Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Näköjään illallla tullut aika-arvio, 7-17 kuluvaa kuukautta eli luovutukseen tulossa. Mietityttää, mutta toisaalta ei kiinnosta tuhlata enää polttoaineeseen 3-6kk rahamäärää enää. :lonely:
 
Tutka ja ultraäänianturit, kaksi täysin eri asiaa. Tuossa puhuttiin nimenomaan tutkasta.

Niin tutkasta ollut koko ajan puhe vai olenko missannut jotain?

Edit: niin mulla on kyllä saattanut mennä jo sekasin mitä kaikkea Tesla on pudottanut näistä romuista pois... :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Jahans justiinsa kun tuosta Myyn toimituksesta mainitsin niin tuli Teslalta kyselyä että mitenkä tehdään, haluanko että priorisoidaan vai suosiolla ensvuoteen. Ja olipa sekin mahdollisuus että voi perua koko homman eli ei ottaa vastaan ollenkaan.
Pitänee miettiä hetki, vaikka taitaa fixuin olla jättää ensvuoteen ja kattoa sitten uudemmin tuota.
 
Ei ollutkaan vision niin hyvä kuin fanit huutaneet :facepalm:
Virheitä voi tehdä kunhan ne tunnustaa ja korjaa tilanteen?

Mä olen olettanut, että virheet korjataan hw4:ssa ja oletettavasti sen mukana tulevassa uudessa sensoripaketissa.
 
Jahans justiinsa kun tuosta Myyn toimituksesta mainitsin niin tuli Teslalta kyselyä että mitenkä tehdään, haluanko että priorisoidaan vai suosiolla ensvuoteen. Ja olipa sekin mahdollisuus että voi perua koko homman eli ei ottaa vastaan ollenkaan.
Pitänee miettiä hetki, vaikka taitaa fixuin olla jättää ensvuoteen ja kattoa sitten uudemmin tuota.
Siis he itse kysyivät että jätätkö noutamatta?
 
Siis he itse kysyivät että jätätkö noutamatta?

Joo tuossa on optio jos ei haluakkaan. En ole kyllä mitään noista vielä klikannut että varmaan siellä on jotain kyselylomaketta yms...
Edit: näyttää tuo kysely tulleen muillekin, somessa oli heti monta aiheesta. Ilmeisesti autoja tulossa nyt ennen vuoden vaihdetta ja kohdentavat niille jotka voi nyt ottaa vastaan?

1670436534505.png
 
Mites moni ajelee tuolla autopilotilla? Onko toiminut ohjaus hyvin vai huonosti? Tänään ekaa kertaa kokeilin ja pientä harjoittelua vielä vaatii rattiote.
 
Joo tuossa on optio jos ei haluakkaan. En ole kyllä mitään noista vielä klikannut että varmaan siellä on jotain kyselylomaketta yms...
Edit: näyttää tuo kysely tulleen muillekin, somessa oli heti monta aiheesta. Ilmeisesti autoja tulossa nyt ennen vuoden vaihdetta ja kohdentavat niille jotka voi nyt ottaa vastaan?

1670436534505.png
Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaan
 
Mites moni ajelee tuolla autopilotilla? Onko toiminut ohjaus hyvin vai huonosti? Tänään ekaa kertaa kokeilin ja pientä harjoittelua vielä vaatii rattiote.
Toimii loistavasti. Itselläni vakioasento on pitää yksi käsi vasemmalla noin klo 7...8 paikkeilla ja kyynärpää oven kyynärnojassa. Välillä voi rohkeana vaihtaa otteen oikean käden otteeksi, jolloin käsi vastaavasti kello 4...5 paikkeilla.
 
Alunperin auton (Model Y) piti tulla loka-marraskuussa, nyt ei ole enää edes arviota.

Kertoo jonkin verran tämän hetken markkinan ja toimitusten epävarmuudesta, jos Tesla, jonka piti olla se "The" toimitusvarma on myös melkolailla yhtä epäluotettava kuin muutkin.

Puhumattakaan jostain Ioniq5 lykkäyksistä tai joidenkin mallien 15kk+ odotusajasta.

Kai ne toimitusketjut sitten on edelleen sekaisin ja globaali kysyntä ylittää tarjonnan joten tilanne on tämä.
 
Kertoo jonkin verran tämän hetken markkinan ja toimitusten epävarmuudesta, jos Tesla, jonka piti olla se "The" toimitusvarma on myös melkolailla yhtä epäluotettava kuin muutkin.

Puhumattakaan jostain Ioniq5 lykkäyksistä tai joidenkin mallien 15kk+ odotusajasta.

Kai ne toimitusketjut sitten on edelleen sekaisin ja globaali kysyntä ylittää tarjonnan joten tilanne on tämä.
Kiinastahan ne rahtaa Y LR sen mitä kerkee tänne kun siellä ei markkina vedä.
 
Asiaton käytös - provoaminen ja käyttäjistä keskusteleminen, asiasta huomautettu jo aiemmin
Virheitä voi tehdä kunhan ne tunnustaa ja korjaa tilanteen?

Mä olen olettanut, että virheet korjataan hw4:ssa ja oletettavasti sen mukana tulevassa uudessa sensoripaketissa.
Lähinnä se että todellinen tesla fani joka juuri ja juuri saanut vivutettua auton itselleen osarilla on tyytyväinen vaikka valmistaja itsekkin toteaa että paska tuli.

Ainakin tämän ketjun tesla omistajista päätellen, valmistaja saa tehdä mitä lystää, mutta kunhan pelejä on, netflix toimii ja valo show löytyy ajovaloista niin kaikki on hyvin.
 
Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaan

Joo itsekin valitsin ensi vuoden, hieman haastava olisi ollut nyt joulun alla alkaa tuon vastaanottoa säätämään, jos se nyt olisi sattuntu tulemaan vielä tälle vuotta.
Kieltämättä 'ensi vuosi' on aika laaja käsite, toivottavasti ei tarkota loppuvuotta... :)
 
Sama tuli myös itselle, alkuperäinen aika oli Q1 2023 joten painoin tuohon ensi vuonna… ei kysynyt mitään muuta.. avasi selainikkunan ja Thanks for the feedback ja palataan asiaan

Tänä vuonna ei ollut mahdollista tinkiä hinnasta? ;) Yleensä Teslalla on ollut vuoden loppuun mahdollisuus saada jotain päälle, jotta rekisteröinti näkyisi 2022 tilastoissa.
 
Onko kenelläkään tuntumaa onko tää lasti Kiinasta, sekä/että vai Saksan tehtaan erää?
 
Näköjään illallla tullut aika-arvio, 7-17 kuluvaa kuukautta eli luovutukseen tulossa. Mietityttää, mutta toisaalta ei kiinnosta tuhlata enää polttoaineeseen 3-6kk rahamäärää enää. :lonely:
Millon tilasit ja mikä malli? Kiinnostaa missä euroopan jonot atm menee
 
Olisko ollu heinäkuuta, en muista. LR, vaihdoin reilun kuukauden jälkeen Perf.
 
Tesla palauttaa tutkan autoon.
Se siitä vain kameroilla olemisesta. RIP Vision.


Tuossa Electekin trolli-artikkelissa on aika lailla vedetty mutkia suoraksi.

Ensinnäkin, jos uutta tuotetta ollaan lanseeraamassa tammikuussa johon tuo tutka tulee niin kyseessä voi olla vaikka Robotaxi yms. Toisekseen, tuo tutka ei tod. näk. tule olemaan samanlainen kuin muilla valmistajilla tällä hetkellä ja joka Tesloista on poistettu.

Musk on ollut sitä mieltä että tyypilliset adaptiivisen vakkarin tutkasensorit, jotka näkevät vain että onko edessä estettä ja mikä etäisyys siihen mahtaa olla, ovat turhia. Hyödyllisenä sen sijaan hän on pitänyt tutkaa, joka pystyy muodostamaan maailmasta korkean resoluution kuvan.




Ja aikaisemmin Elon on Teslan kehittelemästä tutkasta sanonut näin:





Ja tällaisesta ilmeisesti on siis kyse, näistä oli keskustelua jo syksymmällä.




Ja tämä ei myöskään tietenkään tarkoita sitä etteikö pelkkään kameraan perustuva järjestelmä mahdollistaisi autonomista ajamista, ainakin normaaleissa olosuhteissa. Lumimyrskyt ja hiekkamyrskyt yms. voivat toki olla poikkeuksia asiaan.
 
Mites moni ajelee tuolla autopilotilla? Onko toiminut ohjaus hyvin vai huonosti? Tänään ekaa kertaa kokeilin ja pientä harjoittelua vielä vaatii rattiote.

Pitkillä pätkillä aina vedän tuon päälle. Viime kesänä Helsingistä Kainuuseen ja takaisin palttiarallaa 400 km suuntaansa tuo päällä. Jää hienosti kaistaa aivoille seurata liikennettä laajemmalla skaalalla ja esim. tarkkailla tien reunoja elikkojen varalta. Kainuun kapeilla teillä meni kuin junan raiteilla seuraillen nopeusrajoituksia.

Kyllä se välillä pomppaa pois päältä kun tulee tilanne jota ei osanne kone käsitellä. Ja jokusen kerran ilmeisesti otti maassa olevan nyppylän takia itsensä pois päältä.

Otteena itsellä oikean käden peukalo siinä vaakapuolan (?) päällä roikkumassa. Joskus vasen käsi taas siten että kyynärpää lepää ovessa olevaan nojaan. Minulle tuo oikealla kädellä ohjaaminen jotenkin luontevamman tuntuista vaan. Kai siinä alitajuisesti ajattelee että jos autopilotti menee pois päältä niin ainakin vääntö on poispäin vastaantulijoiden kaistalta tms.

Pari negaa mielestäni on. Ensinnäkin se vetää aina molemmin puolin olevien kaistaviivojen väliin. Jos siis tiellä levennys niin ei aja oikeassa laidassa vaan tarkkaan leveän kaistan viivojen keskellä. Bussipysäkit ja kohdat joissa levennys vasemmalle kääntyvien ohittamista varten vaativat toisinaan ajajan väliin tuloa. Toiseksi tuntuu että voisi olla säätöä että kuinka lähellä oikeaa kaistaviivaa ajetaan, se voisi helpottaa välillä kun tulee tukkirekkaa vastaan ja hirvittää ajaa lähellä keskiviivaa.
 
Tuli ajettua (M3 19LR) eilen ja toissapäivänä 800km lumisateessa + pimeässä ja olipa nautintoa kun kaikki toimi moitteetta.

Ei enää "radar blocked" ilmoituksia & vakkari pois käytöstä vaan Vision pelitti ongelmitta! JES. Automaattivalot toimi myös hienosti ja jopa pyyhkijät toimivat myös erinomaisesti kun vaan laitto vettä lasille. Jos tuntu että rupeaa vatkaa omiaan niin pesu auttoi joka kerta. Lisäksi todistin taas uudet latausnopeusennätykset, mielestäni en ole koskaan saanut HPC:ltä (225kw) yli 177kw niin nyt valui 191kw! Olisiko muutoksia latauskäyrään? Lopettelin latauksen 100kw latauksen kohdalla (~60%) ja Ellillä hinnaksi jäi 12,8s/kwh (yht 42kwh). Ei voi valittaa. :geek:


@mrBarrelNut Hyvä tiivistys tutka-asiaan. :thumbsup:
 
Musk on ollut sitä mieltä että tyypilliset adaptiivisen vakkarin tutkasensorit, jotka näkevät vain että onko edessä estettä ja mikä etäisyys siihen mahtaa olla, ovat turhia. Hyödyllisenä sen sijaan hän on pitänyt tutkaa, joka pystyy muodostamaan maailmasta korkean resoluution kuvan.

Kyllä, esim. Lidar on sellainen. Mutta Musk inhoaa sitä, koska ei voi myöntää olleensa väärässä (eikä Teslan osake varmaan siitä tykkäisi). Vaikka hän tuossa vanhassa twiitissä inttääkin, että "Good thing about radar is that, unlike lidar (which is visible wavelength)" niin onneksi sekään ei pidä paikkaansa. Ihan perus Muskia, laotaan tavaraa mistä ei ymmärretä (en tiedä toimiiko yksikään nykyinen Lidar näkyvän valon aallonpituudella, mutta epäilen).

Joka tapauksessa, noihin 2016 twiitteihin ei kannata hirveästi mennä takaisin, ei ole ihan hirveästi faktapohjaa.

Ensinnäkin, jos uutta tuotetta ollaan lanseeraamassa tammikuussa johon tuo tutka tulee niin kyseessä voi olla vaikka Robotaxi yms.

Miksi robotaksi tarvitsisi erilaisen järjestelmän kuin muut autot?
 
Tuossa Electekin trolli-artikkelissa on aika lailla vedetty mutkia suoraksi.

Ensinnäkin, jos uutta tuotetta ollaan lanseeraamassa tammikuussa johon tuo tutka tulee niin kyseessä voi olla vaikka Robotaxi yms. Toisekseen, tuo tutka ei tod. näk. tule olemaan samanlainen kuin muilla valmistajilla tällä hetkellä ja joka Tesloista on poistettu.

Musk on ollut sitä mieltä että tyypilliset adaptiivisen vakkarin tutkasensorit, jotka näkevät vain että onko edessä estettä ja mikä etäisyys siihen mahtaa olla, ovat turhia. Hyödyllisenä sen sijaan hän on pitänyt tutkaa, joka pystyy muodostamaan maailmasta korkean resoluution kuvan.




Ja aikaisemmin Elon on Teslan kehittelemästä tutkasta sanonut näin:





Ja tällaisesta ilmeisesti on siis kyse, näistä oli keskustelua jo syksymmällä.




Ja tämä ei myöskään tietenkään tarkoita sitä etteikö pelkkään kameraan perustuva järjestelmä mahdollistaisi autonomista ajamista, ainakin normaaleissa olosuhteissa. Lumimyrskyt ja hiekkamyrskyt yms. voivat toki olla poikkeuksia asiaan.

Iso kutina on silti, että tuovat tutkan tuohon kuten tuosta greenin postauksesta selviää, että X etuosaan tuo tulee samalle kohtaan kuin nykyinen ex-tutka oli.
 
greenin muista twiiteistä päätellen kyseessä olisi Arbelta ostettu (tai samalla tavalla nimetty ainakin FCC:n papereissa) tutka+prosessointi, mutta tämänhän näkee sitten kun se puretaan.
 
Kohtahan tuon näkee miten lidar toimii siviililiikenteessä kun eikö siinä tulevassa EX90-Volvossa ole moinen. Jonkinmoisen pullistuman se kyllä kattolinjaan aiheuttaa.
 
Tänä vuonna ei ollut mahdollista tinkiä hinnasta? ;) Yleensä Teslalla on ollut vuoden loppuun mahdollisuus saada jotain päälle, jotta rekisteröinti näkyisi 2022 tilastoissa.
Täytyy sanoa että ei ainakaan näkyvästi tarjottu mitään. Jos olisi olisin toki miettinyt että voin ottaa heti alle… ilmeisesti tilastot näyttää siis jo tarpeeksi hyvältä vuoden 2022 osalta
 
Kiinassa tiputetaan vuorot 12h noin 9h. Sakkaa siellä ainakin myynti. USAssa annetaan isoa alea koska tulee joku hankintatuki.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö muka ole tyhmää poistaa ominaisuuksia ja tuoda ne ”uutena” vuoden päästä kun ne olisi voinut jo alunperin pitää ja tehdä asiat oikein?
Toki. Parempi olisi ollut ilman poistamista. Sen takia sen tuohon nostinkin positiivisena asiana, että tulevat takaisin.
 
Onko perusmallin Model S:ää tulossa myyntiin? Jos on niin onko hajua hinnasta?
Tuon ensiesittelystä on ensi vuonna 15 vuotta(2008). Siitähän pitäisi Volvo-tyyliin tulla vanhamalli Classic missä on kaikki mahdolliset varusteet ja puskea kiivaasti modernia uutta. Yks hyvin kevyt facelifthän on jo ollut.
 
Lähinnä se että todellinen tesla fani joka juuri ja juuri saanut vivutettua auton itselleen osarilla on tyytyväinen vaikka valmistaja itsekkin toteaa että paska tuli.

Ainakin tämän ketjun tesla omistajista päätellen, valmistaja saa tehdä mitä lystää, mutta kunhan pelejä on, netflix toimii ja valo show löytyy ajovaloista niin kaikki on hyvin.

Aikamoista Tesla/sähköautovihaa sulla monessa ketjussa. Fomottaako? :cool:

Suosittelet että kaikki myyvät Teslansa ja ostavat 14 vuotta vanhan Land Cruiserin (opettele säkin kirjoittamaan toi)? Onhan se varmaan helvetin hyvä auto ja itsekkin kiinnostaisi sellainen ainakin harrasteautoksi. Ruostuu toki sekin. Arkiajot mielellään sähköllä kun ei ole loputtomat resurssit lompakossa.
 
Kohtahan tuon näkee miten lidar toimii siviililiikenteessä kun eikö siinä tulevassa EX90-Volvossa ole moinen. Jonkinmoisen pullistuman se kyllä kattolinjaan aiheuttaa.

Mihin lie koko lidaria käytetään Volvossa. Waymon katolla hyrrä pyörinyt jo vuosia ja sitä käytetään auton paikallistamiseen vajaan senttimetrin tarkkuudella siinä missä kameroilla tarkkuus on luokkaa 10 cm. Toimii hyvin Waymon tarkkaan valituilla, käsin hierotuilla reiteillä kun auto voi aselmoida itsensä sentin tarkasti sille reitille missä sen kuuluu olla. Käsittääkseni varsinainen ajaminen ja esteiden tunnistus ym. hoidetaan Waymossakin silti kameroilla ja tutkalla.

Vähän epäilen koko lidaria hyödyllisyyttä kun kuitenkaan ei ainakaan Suomessa mitään toivoa, että järjestelmälle opetettaisiin kehäteiden ulkopuolelta yhtään mitään. Koneoppiminen ja kamerat on kyllä se, millä autopilotti ratkaistaan, eikä asiaa muuksi muuta Muskin ajoittainen mopon keuliminen lupausten kanssa.
 
Vähän epäilen koko lidaria hyödyllisyyttä kun kuitenkaan ei ainakaan Suomessa mitään toivoa, että järjestelmälle opetettaisiin kehäteiden ulkopuolelta yhtään mitään. Koneoppiminen ja kamerat on kyllä se, millä autopilotti ratkaistaan, eikä asiaa muuksi muuta Muskin ajoittainen mopon keuliminen lupausten kanssa.

Paitsi että näiden autojen pitää edelleen tunnistaa esteet, muut kulkijat, eläimet yms tarkasti kelistä riippumatta ja siihen ei Muskin vision only tule ikinä taipumaan.

Autonominen ajo tulee vaatimaan usean eri sensorin yhteistoimintaa ja lidarilla on ehdottoman tärkeä rooli siinä.

Kannattaa muuten muistaa että tätä dataa myös pikkuteistä kaivetaan tälläkin hetkellä useamman miljoonan auton voimin ja tämä määrä kasvaa eksponentiaalisesti kun erilaiset ADAS sensorit tulevat yhä halvempiin autoihin.
 
Itse kanssa ihmettelen tota vain kamera hommaa. Eihän tommonen nyt ikinä voi toimia, tai no ehkä se toimii siellä kaliforniassa, mutta täällä sataa räntää puolet ajasta ja kuraa ym roiskuu niin eihän tommosilla kameroilla auto näe yhtään mitään. Lisäksi tiemerkinnät ovat näkyvissä vain puolet vuodesta.

Vaatii kyllä kaikki mahdolliset ja mahdottomat sensorit ja paikannukset jne jne että auto voisi ajaa itsekseen lumipyryssä auraamattomalla tiellä. Eli se hetki kun ihmisen mahdollisuus ajaa autoa poistetaan on todella kaukana, ainakin niin että tällaiset autot olisivat käytössä suomessa.

Toki jonain kauniina kesäpäivänä avustavaa voi olla ja tulla.
 
Ihan omaa mutuilua, mikä ei perustu mihinkään faktaan tai tietoon autonomisesta ajamisesta, kunhan höpöttelen ja todennäköisesti olen väärässä:

Voihan se olla, että on lähtökohtaisesti hyväksytty, että yritetään saada FSD toimimaan alkuun ns. normaaleissa oloissa, joka olisi jo valtavan iso harppaus eteenpäin. Ja se voidaan tehdä kohtuuhintaisella kamerakokonaisuudella joka voidaan asentaa kaikkiin autoihin.

FSD on niin iso ongelma ratkaistavaksi, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Kun ne normaalit olosuhteet saadaan toimivalla tavalla ratkaistua, niin sen jälkeen voidaan lisätä sensoreita ratkaisemaan sitä hankalien olosuhteiden näkemistä. Hankalissa sää- ja valaistusolosuhteissa kun se ajamisen logiikka on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin siellä hyvissä olosuhteissa. Eli se kameroiden avulla toteutettu ajamisen logiikka on aika suoraan käytettävissä myös kun parempia sensoreita aletaan lisäämään ympäröivän maailman mallintamiseksi huonommissa olosuhteissa.

Jotenkin tuntuu, että väki laittaa tässä vaiheessa liikaa painoa noille tutkille. Ikäänkuin että kun autoon lisätään tutka, niin se on samantien helppo saada toimimaan autonomisena. Muttakun se autonominen ajaminen on niin paljon muutakin kuin vaan sitä että osataan mitata etäisyyksiä esineisiin: miten se eteenpäin sojottava tutka auttaa kun pitäisi risteyksessä tulkita liikennevaloja, oikealta, vasemmalta ja takaa tulevia autoja, polkupyöriä ja kävelijöitä. Ja päätellä niiden menoaikeita suhteessa omaan ajamiseen ja tieverkostoon, ymmärtää liikennemerkkejä jne.

Todennäköisesti suurin FSD:n ongelma on tällä hetkellä tämä autonomiaan liittyvä "logiikka". Eli se logiikka pitäisi pystyä ratkaisemaan ennenkuin niistä kalliista sensoreista on edes mitään lisäapua niiden kameroilla näkemisen päälle. Eli toisinsanoen, mitä niillä kalliilla sensoreilla tekee, jos itse logiikka ei toimi.

Edit: Ja se kusematta lappiin 20m/s lumimyrskyssä, traileri perässä on aikalailla viimeisimpiä niistä ongelmista, jotka autonomiseen ajamiseen keskittyvät firmat haluavat ratkaista. Tärkein ja tuottoisin autonomisen ajamisen potentiaali on jossain ihan muualla, kuin noissa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
. Eli toisinsanoen, mitä niillä kalliilla sensoreilla tekee, jos itse logiikka ei toimi.

Lyhyesti ne varmistavat, että kamera ei tee kardinaalimunausta. Teslan kamerat kun sekoittavat rekkaa, moottoripyörää, sillan alustaa ja ties mitä johonkin muuhun. On se sitten että luulee kyseessä olevan kaukana oleva auto kun kyseessä onkin lähellä oleva moottoripyörä. Muoto, valot ja muut kameralla tehtävät havainnot hyötyvät kovasti jos sulla lisäksi on tarkka etäisyys siihen kohteeseen. Kameradata kun on erittäin epätarkkaa ja vaikka neuroverkkoa kuinka opetetaan niin tilanteessa vallitsevat olosuhteet sekoittavat vielä todella pitkään.

Ei se täydessä lumen valtaamalla tiellä ajaminen nyt niin ufoa ole (on sitä tehty täälläkin VTT:n testiajoneuvoilla autonomisesti). Mutta silloinkin olosuhteiden muutos ja muut tiellä liikkuvat tekevät siitäkin erittäin haastavaa vielä erittäin pitkään.
 
Ihan omaa mutuilua, mikä ei perustu mihinkään faktaan tai tietoon autonomisesta ajamisesta, kunhan höpöttelen ja todennäköisesti olen väärässä:

Voihan se olla, että on lähtökohtaisesti hyväksytty, että yritetään saada FSD toimimaan alkuun ns. normaaleissa oloissa, joka olisi jo valtavan iso harppaus eteenpäin. Ja se voidaan tehdä kohtuuhintaisella kamerakokonaisuudella joka voidaan asentaa kaikkiin autoihin.

FSD on niin iso ongelma ratkaistavaksi, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Kun ne normaalit olosuhteet saadaan toimivalla tavalla ratkaistua, niin sen jälkeen voidaan lisätä sensoreita ratkaisemaan sitä hankalien olosuhteiden näkemistä. Hankalissa sää- ja valaistusolosuhteissa kun se ajamisen logiikka on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin siellä hyvissä olosuhteissa. Eli se kameroiden avulla toteutettu ajamisen logiikka on aika suoraan käytettävissä myös kun parempia sensoreita aletaan lisäämään ympäröivän maailman mallintamiseksi huonommissa olosuhteissa.

Jotenkin tuntuu, että väki laittaa tässä vaiheessa liikaa painoa noille tutkille. Ikäänkuin että kun autoon lisätään tutka, niin se on samantien helppo saada toimimaan autonomisena. Muttakun se autonominen ajaminen on niin paljon muutakin kuin vaan sitä että osataan mitata etäisyyksiä esineisiin: miten se eteenpäin sojottava tutka auttaa kun pitäisi risteyksessä tulkita liikennevaloja, oikealta, vasemmalta ja takaa tulevia autoja, polkupyöriä ja kävelijöitä. Ja päätellä niiden menoaikeita suhteessa omaan ajamiseen ja tieverkostoon, ymmärtää liikennemerkkejä jne.

Todennäköisesti suurin FSD:n ongelma on tällä hetkellä tämä autonomiaan liittyvä "logiikka". Eli se logiikka pitäisi pystyä ratkaisemaan ennenkuin niistä kalliista sensoreista on edes mitään lisäapua niiden kameroilla näkemisen päälle. Eli toisinsanoen, mitä niillä kalliilla sensoreilla tekee, jos itse logiikka ei toimi.

Edit: Ja se kusematta lappiin 20m/s lumimyrskyssä, traileri perässä on aikalailla viimeisimpiä niistä ongelmista, jotka autonomiseen ajamiseen keskittyvät firmat haluavat ratkaista. Tärkein ja tuottoisin autonomisen ajamisen potentiaali on jossain ihan muualla, kuin noissa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa.
Tähän nyt on yksinkertainen vastaus. Tesla ei ole hakenut lupia euroopassa noille vehkeilleen, toisin kuin esim. Merssu.
Varmaan tulee kohta ellei tullut jo Muskulilta valitusta että vitun valtiot ja sääntely on penaalista.

edit. Minä en vieläkään ole ymmärtänyt mikä tuossa FSD ssä on niin mullistavaa. Miulla on kolme vuotta vanha Volvo ja tuo ajelee isoilla teillä oikein nätisti itse.
 
Viimeksi muokattu:
FSD on niin iso ongelma ratkaistavaksi, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Kun ne normaalit olosuhteet saadaan toimivalla tavalla ratkaistua, niin sen jälkeen voidaan lisätä sensoreita ratkaisemaan sitä hankalien olosuhteiden näkemistä. Hankalissa sää- ja valaistusolosuhteissa kun se ajamisen logiikka on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin siellä hyvissä olosuhteissa. Eli se kameroiden avulla toteutettu ajamisen logiikka on aika suoraan käytettävissä myös kun parempia sensoreita aletaan lisäämään ympäröivän maailman mallintamiseksi huonommissa olosuhteissa.

Ei se näin voi oikein mennä, voi olla tilanteita joissa sinänsä ns. normaalit olosuhteet muuttuvat yhtäkkiä sellaisiksi että kamerat on ns. solmussa, esim. tie nousee siten että aurinko häikäisee suoraan kameraan eikä se näe enään normaalisti, tuleeko siitä vaan piippaus ruutuun ja että FSD ei ole enään päällä, ala ohjaamaan?

Sen takia tarvitaan useampia sensoreita, kun yksi ei syystä tai toisesta enään tuota luotettavaa dataa, pystytään jatkamaan ajoa muiden sensorien avulla.

Ja juuri tästä syystä nykyinen rauta Tesloissa ei tule riittämään autonomiaan vaan tarvitaan lisää rautaa, jota ilmeisesti onkin tulossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 507
Viestejä
4 509 717
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom