- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 9 583
Sen takia on poistettu paljonkin osia Teslasta.Olikohan ainoastaan komponenttipulsn takia pois?
Eiköhän ultraäänikin tee paluun.
Sen takia on poistettu paljonkin osia Teslasta.Olikohan ainoastaan komponenttipulsn takia pois?
Niin tutkasta ollut koko ajan puhe vai olenko missannut jotain?Tutka ja ultraäänianturit, kaksi täysin eri asiaa. Tuossa puhuttiin nimenomaan tutkasta.
Virheitä voi tehdä kunhan ne tunnustaa ja korjaa tilanteen?Ei ollutkaan vision niin hyvä kuin fanit huutaneet
Siis he itse kysyivät että jätätkö noutamatta?Jahans justiinsa kun tuosta Myyn toimituksesta mainitsin niin tuli Teslalta kyselyä että mitenkä tehdään, haluanko että priorisoidaan vai suosiolla ensvuoteen. Ja olipa sekin mahdollisuus että voi perua koko homman eli ei ottaa vastaan ollenkaan.
Pitänee miettiä hetki, vaikka taitaa fixuin olla jättää ensvuoteen ja kattoa sitten uudemmin tuota.
Joo tuossa on optio jos ei haluakkaan. En ole kyllä mitään noista vielä klikannut että varmaan siellä on jotain kyselylomaketta yms...Siis he itse kysyivät että jätätkö noutamatta?
Koska Tesla on mitään tunnustanut?Virheitä voi tehdä kunhan ne tunnustaa ja korjaa tilanteen?
Mä olen olettanut, että virheet korjataan hw4:ssa ja oletettavasti sen mukana tulevassa uudessa sensoripaketissa.
Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaanJoo tuossa on optio jos ei haluakkaan. En ole kyllä mitään noista vielä klikannut että varmaan siellä on jotain kyselylomaketta yms...
Edit: näyttää tuo kysely tulleen muillekin, somessa oli heti monta aiheesta. Ilmeisesti autoja tulossa nyt ennen vuoden vaihdetta ja kohdentavat niille jotka voi nyt ottaa vastaan?
Sitten kun se VIN on tiedossa niin siitä pitäisi nähdä, tuossa joku dekooderi sitä varten: Tesla VIN decoder.Mistä sen sai tietää onko Saksa vai Kiina?
Toimii loistavasti. Itselläni vakioasento on pitää yksi käsi vasemmalla noin klo 7...8 paikkeilla ja kyynärpää oven kyynärnojassa. Välillä voi rohkeana vaihtaa otteen oikean käden otteeksi, jolloin käsi vastaavasti kello 4...5 paikkeilla.Mites moni ajelee tuolla autopilotilla? Onko toiminut ohjaus hyvin vai huonosti? Tänään ekaa kertaa kokeilin ja pientä harjoittelua vielä vaatii rattiote.
Kertoo jonkin verran tämän hetken markkinan ja toimitusten epävarmuudesta, jos Tesla, jonka piti olla se "The" toimitusvarma on myös melkolailla yhtä epäluotettava kuin muutkin.Alunperin auton (Model Y) piti tulla loka-marraskuussa, nyt ei ole enää edes arviota.
Kiinastahan ne rahtaa Y LR sen mitä kerkee tänne kun siellä ei markkina vedä.Kertoo jonkin verran tämän hetken markkinan ja toimitusten epävarmuudesta, jos Tesla, jonka piti olla se "The" toimitusvarma on myös melkolailla yhtä epäluotettava kuin muutkin.
Puhumattakaan jostain Ioniq5 lykkäyksistä tai joidenkin mallien 15kk+ odotusajasta.
Kai ne toimitusketjut sitten on edelleen sekaisin ja globaali kysyntä ylittää tarjonnan joten tilanne on tämä.
Lähinnä se että todellinen tesla fani joka juuri ja juuri saanut vivutettua auton itselleen osarilla on tyytyväinen vaikka valmistaja itsekkin toteaa että paska tuli.Virheitä voi tehdä kunhan ne tunnustaa ja korjaa tilanteen?
Mä olen olettanut, että virheet korjataan hw4:ssa ja oletettavasti sen mukana tulevassa uudessa sensoripaketissa.
Joo itsekin valitsin ensi vuoden, hieman haastava olisi ollut nyt joulun alla alkaa tuon vastaanottoa säätämään, jos se nyt olisi sattuntu tulemaan vielä tälle vuotta.Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaan
Tänä vuonna ei ollut mahdollista tinkiä hinnasta? Yleensä Teslalla on ollut vuoden loppuun mahdollisuus saada jotain päälle, jotta rekisteröinti näkyisi 2022 tilastoissa.Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaan
Millon tilasit ja mikä malli? Kiinnostaa missä euroopan jonot atm meneeNäköjään illallla tullut aika-arvio, 7-17 kuluvaa kuukautta eli luovutukseen tulossa. Mietityttää, mutta toisaalta ei kiinnosta tuhlata enää polttoaineeseen 3-6kk rahamäärää enää.
Tuossa Electekin trolli-artikkelissa on aika lailla vedetty mutkia suoraksi.Tesla palauttaa tutkan autoon.
Se siitä vain kameroilla olemisesta. RIP Vision.
Tesla says it is adding radar in its cars next month amid self-driving suite concerns
Tesla told the FCC that it plans to market a new radar starting next month. The move raises even more concerns about self-driving capabilities.electrek.co
Pitkillä pätkillä aina vedän tuon päälle. Viime kesänä Helsingistä Kainuuseen ja takaisin palttiarallaa 400 km suuntaansa tuo päällä. Jää hienosti kaistaa aivoille seurata liikennettä laajemmalla skaalalla ja esim. tarkkailla tien reunoja elikkojen varalta. Kainuun kapeilla teillä meni kuin junan raiteilla seuraillen nopeusrajoituksia.Mites moni ajelee tuolla autopilotilla? Onko toiminut ohjaus hyvin vai huonosti? Tänään ekaa kertaa kokeilin ja pientä harjoittelua vielä vaatii rattiote.
Kyllä, esim. Lidar on sellainen. Mutta Musk inhoaa sitä, koska ei voi myöntää olleensa väärässä (eikä Teslan osake varmaan siitä tykkäisi). Vaikka hän tuossa vanhassa twiitissä inttääkin, että "Good thing about radar is that, unlike lidar (which is visible wavelength)" niin onneksi sekään ei pidä paikkaansa. Ihan perus Muskia, laotaan tavaraa mistä ei ymmärretä (en tiedä toimiiko yksikään nykyinen Lidar näkyvän valon aallonpituudella, mutta epäilen).Musk on ollut sitä mieltä että tyypilliset adaptiivisen vakkarin tutkasensorit, jotka näkevät vain että onko edessä estettä ja mikä etäisyys siihen mahtaa olla, ovat turhia. Hyödyllisenä sen sijaan hän on pitänyt tutkaa, joka pystyy muodostamaan maailmasta korkean resoluution kuvan.
Miksi robotaksi tarvitsisi erilaisen järjestelmän kuin muut autot?Ensinnäkin, jos uutta tuotetta ollaan lanseeraamassa tammikuussa johon tuo tutka tulee niin kyseessä voi olla vaikka Robotaxi yms.
Iso kutina on silti, että tuovat tutkan tuohon kuten tuosta greenin postauksesta selviää, että X etuosaan tuo tulee samalle kohtaan kuin nykyinen ex-tutka oli.Tuossa Electekin trolli-artikkelissa on aika lailla vedetty mutkia suoraksi.
Ensinnäkin, jos uutta tuotetta ollaan lanseeraamassa tammikuussa johon tuo tutka tulee niin kyseessä voi olla vaikka Robotaxi yms. Toisekseen, tuo tutka ei tod. näk. tule olemaan samanlainen kuin muilla valmistajilla tällä hetkellä ja joka Tesloista on poistettu.
Musk on ollut sitä mieltä että tyypilliset adaptiivisen vakkarin tutkasensorit, jotka näkevät vain että onko edessä estettä ja mikä etäisyys siihen mahtaa olla, ovat turhia. Hyödyllisenä sen sijaan hän on pitänyt tutkaa, joka pystyy muodostamaan maailmasta korkean resoluution kuvan.
Ja aikaisemmin Elon on Teslan kehittelemästä tutkasta sanonut näin:
Ja tällaisesta ilmeisesti on siis kyse, näistä oli keskustelua jo syksymmällä.
Ja tämä ei myöskään tietenkään tarkoita sitä etteikö pelkkään kameraan perustuva järjestelmä mahdollistaisi autonomista ajamista, ainakin normaaleissa olosuhteissa. Lumimyrskyt ja hiekkamyrskyt yms. voivat toki olla poikkeuksia asiaan.
Täytyy sanoa että ei ainakaan näkyvästi tarjottu mitään. Jos olisi olisin toki miettinyt että voin ottaa heti alle… ilmeisesti tilastot näyttää siis jo tarpeeksi hyvältä vuoden 2022 osaltaTänä vuonna ei ollut mahdollista tinkiä hinnasta? Yleensä Teslalla on ollut vuoden loppuun mahdollisuus saada jotain päälle, jotta rekisteröinti näkyisi 2022 tilastoissa.
Jännä, kun kuitenkin varastosta näyttää saavan vaikka heti huomiseksi auton ajoon: New & Used Electric Cars | TeslaTäytyy sanoa että ei ainakaan näkyvästi tarjottu mitään. Jos olisi olisin toki miettinyt että voin ottaa heti alle… ilmeisesti tilastot näyttää siis jo tarpeeksi hyvältä vuoden 2022 osalta
Tuo 74200 YP:stä on normi hinta ilman koukkua, jota tuossa ei ole.Jännä, kun kuitenkin varastosta näyttää saavan vaikka heti huomiseksi auton ajoon: New & Used Electric Cars | Tesla
Noissakin pieni alennus (67790 vs 69190 ja 74200 vs 76790).
Eikö muka ole tyhmää poistaa ominaisuuksia ja tuoda ne ”uutena” vuoden päästä kun ne olisi voinut jo alunperin pitää ja tehdä asiat oikein?Mielessäni ajattelinkin, että Tege ilmaantuu valittamaan. Ja kas kummaa...
Toki. Parempi olisi ollut ilman poistamista. Sen takia sen tuohon nostinkin positiivisena asiana, että tulevat takaisin.Eikö muka ole tyhmää poistaa ominaisuuksia ja tuoda ne ”uutena” vuoden päästä kun ne olisi voinut jo alunperin pitää ja tehdä asiat oikein?
Tuon ensiesittelystä on ensi vuonna 15 vuotta(2008). Siitähän pitäisi Volvo-tyyliin tulla vanhamalli Classic missä on kaikki mahdolliset varusteet ja puskea kiivaasti modernia uutta. Yks hyvin kevyt facelifthän on jo ollut.Onko perusmallin Model S:ää tulossa myyntiin? Jos on niin onko hajua hinnasta?
Aikamoista Tesla/sähköautovihaa sulla monessa ketjussa. Fomottaako?Lähinnä se että todellinen tesla fani joka juuri ja juuri saanut vivutettua auton itselleen osarilla on tyytyväinen vaikka valmistaja itsekkin toteaa että paska tuli.
Ainakin tämän ketjun tesla omistajista päätellen, valmistaja saa tehdä mitä lystää, mutta kunhan pelejä on, netflix toimii ja valo show löytyy ajovaloista niin kaikki on hyvin.
Mihin lie koko lidaria käytetään Volvossa. Waymon katolla hyrrä pyörinyt jo vuosia ja sitä käytetään auton paikallistamiseen vajaan senttimetrin tarkkuudella siinä missä kameroilla tarkkuus on luokkaa 10 cm. Toimii hyvin Waymon tarkkaan valituilla, käsin hierotuilla reiteillä kun auto voi aselmoida itsensä sentin tarkasti sille reitille missä sen kuuluu olla. Käsittääkseni varsinainen ajaminen ja esteiden tunnistus ym. hoidetaan Waymossakin silti kameroilla ja tutkalla.Kohtahan tuon näkee miten lidar toimii siviililiikenteessä kun eikö siinä tulevassa EX90-Volvossa ole moinen. Jonkinmoisen pullistuman se kyllä kattolinjaan aiheuttaa.
Paitsi että näiden autojen pitää edelleen tunnistaa esteet, muut kulkijat, eläimet yms tarkasti kelistä riippumatta ja siihen ei Muskin vision only tule ikinä taipumaan.Vähän epäilen koko lidaria hyödyllisyyttä kun kuitenkaan ei ainakaan Suomessa mitään toivoa, että järjestelmälle opetettaisiin kehäteiden ulkopuolelta yhtään mitään. Koneoppiminen ja kamerat on kyllä se, millä autopilotti ratkaistaan, eikä asiaa muuksi muuta Muskin ajoittainen mopon keuliminen lupausten kanssa.
Lyhyesti ne varmistavat, että kamera ei tee kardinaalimunausta. Teslan kamerat kun sekoittavat rekkaa, moottoripyörää, sillan alustaa ja ties mitä johonkin muuhun. On se sitten että luulee kyseessä olevan kaukana oleva auto kun kyseessä onkin lähellä oleva moottoripyörä. Muoto, valot ja muut kameralla tehtävät havainnot hyötyvät kovasti jos sulla lisäksi on tarkka etäisyys siihen kohteeseen. Kameradata kun on erittäin epätarkkaa ja vaikka neuroverkkoa kuinka opetetaan niin tilanteessa vallitsevat olosuhteet sekoittavat vielä todella pitkään.. Eli toisinsanoen, mitä niillä kalliilla sensoreilla tekee, jos itse logiikka ei toimi.
Tähän nyt on yksinkertainen vastaus. Tesla ei ole hakenut lupia euroopassa noille vehkeilleen, toisin kuin esim. Merssu.Ihan omaa mutuilua, mikä ei perustu mihinkään faktaan tai tietoon autonomisesta ajamisesta, kunhan höpöttelen ja todennäköisesti olen väärässä:
Voihan se olla, että on lähtökohtaisesti hyväksytty, että yritetään saada FSD toimimaan alkuun ns. normaaleissa oloissa, joka olisi jo valtavan iso harppaus eteenpäin. Ja se voidaan tehdä kohtuuhintaisella kamerakokonaisuudella joka voidaan asentaa kaikkiin autoihin.
FSD on niin iso ongelma ratkaistavaksi, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Kun ne normaalit olosuhteet saadaan toimivalla tavalla ratkaistua, niin sen jälkeen voidaan lisätä sensoreita ratkaisemaan sitä hankalien olosuhteiden näkemistä. Hankalissa sää- ja valaistusolosuhteissa kun se ajamisen logiikka on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin siellä hyvissä olosuhteissa. Eli se kameroiden avulla toteutettu ajamisen logiikka on aika suoraan käytettävissä myös kun parempia sensoreita aletaan lisäämään ympäröivän maailman mallintamiseksi huonommissa olosuhteissa.
Jotenkin tuntuu, että väki laittaa tässä vaiheessa liikaa painoa noille tutkille. Ikäänkuin että kun autoon lisätään tutka, niin se on samantien helppo saada toimimaan autonomisena. Muttakun se autonominen ajaminen on niin paljon muutakin kuin vaan sitä että osataan mitata etäisyyksiä esineisiin: miten se eteenpäin sojottava tutka auttaa kun pitäisi risteyksessä tulkita liikennevaloja, oikealta, vasemmalta ja takaa tulevia autoja, polkupyöriä ja kävelijöitä. Ja päätellä niiden menoaikeita suhteessa omaan ajamiseen ja tieverkostoon, ymmärtää liikennemerkkejä jne.
Todennäköisesti suurin FSD:n ongelma on tällä hetkellä tämä autonomiaan liittyvä "logiikka". Eli se logiikka pitäisi pystyä ratkaisemaan ennenkuin niistä kalliista sensoreista on edes mitään lisäapua niiden kameroilla näkemisen päälle. Eli toisinsanoen, mitä niillä kalliilla sensoreilla tekee, jos itse logiikka ei toimi.
Edit: Ja se kusematta lappiin 20m/s lumimyrskyssä, traileri perässä on aikalailla viimeisimpiä niistä ongelmista, jotka autonomiseen ajamiseen keskittyvät firmat haluavat ratkaista. Tärkein ja tuottoisin autonomisen ajamisen potentiaali on jossain ihan muualla, kuin noissa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa.
Ei se näin voi oikein mennä, voi olla tilanteita joissa sinänsä ns. normaalit olosuhteet muuttuvat yhtäkkiä sellaisiksi että kamerat on ns. solmussa, esim. tie nousee siten että aurinko häikäisee suoraan kameraan eikä se näe enään normaalisti, tuleeko siitä vaan piippaus ruutuun ja että FSD ei ole enään päällä, ala ohjaamaan?FSD on niin iso ongelma ratkaistavaksi, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Kun ne normaalit olosuhteet saadaan toimivalla tavalla ratkaistua, niin sen jälkeen voidaan lisätä sensoreita ratkaisemaan sitä hankalien olosuhteiden näkemistä. Hankalissa sää- ja valaistusolosuhteissa kun se ajamisen logiikka on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin siellä hyvissä olosuhteissa. Eli se kameroiden avulla toteutettu ajamisen logiikka on aika suoraan käytettävissä myös kun parempia sensoreita aletaan lisäämään ympäröivän maailman mallintamiseksi huonommissa olosuhteissa.