Noniin, nyt ois Model Y koeajettu. Tän vuoden LR malli, quicksilver-värissä eli Berliinin tehtaalta.
Mitä tuosta nyt sanoisi. Livenä tykkäsin tuosta ohjaamon minimalistisesta lookista yhtä paljon kuin kuvissakin ja muutenkin yleinen laatuvaikutelma autosta oli todella hyvä. Ei ollut repsottavia peltejä tai muutakaan moitittavaa, vaikka en toki suurennuslasilla kontannut auton joka nurkkaa läpi. Ajotuntuma oli hyvä, joskin ratti vähän hassun pieni. Vanteet taisi olla 21", joten rengasmelua oli jonkun verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi ja luulen, että sekin korostuu kun auto on muuten sen verran hiljainen. Väittävät myös, että tämän vuoden jälkipuoliskon mY:ssä olisi hieman pehmeämpi alusta, mutta liekö tuo sitten alkuvuoden malli kun tuossa oli kyllä varsin pintakova alusta vieläkin. Olen minä kovemmillakin toki ajanut, mutta ei tuo ehkä sellainen perheauton jousitus ole. Toisaalta ei ole oikein perheautoa myöskään tuon auton kiihtyvyys. Huh, kuinkahan paljon autoja Tesla on myynyt puhtaasti tuon ensimmäisen kaasunpolkaisun jälkeen, kun maksa painautuu tukevasti selkärankaan auton loikatessa eteenpäin?
Tuo touchscreen-hässäkkä tuntui kyllä käytössä ihan yhtä typerältä kuin mitä siitä olin etukäteen ajatellutkin, liikkeessä suorastaan vaaralliselta. Toki tuota vielä korostaa se, että valikot ei ole yhtään tuttuja jne., mutta ei voi silti kuin ihmetellä että kukahan vitun uuvatti tuonkin on suunnitellut? Ihan vähintään tuossa pitäisi olla joku sellainen ajomoodi, että liikkeessä on käytössä vain hyvin rajallinen valikoima asioita joita oikeasti saattaa liikkeessä tarvita ja kaikki napit olisi vähintään 4x isompia, sen sijaan että nysvätään loputtomien alamenujen läpi joidenkin toggle-nappuloiden kanssa, jotka on yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla. Muutenkin kaikki tuntui "tavalliseen autoon" tottuneesta vähän hankalalta ja olisin toivonut edes muutamaa nappulaa oleellisille jutuilla, minkä tiedostan kyllä olevan jossakin määrin ristiriidassa tuon minimalismista diggailun kanssa.
Nuo karmittomat ikkuna, joiden täytyy rullautua ovea avatessa hieman auki vaikutti kyllä varsinkin Suomen keleissä sarjastamme "vain ajan kysymys koska tuokin hajoaa" - ratkaisulta. Myös auton säilytystilat tuntui luonnossa jotenkin aika pieneltä näin isoa diesel-farkkua ajavalle. Olihan siellä lääniä, mutta jotenkin odotin myös... Enemmän? Näytti siltä, että yhdet lastenrattaat syö käytännössä suurimman osan takakontista, mutta toki sen jälkeen on vielä alakuoppa ja frunkki. Lähinnä mietityttää, että kun mY:n tiloja on kehuttu niin paljon, että kuinka helvetin pienet tilat niissä
muissa sähköautoissa on?
Ainiin ja auton pysäköinti oli kyllä aivan vitun perseestä. Vision näytti ihan mitä sattuu ja kamerastakaan ei meinannut nähdä mitään kun aurinko heijasti just sopivasti.
Mitähän tuosta nyt ajattelisi. Periaatteessa ei ole nyt mitään pakkorakoa hommata uutta autoa just nyt, mut toisaalta tuo vanha auto alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa elämää, että nyt siitä olisi hyvä hankkiutua eroon, jos on hankkiutuakseen, koska muuten pitää kohta sijoittaa siihen vähintään pari tuhatta euroa (hihnaremppa, automaattilaatikon öljyt, vähän muuta pikkuremppaa, uudet talvirenkaat jne.) ja sitten sillä kannattaakin ajella taas vähän pidempään. Toisaalta just nyt olisi vielä tuo hyvä rahoitustarjous, enkä jaksaisi tässä vaiheessa enää ruveta toistakaan väliaikaista poltisautoa hommaamaan, kun ihan selvää on että täyssähköön on tarkoitus ~jollakin aikajänteellä siirtyä joka tapauksessa. Pitänee meditoida vielä, vaimokin kyllä periaatteessa tykkäsi kyllä autosta ja hänhän sillä enemmän ajaisi muutenkin meidän taloudessa, joten pitää vähän katsoa mihin hänkin kallistuu. Häntä kiinnostaa ensisijaisesti ekojeesustelu-aspekti sähköautoissa, kun kilsoja tosiaan tulee vuosittain työn puolesta aika paljon.