Polestarin ryhmässä kehuttiin takaluukun saranoiden pettäneen heti talven pakkasten alettua. Myös takaovien ympäristössä olevat muoviosat tuntuu tippuvan matkan varrelle jäätymisen seurauksena. EQS:n takaluukku oli myös koeajoautossa jo rikki. Ei taida laatu loistaa muillakaan enää ihan entiseen malliin ja Tesla on mielestäni saanut ihan liikaa palstatilaa omien laatuongelmiensa kanssa lähinnä huonon jälkimarkkinoinnin ja toistaiseksi kelvottoman huolto-organisaationsa takia.
Onhan muillakin tosiaan noita ongelmia, esim e-tron:
Issues · electrichasgoneaudi/etron-issues
Myös ID4 ongelmista on kokemusta, esim. yksi jäi jumiin parkkikselle useammaksi päiväksi kun ei käynnistynyt ollenkaan. Mutta ei ketään nämä kiinnosta kun se on ihan normaalia että legacy autofirmojen softa ja elektroniikka reistailee, jopa niin pahasti että jättää tien päälle.
Eihän Teslallakaan kaikki ruusuista ole, ovat menneet parkkitutkat poistamaan mitä en ymmärrä lainkaan. Kuulemma softa on jo tehty missä toiminnallisuus on korvattu, mutta silti hyvin omituinen päätös. FSD:täkään en ostanut, sillä se on mahdoton tehtävä. Enimmäkseen itsestään ajavaan uskon, mutta välillä on niin karseaa keliä ettei itsekään näe ajaa, niin ei silloin autokaan näe, ilman jotain RTK paikannusta ja V2V keskustelua.
Tällä saralla Tesla on silti edellä muita, mitä ajelin ID4 kanssa, pari kertaa se koitti sysätä itsensä rekan kylkeen kun luuli että lumipenkka olikin kaistaviiva ja rekan valot ilmeisesti sokeuttivat auton vasemman puolen. Hyvin huolestuttava ominaisuus, jota ei siis saa pysyvästi pois. Joka ajokerralla se pitäisi sammuttaa sieltä asetusten uumenista.
Toinen asia mikä jäi ID:stä mieleen, en ymmärtänyt miksi ihmisillä on niin kova hinku fyysisiin nappeihin. Teslalla kun olen muutaman vuoden ajanut ongelmitta. No ID4 jälkeen ymmärrän hyvin, kosketusnäyttö on hidas, asetukset monen valikon takana, ja hipaisunapit surkeat. Jopa vaaralliset kun vakkari aktivoituu kesken käännöksen ja alkaa kiihdyttämään.
Ja mikä siinä on että puhelin-avain ja automaattinen lukitus kun poistuu auton luota on niin harvinainen ominaisuus? Tämäkin olisi vain softaa, kuten camp mode (joka tuli testattua kesällä festareilla, se pelittää oikein hyvin)
Tietääkseni Polestar ja varmaan Volvo tarjoavat tätä puhelin-avainta. BMW:llä joku yhteistyö Applen kanssa että saa puhelimella ainakin oven auki, mutta onko muita? Sekin on vähän kuin adaptiivinen vakkari, kun siihen tottuu, ei ole syytä mennä takaisin.