Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Pyyntihinta on eri kuin myyntihinta.
Tarjontaa on minun mielestäni paljon Tesloissa. Nytkin 500kpl tarjolla Suomessa. Nyt poikkeukselliset ajat myös vähän hämmentää hintoja.
No onko sinulla joku tieto että täällä tai saksassa olisi isompi ero pyynnillä ja myynnillä?
 
Tesla poistaa tutkan Eurooppa autoista.

Ongelmia tiedossa?
 
Jonkun verran on nyt ollut juttua jenkkifoorumeilla, että versio 2022.4.5.17 olisi parantanut monella oleellisesti noita haamujarrutuksia.
 
Volvo C40, Mercedes EQB ja Tesla Model Y lämmityslaitetesti:


Testejä on monenlaisia. Lähinnä kritisoin TM talvitestiä harhaanjohtavana niin kuin mm. talvirengastestiä. Tehdään kärpäsestä härkänen ja saadaan pikku marginaaleilla isot tähtierot. Kyllähän sähköautot on luxusta polttiksiin nähden ja saa vaan ihmetellä esim. testivoittajakitkoja kun saa 3 tähteä ja nastat saa 5. Ei muuta kuin TM vaa uudistais vaikka tähtijärjestelmän 1-3 nii olis järkevämpi kuin tehdä pakolla eroja 1-5 asteikoilla. No eipä se minua harmita vaikka TM laittaa miten arvostelut, mutta harhaanjohtavaa mainontaa.
 

Liitteet

  • Paakuva_kartta_lentomatkustajien_maara_maanosittain_suomi.jpg
    Paakuva_kartta_lentomatkustajien_maara_maanosittain_suomi.jpg
    133,7 KB · Luettu: 34
Viimeksi muokattu:
Volvo C40, Mercedes EQB ja Tesla Model Y lämmityslaitetesti:



ihan omien havaintojen mukainen tulos
Parin viikon kokemuksella ei ole vielä selvinnyt missä se lämmityslaitteen ongelma on mutta odotellaan sitten ensi talvea ja -20 kelejä. Alle -10c lämpenee oikein hyvin ja nopeasti sekä ajossa että parkissa johto irti

1649354048230.png
 
Siis mikä siinä TM:n testissä oli harhaanjohtavaa? Mistä johtuu että vain yhden merkin fanit jaksavat valittaa siitä?
Ei mikään mutta väärin testattu, koska tesla ei pärjännyt. Kärpäsestä härkänen kun auto ei lämpeä ja kruise on käyttökelvoton :lol:

joo tässähän oli että jollain päivityksellä parani ilmeisesti mutta kuinka aivovammanen pitää olla että antaa tietoisesti talvitestiin auton mikä ei toimi talvella?
 
Viimeksi muokattu:
Ei mikään mutta väärin testattu, koska tesla ei pärjännyt. Kärpäsestä härkänen kun auto ei lämpeä ja kruise on käyttökelvoton :lol:

joo tässähän oli että jollain päivityksellä parani ilmeisesti mutta kuinka aivovammanen pitää olla että antaa tietoisesti talvitestiin auton mikä ei toimi talvella?
Se päivitys korjasi sen että ilp ei lopettanut kokonaan toimintaa.
 
ihan omien havaintojen mukainen tulos
Parin viikon kokemuksella ei ole vielä selvinnyt missä se lämmityslaitteen ongelma on mutta odotellaan sitten ensi talvea ja -20 kelejä. Alle -10c lämpenee oikein hyvin ja nopeasti sekä ajossa että parkissa johto irti

1649354048230.png
Kyllä ne kaikki lämpenee paikallaan mutta ajossa se tilanne on eri. Tesla suosii akun lämmitystä ja puskee kaiken lämmön sinne.

Edit. Nämä kokemukset itsellä.
Motari ajossa 22C ei tule ulos ellen pistä kaikkea täysille. Taajama ajossa puskee kivasti samoilla hikeä. Järjestelmä ei kykene vaan kunnon lämmitykseen jos kylmä viima iskee akkuun. Siksi muut valmistajat käyttää myös vastusta. Tesla vähän säästi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolle Cybertruckille mitään kuulumisia? Tuleeko se tuotantoon? Entä se kuorma-auto, en nyt muista nimeä, se voisi olla iso mullistus, jos markkinoille asti pääsee.
 
Onko tuolle Cybertruckille mitään kuulumisia? Tuleeko se tuotantoon? Entä se kuorma-auto, en nyt muista nimeä, se voisi olla iso mullistus, jos markkinoille asti pääsee.
Elon ilmoitti että tänä vuonna CT suunnittelu valmistuu ja tuotantoon ehkä ensi vuonna. EU julkaisusta ei tietoa.

Semitruck avoin.
 
Elon ilmoitti että tänä vuonna CT suunnittelu valmistuu ja tuotantoon ehkä ensi vuonna. EU julkaisusta ei tietoa.

Semitruck avoin.
Ainakaan nykyisenmuotoisella kulmikkaalla teräskeulalla ei tule koskaan EU, liian vaarallinen jalankulkijoille. Saa nähä tuleeko eurooppaan joku pyöristetty tai eri materiaalia oleva malli, vaiko ei ollenkaan
 
Ei ihan hirveän vakuuttava toi 4680 akkujen aloitus. Akusto on kooltaan 14kWh pienempi kuin vanhoilla akuilla tehdyt akut, mutta auto painaa vain 30kg vähemmän kuin isommat vanhoilla akuilla tehdy akustot. Ei ole teho-painosuhde parantunut mihinkään noilla luvuilla. Jää nähtäväksi, millainen on näiden ensimmäisten erien akkujen luotettavuus.
 
Ei ihan hirveän vakuuttava toi 4680 akkujen aloitus. Akusto on kooltaan 14kWh pienempi kuin vanhoilla akuilla tehdyt akut, mutta auto painaa vain 30kg vähemmän kuin isommat vanhoilla akuilla tehdy akustot. Ei ole teho-painosuhde parantunut mihinkään noilla luvuilla. Jää nähtäväksi, millainen on näiden ensimmäisten erien akkujen luotettavuus.
Onko tossa verrattu nyt 4680 LFP vs 2170 NCA, mistä löysit noita tarkempia tietoja? Kuulostaa nimittäin tuon painon puolesta siltä. Kiinnostavampaa olisi vertailla 4680 LFP vs 2170 LFP tai 4680 NCA vs 2170 NCA niin tietäisi paljonko enemmän kapasiteettia samassa painossa samalla akkuteknologialla. Toki kaikissa nykyisissä Y on NCA eikä LFP, joten sinänsä ihan luonnollinen vertailu, mutta ei nyt kerro vielä hirveesti.

Edit: Näköjään 68kWh akku tuo uusi 4680 on, mutta missään ei kerrota onko LFP vai NCA, jos on LFP ni hyvän kokonen akku (vrt. esim M3 60kWh LFP).
 
Viimeksi muokattu:
Onko tossa verrattu nyt 4680 LFP vs 2170 NCA, mistä löysit noita tarkempia tietoja? Kuulostaa nimittäin tuon painon puolesta siltä. Kiinnostavampaa olisi vertailla 4680 LFP vs 2170 LFP tai 4680 NCA vs 2170 NCA niin tietäisi paljonko enemmän kapasiteettia samassa painossa samalla akkuteknologialla. Toki kaikissa nykyisissä Y on NCA eikä LFP, joten sinänsä ihan luonnollinen vertailu, mutta ei nyt kerro vielä hirveesti.

Edit: Näköjään 68kWh akku tuo uusi 4680 on, mutta missään ei kerrota onko LFP vai NCA, jos on LFP ni hyvän kokonen akku (vrt. esim M3 60kWh LFP).
Kiinan takapotku 55kwh lfp painaa samaa luokkaa kuin tuo nca 68kwh nelkku. Mitä oli olevinaan Teslan työntekijän sisäpiiritietoa että 2023 ja 2024 olisi saavutettavissa 10% tiheämpi akkukemia noihin 4680. Tämän vuoden malliin voisin kuvitella siis 82kwh awd y malliin 580 wltp ensi vuonna 630 wltp ja 2024 noin 700 wltp rangea. Ei kai järkeä ole poiketa juurikaan nykyisestä toimintamatkasta merkittävästi ennenkuin samaa akkua asennetaan Fremontin, Berliinin sekä Shanghain tehtailla.
Isoin hyöty taitaa kuluttajalle olla nopeampi lataus (mahdollinen julkaisu q3) ja pitempi range pakkasella sekä kolariturvallisempi rakenne kun vertaa Kiinan awd. Nuo toimintamatkan kasvamiset on aika normaalia Teslan tyyliä vuosittain.
 
Minäkin haluan paljon asioita, mutta ei se kyllä silti ole mikään lupaus että ne tapahtuvat.
„Massive Welle neuer Produkte“: Tesla will 2023 Cybertruck, Semi und Roadster produzieren
Joo kyllä aika skeptinen itsekin olen, että roadster, semi ja CT valmistus ensi vuonna alkaa. Tavoitteet liian ylioptimistisia, vähän niinkuin musk oli jo pehmittänyt ajatustaan fsd tälle vuodelle ja muuttanut että kaikki fsd ostaneet saavat fsd betan käyttöön tänä vuonna USAssa. Ensi vuonna CT tuotanto voi hyvinkin alkaa, mutta roadster?
 
Uusin päivitys (2022.12.1) tuo lisää editointimahdollisuuksia alapalkkiin:

 
Mentiin siitä mikä on helpoin.
Istuin napit saa jostain syystä vietyä app laucherin ohi sivuille mutta muut napit syövät app laucherin tilan.

Kuvia

Semmonen asetus olisi hyvä kun saisi tuon "viimeksi käytetty appi" napin kokonaan postettua ja tilalle jotain mitä haluaa. Ei autossa tule hirveästi multitaskattua useampien sovellusten välillä, joten ei tuollaista oikein tarvi, tilalle omia nappeja.

Niin ja noi penkinlämmittimien napit kyllä imo turhia, se automatiikka ainaki itellä käytössä. Kivempi olisi laittaa esim se etulasin/takalasin lämmitys niille paikoille. Nooh ehkä joskus...
 
Viimeksi muokattu:
Semmonen asetus olisi hyvä kun saisi tuon "viimeksi käytetty appi" napin kokonaan postettua ja tilalle jotain mitä haluaa. Ei autossa tule hirveästi multitaskattua useampien sovellusten välillä, joten ei tuollaista oikein tarvi, tilalle omia nappeja.

Niin ja noi penkinlämmittimien napit kyllä imo turhia, se automatiikka ainaki itellä käytössä. Kivempi olisi laittaa esim se etulasin/takalasin lämmitys niille paikoille. Nooh ehkä joskus...
Olisivat laittaneet kuten V10 kohdalle ne lämmitykset kiinteäksi ja sitten app valikon isommaksi.
 
Olisivat laittaneet kuten V10 kohdalle ne lämmitykset kiinteäksi ja sitten app valikon isommaksi.
No esimerkiksi. Tosin ei musta minkään tarvisi olla kiinteää, jos vaan kaikki olisi laajemmin muokattavissa. Ihmiset haluaa eri asioita
 
Toi käyttöliittymäsuunnittelu on tehty aika pieleen muokattavuuden suhteen. Jos käyttöliitttymää on haluttu uudistaa ja alapalkki on haluttu muokattavaksi, niin miksei ole tehty alapalkkiin esim. 15 vakiokokoista slottia (tai montako sinne nyt järkevästi mahtuu), johon voi pudottaa minkä tahansa toiminnon.

Osa toiminnoista voisi vaikka olla sellaisia, että vievätkin kaksi slottia, jos tarvetta. Näitä voisi käyttäjä sitten pudottaa haluttuihin slotteihin ihan miten haluaa, ainoastaan se auton asetusvalikko olisi pakotettuna ensimmäiseksi. Tämä alavalikko olisi sitten profiilikohtainen, jolloin kuski saa haluamansa toiminnot alas.
 
Toi käyttöliittymäsuunnittelu on tehty aika pieleen muokattavuuden suhteen. Jos käyttöliitttymää on haluttu uudistaa ja alapalkki on haluttu muokattavaksi, niin miksei ole tehty alapalkkiin esim. 15 vakiokokoista slottia (tai montako sinne nyt järkevästi mahtuu), johon voi pudottaa minkä tahansa toiminnon.

Osa toiminnoista voisi vaikka olla sellaisia, että vievätkin kaksi slottia, jos tarvetta. Näitä voisi käyttäjä sitten pudottaa haluttuihin slotteihin ihan miten haluaa, ainoastaan se auton asetusvalikko olisi pakotettuna ensimmäiseksi. Tämä alavalikko olisi sitten profiilikohtainen, jolloin kuski saa haluamansa toiminnot alas.
Viittaisi vähän että tulossa oma AppStore.
 
Viittaisi vähän että tulossa oma AppStore.
Luultavasti, ja veikkaan että kyllä sitä muokattavuuttakin lisää tulee sen mukana. Ongelmana lähinnä on vanhempien autojen tehottomammat viihdejärjestelmän prossut, miten kaikilla pyörii? Uusien ryzeneissä nyt ei mitään ongelmaa ja kaikki menee, mutta ainakin toistaiseksi tesla on tykännyt tuoda softaa myös vanhempiin. Voi se toki olla että nyt ootellaan pari vuotta ennen appstorea ja vanhimmat vaan kylmästi leikataan pois.
 
Luultavasti, ja veikkaan että kyllä sitä muokattavuuttakin lisää tulee sen mukana. Ongelmana lähinnä on vanhempien autojen tehottomammat viihdejärjestelmän prossut, miten kaikilla pyörii? Uusien ryzeneissä nyt ei mitään ongelmaa ja kaikki menee, mutta ainakin toistaiseksi tesla on tykännyt tuoda softaa myös vanhempiin. Voi se toki olla että nyt ootellaan pari vuotta ennen appstorea ja vanhimmat vaan kylmästi leikataan pois.
Jotakin, MCU1 leikattu jo 3-4v sitten pois. Muutamia päivityksiä tullut enää.
 
M3 lataus tuollaisesta 50kw pikalaturista on kyllä yllättävän tehotonta ja esmes K-latauksen minuuttihinnoittelulla jonkin verran hintavaa. Autohan ei ota sisään kuin 34kw kun akku on kylmä (alle 47 astetta) ja tuon jälkeen sitten n. 44kw. Alussa siis menee 107kw pelkästään akun lämmitykseen, tänään just seurailin tuota obd2-lukijalla, alkuun tosiaan etu ja taka moottorit vetää sen 3.5kw kumpikin tehoa (+3kw jostain, oisko ilp) kunnes kennot on about 47 astetta. Tuo koko lämmitysprosessi on aika turha kun latausteho jää muutenkin alhaiseksi ja ei ole tarve ladata täyteen... Niin tuo Max 44kw taitaa johtua siitä että akuston jännite on alhaisempi mitä laturilla tai jotain, Teslabjörn muistaakseni tuota spekuloi joskus.

Kokeeksi koitin muutella tuota latausrajaa kun tuntuisi loogiselta että esmes 60% ei tarvisi lämmitellä niin paljon kun vaikkapa 80%, mutta en huomannut muutosta... pitänee testailla lisää. Jotain kontrollia tuohon kaipaisi jotta ei mene tehoa harakoille, nytkin käytännössä auto paahtoi jonkun ~20 min akkua lämpöiseksi ja koska ajoin suoraan kotiin ja laitoin auton talliin niin siellähän se lämpö sitten haihtuu. Tuo lataushan olisi tietenkin kannattanut hoitaa matkalle lähtiessä, mutta ei aikataulut toimi tällä kertaa vaan piti ladata valmiiksi. Ja kotona ei lataus juuri nyt onnistu niin näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tilavaa ja riittävän pitkärangeista sähköautoa etsivänä Tesla Y on tällä hetkellä alustavasti ykkösvaihtoehtona, joskaan koeajolle asti en ole vielä ehtinyt. Tässä yritän tehdä laskelmia, olisiko kannattavaa vaihtaa nykyinen pistokehybridi Teslaan. Onko täyssähköön vaihtamisessa jotain piilokustannuksia mitä pitäisi ymmärtää hoksata (pl. hieman korkeampi vakuutusmaksu)? Pelkästään menoveden / sähkön puolesta Teslan pitäisi vetää aika selvä pidempi korsi, koska suuri osa ajosta on noin 200-300km maantiepätkiä ja työpaikalla olisi vielä ilmainen lataus.

Katsoin tuossa Teslan verkkokaupasta että gemini-vanteilla uusia Y-malleja pitäisi tulla jo toukokuussa, ja halvemmilla vanteillakin heinäkuussa. Osaako joku selittää, miksi käytettyjen Model Y -mallien hinnat ovat tällä hetkellä niin korkeat (alimmillaan 68 770 €, 22 000 ajettu), jos uuden saisi ensi kuussa 68 880 eurolla suoraan Teslalta ensi kuussa, tai 65 990 eurolla jos jaksaa odottaa heinäkuuhun?

Tuo Teslan tarjoama 1,44% vuosikorko rahoitukseen kuulostaa sekin varsin kohtuulliselta. Rahoitusvaihtoehdossa arvioidun kilometrimäärän nostaminen ilmeisesti nostaa kuukausierää koska viimeinen maksuerä samalla pienenee. Tuossa ei taida kuitenkaan tulla mitään rangaistusta, vaikka kilometriraja ylittyisikin?

Olisikohan tuon parannellun autopilotin ottaminen kannattavaa? Onko Tesla Y:ssä siis lainkaan "itseohjautuvuutta" (motarilla / maantiellä pysyy kaistojen välissä ja kääntelee rattia itsestään) ilman tuota ominaisuutta?
 
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hintaa. Lisäksi Tesla tarjoaa vaihdokista huonosti, niin autoliikkeestä saanee paremman.

Lainan tarjoa Santander tai DNB. Ei Tesla.

Laskurin kilometreillä ei ole väliä. Ne vain muuttaa erän kokoa.

Vakio AP tarjoaa nuo ominaisuudet. FSD on rahoitus Teslalle että tässä 7k jos saisitte joskus sen tehtyä.
 
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hintaa. Lisäksi Tesla tarjoaa vaihdokista huonosti, niin autoliikkeestä saanee paremman.

Lainan tarjoa Santander tai DNB. Ei Tesla.

Laskurin kilometreillä ei ole väliä. Ne vain muuttaa erän kokoa.

Vakio AP tarjoaa nuo ominaisuudet. FSD on rahoitus Teslalle että tässä 7k jos saisitte joskus sen tehtyä.
Nykyinen ajokki joka tapauksessa Autovexin kautta pois, saanee parhaan hinnan. Lainan tosiaan tarjoaa pankki, mutta Teslan kautta ostessa saa tuon matalan koron. Ei taida yhdestäkään autoliikkeestä irrota noin matalalla todellisella vuosikorolla Y:tä.

Tuo paranneltu AP maksaa sekin 3800€, mutta jos haluaa minkäänlaista itseajavuutta / kaistallapitoa niin pitääkö tuo ottaa (ts. adaptiivinen vakkari + auto pitää itsensä kaistojen välissä ilman että kuski kääntää rattia). Vai kuuluuko tuo jo perustason autopilottiin?
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen ajokki joka tapauksessa Autovexin kautta pois, saanee parhaan hinnan. Lainan tosiaan tarjoaa pankki, mutta Teslan kautta ostessa saa tuon matalan koron. Ei taida yhdestäkään autoliikkeestä irrota noin matalalla todellisella vuosikorolla Y:tä.

Tuo paranneltu AP maksaa sekin 3800€, mutta jos haluaa minkäänlaista itseajavuutta / kaistallapitoa niin pitääkö tuo ottaa (ts. adaptiivinen vakkari + auto pitää itsensä kaistojen välissä ilman että kuski kääntää rattia). Vai kuuluuko tuo jo perustason autopilottiin?
Tuo kuuluu perus AP pakettiin mikä tulee mukana.
Parannettu AP antaa sen lisäksi summonin, autoparkin ja navigate with Autopilot. Eli se toimii motareilla ja osaa nousta rampista ylös. Lisäksi automaattinen kaistanvaihto mikä pitää hyväksyä ratin nykäisyllä.

Rampille nousu varauksin jos tätä ennen on bussipysäkki niin vetää näihin.

Jos näkee näille arvoa niin voi ottaa.
 
Onko täyssähköön vaihtamisessa jotain piilokustannuksia mitä pitäisi ymmärtää hoksata (pl. hieman korkeampi vakuutusmaksu)?

En ole nähnyt tätä kysymystä käsiteltävän kovin paljon täällä.

Mieleen tulee ainakin seuraavat kustannukset piilokustannukset:
- Sähköauton hinnassa on kokoluokasta riippuen tyypillisesti 10-30 k€ sähköautolisä verrattuna saman kokoluokan ja ominaisuuksien polttomoottoriautoon
- Rengaskokoluokat ovat poikkeavia ja renkaat ovat tyypillisesti kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Myös raskaan sähköauton rengaskuluma saattaa yllättää.
- Jotkin varusteet ovat kalliitta eikä niitä saa kaikkiin aurohin, esim. vetokoukku
- Suurin osa haluaa kotiin auton latausmahdollisuuden ja siitä aiheutuu aine enemmän tai vähemmän lisäkuluja
 
Joidenkin sähköautomallien vakuutukset voivat olla reilusti kalliimpia kuin toisissa riippuen yhtiöistäkin, tarkista eri vakuutusyhtiöiden laskureilla etukäteen ettei yllätystä. Varsinkin Teslan malleissa, kenties tehokkuudesta johtuen on merkittäviä heittoja. Edit: tämä olikin mainittu jo
 
Itsellä Y:n vakuutus 200€ omavastuulla ja lasivakuutuksella n. 1050€ / vuosi Lähitapiolasta. Toki hinta riippuu omasta vahinkohistoriasta, iästä ja xyz, mutta mielestäni mitään varsinaista Tesla - lisää hinnassa ei ollut. Entisen Q7:n vakuutus oli kalliimpi vaikka auton arvo oli pienempi

Audin myin Autovex:n kautta, Teslalta en edes pyytänyt tarjousta. Samalla reissulla kun vein vanhan auton sen ostaneeseen liikkeeseen hain Teslan Vantaalta joten homma sujui varsin näppärästi
Teslan kotilaturi maksoi 550€ ja asennus 400€
 
Tässä tilavaa ja riittävän pitkärangeista sähköautoa etsivänä Tesla Y on tällä hetkellä alustavasti ykkösvaihtoehtona, joskaan koeajolle asti en ole vielä ehtinyt. Tässä yritän tehdä laskelmia, olisiko kannattavaa vaihtaa nykyinen pistokehybridi Teslaan. Onko täyssähköön vaihtamisessa jotain piilokustannuksia mitä pitäisi ymmärtää hoksata (pl. hieman korkeampi vakuutusmaksu)? Pelkästään menoveden / sähkön puolesta Teslan pitäisi vetää aika selvä pidempi korsi, koska suuri osa ajosta on noin 200-300km maantiepätkiä ja työpaikalla olisi vielä ilmainen lataus.

Katsoin tuossa Teslan verkkokaupasta että gemini-vanteilla uusia Y-malleja pitäisi tulla jo toukokuussa, ja halvemmilla vanteillakin heinäkuussa. Osaako joku selittää, miksi käytettyjen Model Y -mallien hinnat ovat tällä hetkellä niin korkeat (alimmillaan 68 770 €, 22 000 ajettu), jos uuden saisi ensi kuussa 68 880 eurolla suoraan Teslalta ensi kuussa, tai 65 990 eurolla jos jaksaa odottaa heinäkuuhun?

Tuo Teslan tarjoama 1,44% vuosikorko rahoitukseen kuulostaa sekin varsin kohtuulliselta. Rahoitusvaihtoehdossa arvioidun kilometrimäärän nostaminen ilmeisesti nostaa kuukausierää koska viimeinen maksuerä samalla pienenee. Tuossa ei taida kuitenkaan tulla mitään rangaistusta, vaikka kilometriraja ylittyisikin?

Olisikohan tuon parannellun autopilotin ottaminen kannattavaa? Onko Tesla Y:ssä siis lainkaan "itseohjautuvuutta" (motarilla / maantiellä pysyy kaistojen välissä ja kääntelee rattia itsestään) ilman tuota ominaisuutta?
Kannattaa huomioida, että Tesla en anna alennusta. Lisäksi auton täytyy hakea ja koeajaa ehkä kaukanakin. Riippuen siitä missä asuu. Normi autoliikkeillä saattaa olla vähän ilmaa hinnassa, tai sitten ei.

Kannattaa odottaa, että auton saa pienemmillä 19" vanteilla (mielestäni). Halvemmat rengaskulut ja ajomatka on kanssa vähän pidempi. Se perus autopilot juttu riittää, paremmasta ei olisi fiksua maksaa lisää.

Nyt on käytetyt autot/sähköautot kalliita ja Teslaa ei tarvitsisi onneksi kovin kauaa odottaa, jos päättää ostaa uuden. En tiedä sitten miltä tehtaalta tai millä laadulla uusi Y sitten tulee. Itse en muuta osaa kommentoida, kun pitäisi kanssa päästä koeajolle. Omasta mielestä uudehko Model 3 on ihan hyvällä laadulla tehty, vaikka sekin on ajamatta. Kolmosiahan on jo lähes jokaisessa autoliikkeessä käytettynä myynnissä ja ne on ilmeisesti saksantuonteja.
 
Sähköautot nyt! FB ryhmässä on useita vakuutusmyyjiä, jotka painaa tarjouksen jiiriin, vaikka yhtiöltään tuliskin aluksi ihan mettään vietävä tarjous.

Se(kin) asia on meillä vielä hieman muutoksessa kun vanhat tahot eivät ole ihan vielä havahtuneet.
 
Yksi syy miksi 6kk vanha on saman hintainen kun uusi, on se että monesti vaihtoautosta saa enemmän kuin autovexistä. Aikanaan kun itse autoa vaihdoin, autovex paras tarjous oli 18.5k, autoliikkeen paras tarjous 21k (kun olin ostamassa 48k M3) ja lopulta kun ite myin niin sain 22k. Autoliikkeet antavat enemmän rahaa vaihtoautosta kun ostaa samalla heiltä uuden pyyntihinnalla, vrt autovexiin jossa et osta mitään. Lisäksi autoliikkeissä saa monesti ainakin tonnin tingattua jos ostaa ilman vaihtoautoa, teslalta ei saa. Tämä vaihtoautohomma pätee teslaan etenkin, koska tesla itse maksaa vaihtoautoista todella surkeasti vrt. muiden merkkien merkkiliikkeisiin.
 
Kannattaa odottaa, että auton saa pienemmillä 19" vanteilla (mielestäni). Halvemmat rengaskulut ja ajomatka on kanssa vähän pidempi. Se perus autopilot juttu riittää, paremmasta ei olisi fiksua maksaa lisää.

Tästä ehdottoman samaa mieltä. Pienemmillä vanteilla pidempi range, pienempi hinta ja hieman vähemmän rengasmelua. Tesla ei kuitenkaan mikään mersu ole äänieristyksissään ni tolla rengasmelun erollakin on väliä. Ei mitään iloa ostaa isompia vanteita.
 
Tesla ei maksa ite vaihtoautoista mitään, teslalle tarjottu vaihtoauto menee teslan kans soppareiden tehneiden jobbarien tarjousten mukaan. Yleensä hinta on surkea.
 
Muutamia huomioita tuoreen M3 LR:n haltijana, pätenevät varmaan pitkälti Model Y:hynkin:
  • Alusta: käy ajamassa useamman kerran, riittävän pitkään, monenlaisilla teillä, eri kellonaikoihin. Joidenkin takapuoli kalibroituu Teslaan, kaikilla ei varmaan koskaan. Lyhyet joustot ja kova alusta tekevät siitä heiluvan ja tärisevän monenlaisilla teillä, eikä se riipu omasta ajotavasta. Itselläni riippuu päivästä, häiritseekö vai ei. Rengaspaineiden pudottaminen 0,2 bar auttoi hiukan kovuuteen, mutta ei poistanut heilumista. Itse ottaisin performancen, jos saisin valita, sillä jos ottaa joka tapauksessa epämukavan alustan, saa sitten vastapainoksi hauskimman ajettavuuden.
  • Huolto: Teslaa ajavilta kollegoilta ja tutuilta on tullut todella jyrkkää palautetta Teslan huollosta, ja onhan siitä nettipalstoillakin puhuttu paljon. Tämän vuoksi järjestely, jossa on käytettävissä on sijaisauto auton seisoessa huollossa, on välttämätön, jos auton on pakko olla alla tarvittaessa.
  • Perus-autopilotillakin on välillä vaikeuksia pysyä kaistalla monimutkaisemmassa paikassa, vaikka rauta on sama kuin FSD:ssä. Juuri ajaessani Länäriltä Keilaniemen liittymästä ulos auto rupesi kaksikaistaisella rampilla seilaamaan mutkastassa kummallisesti edestakaisin kaistojen välissä mutkitellen. Kaistavahti toimii ok hyvällä tiellä, mutta parannetulla autopilotilla, johon ei voi luottaa, ei tee mitään, sanoivat YT-videot mitä vaan.
  • Hinnat nousevat sitä vauhtia tällä hetkellä globaalisti, että tilaus saattaisi kannattaa tehdä nopeasti. Oma M3 olisi nyt n. 4k€ kalliimpi kuin tilatessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 572
Viestejä
4 509 057
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom