Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Usko jo kun tege kertoi että se on ihan paska langaton laturi. Ja ihan neutraalin lasien läpi ilman mitään värittynyttä ajatusmaailmaa Teslan suhteen :cigar:
Neutraalien lasien läpi sen saman kommentin olisi voinut lukea, että iphonella se Teslan lataus on hidas. Maks. 7,5 W on paska nopeus, katsoi sitä nyt minkälaisten lasien läpi tahansa. Ja taitaa suurimmassa osasta nykyisistä tesloista edelleen olla se USB-A pohjainen ratkaisu, jossa latausteho on vielä rajoitetumpi. Vain uusissa on usb-c (tai ainakin luvattu) - Herää kysymys mikseivät erikseen tarjoa magsafe-versiota ;)
 
Sattuuko muuten löytymään Model Y omistajaa jolla olisi vielä Samsung S22 Ultra puhelimena? Kiinnostaisi tietää että meneekö S22 Ultra tuohon MY:n langattomalle latausalustalle ilman ongelmia, lähinnä että lataus onnistuu
Mulla on Tesla model 3 2022 (taitaa olla sama latausalusta) ja Samsung S22 Ultra puhelimena. Hyvin menee suojakotelonkin kanssa latausalustalle ja lataus onnistuu huomattavasti nopeammalla nopeudella kun mutsin volkkarin langattomalla laturilla.
 
1675680072116.png

:hmm:
 
Vanhaa tietoa, koskee todennäköisesti pre-refresh mallia.

Paha sanoa, että mitä koskee, mutta tuo oli googlen ensimmäinen tulos. Ja mitä tulee tuohon tehoon, niin kuvottavan pitkään noita on kokonaisteholla myyty ja markkinoitu, ilmeisen onnistuneesti jopa. Teho/slotti onkin sitten yleensä 2-luurin laturissa /2. Eli jos se on Teslalla 15W, niin toi on todennäköisesti kokonaisteho ja jos se on vielä kahden luurin malli, niin sitten se on 7.5W/paikka.
 
Tarkoitat siis kylttien dataa? Kyllä ainakin AP sitä käyttää ja muuttaa ajonopeutta
Katso se uusin päivitys. Ei tue vielä kuin Britit, Saksa ja Espanja.

Nykyisellään karttadata on ensisijainen ja sen mukaan yksikaistaisella tiputetaan nopeutta ja nostetaan maks siihen milloin AP aktivoinut.
 
Uusi latausalusta ja USB-C liittimet tuli ainakin Model 3 refreshin mukana jo 2020 loppupuolella eli noin 2,5 vuotta sitten. Ainoa mikä mielestäni ratkaisee on laturin nimelliskapasiteetti, joka tässä tapauksessa on Qi-standardin maksimi. Se mitä laite kykenee vastaanottamaan on toissijaista.
Just luin artikkelin, jossa 2022 sanottiin ainakin jenkeissä vasta usb-c ja tämä laturi model 3:een tulleen (?) Sinällään ihan sama, vähäpätöinen asia koko palikka langattoman latauksen osalta. Usb-c on hyvä löytyä, koska itse ainakin käyttäisin suoraan sitä (mutta lataankin vain pakosta, muuten puhelin pysyy taskussa että kulkeutuu mukana autosta pois…)
 

katso liitettä 1043062
Kerrot faktana, että Teslassa oleva langaton laturi on "todella hidas" vaikka sen kapasiteetti ylittää monien laitteiden kyvyn ottaa virtaa vastaan. OK. Tuossa on purettu kyseinen moduuli ja todettu, että lämmönhallintaan on panostettu ja laatu on hyvä.

Induktiosilmukoita on molemmilla puolilla kaksi, jotta saadaan parempi yhteensopivuus eri kokoisille puhelimille.
Ainakin omalle iPhonelle se on hidas. Nopeammin lataan johdolla kuin tuolla. Lisäksi lämpenee jos väärin aseteltu. Ehkä ovat saaneet Yssa uuden mallin mutta 3:ssa ei ainakaan toimi.
 
Ainakin omalle iPhonelle se on hidas. Nopeammin lataan johdolla kuin tuolla. Lisäksi lämpenee jos väärin aseteltu. Ehkä ovat saaneet Yssa uuden mallin mutta 3:ssa ei ainakaan toimi.
Niinhän iPhone aina lataa nopeammin johdolla kun langattomasti? Ei se Teslaan liity mitenkään. iPhonen vastaanottama maksimi latausteho langattomasti MagSafella 15w, muuten 7.5w. Piuhalla uusimmat tukee max 27w.
 
Tesla ketjussa voi varmaan kysyä, että teslan sovelluksesta kun katsoo hintoja, niin jäsenhinnat (12,99€/kk) on luokkaa 0,34€/kwh, mutta ilman jäsenyyttä kymmenisen senttiä enemmän. Kysymys siis kuuluukin että jos omistaa teslan, niin saako automaattisesti tuon alemman hinnan, eikä tarvitse erikseen maksella mitään jäsenyyksiä?
 
Tesla ketjussa voi varmaan kysyä, että teslan sovelluksesta kun katsoo hintoja, niin jäsenhinnat (12,99€/kk) on luokkaa 0,34€/kwh, mutta ilman jäsenyyttä kymmenisen senttiä enemmän. Kysymys siis kuuluukin että jos omistaa teslan, niin saako automaattisesti tuon alemman hinnan, eikä tarvitse erikseen maksella mitään jäsenyyksiä?
Jep, alemmat hinnat vakiona Tesloille.
 
Ensimmäinen pidempi reilu tuhannen kilsan reissu takana Model Y LR:llä. Reittinä toimi Tallinna - Varsova, keli oli -2 ja -4 asteen välillä ja vauhti 80-120. Tallinnasta Riikaan mentiin lataamatta ja lähtiessä varausta oli reilu 70% ja sieltä superilta akku lähes täyteen ja Kaunasissa superilta vielä ennen yöpymistä mehua. Alimillaan kulutus oli pätkillä 14.9kWh/100 ja korkeimillaan 19.7kWh/100 ja koko pätkän keskiarvo menee johonkin 18-19 väliin (unohdin nollata tripin Tallinnassa). Oma autohistoria johon alla olevat plussat ja miinukset sekailaisesti verrattu: Octavia RS, Superb ja Kona 64 kWh.

+ Kulutus todella pientä myös pienessä pakkasessa.
+ Ohjaamon hiljaisuus jopa 120km/h vauhdissa ja ilmanlaatu auton sisällä 6/5.
+ Todella pehmeetä kyytiä tuoreilla 19" kitkoilla ja penkin mukavuus (en myöskään kaivannut lähes 2 metrisenä "sporttipenkkien" reisitukia).
+ Superchargereiden teho ja lataushelppous. (yleisesti myös latausteho vrt. Konan lataustehoon)
+ Akkuprosentin ennustaminen navigoidessa +/- 1% variaatiolla todella tarkka.

- Haamuhidastukset vakkarilla (huomasin, että teki niitä enemmän jos vauhtia oli enemmän mitä MCU:n mukainen nopeusrajoitus).
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
 
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
Noh noh, eihän nyt Tesla ketjussa voi omaa mielipidettään sanoa jos se on negatiivinen, ainoastaan kehuminen sallittua.
 
Mitä mieltä ajettavuudesta? Ajettavuuden ja alustan pitäisi olla näihin verrokkeihin verrattuna aivan luokattomalla tasolla ainakin tämän ketjun ja autolehtien mukaan? Oma mielipide: Konan alusta nieli kyllä maantien epätasaisuudet paremmin, mutta kallisteli suhteellisen voimakkaasti ja ohjaus oli tunnottomampi.
Ajettavuus ehdottomasti parempi kuin noissa verrokeissa, mutta tykkäänkin pehmeästä kyydistä eli jos kaipaa kovaa alustaa niin ei välttämättä oo oikea valinta silloin. Mun mielestä taas Kona oli paljon karumpi ja Y nieli paremmin noi baltian maanteiden möykyt. Tiedä hänestä johtuuko siitä, että Konassa on kaposemmat renkaat.
 
@tOZ Oliko auto mitä vuosimallia? MY21, 22, vai peräti 23? Puolisen vuotta jahkaillut Teslan suhteen itse.
 
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
Onkos Y Performancea sitten moitittukin oikein? Toki ne Perfin vanteet on isot, eli 19 -> 21". Uudet on toki pehmeämmällä alustalla ilmeisesti.
 
Onkos Y Performancea sitten moitittukin oikein? Toki ne Perfin vanteet on isot, eli 19 -> 21". Uudet on toki pehmeämmällä alustalla ilmeisesti.

No siis long rangen testin (y:sitä) olen lähinnä nähnyt, ja siinäkään kovuus ei ollut mieleen. Kun mennään sporttisaksalaista kovemmaksi niin muuttuu aika ilkeäksi vähän epätasaisemmalla alustalla (ko. testi siis oli 20 tuumaisilla renkailla). Samoin kuin performance malli 3:n on ollut jo todella kovilla asetuksilla.

Mutta siis esim. tämän vuoden (ja/tai viime vuoden) testejä en ole vastaavina nähnyt, että kuinka paljon ovat pehmentäneet (jota siis ovat tehneet kun käsittääkseni ovat siitä ilmoittaneetkin).

Y:n käyttäytymistä kaarteessa on mielestäni yleensä kehuttu erittäin hyväksi kokoonsa nähden. Paino näissä vaikuttaa vähän väkisin, vaikka kuinka olisi mahdollisimman alas sitä painoa yritetty saada. Toki ainakin ennen noissa oli selvästi kolmosmallia leveämmät renkaat joka lisää pitoa (ja samalla jonkin verran ääntä).

Vanhempi malli käytti myös selkeästi enemmän sähköä kuin kolmosmalli (about 20% paikkeilla ja päälle), mutta ei se tietty vielä silloinkaan kovin paha ole.

Mutta taas, en tiedä kuinka paljon ovat muuttaneet malleissaan sen jälkeen ( ja kun en ole päässyt paikallisesti koajamaan niin vaikea sanoa esim. ohjauksesta onko se edelleen niin herkkä kuin ennen ja mitä testeissä on mainittu että pitää pieniä liikkeitä tehdä ratilla jatkuvasti).

Mitä tulee "vain ostajat ja kokeilijat voivat muodostaa mielipiteen" -näkemykseen niin pidän sellaista typeränä. Useammasta eri lähteestä jos/kun ottaa näkemyksiä vastaan (ja jos on päässyt vielä joitakin malleja testaamaan) niin kyllä aika hyvin saa selvää ainakin siitä millainen ajokki se itselle olisi. Ei se toki pidempää kokemusta korvaa, mutta on tyhjää parempi sentään. Aika huoletta saa omalla ajokilla ajaa töyssyihin vähän isomman maavaran turvin ja että malli3:n maavara ainakin vierestä vaikuttaa turhan matalalta omaan käyttöön (taas hyvin subjektiivinen näkemys).
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai voi mielipiteensä tuoda esiin. Heitot tyyliin kokeilematta paskaa voi jättää tekemättä tai ainakin perustella riittävän huolellisesti. Tässäkin keskustelussa valitettavan usein näkee kommentteja, jotka perustuu joko autolehtien tai iltapäivälehtien "ammattilaisten" kirjoituksiin, ei omakohtaiseen kokemukseen.

Parinkymmenen auton kokemuksella Model 3 alusta on omasta mielestäni keskitasoa, ei loista muttei myöskään häpeä. Paljon riippuu omasta preferenssistä ja tiestöstä millä ajelee. Jonkun mielestä Toyotakin on tosi hyvä ajaa vaikka tuntuma tiehen on irrallinen ja auto seilaa ilman ohjaamista. Tähän saakka paras alusta omista ajokeista on ollut ehdottomasti BMW 5-sarjassa.
Tässä ketjussa näkee vastaavasti myös heittoja suurinpiirtein tyylillä miten Musk on jumala ja sanansa on laki, kaikki muut väärässä. Mutta se siitä offtopicista.

BMW F11:sen alustaa kyllä on ikävä tämän Model S -16 faceliftin kanssa, mikä on tietyissä tilanteissa parempi mutta taas tietyissä aivan hirveä.

Näytti muuten tulleen lisää ainakin K-Latauksen tolppia naviin valittavaksi.
 
Jahans MY LR toimituksen arvio elää edelleen, nyt takaraja siirtyi myöhemmäksi, maalis-huhtikuu siis arvio. Lienee tuo metallic silver hankala tuottaa, ei tuossa kokoonpanossa pitäisi muuta erikoista olla. Noh kaippa sitä kannattaa odottaa, ei viittis valkoiseen vaihtaa, menis töissä autot sekasin toisen teslailijan kanssa ;)

Ja olikin taas muuttunut tilanne eli nyt löytyikin VIN tilin sorsakoodista, näkyy olevan kiinanihme mikä tulee enskuun loppupuolella. Jännä ettei tuo ole vielä näkyvillä, kaiketi sitten kun rekkari tuonne ilmestyy. Ilmeisesti ottavat yhteyttä piakkoin tuon toimituksen sopimisesta. Pitänee alkaa tuon M3 myyntiä suunnittelemaan tosissaan
 
Ja olikin taas muuttunut tilanne eli nyt löytyikin VIN tilin sorsakoodista, näkyy olevan kiinanihme mikä tulee enskuun loppupuolella. Jännä ettei tuo ole vielä näkyvillä, kaiketi sitten kun rekkari tuonne ilmestyy. Ilmeisesti ottavat yhteyttä piakkoin tuon toimituksen sopimisesta. Pitänee alkaa tuon M3 myyntiä suunnittelemaan tosissaan

Eikö nuo LR:n hopea ja punainen pitänyt olla vain Saksan tehtaan värejä.. Tai no tietysti sivuilla lukee että "kehitetty berliinissä, saatavilla vain euroopassa ja lähi-idässä".
 
Eikö nuo LR:n hopea ja punainen pitänyt olla vain Saksan tehtaan värejä.. Tai no tietysti sivuilla lukee että "kehitetty berliinissä, saatavilla vain euroopassa ja lähi-idässä".

Tämä ei ole se uusi quicksilver vai mikä se väri nyt onkaan vaan vanhempi Midnight Silver Metallic. Jos tuohon olisi vaihtanut niin sitten varmaan berliinin tuotos olisi ollut....

Edit: jaa eipä tuolla Teslan sivulla ole muuta kuin tuo midnight silver... mielenkiintoista. Eikun joo eli LR ja Perf voi ottaa Quicksilver, RWD:lle sitten Midnight Silver
 
Samoin kuin performance malli 3:n on ollut jo todella kovilla asetuksilla.

Mutta siis esim. tämän vuoden (ja/tai viime vuoden) testejä en ole vastaavina nähnyt, että kuinka paljon ovat pehmentäneet (jota siis ovat tehneet kun käsittääkseni ovat siitä ilmoittaneetkin).

Y:n käyttäytymistä kaarteessa on mielestäni yleensä kehuttu erittäin hyväksi kokoonsa nähden. Paino näissä vaikuttaa vähän väkisin, vaikka kuinka olisi mahdollisimman alas sitä painoa yritetty saada. Toki ainakin ennen noissa oli selvästi kolmosmallia leveämmät renkaat joka lisää pitoa (ja samalla jonkin verran ääntä).

Vanhempi malli käytti myös selkeästi enemmän sähköä kuin kolmosmalli (about 20% paikkeilla ja päälle), mutta ei se tietty vielä silloinkaan kovin paha ole.

Mutta taas, en tiedä kuinka paljon ovat muuttaneet malleissaan sen jälkeen ( ja kun en ole päässyt paikallisesti koajamaan niin vaikea sanoa esim. ohjauksesta onko se edelleen niin herkkä kuin ennen ja mitä testeissä on mainittu että pitää pieniä liikkeitä tehdä ratilla jatkuvasti).

Mitä tulee "vain ostajat ja kokeilijat voivat muodostaa mielipiteen" -näkemykseen niin pidän sellaista typeränä. Useammasta eri lähteestä jos/kun ottaa näkemyksiä vastaan (ja jos on päässyt vielä joitakin malleja testaamaan) niin kyllä aika hyvin saa selvää ainakin siitä millainen ajokki se itselle olisi. Ei se toki pidempää kokemusta korvaa, mutta on tyhjää parempi sentään. Aika huoletta saa omalla ajokilla ajaa töyssyihin vähän isomman maavaran turvin ja että malli3:n maavara ainakin vierestä vaikuttaa turhan matalalta omaan käyttöön (taas hyvin subjektiivinen näkemys).
Oon ajanut kahta uudempaa Model 3 LR ja SR+. Eikä tuo 8/2020 Performance minusta hirmusti poikkea 19" renkailla. 20" renkailla en ole vielä ajanut.

Mökkitielle 3 Perfin (tuo 8/2020) maavara saattaa tosiaan olla liian pieni, että joutuisi parantamaan tietä, tai jättämään auton vähän kauemmaksi. Model Y tosiaan olisi kaiketi vähän suuremmalla maavaralla.
 
Mä olen miettinyt että minkälaiset talvirenkaat ja vanteet ostaisi tulevaan Y LR:n kun se alkaa saapumaan.

Haluaisin ottaa vähän korkeammat ja kapeammat renkaat kuin vakiokoko. Tällä hetkellä mietinnässä 255/55/18 ja 245/55/18 tai 235/60/18.

Syynä mukavuus, maavaran kasvattaminen ja toimiminen lumessa. Mökille mentäessä tulee välillä ajeltua hangessa.

PIkkuisen huolestuttaa että miten 235 toimisi lämpimällä säällä, että siinä mielessä voisi leveämmät olla paremmat.

Onko kenelläkään kokemuksia?
 
Mä olen miettinyt että minkälaiset talvirenkaat ja vanteet ostaisi tulevaan Y LR:n kun se alkaa saapumaan.

Haluaisin ottaa vähän korkeammat ja kapeammat renkaat kuin vakiokoko. Tällä hetkellä mietinnässä 255/55/18 ja 245/55/18 tai 235/60/18.

Syynä mukavuus, maavaran kasvattaminen ja toimiminen lumessa. Mökille mentäessä tulee välillä ajeltua hangessa.

PIkkuisen huolestuttaa että miten 235 toimisi lämpimällä säällä, että siinä mielessä voisi leveämmät olla paremmat.

Onko kenelläkään kokemuksia?
235/55/18 tai 255/50/18 on oikea koko jos ei halua mittarivirhettä.
Mitään maavaraahan noilla ei tietenkään tule.

Mitä tekemistä ilman lämpötilalla ja renkaan leveydellä on keskenään?
 
Mä olen miettinyt että minkälaiset talvirenkaat ja vanteet ostaisi tulevaan Y LR:n kun se alkaa saapumaan.

Haluaisin ottaa vähän korkeammat ja kapeammat renkaat kuin vakiokoko. Tällä hetkellä mietinnässä 255/55/18 ja 245/55/18 tai 235/60/18.

Syynä mukavuus, maavaran kasvattaminen ja toimiminen lumessa. Mökille mentäessä tulee välillä ajeltua hangessa.

PIkkuisen huolestuttaa että miten 235 toimisi lämpimällä säällä, että siinä mielessä voisi leveämmät olla paremmat.

Onko kenelläkään kokemuksia?
Ei kokemusta, mutta sen verran tietoa, että tesla irtisanoutuu takuusta kun vaihdat pienemmät renkaat siihen.
 
235/55/18 tai 255/50/18 on oikea koko jos ei halua mittarivirhettä.
Mitään maavaraahan noilla ei tietenkään tule.

Mitä tekemistä ilman lämpötilalla ja renkaan leveydellä on keskenään?

Mittarivirhe on käsittääkseni Teslalla muutama km/h alakanttiin ja kasvattamalla renkaan ympärysmittaa se osuu paremmin kohdilleen. Pitää tietysti huomioida ajonopeuden suhteen.

Kapeampi rengas antaa enemmän periksi mutkassa sivuttaissuunnassa, kun se lämpiää ja aiheuttaa epävakautta ajamiseen. Tämä tulee tietysti paremmin esille kun ympäristön lämpötila kasvaa ja nopeudet muutenkin kasvavat.

Ei kokemusta, mutta sen verran tietoa, että tesla irtisanoutuu takuusta kun vaihdat pienemmät renkaat siihen.

Jep, täytyy pistää kesärenkaat alle jos tulee vikaa mikä saattaisi aiheuttaa keskustelua.
 
Mittarivirhe on käsittääkseni muutama km/h alakanttiin ja kasvattamalla renkaan ympärysmittaa se osuu paremmin kohdilleen. Pitää tietysti huomioida ajonopeuden suhteen.

Kapeampi rengas antaa enemmän periksi mutkassa sivuttaissuunnassa, kun se lämpiää ja aiheuttaa epävakautta ajamiseen. Tämä tulee tietysti paremmin esille kun ympäristön lämpötila kasvaa ja nopeudet muutenkin kasvavat.

Joo totta tuo mutta 235 ei varsinaisesti vielä ole kovinkaan kapea rengas joten en usko että siitä mitään epävakautta aiheutuu. Ei ainakaan luulisi.
 
Mittarivirhe on käsittääkseni Teslalla muutama km/h alakanttiin ja kasvattamalla renkaan ympärysmittaa se osuu paremmin kohdilleen. Pitää tietysti huomioida ajonopeuden suhteen.

Kapeampi rengas antaa enemmän periksi mutkassa sivuttaissuunnassa, kun se lämpiää ja aiheuttaa epävakautta ajamiseen. Tämä tulee tietysti paremmin esille kun ympäristön lämpötila kasvaa ja nopeudet muutenkin kasvavat.



Jep, täytyy pistää kesärenkaat alle jos tulee vikaa mikä saattaisi aiheuttaa keskustelua.
Ei ainakaan itselläni ole mittarivirhe Y:ssä alakanttiin vaan samalla tavalla ja samansuuruisena kuin muissakin autoissani ollut. Mistä tämmöinen käsitys on syntynyt?
 
Ei ainakaan itselläni ole mittarivirhe Y:ssä alakanttiin vaan samalla tavalla ja samansuuruisena kuin muissakin autoissani ollut. Mistä tämmöinen käsitys on syntynyt?

Joo, vähän heikosti sanottu. Teslassahan on yleensä ollut aika vähän mittarivirhettä verrattuna muihin autoihin mutta nykyään sitä käsittääkseni on pari kilometriä /h. Kun renkaat vaihtaa suurempiin ympärysmitaltaan, nostaa se kuljetun matkan määrää / kierros ja vähentää mittarivirhettä tuosta parista kilometristä.
 
Ei ainakaan itselläni ole mittarivirhe Y:ssä alakanttiin vaan samalla tavalla ja samansuuruisena kuin muissakin autoissani ollut. Mistä tämmöinen käsitys on syntynyt?
Varmaan tarkoitettiin että näyttää muutaman kilsan alle todellisen, kuten autoissa yleensä. Täysin paikkansa pitävät ovat harvassa.
 
Omassa M3P vakio uberturbinet ja pirellin kesäkumet tekivät mittarivirhettä 1% mikä on aika hyvä.
 
Ei kokemusta, mutta sen verran tietoa, että tesla irtisanoutuu takuusta kun vaihdat pienemmät renkaat siihen.
Huh? Siis vaikka rengaskoko olisi säädöksien mukaan ok käyttää? Takuu on lisävakuus, mutta kuulostaa aika jyrkältä ehdolta kuluttajan suuntaan.
 
Huh? Siis vaikka rengaskoko olisi säädöksien mukaan ok käyttää? Takuu on lisävakuus, mutta kuulostaa aika jyrkältä ehdolta kuluttajan suuntaan.
Ei Teslan mukaan, jos käytät eri renkaita mitä rekkarissa, niin pitää vaihtaa orkkikset takaisin jos aikoo saada huoltoa.
 
Huh? Siis vaikka rengaskoko olisi säädöksien mukaan ok käyttää? Takuu on lisävakuus, mutta kuulostaa aika jyrkältä ehdolta kuluttajan suuntaan.
Sen verran jyrkältä, että en ainakaan itse jaksanut ruveta sooloilemaan vaan tilasin suosiolla vakiokoon talvirenkaat itselleni. Pääsee sitten helpommalla Kun vie autoa takuuseen korjauttamaan.
 
Eikö nuo sallitut (ja vaihtoehoiset) rengaskoot ole aina olleet rekisteriotteessa? Jos rengaskoko on säädöksien mukainen niin se lukee siellä?
Vai millä säädöksillä tässä nyt pelataan?
Tarkoitetaan tätä


Kun suunnittelet rengaskoon vaihtamista, tutustu ensin huolellisesti autosi rekisteriotteeseen. Rekisteriotteessa on mainittuna yleensä monia eri rengaskokoja. Vaihdettavan rengaskoon tulisikin vastata alkuperäistä kokoa, tai rekisteriotteessa mainittuja vaihtoehtoisia peruskokoja.
Vaihtaessasi rengaskokoa, muista huomioida myös autosi akselipaino. Uuden renkaan kantavuuden tulee olla yhtä suuri tai suurempi kuin autosi akselipainon puolikas. Autosi akselipaino on ilmoitettuna rekisteriotteessa.
Rekisteriotteessa ilmoitetusta leveimmästä vaihtoehdosta rengasta voi leventää 30 mm ja vannetta 26 mm, ilman että sinun tarvitsee muutoskatsastaa autosi. Vierintäkehä, eli renkaan ympärysmitta, saa muuttua maksimissaan 5 %. Auton raideleveys, eli samalla akselilla olevien renkaiden keskilinjojen välinen etäisyys, ei saa muuttua alkuperäisestä 30 mm enempää muutosten seurauksena.
Vaihtaessasi rengasokoa tästä enemmän, sinun tulee muutoskatsastaa autosi. Muutoskatsastus mahdollistaa ulkohalkaisijan suurentamisen aina 51 mm saakka, ja leveyden suurentamisen 102 mm saakka renkaan ilmoitetusta alkuperäiskoosta. Uusimmissa autoissa renkaat ovat yleensä niin suuret, ettei rengaskoon vaihtamisella suurempaan saavuteta juurikaan hyötyä.
 
Katso se uusin päivitys. Ei tue vielä kuin Britit, Saksa ja Espanja.

Nykyisellään karttadata on ensisijainen ja sen mukaan yksikaistaisella tiputetaan nopeutta ja nostetaan maks siihen milloin AP aktivoinut.

Vai onko kuitenkin niin että noissa maissa sitä ei ole vielä ollut?

2020.36 release notes:
Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.

As usual, to adjust Speed Assist settings, tap Controls > Autopilot > Speed Limit.
 

En ole niin tarkkaan Cybertruck-uutisointia seurannut, mutta minut yllätti tämä:

Halvimmillaan auton saa ennakkotietojen mukaan 40 000 dollarilla eli noin 37 000 eurolla.

Luulin että halvimmillaankin Cybetruck tulisi olemaan joku 80-100k€ auto, tiedä sitten miksi niin luulin... No, jäädään odottelemaan mitä tarkalleen noin halvassa karvalakkimallissa sitten saisi. Juu en oleta että hinta Suomessa tulisi olemaan 37k€, mutta silti.
 

En ole niin tarkkaan Cybertruck-uutisointia seurannut, mutta minut yllätti tämä:



Luulin että halvimmillaankin Cybetruck tulisi olemaan joku 80-100k€ auto, tiedä sitten miksi niin luulin... No, jäädään odottelemaan mitä tarkalleen noin halvassa karvalakkimallissa sitten saisi. Juu en oleta että hinta Suomessa tulisi olemaan 37k€, mutta silti.
Ei se kuulemma ole tulossa Eurooppaan.
 
Koskaan, vai aluksi? Tiedän ettei se nykyversiossaan kai täyttäisi jotain EU turvakriteereitä tms.

Oli miten oli, mielenkiintoista tietää mitä halvimmat versiot sisältävät, vaikka sitten Jenkeissä.
*käsittääkseni* tuon ideana on että ulkokuori on pääasiallinen jäykistävä rakenne korissa niinkuin munankuori jolloin se ei voi läpäistä esim. jalankulkuturvallisuus ym. kriteereitä.
 
Laitoin tilauksen Model Y Long Rangesta elokuussa, toissa viikolla ilmestyi sovellukseen ilmestyi toimitusaikaikkuna 10.-24.2. Pari päivää myöhemmin myös VIN päivittyi sovellukseen. Viime viikolla soittamalla sain myös rekisterinumeron selville.

Kovasti nyt odotellaan Teslan yhteydenottoa luovutuspäivän osalta, 10.2. on kuitenkin jo perjantaina :smile:
 
Laitoin tilauksen Model Y Long Rangesta elokuussa, toissa viikolla ilmestyi sovellukseen ilmestyi toimitusaikaikkuna 10.-24.2. Pari päivää myöhemmin myös VIN päivittyi sovellukseen. Viime viikolla soittamalla sain myös rekisterinumeron selville.

Kovasti nyt odotellaan Teslan yhteydenottoa luovutuspäivän osalta, 10.2. on kuitenkin jo perjantaina :smile:
Itse tilasin Y RWD reilu viikko sitten ja eilen ilmestyi toimitusaika 23.2-9.3. VIN ei ole vielä päivittynyt sovellukseen.

Mä en vieläkään ymmärrä, että miten on mahdollista, että elokuussa tilattuja autoja toimitetaan vasta nyt ja osa saa samaan aikaan tämän vuoden puolella tilailtuja autoja, eli useita kuukausia myöhemmin tilattuja autoja.
 
Itse tilasin Y RWD reilu viikko sitten ja eilen ilmestyi toimitusaika 23.2-9.3. VIN ei ole vielä päivittynyt sovellukseen.

Mä en vieläkään ymmärrä, että miten on mahdollista, että elokuussa tilattuja autoja toimitetaan vasta nyt ja osa saa samaan aikaan tämän vuoden puolella tilailtuja autoja, eli useita kuukausia myöhemmin tilattuja autoja.

RWD:n tuotantokapaaiteettiä lienee enemmän suhteessa kysyntää, jolloin nyt RWD mallia on saanut parhaimmillaan vain viikkojen toimitusajalla. LR:n suhteen tilanne myös parantunut huomattavasti (saksan kapasiteetti kasvanut, kysyntä laskenut).
 
RWD:n tuotantokapaaiteettiä lienee enemmän suhteessa kysyntää, jolloin nyt RWD mallia on saanut parhaimmillaan vain viikkojen toimitusajalla. LR:n suhteen tilanne myös parantunut huomattavasti (saksan kapasiteetti kasvanut, kysyntä laskenut).
Facebookissa on myös raportoitu, että LR mallejakin on tullut muutamissa viikoissa. Eli edelleen outoa, että osalla on tullut heinä-elokuussa tilattu LR samaan aikaan kun tammikuussa tilattu. Eikö jono purkaudu tilausjärjestyksessä?
 
Facebookissa on myös raportoitu, että LR mallejakin on tullut muutamissa viikoissa. Eli edelleen outoa, että osalla on tullut heinä-elokuussa tilattu LR samaan aikaan kun tammikuussa tilattu. Eikö jono purkaudu tilausjärjestyksessä?
Eikös siellä loppuvuodesta myös Saksasta alkanut noita LR:iä puskemaan, eli kapasitettii on varmasti noussut loppuvuodesta ja jos kapa ollut tuollin syksyllä muuten ihan tukossa ja nyt "hanat auki" niin samalla alkaa toimitukset noille jumissa olleille vanhoille ja nyt uusille tilauksille.
 
Koskaan, vai aluksi? Tiedän ettei se nykyversiossaan kai täyttäisi jotain EU turvallisuuskriteereitä tms.

Oli miten oli, mielenkiintoista tietää mitä halvimmat versiot sisältävät, vaikka sitten Jenkeissä.
Tänhetkinen CT malli ei tule koskaan eurooppaan. Elon ja huhut ovat vihjanneet, että voisi tulla uusiksi suunniteltu pienempi lava-auto, jota myytäisiin usa:n ulkopuolella. En pidättele hengitystä tän suhteen.

Vajaan kuukauden päästä kuullaan teslan uusista suunnitelmista. Uusi alusta pitäisi tulla julki tilaisuudessa. Onko uusi alusta halpisauto, oikea maastoauto(jenkit tykkää suv:eista) tai ehkä päivitetty alusta olemassaoleville malleille tai jotain muuta niin kukaan teslan ulkopuolella ei tiedä vielä.


 
Viimeksi muokattu:
Eihän Fordiltakaan saa suoraan liikkeestä F150 lava-autoa, sähköä tai polttista. Voi olla että joku jobbari tuo yhden Cybertruckin koristeeksi
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 121
Viestejä
4 419 850
Jäsenet
73 290
Uusin jäsen
Jaakkok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom