Minulle on ainakin ihan helppo keksiä tilanteita joissa matkalaturista on hyötyä: jos esim. kotonasi ja/tai työpaikallasi ainoa latausmahdollisuus on tavallisesta suko-pistorasiasta.
Kaikki sähköautoilijat eivät asu maaseudulla omakotitaloissa. Varsinkin taajamissa ihmiset asuvat yleisesti kerrostaloissa, eikä asukkaiden autopaikoille, joissa normaalisti on lämmitystolppa, yleensä hankita 11kW Type2-latausasemia koska sähkönsyöttö ei kestäisi sitä että kaikki latailisivat sillä teholla samanaikaisesti.
Silloin paljon parempi, tai ainakin halvempi, ratkaisu on tarjota sähköautoilijoille mahdollisuus vaihtaa lämmitystolppa esim. 8A suko-lataustolppaan. Näin esim. meidän taloyhtiössämme on tehty, ja latailenkin öisin sellaisesta. Kyllä illassa ja yössä on niin paljon tunteja että tosi paljon saisi ajaa ja/tai auton pitäisi olla ihan hirmuinen sähkönkuluttaja mahdottoman isolla akulla, jos esim. 10-14 tuntia 8A latailua ei helpostikin toisi tarvittavat energiamäärät akkuun seuraavan päivän ajoja varten.
Sama työpaikallani, työnantaja tarjoaa meille kahdelle sähköautoilijalle mahdollisuutta latailla 8A suko-pistorasiasta työpäivän aikana. 11kW laturia työnantaja ei ole aikeissa ainakaan toistaiseksi hankkia, ja sama se mulle, pääasia että jonkin verran saa energiaa ladattua. Kyllä mä työpäivän aikana saan tuollaiset 60km toimintamatkaa ladattua töissä, ja sen päälle sitten kotona yölataukset. Hyvin riittää näillä energia 120-200km päivittäisille ajoilleni.
JOS on mennyt asentamaan kotiinsa esim. 11kW type2-latausaseman ja sama on töissä tai ei ole töissä latausmahdollisuutta ollenkaan, sitten ymmärrän ettei "matkalaturille" ole juurikaan käyttöä. Mutta kuten sanottu, varsin harvalla kerrostaloasujalla on mahdollisuutta sellaisen hankkimiseen (ja veikkaan ettei ole monella rivitalolaisellakaan, riippuen mistä sähkö autopaikoille tulee).
Toisaalta, minunkaan sähköautoni mukana ei tullut matkalaturia, mutta paksu 22kW tehoon kykenevä type2-type2 latauspiuha kyllä tuli. Se oli minulle ihan ok koska ilmeisesti autojen mukana tulevat matkalaturit on rajoitettu max 8A virralle, muutamalla satasella ostin paremman matkalaturin jossa voi itse valita 6A/8A/10A/12A/16A. Käytän mieluummin sellaista, jos vaikka jossain on tarjolla parempi supersuko-latausmahdollisuus.