Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Innolla odotan fsd 11 versiosta kommentteja. Mielenkiintoista nähdä miten pino lähtee kehittymään, kun kaikki logiikka on yhdessä koodissa versus erikseen highway/muut tiet monistettuna koodina. Toinen mielenkiintoinen asia on se, että huhut hw4:en ympärillä kiihtyvät. Ei ehkä kerkeä 2023 vielä hw4, mutta aika varmaksi vois epäillä, että on tuotantoautoissa hw4:en on viimeistään 2024 aikana.

HW4 voi olla mukava epäjatkuvuuskohta, kun parempi laskentateho ja uudet sensorit voivat paikata aukkoja mitä hw3:ssa todennäköisesti on. Paikkaaminen voi olla ihan yksinkertaista kameroiden sijoittelun, resoluution jne. parantamista ja tietenkin lisä laskentateho mahdollistaa pitkän hännän pienentämistä. Jos on tehty virheitä sensoreiden kanssa niin hw4 on myös hyvä kohta korjata tehdyt virheet.

Perustuen tuubikommentteihin uusin fsd betaversio mikä meni kaikille on aikas hyvä versus wanhat versiot. Pitäisi katsoa jotain random kommentteja uusilta fsd-käyttäjiltä niin saisi toisenlaisen perspektiivin. Mikä on random käyttäjän odotusarvo betalle versus mitä beta toimittaa?
 
Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.

Vaan kun tässä ei verrata kahta samaa asiaa. Ongelmana on kaksi erittäin suurta muuttujaa tilastoissa, a) ajetut tiet, b) auton nykyaikaisuus. Esim. moottoriteillä ei satu vastakkaisen suunnan yhteistörmäyksiä, mutta muilla teillä niitä tapahtuu. Arvaatko kummassa AP toimii? Moottoritie on kaikista turvallisin Suomessakin, ero ajettuihin kilometreihin riittäisi Suomessa jo yksinään selittämään tuon eron. Toinen aivan merkittävä ero on verrata koko autokantaa vs. vain uudet autot. Pelkästään ESP:n vaikutus on kymmeniä prosentteja kuolemankolareissakin. Siihen päälle voit alkaa miettiä miten paljon vanhat autot ovat yliedustettuina niin rattijuopumuksissa, surkeissa renkaissa ja huonommassa hallinnassa / huollossa / etc.

Jo pelkästään noiden vaikutus onnettomuuksiin on Suomessa niin iso, että AP:n pitäisi olla tuossa tilastossa vielä reippaasti (magnitudin verran vähintään) parempi, jotta sen voitaisiin näyttää olevan reippaasti turvallisempi. Mutta, oletko nähnyt missään vastaavaa tilastoa? Vain uudet autot ja vain tiet joissa AP:ta käytetään. Sitten vertailemaan, veikkaan että tulos voisi olla aika masentavan tylsä.

Mitä taas tulee pelkästään AP/FSD ja ihmisen huomiokykyyn, niin AP/FSD on todistettu heikentävän ihmisen reagointikykyä liikenteessä (ei kenenkään yllätykseksi).

On emävalheita ja on tilastoja. Ensimmäinen on luotettavampi.
 
Tai jos laittaa autopilotin pois päältä sekunnin ennen kolaria, voi laittaa kuskin syyksi.
Tarkennuksena tähän, raja on 5 sekuntia. Eli jos kolaroi tuona aikana kolari tilastoidaan noihin teslan keräämiin ap turvallisuustilastoihin AP kolarina.

Lähde: Tesla Vehicle Safety Report

Huomatkaa myös että perinneautokolarit on aliraportoituja koska data perustuu poliisidataan ja kaikkia ei ilmoiteta vs teslan 100% kattavuus, joka kerätään sensoridatasta suoraan autoista.
Mutta joo, onhan nämä aina vähän viitteellisiä ja arvioitava miten hyvin kuvaa todellisuutta.

Tuossa lähteessä on myös historiadata kvartaaleittain, joista voi todeta että kehitystä on tapahtunut oikeaan suuntaan - lienee teslan data olevan ainakin itsensä kanssa vertailukelpoista.

Metologia tilaston datakeruuseen alla ylläolevasta lähteestä.
Methodology:
We collect the amount of miles traveled by each vehicle with Autopilot active or in manual driving, based on available data we receive from the fleet, and do so without identifying specific vehicles to protect privacy. We also receive a crash alert anytime a crash is reported to us from the fleet, which may include data about whether Autopilot was active at the time of impact. To ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed. (Our crash statistics are not based on sample data sets or estimates.) In practice, this correlates to nearly any crash at about 12 mph (20 kph) or above, depending on the crash forces generated. On the other hand, police-reported crashes from government databases are notoriously under-reported, by some estimates as much as 50%, in large part because most minor crashes (like “fender benders”) are not investigated. We also do not differentiate based on the type of crash or fault. (For example, more than 35% of all Autopilot crashes occur when the Tesla vehicle is rear-ended by another vehicle.) In this way, we are confident that the statistics we share unquestionably show the benefits of Autopilot.

Mutta tämä riittänee varmaan tästä aiheesta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kohta kuukaus ja 5000km täynnä Model 3 RWD mittarissa. Havaintoja:
-USB type C portit ei toimi, eivät siis lähde lataamaan. Ei takapenkkiläisten eikä etu. Portit sentään löytyy
-Pakkasten tultua lämpöpumppu ruvennut välillä pitämään todella lujaa ääntä. Aivan kuin jokin iso puhallin pyörisi jonka imupuoli olisi peitetty. Kun pumppu saa tälläisen möly kohtauksen loppuu kabiinin lämpimän ilman tulo. Tätä ei ole nyt kauheen monesti sattunut ja vielä siitä ei ole ollut haitaksi asti.
-Takapenkin selkänoja pitää erittäin ärsyttävää ääntä kun sopivan kuoppainen tie. Jokin helisee/kolisee sisällä ja aivan kuin selkänoja ei lukittuisi riittävän tiiviisti salpaan. Tämän sai korjattua väliaikaisesti fylliä hattuhyllyn ja selkänojan väliin.
 
Ihan normaalia tuo on, että pumppu pitää ääntä jos tarvii runsaasti lämmitys/viilennystehoa. Kesällä oli sama kun oli 35 lämmintä ja auto auringossa.
 
Porttien osalta kuulostaa että ovat jääneet kytkemättä. Tiketti auki niin korjaavat. Kesällä ainakin toimitettiin vajaana koska ensisijaista on saada autot myytyä ja asiakkaan vastuulla sitten tarkistaa tulikohan kaikki.
 
Nuo toimimattomat USB- portitkin asennettiin jälkikäteen niihin ajoneuvoihin joista puuttui. Kilpailijoilla varusteita poistettiin kokonaan. Jokainen voi toki miettiä kumpiko on kivempi. Kyllä niistä peruutustutkista ja siitä radarista taidettiin Teslan sivuilla ilmoitella.
Aluksi poistui USB:sta se data. Niitä joitakin asennettiin jälkikäteen kunnes päättivät, että lataus riittää. Sen jälkeen kaikista uusista lähti pois.
Tutkasta tuli vain ilmoitus, että se poistuu koska Vision korvaa tämän.

Mutta seuraavista ei ilmoitettu mitään ja ne vain poistuivat
- USB:n datatuki
- Apukuskin alaselän säätö
- Kaltevuusanturi, ei hälytä enää jos auto nostetaan ylös

Joitakin muita oli vielä mutta en nyt niitä muista.
Niin ja yksi on tämä koukku ja sille sähköt. Tesla ei asentanut kaikkiin tätä jostain syystä X ja omistajan on itse todettava, että se puuttuu kun perävaunussa ei palakaan valot.

Edit. Nyt kun poistui nämä ultaäänisensorit, niin porukka repi housunsa koska ei saa enää tietoa missä se auto oikeasti on kun pakittelee, niin tämän lisäksi ei myöskään kuolleenkulmanvaroitin toimi. Kunnes saavat joskus sen softan.
 
Todettakoon että tuo Vision on toiminut tutkaa paremmin ainakin meikäläisellä vaikka pessimisti olinkin!

Vaan aivan järkyttävästi on edelleen vääriä jarrutuksia. Melkein jokaisessa alamäessä jos on huono kontrasti, niin iskee jarrua. Mikkelin kohdalla se uusi moottoritie oli hauska, kun siinä ajeli pari muutakin Model 3:sta samaan aikaan. Kaikkien autot jarruttivat peräkkäin samassa paikassa eri kaistoilla.

Eli ei se ikinä ole tainnut olla tutkan ongelma että jarruttelee liikaa, vaan Teslan insinöörit eivät osaa tulkita dataa.
 
Vaan aivan järkyttävästi on edelleen vääriä jarrutuksia. Melkein jokaisessa alamäessä jos on huono kontrasti, niin iskee jarrua. Mikkelin kohdalla se uusi moottoritie oli hauska, kun siinä ajeli pari muutakin Model 3:sta samaan aikaan. Kaikkien autot jarruttivat peräkkäin samassa paikassa eri kaistoilla.

Eli ei se ikinä ole tainnut olla tutkan ongelma että jarruttelee liikaa, vaan Teslan insinöörit eivät osaa tulkita dataa.
Se oli ihan höpöä että tutka peilaa silloista ja muista kun Vision aiheuttaa samoja tilanteita.
 
Komento takas, USB-C portit toimii :) Ei näköjään apple watchin (applen oma) laturi ole yhteensopiva mutta iPhonea kokeilin applen omalla usb c - lightning piuhalla niin toimii.

MUTTA, nyt tänään aamulla kävi toistamiseen että hälytin laukeaa kun laittaa lämmityksen etänä päälle. Mukava kello 5:30 herättää naapurusto.
 
Komento takas, USB-C portit toimii :) Ei näköjään apple watchin (applen oma) laturi ole yhteensopiva mutta iPhonea kokeilin applen omalla usb c - lightning piuhalla niin toimii.

MUTTA, nyt tänään aamulla kävi toistamiseen että hälytin laukeaa kun laittaa lämmityksen etänä päälle. Mukava kello 5:30 herättää naapurusto.
Mulla oli viime talvena kaksi kertaa toi sama että hälyt laukes kun kompura "hörähti" käyntiin. Mutta jos nyt ihan jatkuvasti tapahtuu tota ni kannattaa ehkä tehä se huoltotiketti. Se on ihan normaalia että tärähtää ja pitää ääntä käynnistyessään, mutta rajansa kaikella
 
Vaan aivan järkyttävästi on edelleen vääriä jarrutuksia. Melkein jokaisessa alamäessä jos on huono kontrasti, niin iskee jarrua. Mikkelin kohdalla se uusi moottoritie oli hauska, kun siinä ajeli pari muutakin Model 3:sta samaan aikaan. Kaikkien autot jarruttivat peräkkäin samassa paikassa eri kaistoilla.

Eli ei se ikinä ole tainnut olla tutkan ongelma että jarruttelee liikaa, vaan Teslan insinöörit eivät osaa tulkita dataa.

Tuo mikkeli case johtuu siitä että ollut työmaat aiemmin ja karttadatassa edelleen väärää tietoa. Joku taisi viime viikolla todeta facessa et viimein korjattu, en ole nyt ihan äsken siitä ajellut niin en voi vahvistaa.
Kuvailemiasi alamäkijarruja en ole kokenut omalla autolla, Haamuja tulee joskus kuitenkin. Yleisin on se että rekka tulee vastaan ja auto ei näe keskiviivaa rekan kohdalla -> jarrua. Mutta sellasia keskellä ei mitään ilman syytä tulee kyllä todella harvoin. Edellinenkin Joensuu- Oulu edestakaisin 0kpl. :hmm:
Olen myös ihmetellyt sitä että kuivan lasin pyyhintä on mielestäni vähentynyt sitten sen ensimmäisen vision päivityksen - olisko jotain vähän koitettu tehdä asialle, en tiedä. :/
 
Reutersin mukaan ensi vuoden Q3 olisi tulossa Model 3 jonkinlaista faceliftiä. Jotain päivitystä ainakin ulkomuotoon, voimalinjaan ja näyttöön, samalla pyrkien laskemaan valmistuskustannuksia. Ehkä tällöin olisi luontainen aika päivittää myös HW4?

 
Tuo mikkeli case johtuu siitä että ollut työmaat aiemmin ja karttadatassa edelleen väärää tietoa.

Jarruttaa 100km/h alueella luullen sen olevan 100km/h alue edelleen? Ei, tuo ei ole sellainen, vaan se kuvittelee että auto on lähestymässä esinettä - joka on tien pinta. Se nimittäin yrittää lukea etäisyyksiä sillä yhdellä kameralla, joka ei pysty lukemaan sitä tien pinnan muotoa oikein.

Se karttadata ongelma voisi olla tyyliin se Kehä II silta, jonka kohdalla se sekoaa aina, vuodesta toiseen. Tosin en ymmärrä miksei se idiootti järjestelmä tajua että jos säädän nopeuden X, niin haluan pitää vakionopeudensäätimellä nopeuden X, en nopeutta Y kun auto luulee olevansa kuussa tai Marsissa tai missä ikinä. Antaisi vaan käyttäjän nyt pitää se asetettu nopeus.
 
Reutersin mukaan ensi vuoden Q3 olisi tulossa Model 3 jonkinlaista faceliftiä. Jotain päivitystä ainakin ulkomuotoon, voimalinjaan ja näyttöön, samalla pyrkien laskemaan valmistuskustannuksia. Ehkä tällöin olisi luontainen aika päivittää myös HW4?

Sitten kun miettii mitä tämä aiheuttaa käytettyjen hintakehitykselle, niin ollaan jännän äärellä.

Uusittu halvempi malli paremmalla akulla ja raudalla vs. käytetyt vieläkin ylihintaiset vanhat mallit... Nyt ei ole aika ostaa teslaa, jos arvonalenema merkitsee itselle jotain.
 
Sitten kun miettii mitä tämä aiheuttaa käytettyjen hintakehitykselle, niin ollaan jännän äärellä.

Uusittu halvempi malli paremmalla akulla ja raudalla vs. käytetyt vieläkin ylihintaiset vanhat mallit... Nyt ei ole aika ostaa teslaa, jos arvonalenema merkitsee itselle jotain.
Missäänhän ei taidettu sanoa että halpuutus menisi auton myyntihintaan… Ei vaan käy järkee että mikä tahansa markkinataloudessa toimiva yritys jonka tehtävänä on tahkota maksimaalista voittoa alentaisi hintaa vaikka myytävän tuotteen kysyntä ylittää tarjonnan…
 
Ikinä ei ole aika ostaa tekniikkaa, sieltä on aina tiedossa se uudempi malli joka laskee entisten hintaa.
Jep. Teslan kanssa vaan arvon heittely on on suurempaa. Välillä mennään vauhdilla ylös ja välillä toiseen suuntaan, niin en itse ainakaan laittaisi rahoja kiinni tilanteessa jossa hinnassa on ylimääräistä mukana.
 
Kyse on kuitenkin autokaupassa, jossa laitteen hinta on kova ja arvonalenema todella iso vuosittain. Ei kai sitä kulkinetta kannata mihinkään muuhun kuin tarpeeseen ostaa ja jos ei osta tarpeeseen niin sitten sillä hinnan arvostuksen muutoksella tuskin on merkittävää eroa. Ero lasketaan kuitenkin tonneissa vuosittain eli siinä samassa missä autojen arvonaleneminen yleisesti.

Mutta tottahan se on, että yksilöiden hintaerot keskenään voivat olla isojakin kun/jos varusteiden ja ominaisuuksien kirjo vaeltaa kuukaudesta toiseen voimakkaasti kuten ne Tesloissa tuntuvat tekevän (vai pitäisikö sanoa, että niiden arvostus vaihtelee viikottain ostajan silmissä riippuen siitä onko taas tulossa jotain automaattiajamisen sensori päivitystä tai uusia pelejä).
 
Onko Tesla sitten ylihintanen? Jos vertaa varteenotettaviin vaihtoehtoihin niin ei ole. Jos taas suhteuttaa tehtyyn voitto%/auto niin on.
 
Onko Tesla sitten ylihintanen? Jos vertaa varteenotettaviin vaihtoehtoihin niin ei ole. Jos taas suhteuttaa tehtyyn voitto%/auto niin on.

Ihmettelin eilen käytettyjen Model 3:sten hintoja. Niitä oli Nettiautossa jotain 600 kpl mutta silti ei montaa alle 40 tonnin ollut. Pakko tulla alas jossain vaiheessa.
 
Uusittu halvempi malli paremmalla akulla ja raudalla vs. käytetyt vieläkin ylihintaiset vanhat mallit... Nyt ei ole aika ostaa teslaa, jos arvonalenema merkitsee itselle jotain.
Vaikuttaa myös muihin autoihin. Kärjistettynä: kuka ostaa 40ke ID.3:n, jos Teslan saa 10ke:lla => ID.3:n hinta pakko pudottaa alle 10ke, jotta käy kaupaksi.
 
Vaikuttaa myös muihin autoihin. Kärjistettynä: kuka ostaa 40ke ID.3:n, jos Teslan saa 10ke:lla => ID.3:n hinta pakko pudottaa alle 10ke, jotta käy kaupaksi.

Vaikuttaa vain, jos Model 3:sta pidetään noista kahdesta haluttavampana. ID3/ID4 on huomattavasti pienempi tarjonta Nettiautossa jo nyt. Kärjistettynä homma toimii toisin päin myös, jos ID.3:n saa 10k€:llä, niin kuka hullu Teslasta niin paljon maksaisi?
 
Sitten kun miettii mitä tämä aiheuttaa käytettyjen hintakehitykselle, niin ollaan jännän äärellä.

Uusittu halvempi malli paremmalla akulla ja raudalla vs. käytetyt vieläkin ylihintaiset vanhat mallit... Nyt ei ole aika ostaa teslaa, jos arvonalenema merkitsee itselle jotain.

Ei Tesla facelift-mallia todennäköisesti yhtään sen halvemmalla myy, vaikka sen valmistaminen halvempaa olisikin. Hinnat määräytyy markkinatilanteen mukaan, eikä positio markkinassa muihin toimijoihin nähden faceliftillä ainakaan huonone.

Sinänsä uudistettu malli toki saattaa vaikuttaa vanhojen mallien hintoihin alentavasti, samalla lailla kuin muidenkin valmistajien faceliftit vaikuttavat aiempien mallien haluttavuuteen. Mutta vaikutukset tuskin ovat dramaattisia.
 
Vaikuttaa myös muihin autoihin. Kärjistettynä: kuka ostaa 40ke ID.3:n, jos Teslan saa 10ke:lla => ID.3:n hinta pakko pudottaa alle 10ke, jotta käy kaupaksi.
Ei se ihan noin yksinkertaista ole - Osa ei ottaisi Teslaa vaikka ilmaiseksi saisi ja vastaavasti osa ei suostu ajamaan VAG:lla vaikka kuinka paljon halvemmalla irtoaisi.

Ei ole mitään yleispätevää mittaria millä ihmiset valitsevat autonsa, joten markkinoilla on tilaa vaikka minkälaisille autoille vaikka millä hintalapuilla.
 
Sitten kun miettii mitä tämä aiheuttaa käytettyjen hintakehitykselle, niin ollaan jännän äärellä.

Uusittu halvempi malli paremmalla akulla ja raudalla vs. käytetyt vieläkin ylihintaiset vanhat mallit... Nyt ei ole aika ostaa teslaa, jos arvonalenema merkitsee itselle jotain.
Voi rähmä, huomenna ajattelin kaupasta hakea.
 
Voi rähmä, huomenna ajattelin kaupasta hakea.

Hae vain, elämässä ei kannata yrittää optimoida kaikkea. Kaikenlaisiin asioihin voi yrittää varautua, mutta kun tuleekin täysin sivusta muuttuja X, niin kaikki laskelmat voi heittää romukoppaan. Viimeiset vuodet ovat sen taas osoittaneet.

Oma ajatus on, että jos autoa tarvitsee ja sähköauto/M3 ajaa asiansa, niin ei ihan kaikki oletuksia ja ennusteita ei kannata liikaa miettiä, jos kuitenkin hankinta on muuten mietitty ja järkevällä pohjalla.

Itse odottelen edelleen, että Tesloja saa joskus aikanaan 30ke hintaan 3v vanhoina. Saas nähdä tuleeko tuo päivä milloin tai koskaan. Toinen vaihtoehto on sitten uusi M3, mikäli niiden rahoitus olisi edelleen edullista. Muttei vielä tässä kohtaa.
 
Itse odottelen edelleen, että Tesloja saa joskus aikanaan 30ke hintaan 3v vanhoina.
Eli riisutuimman Model 3:n vuotuinen arvonalenema pitäisi olla noin 18 %. Tai sitten uusien hintojen pitäisi merkittävästi laskea. En pidättäisi hengitystäni, mutta aika näyttää.
 
Eli riisutuimman Model 3:n vuotuinen arvonalenema pitäisi olla noin 18 %. Tai sitten uusien hintojen pitäisi merkittävästi laskea. En pidättäisi hengitystäni, mutta aika näyttää.
Itse katsoin juuri kristallipallosta ja siellä näkyi ihan selvästi 1,5 vuotta tuohon.

Uuden halvemman tesla model 3 tulo vuoden päästä ja tesla 2 siellä pallossa kummitteli.
 
Itse katsoin juuri kristallipallosta ja siellä näkyi ihan selvästi 1,5 vuotta tuohon.

Uuden halvemman tesla model 3 tulo vuoden päästä ja tesla 2 siellä pallossa kummitteli.
Inflaatio laukkaa ja dollari vahvistuu euroon nähden. Eiköhän se uusien model 3 hintapaine ole ylöspäin. Model 2 kiinnostaisi itseäkin kakkosautoksi mutta eiköhän sitä odotella 2030-luvulle...
 
Onko X-mallin toimitusajat lyhentyneet? Tutut tilasivat aikaisemmin tänä vuonna ja oletettavasti oli -1-2v toimitusaika, mutta nyt ilmeisesti jo vielä tänä vuonna olisi toimitus- voiko pitää paikkansa?
 
No jos joulu-helmi näyttää saapumisaikoja kun uuden tilais tänään niin miksei? Ne oli ennen plaidin tuotannon nitkahdusta liikkeelle pitkään seisokissa, nyt rullaa.
 
Ensimmäiset tesla semit toimitettu. Ei ole semi enää vaporwarea? Ehkä vuoden päästä ensimmäinen CT toimitukseen?

MegaWatt laturi rekkaa varten kehitetty. Striimissä sanoivat, että CT tukee myös MW laturia. Akku täyteen nopeasti?

Striimi toimituksesta menossa postauksen kirjoitushetkellä täällä:

 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset tesla semit toimitettu. Ei ole semi enää vaporwarea? Ehkä vuoden päästä ensimmäinen CT toimitukseen?

MegaWatt laturi rekkaa varten kehitetty. Striimissä sanoivat, että CT tukee myös MW laturia. Akku täyteen nopeasti?

Striimi toimituksesta menossa postauksen kirjoitushetkellä täällä:


En ole videota katsonut ja en katso. Inderes-foruumilta yhteenveto:

Mitä tiedetään:
  • Pepsi sai ensimmäisen Semin
  • Muskin mukaan Semi on “the most badass rig on the road”
  • Pepsi toi Semillä snacks-tyyppistä välipalaa julkaisutilaisuuteen
Mitä Tesla sanoo:
  • Semillä tehty 800 kilometrin matka yhdellä latauksella lähes 37 tonnin kokonaispainolla
Mitä ei tiedetä:
  • Semin hintalappu
  • Semin omaa painoa, joten emme myöskään tiedä hyötykuormasta tuolla 800 kilometrin matkalla
  • Milloin asiakkaat alkavat saamaan rekkoja tätä seremoniallista ensimmäistä toimitettua rekkaa enempää.
Olenko ymmärtänyt oikein? Teslan sijoittajaviestintähistoria huomioiden en nyt varsinaisesti vielä näiden tietojen pohjalta uskaltaisi luvata, että Semia “ruvetaan myymään nyt asiakkaille”.

Onko tämä teidän mielestä myymistä?


Loppukevennys:
 
Ensimmäiset tesla semit toimitettu. Ei ole semi enää vaporwarea? Ehkä vuoden päästä ensimmäinen CT toimitukseen?

MegaWatt laturi rekkaa varten kehitetty. Striimissä sanoivat, että CT tukee myös MW laturia. Akku täyteen nopeasti?

Striimi toimituksesta menossa postauksen kirjoitushetkellä täällä:



"New 1000V architecture and dont worry, more things and vehicles coming with that" hmm.
Onko Cybertruck samaa 1000V arkkitehtuuria käyttävä, vai onko VAN jo kehitysputkessa?

Olipa Musk vaisu. Oli oikeastaan aika raskasta katsoa tuo julkistustilaisuus.
Ihan normaali Musk, vaikutti omaan silmään jopa hyvin levänneeltä ja puhekkaan ei takunnut ehkä ihan niin paljon kun joskus on.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Cybertruck samaa 1000V arkkitehtuuria käyttävä, vai onko VAN jo kehitysputkessa?
Tesla on 400V teknologiallaan jaljessa Korealaisia joilla on 800V joten aivan oletettavaa etta 5 vuoden sisaan koko teslan mallisto muuttuu 1000V. Ainoa ero siis on maksimi lataus tehossa ja harvassa paikassa viela ulosmitataan edes 400V joten ei tuolla ole muuta kuin Hypen vuoksi kiire.
 
Tesla semistä on mielestäni ihan hyvää matikkaa kuukauden takaa, miten matikka osuu ja toimii: (engineering explained YouTube kanavalta, suurimmaksi osaksi jenkkiyksiköillä)


Noita megawattilatureita on tulossa Euroopassa ainakin muilta toimijoilta, joten eiköhän sellaisia jenkeissäkin tule, vaikka siellä tuo latausverkosto on autojen määrän suhteen loppujen lopuksi aika heikkoa verrattuna ihan kotisuomeenkin.

Saa nähdä tuleeko tuosta päivitettyä versiota, jos julkaisussa tuli jotain lisätietoa. Kannattavuus riippuu aika paljon sähkön hinnasta ja mitä siitä latauspaikassa maksetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa Musk vaisu. Oli oikeastaan aika raskasta katsoa tuo julkistustilaisuus.
Alkaisko olemaan jo liikaa yhtiöitä johdettavanaan? Varsinkin kun ainakin twitterin perusteella on vielä mikromanageroija, loppuu päivästä tunnit.


En ole videota katsonut ja en katso. Inderes-foruumilta yhteenveto:



Onko tämä teidän mielestä myymistä?


Loppukevennys:


2017 sanoivat että tuo pidemmän kantaman versio olisi 180k (plus verot). Varmasti hinta noussut 5v aikana jotain 20-30% ainakin. Tietääkö muuten kukaan mitä vastaavan teholuokan dieselkäyttöinen uusi puolikas maksaa? Vaikea sanoa onko tuo kallis vai ei
 
Viimeksi muokattu:
Alkaisko olemaan jo liikaa yhtiöitä johdettavanaan? Varsinkin kun ainakin twitterin perusteella on vielä mikromanageroija, loppuu päivästä tunnit.

En ole tuota julkistustilaisuutta katsonut, mutta ei olisi yhtään yllättävää, jos Twitter-draaman myötä Muskin niskaan satanut massiivinen kritiikkiryöppy alkaisi näkyvästi vaikuttamaan hänen käyttäytymiseensä. Ei ole helppoa kävellä yleisön eteen jos tietää, että suuri osa yleisöstä pitää sinua pelkkänä pellenä.
 
En ole kauheasti katsonut noita Teslan aiempia esityksiä, mutta en kyllä itse mitään ihmeellistä Muskin esiintymisessä nähnyt kun semi-esitystä katselin. Ainahan se on jokatapauksessa ollut vähän töksy esiintyjä.
 
Varsinkin toissapäivän neuralink esityksessä musk änkytti ja vaikutti ajatuksenjuoksu hitaalta. Lieköhän unet niin vähissä, että ukko käy hitaalla? Tai sitten jättänyt valmistautumatta ja heitti esityksen lonkalta. Neuralink esiintyminen oli kertaluokkaa kamalampi kuin eilinen tesla semi toimitus.

Valituksenmäärä on vakio. Toisinaan valituksenahe vaporware, toisinaan jokin muu.
 
Viimeksi muokattu:
Koskahan tulee tuotantoon... Nim.merk "Hyppäänkö toimituksen yli?"
 
Niin tuossaha oli juttua high precision radarista, mielenkiintosta nähdä että onko sellaiset nyt sitten keksitty jotta kannattaa lisätä ne vaiko vain selittelyä.
Saas nähdä miten tuo käytännössä näkyy uusissa autoissa, oma MY tilaus edelleen ilman aika-arviota ja saa kyllä ollakin kunnes ne tutkat siitä löytyy
 
Niin tuossaha oli juttua high precision radarista, mielenkiintosta nähdä että onko sellaiset nyt sitten keksitty jotta kannattaa lisätä ne vaiko vain selittelyä.
Saas nähdä miten tuo käytännössä näkyy uusissa autoissa, oma MY tilaus edelleen ilman aika-arviota ja saa kyllä ollakin kunnes ne tutkat siitä löytyy
Tutka ja ultraäänianturit, kaksi täysin eri asiaa. Tuossa puhuttiin nimenomaan tutkasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 515
Viestejä
4 509 941
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom