Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Just näin, yksi softa. Oma arvaus on että fsd full stack softa tulee karsittuna jo ennen eu hyväksyntää "betalle". Eli vastaavat ominaisuudet kuin nyt mutta uudella softalla toteutettuna. Tämä tapahtunee x kuukautta beta wide release jälkeen, ehkä joskus loppukeväästä imo.
Kyllä taas kuulostaa siltä että oltaisiin uutta näytönohjainta ostamassa eikä autoa :oops:
 
Jenkeissä FSD tänään lähtenyt vapaaseen jakeluun niille, ketkä FSD:n ovat ostaneet.
 
Jenkeissä FSD tänään lähtenyt vapaaseen jakeluun niille, ketkä FSD:n ovat ostaneet.
Onko se kuitenkin siis edelleen beta, jonka nyt vaan saa kaikki maksaneet? En ole viimeisimpiä versioita FSD:stä seurannut, onko se kuinka toimiva jo?
 
Onko se kuitenkin siis edelleen beta, jonka nyt vaan saa kaikki maksaneet? En ole viimeisimpiä versioita FSD:stä seurannut, onko se kuinka toimiva jo?
Näin juuri. Beta kaikille kun todettu olevan sen verran hyvällä tolalla että uskaltaa antaa isommalle porukalle jakoon. Nyt uusin on se v11 missä on heitetty viimeinen legacy pala roskiin. Mielenkiinnolla odotan uusimpia videoita.
 
Tuossa FSD:ssä ei ole suurempaa kehitystä tapahtunut viime vuosina. Homma on jämähtänyt tasolle jossa muutaman km välein kuski joutuu puuttumaan peliin. Järkyttävää että tuo laitetaan kaikkien käsiin julkisille teille.
 
Polestarin ryhmässä kehuttiin takaluukun saranoiden pettäneen heti talven pakkasten alettua. Myös takaovien ympäristössä olevat muoviosat tuntuu tippuvan matkan varrelle jäätymisen seurauksena. EQS:n takaluukku oli myös koeajoautossa jo rikki. Ei taida laatu loistaa muillakaan enää ihan entiseen malliin ja Tesla on mielestäni saanut ihan liikaa palstatilaa omien laatuongelmiensa kanssa lähinnä huonon jälkimarkkinoinnin ja toistaiseksi kelvottoman huolto-organisaationsa takia.

Onhan muillakin tosiaan noita ongelmia, esim e-tron: Issues · electrichasgoneaudi/etron-issues

Myös ID4 ongelmista on kokemusta, esim. yksi jäi jumiin parkkikselle useammaksi päiväksi kun ei käynnistynyt ollenkaan. Mutta ei ketään nämä kiinnosta kun se on ihan normaalia että legacy autofirmojen softa ja elektroniikka reistailee, jopa niin pahasti että jättää tien päälle.

Eihän Teslallakaan kaikki ruusuista ole, ovat menneet parkkitutkat poistamaan mitä en ymmärrä lainkaan. Kuulemma softa on jo tehty missä toiminnallisuus on korvattu, mutta silti hyvin omituinen päätös. FSD:täkään en ostanut, sillä se on mahdoton tehtävä. Enimmäkseen itsestään ajavaan uskon, mutta välillä on niin karseaa keliä ettei itsekään näe ajaa, niin ei silloin autokaan näe, ilman jotain RTK paikannusta ja V2V keskustelua.

Tällä saralla Tesla on silti edellä muita, mitä ajelin ID4 kanssa, pari kertaa se koitti sysätä itsensä rekan kylkeen kun luuli että lumipenkka olikin kaistaviiva ja rekan valot ilmeisesti sokeuttivat auton vasemman puolen. Hyvin huolestuttava ominaisuus, jota ei siis saa pysyvästi pois. Joka ajokerralla se pitäisi sammuttaa sieltä asetusten uumenista.

Toinen asia mikä jäi ID:stä mieleen, en ymmärtänyt miksi ihmisillä on niin kova hinku fyysisiin nappeihin. Teslalla kun olen muutaman vuoden ajanut ongelmitta. No ID4 jälkeen ymmärrän hyvin, kosketusnäyttö on hidas, asetukset monen valikon takana, ja hipaisunapit surkeat. Jopa vaaralliset kun vakkari aktivoituu kesken käännöksen ja alkaa kiihdyttämään.

Ja mikä siinä on että puhelin-avain ja automaattinen lukitus kun poistuu auton luota on niin harvinainen ominaisuus? Tämäkin olisi vain softaa, kuten camp mode (joka tuli testattua kesällä festareilla, se pelittää oikein hyvin)

Tietääkseni Polestar ja varmaan Volvo tarjoavat tätä puhelin-avainta. BMW:llä joku yhteistyö Applen kanssa että saa puhelimella ainakin oven auki, mutta onko muita? Sekin on vähän kuin adaptiivinen vakkari, kun siihen tottuu, ei ole syytä mennä takaisin.
 
Ja mikä siinä on että puhelin-avain ja automaattinen lukitus kun poistuu auton luota on niin harvinainen ominaisuus? Tämäkin olisi vain softaa, kuten camp mode (joka tuli testattua kesällä festareilla, se pelittää oikein hyvin)

Tietääkseni Polestar ja varmaan Volvo tarjoavat tätä puhelin-avainta. BMW:llä joku yhteistyö Applen kanssa että saa puhelimella ainakin oven auki, mutta onko muita? Sekin on vähän kuin adaptiivinen vakkari, kun siihen tottuu, ei ole syytä mennä takaisin.
Se puhelinavain nimenomaan ei ole pelkkää softaa. Apple ja Samsung on ainoat, kellä on UWB radio ja salaus hoidettu rautatasolla kuntoon. Samsung kutsuu sitä KNOX nimellä, en tiedä onko Applella sinänsä mitään vastaavaa brändiä, mutta rautasalaus siellä on.

Sen takia BMW tukee auton käynnistystä vain Applella ja Samsungilla, ei muilla. Ilmeisesti Teslalla ja Volvolla (Geelyllä) luotetaan softaan ja että kukaan ei varasta salausavaimia puhelimesta. Kätevähän se kyllä on, ei siinä mitään. Yleensä turvallisuus ja kätevyys on ikävä kyllä toistensa vastakohtia.
 
Tuossa FSD:ssä ei ole suurempaa kehitystä tapahtunut viime vuosina. Homma on jämähtänyt tasolle jossa muutaman km välein kuski joutuu puuttumaan peliin. Järkyttävää että tuo laitetaan kaikkien käsiin julkisille teille.
Tuo nyt on ihan täysin paskapuhetta ja vailla todellisuuspohjaa. Eteenpäin on menty tänä vuonna ihan valtavasti, mutta työtä toki on vielä edessä. Jos tarkoitat FSD Suomessa/EU:ssa niin sitten kyllä. :coffee:
Sitä olen kyllä ihmetellyt miten vähän vaihinkoja on sattunut jenkeissä tuon fsd:betan kehityksen yhteydessä. Pisteet siitä kyllä Teslalle, riskejä on mitigoitu varmasti niin paljon kuin mahdollista. Tähän liittyen, nyt kun se kaikkien käsiin annetaan, täytyy kehitysporukan olla suht luottavainen nykyisen softan tasoon kun uskaltavat antaa laajempaan jakeluun - varsinkin kun samalla laajenettaan fsd stack myös moottoriteille ja heitetään vanha legacy ap softa roskiin. :hmm: Odotan kyllä mielenkiinnolla v11 videoita motarilta. Miten eroaa legacy stackin ajosta. :geek:
 
Tällä saralla Tesla on silti edellä muita, mitä ajelin ID4 kanssa, pari kertaa se koitti sysätä itsensä rekan kylkeen kun luuli että lumipenkka olikin kaistaviiva ja rekan valot ilmeisesti sokeuttivat auton vasemman puolen. Hyvin huolestuttava ominaisuus, jota ei siis saa pysyvästi pois. Joka ajokerralla se pitäisi sammuttaa sieltä asetusten uumenista.

Tätä samaa tekee Teslatkin tosin ja onhan siitä ihan tarpeeksi videoita. Itsellänikin se on yrittänyt vetää ties minne. Se mitä ID4 tuskin tekee on estää pyyhkimien säätö kun laittaa vakkarin päälle, se lienee vain Teslan ongelma.

Toinen asia mikä jäi ID:stä mieleen, en ymmärtänyt miksi ihmisillä on niin kova hinku fyysisiin nappeihin. Teslalla kun olen muutaman vuoden ajanut ongelmitta. No ID4 jälkeen ymmärrän hyvin, kosketusnäyttö on hidas, asetukset monen valikon takana, ja hipaisunapit surkeat. Jopa vaaralliset kun vakkari aktivoituu kesken käännöksen ja alkaa kiihdyttämään.

Minä ainakin kaipaan Teslassa nimenomaan fyysisiä nappeja, kaikkia niitä jotka toimivat mainiosti edellisissä autoissani. Nyt joudun tuijottamaan ruutua tehdäkseni sen saman. Teslan jälkeen ymmärtää kyllä miksi fyysiset napit ovat parempia.

Ja mikä siinä on että puhelin-avain ja automaattinen lukitus kun poistuu auton luota on niin harvinainen ominaisuus? Tämäkin olisi vain softaa, kuten camp mode (joka tuli testattua kesällä festareilla, se pelittää oikein hyvin)

Teslan toteutus on toki tässä mukava (vähän buginen, ei se aina toimi vaan joskus ei pääse autoon sisään ollenkaan tuon avulla - mutta saahan sen aina lopulta kännykästä avattua jonka jälkeen se yleensä herää), mutta myös turvaton. Teslan ratkaisun avulla auton voi kyllä ryöstää, se ei pysty mitenkään tunnistamaan relay-hyökkäystä koska raja on jossain 30ms tasolla signaalille. Eli jos puhelin on liian lähellä autoa kun nukut (~25m päähän on demonstroitu ainakin) niin BLE:n heikkouden takia tuo onnistuu.

Taitaa ainoastaan muutamalla valmistajalla olla tuo puhelin-authentikaatio kunnolla tehty, oisko BMW ollut yksi niistä.
 
Mitä nappeja kaipaat? Itse en kaipaa oikeastaan mitään sillä äänenvoimakkuuden säätö, kappaleen vaihto/kelaus, vaihteenvalitsin, vakionopeudensäädin, äänimerkki, etäisyys edellä ajavaan, käsijarru ja pyyhkijät/lasinpesu painikkeet löytyvät. Ainoa mitä tulee harvoin aktivoitua valikosta sumuvalot.

Pyyhkimien säätö, penkin lämmittimien säätö, lämmönsäätö. Vaikka näin alkuun, noita kaipaa eniten joka päiväisessä käytössä.

Ei ole buginen. Jos ei toimi kunnolla niin on joko puhelimessa tai autossa vikaa. Meillä toimii perheessä kahdella eri puhelimella 99,9% varmuudella aina moitteettomasti. Kyseessä on Applen tuotteet jos sillä jotain vaikutusta asiaan.

Niin, autossa on vikaa, olet oikeassa, niinhän minä sanoin. Sitä onkin sitten hankalampi korjata. Ehkä Tesla joskus korjaa softansa, tai rautansa. Samaan syssyyn voisivat korjata tuon Wifi-antenninsa, joka on aivan käsittämättömän surkea vekotin ottamaan ulkoisiin verkkoihin yhteyttä.

Siihen saa lisättyä PIN-koodin, jos liikaa ahdistaa.

Saa toki, estämään pois ajelu. Ei se toki estä autoon sisään pääsemistä. Siihen ainoa tapa on estää puhelinlukituksen käyttö.
 
Autossa ei todennäköisesti ole mitään vikaa. Teslan Facebook ryhmässä huomasin tätä aihetta käsiteltävän ja siellä arviolta 9/10 vastaajasta avaus/sulku toimi moitteettomasti. Tähän peilaten vika on todella harvinainen ja useimmiten ilmeisesti päätelaitteessa sillä ainakin yksi käyttäjä raportoi ongelmien loppuneen puhelinta vaihtamalla.

Ja osa ei koskaan tule takaisin kertomaan "ei toiminutkaan". Varsinkin kun se "vaihdoin tähän" on seuraavalla se, jolla se ei toimi. Kyllähän se 9/10 kerrasta toimii, mutta on monesti kun se ei toimi. Auto menee ainakin itselläni johonkin umpi-uneen, josta se ei yksinkertaisesti tahdo herätä ennen kuin autoon istuu sisään. Samalla tavalla ei pysty kännykän kautta käyttämään esim. lämmityksen käynnistämistä etänä, koska auto vaan ei halua (ja tämä ei liity siihen ettei se saa LTE-yhteyttä joka nyt on perinteinen Tesla ongelma).

Autoon pääsee sisään ilman mitään high tec laitteitakin yksinkertaisesti rikkomalla ikkunan. Eiköhän tämä ole kuitenkin lähinnä teoreettinen riski.

Teoreettinen? No ei varsinaisesti. Itselläni jos jätän puhelimen oikeaan paikkaan makkarissa niin autoon pääsee sisään ulkona, siihen ei varsinaisesti tarvitse edes mitään muutaman kympin donglea.
 
Kyllä meidän auto lukitsee ovet kun siirryn parin metrin päähän kuljettajan ovesta. Jos tämäkin toimii sinulla väärin niin suosittelen avaamaan huoltokutsun.
Sama täällä, lukitsee noin 3m päässä autosta avoimessa tilassa. Makuuhuone 4m päässä auton keulasta ja autoon ei pääse jos puhelin yöpöydällä.
 
Tuo nyt on ihan täysin paskapuhetta ja vailla todellisuuspohjaa. Eteenpäin on menty tänä vuonna ihan valtavasti, mutta työtä toki on vielä edessä. Jos tarkoitat FSD Suomessa/EU:ssa niin sitten kyllä. :coffee:
Sitä olen kyllä ihmetellyt miten vähän vaihinkoja on sattunut jenkeissä tuon fsd:betan kehityksen yhteydessä. Pisteet siitä kyllä Teslalle, riskejä on mitigoitu varmasti niin paljon kuin mahdollista. Tähän liittyen, nyt kun se kaikkien käsiin annetaan, täytyy kehitysporukan olla suht luottavainen nykyisen softan tasoon kun uskaltavat antaa laajempaan jakeluun - varsinkin kun samalla laajenettaan fsd stack myös moottoriteille ja heitetään vanha legacy ap softa roskiin. :hmm: Odotan kyllä mielenkiinnolla v11 videoita motarilta. Miten eroaa legacy stackin ajosta. :geek:
Virallinen tiedon mukaan 0 vahinkoa FSD Betalla.
 
Ainoa mitä tulee harvoin aktivoitua valikosta sumuvalot.
Valosäädöt saa nykyään näkyviin näytön vasemman reunan valojen logoa tökkäämällä. Huomasin tuon vasta kun uutta logoa regenin rajoittamisesta ihmettelin ja tökkäsin niin tuli infoteksti mitä se tarkoittaa.
 
Valosäädöt saa nykyään näkyviin näytön vasemman reunan valojen logoa tökkäämällä. Huomasin tuon vasta kun uutta logoa regenin rajoittamisesta ihmettelin ja tökkäsin niin tuli infoteksti mitä se tarkoittaa.
Pyyhkijätkin avaa menun mutta eipä sieltä enää hirveästi voi säätää niitä.

Ymmärrän silti että kaipaa fyysisiä nappeja koska nyt kun säätää lämpötilaa jne. katse herpaantuu ajosta. Ja äänikomennot ei toimi edes välttävästi.
 
Kyllä meidän auto lukitsee ovet kun siirryn parin metrin päähän kuljettajan ovesta. Jos tämäkin toimii sinulla väärin niin suosittelen avaamaan huoltokutsun.

Todettu "working as intended", kuten kaikki muutkin yleisimmät huoltoasiat mitä noista ilmoittelee (koska Teslalla ei muutakaan keinoa ole). Kolme metriä on tosin vähemmän kuin auton etäisyys makkarista, sillä auto on makkarin takana, joten kyllä se tekisi sinun "ei tässä mitään vikaa ole" autolla myös saman.
 
Itse en kolmoseen kaipaa oikeastaan mitään fyysisiä nappeja, mutta automatiikka voisi toimia joltain osin paremmin. Esim. penkinlämmittimiin en juurikaan koske, vaan toimii tarpeeksi hyvin automaatilla. Ilmastointiakaan ei juurikaan tarvi säädellä, vaikka lämpötila ei aivan täysin vakaa aina olekaan.

Tuulilasinpyyhkijät lienee se heikoin lenkki tuon automatiikan osalta. Nekään eivät tarvisi tuon kummempaa viikseä, jos automaattipyyhkijät toimisi paremmin. Mutta nyt joutuu jonkun verran näillä keleillä räpläämään pyyhkimiä käsin ja ottamaan automaattia pois päältä. Toivottavasti softapäivityksillä tulisi vähintäänkin mahdollisuus ottaa pyyhkijät pois päältä adaptiivisen vakkarin ja autopilotin kanssa.
 
Virallinen tiedon mukaan 0 vahinkoa FSD Betalla.
Onko versioita jotenkin eritelty jossain?

Tesla edustaa ajoavustiimiin liittyvissä kuolonkolareissa:
 
Onko versioita jotenkin eritelty jossain?

Tesla edustaa ajoavustiimiin liittyvissä kuolonkolareissa:
Ei tuollaista voi levittää. Elon sanoo että nolla niin tämä uutinen on väärä.
 
Tuolla tilastolla ei ole oikeastaan mitään virkaa sen suhteen, että mikä automerkki ajaa kolareita. Esimerkkinä mm. se, että kolaridatassa Tesla on ainoa merkki, jolla raportoinnin lähde on ollut telemetriikka ja lähes kaikki Teslan kolarit on raportoitu telemetriikan kautta.

Eli toisinsanoen Teslalla on telemetriikkapuoli aivan omalla tasollaan ja raportoivat jokaisen kolarin, koska telemetriikasta saadaan jokaisesta kolarista tieto ja sitä kautta jokainen kolari raportoidaan. Muilla merkeillä ei ole mitään tietoa siitä, että milloin heidän autoillaan on kolari ajettu ja raportit tehdään vain niistä tapauksista, jotka erikseen on autokuskin toimesta pyydetty raportoimaan tai poliisiraportissa erikseen pyydetty raportoimaan.

Lisäksi raportin mukaan Hondalla ja Teslalla kulkevat ovat mukana 95% kolareista, mutta muut autot vain 5%. Kuulostaa hassulta, kun kolareissa on usein kaksi osapuolta ja molempien osapuolten pitäisi tehdä raportti jos ADAS järjestelmiä, kuten adaptiivinen tasanopeuden säädin on päällä.
 
Eipä kait tuossa Teslassa muuta kuin että voisivat muuttaa tuota nimeämistä. FSD (full self drive?) antaa hieman harhaanjohtavan kuvan.

Mersu jo vissiin edellä ainakin matalissa nopeuksissa.
 
Tuolla tilastolla ei ole oikeastaan mitään virkaa sen suhteen, että mikä automerkki ajaa kolareita. Esimerkkinä mm. se, että kolaridatassa Tesla on ainoa merkki, jolla raportoinnin lähde on ollut telemetriikka ja lähes kaikki Teslan kolarit on raportoitu telemetriikan kautta.

Tarkoitatko jotain tiettyä maata? Euroopassa kaikissa uusissa autoissa taitaa olla pakollinen tuo (tulee automaattisen hätäjarrutuksen kautta). Sieltähän se MobileEyen data tulee. 60 miljoonassa autossa on MobileEyellä tuo järjestelmä. Nuo autot myös lähettävät sitä dataa jatkuvasti takaisin MobileEyelle, sillä tavalla he rakentavat noita erittäin tarkkoja karttoja tuleviin L4 järjestelmiinsä.
 
Tarkoitatko jotain tiettyä maata?
Kyse siis tuosta edellä linkitetystä pohjois-amerikan NHTSA kolaridatasta, joka perustuu autovalmistajien omaan raportointiin.

Eli tuo raportti vastaa suunnilleen sitä, että viestintävirasto julkaisisi iOS-appin, jonka raportoi kun joku sovellus kaatuu. Toinen vaihtoehto olisi tehdä sovelluksen kaatumisraportti kirjallisena lomakkeena Pasilan poliisilaitoksella. Ja sitten ihmeteltäisiin kun Applen puhelimissa sovellukset kaatuu usein.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse siis tuosta edellä linkitetystä pohjois-amerikan NHTSA kolaridatasta, joka perustuu autovalmistajien omaan raportointiin.
Kyllä ne on aikaisemminkin raportoineen ja jos et raportoi tulee sakkoa. Nyt raportointi laajennettu kolareihin joissa avustin ollut käytössä.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in June began releasing data provided by automakers on reports of crashes tied to driver assistance systems like Tesla's Autopilot.

Ei Teslan telemetria mitenkään erikoinen ole. Samanlailla jokainen valmistaja kerää dataa ja luovuttaa sitä. Toisinkuin Tesla joka ei halua antaa kuin oikeuden päätöksellä tiedot.
 
Tuo nyt on ihan täysin paskapuhetta ja vailla todellisuuspohjaa. Eteenpäin on menty tänä vuonna ihan valtavasti, mutta työtä toki on vielä edessä. Jos tarkoitat FSD Suomessa/EU:ssa niin sitten kyllä. :coffee:
Sitä olen kyllä ihmetellyt miten vähän vaihinkoja on sattunut jenkeissä tuon fsd:betan kehityksen yhteydessä. Pisteet siitä kyllä Teslalle, riskejä on mitigoitu varmasti niin paljon kuin mahdollista. Tähän liittyen, nyt kun se kaikkien käsiin annetaan, täytyy kehitysporukan olla suht luottavainen nykyisen softan tasoon kun uskaltavat antaa laajempaan jakeluun - varsinkin kun samalla laajenettaan fsd stack myös moottoriteille ja heitetään vanha legacy ap softa roskiin. :hmm: Odotan kyllä mielenkiinnolla v11 videoita motarilta. Miten eroaa legacy stackin ajosta. :geek:
Liikuttavaa hyväuskoisuutta.
 
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
 
Mulla oli joskus tutkaton mutta peruutuskamerallinen auto. Ei sitä tutkan piipitystä kyllä erityisesti kaipaa, kunhan kamerasta vaan näkee jotain.
 
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
Ei välttämättä kovin pitkään tarvitse uuttakaan odotella. Itse ostin uuden yyn 2022 mallia olevan suoraan tuolta inventorystä tai mikä lie nopean toimituksen osasto. Tilaus sisään tämän viikon tiistaina ja nouto on ensi viikon torstaina.

Täältä vaan kyttäämään. Yksittäisiä autoja tulee ja menee pitkin viikkoa.

 
Mulla oli joskus tutkaton mutta peruutuskamerallinen auto. Ei sitä tutkan piipitystä kyllä erityisesti kaipaa, kunhan kamerasta vaan näkee jotain.
Tätä samaa itsekin mietin. Vaihtoautoja katsellessa olen arvostanut enemmänkin 360 kameraa kuin etu- ja taka-tutkia
 
Ei välttämättä kovin pitkään tarvitse uuttakaan odotella. Itse ostin uuden yyn 2022 mallia olevan suoraan tuolta inventorystä tai mikä lie nopean toimituksen osasto. Tilaus sisään tämän viikon tiistaina ja nouto on ensi viikon torstaina.

Täältä vaan kyttäämään. Yksittäisiä autoja tulee ja menee pitkin viikkoa.


Joo noita välillä kyttäillyt. On vaan jo tilaus sisässä elokuun lopulta ja 1.9% rahotuksella, nyt jos tuolta ottaa niin tuo menee uusiksi ja ei taida tuolla korolla saada enää. Ei tässä nyt kiire ole uutta saada, mutta kuitenki... :D

Tätä samaa itsekin mietin. Vaihtoautoja katsellessa olen arvostanut enemmänkin 360 kameraa kuin etu- ja taka-tutkia

No peruutuskameralla tieten tuo varmaan onnistuis, tottunut vaan ajamaan auton talliin etuperin. Ei kait sille kyllä estettä että peruuttas...
360 kamerasysteemi vois olla kyllä hyvä tuohon. Teslan kameroita ei olekaan hirveästi tuossa tullut hyödynnettyä, pitääpä testailla niitäkin.
 
Komeita noi Teslan Supercharger-kentät on edelleen muihin verrattuna. Hartolan Jari-Pekalle tulossa tällainen setuppi.

supercharger.jpeg
 
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
Kuulemma tulossa jossain vaiheessa softa mikä kertoo etäisyydet. Ei vaan tiedä koska ja mitä saa. Teslan tuntien se on raakile ja tulee jäämään raakileeksi. Pelkkä peruutuskamera ja huonot sivukamerat tällä hetkellä on vain läppä vrt kilpailijat.

Teslalla ei juuri enää ole kilpailuetua kun ovat karsineet toiminnallisuuksia ja muilla asiat alkaa paremmin olemaan hanskassa.
 
Kuulemma tulossa jossain vaiheessa softa mikä kertoo etäisyydet. Ei vaan tiedä koska ja mitä saa. Teslan tuntien se on raakile ja tulee jäämään raakileeksi. Pelkkä peruutuskamera ja huonot sivukamerat tällä hetkellä on vain läppä vrt kilpailijat.

Teslalla ei juuri enää ole kilpailuetua kun ovat karsineet toiminnallisuuksia ja muilla asiat alkaa paremmin olemaan hanskassa.

Tjoo, kieltämättä hieman outoon suuntaan menossa nuo ratkasut. Noh ilmeisen kova luotto tuohon konenäköön, saas nähdä miten hyvin toimii loppujen lopuksi. Autopilotti ei ainakaan ole mennyt huonompaa suuntaan, varsinkin kun valot toimii jopa hyvin ja pyyhkimien kanssa ei ole ollut suuremmin ongelmia muutenkaan.
Jostain juutuubi-videosta bongasin että uusin autoihin olisi tulossa tarkemmat kamerat. Mikä hyöty lienee loppupeleissään ja vanhoissa autoissa on edelleen vanhat kamerat...
 
Komeita noi Teslan Supercharger-kentät on edelleen muihin verrattuna. Hartolan Jari-Pekalle tulossa tällainen setuppi.

supercharger.jpeg
Ilmeisesti 16kpl tulossa noita 250W latureita, ainakin supercharge.info mukaan. Eikö nämä V3 superchargerit vieläpä toimineet niin että kaikista saa maksimitehon eikä sitä jaeta, eli yhteensä 4MW olisi syöttöä? Auttaa juhannusviikonloppuna mukavasti
 
Näköjään nyt tullut myös Supercharger-karttaan ylöjärvi Q3/2023, en muista että tuosta olisi ollut puhetta aiemmin.
 
Ilmeisesti 16kpl tulossa noita 250W latureita, ainakin supercharge.info mukaan. Eikö nämä V3 superchargerit vieläpä toimineet niin että kaikista saa maksimitehon eikä sitä jaeta, eli yhteensä 4MW olisi syöttöä? Auttaa juhannusviikonloppuna mukavasti
Juu, ei jaeta
 
Tjoo, kieltämättä hieman outoon suuntaan menossa nuo ratkasut. Noh ilmeisen kova luotto tuohon konenäköön, saas nähdä miten hyvin toimii loppujen lopuksi. Autopilotti ei ainakaan ole mennyt huonompaa suuntaan, varsinkin kun valot toimii jopa hyvin ja pyyhkimien kanssa ei ole ollut suuremmin ongelmia muutenkaan.
Jostain juutuubi-videosta bongasin että uusin autoihin olisi tulossa tarkemmat kamerat. Mikä hyöty lienee loppupeleissään ja vanhoissa autoissa on edelleen vanhat kamerat...
Pyyhkijät on ihan susipaskat ainakin itsellä. Kyllä pysyy puhdas lasi puhtaana vaikka ei sada tai muutakaan.

Vielä ei ole yhtään uutta kameraa eli vain huhu asteella ja voi olla että tulevat vasta HW4 kanssa koska nykyinen rauta ei jaksa.
 
Aivan ihastuttava ”mä _oikeasti_ luulen olevani cool, kun dissaan kaikkea”-postaus.

Fakta kuitenkin on, että tälläl hetkkellä AP ja FSD kolaroi tilastojen valossa vähemmän, kuin ihmiskuskit ja tilasto paranee kokoajan. Dissaajille faktat on tietysti fanitusta. Ihastuttavan teiniä.

Hmmm... olikos tästä tilastosta jo nähtävissä tarkempaa dataa jossain? Kun tämä ylätason tilasto on kategoria-asteikolla vale, emävale, tilasto. Siinä tilastoidaan onnettomuuksina kuljettuun matkaan nähden ja autopilottia käytetään todella vähän kaikkein vaativimmissa ajo-olosuhteissa (koska se ei niissä välttämättä edes toimi ollenkaan) ja lyhyillä kaupunkimatkoilla joilla onnettomuuden todennäköisyys on moninkertainen (per ajettu matka).
 
Pyyhkijät on ihan susipaskat ainakin itsellä. Kyllä pysyy puhdas lasi puhtaana vaikka ei sada tai muutakaan.

Vielä ei ole yhtään uutta kameraa eli vain huhu asteella ja voi olla että tulevat vasta HW4 kanssa koska nykyinen rauta ei jaksa.

Feisbookissa joku oli tuon ikkunan kamerakotelon purkanut ja puhdistanut lasin sen takaa, kuulemma joissain autoissa siellä on rasvaa yms joka sitten ilmeisesti aiheuttaa tuota pyykijöiden innokkuutta. Taitaa olla Teslan laatuun sopivaa että tuollastakin on.
Itse en ehkä alkais tuota purkamaan, näytti olevan sen verran monimutkasta että mielellään saisi Tesla hoitaa tuollaiset. Onneksi oma yksilö ilmeisesti on puhdas tuolta niin pyyhkimet toimii pääosin kunnolla.

Tuossa videossa on juttua noista kameroistakin:


Tiedä sitten onko tuo tuubisti miten perillä asioista.
 
Feisbookissa joku oli tuon ikkunan kamerakotelon purkanut ja puhdistanut lasin sen takaa, kuulemma joissain autoissa siellä on rasvaa yms joka sitten ilmeisesti aiheuttaa tuota pyykijöiden innokkuutta. Taitaa olla Teslan laatuun sopivaa että tuollastakin on.
Itse en ehkä alkais tuota purkamaan, näytti olevan sen verran monimutkasta että mielellään saisi Tesla hoitaa tuollaiset. Onneksi oma yksilö ilmeisesti on puhdas tuolta niin pyyhkimet toimii pääosin kunnolla.

Tuossa videossa on juttua noista kameroistakin:


Tiedä sitten onko tuo tuubisti miten perillä asioista.

Näin itsekin tuon kamerakotelon. Toiset sanoo että toimii mutta toiset sanoo että ei. Jotenka en usko tuon tekevän käytännössä mitään vaan se tunne vain.

Paljon on noita kameroita näytetty mutta ei juurikaan tullut vastaan onko kuva sen parempi vai ei. Virallisissa dokumenteissa ei ole mainittu kameroiden vielä vaihtuneet. Ehkä eri valmistajan kameroita vain.
 
Hmmm... olikos tästä tilastosta jo nähtävissä tarkempaa dataa jossain? Kun tämä ylätason tilasto on kategoria-asteikolla vale, emävale, tilasto. Siinä tilastoidaan onnettomuuksina kuljettuun matkaan nähden ja autopilottia käytetään todella vähän kaikkein vaativimmissa ajo-olosuhteissa (koska se ei niissä välttämättä edes toimi ollenkaan) ja lyhyillä kaupunkimatkoilla joilla onnettomuuden todennäköisyys on moninkertainen (per ajettu matka).
Ei tarvita dataa, kun Muskin sana on laki nykyään.

Tai jos laittaa autopilotin pois päältä sekunnin ennen kolaria, voi laittaa kuskin syyksi.

 
Minkä tilaston? Vertailukelpoista tilastoa ei edelleenkään ole olemassa, ei Tesla sellaista ole ikinä tarjonnut.

Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.

Mitä FSD:n viimeaikaisista edistysaskeleista lukee, niin AP:n siirtyessä FSD:n stäkkiin lähikuukausina, tuo tilasto parantunee tuosta. Minkäänsortin todistus ei toki kelpaa negaiscool-tyyppisille "kun ei se kuitenkaan sitä ja tätä". Niinhän Euro-NCAP ja ANCAP testitulosten kohdallakin kävi: "ne kuitenkin huijasi".
 
Tuon tilaston ongelma on että kukaan kolmasosapuoli ei pääse dataan käsiksi vaan pitää luottaa siihen mitä Tesla sanoo.
 
Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.

Otetaanpa malliesimerkki tilanteessa missä nämä tilastot vääristyy välittömästi:

Aktiivinen autopilotin käyttäjä jolla autopilot toimii hienosti valtaosan työmatkasta. Lopun kaupunkipyörittelyssä on kuitenkin ajettava itse. Tämä osuus on ajomatkasta vain 5% mutta onnettomuusriski on huomattavasti korkeampi koska kaupunki. Toisena päivänä sitten onkin kunnon kaatosade ja luistonesto aktivoituu autopilottia käyttäessä tiellä olevan veden takia ja AP heittää "take over immediately". Kuski päättää ajaa loppumatkan ilman autopilottia; näitä on kuitenkin vain hyvin harvoina päivinä, mutta onnettomuusriski ajo-olosuhteiden takia on taas merkittävästi suurempi.

Miltä tämän käyttäjän data näyttää jos tapahtuu yksi onnettomuus autopilotilla ja yksi itse ajaen? Tuhansia kilometrejä autopilottia ja sitten muutamia satoja kilometrejä itse ajoa. Onko autopilotti tässä tilanteessa 10x turvallisempi kuten voisi datan perusteella olettaa?

Ja en usko että tämä käyttötapa olisi edes mitenkään erityinen; monet varmasti käyttää autopilottia tilanteissa missä tietää sen toimivan luotettavasti, hoitaen käsin ajon niissä tilanteissa missä tietää sen toimivan huonommin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 510 749
Jäsenet
74 416
Uusin jäsen
yeeyeeyee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom