintojen olevan kovat. Tosin ilmeisesti Model S vakuutukset ovat vähän kalliimmat kuin Y:n ja 3:n.

E: Ja nämä kaikki edustajat oli Facebookin sähköautoryhmästä plus pari tuttavaa .
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt ois Model Y koeajettu. Tän vuoden LR malli, quicksilver-värissä eli Berliinin tehtaalta.

Mitä tuosta nyt sanoisi. Livenä tykkäsin tuosta ohjaamon minimalistisesta lookista yhtä paljon kuin kuvissakin ja muutenkin yleinen laatuvaikutelma autosta oli todella hyvä. Ei ollut repsottavia peltejä tai muutakaan moitittavaa, vaikka en toki suurennuslasilla kontannut auton joka nurkkaa läpi. Ajotuntuma oli hyvä, joskin ratti vähän hassun pieni. Vanteet taisi olla 21", joten rengasmelua oli jonkun verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi ja luulen, että sekin korostuu kun auto on muuten sen verran hiljainen. Väittävät myös, että tämän vuoden jälkipuoliskon mY:ssä olisi hieman pehmeämpi alusta, mutta liekö tuo sitten alkuvuoden malli kun tuossa oli kyllä varsin pintakova alusta vieläkin. Olen minä kovemmillakin toki ajanut, mutta ei tuo ehkä sellainen perheauton jousitus ole. Toisaalta ei ole oikein perheautoa myöskään tuon auton kiihtyvyys. Huh, kuinkahan paljon autoja Tesla on myynyt puhtaasti tuon ensimmäisen kaasunpolkaisun jälkeen, kun maksa painautuu tukevasti selkärankaan auton loikatessa eteenpäin? :D

Tuo touchscreen-hässäkkä tuntui kyllä käytössä ihan yhtä typerältä kuin mitä siitä olin etukäteen ajatellutkin, liikkeessä suorastaan vaaralliselta. Toki tuota vielä korostaa se, että valikot ei ole yhtään tuttuja jne., mutta ei voi silti kuin ihmetellä että kukahan vitun uuvatti tuonkin on suunnitellut? Ihan vähintään tuossa pitäisi olla joku sellainen ajomoodi, että liikkeessä on käytössä vain hyvin rajallinen valikoima asioita joita oikeasti saattaa liikkeessä tarvita ja kaikki napit olisi vähintään 4x isompia, sen sijaan että nysvätään loputtomien alamenujen läpi joidenkin toggle-nappuloiden kanssa, jotka on yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla. Muutenkin kaikki tuntui "tavalliseen autoon" tottuneesta vähän hankalalta ja olisin toivonut edes muutamaa nappulaa oleellisille jutuilla, minkä tiedostan kyllä olevan jossakin määrin ristiriidassa tuon minimalismista diggailun kanssa.

Nuo karmittomat ikkunat joiden täytyy rullautua ovea avatessa hieman auki vaikutti kyllä varsinkin Suomen keleissä sarjastamme "vain ajan kysymys koska tuokin hajoaa" - ratkaisulta. Myös auton säilytystilat tuntui luonnossa jotenkin aika pieneltä näin isoa diesel-farkkua ajavalle. Olihan siellä lääniä, mutta jotenkin odotin myös... Enemmän? Näytti siltä, että yhdet lastenrattaat syö käytännössä suurimman osan takakontista, mutta toki sen jälkeen on vielä alakuoppa ja frunkki. Lähinnä mietityttää, että kun mY:n tiloja on kehuttu niin paljon, että kuinka helvetin pienet tilat niissä muissa sähköautoissa on? :D
Ainiin ja auton pysäköinti oli kyllä aivan vitun perseestä. Vision näytti ihan mitä sattuu ja kamerastakaan ei meinannut nähdä mitään kun aurinko heijasti just sopivasti.

Mitähän tuosta nyt ajattelisi. Periaatteessa ei ole nyt mitään pakkorakoa hommata uutta autoa just nyt, mut toisaalta tuo vanha auto alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa elämää, että nyt siitä olisi hyvä hankkiutua eroon jos on hankkiutuakseen, koska muuten pitää kohta sijoittaa siihen vähintään pari tuhatta euroa (hihnaremppa, automaattilaatikon öljyt, vähän muuta pikkuremppaa, uudet talvirenkaat jne.) ja sitten sillä kannattaakin ajella taas vähän pidempään. Toisaalta just nyt olisi vielä tuo hyvä rahoitustarjous, enkä jaksaisi tässä vaiheessa enää ruveta toistakaan väliaikaista poltisautoa hommaamaan, kun ihan selvää on että täyssähköön on tarkoitus ~jollakin aikajänteellä siirtyä joka tapauksessa. Pitänee meditoida vielä, vaimokin periaatteessa tykkäsi kyllä autosta ja hänhän sillä enemmän ajaisi muutenkin meidän taloudessa, joten pitää vähän katsoa mihin hänkin kallistuu. Häntä kiinnostaa ensisijaisesti ekojeesustelu-aspekti sähköautoissa, kun kilsoja tosiaan tulee vuosittain työn puolesta aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
FB sähköautoryhmässä pyörii vakuutusedustajia, mY sai halvimmat tarjoukset Pohjola & If.

e: Ei siellä valikoissa ole mitään sellaista, mitä sun tarvis ajaessa selata/käyttää @BongisKhan.
 
FB sähköautoryhmässä pyörii vakuutusedustajia, mY sai halvimmat tarjoukset Pohjola & If.

e: Ei siellä valikoissa ole mitään sellaista, mitä sun tarvis ajaessa selata/käyttää @BongisKhan

Joo, editoin viestiin tiedon että nuo oli juurikin sieltä sähköautoryhmästä, plus pari oli tuttavia.
 
Pohjola ainakin rykkää viljellä näitä "vuoden" tarjouksia eli hinta on tosiaan voimassa ekam vuoden ja sen jälkeen nousee varmasti.

Toisaalta samalla tavalla niitä vakuutuksia kannattaa kilpailuttaa vaikka vuosittain jos siltä tuntuu. Nykyison taitaa vaan hinnat noista joka vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt ois Model Y koeajettu. Tän vuoden LR malli, quicksilver-värissä eli Berliinin tehtaalta.

Mitä tuosta nyt sanoisi. Livenä tykkäsin tuosta ohjaamon minimalistisesta lookista yhtä paljon kuin kuvissakin ja muutenkin yleinen laatuvaikutelma autosta oli todella hyvä. Ei ollut repsottavia peltejä tai muutakaan moitittavaa, vaikka en toki suurennuslasilla kontannut auton joka nurkkaa läpi. Ajotuntuma oli hyvä, joskin ratti vähän hassun pieni. Vanteet taisi olla 21", joten rengasmelua oli jonkun verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi ja luulen, että sekin korostuu kun auto on muuten sen verran hiljainen. Väittävät myös, että tämän vuoden jälkipuoliskon mY:ssä olisi hieman pehmeämpi alusta, mutta liekö tuo sitten alkuvuoden malli kun tuossa oli kyllä varsin pintakova alusta vieläkin. Olen minä kovemmillakin toki ajanut, mutta ei tuo ehkä sellainen perheauton jousitus ole. Toisaalta ei ole oikein perheautoa myöskään tuon auton kiihtyvyys. Huh, kuinkahan paljon autoja Tesla on myynyt puhtaasti tuon ensimmäisen kaasunpolkaisun jälkeen, kun maksa painautuu tukevasti selkärankaan auton loikatessa eteenpäin? :D

Tuo touchscreen-hässäkkä tuntui kyllä käytössä ihan yhtä typerältä kuin mitä siitä olin etukäteen ajatellutkin, liikkeessä suorastaan vaaralliselta. Toki tuota vielä korostaa se, että valikot ei ole yhtään tuttuja jne., mutta ei voi silti kuin ihmetellä että kukahan vitun uuvatti tuonkin on suunnitellut? Ihan vähintään tuossa pitäisi olla joku sellainen ajomoodi, että liikkeessä on käytössä vain hyvin rajallinen valikoima asioita joita oikeasti saattaa liikkeessä tarvita ja kaikki napit olisi vähintään 4x isompia, sen sijaan että nysvätään loputtomien alamenujen läpi joidenkin toggle-nappuloiden kanssa, jotka on yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla. Muutenkin kaikki tuntui "tavalliseen autoon" tottuneesta vähän hankalalta ja olisin toivonut edes muutamaa nappulaa oleellisille jutuilla, minkä tiedostan kyllä olevan jossakin määrin ristiriidassa tuon minimalismista diggailun kanssa.

Nuo karmittomat ikkuna, joiden täytyy rullautua ovea avatessa hieman auki vaikutti kyllä varsinkin Suomen keleissä sarjastamme "vain ajan kysymys koska tuokin hajoaa" - ratkaisulta. Myös auton säilytystilat tuntui luonnossa jotenkin aika pieneltä näin isoa diesel-farkkua ajavalle. Olihan siellä lääniä, mutta jotenkin odotin myös... Enemmän? Näytti siltä, että yhdet lastenrattaat syö käytännössä suurimman osan takakontista, mutta toki sen jälkeen on vielä alakuoppa ja frunkki. Lähinnä mietityttää, että kun mY:n tiloja on kehuttu niin paljon, että kuinka helvetin pienet tilat niissä muissa sähköautoissa on? :D
Ainiin ja auton pysäköinti oli kyllä aivan vitun perseestä. Vision näytti ihan mitä sattuu ja kamerastakaan ei meinannut nähdä mitään kun aurinko heijasti just sopivasti.

Mitähän tuosta nyt ajattelisi. Periaatteessa ei ole nyt mitään pakkorakoa hommata uutta autoa just nyt, mut toisaalta tuo vanha auto alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa elämää, että nyt siitä olisi hyvä hankkiutua eroon, jos on hankkiutuakseen, koska muuten pitää kohta sijoittaa siihen vähintään pari tuhatta euroa (hihnaremppa, automaattilaatikon öljyt, vähän muuta pikkuremppaa, uudet talvirenkaat jne.) ja sitten sillä kannattaakin ajella taas vähän pidempään. Toisaalta just nyt olisi vielä tuo hyvä rahoitustarjous, enkä jaksaisi tässä vaiheessa enää ruveta toistakaan väliaikaista poltisautoa hommaamaan, kun ihan selvää on että täyssähköön on tarkoitus ~jollakin aikajänteellä siirtyä joka tapauksessa. Pitänee meditoida vielä, vaimokin kyllä periaatteessa tykkäsi kyllä autosta ja hänhän sillä enemmän ajaisi muutenkin meidän taloudessa, joten pitää vähän katsoa mihin hänkin kallistuu. Häntä kiinnostaa ensisijaisesti ekojeesustelu-aspekti sähköautoissa, kun kilsoja tosiaan tulee vuosittain työn puolesta aika paljon.

Tunnistan ongelman touchscreenin käytön kanssa ja myönnän ettei se oikein vielä parin kuukauden käytöllä jouhevasti suju vaikka helpottuukin ensikerroista. Ongelma ei ole suuri mutta vähän ärsyttävä. Tosin samalla mietin että en ole parempaankaan vaihtoehtoon törmännyt, jolla saisi hallittua suurta määrää asetuksia - joku ajomoodi muokattavilla näppäimillä ois kyllä ehdoton.

Kannattaa tsekata S3XY Knob, joka ainakin minulle on optimaalinen ratkaisu ongelmien korjaamiseksi. Neljä/Viisi näppäintä, jolla tarvittavat toiminnot hyvin ohjattua. On ollut aikaisemminkin langassa mut pistetään nyt tähän vielä mukaan.



Ikävä kyllä toimitus venyy ensi vuoden puolelle mutta ennen sitä ainakin täällä treenataan valikkorakenteen käyttöä.

EDIT: Juuri tulleen päivityksen pohjalta Elokuussa tilatut Knobit toimitetaan jouluun mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo touchscreen-hässäkkä tuntui kyllä käytössä ihan yhtä typerältä kuin mitä siitä olin etukäteen ajatellutkin, liikkeessä suorastaan vaaralliselta.
Tätä en oikeastaan ymmärrä, että mikä ongelma. Ajaessa näyttöä ei tarvi koskea lainkaan jos ei halua, ratista ja viiksistä löytyy kaikki ajamiseen tarvittava + musiikin ohjaus. Ihan samallalailla fyysiset napit on hukassa kun tuntematonta autoa ajaa ja koittaa nappeja etsiä kesken ajamisen.
 
Tätä en oikeastaan ymmärrä, että mikä ongelma. Ajaessa näyttöä ei tarvi koskea lainkaan jos ei halua, ratista ja viiksistä löytyy kaikki ajamiseen tarvittava + musiikin ohjaus. Ihan samallalailla fyysiset napit on hukassa kun tuntematonta autoa ajaa ja koittaa nappeja etsiä kesken ajamisen.

Kuten jo aiemminkin kirjoitin, tiedostan kyllä että tuota ongelmaa varmasti korostaa se, että kyseessä oli minulle tuntematon auto. Varmasti tuonkin kanssa oppisi elämään.

Siltikin, aika paljon tuolla oli juttuja piilotettuna valikkojen taakse sellaistakin tavaraa, jota saattaa ajon aikana haluta säätää. Pelkästään jo peilien säätö liikkuessa vaatii useamman kerran touchscreenin lähmintää ja käytännössä katseen irroittamista tiestä, vaikka olisi kuinka tutut valikot (toki ajajaprofiileilla tähän ei pitäisi periaatteessa olla tarvetta kovinkaan usein). Omassa autossa ainakin navigoin hyvin pitkälti käsikopelolla kaikkia nappeja. Noin muutenkin tuntui että kosketusnäyttö oli ihan liian alhaalla ja keskellä, eli navigaattorin katsominenkin vaati katseen irroittamista tiestä ihan kokonaan. Tämä ei tosin ole mikään Teslan ongelma yksistään, vaan valitettavan paljon on tullut vastaan polttisautojakin, joissa vaginaattori löytyy jostain lattiatasosta. Varmasti myös tottumiskysymys, kun itsellä on dedikoitu Garminin navi auton tuulilasissa kiinni ja näin koko ajan helposti näkökentässä, niin tuntui erityisen vastenmieliseltä tuijotella noin alas ja sivuun.

Tosin tässä pitää huomioida myös se, että en lähtökohtaisesti tykkää kosketusnäytöistä oikein missään muussakaan yhteydessä.
 
Ainoa mitä näytöltä joskus vasemman viiksen & rattinapin sijaan on pyyhkimet; lähinnä nappaan automaatilta tihku I tai II ja kokonaan pois kun vakkarilta tiputtaa.

Olen siis vetänyt pyyhkimien kuvakkeen vasempaan alalaitaan.

e: et sä ronklaa peilejä ajaessa, ne pistetään kerralla sopivaan kohtaan ja muisti sinetöi ne kännykän ajoprofiiliin.
 
Kyllä mä nykyisessäkin autossa ronklaan peilejä ajaessa välillä. Joskus esim. pidempää matkaa ajaessa saattaa vähän vaihdella ajoasentoa, niin joutuu tietysti myös säätämään peilejä vastaavasti.
 
Ainoa mitä näytöltä joskus vasemman viiksen & rattinapin sijaan on pyyhkimet; lähinnä nappaan automaatilta tihku I tai II ja kokonaan pois kun vakkarilta tiputtaa.

Olen siis vetänyt pyyhkimien kuvakkeen vasempaan alalaitaan.
Tämäkin onnistuu nykyään painamalla pyyhinnappia (ilmestyy valikko) ja sen jälkeen pitämällä vasenta rullaa kallistettuna vasemmalle jos haluaa pyyhkimet pois, oikealle jos haluaa pyyhkimet automaatille.

Kyllä mä nykyisessäkin autossa ronklaan peilejä ajaessa välillä. Joskus esim. pidempää matkaa ajaessa saattaa vähän vaihdella ajoasentoa, niin joutuu tietysti myös säätämään peilejä vastaavasti.
Tämäkin on parempi tehdä suoraan profiileilla tekemällä erillinen profiili, jossa ratti, penkki, peilit ja vaikka autopilotin asetukset on halutussa kruisailutilassa. Saa parilla painalluksella ajossakin vaihdettua profiilin ja kaikki menee paikoilleen. Pitää toki tehdä sieltä näytöltä, mutta vähemmät häiritsevää se on ajon kannalta kuin tehdä kaikki nämä erikseen nappien ja vipujen kautta.
 
Tiedän, mutta kuten sanottu, tilanteesta riippuen. Jos olis kehitysideoille kanava niin pienimmän tihkuasetuksen välin sais tuplata, turhan usein viuhtoo.
 
Joo, editoin viestiin tiedon että nuo oli juurikin sieltä sähköautoryhmästä, plus pari oli tuttavia.
Itse sain parhaat hinnat kysymällä suoraan. Nämä ryhmien edustajat vaan kärkkyy siellä provikkaa.

Teslan UI on kiva mutta mennyt huonompaan suuntaan ja lisäksi nykyään on haku. Se kertoo että jotain on pielessä. Harvemmin sitä näyttöä tai valikoita selaa ajaessa mutta jokaista säätämistä varten tulee aina katsoa näyttöä että mikähän se lämpötila nyt on, missä ne pyyhkimien nopeudet on jne. Lisäksi tämä informaatio näytetään pienellä jossain nurkassa ja nopea vilkaisu ei riitä vaan siihen pitää ”katsoa”.
 
Nuo karmittomat ikkunat joiden täytyy rullautua ovea avatessa hieman auki vaikutti kyllä varsinkin Suomen keleissä sarjastamme "vain ajan kysymys koska tuokin hajoaa" - ratkaisulta.
Ottaisin 100x mieluummin karmilliset ovet, mutta en ole ainoastaakan rikki menneestä kuullut. Vanhoissa kolmosissa ikkuna ei mahdu karmin alta pois jos lasi on täysin jäässä, mutta uusissa tämäkin on ratkaistu jotenkin ja vastaavaa ongelmaa ei ole. Vanhoissa kolmosissa jäänestoaine on vakiotarvike pahimmilla lumisade+pakkanen keleillä.

Myös auton säilytystilat tuntui luonnossa jotenkin aika pieneltä näin isoa diesel-farkkua ajavalle. Olihan siellä lääniä, mutta jotenkin odotin myös... Enemmän?
Mihinköhän autoon vertaat? Esimerkiksi Skoda Superbin tavaratila on 660 litraa tai penkit kaadettuna 1950 litraa. Model Y tavaratila on 854 litraa (tämä varmastikin ilman hattuhyllyä) ja penkit kaadettuna 2041 litraa. Tämän päälle etutavaratila 117 litraa ja tavaratilan alapuolinen lokero 180 litraa.
 
Hello, Y-päivitystä. Y:n mittarissa nyt 11000 km suunnilleen, tulee ajettua enemmän, kun ajo on halpaa. Bensalla ei olis tullut haettua tori.fi löytöjä kovinkaan kaukaa jne.
Mutta joo. Aiemmin jo mainittu, niin hiekkatietä tulee ajettua ja se on tietysti nimismiehenkiharalla kesällä. Pidemmän päälle tuo näköjään ravistaa jotain sisustan kiinnikkeitä löysälle Teslassa. Myös takapenkin mekanismit ovat vähän tärinäherkät.
Eli vtun ärsyttävä räminä (vrt. hintaluokka) ilmeni jostain takaluukun suunnalta, kun ajaa epätasaisella pinnalla. Pitänee laittaa vaimo rattiin ja mennä itse konttiin ihmettelemään, että mikä kehveli siellä on irti. Muutenhan auto on toiminut hyvin. Sisusta tuntuu likaantuvan erityisen herkästi (=näyttää likaiselta enemmän kuin vaikka bemari samalla käytöllä), materiaalit varmaankin syynä.
Ja niin, moottoritiellä kunnon sateessa ajaessa päästää vettä jostain (alipaine tms?) takaluukun alatiivisteestä kontin puolelle muovilistan väliin.

Ja vielä kommentti tuohon näyttöasiaan. Eipä siihen tarvitse koskea ajaessa juuri koskaan.
Vakkari päällä peräkärry perässä tuli muuten aika raivokas haamujarru tänään 1-tiellä, oli kyllä aika persiistä. Ehkäpä korostui kärryn ilmanvastuksen myötä. On kyllä paska ominaisuus -
 
Viimeksi muokattu:
Ottaisin 100x mieluummin karmilliset ovet, mutta en ole ainoastaakan rikki menneestä kuullut. Vanhoissa kolmosissa ikkuna ei mahdu karmin alta pois jos lasi on täysin jäässä, mutta uusissa tämäkin on ratkaistu jotenkin ja vastaavaa ongelmaa ei ole. Vanhoissa kolmosissa jäänestoaine on vakiotarvike pahimmilla lumisade+pakkanen keleillä.
Näihin kaikkiin tuli muutos että kun on kylmä niin auto laskee ikkunoita hiukan. Joissakin tapauksissa bugi aiheuttanut että menee liiankin alas.

Vähän samanlainen korjaus kuin Model 3:n sisätilat haisee märälle sukalle. Jätetään ajon jälkeen tuuletin kuivattamaan. Ongelma itsessään on fyysinen kun vesi pääsee suoraan ja pääsee vieläkin ulkokautta valumaan sinne ilmansuodattimeen. Koskee vain sadekausia pääosin.
 
Ottaisin 100x mieluummin karmilliset ovet, mutta en ole ainoastaakan rikki menneestä kuullut. Vanhoissa kolmosissa ikkuna ei mahdu karmin alta pois jos lasi on täysin jäässä, mutta uusissa tämäkin on ratkaistu jotenkin ja vastaavaa ongelmaa ei ole. Vanhoissa kolmosissa jäänestoaine on vakiotarvike pahimmilla lumisade+pakkanen keleillä.

Joo, lähinnä tuntuu että pitää keksiä ratkaisuja itseaiheutettuihin ongelmiin. Redditin puolella olen törmännyt useampaankin postaukseen hajonneista ikkunoista, mutta näissä on toki vahva käyttäjävirhe-epäilys.

Mihinköhän autoon vertaat? Esimerkiksi Skoda Superbin tavaratila on 660 litraa tai penkit kaadettuna 1950 litraa. Model Y tavaratila on 854 litraa (tämä varmastikin ilman hattuhyllyä) ja penkit kaadettuna 2041 litraa. Tämän päälle etutavaratila 117 litraa ja tavaratilan alapuolinen lokero 180 litraa.

No itseasiassa just kolmos-superbin takakontti sedaninakin on aivan massiivinen luola, mutta oman kolmoskoppaisen Citroen C5 reilu 500 litran kontti ainakin näyttää silmämääräisesti isommalta. Toki Teslan kontin muoto saattaa hämätä ja oikeasti se on isompi kuin miltä vaikutti.

Toisaalta kaikki valmistajat tuntuu esittävän noiden takakonttien koon ihan miten sattuu
 
Viimeksi muokattu:
Karmittomat ovet on kyllä merkistä riippumatta järjettömin juttu mitä autossa voi olla. En keksi ainuttakaan positiivista asiaa niistä.
Avoautossa ulkonäön takia vielä menee mutta muuten ei.
 
Model 3 rwd haettu eilen alle. 300km kotimatka rullattu peräkkäin sillä ja vanhalla autolla (Ioniq 5 rwd).
Ei pysty käsittämään miten tuo auto menee niin pienellä. Keskikulutus koko matkalle 13.3kWh/100km, kun taas Ioniq 5 18-19kWh/100km.

Tuntuu auto puoltavan hieman oikealle. Ohjauskulmista voinee huoltoon valittaa, mutta vetokujan keikkaa kuukauden parin odotusajalla olisi odotettavissa? Tai lämmintä kättä.
Talvirenkaat jäivät myöskin jälkitoimitukseen ja sanoivat niiden saapuvan Vetokujalle jossain vaiheessa. Eivät osanneet sanoa voidaanko ne lähettää kotia, vaan vastaus oli "olemme yhteydessä, kun saadaan renkaat". Veikkaan, että itse pitää Teslan tuntien ne hakea.

E: Pesunestettä ei tuntunut tulevan, vaikka miten numikkaa paineli pohjassa. Mitään herjaa vähäisestä pesunesteestä ei kuitenkaan tullut. Onkohan Tesla niin pihi ettei nestettä lisäile.. Huomenna täytyy katsoa onko säiliö tosiaan tyhjänä.
 
Takuuseen saa kyllä säädöt. Nesteestä voi olla se letku huonosti tai jos tyhjä sen pitäisi antaa notifikaatio.

Yleensä talvirenkaat ovat menneet Vianoriin mistä ne vaihdetaan alle tai voit ottaa mukaan.
 
Tuntuu auto puoltavan hieman oikealle. Ohjauskulmista voinee huoltoon valittaa, mutta vetokujan keikkaa kuukauden parin odotusajalla olisi odotettavissa? Tai lämmintä kättä.
Näissä on vähän hankala btw hahmottaa, milloin ratti on suorassa. Aivo hämää, kun kojelauta on mutkalla. Rattia kannattaa verrata viiksien asentoon ts. sama väli puolien ja viiksien välillä molemmin puolin. En sano että puoltamiseen tässä kohtaa mitenkään liittyy, mutta itsellä meni "ratti vinossa 0.1 astetta, vetää oikealle" harmitus ohi tuolla + sillä että laitoin oikeaan etupyörään +0.1 bar enemmän ilmaa. Nyt menee suoraan aivon mielestä. Ja sen kun tasaisella antaa ohjauksen palata keskelle eestaas-ohjauksen jälkeen niin että vastusvoima on molempiin suuntiin sama. Luulen siis että omassa on kulmat about oikein. Ei pitäisi "puoltamalla" puoltaa. 11 tkm kohdalla ei näy renkaissa mitään ihmeellistä ainakaan. Eli joku super-tasainen tienpätkä avuksi .. pitäisi mennä täysin suoraan, jos on kohdillaan.
 
Näissä on vähän hankala btw hahmottaa, milloin ratti on suorassa. Aivo hämää, kun kojelauta on mutkalla. Rattia kannattaa verrata viiksien asentoon ts. sama väli puolien ja viiksien välillä molemmin puolin. En sano että puoltamiseen tässä kohtaa mitenkään liittyy, mutta itsellä meni "ratti vinossa 0.1 astetta" harmitus ohi tuolla + sillä että laitoin oikeaan etupyörään +0.1 bar enemmän ilmaa. Nyt menee suoraan aivon mielestä. Ja sen kun tasaisella antaa ohjauksen palata keskelle eestaas-ohjauksen jälkeen niin että vastusvoima on molempiin suuntiin sama. Luulen siis että omassa on kulmat about oikein. Ei pitäisi "puoltamalla" puoltaa. 11 tkm kohdalla ei näy renkaissa mitään ihmeellistä ainakaan. Eli joku super-tasainen tienpätkä avuksi .. pitäisi mennä täysin suoraan.
kyllähän sen huomaa että kun ei pidä ratista kiinni meneekö auto suoraan vai ei.
Jos vähänkin enemmän ajoa niin renkaat aika paskana kuukauden parin jälkeen jos pahasti on kulmat pielessä ja kokoajan joutuu hieman vastaohjaamaan.

Ei ole ekakerta kun täällä joku valittaa kun uusi tesla ei mene suoraan. Ilmeisesti halpuutukseen kuuluu myös että ei yhtään tsekata onko auto luovutuskunnossa.
 
Ei ole ekakerta kun täällä joku valittaa kun uusi tesla ei mene suoraan. Ilmeisesti halpuutukseen kuuluu myös että ei yhtään tsekata onko auto luovutuskunnossa.
niin, anteeksi. Yritin sanoa että ehjä menee suoraan ja vaikka menisi, niin voi aivoa hämätä.
(ja niin ei myöskään vedä yhtään sivuun kiihdyttäessä)
 
niin, anteeksi. Yritin sanoa että ehjä menee suoraan ja vaikka menisi, niin voi aivoa hämätä.
(ja niin ei myöskään vedä yhtään sivuun kiihdyttäessä)
Kyllähän sen huomaa jos ei mene suoraan vaikka olisi ratti missä ei ole puolia ollenkaan.
 
Kyllähän sen huomaa jos ei mene suoraan vaikka olisi ratti missä ei ole puolia ollenkaan.
huomaa sitä kaikenlaista muutakin näköjään. lähden tästä muitakin perseideitä seuraamaan. (eh, meni muuten 1 min kun ensimmäinen näkyi .. takaisin pihalle ..)
 
Viimeksi muokattu:
Karmittomat ovet on kyllä merkistä riippumatta järjettömin juttu mitä autossa voi olla. En keksi ainuttakaan positiivista asiaa niistä.
Avoautossa ulkonäön takia vielä menee mutta muuten ei.

Joo ei pitäisi talvimaissa käyttää ”tavallisissa” korimalleissa.

Subarussa aikanaan toimi kohtuullisesti kun siinä oli vähän eri mekanismi. Ikkuna ei liikkunut ovea avattaessa/suljettaessa vaan painautui suljettaessa tiivistettä vasten, tosin säätö piti olla kohdillaan.

Muuten jättäisin karmittomat ovet avoon ja pilarittomaan amerikan hardtopiin.
 
Model 3 rwd haettu eilen alle. 300km kotimatka rullattu peräkkäin sillä ja vanhalla autolla (Ioniq 5 rwd).
Ei pysty käsittämään miten tuo auto menee niin pienellä. Keskikulutus koko matkalle 13.3kWh/100km, kun taas Ioniq 5 18-19kWh/100km.

Tuntuu auto puoltavan hieman oikealle. Ohjauskulmista voinee huoltoon valittaa, mutta vetokujan keikkaa kuukauden parin odotusajalla olisi odotettavissa? Tai lämmintä kättä.
Talvirenkaat jäivät myöskin jälkitoimitukseen ja sanoivat niiden saapuvan Vetokujalle jossain vaiheessa. Eivät osanneet sanoa voidaanko ne lähettää kotia, vaan vastaus oli "olemme yhteydessä, kun saadaan renkaat". Veikkaan, että itse pitää Teslan tuntien ne hakea.

E: Pesunestettä ei tuntunut tulevan, vaikka miten numikkaa paineli pohjassa. Mitään herjaa vähäisestä pesunesteestä ei kuitenkaan tullut. Onkohan Tesla niin pihi ettei nestettä lisäile.. Huomenna täytyy katsoa onko säiliö tosiaan tyhjänä.
Model 3 on matala ja virtaviivainen. Ioniq 5 sitten hieman korkeampi "palikka".

Kieltämättä kyllä kiva tuo matala kulutus. Itsellä Pösö e-2008 ja siinä jotain 12.8, mutta keskinopeuskin on alhainen, eli pieni kulutus johtuu vain suurehkosta määrästä kaupunkiajoa.

Pösön antiikkinen mittaristo :) Ja mukamas 356km akullisella, joka ei varmaan ole aivan oikein. Model 3 sitten jotain aivan huikeitakin lukemia kaupunkiajoa.
IMG_20230813_162618.jpg

Uskoisin siis että ioniq 5 ja (uusi) e-2008 on aika huonoja koriltaan ja syövät vähän enemmän sähköä juuri siksi.


Kyllä renkaat kuuluisi saada vaikka matkahuollolla? Tai jotain alennusta "työtunneista".
 

Tämä ei tainnut vastata kysyjän kritiikkiin, vaan oikeastaan vain vahvistaa ongelman. Tässä tuo johtosarja ei maksa juuri mitään, vaan mukamas kustannuksesta on yli 84 % pelkissä sensoreissa.

Joten mistä hatusta tai hihasta tuo 8 taalaa on kiskottu... joko autokäyttöön olevissa sensoreissa on todella iso lisähinta, tai sitten tuo on vaihteeksi ns. ”sitä ihteään” (ei ensimmäinen kerta tuolla kanavalla)... tuohon hintaan saa yleiskäytön vesitiiviitä merkkisensoreita yksittäiskappaleenakin... jos niistä voi autossa pyytää Bosch noin ison lisähinnan, niin luulisi markkinoille olevan tunkua uusia myyjiä halvemmilla sensoreilla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom