Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Lisäksi tiemerkinnät ovat näkyvissä vain puolet vuodesta

Openpilot on heinäkuusta asti ajanut ilman tiemerkintöjä defaulttina, joskin ne saa asetuksista päälle halutessaan. Koko koneoppimismallin pointti on opettaa malli ajamaan kuin ihminen ja funtsia missä ihminen ajaisi milläkin hetkellä riippumatta kaistaviivoista tai yhtään mistään muustakaan. Openpilot toimii ainakin yhtä hyvin kuin Teslan vastaava, vaikka NOA vastine ei tule tarjolle ennen kuin se on oikeasti käytettävä (toisin kuin Teslalla)
 
Tähän nyt on yksinkertainen vastaus. Tesla ei ole hakenut lupia euroopassa noille vehkeilleen, toisin kuin esim. Merssu.
Varmaan tulee kohta ellei tullut jo Muskulilta valitusta että vitun valtiot ja sääntely on penaalista.

edit. Minä en vieläkään ole ymmärtänyt mikä tuossa FSD ssä on niin mullistavaa. Miulla on kolme vuotta vanha Volvo ja tuo ajelee isoilla teillä oikein nätisti itse.
Se valitti tuosta jo pari vuotta sitten.
Ongelma ei ole luvat vaan se, että itsekin määrittelevät FSDn l2:n.
 
Ei se näin voi oikein mennä, voi olla tilanteita joissa sinänsä ns. normaalit olosuhteet muuttuvat yhtäkkiä sellaisiksi että kamerat on ns. solmussa, esim. tie nousee siten että aurinko häikäisee suoraan kameraan eikä se näe enään normaalisti, tuleeko siitä vaan piippaus ruutuun ja että FSD ei ole enään päällä, ala ohjaamaan?
Todennäköisesti jotain tällaista, enkä usko että tuo huhuttu uusi tutka hirveän oleellisesti tätä muuttaa. Toki vähentänee jotain tiettyjä ongelmatapauksia.

Itse veikkaan, että Teslan nykyisten autojen "FSD" jäänee sinne autonomian tasoille 2-3 tai niiden välimaastoon. Eli kuski on aina vastuussa ja pitää olla valmis ottamaan ohjat. Ei mennä nykyautoilla tasoille 4 tai 5, jolloin tuo nykyinen kamera/sensoripaketti riittänee kohtuu hyvin. Mitään kunnolla toimivaa robotaksia noilla ei pysty tekemään.

Eli jos "uskossa", että nykyteslat tulee ajamaan 100% ilman kuskia, niin tulee pettymään. Jos taas asettaa odotukset sille tasolle, että auto osaa ajaa tavanomaiset ajo-osuudet itse ja kuski hoitaa hankalimmat paikat, niin saattaa saada kohtuu mukavasti arkiajamista avustavan järjestelmän muutaman vuoden sisään.
 
Autonomisen ajamisen järjestelmän ominaisuudet varmaan voidaan kerrostaa monella tavalla, mutta karkeimmalla tasolla kerroksia on kaksi:

  • Auton ympärillä olevan maailman tulkitseminen sensoreiden välittämän datan perusteella ja kolmiulotteisen mallin luominen sen datan perusteella auton ympärillä ja reitillä olevista kohteista. Sekä toki liikennemerkkien ja -valojen tulkitseminen.
  • Ajaminen kolmiulotteisen mallin sisällä liikennesääntöjen mukaisesti ja mahdollisimman turvallisesti.

Sensorit, kuten kamerat vs. muut sensorit vaikuttavat näistä vain ensimmäiseen kerrokseen, ja ainakin Teslan näytön omien visualisointien mukaan kamerapohjaisella järjestelmällä tuo toimii tällä hetkellä varsin hyvin. Itse olen noita FSD beta videoita jonkun verran katsellut, niin järjestelmä huomaa ja myös visualisoi esim. sen että onko tien laitaan parkkeeratun auton ovi auki vai ei.

Oman tulkintani mukaan tuo toinen kerros, eli ajamisen logiikka on se haastavampi. Ja koska Tesla tavoittelee ajamista kaikkialla, ei vain spesifisesti rajatuilla maantieteellisillä alueilla (joiden sisällä etukäteen tiedetään esim. risteysten etuajo-oikeussäännöt ja nopeudet), tätä on lähdetty tekemään koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvalla ratkaisulla. Tämäkin näyttää Teslan tapauksessa toimivan jo melko hyvin, mutta jonkin verran työtä on vielä edessä. Ehkä vuoden päästä ollaan jo lähempänä valmista. Ja joka tapauksessa sensorisetupilla ei tämän kerroksen osalta ole merkitystä.

Muutama FSD beta video jossa nuo visualisoinnit näkyvät:





Itseasiassa, näitä katselleena tulee väkisinkin mieleen että autonominen ajaminen on jo todella lähellä! Ehkä 12 - 24 kuukautta kun voidaan ottaa "FSD Beta"-ominaisuudesta tuo Beta pois?

Ja tähän kaupunki-, taajama- ja asuinalue-ajamiseen verrattuna joku moottoritie-ajaminen on lasten leikkiä ilman risteävää liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä yms.
 
Tsekkaa Chuck Turn. Siellä Teslan kaverit kävivät opettamassa useasti miten auton tulisi ajaa tuo risteys. Tesla saa asian näyttämään helpolta mutta se tieto mitä kerrotaan siellä käytiin erikseen opettamassa NNlle tuo ajo että se toimii. Siitä on erikseen maininta vielä release noteseissa. Vielä on siis matkaa, että NN ajaa itsenäisesti.

Uusin Beta sisältää single stagin joka mahdollistaa ajamisen myös moottoritiellä. Sitä ennen se mentiin vanhalla.
 
Ihme hinkummm
Autonomisen ajamisen järjestelmän ominaisuudet varmaan voidaan kerrostaa monella tavalla, mutta karkeimmalla tasolla kerroksia on kaksi:

  • Auton ympärillä olevan maailman tulkitseminen sensoreiden välittämän datan perusteella ja kolmiulotteisen mallin luominen sen datan perusteella auton ympärillä ja reitillä olevista kohteista. Sekä toki liikennemerkkien ja -valojen tulkitseminen.
  • Ajaminen kolmiulotteisen mallin sisällä liikennesääntöjen mukaisesti ja mahdollisimman turvallisesti.

Sensorit, kuten kamerat vs. muut sensorit vaikuttavat näistä vain ensimmäiseen kerrokseen, ja ainakin Teslan näytön omien visualisointien mukaan kamerapohjaisella järjestelmällä tuo toimii tällä hetkellä varsin hyvin. Itse olen noita FSD beta videoita jonkun verran katsellut, niin järjestelmä huomaa ja myös visualisoi esim. sen että onko tien laitaan parkkeeratun auton ovi auki vai ei.

Oman tulkintani mukaan tuo toinen kerros, eli ajamisen logiikka on se haastavampi. Ja koska Tesla tavoittelee ajamista kaikkialla, ei vain spesifisesti rajatuilla maantieteellisillä alueilla (joiden sisällä etukäteen tiedetään esim. risteysten etuajo-oikeussäännöt ja nopeudet), tätä on lähdetty tekemään koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvalla ratkaisulla. Tämäkin näyttää Teslan tapauksessa toimivan jo melko hyvin, mutta jonkin verran työtä on vielä edessä. Ehkä vuoden päästä ollaan jo lähempänä valmista. Ja joka tapauksessa sensorisetupilla ei tämän kerroksen osalta ole merkitystä.

Muutama FSD beta video jossa nuo visualisoinnit näkyvät:





Itseasiassa, näitä katselleena tulee väkisinkin mieleen että autonominen ajaminen on jo todella lähellä! Ehkä 12 - 24 kuukautta kun voidaan ottaa "FSD Beta"-ominaisuudesta tuo Beta pois?

Ja tähän kaupunki-, taajama- ja asuinalue-ajamiseen verrattuna joku moottoritie-ajaminen on lasten leikkiä ilman risteävää liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä yms.

Kyllä on joku fanipoika

Mersu on vissiin ainut joka on t3 saavuttanut euroopassa ja saanut sille viranomaisten hyväksynnän.
 
Mersu on vissiin ainut joka on t3 saavuttanut euroopassa ja saanut sille viranomaisten hyväksynnän.
Tämä Mersun Level 3 autonomia, jota nyt on ruvettu nostamaan esiin jonkinasteisena "lyömäaseena" Teslan FSD-yrityksiä kohtaan on kyllä aika huvittava. Drive pilottia voi siis käyttää vain ennalta määritellyillä moottoriteillä, ruuhkatilanteessa, maksimissaan 60km/h ajonopeudella siten, että edessä on toinen auto. Ei osaa vaihtaa kaistaa eikä mitään, ajaa kaistaa max 60km/h ja jarruttaa ja hidastaa edessä olevan auton tahdissa ja putoaa toiminnasta jos edessä oleva kiihdyttää yli 60 km/h nopeuteen. Ja aivan varmasti järjestelmä lopettaa toimintansa samantien kun kaistaviivoilla on lunta.

Tuo ei ole mitään sellaista, mitä Teslan ilmainen jokaiseen autoon kuuluva autopilot ei jo osaisi. Ainoa ero on, että Teslassa ratista pitää pitää kiinni, mutta mersussa voi tehdä muuta samalla. Mutta tuo mersun järjestelmän käyttöalue on niin kapea, että sitä ei käytännössä esim. suomessa pystyisi edes aktivoimaan päälle oikeastaan koskaan.
 
Mites kun teidän lahkon johtaja Elon Musk on puhunut ihan muuta tuosta FSD:stä? Eli se todellakin pitäisi toimia ilman kuskia. Robotaksia ja hakea lapset tarhasta jne. ihan itse. Auton arvo kuulemma nousee, kun se toimii Robotaksina, kun et käytä sitä ja se tienaa rahaa.
 
Tämä Mersun Level 3 autonomia, jota nyt on ruvettu nostamaan esiin jonkinasteisena "lyömäaseena" Teslan FSD-yrityksiä kohtaan on kyllä aika huvittava. Drive pilottia voi siis käyttää vain ennalta määritellyillä moottoriteillä, ruuhkatilanteessa, maksimissaan 60km/h ajonopeudella siten, että edessä on toinen auto. Ei osaa vaihtaa kaistaa eikä mitään, ajaa kaistaa max 60km/h ja jarruttaa ja hidastaa edessä olevan auton tahdissa ja putoaa toiminnasta jos edessä oleva kiihdyttää yli 60 km/h nopeuteen. Ja aivan varmasti järjestelmä lopettaa toimintansa samantien kun kaistaviivoilla on lunta.

Tuo ei ole mitään sellaista, mitä Teslan ilmainen jokaiseen autoon kuuluva autopilot ei jo osaisi. Ainoa ero on, että Teslassa ratista pitää pitää kiinni, mutta mersussa voi tehdä muuta samalla. Mutta tuo mersun järjestelmän käyttöalue on niin kapea, että sitä ei käytännössä esim. suomessa pystyisi edes aktivoimaan päälle oikeastaan koskaan.
Siinä nyt on se ero että Mersu vastaa tekeleestään mitä Tesla ei tee.

Sillä niitä hyväksyntöjä saadaan täällä vanhalla mantereella.
 
Siinä nyt on se ero että Mersu vastaa tekeleestään mitä Tesla ei tee.

Sillä niitä hyväksyntöjä saadaan täällä vanhalla mantereella.
Mitä tämä "vastaaminen" käytännössä tarkoittaa? Firman toimari saa tuomion murhasta jos mersu ajaa jonkun päälle?

Vai selviääkö noista rahalla? Mietin vaan että kuka lähtee tommoiseen mistään hinnasta? Kuitenkin et nyt henkilökohtaisesti voi tietää 100% miten järjestelmä toimii kun sitä on tehnyt tuhannet ja tuhannet ihmiset, laitat vaan puumerkkisi paperiin ja olet vastuussa. En lähtisi tuohon mistään hinnasta.

Pikku softabugi ja istut loppuelämäsi vankilassa jostain massamurhasta tms kun sadat ihmiset kuolevat kolareissa?
 
Siinä nyt on se ero että Mersu vastaa tekeleestään mitä Tesla ei tee.

Sillä niitä hyväksyntöjä saadaan täällä vanhalla mantereella.

Vastuu on kiva juttu, mutta teknisesti kyse on asiasta joka on onnistunut myynnissä olevilta autoilta ainakin 2010-luvun alusta alkaen. Kyse on niin tarkkaan rajatusta ja tavoitteltaankin vähäisestä toiminnallisuudesta, ettei siitä ole oikein mitään siltaa autonomiseen ajamiseen. Tämä ihan siitä riippumatta, miten vastuuttomasti Musk toimii. Autonomisen ajamisen kehitys tapahtuu jossain aivan muualla kuin Mersulla.
 
Vastuu on kiva juttu, mutta teknisesti kyse on asiasta joka on onnistunut myynnissä olevilta autoilta ainakin 2010-luvun alusta alkaen. Kyse on niin tarkkaan rajatusta ja tavoitteltaankin vähäisestä toiminnallisuudesta, ettei siitä ole oikein mitään siltaa autonomiseen ajamiseen. Tämä ihan siitä riippumatta, miten vastuuttomasti Musk toimii. Autonomisen ajamisen kehitys tapahtuu jossain aivan muualla kuin Mersulla.
Viittaako tämä nyt siihen että se kehitys tapahtuu Teslan "pilvessä" ja "tekoälyn" toimesta.

Edelleenkin Tesla ei ole vienyt näitä FSD autojaan mihinkään virallisiin testeihin toisin kuin Mersu.

Ja toisaalta minun Volvo ajaa ihan yhtä hyvin itsekseen valtateillä kuin tämä Teslan hämmentävä FSD.
 
Tämä Mersun Level 3 autonomia, jota nyt on ruvettu nostamaan esiin jonkinasteisena "lyömäaseena" Teslan FSD-yrityksiä kohtaan on kyllä aika huvittava. Drive pilottia voi siis käyttää vain ennalta määritellyillä moottoriteillä, ruuhkatilanteessa, maksimissaan 60km/h ajonopeudella siten, että edessä on toinen auto. Ei osaa vaihtaa kaistaa eikä mitään, ajaa kaistaa max 60km/h ja jarruttaa ja hidastaa edessä olevan auton tahdissa ja putoaa toiminnasta jos edessä oleva kiihdyttää yli 60 km/h nopeuteen. Ja aivan varmasti järjestelmä lopettaa toimintansa samantien kun kaistaviivoilla on lunta.

Tuo ei ole mitään sellaista, mitä Teslan ilmainen jokaiseen autoon kuuluva autopilot ei jo osaisi. Ainoa ero on, että Teslassa ratista pitää pitää kiinni, mutta mersussa voi tehdä muuta samalla. Mutta tuo mersun järjestelmän käyttöalue on niin kapea, että sitä ei käytännössä esim. suomessa pystyisi edes aktivoimaan päälle oikeastaan koskaan.
Se tärkein asia on että Mersu ottaa vastuun jos tuona aikana auto kolaroi. Tesla ei.
 
Se tärkein asia on että Mersu ottaa vastuun jos tuona aikana auto kolaroi. Tesla ei.
Millaisen vastuun se ottaa. Voinko siis Mersun kanssa jättää kaskon ja liikennevakuutuksen ottamatta? Herättääkö kuolleista? Kasko ja liikennevakuutus korvaa minun kolarit kunhan en tahallani niitä tee.
 
Kasko ja liikennevakuutus korvaa minun kolarit kunhan en tahallani niitä tee.
Mitä luulet onko vakuutusyhtiön mielestä tahallista huolimattomuutta, jos auto ajaa jonkun kylkeen/perään kun järjestelmä mokaa etkä ole itse tilannetta korjannut. :think:
 
Luulisin että jos hyväksytty Mersu ajaa automaatti-ajolla kolarin kaupungissa niin kuski saa sakot.

Toisaalta jos hyväksymätön Tesla ajaa itsekseen kolarin niin kuski saa syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Joku saksaa osaava voi varmaan käydä sikäläiselta liikenneviraston sivulta katsomassa ja kertoa tänne. Meillä kun ei vielä ole mitään lainsäädäntöä noiden suhteen. Kuski on vastuussa kaikesta oli auto-ajoa tai ei.
 
Mitä luulet onko vakuutusyhtiön mielestä tahallista huolimattomuutta, jos auto ajaa jonkun kylkeen/perään kun järjestelmä mokaa etkä ole itse tilannetta korjannut. :think:
Ehkäpä se pointti on juuri tuossa mitä sanoit. Jos auto on läpäissyt testit niin sitä ei lasketa tahalliseksi vaan vahingoksi. Eli lievemmäksi.
 
Millaisen vastuun se ottaa. Voinko siis Mersun kanssa jättää kaskon ja liikennevakuutuksen ottamatta? Herättääkö kuolleista? Kasko ja liikennevakuutus korvaa minun kolarit kunhan en tahallani niitä tee.
Mersu ottaa vastuun omasta L3:sta siten että käyttäjä saa tehdä sen aikana mitä haluaa. Jos tulee kolari tai muuta niin Mersun piikkiin.

Vakuutukset on pakko ottaa koska ei ole olemassa reaaliaikaista tietoa koska olet ajanut milläkin tilalla.

Ei Teslan FSD herätä kuolleista myöskään.
 
Viimeksi muokattu:
Vastuu on kiva juttu, mutta teknisesti kyse on asiasta joka on onnistunut myynnissä olevilta autoilta ainakin 2010-luvun alusta alkaen. Kyse on niin tarkkaan rajatusta ja tavoitteltaankin vähäisestä toiminnallisuudesta, ettei siitä ole oikein mitään siltaa autonomiseen ajamiseen. Tämä ihan siitä riippumatta, miten vastuuttomasti Musk toimii. Autonomisen ajamisen kehitys tapahtuu jossain aivan muualla kuin Mersulla.

Mersulla on diili nvidian kanssa. Tuon diilin lopputuloksia pitäisi tulla 2024 ulos. Voi siellä hyvinkin tapahtua mersu+nvidia akselilla itseajavissa kehitystä, jos ei sitten välit mene poikki/proggis epäonnistu. Pitäisi kai olla nvidian softa+rauta. Softapuolta kehitetään yhdessä mercedeksen kanssa. Jos joku jaksais käydä noiden puljujen avoimia työpaikkoja auki niin voisi saada paremman kuvan yhteistyön laadusta.

 
Paitsi että näiden autojen pitää edelleen tunnistaa esteet, muut kulkijat, eläimet yms tarkasti kelistä riippumatta ja siihen ei Muskin vision only tule ikinä taipumaan.

Ei varmaan nykyisillä teslan kameroilla, mutta miksi ihmeessä tarpeeksi tarkoilla kameroilla ei voisi tunnistaa kaikkia kohteita jos ihmissilmälläkin pystyy ne tunnistamaan? Jos taas tulisi eteen niin sankka lumipyry ettei kamera (tai ihminenkään) näe mihinkään, tällöin myöskään Lidar ei auta mitään. Lidar kun blockaantuu samoihin esteisiin kun kamerankin kuva, tutka sen sijaan näkisi kyllä esim sumun ja kohtalaisesti lumisateenkin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittaa takertuminen worst case skenaarioon. Jos FSD toimisi edes kesäkelissä ja yöaikaan hyvin niin sillä olisi ihan valtava merkitys maailmanlaajuisesti. Ei se iso hidaste ole, jos vaikka kaliforiassa tai teksasissa on hetkiä missä FSD lähtee pois päältä, kun on liian rankka vesisade. Onhan siellä autossa ratti edelleen. Jos auto itseajaisi edes 99.9% ajasta kalifornian kesäkelissä koti-työpaikka-marketti-koti-lasten harrasteet välin niin käyttöarvo olisi suunnattoman iso.

Suomen talvi ja muut äärimmäiset olosuhteet ovat pitkää häntää mitä ratkotaan sitten kun kalifornia, texas ja muut "helpommat" ja väkirikkaat tapaukset on ratkaistu. Suomi ja joku suomen lapin talvikelit ovat varmasti ihan se viimeinen asia mikä ratkeaa sitten joskus tai ei. Eihän FSD:ta edes saa suomessa tällä hetkellä käytettyä. Kertoo jotain suomen merkityksestä teslalle.

Ei ole vaikea kuvitella talvisensoripakettia minkä joutuisi suomessa ostamaan extrana. Tai vaihtoehtoisesti FSD+, joka maksaa enemmän ja myydään niille, joilla on pinkka kunnossa.
 
Ei varmaan nykyisillä teslan kameroilla, mutta miksi ihmeessä pelkillä tarpeeksi tarkoilla kameroilla ei voisi tunnistaa kaikkia kohteita jos ihmissilmälläkin pystyy tunnistamaan? Jos taas on vaikka niin sankka lumipyry ettei ihminenkään näe mihinkään, tällöin nimenoman Lidar ei auta mitään myöskään. Lidar blockaantuu samoihin esteisiin kun kamerankin kuva, tutka sen sijaan näkee kyllä esim sumun läpi.
Onko Teslassa enää tutkia? Eikö se ole Vision only?

Lidar näkee sumun ja lievän vesisateen läpi 250m asti. Siihen päälle tutkat ja kamerat.

Mutta hei, Tesla hoitaa kaiken tuon kameroilla ja "neuroverkolla" ;)
 
Suomen talvi ja muut äärimmäiset olosuhteet ovat pitkää häntää mitä ratkotaan sitten kun kalifornia, texas ja muut "helpommat" ja väkirikkaat tapaukset on ratkaistu. Suomi ja joku suomen lapin talvikelit ovat varmasti ihan se viimeinen asia mikä ratkeaa sitten joskus tai ei. Eihän FSD:ta edes saa suomessa tällä hetkellä käytettyä. Kertoo jotain suomen merkityksestä teslalle.

Ei ole vaikea kuvitella talvisensoripakettia minkä joutuisi suomessa ostamaan extrana. Tai vaihtoehtoisesti FSD+, joka maksaa enemmän ja myydään niille, joilla on pinkka kunnossa.
No on tässä nyt kuitenkin samalla linjalla Ruotsi, Norja, Kanada ja ne vitun Rys... anteeksi venäläiset. Mutta joo, en usko että näen talvessa itsenäisesti ajavan auton ennenkuin olen eläkkeellä. Muualla se on varmaan jo arkipäivää tuossa 30v päästä.
 
Ihmisen prosessointinopeus kameradatasta (eli silmistä 3d kuva), syvyysnäkö, tilannetaju ja reagointi yllättäviin tilanteisiin on erittäin kehittynyt visualisointi ja päätösjärjestelmä.

Megapikseleiden lisääminen ei varsinaisesti vielä auta siihen tärkeimpään. Päätöksien tekeminen epämääräisen ja hyvin vajavaisen tiedon pohjalta. Mitä tarkempia kameroita, sen enemmän tarvitset myös sitä laskentatehoa ja logiikkaa asioiden tunnistamiseen, nopeuden muutoksen yhdessä ympäristön muutosten hallintaan ja auton käyttäytymisen sovittamisen tähän.

Monet asiat jotka kuskilta tulevat intuitiivisesti (horjuvan pyöräilijän välttäminen, pihateiden varominen, tien laitaan asti tulevat puskat yms. näköesteet) vaativat aika kehittynyttä logiikkaa eikä se tapahdu kovin nopeasti. Tähän päälle tietty poikkeustapaukset tai muut toimet joita joutuu tekemään (onko auto pysähtynyt, parkissa vai jotain muuta) tai vaikka liikennesääntöjen tarpeellinen rikkominen (tiellä este, hälytysajoneuvo, lumiaurat yms. leveät kuljetukset yms.).

Automaattiajaminen ei ratkea millään yhden osa-alueen hallinnalla vaan vaatii aivan valtavasti työtä.
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa osaako Tesla ajaa Kaliforniassa työmatkat autonomisesti vai ei. Ei se kiinnosta edes Suomessa kun isoilla motareilla ja pääteillä homma onnistuu käytännössä kaistavahdin ja adaptiivisen vakionopeussäätimen yhdistelmällä.

Hyppy täyteen automaatioon on valtava mullistus, mutta osittainen automaatio on autolla ajaessa käytännössä nykyisellään täysin turha (siis nykyistä kehittyneempi). Tietty kiva jos ei tarvitse pitää käsiä raitilla vaan riittää kun pitää katseen tiessä, mutta hyödyt vähenevät todella nopeasti.

En siis toki sano, että kehittäminen pitäisi lopettaa eli ei tietenkään. Odotan innolla sitä kun auto osaa pyöritellä taajamassa itsensä paikasta a paikkaan b ja tämä toivottavasti hyvässä kelissä joskus onnistuu silmät kiinni leväten (kuskin paikalla vaikka ilman ajokorttia) siten että lainsäädäntö on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Lidarista tuli mieleen vielä yksi. Se "näkee" pimeydessä ihan yhtä hyvin kuin kauniina kesäpäivänä.
 
Tai yhtä huonosti. Lidarien resoluutio kun ei ole kovin hyvä vs. kamerat.
Lidar + kamerat näkee aina ja kaikissa tilanteissa paremmin ja tarkemmin kuin pelkät kamerat. Se lienee aikalailla itsestäänselvää.

Lidarin ainoa haitta on se, että se maksaa rahaa ja kun Tesla yrittää olla automaailman pirkka, niin mitään mikä maksaa ei voi käyttää.
 
Lidar + kamerat näkee aina ja kaikissa tilanteissa paremmin ja tarkemmin kuin pelkät kamerat. Se lienee aikalailla itsestäänselvää.

Lidarin ainoa haitta on se, että se maksaa rahaa ja kun Tesla yrittää olla automaailman pirkka, niin mitään mikä maksaa ei voi käyttää.
Lidar+kamerat+tutka...
 
Onko Teslassa enää tutkia? Eikö se ole Vision only?

Lidar näkee sumun ja lievän vesisateen läpi 250m asti. Siihen päälle tutkat ja kamerat.

Mutta hei, Tesla hoitaa kaiken tuon kameroilla ja "neuroverkolla" ;)
Aika epämääräinen väite, "250m sumun läpi", minkälaisen sumun ja kenen mukaan? Kamerathan näkevät sumussa ym. yhtä pitkälle kun ihminenkin, edelleen kysymys on että miksi se ei riittäisi? Jos joskus tulee vastaan niin vaarallinen olosuhde ettei ihminenkään voi ajaa, tällöin tietysti auto ajetaan tien sivuun.
 
Muutenkin näille jotka etsivät kaikissa tilanteissa 100% täydellisesti toimivaa autonomista ajoa, onko se edes tarpeellista nykytilanteen parantamiseksi? Vuonna 2021 suomessa kuoli tieliikenneonnettomuuksissa 225 ihmistä ja loukkaantui 3863. Jos leikitään että kaikki autot vaihettaisiin itseajaviin, ja nämä itseajavat autot tappaisivat vuodessa vaikka 100 ihmistä ja 2000 loukkaantuisi, olisitteko iloisia lukujen puolittumisesta, vai järkyttyneitä siitä miten paljon porukkaa itseajavat autot tappavat?

Eli tavoitellaanko tässä nyt täydellisyyttä kaikissa hirveimmissäkin tappokeleissä ja 0 kuolemaa, vai sitä että auto ajaisi edes ihmistä turvallisemmin? Ensimmäinen vaihtoehto ei taida olla kovin realistinen.
 
Asiaton käytös - provosoiva nollapostaus, vastaavista varoitettu jo aiemmin
Kyllä löytyi taas Teslan omistaja :D Mikä siinä nyt on niin vaikeaa hyväksyä että se 60k saippuakotelo ei ole maailman paras auto eikä Musk olekkaan Jumala.
 
? Vuonna 2021 suomessa kuoli tieliikenneonnettomuuksissa 225 ihmistä ja loukkaantui 3863. Jos leikitään että kaikki autot vaihettaisiin itseajaviin, ja nämä itseajavat autot tappaisivat vuodessa vaikka 100 ihmistä ja 2000 loukkaantuisi, olisitteko iloisia lukujen puolittumisesta, vai järkyttyneitä siitä miten paljon porukkaa itseajavat autot tappavat?

Tässä kohtaa mennään aika pitkälle laadun ja määrän määritelmiin, eikä varsinkaan pelkillä luvuilla tee vielä itsessään mitään. Noin käytännössä jo pelkästään kaikkien autojen vaihtaminen uusiin saattaisi laskea noita lukuja vastaaviksi , eli pelkkä määrällinen aleneminen ei vielä välttämättä ole mikään puolustus autonomisen ajamisen puolesta. Todennäköisesti 90-95% ko. alenemisesta voitaisiin saavuttaa jo nykyisin olemassaolevilla turvaratkaisuilla.

Mutta jos noita lukuja yleisesti haluaisi vertailla, niin sitten sitä dataa pitäisi avoimesti jakaa kaikille että lainsäädäntö voisi tehdä päätöksiä eri tapauksista miten automaattiajaminen on tilanteeseen vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Nämä ajatusloikat ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta en ole ainakaan Teslan automaattiajamisen kohdalla ollut kovin vakuuttunut, osittain siksi että kovin luotettavaa dataa sen hyödystä ei ole.

Tässäkin kohtaa kun sillä on aika iso merkitys millä tavalla ne kuolemaan johtavat onnettomuudet syntyvät. Todennäköisesti lukuja saisi tuota pienemmäksi määräämällä autoihin tehorajat joita hetkellisestikään ei saa ylittää (kuin radalla) ja myös alkolukko pakolliseksi. Onko tällaiseen lainsäädäntöön kauhean moni valmis niin tuskin.

Sinänsä Tesla rummuttaa automaattiajamisen puolesta robotakseista alkaen, mutta FSD on käytännössä vain kehittynyt ajoavustin ja sillähän sitä pitäisi myydäkin. Kun markkinointitermit laitetaan reilaan niin saavat kehittää tuotettaan kunnes se täyttää vähän vaativammat kriteerit ja hakea sitten sille lupaa (ja ottaa laillinen vastuu ongelmista).
 
Viimeksi muokattu:
Huvittaa takertuminen worst case skenaarioon. Jos FSD toimisi edes kesäkelissä ja yöaikaan hyvin niin sillä olisi ihan valtava merkitys maailmanlaajuisesti. Ei se iso hidaste ole, jos vaikka kaliforiassa tai teksasissa on hetkiä missä FSD lähtee pois päältä, kun on liian rankka vesisade. Onhan siellä autossa ratti edelleen. Jos auto itseajaisi edes 99.9% ajasta kalifornian kesäkelissä koti-työpaikka-marketti-koti-lasten harrasteet välin niin käyttöarvo olisi suunnattoman iso.

Suomen talvi ja muut äärimmäiset olosuhteet ovat pitkää häntää mitä ratkotaan sitten kun kalifornia, texas ja muut "helpommat" ja väkirikkaat tapaukset on ratkaistu. Suomi ja joku suomen lapin talvikelit ovat varmasti ihan se viimeinen asia mikä ratkeaa sitten joskus tai ei. Eihän FSD:ta edes saa suomessa tällä hetkellä käytettyä. Kertoo jotain suomen merkityksestä teslalle.

Ei ole vaikea kuvitella talvisensoripakettia minkä joutuisi suomessa ostamaan extrana. Tai vaihtoehtoisesti FSD+, joka maksaa enemmän ja myydään niille, joilla on pinkka kunnossa.
No ehkä tähän hankalimpaan takerrutaan koska teslalta lupaillaan robotakseja jne jotka tarvitsevat 100% toimivuuden tilanteesta riippumatta kun kyydissä olijat ovat vaan matkustajia.

Tai kun esitellään erilaisia malleja autoista joissa ei edes ole rattia. Tällöinkin 100% toimivuus aina ja kaikkialla on aika pakollinen ominaisuus kun manuaalinen ajo ei ole mahdollista ollenkaan.

Toki noin muuten 99,9% toimiva olisi ihan ok, tosin uskon että silloin olisi ongelmia kun ihmiset nukkuisivat takapenkillä humalassa baari illan jälkeen ja auto törttöilee liikenteessä.
 
Mercedeksen level 3 järjestelmässä on muuten radar, lidar, ultraäänitutkat, kamerat sekä näiden lisäksi mm. kosteussensori. Jos kosteussensori havaitsee, että tie on märkä, niin järjestelmä ei toimi. Myöskään tunneleita ei saa olla eikä rakennustyömaita.
 
Mercedeksen level 3 järjestelmässä on muuten radar, lidar, ultraäänitutkat, kamerat sekä näiden lisäksi mm. kosteussensori. Jos kosteussensori havaitsee, että tie on märkä, niin järjestelmä ei toimi. Myöskään tunneleita ei saa olla eikä rakennustyömaita.
No mutta Teslaahan nämä ei haittaa, niillä on kaksi kameraa ja "neuroverkko" :rofl: Mitä nyt vähän valtio kiusaa kun ei FSD hyväksytä.
 
No ehkä tähän hankalimpaan takerrutaan koska teslalta lupaillaan robotakseja jne jotka tarvitsevat 100% toimivuuden tilanteesta riippumatta kun kyydissä olijat ovat vaan matkustajia.

Tai kun esitellään erilaisia malleja autoista joissa ei edes ole rattia. Tällöinkin 100% toimivuus aina ja kaikkialla on aika pakollinen ominaisuus kun manuaalinen ajo ei ole mahdollista ollenkaan.

Toki noin muuten 99,9% toimiva olisi ihan ok, tosin uskon että silloin olisi ongelmia kun ihmiset nukkuisivat takapenkillä humalassa baari illan jälkeen ja auto törttöilee liikenteessä.

Siitä mitä elon lupailee ja mitä on toimitettu ei liene mitään väiteltävää. Faktat on todella tiukasti pöydässä ettei sitä ole saatu ulos mitä on lupailtu.

Todellisuus hämärtyy, kun keskitytään elonin lupauksiin ja värilasien takaa keskustellaan teknologiasta. Olen samoilla linjoilla kuin minnis. Mun mielestä oleellisin kysymys on voiko näönvarassa ajava auto ajaa yhtä hyvin kuin näönvarassa ajava keskivertoihminen?
  • Ihminen ajaa näön varassa, ihminen ajaa epätäydellisesti(liikenneonnettomuudet, kuolemat, läheltäpititilanteet)
    • Kaikki ihmiset eivät ole yhtä hyviä ajamaan autolla. Liikenteen seassa on F1 mestaria, huonosti näkevää lain rajamailla ajavaa pappaa ja teiniä, joka vasta sai kortin
    • Ihminen näkee vain kapealle alueelle, päätä on pyöriteltävä
    • Keskivertoihmisen näkö lienee parempi kuin kameran tarkkuus nykyisissä tesloissa
  • Auto ajaa näön varassa, auto ajaa epätäydellisesti
    • Auto voi delegoida ajamisen takaisin ihmiselle, jos tilanne niin vaatii. Auton ei tarvi olla "täydellinen" välttääkseen onnettomuuden == delegoi vastuu ihmiselle
    • Auto näkee 360 astetta koko ajan

Voiko epätäydellisesti näön varassa ajava auto ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin keskivertoihminen?

Teoriassa ihan varmasti voi auto ajaa näön varassa yhtä hyvin kuin keskivertoihminen näön varassa. Käytännössä riippuu kameroiden laadusta, algoritmeista jne. Autolla tosin on etu, että se näkee 360 astetta koko ajan toisin kuin ihminen joka näkee vain kapealle alueelle.

Saako tesla näönvarassa toimivaa autoa toimimaan yhtä hyvin kuin ihminen? Tähän ei liene kukaan varmuudella tiedä vastausta. Voi vain katsoa miten FSD on kehittynyt ja yrittää extrapoloida datasta mikä kehityksen vauhti ja suunta on.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä tässäkään tilanne ei sinänsä ole mustavalkoinen. Eihän lentokoneitakaan lennetä ilman avustimia, eikä pilottien taitoa lähdetä vertaamaan tilanteeseen ilman niitä.

Kuolleen kulman avustimet, automaattijarruttamiset ja erilaiset sensorit avustavat ajajaa. On se sitten vireystilan valvontaa, hirvieläinten havainnointia tai mitä vaan. Automaattiajamista se ei tietty ole, mutta kyllähän siinä poistetaan tai virheen tapahtuessa lievennetään joitakin ihmisajajan heikkouksia.

Automaattiajaminen on siten itselleni enemmänkin mukavuuslisä, ei niinkään turvallisuuslisä. Tätä se mielestäni Teslallakin on, mutta tuohon vähän tuo heikennyksiä noi automaattijarruttamiset yms. Siksi itse ottaisin ennemmin varmasti toimivan, mutta sitten rajatummissa käyttötapauksissa kuin nykyisen "toimii ihan jees" mutta sitten saa joskus kohtauksia. Ehkä Teslakin voisi tuollaisen lanseerata jossa järjestelmät varmasti toimivat tietyissä rajatuissa tilanteissa ja nimetä sen vaikka Premium versioksi tms. Nykytilanteessa Tesla on vähän maalannut itsensä nurkkaan kun mikään täyttä automatiikkaa pienempi askel ei istu kovin hyvin tuotteeseen.
 
Jos taas tulisi eteen niin sankka lumipyry ettei kamera (tai ihminenkään) näe mihinkään, tällöin myöskään Lidar ei auta mitään. Lidar kun blockaantuu samoihin esteisiin kun kamerankin kuva, tutka sen sijaan näkisi kyllä esim sumun ja kohtalaisesti lumisateenkin läpi.

Lidareissa on erilaisia aallonpituuksia joilla ne näkee eri tavalla, esim. tässä suomalaisessa Martti roboautossa oli sellainen lidar taajuus joka näki lumipyryssäkin.
 
Sitä minäkin mietin että miksi pitää rajoittaa siihen mitä ihminen näkee.

Aallonpituuksia voidaan nähdä eri laitteilla eri tavalla.
 
Lidarit tyypillisesti toimivat jommalla kummalla kahdesta aaltopituudesta, 905 nm ja 1550 nm. Molempiin toki sade, lumisade ja sumu vaikuttaa, enemmän kuitenkin tuohon 1550 nm aallonpituuteen, mikä on muuten edistyneempää tekniikkaa.

BTW, tuon (hitaasti ja yhdellä moottoritiepätkällä?) itsestään ajavan Mersun Lidar on tyypiltään Valeo Scala Gen 2, jonka resoluutio on niinkin huima kuin 652x16@25Hz. En uskaltaisi moisella lähteä mitään kovin kummoista objektin tunnistusta lähteä virittelemään...

Nykyisessäkin Teslan kamerasysteemissä nuo kamerat ovat 1.2 Mpix (1280x960) @ 36 Hz. Ja ensi vuonna HW4:n yhteydessä huhujen mukaan Tesloihin tulee 5 Mpix kamerat.

Kamerat ovat resoluutioltaan niin paljon parempia että mitä hyötyä tuollaisesta karkean resoluution sensorista edes olisi? Tuollainen toisi vaan turhaa kohinaa järjestelmään.
 
Kamerat riitäs paree jos ne ois auton sisällä, ei rapaantus niin herkästi. Sit ei enää tarvis ku mallintaa ihmisen näköaistin toimintaa ja aivojen kuvan ja päätöksen teko.

Miksei ole jo valmista :P
 
Kamerat ovat resoluutioltaan niin paljon parempia että mitä hyötyä tuollaisesta karkean resoluution sensorista edes olisi? Tuollainen toisi vaan turhaa kohinaa järjestelmään.

No jos lidarista puhutaan, niin se sama hyöty kuin heikompia kameroita vastaankin:

"Another advantage of LiDAR is that it gives self-driving cars a three-dimensional image to work with. LiDAR is extremely accurate compared to cameras because the lasers aren’t fooled by shadows, bright sunlight or the oncoming headlights of other cars."

"Finally, LiDAR saves computing power. LiDAR can immediately tell the distance to an object and direction of that object, whereas a camera-based system must first ingest the images and then analyze those images to determine the distance and speed of objects, requiring far more computational power."


(Lainaukset täältä:
LiDAR vs. Cameras for Self Driving Cars - What's Best? - AutoPilot Review )

Kohina ei ole samalla tasolla kuin kameroissa, jossa kaikki pitää prosessoida ja laskea. Toki voidaan kysyä onko lidar -datan sitominen kameradataan yhtään sen helpompaa kuin pelkkien kameroiden data. Itse en osaa tuohon sanoa juuta tai jaata, mutta pelkillä kameroilla menetetään dataa joka pitää erikseen laskea, joten tottakai sitä rautaa pitää heittää ongelmaan lisää että ei lasketa väärin.
 
Lidarit tyypillisesti toimivat jommalla kummalla kahdesta aaltopituudesta, 905 nm ja 1550 nm. Molempiin toki sade, lumisade ja sumu vaikuttaa, enemmän kuitenkin tuohon 1550 nm aallonpituuteen, mikä on muuten edistyneempää tekniikkaa.

Käännetty ensimmäistä Googlen hakutuloksesta, mutta..

BTW, tuon (hitaasti ja yhdellä moottoritiepätkällä?) itsestään ajavan Mersun Lidar on tyypiltään Valeo Scala Gen 2, jonka resoluutio on niinkin huima kuin 652x16@25Hz. En uskaltaisi moisella lähteä mitään kovin kummoista objektin tunnistusta lähteä virittelemään...

Nykyisessäkin Teslan kamerasysteemissä nuo kamerat ovat 1.2 Mpix (1280x960) @ 36 Hz. Ja ensi vuonna HW4:n yhteydessä huhujen mukaan Tesloihin tulee 5 Mpix kamerat.

Kamerat ovat resoluutioltaan niin paljon parempia että mitä hyötyä tuollaisesta karkean resoluution sensorista edes olisi? Tuollainen toisi vaan turhaa kohinaa järjestelmään.

Et ole tainnut ymmärtää eroa kameran ja lidarin välillä. Ensinnäkin, megapikselit eivät ole ainoa asia, jota tarvitaan tunnistuksessa - vaan myös sitä valoa on sinne kennolle saatava tarpeeksi. Siellä voi olla vaikka 50Mpix kamera, mutta jos kennon koko on 1/3,2" niin yksittäisiä pikseleitä ei pysty käyttämään, johtuen niiden liian pienestä valomäärästä ja diffraktiosta. Toisekseen, kennon valoa vähentää vielä bayer-layer, jolloin jokaiselle pikselille tulee perille vain neljäsosa kaikesta valosta (loput suodatetaan pois).

Lidarissa ei ole tätä ongelmaa, eikä Lidar perustu siihen että se odottaa tulevaa valoa (jota joko tulee, tai ei tule - pimeällä sitä tulee kovin heikosti). Lidarissa kuvataan takaisin tulevaa keilaa, jota se itse lähettää. Eikä sillä ole tärkeätä tunnistaa objekteja, vaan sillä on tärkeää tunnistaa etäisyyttä ja liikettä, asioita joihin kameran sensori taas ei luotettavasti kykene (kaikki kameralla perustuvat mittaukset ovat arveluita miten asiat voisivat olla, ne lasketaan muutoksista - ja ne eivät ole sen takia tarkkoja). Sillähän ei varsinaisesti ajamiseen ole mitään merkitystä onko edessä rekka, auto, moottoripyörä vai sillan kaide, kunhan tiedetään luotettavasti että edessä on jotain minkä läpi ei voi mennä.

Ei sitä lidaria käytetä siihen, että vain tunnistetaan missä kohtaa tietä on, sillä tunnistetaan myös minkä etäisyyden päässä asiat ovat. Ja se pystyy tekemään sen tarkasti ja luotettavasti, jokaisen 625 pikselin verran vaikkapa. 25 kertaa sekunnissa riittää siihen aivan mainiosti, auto ei liiku niin nopeasti etteikö kahden yksittäisen keilauksen välillä olevaa dataa voisi käyttää. Kamerapohjainen järjestelmä ei pysty tunnistamaan etäisyyksiä, se ei edes pysty järkevästi tarkentamaan koko kantamalle (Teslassakin käytetään kiinteätä tarkennusetäisyyttä, joka tarkoittaa aina kompromissia miltä etäisyydeltä "valo" on tarkimmillaan). Eikä kamerassa riitä valo-olosuhteiden muuttuessa rajusti DR (esim. aurinko paistaa ja tulee sillan alle, jossa on pimeää), jolloin kamera ei yksinkertaisesti näe sinne luotettavasti. Sitten ihmetellään miksi esineet, joihin törmätään voi olla paikallaan - vaikkapa ne kuuluisat paloautot joihin Teslat törmäilee tien reunassa. Tai miksi haamujarrutellaan tai ohjataan sillan seinään - asioita joihin ihminen ei kompastuisi.

Lidar ei ole kamera jolla yritetään ottaa hienoja selfieitä, niiden kahden vertailu jonkun resoluution kautta kuvastaa on suorastaan naurettavaa. Edes kahden sensorin vertailu resoluution kautta ei ole järkevää. Teslan nykyiset kamerat on muuten samoja joita löysit puhelimista - vuodelta 2007, eli state-of-the-art kuten Musk mainostaisi. Puhumattakaan, etteivät Teslat edes näe 360 astetta, joten niillä on ikäviä katvealueita. Esim. etusivuille ne eivät näe ollenkaan, jonka takia nuo FSD:t ryömivät pitkälle risteyksessä.
 
Huvittaa takertuminen worst case skenaarioon.

No tätähän se vähän on. Kun pitäisi mennä kuin lentokone autopilotilla koko ajan ilman, että pilotin ei tarvitse koskaan puuttua lentoon. Ai niin, tarvitseehan pilotinkin välillä puuttua asioihin lennon onnistumiseksi. Mutta tässä Teslan/ajoavustimien ylipäätään tapauksissa vain 100% on riittävä?

Oman auton ”autopilot” ajaa sujuvasti isompia väyliä. Nopeuden joudun itse säätämään ja kaistat vaihtamaan. Lisäksi minun pitää tietää mihin olen menossa ja huolehtia reitin seuraamisesta sen mukaan. Mutta vaikka avustin on Teslan vastaavaan nähden todella alkeellinen, niin 90% pidemmistä matkoista se kuitenkin huolehtii menosta.

Tämä on ollut itselle todella hyvä asia ja helpottanut pidempien matkojen tekoa siinä määrin, että mökkimatkat menevät nykyisin paljon aiempaa kevyemmin.

Jotenkin näissä keskusteluissa harvoin peilautuu käytännön asiat ja kokemukset. Teoreettiset lillukan varret ovat paljon mielenkiintoisempia havaintojeni mukaan. Tämä voi myös johtua siitä, ettei osalla keskustelijoista ole käytännön kokemuksia joista puhua, jolloin pitää keskittyä siihen mitä netti meille tarjoilee?

Tulevaisuudessa en odota, että autoni vuosiin hakisi minut töistä tai ajelisi nukkuessani taksia. Mutta minulle tuollainen järkevästi 90% ajasta reitin mukaan ajava järjestelmä olisi todella mukava. Valmistajalla ei ole väliä.
 
Tavalliselle pulliaiselle sana autopilot on magiaa, eikä ymmärretä että lentokoneesakin pilotti valvoo menoa.

Elon toki pahensi tilannetta höpisemällä robotaksista ja FSD ominaisuuksista liian leveästi.

Teslan tapauksessa liikaa peilataan yhden miehen horinoiden perusteella.

Ite suodatin yhden miehen mainokset ekaa autoa ostaessa jo, en usko että tekoäly saadaan ihan hetkessä niin kovalle tasolle et lukee maisemaa ku ihminen. Ihmisellä asia perustuu niin paljon aivojen tekemään näppärään ennakoitiin ja arvauksiin et koneen älyllä ei siihen vielä varmaa. 5-10v aikana päästä.

Itellä ässän autopilot 2.5 raudalla EAP laajennuksella ajaa oikein hyvin kevät - kesä - syksy kauden.

Ja on iso apu koska oikean kintun vammaa hankaloittaa ajamista ilman vakkaria tms.

Talvella sit pelkän vakkarin varassa mennään, ja se toimii varsin mukavasti. Tosin ihan älytön lumituisku sit kyl sitäkin häiritsee.

NS.tyhmä vakkarin ois kova sana, jospa se joskus tulee
 
NS.tyhmä vakkarin ois kova sana, jospa se joskus tulee

Visionin myötä ei tutka ole enää tukossa koskaan ja hyvin jyrää kovassakin pyryssä eteenpäin. Satunnaisesti rekan jälkeen kun näkyvyys on oikeasti nolla niin regenia tarjoilee muutaman sekunnin loivasti ja jatkaa sitten taas asetettua nopeutta. Kuitenkin valtava parannus talviajoon.
Visionpäivitystä ei tainnut ap2,5 raudalle tulla?
 
Visionin myötä ei tutka ole enää tukossa koskaan ja hyvin jyrää kovassakin pyryssä eteenpäin. Satunnaisesti rekan jälkeen kun näkyvyys on oikeasti nolla niin regenia tarjoilee muutaman sekunnin loivasti ja jatkaa sitten taas asetettua nopeutta. Kuitenkin valtava parannus talviajoon.
Visionpäivitystä ei tainnut ap2,5 raudalle tulla?
Ei ainakaan vielä. FSD maksaa reipas 3000e tähän apista tilata. Ei napostele vielä, ei saa viel vastinetta. Plus autoa pidän enää ens vuoden ja sit vaihto niin pistää harkitsee.
 
Onko Model 3:sten ajovalojen kanssa ollut enemmänkin ongelmia? Tänään tuli (taas) vastaan yksi, jonka oikeanpuolinen valo näytti siltä kuin siinä olisi ollut pitkät päällä. Keskellä kirkasta päivää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 495
Viestejä
4 509 285
Jäsenet
74 408
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom