Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aa jotenkin sain tuosta aiemmasta viestistä sellaisen kuvan että ap olisi ulissut 150 kertaa ja siltikään ei mene pois päältä. Ehkä jenkkimarkkinoilla toimii toisin.
Hohhoijaa! Jotenkin tuntuu, että eikö se auto tosiaan olisi voinut ajaa sivuun, jos kerran kuski ei ole enää menossa mukana. Eihän se nyt ihan amerikan temppu ole muillakaan merkeillä.
Niinhän sen olisi pitänyt disabloida AP kokonaan kunnes pysähtyy ja poistuu autosta. Sitten taas toimii. Kyllä se täällä ainakin meni jo 2021 siten että jos et välittänyt tai tuli liikaa varoituksia niin ilmoitus että AP poissa seuraavaan ajoon asti. Ehkä USAssa vähän löysemmät vaatimukset.
 
Niinhän sen olisi pitänyt disabloida AP kokonaan kunnes pysähtyy ja poistuu autosta. Sitten taas toimii. Kyllä se täällä ainakin meni jo 2021 siten että jos et välittänyt tai tuli liikaa varoituksia niin ilmoitus että AP poissa seuraavaan ajoon asti. Ehkä USAssa vähän löysemmät vaatimukset.
Jokatapauksessa aika helvetin kaukana ollaan mistään oikeasta fsd jutusta jos edes tuollaista kolaria ei pysty välttämään.
 
Jos kolari tosiaan on vuodelta 2021 niin on FSD tainnut kehittyä tuosta aika paljon. Lisäksi se on vieläkin beta statuksella ja Tesla ei ota siitä mitään vastuuta. Jos olet kännissä ja FSD ajaa toiseen autoon pahki niin ihan oma syy.
Mulla ei siis ole Teslaa mutta seuraan kehitystä mielenkiinnolla :D FSD:stä löytyy Youtubesta aikamoisia scifi pätkiä joissa mennään pitkästi virheettömästi.
 
Jos kolari tosiaan on vuodelta 2021 niin on FSD tainnut kehittyä tuosta aika paljon. Lisäksi se on vieläkin beta statuksella ja Tesla ei ota siitä mitään vastuuta. Jos olet kännissä ja FSD ajaa toiseen autoon pahki niin ihan oma syy.
Mulla ei siis ole Teslaa mutta seuraan kehitystä mielenkiinnolla :D FSD:stä löytyy Youtubesta aikamoisia scifi pätkiä joissa mennään pitkästi virheettömästi.
Joitakin kyllä mutta paljon myös niitä missä ei mennäkään.
AI Addict tehnyt hyviä pätkiä mitkä eivät kainostele.

Oliko tuossa perus AP vai FSD Beta?
Perus AP.
 
Eikös perus AP luokitella vaan kaistavahdiksi, joten autonomista ajoa ja perus AP:ta ei kannata sotkea toisiinsa.
 
Jepa, pikku ensituntumarapsaa, toivottavasti jollekkin on hyötyä. Maanantaina oli heinäkuun tarjousmallin Long Range RWD:n luovutus ja elämä usean diesel auton omistajasta vaihtui sähköiseen vempeleeseen. Keskiviikkona eka lenkki ja lataustestausta, kun laitatin keraamisen pinnoitteen, vähä tiivisteitä lisää sekä kuraläpät minimoimaan toivottavasti pesun tarvetta sekä vähentämään mahdollisia kiveniskuja helmoihin. Sininen näyttää jopa teslan kuvastossa tylsältä, mutta ainakin näillä toimenpiteillä tuli tosi makee ja varsinkin hieman hämärtyvässä näyttää juurikin enemmän "night blue" metallicilta.

Päivän reissu oli 146km, josta semi-ruuhkaista motaria ehkä 60, valtatietä toiset 60 ja nurkka-ajoa 26. Akkua meni 146 km lenkillä yhteensä 23%, joten nopealla laskulla näillä varsin OK keleillä range näyttä aika lähelle luvattua 620km. Firman pihasta Teslan Schuko laturilla 13A ja 4,5h aikana se 13,6 kWh. Päivitin samassa ohessa nyt schuko-laturinkin 16A vermeeseen, niin täyden 8h työpäivän aikana saa sen 28,8kwh, joten kahdella 8h toimistopäivällä saa akkuun jopa 75% rangea. Kotilatausmahdollisuutta itselläni ei ole, mutta aika nopeasti se ajatus on mennyt siihenkin että pärjään aivan hyvin kantakaupungin pysäköintiruuduissa julkisilla- ja firman latauspisteellä. Reilun neljänkympin tesla tuntuu noilla veroilla ja käyttövoimakustannuksilta ilmaselta verrattuna n. 20 t€ diiseliin. Todellisuudessakin aika hyvin käyttövoimakustannukset ja vero kompensoi arvonalenemaa.

Versio oli se ns. laiskin Tesla. Kiihdytyshifistelijälle se onkin varmaan laiska, mutta näin suoraan sanoen kun se reagointi on välitön niin kyllä tämäkin varsin reippaasti lähtee risteyksistä, rampeista ym. En näe itse mitään lisäarvoa perffin 3,3 sec, kun auto on enemmänkin työkalu eikä harrastus. "Laiska" model 3 on täysin riittävä hoitamaan ohitukset, ja muut ripeyttä vaativat tilanteet. Talvi sitten näyttää sen, että olisiko nelikosta ollut joissain tilanteessa lisäarvoa, mutta tähänkin asti pärjätty hyvin taka- ja etuvetoautollakin.

Tosin ainoa mietittävä juttu on se, että itsekkin hankkiessa podin range -pelkoa, että olisiko standard range rwd riittänyt sittenkin? Siinä päivittäisessä, jota on n. 90% kaikista omista ajoista niin varmasti SR RWD riittää. Mutta kai tolla rangella saa heitettyä tulevan viikonlopun mökkireissun vähän vajaammallakin akulla.

Ensikokemus 9+, vielä kun oppis kaikkia ominaisuuksia käyttämään niin voi arvosana nousta.
 
Päivän reissu oli 146km, josta semi-ruuhkaista motaria ehkä 60, valtatietä toiset 60 ja nurkka-ajoa 26. Akkua meni 146 km lenkillä yhteensä 23%, joten nopealla laskulla näillä varsin OK keleillä range näyttä aika lähelle luvattua 620km. Firman pihasta Teslan Schuko laturilla 13A ja 4,5h aikana se 13,6 kWh. Päivitin samassa ohessa nyt schuko-laturinkin 16A vermeeseen, niin täyden 8h työpäivän aikana saa sen 28,8kwh, joten kahdella 8h toimistopäivällä saa akkuun jopa 75% rangea. Kotilatausmahdollisuutta itselläni ei ole, mutta aika nopeasti se ajatus on mennyt siihenkin että pärjään aivan hyvin kantakaupungin pysäköintiruuduissa julkisilla- ja firman latauspisteellä. Reilun neljänkympin tesla tuntuu noilla veroilla ja käyttövoimakustannuksilta ilmaselta verrattuna n. 20 t€ diiseliin. Todellisuudessakin aika hyvin käyttövoimakustannukset ja vero kompensoi arvonalenemaa.
Tavallista pistorasiaa ei ole tarkoitettu toistuvaan sähköauton lataukseen. Varsinkin jos pistorasia on vanha ja kulunut voi tulipalo olla mahdollinen. Tavallisesta pistorasiasta suositellaan lataamaan max 8A:lla, ns. SuperShukosta voi ladata jatkuvasti 16A:lla.
 
Ensikokemus 9+, vielä kun oppis kaikkia ominaisuuksia käyttämään niin voi arvosana nousta.

Ensiksi autopilotilla ajaessasi naputtele oikeanpuoleisella rullalla vasempaan kunnes autojen väli on ~6 ajoneuvoa. Sitten opettelet painamaan vaihdevipua kevyesti 2s yhden alaspäin nopeusrajoitusalueen vaihtuessa ylös tai alas, myös oikea ratin rulla hoitaa asiaa. Valikoista katsot, että sentryn 'nauhoittaa töötätessä' on valittu ja jatkat taivaltasi. :comp:
 
Eikös perus AP luokitella vaan kaistavahdiksi, joten autonomista ajoa ja perus AP:ta ei kannata sotkea toisiinsa.
Sitähän se AP on. ACC + kaistallapito + ohjaus. Ei suoraan autonominen mutta hiukan. Kaikilla muilla jo sama mutta Teslassa korostuu se että Autopilot, se terminä mainostaa enemmän.
 
Sitten opettelet painamaan vaihdevipua kevyesti 2s yhden alaspäin nopeusrajoitusalueen vaihtuessa ylös tai alas, myös oikea ratin rulla hoitaa asiaa.
Hyvä vinkki, täytyy itsekin testata. Hiukan onkin ärsyttänyt se rullan sively rajoituksen muuttuessa. Eli tuo 2s alaspäin viikseä liimaa uuteen nopeuteen oli se ylöspäin tai alaspäin? Testiin menee, kiitos!
 
Hyvä vinkki, täytyy itsekin testata. Hiukan onkin ärsyttänyt se rullan sively rajoituksen muuttuessa. Eli tuo 2s alaspäin viikseä liimaa uuteen nopeuteen oli se ylöspäin tai alaspäin? Testiin menee, kiitos!
Alaspäin
 

Ja ylöspäin täytyy edelleen rullailla? Ei toi sitten rullailua vähennä. Mun toisessa autossa on kätevästi nappi tolle uuteen rajoitukseen siirtymiselle.

edit: teslassakin voi sohia sitä näytön liikennemerkkiä joka tekee tuon mutta se vasta epäkätevä onkin…
 
Ja ylöspäin täytyy edelleen rullailla? Ei toi sitten rullailua vähennä. Mun toisessa autossa on kätevästi nappi tolle uuteen rajoitukseen siirtymiselle.
Voithan sä asetuksista laittaa sinne sen vakion minkä verran km/h se vetää yli rajoituksen. Itsellä +10 niin harvemmin tarvii ylöspäin rullailla ellei nyt satu nopeusrajoitus olemaan pielessä.
 
Mulla on +10% asetuksissa kyllä, mutta ajan vakkarilla, en AP:lla enkä halua että auto reagoi nopeusrajoituksiin itsenäisesti. Ilmeisesti muuta tapaa käskyttää auto nopeusrajoitukseen ei ole kuin tuo liikennemerkin täppääminen näytöltä.
 
Mulla on +10% asetuksissa kyllä, mutta ajan vakkarilla, en AP:lla enkä halua että auto reagoi nopeusrajoituksiin itsenäisesti. Ilmeisesti muuta tapaa käskyttää auto nopeusrajoitukseen ei ole kuin tuo liikennemerkin täppääminen näytöltä.
joko se napauttaminen tai sitten oikea viiksi hetkeksi painettuna alas niin muuttaa nopeuden siihen mitä auto sillä hetkellä näyttää
 
Ja ihan vaan yks askel alaspäin ja lyhyt pito, ei pohjaan saakka. Toimii laskettaessa sekä nostettaessa nykyisestä aluenopeudesta.

Itsellä +7km/h toleranssi, ei olla jaloissa, mutta ei kamerat välky. Kiireisemmät saavat ohittaa.
 
Tavallista pistorasiaa ei ole tarkoitettu toistuvaan sähköauton lataukseen. Varsinkin jos pistorasia on vanha ja kulunut voi tulipalo olla mahdollinen. Tavallisesta pistorasiasta suositellaan lataamaan max 8A:lla, ns. SuperShukosta voi ladata jatkuvasti 16A:lla.

Kiitos huomiosta, tähän perehdyin jo ennakkoon. Firman pihassa siniset supershukot ja speksitkin kyseiselle tolpalle löyty netistä. Kestää jatkuvaa 16A virtaa.

Harmittavaa oli lähinnä se, että tiiviillä googlauksella 16A schuko -laturia tesla-napillisena ei löytynyt. Ainoa taisi olla se Atonoksen 700€ vehje vaihdettavilla päillä, mutta siinäkin IP-luokitukset kestää huonosti toistuvaa ulko-ilma rasitusta ja ei ainakaan heidän myynnistä suositellut rankkasateiden armoille.
 
Oijoi kun sais etes tuon 13A, töissä 'latauskenttä' ei kestä yli 8A koska pääsulake liian pieni ja latauspönpeleissä taas 10A sulakkeet (aika useasti parin vuoden aikana ollut tolpat pimeänä koska noita rajotuksia ei ole koskaan kukaan kertonut :)... ). Kotona taas ns. väliaikainen latauspaikka ulkovarastosta jossa pistoke on hyvä mutta ohuehkon syöttökaapelin takia lupa ladata vain 8A. Ja autotalliin ei latausta saa ilman isompaa remonttia sähkökytkentöihin, eikä jaksanut vatvomisen jälkeen tuota enää vaatia, odotellaan isompaa latausremppaa.
Sinänsä kyllä tuo 8A riittää omiin normiajoihin, mutta kun on pidempää reissua tiedossa niin töistä ois kiva ottaa enemmän. Ja talvella 8A menee iso osa akun lämmitykseen, mutta ompahan ainakin lämmin auto lähtiessä ja pakkasesta riippuen muutama extra pinna akussa.
 
Ja ylöspäin täytyy edelleen rullailla? Ei toi sitten rullailua vähennä. Mun toisessa autossa on kätevästi nappi tolle uuteen rajoitukseen siirtymiselle.

edit: teslassakin voi sohia sitä näytön liikennemerkkiä joka tekee tuon mutta se vasta epäkätevä onkin…
Jos pidät ylöspäin hetken esim. 2s se menee neutraalille. Alaspäin pitäessä aktivoi sen nopeuden mitä auto on ”lukenut”.
 
Jos pidät ylöspäin hetken esim. 2s se menee neutraalille. Alaspäin pitäessä aktivoi sen nopeuden mitä auto on ”lukenut”.
Taisi olla alunperin kyse siitä että muuttuuko nopeusrajoitus sekä ylöspäin että alaspäin, ei siitä mihin suuntaan viikseä vääntää
 
Tänään käytin Teslan Model 3 2021 RWD:n katsastuksessa 78 500. Epäyshän sieltä tuli taka-akselin laakereiden vuoksi. Myös valot saivat korjauskehotuksen.

Onko muilla kokemuksia, onko Teslalta napistu noiden korjauttamisesta rajoitetun takuun voimassa olon aikana?
 
Oliko valoissa suuntaus vai...? Takuu on takuu, tee tiketti; heidänhän vastuulla tuo on.
 
Nyt oli ”varastoautojen” toimitus näköjään mennyt eteenpäin, pari päivää sitten toimitushaarukka oli 26.8. - 9.9. mutta nyt näyttää 6.9. - 20.9. :(
 
Nappasin Y:n (RWD perusmalli) ja näyttää tulevan Saksasta. Maksoin 250 € varausmaksun ja alotin sitten googlaileen, että nyt alkaa HW4-versiot yleistyä.

Mitä mieltä, kannattaako ottaa kynnyskysymys tästä? En oikein edes tiedä, että miten iso asia kyseessä mutta netissä osa jättänyt jopa ottamatta VIN-koodeja, jotka varmentavat HW3-version.
 
Sitä ei kukaan tiedä koska Euroopassa alkaa hw4 toimitukset, onko loppuvuodesta, alkuvuodesta -24 vai kesän jälkeen vai...
 
Ehkä kysymystä voisi asettaa enemmänkin siihen suuntaan, että kauanko aikaisemmin HW-päivitysten valuminen on kestänyt muihin tehtaisiin? Kun tosiaan jenkeissä autoja jo tehdään HW4 sisuskaluilla ja vaikea kuvitella, että tässä olisi mikään yhteen regioonaan liittyvä juttu.
 
Tuli muuten mieleen tästä kun välillä menee puheet ja ymmärrys sekaisin itse kullakin [ :lonely: ] kun puhutaan AP ja toiset normaalista vakkarista....

compress1691669706895.jpg


Ne erot alkaa tästä valinnasta.

Jos vasemmanpuoleinen täbi defaulttina valittuna, ajat silti normisti mukautuvalla vakkarilla kun isket vaihdevipua tuplalla alas. Jos valitset tuon oikealla puolella olevan (beta) valinnan niin sitten mennään autopilotin kytkemisiin. Sen käyttö vaatii tietyt olosuhteet ja kaistaviivat esillä, tuolla vaihdekaaviossa vasemmassa ylälaidassa näkyypi silloin sininen ratti-ikoni rivin jatkona ja kaistaviivat sinisenä kun autopilotti ajaa.

Itse kokeilin taas hetken pilottia kun tein tätä kirjelmää ja totesin, että ajan mieluummin "vanhalla liitolla" eli pelkällä vakkarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mieleen tästä kun välillä menee puheet ja ymmärrys sekaisin itse kullakin :)lonely:) kun puhutaan AP ja toiset normaalista vakkarista....

compress1691669706895.jpg


Ne erot alkaa tästä valinnasta.

Jos vasemmanpuoleinen täbi defaulttina valittuna, ajat silti normisti mukautuvalla vakkarilla kun isket vaihdevipua tuplalla alas. Jos valitset tuon oikealla puolella olevan (beta) valinnan niin sitten mennään autopilotin kytkemisiin. Sen käyttö vaatii tietyt olosuhteet ja kaistaviivat esillä, tuolla vaihdekaaviossa vasemmassa ylälaidassa näkyypi silloin sininen ratti-ikoni rivin jatkona ja kaistaviivat sinisenä kun autopilotti ajaa.

Itse kokeilin taas hetken pilottia kun tein tätä kirjelmää ja totesin, että ajan mieluummin "vanhalla liitolla" eli pelkällä vakkarilla.
Vaihdevipua napauttamalla kerran alas menee myös vakkaripäälle. Vaikka siis tuo automaattiohjaus (beetta) olisi valittuna.
 
Juu niinkin. Itselle on vaan sieltä koeajon ajoista mennyt rankaan se "kaksoisklikkaus" sotkemaan tekemisiä/puheita.
 
Saisipa Park Assistin pois päältä. Se on niin paska, että vaan ihmetyttää miten se on päästetty QA:stä läpi. Jokaisessa liikennevaloissa jos auto on edessä heittää Park Assistin päälle ja spaghettiviivat ilmestyvät ruudulle. Kun edessä oleva auto lähtee valoista ja itse kiihdyttää rauhassa perässä niin PA alkaa kilisemään ja ruudulla lukee SEIS. Lisäksi mitta-arviot esteistä on päin seiniä ja huomaa esteet huonosti.

Ei ole vain oma peltilehmä:
Reddit - Dive into anything
 
Saisipa Park Assistin pois päältä. Se on niin paska, että vaan ihmetyttää miten se on päästetty QA:stä läpi. Jokaisessa liikennevaloissa jos auto on edessä heittää Park Assistin päälle ja spaghettiviivat ilmestyvät ruudulle. Kun edessä oleva auto lähtee valoista ja itse kiihdyttää rauhassa perässä niin PA alkaa kilisemään ja ruudulla lukee SEIS. Lisäksi mitta-arviot esteistä on päin seiniä ja huomaa esteet huonosti.

Ei ole vain oma peltilehmä:
Reddit - Dive into anything
Pakko oli saada jotain ja nopeasti. En usko että tulee tuosta paranemaan kun muutkin ominaisuudet ovat vielä poissa pelistä.
 
Pakko oli saada jotain ja nopeasti. En usko että tulee tuosta paranemaan kun muutkin ominaisuudet ovat vielä poissa pelistä.
Mulla tekee tuota 2019 mallin uss tutkallisella autolla, ei toki joka kerta mutta joskus. Tämä häikkä joskus aiheuttaa sen että "kaasussa" on hieman lagia lähdössä kun auto arpoo onko edessä jotain.
Edit: Ilmestynyt viimeisimmässä päivityksessä.
 
Saisipa Park Assistin pois päältä. Se on niin paska, että vaan ihmetyttää miten se on päästetty QA:stä läpi. Jokaisessa liikennevaloissa jos auto on edessä heittää Park Assistin päälle ja spaghettiviivat ilmestyvät ruudulle. Kun edessä oleva auto lähtee valoista ja itse kiihdyttää rauhassa perässä niin PA alkaa kilisemään ja ruudulla lukee SEIS. Lisäksi mitta-arviot esteistä on päin seiniä ja huomaa esteet huonosti.

Ei ole vain oma peltilehmä:
Reddit - Dive into anything

Muutaman kerran tässä viikon aikana tullut huomattua samaa käytöstä liikennevaloissa, varsin ärsyttävä ominaisuus.

Omassa parkkihallissa ja muuallakin pysäköidessä park assist on toisaalta toiminut oikein hyvin. Ruudun lukemat ovat pitäneet paikkansa, 40cm on ihan oikeasti (noin) 40cm kun on käynyt katsomassa. Paikka ja siihen kääntyminen ovat varsin ahtaita, joten tästä on oikeasti ollut apuakin.

Odotin suoraan sanoen huonompaa suoritusta kamerapohjaiselta toteutukselta, vaikkei tämäkään täydellinen ole. Toki tuolla hallissa esteet on betoniseiniä ja muita autoja, jotka lienee kameroille helpompia kuin erikoisemman muotoiset esineet.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä hieman herättelen keskustelua tästä Tesla Y HW3 vs. HW4. Kuulisin mieluusti kommentteja siihen, että miten merkittävä asia lopulta kyseessä. Itse mietityttää eniten:

1. Tarjoaako HW4 merkittävästi paremmat kamerat auton näytölle (esim. peruutus tai etukamerat kun sihtaa johonkin?)

2. Tarjoaako HW4 isoja eroja tuohon Sentrymodeen?

3. Tesla todennut, että HW3 tuki päättyy. Mitä kaikkea tämä tuen päättyminen lopulta koskee ja tuleeko autoon siis muita yleispäivityksiä kuitenkin?

4. Ilmeisesti HW4 eniten auttaa autonomiseen ajoon ja tätä en ole itse ostamassa vielä. Eihän tämä ole EU:ssa vielä edes mahdollista ja Teslan kaverin mukaan menee kyllä vielä vuosia?

5. Voiko olla merkittävä ero jälleenmyyntiarvolle?

6. Tosiaan nyt omani tulossa Saksasta ja Teslan edustajan mukaan Suomeen ei HW4 tule vielä. Kuitenkin Jenkkitehtaat esim puskevat jo ilmeisesit tuota HW4 ulos eli käytetäänköhän nyt komponentit loppuun muilla tehtailla ja siirryttäneen piakkoin tai lähitulevaisuudessa HW4 myös suomitoimituksissa?
 
Tuskin HW4 vielä mitään oikeaa autonomista ajoa mahdollistaa. Ehkä joku HW10 reilun 10 vuoden päästä alkaa olemaan jo jotain siihen viittaavaa.

HW3 kamerat ihan hyvät peruuttamiseen, suurempi ongelma on se että ne peittyvät lumeen kuin resoluutio.

Vaikea sanoa, mutta toki varmaan vähän vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon että olisi uudempaa tekniikkaa. Riippuu kanssa koska aikoo myydä jne.
 


Onhan se tarkempi, mutta mitä sillä käytännössä sinä hyödyt ratin takana... En osaa sanoa.
 


Onhan se tarkempi, mutta mitä sillä käytännössä sinä hyödyt ratin takana... En osaa sanoa.

Jos saisivat pidennettyä matkaa minkä auto näkee, led-nopeuskyltit luettua ja ylipäänsä "helpot" keissit oikeasti automaattiseen ajoon niin kelpais. Tyyliin moottoritiet, rampit,isommat ei moottoritiet, risteykset/liittymät niin se kattais 99% mun ajoista. Vuorille ajo talvikelissä, hurrikaanit jne. ei mulle ole niin relevantteja, että jos sellainen osuu kohdalle niin voi jättää välistä tai ajaa itse.
 
Viimeksi muokattu:
3. Tesla todennut, että HW3 tuki päättyy. Mitä kaikkea tämä tuen päättyminen lopulta koskee ja tuleeko autoon siis muita yleispäivityksiä kuitenkin?
Mitä tarkoitat tällä, että tuki päättyy. En ole itse nähnyt tällaista ilmoitusta tai että jonkun tuen päättymisestä olisi puhuttu. Rauta pikkuhiljaa vaihtuu uusissa HW4:een, mutta ei se tarkoita että tuki heti päättyy HW3:sta.
 
Itsekin pohtinut tuota HW3 vs HW4 tilannetta ja tämän hetken tiedon perusteella koen, että se on aika marginaalinen upgrade. Tarkemmat kamerat joo, mutta kun FSDllä ei ole omissa papereissa mitään merkitystä niin käytännön hyöty voi olla aika nolla. Sitten tilanne olisi eri jos Model Yn olisi tulossa sama HW4 kuin MS tai MX niin siellä olisi enemmän jerkkua ja vapaita portteja lisäillä kameroita jne. Nythän viimeisimmät huhut kertoisivat, että Model Yn HW4 on muistien ja talennustilan osalta jopa karsittumpi versio HW3sta.

Isoin juttu olisi, jos MY HW4 toisi tarvittavat etu- ja sivukamerat parempaan kamerapohjaiseen parkkitutkaan, mutta näin ei nyt ole. Jälleenmyyntiarvoon en usko että on minkäänlaista vaikutusta, jobbareita tai isoa massaa kiinnostaa yllättävän vähän mitkään tämän tyyppiset asiat. Yleensä se on vain Ikä (mahd takuu), kilometrit, koukku ja kahdet renkaat millä jälleenmyyntiarvo lasketaan
 
Suomessa ei taida tosiaan hirveästi olla eroa HW3 ja HW4 välillä. FSD ei tänne tule varmaan ikinä ja ilmeisesti tuo Vision - pysäköintihässäkkä on molemmilla ihan yhtä visvaista veriripulia. Eilen ekaa kertaa perehdyin enemmän tuohon systeemiin ja ei voi kuin ihmetellä sitä täydellistä typeryyttä, että noin pienen säästön takia paskotaan noin kalliin auton pysyköintikyvyt. Tuossa juuri omaan diesel-louskuun vaihtelin tutkia ja maksoikohan ne kympin kappale. Hyvin pelaa taas...
 
Siinä vaikuttaa (imho) se "Iso E" visio, että paras osa on osa, jota ei tarvita ollenkaan ja yksittäistä komponenttia tekemään vain jotain yksittäistä juttua tulisi välttää // kaikkien osien pitäisi tehdä enemmän kuin yhtä asiaa.
 
Eilen ekaa kertaa perehdyin enemmän tuohon systeemiin ja ei voi kuin ihmetellä sitä täydellistä typeryyttä, että noin pienen säästön takia paskotaan noin kalliin auton pysyköintikyvyt.
Vuosisäästö nykyvolyymeillä lähes 200 miljoonaa euroa, kun sensorien hinnaksi arvioitu noin 114 dollaria per auto. Sanoisin, että säästökeinona nerokas, mutta valitettavasti tyhmä. Olisivat tehneet sen softan, ratkaisseet keulan katveen ja likaantuvat kamerat ensin. Ehkä tuossa on taustalla toimittaja, joka päätti nostaa USS hintaa 10% ja Tesla sanoi että mepäs muuten lopetetaan niiden käyttö kokonaan. Who knows.

(lähde: )
 
Itsekin pohtinut tuota HW3 vs HW4 tilannetta ja tämän hetken tiedon perusteella koen, että se on aika marginaalinen upgrade. Tarkemmat kamerat joo, mutta kun FSDllä ei ole omissa papereissa mitään merkitystä niin käytännön hyöty voi olla aika nolla. Sitten tilanne olisi eri jos Model Yn olisi tulossa sama HW4 kuin MS tai MX niin siellä olisi enemmän jerkkua ja vapaita portteja lisäillä kameroita jne. Nythän viimeisimmät huhut kertoisivat, että Model Yn HW4 on muistien ja talennustilan osalta jopa karsittumpi versio HW3sta.

Isoin juttu olisi, jos MY HW4 toisi tarvittavat etu- ja sivukamerat parempaan kamerapohjaiseen parkkitutkaan, mutta näin ei nyt ole. Jälleenmyyntiarvoon en usko että on minkäänlaista vaikutusta, jobbareita tai isoa massaa kiinnostaa yllättävän vähän mitkään tämän tyyppiset asiat. Yleensä se on vain Ikä (mahd takuu), kilometrit, koukku ja kahdet renkaat millä jälleenmyyntiarvo lasketaan

Tätä itsekin mietin, että parantaako HW4 auton pysäköintikykyjä merkittävästi (kohteet edessä jne...) mutta ilmeisesti siis ei... (?)

En suoraan sanoen edes miellä täysin, että miten kokonaisvaltaisesta asiasta on kyse. Nyt oletan asian olevan niin, että HW3 ei enää päivity ja täten HW3-Teslat jäisivät "tähän" ja olisivat kuten Iphonet, joihin ei enää tule uusia ohjelmistopäivityksiä...
 
En suoraan sanoen edes miellä täysin, että miten kokonaisvaltaisesta asiasta on kyse. Nyt oletan asian olevan niin, että HW3 ei enää päivity ja täten HW3-Teslat jäisivät "tähän" ja olisivat kuten Iphonet, joihin ei enää tule uusia ohjelmistopäivityksiä...
No tämä nyt ei pidä paikkaansa millään tavalla. Kyllähän tesla päivittelee edelleen vanhoja järjestelmiä, ihan vanhimmat tosin saa vaan päivityksiä huomattavasti vähemmän ja hitaammin. HW3:n osalta on aika turha pohtia että päivitykset loppuisi, etenkin kun hw4 autoja on vielä niin vähän eikä se ole edes vielä massatuotannossa.
 
En suoraan sanoen edes miellä täysin, että miten kokonaisvaltaisesta asiasta on kyse. Nyt oletan asian olevan niin, että HW3 ei enää päivity ja täten HW3-Teslat jäisivät "tähän" ja olisivat kuten Iphonet, joihin ei enää tule uusia ohjelmistopäivityksiä...

En usko, että hw3 tuki loppuu. HW3 ja HW4 on hyvin samanlainen ratkaisu poislukien hw4:en isompi laskentateho ja isomman resoluution parempilaatuiset sensorit. Sama arkkitehtuuri&koodipohja toiminee hw3 ja hw4. Erona se, että ehkä molemmille raudoille on neuroverkko opetettu eri datoilla, jotta neuroverkko optimoituisi käytetyille sensoreille.

Lyhyemmin sanottuna vaikuttaa siltä, että hw4 sensorit ja rauta on valittu tavalla mikä helpottaa hw3 ja hw4 rautojen yhtäaikaista tukemista.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 199
Viestejä
4 423 426
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom