- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 8 870
Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.
Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.
On joo. Jos jotain positiivista, niin suomeen palkattu sitä autopilotti-testaajaa, niin ehkä myös tällaiset jutut edistyy paremmin myös tänne pohjolaan sen avulla. Mutta ei pidätellä hengitystä tässäkään tapauksessa.Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.
Olen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.Minkälaisia kokemuksia porukalla Model 3 RWD mallista (LFP akku) Suomen talviolosuhteissa?
Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.Kartta on ilmeisesti Google maps ja ei siinä tosiaan ole.
No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.Kaikella kunnioituksella mutta tämä oli typerä viesti, jos Bemarilla ruksit paremmat jarrut lisävarusteista niin silloin ne on erilaiset verrattuna vakioihin eikä vaan maalattu erivärisiksi.
Tässä haiskahtaa nyt aika voimakas "oman merkin" puolustus asiassa jota ei pitäisi kenenkään puolustella.
Mutta tämä on kerrottu siinä dokumentissa mistä ruksit varusteita, ei tarvitse arvailla.No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.
Käyttää kyllä mutta esim. navigointi on Teslan omaa käsialaa jne. Eli ei suoraan Googlen ominaisuudet.Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.
Edit. Eli jos Tesla käyttää Googlen karttoja ni kyllä luulisi kameroiden sijainnit näkyvän?
Kiitoksia hyvin kattavasta vastauksestaOlen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.
Eteläsuomen talvessa itsellä range on pyörinyt siellä 320-350km tienoilla työmatka-ajossa, yli 10 asteen pakkasilla oli jossain 300km tienoilla. Sen kylmempää täällä nyt ei ole ollutkaan. Reilun puolen vuoden ajamisen jälkeen ajonaikainen keskikulutus oli 15kWh/100km. Pelkän talvikauden kulutus (marraskuun alusta) nyt viimeksi katsottuna oli 18,3kWh/100km, kesällä keskikulutus oli 13kWh/100km.
Kotilatauksessa LFP-akulla ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut mitään merkitystä. Latautuu ihan normaalisti kun kotilatausta käyttää, en ole huomannut kesälatauksessa ja talvilatauksessa mitään eroa kotona. Lataustehona itsellä 1x16A.
Pikalatauksessa lämmitys kannattaa aloittaa ajoissa ja pitkään reissuun lähtiessä kannattaa käyttää ajastettua esilämmitystä kun lähtee laturista. Jos ei lämmitä riittävästi, niin ensimmäinen lataus voi mennä vähän laiskasti esim. 60kW teholla. Toinen lataushan on sitten jo nopea kun akku on lämmin sen ekan latauksen jäljiltä. Mutta jos on lämmitellyt riittävästi, niin latausteho on hyvä.
Jos omistaa kotilaturin ja talvella ei tarvitse jatkuvasti pikalatausta, niin LFP on hyvä valinta. Jos taas ajelee talvella paljon pikalatureiden varassa, niin silloin ei ole paras vaihtoehto vaan kannattaa katsoa esim. LR-mallia.
Jouluna kävi näin kun olin reissussa. Auto 10 asteen pakkasessa ilman latausta yön yli ja siitä lähtö kotiin siten että sopivalle latauspisteelle oli 40min matka. Eli ei ehtinyt lämpiämään tarpeeksi ja latausteho jäi tuohon 60kW. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkevää käyttää ajastettua esilämmitystä, jotta akku olisi lämmennyt jo ennen lähtöä paremmin. Olisi varmasti saanut paremmat tehot. Mutta ei tuolla 60kW latauksellakaan tarvinnut olla laturilla kuin 20min että sai riittävät lataukset kotiin pääsemiseksi.Ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Jatkokysymyksenä vielä, että onko tullut vastaan tilannetta jossa auto jää yöksi kylmään ~50-60% varauksella? Tuosta kun lähtee aamulla ajamaan, niin ehtiikö akku ennen seuraavaa latausta lämmetä tarpeeksi ettäs saa järkevät latausnopeudet vai onko vielä niin kylmä että ollaan ~20kW tasolla?
JAC e-JS4 testikulutus on vasemmassa ja oikeassa taulukossa eri?Ja edellisen csv-tiedoston pohjalta pyöräytetty autot järjestykseen toimintamatkan ja kulutuksen mukaan, että on helpompi plärätä tuloksia.
En tiedä onko kyseessä väärinkäsitys, mutta kyllä minun autopilot lukee nimenomaan nopeuden nopeusrajoitusmerkistä ja säätää ajoneuvon nopeuden sen mukaan. Huomasin tämän kun 60km/h merkki oli lumen peitossa niin auto jatkoi 80km/h vaikka alueella oli 60km/h rajoitus.Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Sen pitäisi päivitellä sitä myös karttadatasta. Eihän tuo tunnista esim. moottoritien nopeusmerkintöjä, eikä niitä LEDeillä varustettuja. Eihän se myöskään ymmärrä taajama loppuu / taajama alkaa merkintöjä. Eikä yliviivattua nopeusmerkintää kun siirrytään takaisin yleisrajoitukseen. Ei siihen ominaisuuteen oikein voi luottaa.En tiedä onko kyseessä väärinkäsitys, mutta kyllä minun autopilot lukee nimenomaan nopeuden nopeusrajoitusmerkistä ja säätää ajoneuvon nopeuden sen mukaan. Huomasin tämän kun 60km/h merkki oli lumen peitossa niin auto jatkoi 80km/h vaikka alueella oli 60km/h rajoitus.
Moottoritiellä ei käytä liikennemerkkejä vallitsevan nopeuden käyttöön, mutta ei käytä moni mukaan. Lieneekö syy laki vai mikä, mutta myös Hyundaissa oli sama juttu. Väite siitä ettei kameran lukemaa tietoa käytettäisi mihinkään on omakohtaisen kokemuksen mukaan yksielitteisestä väärä.Sen pitäisi päivitellä sitä myös karttadatasta. Eihän tuo tunnista esim. moottoritien nopeusmerkintöjä, eikä niitä LEDeillä varustettuja. Eihän se myöskään ymmärrä taajama loppuu / taajama alkaa merkintöjä. Eikä yliviivattua nopeusmerkintää kun siirrytään takaisin yleisrajoitukseen. Ei siihen ominaisuuteen oikein voi luottaa.
Sen lisäksi se tietysti on sitä mieltä että Länsiväylällä saa ajaa jossain kohdissa 120km/h, mutta en tiedä mistä se sen keksii.
Käyttää ensisijaisesti karttadataa. Ominaisuus tulossa vasta. Nyt Briteissä ja Saksa ja Espanja saivat hetki sitten.En tiedä onko kyseessä väärinkäsitys, mutta kyllä minun autopilot lukee nimenomaan nopeuden nopeusrajoitusmerkistä ja säätää ajoneuvon nopeuden sen mukaan. Huomasin tämän kun 60km/h merkki oli lumen peitossa niin auto jatkoi 80km/h vaikka alueella oli 60km/h rajoitus.
Teslan nykyinen kamera ei pysty lukemaan LED merkkejä laisinkaan.Sen pitäisi päivitellä sitä myös karttadatasta. Eihän tuo tunnista esim. moottoritien nopeusmerkintöjä, eikä niitä LEDeillä varustettuja. Eihän se myöskään ymmärrä taajama loppuu / taajama alkaa merkintöjä. Eikä yliviivattua nopeusmerkintää kun siirrytään takaisin yleisrajoitukseen. Ei siihen ominaisuuteen oikein voi luottaa.
Sen lisäksi se tietysti on sitä mieltä että Länsiväylällä saa ajaa jossain kohdissa 120km/h, mutta en tiedä mistä se sen keksii.
Taitaa olla ihan kova koodattua kamaa tai perustuu lämpötilaan.Tesla osaa myös moottoritiellä osaa soveltaa talvinopeusrajoituksia, mitä moni muu merkki ei osaa tehdä. Kona Electric näytti vaan itsepintaisesti 120km/h koko talven ja näin on tehnyt lähes jokainen muukin auto jolla olen ajanut. Ilmeisesti liikennedatassa tuo tieto on poimittavissa, en tunne miten ja mistä Tesla tuon päättelee.
Ei siinä dokumentissa tarkkoja speksejä lue jokaisesta asiasta. Siinä lukee "urheilulliset jarrut ja urheilullinen alusta" tai vastaavaa. Jos siellä nyt sattuu olemaan silti samat iskunvaimentimet takana kuin normimallissa, niin nostatko siitäkin haloon, kun vuonna 2006 oli myös iskarit erilaiset?Mutta tämä on kerrottu siinä dokumentissa mistä ruksit varusteita, ei tarvitse arvailla.
Kukaan ei rastita 2019 sport packagea lisävarustelistalta sen takia että vuonna 2006 saman nimisessä paketissa oli paremmat takajarrut.
Tuossa kun tuli puhetta noista varusteista niin Peugeot e-2008 (Active Pack) katosi mm. automaattisesti himmentyvä taustapeili jo tilatuista autoista samalla kun valmistaja päivitti hinnastoaan ja muutti sen maksulliseksi. Tilatuista autoista tuo varuste puuttuu vaikka se tilaushetkellä olikin vakiovaruste. Myös latauskaapeli oli poistettu toimituksista. Nyt äkkiä soittamaan iltapäivälehtiin.Ei siinä dokumentissa tarkkoja speksejä lue jokaisesta asiasta. Siinä lukee "urheilulliset jarrut ja urheilullinen alusta" tai vastaavaa. Jos siellä nyt sattuu olemaan silti samat iskunvaimentimet takana kuin normimallissa, niin nostatko siitäkin haloon, kun vuonna 2006 oli myös iskarit erilaiset?
Juuri näin. Ei ylitä uutiskynnystä, kun ei ole Teslasta kyse.Tuossa kun tuli puhetta noista varusteista niin Peugeot e-2008 (Active Pack) katosi mm. automaattisesti himmentyvä taustapeili jo tilatuista autoista samalla kun valmistaja päivitti hinnastoaan ja muutti sen maksulliseksi. Tilatuista autoista tuo varuste puuttuu vaikka se tilaushetkellä olikin vakiovaruste. Myös latauskaapeli oli poistettu toimituksista. Nyt äkkiä soittamaan iltapäivälehtiin.
Nuohan on selkeitä virheitä joista pitäisi saada hyvitys.Tuossa kun tuli puhetta noista varusteista niin Peugeot e-2008 (Active Pack) katosi mm. automaattisesti himmentyvä taustapeili jo tilatuista autoista samalla kun valmistaja päivitti hinnastoaan ja muutti sen maksulliseksi. Tilatuista autoista tuo varuste puuttuu vaikka se tilaushetkellä olikin vakiovaruste. Myös latauskaapeli oli poistettu toimituksista. Nyt äkkiä soittamaan iltapäivälehtiin.
Mikäs hevosmiestin tietotoimisto näin on kertonut? Kuulostaa taas vähän siltä, että joku on lukenut uutta hinnastoa ja tehnyt ihan omat rohkeat johtopäätökset.Tuossa kun tuli puhetta noista varusteista niin Peugeot e-2008 (Active Pack) katosi mm. automaattisesti himmentyvä taustapeili jo tilatuista autoista samalla kun valmistaja päivitti hinnastoaan ja muutti sen maksulliseksi. Tilatuista autoista tuo varuste puuttuu vaikka se tilaushetkellä olikin vakiovaruste. Myös latauskaapeli oli poistettu toimituksista. Nyt äkkiä soittamaan iltapäivälehtiin.
Tuosta voi katsoa malliksi vaikka 3-sarjan sedanin hinnastoa: https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/...innasto 1.1.2023 .pdf.asset.1672656129577.pdfEi siinä dokumentissa tarkkoja speksejä lue jokaisesta asiasta. Siinä lukee "urheilulliset jarrut ja urheilullinen alusta" tai vastaavaa. Jos siellä nyt sattuu olemaan silti samat iskunvaimentimet takana kuin normimallissa, niin nostatko siitäkin haloon, kun vuonna 2006 oli myös iskarit erilaiset?
Varmaan tarkoitit, että teki huonoilla sijoituksilla tuon 2 miljardia persnettoa. Voittoahan tuo takoi (silti) viime vuonna 10+ miljardia.Ford teki viime vuodelta 2 miljardin tappion ja myynyt melkein kokonaan rivianomistukset pois. Amazon teki kans turskaa rivianilla. Samaan aikaan ford alensi sähköautojensa hintoja. Tesla ajaa ahtaalle noita perinteisempia valmistajia. Toki ford on paremmassa kunnossa kuin numerot antoivat olettaa. Paljon tappiosta on kertaeriä/... jotka eivät ahdista ford:ia tulevaisuudessa. Ero on kuitenkin valtava teslaan, joka takoo ihan hulluja voittoja vaikka samaan aikaan kaadetaan isoa rahaa uusiin tehtaisiin yms.
Ford sinks after Q4 profits miss expectations, CEO says $2 billion left on the table
Ford shares sunk late Thursday after the automaker reported profits for the fourth quarter and full-year that missed Wall Street expectations.news.yahoo.com
Onkohan bmw, audi, vw yms. julkaisseet tulokset? Vois vertailla firmojen voitontekokykyä versus tesla ja miettiä millainen kilpailutilanne sähköautoissa on mahdollista esimerkiksi hinnoissa.
VW yllätti minut osakkeenomistajan >20% osingolla 1/2023 niin kai siellä kohtalaisesti hurisee. Toki Tsla tuottanut enemmän, samoihin aikoihin koronadipistä tuli molemmat ostettua.Onkohan bmw, audi, vw yms. julkaisseet tulokset? Vois vertailla firmojen voitontekokykyä versus tesla ja miettiä millainen kilpailutilanne sähköautoissa on mahdollista esimerkiksi hinnoissa.
Ei tehnyt, teki EBITtiä 10 miljardia, nettotulos kuitenkin 2 miljardia pakkasella.Varmaan tarkoitit, että teki huonoilla sijoituksilla tuon 2 miljardia persnettoa. Voittoahan tuo takoi (silti) viime vuonna 10+ miljardia.
VW:n q3 tulos näyttää hyvältä. 3vk päästä näyttäis tulevan uusi kvartaaliraportti ja siitä näkee sitten koko 2022 vuoden tuloksen.VW yllätti minut osakkeenomistajan >20% osingolla 1/2023 niin kai siellä kohtalaisesti hurisee. Toki Tsla tuottanut enemmän, samoihin aikoihin koronadipistä tuli molemmat ostettua.
Mitä paskaa nyt taas? Jos tilausvahvistuksella ne on niin auton saat sillä tai hintaa alas. Tesla ei tee kumpaakaan.Tuossa kun tuli puhetta noista varusteista niin Peugeot e-2008 (Active Pack) katosi mm. automaattisesti himmentyvä taustapeili jo tilatuista autoista samalla kun valmistaja päivitti hinnastoaan ja muutti sen maksulliseksi. Tilatuista autoista tuo varuste puuttuu vaikka se tilaushetkellä olikin vakiovaruste. Myös latauskaapeli oli poistettu toimituksista. Nyt äkkiä soittamaan iltapäivälehtiin.
Muotoilu. HW4 tulee CTn.Olisko hw4 sensoreita piiloteltu vai muotoiltua muutettu?
Tesla's “Project Highland” Model 3 photos hint at upcoming updates worth keeping secret
It might be justifiable to infer that Tesla's "Project Highland" Model 3 would feature exterior changes that warrant some real camouflage.www.teslarati.com
Hänen lainaama juttu puhui pelkästä ebitistä ja mainitsi voiton.Ei tehnyt, teki EBITtiä 10 miljardia, nettotulos kuitenkin 2 miljardia pakkasella.
Heidän kyllä pitäisi lavetilla ottaa auto huoltoon.Laitoin huoltotikettiin moottorin öljypumppun viasta kyssäriä että miten tuolla uskaltaa ajella pidempää matkaa ja mitenkä kun auto rajottaa 70-80km/h niin onko ok moottoritiellä huristella. Noh meni jokunen hetki ja lopputuloksena ehdottivat huollon siirtoa 15.2 -> 9.2. Hyväksyin tuon kun ei tässä ole tarvetta reissata just nyt, mutta mitenkähän olisi käynyt jos olisi oikeasti ollut tarve joku pidempi reissu tehdä piakkoin...
Oulun huolto ei edelleenkään taida olla systeemeissä oikein, näyttää että apissa ranger-huoltona kotona, mutta viestissä ohjeistivat että Kallisenkaarre 5 osotteena ja siellä ei ole asiakastiloja ainakaan vielä. Pitää kehitellä jotain neppailua, huoltoajaksi oli merkitty 8:00-12:00. Tuo Teslan koeajo ois tietenkin tuolloin . Vaikka taitaa olla taas vain 30 min slotteja...
No näin itsekin olen ajatellut että tuo rajoittaa vähän liikaa ajamista vaikka auto muuten tuntuu toimivan. Minulla ei kuitenkaan ole ollut nyt sellaisia menoja että olisi haitannut niin ei jaksa urputtaa. Mietinkin silloin alussa että mielenkiintoista nähdä hoituuko pelkällä tiketillä ns. parhaiten päin asiakasta ajatellen vai pitääkö soittaa roadsideen. No kaippa ne olisi auton hakeneet jos olisi tikettiin viestinyt että reissua pukkaa...Heidän kyllä pitäisi lavetilla ottaa auto huoltoon.
Hän puhui tappiosta joka oli siis 2 miljardia, liikevoitto oli 10 miljardia mutta siitä menee vielä korkokulut ja verot.Hänen lainaama juttu puhui pelkästä ebitistä ja mainitsi voiton.
Kokeiles nyt päästä yli siitä, että kysyin mitä hän tarkoitti, kun artikkelin luvut 2 ja 10 ei sopinut hänen tekstiinsä.Hän puhui tappiosta joka oli siis 2 miljardia, liikevoitto oli 10 miljardia mutta siitä menee vielä korkokulut ja verot.
En tiedä mitä yrität nyt kertoa. Faktat ovat seuraavat: Ford teki viime vuonna 10 miljardia oikaistua liikevoittoa mutta 2 miljardia nettotappiota. Artikkelissa puhuttiin oikaistusta liikevoitosta, nettotappio on kerrottu muualla. Tuo artikkelissa ollut 2 miljardia viittaa siihen että sen verran enemmän olisi toimarin mukaan ollut saatavilla jos firma olisi suoriutunut paremmin, artikkeli ei mainitse mistä voittotyypistä oli kysymys mutta sillä ei ole merkitystäKokeiles nyt päästä yli siitä, että kysyin mitä hän tarkoitti, kun artikkelin luvut 2 ja 10 ei sopinut hänen tekstiinsä.
Ei kannata odottaa mitään kovin kummoista tarjousta. Tarjoavat helposti 7000-8000e vähemmän kuin saisit muualta. Riippuu tietysti vähän autosta, jollekin jobbarillehan ne niitä tarjoaa eli eivät itse niitä ota.Onko kukaan tarjonnut autoaan vaihdossa Teslalle? Kauanko on kestänyt saada tarjous? Laitoin siis tilauksen jälkeen vanhan auton tiedot tuonne josko jotain tarjoaisivat(toki laitan myös autovexiin ja varmaan muuallekin) vieläkin lukee että arvoa määritetään ja tämä samalla varmaan tekee sen että mitään toimitusaika-arviotakaan ei ole. Reilu viikko sitten laitoin kuvat ym tiedot.
Tosin sinänsä ihan ok, kun muutenkin haluaisin teslan vasta huhti toukokuussa enkä nyt.
Itse myin nettiautotossa 2018 Renaultin yhdessä päivässä. Eli varmaan sopiva auto ja sopivaan hintaan menisi aivan nettiauton tai torinkin kautta.Onko kukaan tarjonnut autoaan vaihdossa Teslalle? Kauanko on kestänyt saada tarjous? Laitoin siis tilauksen jälkeen vanhan auton tiedot tuonne josko jotain tarjoaisivat(toki laitan myös autovexiin ja varmaan muuallekin) vieläkin lukee että arvoa määritetään ja tämä samalla varmaan tekee sen että mitään toimitusaika-arviotakaan ei ole. Reilu viikko sitten laitoin kuvat ym tiedot.
Tosin sinänsä ihan ok, kun muutenkin haluaisin teslan vasta huhti toukokuussa enkä nyt.
En nyt varsinaisesti oletakkaan että kauheasti tarjoavat, mutta parempi tarjota moneen paikkaan kuitenkin, eipä tuo tarjoaminen mitään maksakaan.Ei kannata odottaa mitään kovin kummoista tarjousta. Tarjoavat helposti 7000-8000e vähemmän kuin saisit muualta. Riippuu tietysti vähän autosta, jollekin jobbarillehan ne niitä tarjoaa eli eivät itse niitä ota.
Teslalta ei ilmeisesti saa rahoitusta näihin käytettyihin autoihin? Eli rahoitus pitäisi järjestää itse (=kallista)? En ainakaan linkin kautta autoon saanut ruksittua mahdollisuutta maksella rahoituksella.Tesla on saanut aika hyvin käytetyt Model 3 autot myytyä pois. On siellä silti niitä kolme, kun on tullut pari lisää.
38 000€. Valkoinen Performance, jossa vetokoukku ja EAP. 19" vanteet. Houkuttelevan hintainen