Tässä tilavaa ja riittävän pitkärangeista sähköautoa etsivänä Tesla Y on tällä hetkellä alustavasti ykkösvaihtoehtona, joskaan koeajolle asti en ole vielä ehtinyt. Tässä yritän tehdä laskelmia, olisiko kannattavaa vaihtaa nykyinen pistokehybridi Teslaan. Onko täyssähköön vaihtamisessa jotain piilokustannuksia mitä pitäisi ymmärtää hoksata (pl. hieman korkeampi vakuutusmaksu)? Pelkästään menoveden / sähkön puolesta Teslan pitäisi vetää aika selvä pidempi korsi, koska suuri osa ajosta on noin 200-300km maantiepätkiä ja työpaikalla olisi vielä ilmainen lataus.
Katsoin tuossa Teslan verkkokaupasta että gemini-vanteilla uusia Y-malleja pitäisi tulla jo toukokuussa, ja halvemmilla vanteillakin heinäkuussa. Osaako joku selittää, miksi käytettyjen Model Y -mallien hinnat ovat tällä hetkellä niin korkeat (alimmillaan 68 770 €, 22 000 ajettu), jos uuden saisi ensi kuussa 68 880 eurolla suoraan Teslalta ensi kuussa, tai 65 990 eurolla jos jaksaa odottaa heinäkuuhun?
Tuo Teslan tarjoama 1,44% vuosikorko rahoitukseen kuulostaa sekin varsin kohtuulliselta. Rahoitusvaihtoehdossa arvioidun kilometrimäärän nostaminen ilmeisesti nostaa kuukausierää koska viimeinen maksuerä samalla pienenee. Tuossa ei taida kuitenkaan tulla mitään rangaistusta, vaikka kilometriraja ylittyisikin?
Olisikohan tuon parannellun autopilotin ottaminen kannattavaa? Onko Tesla Y:ssä siis lainkaan "itseohjautuvuutta" (motarilla / maantiellä pysyy kaistojen välissä ja kääntelee rattia itsestään) ilman tuota ominaisuutta?