Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Merkeistähän se maantiellä sen lukee ja lisää sitten rajoitusnopeuteen käyttäjän asettaman ylinopeuden (prosentuaalinen tai faktuaalinen). Tietyöalueilla tuon voi todeta helposti. Se olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi tuo sitten nelikaistaisilla käyttää karttadataa, joka ei ole ikinä ajantasaista ja usein ihan täyttä paskaa.
Se lukee arvon mutta ei tee sillä oikeasti vielä mitään. Se on vain nice to have juttu.
Rullalla voi asettaa tuon suoraan siten, että nostaa nopeuden vaikka olisi laitettu 30 alueellla. Sen maksiminopeudenhan voi pyöritellä kuinka ylös vaan ja autopilot noudattaa rajoitus + asetettu. Vakkari toki sitten ampuu maksimeihin asti, jos autopilotin pudottaa päältä.
Voit toki rullalla hieno säätää ylös tai alas.
 
Se lukee arvon mutta ei tee sillä oikeasti vielä mitään. Se on vain nice to have juttu.

Onko noin. Mä oon tietyöalueilla tuota kokeillut ja auto on reagoinut merkkeihin. En tietenkään voi olla asiasta satavarma, mutta on pikkusen vaikeaa uskoa, että joku kusinen Googlen karttadata olisi millään lailla niin ajantasaista, että siellä olisi tuollaisia kohdallaan kun puhutaan kuitenkin tänä vuonna aloitetuista kohteista.
 
Onko noin. Mä oon tietyöalueilla tuota kokeillut ja auto on reagoinut merkkeihin. En tietenkään voi olla asiasta satavarma, mutta on pikkusen vaikeaa uskoa, että joku kusinen Googlen karttadata olisi millään lailla niin ajantasaista, että siellä olisi tuollaisia kohdallaan kun puhutaan kuitenkin tänä vuonna aloitetuista kohteista.

Samat kokemukset, tietöiden nopeudet on auto kyllä huomioinut eli ainakin noissa tilanteissa tuo toimii. Mikä lienee logiikka tuossa sitten, ehkäpä jos alueella ei ole karttadatan mukaan nopeusmerkintää niin tuohon reagoidaan?
 
Käytellyt nyt pari kuukautta sitä satelliittinäkymää noista kartoista ja jos data on yhtä vanhaa kun kuvat, joita siellä näytetään, niin sieltä puuttuu aika paljon ihan tiestöäkin datasta :)
 
Käytellyt nyt pari kuukautta sitä satelliittinäkymää noista kartoista ja jos data on yhtä vanhaa kun kuvat, joita siellä näytetään, niin sieltä puuttuu aika paljon ihan tiestöäkin datasta :)
Luulisi että karttadata on uudempaa, mutta suomea ei varmaan ihan niin innokkaasti kuvata kuin muita alueita niin kuvat ovat vanhoja?
 
Samat kokemukset, tietöiden nopeudet on auto kyllä huomioinut eli ainakin noissa tilanteissa tuo toimii. Mikä lienee logiikka tuossa sitten, ehkäpä jos alueella ei ole karttadatan mukaan nopeusmerkintää niin tuohon reagoidaan?
Joo kyllä mullakin ymmärtää lukea noita kylttejä. Se myös yhdistää siihen jotain muutakin dataa, esim, vitostiellä Mikkeli-Kuopio välisellä uudella kaksikaistaisella pätkällä saattaa yhtäkkiä päättää, että satasen sijaan nopeus onkin 50km/h. Ja en usko tuon tulevan karttadatasta kuitenkaan…
 
Luulisi että karttadata on uudempaa, mutta suomea ei varmaan ihan niin innokkaasti kuvata kuin muita alueita niin kuvat ovat vanhoja?
On tietenkin. Olin kuitenkin jonkin verran yllättynyt, etä ne kuvat on ihan useita vuosia vanhoja jopa pääkaupunkiseudulla.
 
Se myös yhdistää siihen jotain muutakin dataa, esim, vitostiellä Mikkeli-Kuopio välisellä uudella kaksikaistaisella pätkällä saattaa yhtäkkiä päättää, että satasen sijaan nopeus onkin 50km/h. Ja en usko tuon tulevan karttadatasta kuitenkaan…

Toi kyseinen pätkä on sellainen jossa ei uskalla pitää edes vakkaria päällä. Karttadata on aivan perseellään ja mielestäni ei reagoi merkkeihin kuten ei muillakaan nelikaistaisilla. Siellä on vielä vanha tie tai tietyövaihe datassa. 3-4 vuotta vanha data voisi olla kutakuinkin tuollainen miten se siinä kuvittelee ajavansa. Missään muualla ei toimi niin huonosti.
 
Tuota tietyöosuuksien merkkien lukua aloin miettimään niin tilanteessa jossa karttadata sanoo että rajoitus 100, mutta vastaan tulee 50 lätkä niin ehkäpä tuossa tilanteessa on ihan turvallisuudenkin osalta fiksua pudottaa nopeutta. Tiiä sitten onko tuohonkin joku säädös että jos auto väittää osaavansa nopeusrajoitukset niin sen myös pitää reagoida yllättäviin muutoksiin.
 
Onko noin. Mä oon tietyöalueilla tuota kokeillut ja auto on reagoinut merkkeihin. En tietenkään voi olla asiasta satavarma, mutta on pikkusen vaikeaa uskoa, että joku kusinen Googlen karttadata olisi millään lailla niin ajantasaista, että siellä olisi tuollaisia kohdallaan kun puhutaan kuitenkin tänä vuonna aloitetuista kohteista.
Jos kartta sanoo, että se on kaksikaistainen niin sitten osaa tiputtaa. Mutta se vaihtelee eli tiestön tyyppi merkkaa miten AP toimii.
Sen takia sitä "parempaa" odotellessa. Toki led-tauluja nämä vanhat kamerat eivät osaa.
 
Tuota tietyöosuuksien merkkien lukua aloin miettimään niin tilanteessa jossa karttadata sanoo että rajoitus 100, mutta vastaan tulee 50 lätkä niin ehkäpä tuossa tilanteessa on ihan turvallisuudenkin osalta fiksua pudottaa nopeutta. Tiiä sitten onko tuohonkin joku säädös että jos auto väittää osaavansa nopeusrajoitukset niin sen myös pitää reagoida yllättäviin muutoksiin.
Imo noiden pitäisi toimia niin, että nelikaistaisilla auto ei missään olosuhteissa reagoi mihinkään muuhun kun välittömään törmäysuhkaan ja kuski rullaa vakkariin minkä tahansa haluamansa nopeuden vaikka se ylittäisi satasella sen liikennemerkissä näkyvän.

Maanteillä sitten kuten nykyään pl. fillarit, jotka auto voisi ignoorata oheiskohinana.
 
Eikös nuo ilmakuvat ja karttadata tule Googlelta (Google Maps) ja navigointi ohjeet Teslan omasta datasta joka hiljattain juuri päivittyi?
 
Jos kartta sanoo, että se on kaksikaistainen niin sitten osaa tiputtaa. Mutta se vaihtelee eli tiestön tyyppi merkkaa miten AP toimii.

Kaksikaistaisia nimenomaan meinasin. Niillä ja vain niillä toi autopilot on osoittautunut yllättävänkin hyväksi kunhan tiessä on merkinnät ja se ei ole kapea mallia Norja.
Pohjoisessa suomessa ajellu taajamien läpikin se päällä ja kaikki toimii hienosti.

Sitten kun mennään motareille, kehäteille, tai kapeille huonosti viivoitetuille teille, niin homma on ihan kamikazea joka paikassa ja auton matkustajat jatkuvassa hengenvaarassa.
 
Eikös nuo ilmakuvat ja karttadata tule Googlelta (Google Maps) ja navigointi ohjeet Teslan omasta datasta joka hiljattain juuri päivittyi?
Google tarjoaa kyllä nämä tiet ja kuvat mutta itse navigointi tehdään Teslan omalla datalla. Eli kyllä.

Imo noiden pitäisi toimia niin, että nelikaistaisilla auto ei missään olosuhteissa reagoi mihinkään muuhun kun välittömään törmäysuhkaan ja kuski rullaa vakkariin minkä tahansa haluamansa nopeuden vaikka se ylittäisi satasella sen liikennemerkissä näkyvän.

Maanteillä sitten kuten nykyään pl. fillarit, jotka auto voisi ignoorata oheiskohinana.

Kaksikaistaisia nimenomaan meinasin. Niillä ja vain niillä toi autopilot on osoittautunut yllättävänkin hyväksi kunhan tiessä on merkinnät ja se ei ole kapea mallia Norja.
Pohjoisessa suomessa ajellu taajamien läpikin se päällä ja kaikki toimii hienosti.

Sitten kun mennään motareille, kehäteille, tai kapeille huonosti viivoitetuille teille, niin homma on ihan kamikazea joka paikassa ja auton matkustajat jatkuvassa hengenvaarassa.
Näinhän se auto toimiikin, esim. kehällä säädät rullalla nopeutta tai viiksellä vedät hetken alas, niin aktivoi sen nopeuden mitä ruutu näyttä tai täppää sitä. Se ei kuitenkaan laske nopeutta tai nosta sitä sen näytöllä näkyvän nopeuden mukaan.
Vaan menee sillä mitä on asetettu.

Vain kaksikaistaisella tämä AP nostaa tai laskee nopeutta riippuen siitä millä nopeudella se on aktivoitu. Riippuen tiestöstä, niin se karttadata on ensisijainen tieto ja sitten auton lukema tieto on toissijaista ja se ei aina sen mukaan laske tai nosta nopeutta.
 
Näinhän se auto toimiikin, esim. kehällä säädät rullalla nopeutta tai viiksellä vedät hetken alas, niin aktivoi sen nopeuden mitä ruutu näyttä tai täppää sitä. Se ei kuitenkaan laske nopeutta tai nosta sitä sen näytöllä näkyvän nopeuden mukaan.

Ei toimi. Pitäisi ehkä, mutta kaikki kokeilleet tietää sen autopilotin olevan aivan paska ja hengenvaarallinen motareilla. Se ei kylläkään reagoi niihin nopeusrajoituksiin, mutta lyö jarrua milloin mistäkin tuntemattomasta syystä milloin missäkin paikassa jossa siihen ei ole mitään syytä. Autolla ei pitäisi olla mitään asiaa jarrulle moottoritiellä tai kehillä missään tilanteessa jossa se ei 100% varmasti tunnista että kohta rytise keulaan.

Vaikea keksiä miksi se on niin pässi olosuhteessa, jossa kuka tahansa urpo pärjää auton kanssa, mutta sitten maantiet, jossa muuttujia on enemmän, klaaraa pääsääntöisesti ihan hyvin mitä nyt fillarit ja bussipysäkit vähän jännittävät välillä.
 
Ei toimi. Pitäisi ehkä, mutta kaikki kokeilleet tietää sen autopilotin olevan aivan paska ja hengenvaarallinen motareilla. Se ei kylläkään reagoi niihin nopeusrajoituksiin, mutta lyö jarrua milloin mistäkin tuntemattomasta syystä milloin missäkin paikassa jossa siihen ei ole mitään syytä. Autolla ei pitäisi olla mitään asiaa jarrulle moottoritiellä missään tilanteessa jossa se ei 100% varmasti tunnista että kohta rytise keulaan.

Vaikea keksiä miksi se on niin pässi olosuhteessa, jossa kuka tahansa urpo pärjää auton kanssa, mutta sitten maantiet, jossa muuttujia on enemmän, klaaraa pääsääntöisesti ihan hyvin mitä nyt fillarit ja bussipysäkit vähän jännittävät välillä.
Kuten sanoin, ehkä sitten epäselvästi. Kehällä missä on monta kaistaa auto ajaa annettua nopeutta ja eikä vaihda nopeutta luettujen/karttadatan perusteella. Vain ruudulla näkyy tuo arvo, jonka voi sormea täppäämällä aktivoida, tai käyttää viikseä alhaalla muutaman sekunnin.
Tai säätää rullalla haluttu nopeus. Monikaistaisilla ei AP tee mitään nopeuden muutoksia, vain kaksikaistaisella.
 
Kuten sanoin, ehkä sitten epäselvästi. Kehällä missä on monta kaistaa auto ajaa annettua nopeutta ja eikä vaihda nopeutta luettujen/karttadatan perusteella. Vain ruudulla näkyy tuo arvo, jonka voi sormea täppäämällä aktivoida, tai käyttää viikseä alhaalla muutaman sekunnin.
Tai säätää rullalla haluttu nopeus. Monikaistaisilla ei AP tee mitään nopeuden muutoksia, vain kaksikaistaisella.

Ehkä puhuttiin samasta asiasta. Kun sanoin, että kaksikaistaisella auto toimii hyvin, niin tarkoitin nimenomaan teitä jossa yksi kaista/suunta, auto reagoi merkkeihin ja käyttäytyy muutenkin pääosin odotetunlaisesti.

Monikaistaisilla, jossa se ei reagoi merkkeihin, tai sen ei pitäisi tehdä nopeuden muutoksia, se on täysin holtiton haamujarrutusten ja milloin minkäkin hyperventiloinnin takia. Ei onnistu kehällä liikennevirrassa ajaminen ilman panikointia, eikä tyhjällä motarillakaan, vaikka sitten ruuhkaisella vitostiellä toimii kuin ajatus pl. nelikaistaiset osuudet. Jokuhan sen perseilyn aiheuttaa siellä ja vaikea keksiä, että syynä olisi mikään muu kuin sysipaska karttadata tai muu täysin käsittämätön kyvyttömyys toimia yhdensuuntaisessa liikenteessä.

Kun auto ei reagoi nelikaistaisilla nopeusrajoituksiin, niin ihmetyttää miksi se ylipäänsä käyttäisi niillä mihinkään karttadataa. Ja jos ei käytä, niin mistä vitusta ne jarruttelut sitten kumpuaa ja miksei niitä tule alueilla jossa käyttää dataa.
 
Ehkä puhuttiin samasta asiasta. Kun sanoin, että kaksikaistaisella auto toimii hyvin, niin tarkoitin nimenomaan teitä jossa yksi kaista/suunta, auto reagoi merkkeihin ja käyttäytyy muutenkin pääosin odotetunlaisesti.

Monikaistaisilla, jossa se ei reagoi merkkeihin, tai sen ei pitäisi tehdä nopeuden muutoksia, se on täysin holtiton haamujarrutusten ja milloin minkäkin hyperventiloinnin takia. Ei onnistu kehällä liikennevirrassa ajaminen ilman panikointia, eikä tyhjällä motarillakaan, vaikka sitten ruuhkaisella vitostiellä toimii kuin ajatus pl. nelikaistaiset osuudet. Jokuhan sen perseilyn aiheuttaa siellä ja vaikea keksiä, että syynä olisi mikään muu kuin sysipaska karttadata tai muu täysin käsittämätön kyvyttömyys toimia yhdensuuntaisessa liikenteessä.

Kun auto ei reagoi nelikaistaisilla nopeusrajoituksiin, niin ihmetyttää miksi se ylipäänsä käyttäisi niillä mihinkään karttadataa. Ja jos ei käytä, niin mistä vitusta ne jarruttelut sitten kumpuaa ja miksei niitä tule alueilla jossa käyttää dataa.
Ne ovat haamujarrutuksia. Ne tulevat ympäristössä. Joku auto on sun kaistalla osittain, joku silta jne. Sen takia tutka poistettiin että saatiin vain yksi lähde eikä kahta. Jotta järjestelmä toimisi paremmin. Paska puhettahan tuo oli. Sen takia tutka pois koska toimitusongelmat ja saatiin halpuutettua.

Ei Tesla enää ole edelläkävijä. Elon on liikaa takertunut FSDn saavuttamiseen mikä on L2 tason räpellys, että kaikki muu jää sivuun. Perusasioita ei laiteta kuntoon. Kunhan vain autot myy ja FSD tulee vuonna 2016 niin kaikki on kunnossa.
 
Ne ovat haamujarrutuksia. Ne tulevat ympäristössä. Joku auto on sun kaistalla osittain, joku silta jne. Sen takia tutka poistettiin että saatiin vain yksi lähde eikä kahta. Jotta järjestelmä toimisi paremmin. Paska puhettahan tuo oli. Sen takia tutka pois koska toimitusongelmat ja saatiin halpuutettua.

Liian helppo selitys. Mulla on tutkat ja ei kyllä jotain pysäköintiavustimen cm-mittaria lukuunottamatta tule yhtään asiaa mieleen, jonka se kenties hanskaa paremmin kuin tutkaton.

Noita käsittämättömiä jarrutuksia tapahtuu ihan esteettömissä kohdissa. Erityisesti tuo mainittu Mikkeli-Juva moottoritie on sellainen, jossa auto elää aivan omassa rinnakkaistodellisuudessaan ilman mitään kosketuspintaa todelliseen ympäristöön. Ainoa edes jollain lailla järkeenkäypä selitys on ihan helvetin vanha ja paska karttadata, jota auto myös siellä käyttää (nopeusrajoitukset 50-100). Voihan se olla, että kuvittelee tuon normaaliksi maantieksi, mutta siinä tapauksessa puhutaan sitten jo tyyliin viisi vuotta vanhasta datasta (aika ennen moottoritien rakennusta).
Toki tuo omani on saksan tuonti, joka voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta, siihen millä teillä ja millä logiikalla tuo nyt jollain tietyillä tienpätkillä toimii (jos saksan tuonti huomioi myös motareilla jotain mitä eskimoversio ei), mutta väittäisin ainoa järkevä selitys on auton nojaaminen karttadataan, joka on sekä Googlen karttojen, että Teslan omalta osalta vanhaa paskaa.
 
Ei Tesla enää ole edelläkävijä. Elon on liikaa takertunut FSDn saavuttamiseen mikä on L2 tason räpellys, että kaikki muu jää sivuun.

FSD ei edes ideana ole mitään muuta kuin nörttien fantasiaa. Totta kyllä, että siihen ei kenenkään kannattaisi laittaa senttiäkään kiinni. Siellä on varmaan jokunen koodari, jotka voisivat jossain järkevämmissä töissä olla joskus hyödyksikin.
 
Liian helppo selitys. Mulla on tutkat ja ei kyllä jotain pysäköintiavustimen cm-mittaria lukuunottamatta tule yhtään asiaa mieleen, jonka se kenties hanskaa paremmin kuin tutkaton.

Noita käsittämättömiä jarrutuksia tapahtuu ihan esteettömissä kohdissa. Erityisesti tuo mainittu Mikkeli-Juva moottoritie on sellainen, jossa auto elää aivan omassa rinnakkaistodellisuudessaan ilman mitään kosketuspintaa todelliseen ympäristöön. Ainoa edes jollain lailla järkeenkäypä selitys on ihan helvetin vanha ja paska karttadata, jota auto myös siellä käyttää (nopeusrajoitukset 50-100). Voihan se olla, että kuvittelee tuon normaaliksi maantieksi, mutta siinä tapauksessa puhutaan sitten jo tyyliin viisi vuotta vanhasta datasta (aika ennen moottoritien rakennusta).
Toki tuo omani on saksan tuonti, joka voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta, siihen millä teillä ja millä logiikalla tuo nyt jollain tietyillä tienpätkillä toimii (jos saksan tuonti huomioi myös motareilla jotain mitä eskimoversio ei), mutta väittäisin ainoa järkevä selitys on auton nojaaminen karttadataan, joka on sekä Googlen karttojen, että Teslan omalta osalta vanhaa paskaa.
Sinulla oli tutka. Tesla poisti tuon päivityksessä ja nykyään käyttää kameraa.
 
Liian helppo selitys. Mulla on tutkat ja ei kyllä jotain pysäköintiavustimen cm-mittaria lukuunottamatta tule yhtään asiaa mieleen, jonka se kenties hanskaa paremmin kuin tutkaton.
Eikai se pysäköintiavustin nyt mitään vakkarin tutkaa ole ikinä edes käyttänyt, joten mikä ajatus tässä nyt takana on?
 
Eikai se pysäköintiavustin nyt mitään vakkarin tutkaa ole ikinä edes käyttänyt, joten mikä ajatus tässä nyt takana on?

Eiköhän tässä puhuta ihan siitä vakkarin käyttämästä radiotutkasta, jonka Tesla poisti jo vähän kauemman aikaa sitten.
 
Eiköhän tässä puhuta ihan siitä vakkarin käyttämästä radiotutkasta, jonka Tesla poisti jo vähän kauemman aikaa sitten.
Niin, siksi kysyinkin mikä ajatus tuossa lainauksessa nyt oikein on sen kirjoittajalla, koska ei niillä pysäköintisensoreilla ole mitään arpaa vakkarin toimintaan.
 
maantiet, jossa muuttujia on enemmän, klaaraa pääsääntöisesti ihan hyvin mitä nyt fillarit ja bussipysäkit vähän jännittävät välillä.
Onko se nyt jotenkin huono asia että fillarit "jännittää" (mitä tuo ikinä tarkoittaakaan)? Pakkohan sen AP:n on väistettäviin muihin tielläliikkujiin jotenkin reagoitava.
 
Pysäköinti"tutka" = USS = ultra sound scanning = ultraääniskannaus. Ei siis mitään tekemistä vakkarin tutkan kanssa.
 
Eikai se pysäköintiavustin nyt mitään vakkarin tutkaa ole ikinä edes käyttänyt, joten mikä ajatus tässä nyt takana on?

Mä en ole suoraan sanoen perehtynyt edes vähää alusta sen enempää noihin pysäkointi- kuin vakkaritutkiinkaan. Tarkoituksena oli sanoa, että tutkilla tai kameroilla ei ole mitään tekemistä tyhjällä motarilla tapahtuvan jatkuvan spedeilyn kanssa, vaan syy on lähes satavarmasti paskassa ja vanhentuneessa karttadatassa yhdistettynä paskoihin ideoihin auton ohjelmakoodissa.
 
Onko se nyt jotenkin huono asia että fillarit "jännittää" (mitä tuo ikinä tarkoittaakaan)? Pakkohan sen AP:n on väistettäviin muihin tielläliikkujiin jotenkin reagoitava.

Auto hiljentää tarpeettoman paljon vauhtia havaitessaan pientareella pyöräilijän. Ihminen ei tee näin vaan luottaa pyöräilijän pysyvän siellä pientareella.
 
Auto hiljentää tarpeettoman paljon vauhtia havaitessaan pientareella pyöräilijän. Ihminen ei tee näin vaan luottaa pyöräilijän pysyvän siellä pientareella.
Kyllä minä ainakin hiljennän. Ja toisaalta osaako se AP edes tehdä ohitusta maantiellä? Eikö sen pitäisi mennä tuossa tilanteessa kokonaan pois ja herättää kuski ohjaamaan?
 
Kyllä minä ainakin hiljennän. Ja toisaalta osaako se AP edes tehdä ohitusta maantiellä? Eikö sen pitäisi mennä tuossa tilanteessa kokonaan pois ja herättää kuski ohjaamaan?
Ihan pikkusen rohkenen epäillä, että hidastat vaikka 80km/h alueella joka kerta äkisti vauhtia kun havaitset pyöräilijöitä. Ja kyllä se osaa siinä kaistallaan pysyä, joka on kaikki mitä noissa tilanteissa pitää tehdä. Ei ne pyöräilijät pientareella oikealla ole yhtään sen lähempänä autoa kun vastaantuleva liikenne siinä vasemmalla jota auto ei pelkää.
 
2021 Audi A4:llä motarit ja maantiet menee rattiin koskematta todella mukavasti, vaikka teknologia Teslan markkinoinnin mukaan on huomattavasti Teslaa jäljessä. Rattiin puuttumista voi kaiken lisäksi säätää, jolloin voi joko itse ohjata ja avustin puuttuu vasta viivan vieressä tai sitten avustimen voi säätää ajelemaan urissa. Haamuja en muista kuin ihan yksittäisiä, ja nekin loogisia. Mielestäni pyöräilijän kanssa on yleensä ihan hyvä, että auto alkaa hidastamaan ajoissa. Oma kokemukseni on, että Tesla tekee sen törkeän myöhään ja usein liian terävästi vrt. tuo Audi, minkä takia se onkin sitten huono tapa. Teslakokemukset ovat toki jo yli vuoden vanhoja. Audin ratkaisussa vauhti alkaa todella aikaisin hiljentymään, jolloin jalan voi siirtää kaasulle ja ottaa ratista tiukemman otteen ja hoitaa tilanne järkevästi. Joskus auton vastaantullessa on jopa järkevää hidastaa tai jopa ajaa hetki perässä, koska silta tai jokin muu, minkä takia kaista ei ihan riitä ainakaan ilman ilmavirran liiallista vaikutusta pyöräilijään. Ainoat hieman heikot hetket Audille ovat risteysten kohdalle tehdyt reilut levennykset ja tietenkin tietyöt, niissä usein kannattaa ratista ottaa tiukemmin kiinni tai pudottaa avustimet pois hetkeksi.

Mun kokemuksen mukaan "jännittävä" tai "hermostunut" on aika hyvä termi Autopilotista. Sen ratkaisut eivät tunnu smoothilta, kuin ihan perustilanteissa. Erityisesti tuo VAGin ratkaisulle helppo moottorietie on erikoisen tuntuinen.

edit: Rattiin pitää tietenkin laittaa vähän hanttiin VAGillakin, tämä lienee turvallisuussäädösten vuoksi? Ei siis oikeasti rattiin koskematta mene. Lisäksi ruuhka-avustin toimii esimerkillisesti, mitä sitä vähäisesti olen päässyt käyttämään. Ruuhkassa auto matelee liikenteen mukana ilman mitään panosta, pl. pieni käden lepuuttaminen ratille. Liikennemerkkitunnistusta en käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pikkusen rohkenen epäillä, että hidastat vaikka 80km/h alueella joka kerta äkisti vauhtia kun havaitset pyöräilijöitä. Ja kyllä se osaa siinä kaistallaan pysyä, joka on kaikki mitä noissa tilanteissa pitää tehdä. Ei ne pyöräilijät pientareella oikealla ole yhtään sen lähempänä autoa kun vastaantuleva liikenne siinä vasemmalla jota auto ei pelkää.
En tietenkään hidasta äkisti koska kyllä sen pyöräilijän näkee jo kaukaa. Mutta ihan samat toimenpiteet siinä vaaditaan kuin vaikka traktorin tullessa eteen. Pitää päättää kolmesta vaihtoehdosta:
A) Käyttää ohitukseen vastaantulijoiden kaistaa, jolloin nopeutta ei tarvitse laskea
B) Käyttää samaa kaistaa, jolloin nopeutta pitää hidastaa reilusti
C) Jäädä odottamaan ohituspaikkaa jos kumpikaan ylläolevista ei mahdollista

Koska Teslan AP tuskin tätä päätöstä osaa tehdä, on luonnollista että se hidastaa ja antaa hallinnan kuskille.
 
Mä en ole suoraan sanoen perehtynyt edes vähää alusta sen enempää noihin pysäkointi- kuin vakkaritutkiinkaan. Tarkoituksena oli sanoa, että tutkilla tai kameroilla ei ole mitään tekemistä tyhjällä motarilla tapahtuvan jatkuvan spedeilyn kanssa, vaan syy on lähes satavarmasti paskassa ja vanhentuneessa karttadatassa yhdistettynä paskoihin ideoihin auton ohjelmakoodissa.
Kyllä se on se data mitä kamera antaa. Se aiheuttaa haamuja. Riittää että varjo näkyy vaikka puusta tai vastaavasta niin nytkyttelee. Huonoa softaa vain.

Jos pyöräilijä tai henkilö on pientareella AP hidastaa todella paljon ja menee ohi mutta on valmiina jarruttamaan jos tämä objekti tuleekin viivan yli. Ohituksen jälkeen alkaa kiihdyttämään mutta esim. 80 alueella tiputtaa lähelle 50 nopeuden. Eli ”jarruttaa” aika rajusti. Ei kuitenkaan poista APta.

Normaaliautoilija ajaa tasaisesti ohi.
 
Kyllä se on se data mitä kamera antaa. Se aiheuttaa haamuja. Riittää että varjo näkyy vaikka puusta tai vastaavasta niin nytkyttelee. Huonoa softaa vain.

Tämän voisi nyt joku Mikkeli-Juva väliä taajaan ajava lisäkseni varmistaa, mutta kamera ei selitä mitenkään sitä, että auto tekee tuota ihan kelistä, auringon suunnasta ja ties mistä riippumatta. Samaan aikaan ruudulla näkyvät nopeusrajoitukset ovat aivan päin helvettiä 50-60-80-100, vaikka ajetaan moottoritietä. Jos ajan tästä nyt 800km vaikka Rukalle, niin käytännössä tuo Mikkeli-Juva, ja vähemmässä määrin Helsinki-Heinola, -pätkät ovat matkalla ainoat, joilla nuo kamerat muka eläisivät täysin omaa irrallista elämäänsä. Pidän pikkuisen todennäköisyyksien vastaisena sitä, että koko pitkällä matkalla kaikki kamerasekoilut tapahtuvat aina samoissa yksittäisissä paikoissa, ja aina samoilla moottoritiellä, jotka sattumoisin ovat ne lähes ainoat nelikaistaiset pätkät matkalla. Sattumoisin nuo kaksi pätkää ovat myös sellaisia, joissa on lähivuosina ollut mittavia tietöitä (Mikkelin motari, Lahden sillat).

Edit. Ja nyt kun katson Googlen karttaa, niin tuo Mikkeli-Juva tie ei ole siinä merkitty moottoritieksi -> Paska, virheellinen, ja ei-ajantasainen karttadata, tai sitten Teslan data joka ei ymmärrä sen olevan nykyään nelikaistainen -> Autopilot toimii päin persettä.
 
Viimeksi muokattu:
Karttadata ajaa aina yli ja se on ensisijainen mitä käytetään. Laita siitä auton kuvasta palautetta.
 
Karttadata ajaa aina yli ja se on ensisijainen mitä käytetään. Laita siitä auton kuvasta palautetta.
Siihenhän tuo viittaa. En ole aiheesta riittävän kiinnostunut alkaakseni raportoimaan näitä. Oletan että joku tuolla useammin ajava on sen tehnyt.
 
Videota HW3 ja HW4 kuvanlaatueroista


Hw4 on varmasti parempi kuin hw3, mutta tuossa vertailussa voi olla ongelmia. Oon seurallut m3:n videofeediä ja se on todella paljon pakattu. Veikkaisin, että kaikkien kameroiden raakadata painetaan kuvatunnistuksen läpi, jonka jälkeen hw-kompressorin läpi. Pakattu data sitten näytetään ruudulla tai tallennetaan tikulle tjm. Hw4:n videofeediä ei välttämättä pakata niin paljoa. Näin jossain myös stillikuvavertailun, jossa suurin ero olivat värit.
 
Ja mulla tippui eduskuntavaalien aikaan nopeus fsd:llä 25 tai 30kmh:n viidenkympin alueella kun oli edustajien mainoksia tienvarret täynnä. Vastaavaa ei työmatkalla koskaan ollut käynyt ennen, ja se tapahtui monta kertaa.
 
Mitähän tuo kuski mahtoi autossa tehdä? Ei ollut täysin tilanteen tasalla?
Tämähän ehkä isoin riski noissa mitkä ajelee suht itsestään kun kuski voi puuhailla jotain aivan muuta siinä "ajaessa" mutta sitten kun systeemi ei toimikaan ihan niin hyvin ku luulis ni lopputulos tuo. Pätee siis ihan yhtälailla kaikenmerkkisiin.
Ajeleehan sitä suomessakin ihmiset ihan itse ajettavillakin päin suoja-autoja ja paloautoja mitkä vilkkuvat niin perkeleesti. Tuollaisilla muka itsestään ajavilla riski vaan kasvaa kun ei senkään vertaa tarvitsisi muka seurata liikennettä.
 
Mitähän tuo kuski mahtoi autossa tehdä? Ei ollut täysin tilanteen tasalla?
Kuski oli pienessä kännissä. Videossa kerrotaan että saanut 150 varoitusta että pidä ratista kiinni ja AP ei lopettanut ajoa kesken. Lisäksi tuodaan esiin miten mainostetaan Autopilottia kuskina mutta Tesla ei tuo esiin riittävästi että kuskin tulisi silti olla hereillä.
 
Kuski oli pienessä kännissä. Videossa kerrotaan että saanut 150 varoitusta että pidä ratista kiinni ja AP ei lopettanut ajoa kesken. Lisäksi tuodaan esiin miten mainostetaan Autopilottia kuskina mutta Tesla ei tuo esiin riittävästi että kuskin tulisi silti olla hereillä.
Siis eikö autopilot mene pois päältä jos kuski ei reagoi mitenkään? Monet muun merkkiset missä kokeillut mitä tapahtuu jos antaa auton mennä itsekseen niin ulisevat aikansa ja sitten ohjaavat tiensivuun ja soittavat hätänumeroon. Muutamat, mersu ja bemari taisivat ennen pysäytystä vähän koittaa herätellä näpäyttämällä terävästi jarrua.
 
Siis eikö autopilot mene pois päältä jos kuski ei reagoi mitenkään? Monet muun merkkiset missä kokeillut mitä tapahtuu jos antaa auton mennä itsekseen niin ulisevat aikansa ja sitten ohjaavat tiensivuun ja soittavat hätänumeroon. Muutamat, mersu ja bemari taisivat ennen pysäytystä vähän koittaa herätellä näpäyttämällä terävästi jarrua.
Kyllä AP ainakin täällä Suomessa menee. En tiedä soittaako hätänumeroon kuin kolarissa.

AP alkaa huutamaan todella kovaa jos et koske rattiin ja lopulta disabloi sen. Voit ajaa normaalisti tai jos joku sairaus iskee pitäisi vilkuttaa ja pysähtyä.
 
Kyllä AP ainakin täällä Suomessa menee. En tiedä soittaako hätänumeroon kuin kolarissa.

AP alkaa huutamaan todella kovaa jos et koske rattiin ja lopulta disabloi sen. Voit ajaa normaalisti tai jos joku sairaus iskee pitäisi vilkuttaa ja pysähtyä.
Aa jotenkin sain tuosta aiemmasta viestistä sellaisen kuvan että ap olisi ulissut 150 kertaa ja siltikään ei mene pois päältä. Ehkä jenkkimarkkinoilla toimii toisin.
 
Kuski oli pienessä kännissä. Videossa kerrotaan että saanut 150 varoitusta että pidä ratista kiinni ja AP ei lopettanut ajoa kesken. Lisäksi tuodaan esiin miten mainostetaan Autopilottia kuskina mutta Tesla ei tuo esiin riittävästi että kuskin tulisi silti olla hereillä.

Hohhoijaa! Jotenkin tuntuu, että eikö se auto tosiaan olisi voinut ajaa sivuun, jos kerran kuski ei ole enää menossa mukana. Eihän se nyt ihan amerikan temppu ole muillakaan merkeillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 367
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom