- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 539
Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.Pieni pettymys sitten tuo LFP akkuinen Model Y?
Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.Pieni pettymys sitten tuo LFP akkuinen Model Y?
En nyt löytänyt jutusta, mutta kuinka pitkälle tuo takaveto Y meni?Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.
Siellähän se taulukossa mainitaan:En nyt löytänyt jutusta, mutta kuinka pitkälle tuo takaveto Y meni?
337 km |
Eli kyllä Teslalla tehty jotain oikein, varsinkin kun ikkunapinta-alaa on enemmän varmasti enempi kuin umpikattoisessa eunukissa..Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.
Nopeaa laskettuna kulutus n. 16kwh/100km. Sehän on pirun hyvin tuon kokoiselle autolle.Eli kyllä Teslalla tehty jotain oikein, varsinkin kun ikkunapinta-alaa on enemmän varmasti enempi kuin umpikattoisessa eunukissa..
Toki saattaa olla että teslassa lämpöpumppu hirttänyt ja ajettu lasit huurussa maaliin... /s
Näköjään noikin löytyy taulukosta jos tajuaa vaan skrollata oikealle ... Itse en tajunnut kuin vahingossa.Nopeaa laskettuna kulutus n. 16kwh/100km. Sehän on pirun hyvin tuon kokoiselle autolle.
Aivan totta! Eli testin paras auto.Miten niin. Sehän pääsi pitkälle suhteessa akun kokoon. Yhtä pitkälle kun 20kWh isommalla akulla varustettu Enyaq. Koko testin pienin kulutus.
Olisi mielenkiintoista tietää että miten Y LR versio pärjäisi mutta voitaineen olettaa että siinä holilla 2WD:n ja X:n kanssa oltaisiin.Aivan totta! Eli testin paras auto.
−25,93% toimintamatkan poikkeama, eli jää aavistuksen kahdesta super isolla akulla olevasta muusta Teslasta.
Luin siis taulukkoa väärin kun tuo 16,9 testikulutus jäi huomaamatta ja vertaamatta.
Wltp:tOlisi mielenkiintoista tietää että miten Y LR versio pärjäisi mutta voitaineen olettaa että siinä holilla 2WD:n ja X:n kanssa oltaisiin.
Taitaa se aika paljon lisätä. WLTP:stä laskettuna n. 15% ero kulutuksessa LFP-mallin eduksi (samoilla vanteilla).Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.
Toyotahan veti sen nelivetoisen sähköautonsa pois tuosta testistä. Koska Toyotan mukaan nelivetoiseen tulisi juuri noita kulutus optimointeja lisää. Luultavasti siis pelkäsivät, että olisi tullut liian rumaa jälkeä testissä. Etuvetohan siinä kyllä oli mukana testattavana.Kyllähän neliveto aina nostaa kulutusta, mutta riippuen vähän toteutuksesta ei välttämättä hirveästi. Esim. tuossa talvitestissä EV6 GT pääsi aika pieneen poikkeamaan ilmoitetusta ja ko. automallissa etumoottori katkaistaan haluttaessa käytännössä kokonaan (eco moodissa) jolloin mennään puhtaasti takavetoisena. Muissa tiloissa sitten käytetään aktiivisemmin tai kytketään päälle tarvittaessa.
Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa ajomoodilla ja -tavalla on aika paljonkin merkitystä kulutukseen. Jos neljä vetävää pyörää on koko ajan niin kyllähän kulutus nousee ihan tuntuvasti.
Olihan siellä loppupuolella jo lähemmäs -20 astetta pakkasta (kaikki autot eivät edes päässeet tänne asti)En nyt tiedä, että missä olosuhteissa tuo testi tehtiin, mutta kovin pieneltä näyttävät kyllä monien autojen kulutus verrattaen siihen, mitä ne noissa suomalaisissa youtube koeajovideoissa on vaikka olleet. Eikös esimerkiksi mersun ja skodankin kulutus vaikuta aika pieniltä.
Mutta oli miten oli, niin tämä vaan vahvistaa sitä, että tuli tehtyä oikea päätös kun tilasin takaveto tesla y:n.
Eihän tuo nyt kuitenkaan varsinainen "nosto" ole, kun pelkästään palautetaan tuotanto siihen mitä se syyskuussa oli. Kova kysyntäkin on enemmän sitä, etttä hinnanalennus palautti Teslan kilpailukyvyn Kiinan sisäisellä markkinalla. Enää ei vuoda markkinaosuus.Tesla aikoo nostaa Shanghain tehtaalla tuotannon 20.000 autoon viikossa kovan kysynnän vuoksi:
Tesla China to increase Giga Shanghai output amid rising demand: report
Giga Shanghai is reportedly looking to raise its output to almost 20,000 vehicles per week for February and March.www.teslarati.com
Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.
Tällaisesta en ole kuullutkaan, että ässässä tai muissakaan Tesloissa olisi jotenkin alimitoitettu sisätilan lämmitys? Y:ssä toki on ollut ongelmia lämpöpumpun kanssa, mutta ei kait sekään liity siihen, että tehot eivät riittäisi?Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)
Saahan sen poikkeaman hyvinkin pieneksi jos alimitoittaa lämmityslaitteen vastuksen ja/tai lämpöpumpun(josta ei lisätehoa hirveästi irtoa isoilla pakkasilla)
Ei sillä etteikö Teslan suoritus olisi odotetun hyvä, onhan heillä voimalinjan optimointi selvästi alan kärkeä.
Jos oikein ymmärsin TM:n tulevaa talvitestiä, niin olikohan Bemarissa jopa 9kW ptc-vastus tarjoamassa tarvittaessa kabiiniin lämpöä. Eli jos lämppäri huutaa täydellä teholla niin poikkeama on selvästi isompi kuin autossa jossa on vaikkapa vain 5kW vastus.
Juu tuon kyllä allekirjoitan, että automatiikka ei osaa varsinkaan talviaikaan säätää lämmön jakoa parhaalla mahdollisella tavalla ja välillä joutuu manuaalisesti säätämään.En muista kenenkään moittineen S/X lämmitystehoa koskaan, missään, mutta lämmön jakoa ohjaamon sisällä joskus.
Eikä ossid mielestäni sitä tarkoittanutkaan vaan erilaista näkökulmaa.
Viime vuoden tuloksia katsellen, suunnilleen noin olisi pitänyt käydä, kuten arvelit.Wltp:t
Y LR 565km
X (Standard) 576km
X Plaid 543km (testissä mukana)
Voisi olla jopa hieman X Plaidia parempi, eli olisi voinut tulla testissä toiseksi tuo Y Long Range.
Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.
Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.Tuossa tulee taas tavallaan ilmi se tuotekehitys. (tai kehittymättömyys) PTC vastus, joka löytyy vanhoissa S/X ja taitaa olla alkupään kolmosissakin on hyvä hommassaan, mutta energiaa tuhlaava; siksi lämpöpumppu ja octovalve, että se hukkaan menevä energia voidaan hyödyntää.
Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella?
Onhan tuota tullut katseltua mutta ei ole vielä tullut laitettua eteenpäin.Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.
Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
- Raspberry Pi 4B 4GB
- GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
- 128 GB muistikortti
- 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
Katsoin tuolta sivuilta sen videon. Yllättävän hyvin näytti toimivan, joskin ehkä vähän pidempi viive ja alhaisempi ruudunpäivitysnopeus kuin natiivissa toteutuksessa.Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.
Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
- Raspberry Pi 4B 4GB
- GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
- 128 GB muistikortti
- 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella?
Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.
Ainakin itselläni mitä huomaa kun alkaa 0 tai pakkaset niin lämpö heiluu kabiinissa. TMC samaa valiteltu Plaideista. Octo säästää kustannuksissa mutta ei se vastusta korvaa.
Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.
Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.
Jos kabiinin lämpimänä pitäminen vaatii 5kW, niin sitten loput on otettava jostain muualta. Joko pyörittämällä lämpöpumppua ja pumppaamalla ulkoilmasta tai lämmittämällä isommalla teholla sitä sisäistä kiertoa josta lämpöpumppu octovalven kautta ottaa lämpöä kabiiniin.
Ei taida Mersulla olla kaduilla toimivaa ajoavustinta?Olisi kiva nähdä miten Mersu menee vs Teslan uusin FSD Beta.
Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?
Jos sellainen vielä olisi mutta ei ole.Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.
Käytännössä voisi yhtä hyvin lämmittää kabiinia PTC-lämmittimellä jos lämpöä ei pumpata lämpöpumpulla ulkoilmasta.
Selaimessa tosiaan pitää avata sivu, jonka voi toki bookmarkata, ja selain myös käsittääkseni aina avaa viimeisimmän sivun uudelleen käynnistyessään. Laitan pienen raportin tänne, kun systeemi pyörii.Toinen mikä mietityttää, että miten helppokäyttöinen tuo on? Selaimen joutuu ainakin aina avaamaan käsin, mutta meneekö kaikki muu automaattisesti? Eli RasPi on aina sähköissä ettei sitä tarvi räpeltää?
Eikös se Maxus ollut lähimpänä. Kiinalaisilta rehellistä markkinointia!On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.
Helppoa kun ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei tartte kuunnella mitään piippauksia.Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Ei ole ja ei saa.Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...Helppoa kun ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei tartte kuunnella mitään piippauksia.
Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...
Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Kartta on ilmeisesti Google maps ja ei siinä tosiaan ole.Ei ole ja ei saa.