Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko näillä muutoksilla oikeasti mitään merkitystä loppukäyttäjälle että niitä kannattaisi erikseen odotella?
Jokainen tietysti painottaa joihinkin tiettyihin osioihin autoissa. Eipä ole täydellistä autoa olemassakaan, mutta mielelläni otan kolariturvallisemman auton ja lähtökohtaisesti teslat ovat turvallisimpia verrattuna muihin autoihin. Y malli jo sinänsä on hiukan turvallisempi kun vertaa esim Tesla 3 nokkatörmäystä jossa kolmonen absorboi törmäys energiaa ja kuskin paikalla meni ruttuun parikymmentä senttiä ja y ei käytännössä kuin senttejä. Ylipäätään polttiksiin nähden huippuluokkaa.
Tuo 4680 tietysti osittain kantavana rakenteena liittyy ylläolevaan ja on siinä monia muita pikku nyansseja joista siis itselle hyötyä. Varhaista kai vielä on julistaa täydellisiä plussia, mutta alkuvaikutelma, että hieman nopeampi lataus ja talvella akku ei ota itseensä niin paljoa verrattuna 2170 on myös iso juttu itselle.
 
.. kai sä ymmärrät, että sen turvallisen auton tuleekin mennä kasaan, vaikka "tulipeltiin" asti; siitä vasta alkaa huippujäykkä törmäysvyöhyke, jonka ei pitäisi saada muodonmuutoksia.

Johonkin se energia törmäyksessä on hukattava, että sisällä olijat säästyvät.
 
Erittäin hyvä pointti ja asian ytimessä. Tarkastelemme maailmaa omasta kuplastamme ja teemme tahattomia yleistyksiä oman arkisen käyttäytymisemme kautta. Allekirjoittanut asuu tosiaan myös rivitalossa. Kustannussyistä oli järkevämpää muuttaa tolppien huput supersukoiksi. Teslan mukana tullut matkalaturi antaa kylläkin 13a sisään, joten kyllä sillä pärjää varsin hyvin omaa ajoprofiilia katsoen. Ymmärrän toki jos päivittäin matkaa tulee tehtyä se 200km eikä latausmahdollisuutta ole työpaikalla.
Joku mainitsi että Teslan matkalaturi joka on nyt loppu verkkokaupasta... Kai Teslalla voi käyttää ihan kenen tahansa matkalaturia (suko - type2), ei sen tarvitse olla Teslan valmistama?
 
Joku mainitsi että Teslan matkalaturi joka on nyt loppu verkkokaupasta... Kai Teslalla voi käyttää ihan kenen tahansa matkalaturia (suko - type2), ei sen tarvitse olla Teslan valmistama?
Kyllä voi. Teslan oman etu on Tesla nappi. Saa myös kolmannen osapuolen laitteisiin myös.
 
Minulle on ainakin ihan helppo keksiä tilanteita joissa matkalaturista on hyötyä: jos esim. kotonasi ja/tai työpaikallasi ainoa latausmahdollisuus on tavallisesta suko-pistorasiasta.

Kaikki sähköautoilijat eivät asu maaseudulla omakotitaloissa. Varsinkin taajamissa ihmiset asuvat yleisesti kerrostaloissa, eikä asukkaiden autopaikoille, joissa normaalisti on lämmitystolppa, yleensä hankita 11kW Type2-latausasemia koska sähkönsyöttö ei kestäisi sitä että kaikki latailisivat sillä teholla samanaikaisesti.

Silloin paljon parempi, tai ainakin halvempi, ratkaisu on tarjota sähköautoilijoille mahdollisuus vaihtaa lämmitystolppa esim. 8A suko-lataustolppaan. Näin esim. meidän taloyhtiössämme on tehty, ja latailenkin öisin sellaisesta. Kyllä illassa ja yössä on niin paljon tunteja että tosi paljon saisi ajaa ja/tai auton pitäisi olla ihan hirmuinen sähkönkuluttaja mahdottoman isolla akulla, jos esim. 10-14 tuntia 8A latailua ei helpostikin toisi tarvittavat energiamäärät akkuun seuraavan päivän ajoja varten.

Sama työpaikallani, työnantaja tarjoaa meille kahdelle sähköautoilijalle mahdollisuutta latailla 8A suko-pistorasiasta työpäivän aikana. 11kW laturia työnantaja ei ole aikeissa ainakaan toistaiseksi hankkia, ja sama se mulle, pääasia että jonkin verran saa energiaa ladattua. Kyllä mä työpäivän aikana saan tuollaiset 60km toimintamatkaa ladattua töissä, ja sen päälle sitten kotona yölataukset. Hyvin riittää näillä energia 120-200km päivittäisille ajoilleni.

JOS on mennyt asentamaan kotiinsa esim. 11kW type2-latausaseman ja sama on töissä tai ei ole töissä latausmahdollisuutta ollenkaan, sitten ymmärrän ettei "matkalaturille" ole juurikaan käyttöä. Mutta kuten sanottu, varsin harvalla kerrostaloasujalla on mahdollisuutta sellaisen hankkimiseen (ja veikkaan ettei ole monella rivitalolaisellakaan, riippuen mistä sähkö autopaikoille tulee).

Toisaalta, minunkaan sähköautoni mukana ei tullut matkalaturia, mutta paksu 22kW tehoon kykenevä type2-type2 latauspiuha kyllä tuli. Se oli minulle ihan ok koska ilmeisesti autojen mukana tulevat matkalaturit on rajoitettu max 8A virralle, muutamalla satasella ostin paremman matkalaturin jossa voi itse valita 6A/8A/10A/12A/16A. Käytän mieluummin sellaista, jos vaikka jossain on tarjolla parempi supersuko-latausmahdollisuus.
No, kuten lainaamassasi viestissä samoin, "Toki on helppo keksiä tilanteita, joissa matkalaturista olisi hyötyä. Eri asia sitten on kuinka suuri osa omistajista näihin tilanteisiin joutuu."

Olen edelleen sitä mieltä, että tuo matkalaturi olisi suotavaa tulla 50keur+ hintaisen auton mukana. Samalla pidän hyvin mahdollisena, että suuri osa auton mukana tulleista latureista näkee erittäin vähän käyttöä.
 
.. kai sä ymmärrät, että sen turvallisen auton tuleekin mennä kasaan, vaikka "tulipeltiin" asti; siitä vasta alkaa huippujäykkä törmäysvyöhyke, jonka ei pitäisi saada muodonmuutoksia.

Johonkin se energia törmäyksessä on hukattava, että sisällä olijat säästyvät.
Näinhän se meneekin ja polttiksissa se moottori runnoutuu juurikin jalkotiloihin, mikä taasen puuttuu sähköautoista, siksi pärjäävät paremmin kolaritesteissä. Iso loikka polttiksesta oikeaan sähköalustalla olevaan sähkäriin. Paljonhan vielä liikkeellä polttisalustalle tehtyjä mutaatioita. Kyllähän se törmäysvyöhyke jatkossakin on kaikissa autoissa, mutta yhdellä etuosan valuelementillä saadaan jonkin verran korijäykkyyttä joka edes auttaa mm. alustan toimintaan positiivisesti. Kiinalaiset tykkää kopioida: NIO introduces integrated die-casting technology in ET5 - CnEVPost
 
Näinhän se meneekin ja polttiksissa se moottori runnoutuu juurikin jalkotiloihin, mikä taasen puuttuu sähköautoista, siksi pärjäävät paremmin kolaritesteissä. Iso loikka polttiksesta oikeaan sähköalustalla olevaan sähkäriin.

Uhhuh, ei nyt ihan noinkaan. Moottori on tulipellin etupuolella eli ei se runnoudu jalkatiloihin paitsi nopeuksissa joissa ei ole enään muutenkaan merkitystä. Samaten niistä sähkäreistä löytyy moottori etuakselilta jos kyseessä neli- tai etuvetoinen malleissa.

Sähkäreiden isoin turvallisuusongelma on akku, tätä ongelmaa ei ole polttiksissa, jos pitäisi valita niin olisin noin tuhat kertaa mielummin kolarissa polttiksessa kuin sähkärissä juuri tuon akun takia, netistä löytyy videoita mitä esim. Tesloilla tapahtuu kun vedetään puuhun lujaa.

Eli jos turvallisuus on sinun ykkösprioriteetti niin ensisijaisesti katsot polttiksia ja sieltä vielä diisseleitä tarkemmin ottaen.
 
Uhhuh, ei nyt ihan noinkaan. Moottori on tulipellin etupuolella eli ei se runnoudu jalkatiloihin paitsi nopeuksissa joissa ei ole enään muutenkaan merkitystä. Samaten niistä sähkäreistä löytyy moottori etuakselilta jos kyseessä neli- tai etuvetoinen malleissa.

Sähkäreiden isoin turvallisuusongelma on akku, tätä ongelmaa ei ole polttiksissa, jos pitäisi valita niin olisin noin tuhat kertaa mielummin kolarissa polttiksessa kuin sähkärissä juuri tuon akun takia, netistä löytyy videoita mitä esim. Tesloilla tapahtuu kun vedetään puuhun lujaa.

Eli jos turvallisuus on sinun ykkösprioriteetti niin ensisijaisesti katsot polttiksia ja sieltä vielä diisseleitä tarkemmin ottaen.
Tekniikan Maailma
No hyvä että on semmoinen käsitys polttiksista. Itse näen aivan toisin. Se on toinen juttu jos palonesto failaa akustossa sehän siis on mahdollista, mutta tekniikka kehittyy ja kauhuskenaarioita vanhoista Ässistä yms on syytä välttää. Jos pelottaa akun syttyminen niin ostaa blade akulla ole lfp sähkärin.
 
Tekniikan Maailma
No hyvä että on semmoinen käsitys polttiksista. Itse näen aivan toisin. Se on toinen juttu jos palonesto failaa akustossa sehän siis on mahdollista, mutta tekniikka kehittyy ja kauhuskenaarioita vanhoista Ässistä yms on syytä välttää. Jos pelottaa akun syttyminen niin ostaa blade akulla ole lfp sähkärin.

Voit nähdä asian miten haluat mutta kun sähköauton akku vaurioituu niin seuraukset on helposti katastrofaalisia. Näitä on tapahtunut Model 3:lle samalla tavalla, kuuluisin case lienee se Texasin case jossa kaksi aikuista kuoli kun Tesla osui puuhun kovalla vauhdilla, akku vaurioitui, syttyi räjähdysmäisesti ja poltti hengiltä ihmiset sisältä.
 
Mikä tahansa nykyaikainen auto saa jo 5 tähteä testeissä. Erot on hyvin pieniä.
 
Voit nähdä asian miten haluat mutta kun sähköauton akku vaurioituu niin seuraukset on helposti katastrofaalisia. Näitä on tapahtunut Model 3:lle samalla tavalla, kuuluisin case lienee se Texasin case jossa kaksi aikuista kuoli kun Tesla osui puuhun kovalla vauhdilla, akku vaurioitui, syttyi räjähdysmäisesti ja poltti hengiltä ihmiset sisältä.
BYD said to have secured Tesla's battery order for 204,000 vehicles per year - CnEVPost
Kyseisessä esimerkissä tuskin oli autossa edes catlin lfp puhumattakaan bydin blade akkua?
 
Ei varmasti ollut. LFP on turvallisempi tottakai mutta edelleen siellä on thermal runaway vaara jos se vaurioituu. BYDin bladeja tuskin nähdään ihan hetkeen Tesloissa.
Niin no tuon artikkelin mukaan olisi toukokuun loppuun mennessä jo tesloissa. Mutta joka tapauksessa ymmärrän että monella sana sähkö autossa epäilyttää.
 
Niin no tuon artikkelin mukaan olisi toukokuun loppuun mennessä jo tesloissa. Mutta joka tapauksessa ymmärrän että monella sana sähkö autossa epäilyttää.

Suosittelen sinulle hieman syvällisempää perehtymistä autojen turvallisuuteen noin yleisesti niin ei tarvitse sinunkaan arvailla ja mennä mutulla.

Sähköjä on muuten ollut autoissa jo 1800-luvulta lähtien, ihan ensimmäisistä autoista lähtien joten en heti keksi miksi kukaan olisi epäileväinen sähkön suhteen noin yleisesti.
 
Sähkäreiden isoin turvallisuusongelma on akku, tätä ongelmaa ei ole polttiksissa, jos pitäisi valita niin olisin noin tuhat kertaa mielummin kolarissa polttiksessa kuin sähkärissä juuri tuon akun takia, netistä löytyy videoita mitä esim. Tesloilla tapahtuu kun vedetään puuhun lujaa.
Voit nähdä asian miten haluat mutta kun sähköauton akku vaurioituu niin seuraukset on helposti katastrofaalisia. Näitä on tapahtunut Model 3:lle samalla tavalla, kuuluisin case lienee se Texasin case jossa kaksi aikuista kuoli kun Tesla osui puuhun kovalla vauhdilla, akku vaurioitui, syttyi räjähdysmäisesti ja poltti hengiltä ihmiset sisältä.
Tuhat kertaa mielummin? Helposti katastrofaalisia?

Olisiko jotain ihan oikeaan dataan perustuvaa tietoa, eikä yhteen anekdoottiin tai luuloon perustuvaa kamaa?
 
Tuhat kertaa mielummin? Helposti katastrofaalisia?

Olisiko jotain ihan oikeaan dataan perustuvaa tietoa, eikä yhteen anekdoottiin tai luuloon perustuvaa kamaa?

Kyllä, tuhat kertaa mielummin.

Ja kyllä, helposti katastrofaalisia JOS akku vaurioituu.

Ei perustu yhteen anekdoottiin tai luuloon vaan ihan faktoihin akkukemioista ja akun ominaisuuksista.

Kannattaa nyt huomata se että en väitä akkujen hajoavan helposti kolareissa vaan sitä että jos akku vaurioituu kolarissa niin seurauksen on helposti karmeita.
 
Voit nähdä asian miten haluat mutta kun sähköauton akku vaurioituu niin seuraukset on helposti katastrofaalisia. Näitä on tapahtunut Model 3:lle samalla tavalla, kuuluisin case lienee se Texasin case jossa kaksi aikuista kuoli kun Tesla osui puuhun kovalla vauhdilla, akku vaurioitui, syttyi räjähdysmäisesti ja poltti hengiltä ihmiset sisältä.
Pari pointtia tähän:

1. Kyllä polttisautotkin voivat syttyä palamaan kovinkin pahasti ja nopeasti, juuri ajon ja varsinkin kolareiden yhteydessä. Viime kesänä ajoin työmatkalla Porvoon motarilla karrelle palaneen polttisauton ohi, en tiedä miten oli alkanut palaa moottoritiellä ja tuliko henkilövahinkoja.

Tai toissa viikolla katselin juutuubista näitä aina yhtä kiinnostavia autokameravideoita missä kaksi polttisautoa kolaroi ei-edes-niin-kovalla-vauhdilla tasoristeyksessä jossain Amerikoissa, ja toinen autoista syttyi heti ilmiliekkeihin.

2. Sähköautojen akkupaloissa käsittääkseni "tavanomaisempaa" on se että akku alkaa palaa latauksen yhteydessä, ennemmin kuin esim. ajon aikana. Ei sekään toki kivaa ole ainakaan jos autoa ladataan paikassa missä se palaessaan polttaa koko talon, tästä on toki paljon ollut juttua että uskaltaako sähköautoa ladata sisätiloissa yms. jne. tjsp. Nykyisin niitä kyllä paljon lataillaan esim. kauppakeskusten sisäparkkipaikoilla, jopa minä olen tehnyt niin.

3. Jos akkupalot edelleen pelottavat, kannattaa ostaa LFP-akullinen sähköauto, esim. uusi Tesla Model 3 Standard Range. LFP-akut ovat ilmeisesti varsin paloturvallisia, eivät vioittuessaan juurikaan pala vaan lähinnä päästävät kaasuja ilmoille.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että tuo matkalaturi olisi suotavaa tulla 50keur+ hintaisen auton mukana. Samalla pidän hyvin mahdollisena, että suuri osa auton mukana tulleista latureista näkee erittäin vähän käyttöä.
Minä toisaalta olen vähän kiikunkaakun että lisävarustehan se on, kunhan auton ostaja on tietoinen että sellainen pitää ostaa erikseen eli ei tule auton mukana varusteissa... Muutaman satasen lisähinta.

Vähän sama kuin pitäisikö auton mukana tulla type2-type2 latausjohto, koska sitäkin voi tarvita joskus esim. asiointilatauspaikoilla. Vaikuttaa siltä että useimmissa autoissa sellaista ei tule, minun Rellussani tuli (mutta ei sitten tullut tuota suko-latausjohtoa).

Työkaveri just Teslallaan mietti että viitsisikö ostaa type2 AC johtoa. Päätti toistaiseksi pärjätä ilman. Kai hän pärjää, tarkoittaa vaan ettei hän välillä ehkä pysty käyttämään jotain Lidlin tai IKEA:n ilmaista type2-latauspaikkaa kun niissä pitää olla oma piuha (Lidlissä hän joka tapauksessa pyrkisi käyttämään nopeampaa CCS-laturia), mutta ei kai sen väliä sitten hänelle.
 
On. Ainakin osa yksilöistä on täynnä näitä kivoja kosmeettisia "ominaisuuksia".

Jep näyttää aika ihmeellisiä palloja olevan eli hyvin epätasainen puskuri ja takaluukussakin oli appelsiini- iho eli taitaa olla uuden maalilinjaston ylösajo epäonnistunut?
 
. Kyllä polttisautotkin voivat syttyä palamaan kovinkin pahasti ja nopeasti, juuri ajon ja varsinkin kolareiden yhteydessä. Viime kesänä ajoin työmatkalla Porvoon motarilla karrelle palaneen polttisauton ohi, en tiedä miten oli alkanut palaa moottoritiellä ja tuliko henkilövahinkoja.

Polttiksen tulipalot alkaa 99% moottoritilasta ja siten että autosta kerkeää helposti ulos. Kyllä se auto palaa karrelle jos sitä ei keretä sammuttamaan mutta matkustajille palot ovat yleensä ongelma vain jos ei pääse autosta ulos noin ylipäätänsä.

Sähköautojen akkupaloissa käsittääkseni "tavanomaisempaa" on se että akku alkaa palaa latauksen yhteydessä, ennemmin kuin esim. ajon aikana. Ei sekään toki kivaa ole ainakaan jos autoa ladataan paikassa missä se palaessaan polttaa koko talon, tästä on toki paljon ollut juttua että uskaltaako sähköautoa ladata sisätiloissa yms. jne. tjsp. Nykyisin niitä kyllä paljon lataillaan esim. kauppakeskusten sisäparkkipaikoilla, jopa minä olen tehnyt niin.

Joo latauspalot lienee paljon yleisempiä kuin kolarien yhteydessä, johtuen varmaankin jo siitä että jokaista autoa ladataan keskimäärin useita kertoja viikossa kun taas kolareihin ei kovin usein jouduta.

3. Jos akkupalot edelleen pelottavat, kannattaa ostaa LFP-akullinen sähköauto, esim. uusi Tesla Model 3 Standard Range. LFP-akut ovat ilmeisesti varsin paloturvallisia, eivät vioittuessaan juurikaan pala vaan lähinnä päästävät kaasuja ilmoille.

Ei nyt varsinaisesti pelota, korkeintaan ehkä perheen puolesta kun pitäisi päästä nopeasti pois.

LFP:t tosiaan parempia tässä suhteessa.
 
Polttiksen tulipalot alkaa 99% moottoritilasta ja siten että autosta kerkeää helposti ulos. Kyllä se auto palaa karrelle jos sitä ei keretä sammuttamaan mutta matkustajille palot ovat yleensä ongelma vain jos ei pääse autosta ulos noin ylipäätänsä.



Joo latauspalot lienee paljon yleisempiä kuin kolarien yhteydessä, johtuen varmaankin jo siitä että jokaista autoa ladataan keskimäärin useita kertoja viikossa kun taas kolareihin ei kovin usein jouduta.



Ei nyt varsinaisesti pelota, korkeintaan ehkä perheen puolesta kun pitäisi päästä nopeasti pois.

LFP:t tosiaan parempia tässä suhteessa.
Eikös kaikki sähköautot olisi poissa markkinoilta jos niistä ei ehtisi kolarin jälkeen pois? Kyllähän ne yli 10v sitten on jo laittaneet palonestomassaa jolloin ne kituamalla enemmän savuttaa ja osa tosiaan syttyy palamaan pitemmän ajan saatossa eli siis jos on tajuissaan tai joku näkee niin kerkeää poistua ihmiset autosta. On noissa sähköautoissa siis ainakin vartti aikaa nousta autosta ennen mitään vaaraa pois lukien "lottovoitot"
 
Eikös kaikki sähköautot olisi poissa markkinoilta jos niistä ei ehtisi kolarin jälkeen pois? Kyllähän ne yli 10v sitten on jo laittaneet palonestomassaa jolloin ne kituamalla enemmän savuttaa ja osa tosiaan syttyy palamaan pitemmän ajan saatossa eli siis jos on tajuissaan tai joku näkee niin kerkeää poistua ihmiset autosta. On noissa sähköautoissa siis ainakin vartti aikaa nousta autosta ennen mitään vaaraa pois lukien "lottovoitot"

No näitä "lottovoitto" videoita on useampia ja kaikki uudempia kuin 10v, en tiedä miten mitkään palonestomassat auttaa kun iso litiumakku lähtee ns. laukalle.
 
No näitä "lottovoitto" videoita on useampia ja kaikki uudempia kuin 10v, en tiedä miten mitkään palonestomassat auttaa kun iso litiumakku lähtee ns. laukalle.
Varmasti löytyy joka asiasta "paljon" videoita, mutta jos se olisi hyvinkin yleinen ongelma sähköautoissa niin tuskin sallittaisiin myytävän kuluttajille, se oli se pointti mitä tässä hain. Tottahan nämä akkutekniikat kehittyy ja on ennustettu esim. Lfp akkujen menestystä jo 2025 pitäis olla noin kaksi kolmasosaa myytävistä sähköautoista paloturvallisemmalla lfp akkutekniikalla ja vuosi kymmenen vaihteessa nämä nykyisin yleisemmät nmc/nca akut aika marginaaleilla myynneillä kun pitkän kantaman akut korvaantuu kuiva-akuilla eli solidstate batteryllä.
 
Jep näyttää aika ihmeellisiä palloja olevan eli hyvin epätasainen puskuri ja takaluukussakin oli appelsiini- iho eli taitaa olla uuden maalilinjaston ylösajo epäonnistunut?
Ei ne mitään epäonnistuneet. Se nyt vain on tuota ja tulee olemaan kunnes heitä kiinnostaa asioiden parantuminen. Johan se nähtiin että ei se Saksa tuota sen parempaa. Ne 30 ekaa oli käsin hiottu paikalleen priimaksi. Muut on Tesla with specs.
 
Oon jonkun aikaa seuraillut jenkkifoorumeiden keskusteluita noihin vision only -autojen haamujarrutuksiin liittyen. Vuoden vaihteessahan niissä oli hyvin paljon ongelmia ja osa sanoi, että tasanopeussäädintä ei pystyisi käytännössä käyttämään. Mutta nyt näyttäisi aika yksimielisesti keskusteluista ilmenevän, että softaversioilla 2022.8.* ja 2022.12.* haamujarrutusongelma on käytännössä kokonaan poistunut. Mm. kaksikaistaisilla teillä isot vastaantulevat rekat eivät aiheuta enää mitään jarrutuksia. Vaikuttaa siis sen suhteen hyvältä tällä hetkellä.
 
Ei ne mitään epäonnistuneet. Se nyt vain on tuota ja tulee olemaan kunnes heitä kiinnostaa asioiden parantuminen. Johan se nähtiin että ei se Saksa tuota sen parempaa. Ne 30 ekaa oli käsin hiottu paikalleen priimaksi. Muut on Tesla with specs.
Mitä noita Saksan Teslafoorumeita lukeneena on juurikin paljon ihmisiä, jotka tekee kärpäsestä härkäsen ja ei hyväksy esim. Giga Shanghain laatua hyvänä. Oli noissa Berliinin tekeleissäkin siis osassa valmistusvirhe, mutta epäilen että aika murto-osassa. Kohtapa tuota tietää tarkemmin kun alkaa tulemaan ensi kuussa 4-5k autoa joka kuukausi että oliko massapaskaa vaiko maanantai kappaleet kyseessä.
 
Qualität aus Grünheide
Suora lainaus:
Sekä Kiinan M3P:ni että Grünheiden kollegani MY ovat täysin virheettömiä.

Yleensä Made in Germany ei suinkaan automaattisesti tarkoita korkeampaa laatua kuin MIC. Joskus takana on menneiden vuosikymmenten ylimielisyys. Kiinalaiset ovat nykyään meitä parempia melkein kaikilla osa-alueilla.


Mielestäni se, mitä Grünheide tarjoaa nykyisessä tuotannon ylösajossa, on erittäin hyvää - varsinkin kun jokainen pieni asia dokumentoidaan välittömästi ja laitetaan nettiin. Mikään muu valmistaja ei tarjoa tällaista "täysvalvontaa".

Suosittelenkin odottamaan tilaamiasi ajoneuvoja innolla ja olemaan turhan hulluksi ilman syytä, Grünheiden laatu on hyvä ja on jo hyvä.:wink:

No katsellaan nyt rauhassa, mikä tilanne kun tulee isommalti ihmisille.
 
Mitä noita Saksan Teslafoorumeita lukeneena on juurikin paljon ihmisiä, jotka tekee kärpäsestä härkäsen ja ei hyväksy esim. Giga Shanghain laatua hyvänä. Oli noissa Berliinin tekeleissäkin siis osassa valmistusvirhe, mutta epäilen että aika murto-osassa. Kohtapa tuota tietää tarkemmin kun alkaa tulemaan ensi kuussa 4-5k autoa joka kuukausi että oliko massapaskaa vaiko maanantai kappaleet kyseessä.
Qualität aus Grünheide
Suora lainaus:
Sekä Kiinan M3P:ni että Grünheiden kollegani MY ovat täysin virheettömiä.

Yleensä Made in Germany ei suinkaan automaattisesti tarkoita korkeampaa laatua kuin MIC. Joskus takana on menneiden vuosikymmenten ylimielisyys. Kiinalaiset ovat nykyään meitä parempia melkein kaikilla osa-alueilla.


Mielestäni se, mitä Grünheide tarjoaa nykyisessä tuotannon ylösajossa, on erittäin hyvää - varsinkin kun jokainen pieni asia dokumentoidaan välittömästi ja laitetaan nettiin. Mikään muu valmistaja ei tarjoa tällaista "täysvalvontaa".

Suosittelenkin odottamaan tilaamiasi ajoneuvoja innolla ja olemaan turhan hulluksi ilman syytä, Grünheiden laatu on hyvä ja on jo hyvä.:wink:

No katsellaan nyt rauhassa, mikä tilanne kun tulee isommalti ihmisille.
Teslaa ei kiinnosta nuo puutteet. Jos niitä kiinnostaisi ne ei tekisi noita samoja virheitä vuodesta toiseen. Jos Saksassa piti olla parhain maalauslinja niin miten ihmeessä ne heti sai tehtyä kuraa? Aina sanotaan että Tesla korjaa ja oppii mutta ei tunnu kyllä siltä kun samat virheet toistuu.

Laadunvalvontaa ei tarvita koska kaikki menee kunnes joku pääsee niskan päälle.

En ainakaan itse odottanut että laatu paranee koska Tesla itse määrää laadun ei se maa missä niitä tehdään.

Nythän piiripulan takia on jätetty erillinen GPU pois autoista ja osa autoista mennyt vielä Engineer Sample raudalla. Teslahan näistä kantaa toki vastuun.
 
Oon jonkun aikaa seuraillut jenkkifoorumeiden keskusteluita noihin vision only -autojen haamujarrutuksiin liittyen. Vuoden vaihteessahan niissä oli hyvin paljon ongelmia ja osa sanoi, että tasanopeussäädintä ei pystyisi käytännössä käyttämään. Mutta nyt näyttäisi aika yksimielisesti keskusteluista ilmenevän, että softaversioilla 2022.8.* ja 2022.12.* haamujarrutusongelma on käytännössä kokonaan poistunut. Mm. kaksikaistaisilla teillä isot vastaantulevat rekat eivät aiheuta enää mitään jarrutuksia. Vaikuttaa siis sen suhteen hyvältä tällä hetkellä.
Joo kohta sen pääsee kokemaan kun autot tulee tännekin ilman tutkaa.
 
jos pitäisi valita niin olisin noin tuhat kertaa mielummin kolarissa polttiksessa kuin sähkärissä juuri tuon akun takia
Meniköhän nyt liiotteluksi, tuhat kolaria ennemmin polttiksessa kun yksi sähköautossa? :) Ei se akku kuitenkaan tuleen räjähdä välittömästi, etenkään jos ajaa kolarin jossa polttiksessa ei käy mitään.
 

CT tuotanto alkaa 2023 ja 2024 robotaxi ilman rattia ja pedaaleita.

Texasissa tarkoitus saada tuotantoon 4680 myöhemmin tänä vuonna että samaan aikaan 2170 autoja ulos. 4680 tuotanto siis vielä aivan lasten kengissä.
 
Viimeksi muokattu:

CT tuotanto alkaa 2023 ja 2024 robotaxi ilman rattia ja pedaaleita.

Texasissa tarkoitus saada tuotantoon 4680 myöhemmin tänä vuonna että samaan aikaan 2170 autoja ulos. 4680 tuotanto siis vielä aivan lasten kengissä.
Niin eihän se täydellä teholla 4680 tuotanto ole tänä vuonna sehän selvää. Musk arvioi tänä vuonna yli 1.5kk tuotantoa, joten lfp karvalakit 800k, 18650 s/x 100k, 4680 y mallit 100-200k ja long range 2170 500k.

Tuosta kuvasta artikkelissa tuli mieleen että kenties tuo 4680 on kohtuu helppo vielä vaihtaa vikaannuttua kun vasemman puolen kuvaan tulee skateboard alle ja oikean puolen structural battery kuitenkin "vain" korvaa pohjan autosta eli siihen akkuun tulee ne penkit kiinni, joten ei ole mahdoton temppu vaihtaa akkua uuteen.
 
Joo latauspalot lienee paljon yleisempiä kuin kolarien yhteydessä, johtuen varmaankin jo siitä että jokaista autoa ladataan keskimäärin useita kertoja viikossa kun taas kolareihin ei kovin usein jouduta.
Wham Baam Teslacam-youtubekanava on täynnä videoita missä Teslat joutuvat pahoihinkin kolareihin. Eivät ne näytä kolareissa herkästi syttyvän palamaan, päinvastoin videoiden perusteella omistajat ovat tuntuneet olevan kiitollisia siitä kuinka kolariturvallinen Tesla on (esim. alhaisen painopisteen takia ei pyörähdä katolleen, ei sitten millään).

Eivätkö tuollaiset akkupalot tulisi ilmi myös yleisissä kolaritesteissä, vai ilman akkujako kyseiset testit tehdään sähköautoille?
 
Tehdas valmistaa tasan tarkkaan sitä laatua mitä sen omistaja haluaa/sallii, huolimatta siitä missäpäin maailmaa se sijaitsee.
Eroa tekee mm. se, tuleeko laatu kerralla (siis halvemmalla) vai vasta useamman iterointikierroksen jälkeen (siis kalliimmalla). Saattaa hieman vaikuttaa omistajan sallimiin toleransseihin. Kaikkea ei tietysti kovinkaan mikromanageraaja pysty itse tarkistamaan, joten laadun valvonnalla ja erityisesti raportoidun ja toteutuneen laadun erotuksella on myös suuri merkitys lopputulokseen. Saatan hieman yleistää, mutta idemmässä tuntuu olevan tärkeintä se, miltä asiat saadaan näyttämään.
 
Wham Baam Teslacam-youtubekanava on täynnä videoita missä Teslat joutuvat pahoihinkin kolareihin. Eivät ne näytä kolareissa herkästi syttyvän palamaan, päinvastoin videoiden perusteella omistajat ovat tuntuneet olevan kiitollisia siitä kuinka kolariturvallinen Tesla on (esim. alhaisen painopisteen takia ei pyörähdä katolleen, ei sitten millään).

Eivätkö tuollaiset akkupalot tulisi ilmi myös yleisissä kolaritesteissä, vai ilman akkujako kyseiset testit tehdään sähköautoille?

Ne kolarit joissa sähköauto syttyy palamaan harvemmin jättävät videomateriaalia jälkeensä sattuneista syistä.

Mietin juuri eilen että onkohan Euroncapilla jotain erikoisempia testejä sähköautoille suunnitteilla, juuri tätä ajatellen eli kuinka hyvin akut kestävät törmäyksiä eri autoissa.
 
Ne kolarit joissa sähköauto syttyy palamaan harvemmin jättävät videomateriaalia jälkeensä sattuneista syistä.

Mietin juuri eilen että onkohan Euroncapilla jotain erikoisempia testejä sähköautoille suunnitteilla, juuri tätä ajatellen eli kuinka hyvin akut kestävät törmäyksiä eri autoissa.

Tilastojen mukaan polttomoottoriautot syttyvät palamaan 55 kertaa / miljardi ajettua kilometriä. Sähköautoilla luku on 5/Miljardi
 
Tilastojen mukaan polttomoottoriautot syttyvät palamaan 55 kertaa / miljardi ajettua kilometriä. Sähköautoilla luku on 5/Miljardi

Kyllä mutta tässä ei huomioida autojen ikää. Paljonko on luvut jos verrataan max 5v polttiksia vs. max 5v BEVejä? En tiedä.

Eikä minua polttiksen palot ole koskaan pelottanut sinänsä koska ne ovat yleensä varsin "hitaita" vrt. akkupalot eli autosta kerkeää hyvin ulos ja saa lapsetkin ulos tarvittaessa.
 
Kyllä mutta tässä ei huomioida autojen ikää. Paljonko on luvut jos verrataan max 5v polttiksia vs. max 5v BEVejä? En tiedä.

Eikä minua polttiksen palot ole koskaan pelottanut sinänsä koska ne ovat yleensä varsin "hitaita" vrt. akkupalot eli autosta kerkeää hyvin ulos ja saa lapsetkin ulos tarvittaessa.

Ainahan sitä löytää ”mutta entäs jos….”. Tässä toinen ”mutta”: Akut paranee turvallisuudeltaan koko ajan, joten toi 11-kertaa parempi turvallisuustilanne voi hyvinkin parantua entisestää.

Akkupalon energian vapautus (eli palonopeus) on tutkimusten mukaan sama, kuin polttomoottorivehkeillä ja alkaa samoin - savulla ”existing test results have revealed that the heat release rate of EV fire is comparable to that of the fossil-fuelled vehicle fire,”
 
Akkupalon energian vapautus (eli palonopeus) on tutkimusten mukaan sama, kuin polttomoottorivehkeillä ja alkaa samoin - savulla ”existing test results have revealed that the heat release rate of EV fire is comparable to that of the fossil-fuelled vehicle fire,”

Hmm, oliko sulla lähde tähän, kiinnostaisi lukea lisää.

Mietin että verrataanko tuossa palonopeutta bensatankin räjähtämiseen vai mihin? Koska jos ajattelet ns. tyypillisin polttiksen palo tapahtuu moottoritilasta alkaen ja siinä menee kyllä hetki ennenkuin se on matkustamossa.

Onko muuten kellään videota "hitaasta" BEVin palosta (siis sellaisesta jossa palo lähtee ajoakusta eikä esim. jarruista)?
 
Tesla Cybertruck and Semi are candidates for 800-volt architecture
Oli tuossa aikaisemmin puhetta olisko tulossa 800v järjestelmää teslaan niin CT/semi taitaa olla ainoat, muuten minimalistiset hyödyt henkilöautoissa.
Hyödythän on selkeät henkilöautoasiakkaille ja muutoin autotasolla minimaalisia säästöjä Teslalle. Ehkä rajaisin näin, että hyötyä Teslalle ei ole, koska se tarkoittaisi koko latausinfran uusimista maailmanlaajuisesti.
 
Hyödythän on selkeät henkilöautoasiakkaille ja muutoin autotasolla minimaalisia säästöjä Teslalle. Ehkä rajaisin näin, että hyötyä Teslalle ei ole, koska se tarkoittaisi koko latausinfran uusimista maailmanlaajuisesti.
En tiedä haetko tässä latausnopeutta vai mitä etua henkilöautoiluun 800v akuilla? Eipä nuo lucidin 900v järjestelmätkään sen kummoisempia ole Teslan 400v akkujen latausnopeuteen ja tiedossa on että Tesla nostaa SC latausnopeuksia jatkossa. Itse näen että aika sama onko lataus 10-20 min 0-80% kun akku on riittävän iso/range 600-1000 km toki jos range on 100-500 niin se pitäisi olla 1-3 min ettei roadtripillä joutuisi odottamaan kauan, samaan tapaan kuin polttis tankki täyteen ja menoksi. Vielä tosiaan teslalla pääpiirteittäin menee se 40 min 80% ja uskoisin tuolla 4680 akulla sen puoliintuvan. Paras akun elinkaaren kestolta olisi skippailla pikalataus ja latailla yön yli hitaasti, mutta jossain vaiheessa ihmisillä tuppaa olemaan pitkää matka-ajoa, jolloin mielestäni pieni akku yhdistettynä hitaan latausnopeuden talvella tuppaa kadottamaan autoilun vapauden.
 
En tiedä haetko tässä latausnopeutta vai mitä etua henkilöautoiluun 800v akuilla? Eipä nuo lucidin 900v järjestelmätkään sen kummoisempia ole Teslan 400v akkujen latausnopeuteen ja tiedossa on että Tesla nostaa SC latausnopeuksia jatkossa. Itse näen että aika sama onko lataus 10-20 min 0-80% kun akku on riittävän iso/range 600-1000 km toki jos range on 100-500 niin se pitäisi olla 1-3 min ettei roadtripillä joutuisi odottamaan kauan, samaan tapaan kuin polttis tankki täyteen ja menoksi. Vielä tosiaan teslalla pääpiirteittäin menee se 40 min 80% ja uskoisin tuolla 4680 akulla sen puoliintuvan. Paras akun elinkaaren kestolta olisi skippailla pikalataus ja latailla yön yli hitaasti, mutta jossain vaiheessa ihmisillä tuppaa olemaan pitkää matka-ajoa, jolloin mielestäni pieni akku yhdistettynä hitaan latausnopeuden talvella tuppaa kadottamaan autoilun vapauden.
Hyöty on se, että autossa voi käyttää ohuempia (halvempia ja kevyempiä) kaapeleita ja energian siirron häviöt ovat pienemmät sekä akusta moottoreille, että laturista akkuun.

Haittoja ei käytännössä ole, ellei nyt aavistuksen paksumpien eristeiden tarpeita huomioida (paljon halvempaa ja kevyempää kuin kuparijohdin).

Latausnopeuden kanssa etua tulee siitä, että CCS on rajoitettu 500A:han ja jos auton haluaa lataavan yli 200kW:llä CCS:llä, on pakko nostaa jännite yli 400V:n. Mutta tämä on toissijainen hyöty.
 
Joku mainitsi täällä että hänen autoonsa olisi vaihdettu jousi tai moottori takaluukkuun, mäkin juttelin aiheesta Teslan kanssa kun mulla noin 5% avauksista käy se sama eli aukeaa vain puolväliin asti ja piippaa, ikäänkuin jotain olisi avauksen tiellä.

Teslalta sanottiin että ne ei vaihda noita enää ellei kokonaan mene rikki, sillä softassa vikaa. Se avauksen moottori lyö kuulemma liian pienestä vastuksesta vikakoodin päälle ja tulee turhia keskeytyksiä kun se luulee edessä olevan jotain. Tähän tulee kuulemma softapäivitys "kesällä" jossa ne nostaa sitä sallitun vastavoiman määrää, sano se tarkan versionumeronkin missä tulee mutten muista enää.
 
Kolme viikkoa sitten sanottiin, että kolmen viikon päästä tulee korjaus :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 572
Viestejä
4 509 057
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom