Muutamia huomioita tuoreen M3 LR:n haltijana, pätenevät varmaan pitkälti Model Y:hynkin:
- Alusta: käy ajamassa useamman kerran, riittävän pitkään, monenlaisilla teillä, eri kellonaikoihin. Joidenkin takapuoli kalibroituu Teslaan, kaikilla ei varmaan koskaan. Lyhyet joustot ja kova alusta tekevät siitä heiluvan ja tärisevän monenlaisilla teillä, eikä se riipu omasta ajotavasta. Itselläni riippuu päivästä, häiritseekö vai ei. Rengaspaineiden pudottaminen 0,2 bar auttoi hiukan kovuuteen, mutta ei poistanut heilumista. Itse ottaisin performancen, jos saisin valita, sillä jos ottaa joka tapauksessa epämukavan alustan, saa sitten vastapainoksi hauskimman ajettavuuden.
- Huolto: Teslaa ajavilta kollegoilta ja tutuilta on tullut todella jyrkkää palautetta Teslan huollosta, ja onhan siitä nettipalstoillakin puhuttu paljon. Tämän vuoksi järjestely, jossa on käytettävissä on sijaisauto auton seisoessa huollossa, on välttämätön, jos auton on pakko olla alla tarvittaessa.
- Perus-autopilotillakin on välillä vaikeuksia pysyä kaistalla monimutkaisemmassa paikassa, vaikka rauta on sama kuin FSD:ssä. Juuri ajaessani Länäriltä Keilaniemen liittymästä ulos auto rupesi kaksikaistaisella rampilla seilaamaan mutkastassa kummallisesti edestakaisin kaistojen välissä mutkitellen. Kaistavahti toimii ok hyvällä tiellä, mutta parannetulla autopilotilla, johon ei voi luottaa, ei tee mitään, sanoivat YT-videot mitä vaan.
- Hinnat nousevat sitä vauhtia tällä hetkellä globaalisti, että tilaus saattaisi kannattaa tehdä nopeasti. Oma M3 olisi nyt n. 4k€ kalliimpi kuin tilatessa.
Autopilotti (kamerat) kantsii kalibroida. Sieltä valikosta.
Ajaa sen jälkeen paljo paremmin.
Tosin mulla rauta 2.5 eap tuossa S mallissa. Kuusamo - Iisalmi välin ajaa ku juna. Kuusamo - Oulu välillä on pari kohtaa missä hieman epäröintiä mutta ei tarvi puuttua peliin kuiteskaa.