Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joku mainitsi täällä että hänen autoonsa olisi vaihdettu jousi tai moottori takaluukkuun, mäkin juttelin aiheesta Teslan kanssa kun mulla noin 5% avauksista käy se sama eli aukeaa vain puolväliin asti ja piippaa, ikäänkuin jotain olisi avauksen tiellä.

Teslalta sanottiin että ne ei vaihda noita enää ellei kokonaan mene rikki, sillä softassa vikaa. Se avauksen moottori lyö kuulemma liian pienestä vastuksesta vikakoodin päälle ja tulee turhia keskeytyksiä kun se luulee edessä olevan jotain. Tähän tulee kuulemma softapäivitys "kesällä" jossa ne nostaa sitä sallitun vastavoiman määrää, sano se tarkan versionumeronkin missä tulee mutten muista enää.
Mulla vaihdettiin molemmat. Toimi se kyllä hetken mutta sitten alkoi taas. Fabossa sanottiin että viikolla 16 tulisi päivitys. No on tässä vielä 3 päivää.
 
Mulla vaihdettiin molemmat. Toimi se kyllä hetken mutta sitten alkoi taas. Fabossa sanottiin että viikolla 16 tulisi päivitys. No on tässä vielä 3 päivää.
Joo, veikkaan ettei tällä viikolla tuu, mulle tosiaan tänään puhelimessa joku mobile service tyyppi sano että kesällä. Pitää kysyä huomenna vielä tarkemmin kun se tulee käymään
 
Hyöty on se, että autossa voi käyttää ohuempia (halvempia ja kevyempiä) kaapeleita ja energian siirron häviöt ovat pienemmät sekä akusta moottoreille, että laturista akkuun.

Haittoja ei käytännössä ole, ellei nyt aavistuksen paksumpien eristeiden tarpeita huomioida (paljon halvempaa ja kevyempää kuin kuparijohdin).

Latausnopeuden kanssa etua tulee siitä, että CCS on rajoitettu 500A:han ja jos auton haluaa lataavan yli 200kW:llä CCS:llä, on pakko nostaa jännite yli 400V:n. Mutta tämä on toissijainen hyöty.
Juu voi se perinteisillä merkeillä olla isompi hyöty tosiaan henkilöautopuolella kun esim vertaa johtojen määrää ja pituutta Tesla y vs sähkömusse niin kumuloituu erot, mutta marginaaleja Teslan kohdalla. En toki kiellä etteikö vaikka 5v päästä ole 3/y 800v järjestelmää. Itse lähinnä yllättynyt miten hyvin noilla 350-500v akuilla saa imettyä mehua SC. Kyllähän nuo ykkösprosentit kasvattaa pitkässä juoksussa rangea häviöissä ja varmaan nuo henkilöautojen painot normalisoituu pitkässä juoksussa polttisten tasolle. Tosin mitä on tullut noita 4 veto suveja verrattua painoltaan Tesla y niin on jopa painavampia saman kokoluokan polttis tai hyvin lähellä toisiaan.
 
Juu voi se perinteisillä merkeillä olla isompi hyöty tosiaan henkilöautopuolella kun esim vertaa johtojen määrää ja pituutta Tesla y vs sähkömusse niin kumuloituu erot, mutta marginaaleja Teslan kohdalla. En toki kiellä etteikö vaikka 5v päästä ole 3/y 800v järjestelmää. Itse lähinnä yllättynyt miten hyvin noilla 350-500v akuilla saa imettyä mehua SC. Kyllähän nuo ykkösprosentit kasvattaa pitkässä juoksussa rangea häviöissä ja varmaan nuo henkilöautojen painot normalisoituu pitkässä juoksussa polttisten tasolle. Tosin mitä on tullut noita 4 veto suveja verrattua painoltaan Tesla y niin on jopa painavampia saman kokoluokan polttis tai hyvin lähellä toisiaan.
Kyllä se olisi Teslallekin etu, että 500A virtarajoitus ei rajoittaisi latausnopeutta CCS-latureilla.
 
Kyllä se olisi Teslallekin etu, että 500A virtarajoitus ei rajoittaisi latausnopeutta CCS-latureilla.
Ainakin noista v3 SC on tullu 668 ampeeria että ei se 500a ole kuin laturikohtainen rajoitus Teslan akkuihin kun monissa latureissa ne capatty 350-500a
 
Jep aika marginaali hyöty siinäkin. 37 min vs 40 min, mutta joo tokihan sitä saa aina haluta isompaa volttia eriasia onko iso ero. Mielenkiinnolla odotan 4680 akkutyypin latauskurvia v4 SC, taitaa lyödä tuon 37 min 0-80%.
 
Ainakin noista v3 SC on tullu 668 ampeeria että ei se 500a ole kuin laturikohtainen rajoitus Teslan akkuihin kun monissa latureissa ne capatty 350-500a
Edelleen puhut aidan seipäistä jankkaamalla SC:stä. En puhu enkä kommentoi mitenkään superchargereita, vaan niitä satoja ja satoja julkisia latausasemia joissa on 500A virtarajoitus. Esim. jokaisella Ionity latausasemalla Teslat latautuvat hitaammin kuin ne voisivat ihan vaan koska latausasemat rajoittavat speksin mukaan virran 500A:han.

Model 3:sella ja Y:llä latausnopeus rajoittuu vähän alle 200kW:hen, koska virtaa ei vaan saa CCS-speksin mukaisesta asemasta revittyä tarpeeksi. Aivan tyhjällä akulla jäädään vielä vähän alemmas, kun akun jännite on alle 400V.

1650640123429.png


Kaikki 800V latausasemat tarjoaisivat Teslalle mahdollisuuden ladata nopeammin, jos se osaisi mahdollisuutta hyödyntää. Vaan eipä osaa -> latausnopeus on hitaampi kuin voisi olla. Mitään hyötyä meille kuluttajille ei tästä osaamattomuudesta ole.

Toki käytännössä 180-200kW on ihan riittävä nopeus Model 3:sen tyyliselle autolle, mutta Model X tai S hyötyisi kyllä ihan oikeasti siitä, että 110kWh akkuun saisi tehoa 300-350kW teholla. Toki kyseisiä autoja ei euroopassa myydä muutenkaan, että sama kait se.
 
Edelleen puhut aidan seipäistä jankkaamalla SC:stä. En puhu enkä kommentoi mitenkään superchargereita, vaan niitä satoja ja satoja julkisia latausasemia joissa on 500A virtarajoitus. Esim. jokaisella Ionity latausasemalla Teslat latautuvat hitaammin kuin ne voisivat ihan vaan koska latausasemat rajoittavat speksin mukaan virran 500A:han.

Model 3:sella ja Y:llä latausnopeus rajoittuu vähän alle 200kW:hen, koska virtaa ei vaan saa CCS-speksin mukaisesta asemasta revittyä tarpeeksi. Aivan tyhjällä akulla jäädään vielä vähän alemmas, kun akun jännite on alle 400V.

1650640123429.png


Kaikki 800V latausasemat tarjoaisivat Teslalle mahdollisuuden ladata nopeammin, jos se osaisi mahdollisuutta hyödyntää. Vaan eipä osaa -> latausnopeus on hitaampi kuin voisi olla. Mitään hyötyä meille kuluttajille ei tästä osaamattomuudesta ole.

Toki käytännössä 180-200kW on ihan riittävä nopeus Model 3:sen tyyliselle autolle, mutta Model X tai S hyötyisi kyllä ihan oikeasti siitä, että 110kWh akkuun saisi tehoa 300-350kW teholla. Toki kyseisiä autoja ei euroopassa myydä muutenkaan, että sama kait se.
Juu kyllä saa enemmän. Kuva havainnollistaa 350v akulla saisi 284kw 750a kun taas 500v imppaa 409kw kyllä siinä suhteessa 800v parempi. Ehkä tuo 800v on yleistä 2030 luvulla, mutta lienee nyt molempi parempi: New CHAdeMO EV charging protocol supports "ultra-high-power" 500kW charging
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-04-22-18-42-30-728_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
    Screenshot_2022-04-22-18-42-30-728_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
    583,1 KB · Luettu: 17
Auto päivitti tänään itsensä ja Disney plus tuli vihdoinkin. Katsottiin sitten lapsen kanssa Cars 3. Surround äänet toimivat leffoissa kyllä hyvin.
 
Missä autopilotin versiossa on se automaattipysäköintitoiminto? Pitääkö olla joku parannettu autopilot tms?
 
Komponenttipula iskee. Matrix valot poistuneet osasta autoja. Perffeissa vielä ovat. Koskee USAa ainakin nyt mutta katsotaan laajeneeko muualle.

Toisessa postauksessa näkyy miten joku ilmeisesti vähän hakkeroinut ja testaillut mihin ne matrixit pystyy. En kyllä ottaisi vastaan jos teslalta tarjottaisiin samaan hintaan vanhoilla valoilla, varsinkin kun se ei ole mitä on tilattu. Valothan on siinä konfiguraattorissa kuvan mukaan kuitenkin uudet matrixit kun autoa on tilannut, kannattaa jatkossa luovutusten yhteydessä tarkistaa.

 
Toisessa postauksessa näkyy miten joku ilmeisesti vähän hakkeroinut ja testaillut mihin ne matrixit pystyy. En kyllä ottaisi vastaan jos teslalta tarjottaisiin samaan hintaan vanhoilla valoilla, varsinkin kun se ei ole mitä on tilattu. Valothan on siinä konfiguraattorissa kuvan mukaan kuitenkin uudet matrixit kun autoa on tilannut, kannattaa jatkossa luovutusten yhteydessä tarkistaa.

Jos on pulaa raudasta niin kuvat ei siinä auta ellei tekstissä lue, että nämä valot. Sen takia Tesla ei kaikkea kirjaa jotta on helpompi toimittaa tavaraa.
 
Vähän epäolennaista (ei-teslamaista) pohdintaa: sain 3/22 uuden m3 alle tarkoituksena käyttää autoa muutama v, myydä ja ostaa uusi 'oikea' sähköauto teslan tilalle. Nyt kuitenkin näyttää siltä että sattumalta tähän slottiin osui toimitukset mitkä oli normivarusteisia ilman komponenttipulaa. Tästä eteenpäin kaikki autot tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän rampoja, mutta kuinka kauan? Koskahan osapula helpottaa ja tuotantolinjat taas hyrähtävät käyntiin =toimitusajat alle 0,5v? Jossain kohtaa myös teslan järjettömät jälleenmyyntiarvot normalisoituvat joten kuka uskaltaisi ennustaa koska oma tesla olisi hyvä laittaa hinnan puolesta kiertoon? V -23 vai vasta -24?
 
Tuohon ei osaa kukaan (tällä palstalla) vastata, mutta puolijohteiden kysyntä on niin kovaa verrattuna tuotantoon, jota on muuallekin kuin autoteollisuuteen, että 2024+ olisi oma sivistynyt veikkaus.

Kiina sekoilee psykooseissaan edelleen koronan kanssa ja tuotanto- sekä kuljetusketjut jumittaa, siruvalmistusta ollaan kaiketi rakentamassa muuallekin kun on globalisaation ansiosta "paskat housuissa" ja huomattiin ettei kaiken teettäminen yhdessä (kehitys)maassa ollutkaan viisasta, mutta sekin ottaa aikansa rakentaa ne tehtaat ja saada tuotantoa ylös.
 
Tuohon ei osaa kukaan (tällä palstalla) vastata, mutta puolijohteiden kysyntä on niin kovaa verrattuna tuotantoon, jota on muuallekin kuin autoteollisuuteen, että 2024+ olisi oma sivistynyt veikkaus.

Kiina sekoilee psykooseissaan edelleen koronan kanssa ja tuotanto- sekä kuljetusketjut jumittaa, siruvalmistusta ollaan kaiketi rakentamassa muuallekin kun on globalisaation ansiosta "paskat housuissa" ja huomattiin ettei kaiken teettäminen yhdessä (kehitys)maassa ollutkaan viisasta, mutta sekin ottaa aikansa rakentaa ne tehtaat ja saada tuotantoa ylös.

Juuri näin arvion, jonka mukaan logiikkapiirien tuotantokapasiteetti kasvaisi uusien tehtaiden käynnistymisen (ja vanhojen tehdaiten laajennusten) ansiosta vuoteen 2025 mennessä n. 20%, samalla kun kysyntä kasvaa nykyisestä vielä 10%. Eli hiukan paine helpottaa, mutta mitään dramaattista parannusta tuskin tulee.

Vähän offtopikkia:

Oma veikkaukseni on, että emme tule enää näkemään ns. "normaalia" aikaa. Ts. maailma on siirtymässä kroonisen kriisiytymisen aikakauteen, jossa tuotantoketjut yskivät ja pätkivät, ja erilaiset resurssirajoitteet jatkuvasti vaikeutuvat. Ihmiskunta joutuu ikäänkuin juoksemaan koko ajan kovempaa, jotta pysyisi edes paikallaan. Aina kun näyttää siltä, että kohta palataan normaaliin, päälle iskee jokin uusi ongelma, ja jossakin vaiheessa joudutaan tilanteeseen, jossa kriisejä on jatkuvasti niskassa useita yhtä aikaa.

Joskus vuosisadan loppupuoliskolla sitten nähdään, päästiinkö tilanteesta onnistuneesti läpi uuteen, vakaampaan aikakauteen, vai hajoaako kaikki käsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Koskahan osapula helpottaa ja tuotantolinjat taas hyrähtävät käyntiin =toimitusajat alle 0,5v? Jossain kohtaa myös teslan järjettömät jälleenmyyntiarvot normalisoituvat joten kuka uskaltaisi ennustaa koska oma tesla olisi hyvä laittaa hinnan puolesta kiertoon? V -23 vai vasta -24?
Oma näkemys on että sähkisten kysyntä ylittää tarjonnan pitkälle tämän vuosikymmenen loppupuolelle samalla kun raaka-aineista alkaa tulla pulaa ja hinnat nousevat. Sanoisin siis että myyjän markkinat on vielä vuosia ja käytetystä joutuu maksamaan uuden hinnan.
 
Pitkässä juoksussa ihmiset aliarvioivat markkinatalouden kyvyn mukautua asioihin. Kukaan ei enää mieti kasvomaskien saatavuutta.
Validi pointti, mutta kasvomaskitehtaan perustaminen on toki hiukan eri tason harjoitus kuin akkutehtaan tai mikropiiritehtaan perustaminen.
 
On, puhuinkin pitkästä juoksusta. Kuitenkaan kyse ei ole Mars-raketista vaan hyvin ymmärretyistä teknologioista.
 
Onkos jollain lähiajalta kokemusta autopilot 1.0 vs 2.0 ajelusta? Varmaan uudempi päivitelty jo paremmaksi, mutta onkohan vanhemman omaava sellainen, mitä harkitsisitte silti jos puhutaan nyt näistä 2016-2017 vuoden Model S:stä? Vai voiko tuolla heittää vesilintua ja maksaa suosiolla hiukan enemmän tuosta uudemmasta versiosta.
 
Perinteisesti vanhaa on pidetty luotettavampana. Uusi ajelee satunnaisesti vaarallisesti. Talvella ei ainakaan kannata käyttää.
 
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
 
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
Juu kävin juuri Volvolta kysäisee C40 rechargea niin toimitusaika 1v :)
 
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
Tähän ei kuitenkaan ole vaikuttanut korona tai sota? Vaan se kysyntä on niin massiivinen?
 
Tähän ei kuitenkaan ole vaikuttanut korona tai sota? Vaan se kysyntä on niin massiivinen?
Varmaan on kuten muihinkin valmistajiin, mutta kyllähän tesla on skaalannut tuotantoaan suunnitelmien mukaan tai jopa yli kaikesta huolimatta ja silti kysyntä selvästi ylittää tarjonnan edelleen. Lisäksi katteet on erittän hyvät ja jos näyttää että kysyntä sakkaa niin on vara tiputtaa hintaa jos tarve on. Tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa en epäile etteikö markkina imisi enemmän kuin mitä pystytään tuottamaan. Kysynnällä on vielä rajusti kasvunvaraa kun tietoisuus leviää ja polttoaineen hinta pysyy korkealla.
 
Varmaan on kuten muihinkin valmistajiin, mutta kyllähän tesla on skaalannut tuotantoaan suunnitelmien mukaan tai jopa yli kaikesta huolimatta ja silti kysyntä selvästi ylittää tarjonnan edelleen. Lisäksi katteet on erittän hyvät ja jos näyttää että kysyntä sakkaa niin on vara tiputtaa hintaa jos tarve on. Tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa en epäile etteikö markkina imisi enemmän kuin mitä pystytään tuottamaan. Kysynnällä on vielä rajusti kasvunvaraa kun tietoisuus leviää ja polttoaineen hinta pysyy korkealla.
Onhan ne joo skaalanneet ja etuina ollut, että voivat itse ohjelmoida piirit mutta on siellä myös näkynyt näitä muutoksia. Autot eivät sisällä kaikkia komponentteja kuin ne olisivat voineet sisältää, sen takia koska toimitukset ovat ensisijaisia.
Puutteista on toisista tullut ihan pysyviäkin.
 
Olisihan se kiva nähdä taas päivä jolloin kaikilla automerkeillä jonot poistuisi ja näin kilpailu kiristyisi. Tuollainen vuoden varma jono ei lupaa teslan tai tietysti minkään muunkaan merkin tuotekehitykselle hyvää, nythän tehtaiden vain kannattaa leikata kustannuksia ja puskea kaikkea paskaa ulos mitä ihmiset ostaa. Paitsi toki jos ovat kaukaa viisaita ja ymmärtävät että kyllä ne tuotannon pullonkaulat on aina ennenkin markkinatalouden keinoin eli rahalla lopulta ratkenneet.
 
Hyvä esimerkki tasapuolisesta uutisoinnista Teslasta..
Huono esimerkki. Kyseessä kun ei ole sama toteutus, vaan Lexuksen ratissa on nopeuden mukaan muuttuva välitys. Se eliminoi Teslan ratin ongelman jossa rattia joutuu pyörittämään vaihtamalla otetta hitaissa nopeuksissa. Tästä johtuen toimittajat ovat ihan hyvin voineet päätyä erilaiseen lopputulokseen ratin toimivuudesta.

The technology will be called One Motion Grip (yep, that's OMG for short) though in the US it will be christened Steer-By-Wire, a more sensible name. With no physical mechanical connection to the front wheels, Lexus' yoke eliminates wheel winding and hand-over-hand movements in tight, low-speed turns. Unlike a conventional steering wheel, which might take 2.5 turns to go from lock to lock, the yoke only rotates about 150 degrees.
 
Vilkkujakaan ei joudu Lexuksessa räpeltämään kapasitiivisista napeista.

Enpä silti ottaisi tuotakaan hirvitystä.
 
Teksasista tulee tänään uunista ulos ilmeisesti kuluttajille asti 4680 y mallia eikä pelkästään Teslan työntekijöille, mikä on hyvä merkki. Q3 loppuun mennessä volyymilla 4680 ja Teslan työntekijän mukaan 80% lataus kestää noin 25 min eli jonkinlainen lataushyppäys nykyiseen, tietysti tarvitsee vielä päivitetyn SC latausnopeuden noin 350 kW, jotta saa akun about varttiin 80%. On tietysti monen kuukauden matka Berliinin tehtaan akkutuotannon aloitukseen, mutta hyvää kannattaa odottaa tovi.
 
Teksasista tulee tänään uunista ulos ilmeisesti kuluttajille asti 4680 y mallia eikä pelkästään Teslan työntekijöille, mikä on hyvä merkki. Q3 loppuun mennessä volyymilla 4680 ja Teslan työntekijän mukaan 80% lataus kestää noin 25 min eli jonkinlainen lataushyppäys nykyiseen, tietysti tarvitsee vielä päivitetyn SC latausnopeuden noin 350 kW, jotta saa akun about varttiin 80%. On tietysti monen kuukauden matka Berliinin tehtaan akkutuotannon aloitukseen, mutta hyvää kannattaa odottaa tovi.
Lähde?
 
Onko jollain tietoa, tuleeko auton tietoihin lukemaan ”CCS adapter support” kohtaan jotain muuta, kuin ei asennettu, jos autoon on tehty CCS retrofitti? Jotenkin kuvittelisi, mutta näyttää silti olevan ilmoituksia missä on mainittu retrofit, mutta tuossa lukee silti ettei asennettu.
 
Musk varoittelee että tesla saattaa lopettaa tilausten vastaanottamisen väliaikaisesti joillakin malleilla kovan kysynnän ja tuotannon hankaluuksien vuoksi. M3 näyttäisi muuten karvalakkina toimitusajan venyneen jo vuoden päähän huhti-kesäkuulle. Kiinan koronasulkusekoilut vielä päälle ja ongelma varmaan kasautuu entisestään. Kiinan tehtaan tukos varmaan vaikuttaa juurikin jenkkejä enemmän euroopan toimitusaikoihin?

 
Kiinassa on isommat tehtaat ja enemmän kapasiteettia. Sieltä ovat tulleet nyt Eurooppaan. Aina on mahdollista että alkaa taas tulemaan USAsta.

Sirupula iski Teslaankin.
 
Asentelin tässä 2019LR:ään lisätiivistesarjan oviin ja on kyllä paras halppispäivitys mitä voi tehdä. Sisämelussa huomaa eron. Kannattaa se 30e ja 30min tähän uhrata. :tup:
Hieman arvon vielä laitanko kontin ja frunkin lisätiivisteet kiinni, mut tossa ajelin takapenkki alhaalla niin aika paljon sieltä tulee ääntä joten ehkä se luukun parempi tiivistys saattais vielä jotain auttaa.
 
Asentelin tässä 2019LR:ään lisätiivistesarjan oviin ja on kyllä paras halppispäivitys mitä voi tehdä. Sisämelussa huomaa eron. Kannattaa se 30e ja 30min tähän uhrata. :tup:
Hieman arvon vielä laitanko kontin ja frunkin lisätiivisteet kiinni, mut tossa ajelin takapenkki alhaalla niin aika paljon sieltä tulee ääntä joten ehkä se luukun parempi tiivistys saattais vielä jotain auttaa.
Tilasitko Vempeleen tiivisteet, vai mitkä?
 
Alista tilasin noi:
Plussaa et matsku on hyvää ja liima tuntuu toimivan kun ipalla puhdisti pinnat, miinusta et rullattu aika tiukalle niin vähä turhan kurtussa osa. :/
siis että +50k autoon duunailte jotain patenttivirityksiä että ois hieman hiljasempi? :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 571
Viestejä
4 509 006
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom