Vaan kun tässä ei verrata kahta samaa asiaa. Ongelmana on kaksi erittäin suurta muuttujaa tilastoissa, a) ajetut tiet, b) auton nykyaikaisuus. Esim. moottoriteillä ei satu vastakkaisen suunnan yhteistörmäyksiä, mutta muilla teillä niitä tapahtuu. Arvaatko kummassa AP toimii? Moottoritie on kaikista turvallisin Suomessakin, ero ajettuihin kilometreihin riittäisi Suomessa jo yksinään selittämään tuon eron. Toinen aivan merkittävä ero on verrata koko autokantaa vs. vain uudet autot. Pelkästään ESP:n vaikutus on kymmeniä prosentteja kuolemankolareissakin. Siihen päälle voit alkaa miettiä miten paljon vanhat autot ovat yliedustettuina niin rattijuopumuksissa, surkeissa renkaissa ja huonommassa hallinnassa / huollossa / etc.Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.
Jo pelkästään noiden vaikutus onnettomuuksiin on Suomessa niin iso, että AP:n pitäisi olla tuossa tilastossa vielä reippaasti (magnitudin verran vähintään) parempi, jotta sen voitaisiin näyttää olevan reippaasti turvallisempi. Mutta, oletko nähnyt missään vastaavaa tilastoa? Vain uudet autot ja vain tiet joissa AP:ta käytetään. Sitten vertailemaan, veikkaan että tulos voisi olla aika masentavan tylsä.
Mitä taas tulee pelkästään AP/FSD ja ihmisen huomiokykyyn, niin AP/FSD on todistettu heikentävän ihmisen reagointikykyä liikenteessä (ei kenenkään yllätykseksi).
On emävalheita ja on tilastoja. Ensimmäinen on luotettavampi.