Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei Tesla neuvottele maakohtaisia raamisopimuksia, vaan maanosittain tai jopa globaalisti. Siksi "Suomen prosentit" on just tasan tarkkaan sellaiset kuin muualla on neuvoteltu.

Ei Santander tai kukaan muukaan vastaava laitos tappiota tee (ts. myy itse rahaa eteenpäin edukkaammin kuin itse sitä ostavat). Tällaisten pelureiden välillä ne sopimukset ovat mitä todennäköisimmin ns. profit share mallilla, jolloin molemmat kantaa osan riskistä ja vastaavasti tuotot jaetaan. Pääasia, että liikevaihtoa saadaan synnytettyä ja raha pysyy liikkeessä. Globaalissa mittakaavassa Teslan menekki on niin isoa, että Santanderilla on insentiivi antaa hieman edukkaampiakin raamisopimuksia.

No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
 
No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
Voi olla noinkin - tai sitten raamisopimuksen päivitysväliksi on sovittu esim. kvartaali, jolloin talouden liikkeisiin voidaan reagoida nopeastikin (molempiin suuntiin).

Ja vaikka siellä on taustalla raamisopimus, niin todennäköisesti rahoituskorkoa sovelletaan maakohtaisesti. Joka on toki hyvä asia koska kaikki markkina-alueet ovat erilaisia.

Rahoituslaitoksiin vielä sen verran palatakseni, että en pidä ollenkaan mahdottomana, että he olisivat saattaneet myös tulla vastaan kustannuksissa (Santander / DNB). Suomi on kaikille isoille firmoille "nollamarkkina", tai korkeintaan desimaalien kohinaa myyntiraporteissa. Tällöin se peliliike voidaan tehdä, koska se ei heilauta isoa kuvaa merkittävästi - mutta toisaalta antaa hyvää kuvaa ko. markkinaan "brändimielessä". Ja ennen kaikkea pitää rahat liikenteessä. Mikään ei ole myrkyllisempää kuin se, että tuote (pääoma) ei ole poikimassa vaan makaa omassa lompakossa.

Tämä temppu ei toki onnistuisi esimerkiksi joltain pienemmältä pohjoismaiselta rahoituslaitokselta.
 
No todennäköisesti Teslalla nämä korkotarjoukset tulee jostain kansainvälisen organisaation ylemmältä portaalta, mutta korot ei tässä yhteydessä muuttuneet kuin Suomessa. Ja se oli se pointti; tuskin mitään uusia parempia sopimuksia tämän korkoalen pohjalta käytiin vaan Tesla maksaa jonkun aiemman raamisopimuksen mukaan tämän alennuksen.
Tesla tarjoaa UK:ssa 0 korolla ja tarjoana on Tesla itse.
 
En ymmärrä miksi Santander heittäisi asiakkaidensa rahaa viemäriin jotain brändimielikuvaa ylläpitääkseen. Sehän vaan tuhoaa rahoituslaitoksen brändin kun käy selväksi, että sille rahansa antamalla ne vaan poltetaan takassa.

Perinteisesti nämä hoidetaan niin, että Tesla myy listahinnaltaan 45k auton Santanderille sen verran alennettuna, että santanderin korkokate säilyy markkinakoron suuruisena.

Jos ennen alennuskampanjaa markkinakorko olisi 5%, niin 45k auto, 60kk maksuaika ja 5% korko tuottaa santanderille korkotuloa 5952€ 60kk aikana. Kokonaishinta 50952€.

Kun puljataan 2% korkotarjous, niin loppuasiakas raapustaa nimensä 45k, 60kk @ 2% luottosopimukseen ja maksaa autostaan kokonaisluottohintaa 47 325€. Tesla saa Santanderin suostuteltua kuvioon myymällä auton sille hintaan 41 373€. Kokonaistuotto sama 5952€ jos nyt kännykällä iltakävelyllä oikein näppäilin.



Mutta lopetetaan rahoitusmarkkinoiden avaaminen tähän, se kuulunee johonkin toiseen threadiin. Tämä mekanismi on myös se syy miksi autofirmojen katteet sulavat, vaikka nimellishinnat pysyvätkin usein korkealla.
 
Voi olla noinkin - tai sitten raamisopimuksen päivitysväliksi on sovittu esim. kvartaali, jolloin talouden liikkeisiin voidaan reagoida nopeastikin (molempiin suuntiin).

Ja vaikka siellä on taustalla raamisopimus, niin todennäköisesti rahoituskorkoa sovelletaan maakohtaisesti. Joka on toki hyvä asia koska kaikki markkina-alueet ovat erilaisia.

Rahoituslaitoksiin vielä sen verran palatakseni, että en pidä ollenkaan mahdottomana, että he olisivat saattaneet myös tulla vastaan kustannuksissa (Santander / DNB). Suomi on kaikille isoille firmoille "nollamarkkina", tai korkeintaan desimaalien kohinaa myyntiraporteissa. Tällöin se peliliike voidaan tehdä, koska se ei heilauta isoa kuvaa merkittävästi - mutta toisaalta antaa hyvää kuvaa ko. markkinaan "brändimielessä". Ja ennen kaikkea pitää rahat liikenteessä. Mikään ei ole myrkyllisempää kuin se, että tuote (pääoma) ei ole poikimassa vaan makaa omassa lompakossa.

Tämä temppu ei toki onnistuisi esimerkiksi joltain pienemmältä pohjoismaiselta rahoituslaitokselta.

No nyt ollaan jo samoilla linjoilla. En epäile yhtään etteikö Santander ja DNB tulisi vähän vastaan näissä (kuten ensimmäisessä vastauksessa jo sanoinkin), mut se maksaa enemmän joka hyötyy enemmän ja tässä tapauksessa se on Tesla. Se, että Suomi on "nollamarkkina" tarkoittaa kuitenkin sitä, että sillä brändin nostatuksella voi saavuttaa vähemmän.

Tesla tarjoaa UK:ssa 0 korolla ja tarjoana on Tesla itse.

En ihan tiedä miksi vastasit mulle (pallottelin alkuperäisessä vain tuota shuvin heittämää raamisopimusajatusta ja on hyvin mahdollista ettei Teslan Suomen organisaatiolla ole natsoja lyödä lukkoon noita korkotarjoussopimuksia), mut taitaa olla myös Saksassa 0% Auto Bankin kautta, joka on tainnut olla pidempään... joten voi hyvinkin olla maakohtaisia kaikkikin diilit.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta lopetetaan rahoitusmarkkinoiden avaaminen tähän, se kuulunee johonkin toiseen threadiin. Tämä mekanismi on myös se syy miksi autofirmojen katteet sulavat, vaikka nimellishinnat pysyvätkin usein korkealla.
Kyllä Teslan rahoituskuviot liittyy tähän ketjuun koska näistä korko- ja hintateemoista puhutaan jatkuvasti. Harvemmin näihin kuitenkaan syvennytään "porukalla". Ei minua ainakaan kiinnosta tänne tulla katsomaan ja/tai lukemaan, että onko korko tänään mikä, koska nään sen reaaliajassa suoraan Teslan sivuilta. Paljon hedellisempää tämä löpinä on.

No nyt ollaan jo samoilla linjoilla. En epäile yhtään etteikö Santander ja DNB tulisi vähän vastaan näissä (kuten ensimmäisessä vastauksessa jo sanoinkin), mut se maksaa enemmän joka hyötyy enemmän ja tässä tapauksessa se on Tesla. Se, että Suomi on "nollamarkkina" tarkoittaa kuitenkin sitä, että sillä brändin nostatuksella voi saavuttaa vähemmän.
Totta kai Tesla maksaa enemmän, Teslallahan se liiketoiminnallinen riski on pääosin.

Mutta ihan yhtälailla rahoituslaitoksilla, varsinkin tällaisena aikoina kun markkinatalous on "ylösalaisin" heidän pitää saada rahaliikenne aktiiviseksi. Siksi uskon vahvasti, että tämä on Teslan ja heidän valitsemien rahoituslaitosten "yhteishanke" painaa rahoitustarjoukset mahdollisimman alas. Tarvittaessa vaikka nollaan jos se on kaupan este joillakin markkinoilla (case UK).

Joskus yritysmaailmassa vain tehdään hullulta kuulostavia kauppoja näin tavan tallaajan silmin. Aina siellä on kuitenkin taustalla jokin syy (tavoite, sopimuksellinen velvoite, markkinaosuuden voittaminen, asiakkuussuhteen ylläpitäminen, jne) jotka lopulta mahdollistavat vaikka paremman asetelman seuraaviin raamisopimusneuvotteluihin tai vastaaviin "tärkeisiin" paikkoihin.
 
Mutta ihan yhtälailla rahoituslaitoksilla, varsinkin tällaisena aikoina kun markkinatalous on "ylösalaisin" heidän pitää saada rahaliikenne aktiiviseksi. Siksi uskon vahvasti, että tämä on Teslan ja heidän valitsemien rahoituslaitosten "yhteishanke" painaa rahoitustarjoukset mahdollisimman alas.
Ei kun nyt just rahoitusmarkkina _ei ole_ ylösalaisin, vaan ”normaali”. Rahan saa liikkeelle triviaalista nappia painamalla hyvällä korolla. Ja määrättömiä määriä, koska valtiot tekevät miljarditolkulla negatiivisia budjetteja ja maksavat noita isoja korkoja.

Rahoittajilla ei ole tällä hetkellä pienintäkään vaikeutta löytää rahoilleen sijoituskohdetta joka tuottaa yli 3%, eikä teslan ostajille rahan lahjoittaminen kuulu perinteisiin pankkien sekoilutapoihin.
 

Huhuja että vuoden loppuun mennessä 4680 pitäisi toteuttaa luvatut asiat tai homma lopetetaan.
Tuohan huhu on pari kuukautta wanha. Uusimpien tietojen mukaan tulossa 3rd gen 4680 uunista ulos valmistettavaan malliin eli olisko Cybertruckiin puolikuivana anodi ja katodi ratkaistu kuivana. Tuon uutisen bongasin sisäpiiriläiseltä parisen viikkoa sitten, mutta tuo uutinen ilmeisesti vahvistaa että ongelma alkaa olemaan ratkaistu. Odotellaan nyt muutama kuukausi miten käy massatuotannon vai oliko taas elon's timeline.
 
Aika reipas epäonnistuminen tuo 4680 on ollut tähän mennessä. Onko juuri mitään mainostettuja etuja saavutettu 4680 käytöstä. Toistaiseksi tullut lähinnä huonompia akkuja (huono latausnopeus ja korjattavuus) kuin mitä muilla kennotyypeillä on saatu aikaiseksi.
 
Aika reipas epäonnistuminen tuo 4680 on ollut tähän mennessä. Onko juuri mitään mainostettuja etuja saavutettu 4680 käytöstä. Toistaiseksi tullut lähinnä huonompia akkuja (huono latausnopeus ja korjattavuus) kuin mitä muilla kennotyypeillä on saatu aikaiseksi.
Ei mitään mitä 4 vuotta sitten ”luvattiin”.
Kuten tuossa ylempänä selviää, että 4680 piti olla myös helppo tehdä ja skaalata mutta nyt kuitenkin muut ovat saaneet valmistuksessa kiinni. Joten ei ole kiire enää.
 
Ei mitään mitä 4 vuotta sitten ”luvattiin”.
Kuten tuossa ylempänä selviää, että 4680 piti olla myös helppo tehdä ja skaalata mutta nyt kuitenkin muut ovat saaneet valmistuksessa kiinni. Joten ei ole kiire enää.
Tekniikka joka alalla semmoista kissa hiiri leikkiä. Se että saa kiinni ja ero kapenee ei mitään ihmeellistä, mutta joka saa puristettua alle satkuun per kilowatin semisolid/solidstate akun ja skaalattua massatuotteeksi nostan hattua. Nythän noita puolikuivia akkuja kinukit tekevät, mutta maksaa enemmän kuin itse auto. Teslan ideana tuolla 4680 puolikuivalla toteutuksella puristaa juurikin akuston hinta alle satkuun per kilowatti. Onhan noita catlin, bydin ja svoltin presentaatioita nähty vuosia, mutta ei oo Eurooppaan liukunut mitään konkreettista eli prototyyppejä siinä missä Toyotan just ihan huomenna tulossa kuiva-akku. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsin aika se ja sama onko vaikka 12c rate akku kun tässä alkuvaiheessa se prioriteetti energiatiheydessä. Mutta jos niitä 10v wanhoja nmc teknologioita himoitsee halavalla/halvemmalla niin good to go for lfp. Oleellisempana pitäisin jos joku tuottaisi energiatiheämpää nmc akkua halvemmalla/samaan hintaan kuin Teslan 70 dollarin tavoite.
 
Tekniikka joka alalla semmoista kissa hiiri leikkiä. Se että saa kiinni ja ero kapenee ei mitään ihmeellistä, mutta joka saa puristettua alle satkuun per kilowatin semisolid/solidstate akun ja skaalattua massatuotteeksi nostan hattua. Nythän noita puolikuivia akkuja kinukit tekevät, mutta maksaa enemmän kuin itse auto. Teslan ideana tuolla 4680 puolikuivalla toteutuksella puristaa juurikin akuston hinta alle satkuun per kilowatti. Onhan noita catlin, bydin ja svoltin presentaatioita nähty vuosia, mutta ei oo Eurooppaan liukunut mitään konkreettista eli prototyyppejä siinä missä Toyotan just ihan huomenna tulossa kuiva-akku. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsin aika se ja sama onko vaikka 12c rate akku kun tässä alkuvaiheessa se prioriteetti energiatiheydessä. Mutta jos niitä 10v wanhoja nmc teknologioita himoitsee halavalla/halvemmalla niin good to go for lfp. Oleellisempana pitäisin jos joku tuottaisi energiatiheämpää nmc akkua halvemmalla/samaan hintaan kuin Teslan 70 dollarin tavoite.
Samaa se Teslakin on. Ei paljoa näy EUssa tai muuallakaan 4680 tarjontaa tai sen hyötyjä.
Tuon huhun perusteella 4680 on tarkoitus saattaa kuntoon ennen vuodenvaihdeta, että se vastaa sitä mitä luvattiin tai viikate heiluu.
Toki miljoonat ovat palaneet turhaan jos näin käy.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä pikkupäivitys tulossa sovellukseen, ei enää turhaan herätä autoa kun sovelluksen avaa.

Does Not Wake Vehicle

When you open the Tesla app, the app will no longer try to wake up the vehicle. Instead, it will show the vehicle's information with an "Asleep for X hours" label.

If you send a command to the vehicle or pull down to refresh, then the vehicle will be woken up. If the vehicle is already awake when you open the app, then the vehicle's current status will be shown and you'll see whether the vehicle is parked or driving.

 
Paljonko lataus Teslan superchargerilla maksaa Tesloille vs muille sähköautoille?
Tilauksen maksamalla saa samaan hintaan kuin Teslan omistaja jos haluaa ladata runsaammin SC käyttäen. Sovelluksesta löydät.

Mitä keskustelua seurannut niin kannattaa tietokoneella tehdä Tesla tili ensin kuntoon ja sitten vasta sovellus asennukseen, vaikka pitäisi onnistua kännykällä.

"Pitäisi."
 
On tosiaan erikoinen muutos. Ei toi uusi näkymä nyt ainakaan parannukselta vaikuta. Mikä järki lähteä edes muuttamaan jos selkeää parannusta ei entiseen nähden tehdä.
 
Vensklaako ne useinkin noita uusiksi? Vaikuttaa jotenkin rasittavalta kun jo iskostunut et missä toiminnot niin sitten pistetäänkin uusiksi.
Tuliko 2v sitten se suurin muutos kun kaikki vedettiin päin peetä. Sen jälkeen tuotiin vanhoja ominaisuuksia takaisin uusina ominaisuuksina.
Tässä tuntuu sama juttu olevan, eka tehdään jotain aivan peetä ja sen jälkeen vuoden päästä on toimiva aka vanhaa muistuttava ominaisuuksiltaan ja selkeillä napeilla.
Taitaa olla liikaa porukkaa potkittu mäkeen, että tulisi jotain järkevää suunnittelua ensin. Ainakin viimeksi kovasti oli luvattu parasta käyttöliittymää mutta meni ihan hirveäksi.
 
Taitaa olla liikaa porukkaa potkittu mäkeen, että tulisi jotain järkevää suunnittelua ensin. Ainakin viimeksi kovasti oli luvattu parasta käyttöliittymää mutta meni ihan hirveäksi.
On vaan pakko tehdä uusi päivitys.....kun kalenteriin on sellainen merkattu.
 
Näkeekö Trafilta tiedon mikä on vetomassa jarrullisella ja jarruttomalla?
Perffin 500kg mietityttää.
Edit. Perffiin 500kg jarruilla tai ilman. LR sama 1000kg jarruilla ja jarruitta 750kg.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan huolto varattu kolmen viikon päähän. Takalasi menee takuuseen, jos ulkoisia vaurioita ei halkeamalle löydy. Väittäisin kovasti, että tuo on tosiaan itsekseen haljennut, eikä ulkoisia vaurioita ole (en ainakaan itse ole löytänyt), mutta pientä jännitystä on silti ilmassa. Lasivakuutus löytyy. +900 €:n homma, jos joutuisi kokonaan omasta pussista maksamaan.

IMG_7494.jpeg
Takuuseen meni. Huolto toimi kyllä hyvin, kun ei tarvinnut asioida kenenkään kanssa. Sen kun ajoi paikalle, kuittasi saapumisen Teslan sovelluksessa ja käveli aulaan odottamaan työn valmistumista.

Ps. olivat vielä laittaneet auton laturiin, samalla kun liima oli kuivumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavaa mutta totta.
Yleensä kun ohitat rekkaa niin saattaa hiljentää. Tai tulee vastaan joku isompi ajoneuvo ja sopiva varjo. Tai jos rampilta tulee joku ylös ja nokka vähän suoraan/viistoon niin vetää liinat kiinni.

Pari kertaa vetänyt täysin tyhjällä motarilla liinat kiinni.
Toisinaan kun auto ollut viivan puolella parkissa tai bussipysäkillä niin saattanut hidastaa voimakkaasti.
 
Parempi olla suoli tyhjätty kun lähtee isolla T:llä rullailee jos tommoset hidastelut ja hätäjarrutukset kuuluu normaaliin käytökseen autolta?

”Isolla T:llä?” Jos Teslaa tarkoitat, niin tuossahan puhutaan Model 3:sta joka on valmistajan pienin malli.

Aika surkea artikkeli muutenkin. ”Teslan aeb-järjestelmän herkkyys ei myöskään ole yksittäistapaus Tekniikan Maailman kattavassa testihistoriassa, kun törmäyksenestojärjestelmä aktivoituu omia aikojaan.” Mutta silti vain tämä yksi valmistaja pitää nostaa tikunnokkaan, koska onhan se niin muodikasta haukkua ja dissata ko. valmistajaa. On näissä toki omat vikansa ja puutteensa, mutta niin on muissakin. En pääse koko alkuperäistä artikkelia lukemaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka hienosti esim. tuon BYDin vastaava järjestelmä toimii?

”Mahdollisuus yllättävälle hätäjarrutukselle kuitenkin kannattaa pitää mielessä edellä ajavan takapuskurissa roikkuessa – ja mieluusti harkita strategiaansa uudelleen. Tämä on toki suotavaa muutenkin yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.”
Mielestäni aivan liian loiva suhtautuminen, ottaen huomioon että kyseessä on lakisääteinen velvollisuus eikä pelkästään ”suotavaa”. Käytännössä aina syyllinen on lain näkökulmasta peräänajaja, jos kolari tulee. Syystä riippumatta. (Vakuutusyhtiöillä on vähän erilaisia näkemyksiä tapauskohtaisesti).

Olen ajanut Model S:lläni rapiat 150tkm eikä sen kanssa ole ollut kuvatunlaista ongelmaa. Kyllähän sekin hidastaa selkeästi (mutta ei todellakaan lyö ”liinoja kiinni” ellei olla todella liian lähellä jo ihan oikeaa kolaria), jos esim. pyöräilijä ajaa tien reunassa reunaviivan kohdilla, tai rekkaa ohittaessa motarilla jos se rekka ajaa kaistaviivan päällä tai jopa vähän sen yli (vasemmalle siis) tms. Mahtaisiko tuo ero johtua siitä, että vähän vanhemmassa S:ssä on tutkat konenäön lisäksi, kun uusissa kolmosissa kaikki yrittää toimia pelkän konenäön varassa (pyyhkimien sadetunnistusta myöten)? Positiivista tuossa lienee se, että asia korjaantunee softan kypsyessä. Paskaa se, että huono ja keskeneräinen/epämääräisesti toimiva softa on laskettu liikenteeseen.
 
Kun 3:n tuli sen 6 vuotta sitten siinä oli haamuja jo tutkan kanssa. Kovasti perusteltiin että se aiheuttaa ongelmia mutta Visioniin siirryttyä tilanne ei parantunut. Vaan jopa meno huonommaksi. Tuota on kohta vuosia paikkailtu ja vieläkään ei ole saatu samoja toiminnallisuuksia vs mitä tutka/ultraäänisensorit tekivät.

Jos sinulla on Model S ja niin jos se on näitä ennen suurempia uudistuksia missä NVIDIA ja muut on siinä Mobileye tekniikka mikä on täysin eri kuin nykyiset.
 
Taitaa kaikki paukut olla FSD softan kehityksessä, tuskin perus AP softaan tulossa parannuksia.
Mikä on aika iso sääli kun FSD:stä ei imho nykyiset liikenteessä olevat Teslat hyödy ollenkaan, kun autot ovat todennäköisesti jo paalissa tai tekniikaltaan vajavaisia jos FSD:stä joskus valmistuu. Perus kaistavahti jne toiminnasta taas hyötyisi kaikki.
 
15tkm ajettu MY LR -23 ja 0 äkkijarrutusta ja muutaman kerran tippunu vakkari pois eli regenillä vähän kerennyt hiljentää vauhtia kun ei ollut jalka kaasulla. Ketään ei ole ikinä tämän ajaminen jännittänyt. Jatkakaa.
 
15tkm ajettu MY LR -23 ja 0 äkkijarrutusta ja muutaman kerran tippunu vakkari pois eli regenillä vähän kerennyt hiljentää vauhtia kun ei ollut jalka kaasulla. Ketään ei ole ikinä tämän ajaminen jännittänyt. Jatkakaa.
Tuo on haamu minkä olet kokenut.
Tuo voi olla myös todella voimakas joissakin tapauksissa. Jos totuttelee siihen että jalka on aina kaasulla, niin voipi kolahtaa.
 
15tkm ajettu MY LR -23 ja 0 äkkijarrutusta ja muutaman kerran tippunu vakkari pois eli regenillä vähän kerennyt hiljentää vauhtia kun ei ollut jalka kaasulla. Ketään ei ole ikinä tämän ajaminen jännittänyt. Jatkakaa.
Itsellä noin 30 tkm Model Y LR vm23 ja about 0-2 kertaa kuussa tullut jonkinlainen haamujarrutus. Kertaakaan ei varsinaisesti ole lyönyt "liinoja kiinni", vaan useimmiten kyseessä lyhyt keskivoimakas hidastaminen, josta lähtee nopeudesta ehkä 5-10 km/h pois. Ei nyt kovin optimaalista ja parempi toki jos noita ei tulisi lainkaan, mutta en ole lopulta kokenut varsinaisen häiritseväksi tai vaaralliseksi.
 
Itsellä noin 30 tkm Model Y LR vm23 ja about 0-2 kertaa kuussa tullut jonkinlainen haamujarrutus. Kertaakaan ei varsinaisesti ole lyönyt "liinoja kiinni", vaan useimmiten kyseessä lyhyt keskivoimakas hidastaminen, josta lähtee nopeudesta ehkä 5-10 km/h pois. Ei nyt kovin optimaalista ja parempi toki jos noita ei tulisi lainkaan, mutta en ole lopulta kokenut varsinaisen häiritseväksi tai vaaralliseksi.
Täällä ~15 tkm ajettu Model 3 LR -24, ja juuri vastaavanlaisia hidasteluja tullut jonkin verran. Eilen ajoin ~500 km, ja kaksi kertaa auto hidasti vauhdista pois ~10 km/h, kun mutkassa tuli jono autoja vastaan. En ole kokenut kauheana ongelmana, ja kaikki pidemmät matkat tuleekin ajettua AP:lla.
 
Vakkarin ja APn jarruttelut on kyllä heittämällä paskin tai raivostuttavin ominaisuus tällä hetkellä Model Yn kanssa (-23 LR myös täällä), kun tuntuu, että pahimmat pyyhkijäsekoilut on saatu korjattua. Esim Amerikassa kun juuri kukaan ei maantiellä pyöräile saatikka kävele pientareella niin aina tuntuu laittavan ylikorostetun jarrutuksen, jos tällainen tulee vastaan. Sitten on nämä tietyt liittymät tai yläpuolelta kaartuvat rampit, joita ei taideta saada ikinä korjattua. Ei esiinny päivittäin, mutta aina jos lähtee >200km lenkille niin varmasti joku tapaus tulee.

Ylipäätään on varsin harmillista, että ei ole vaihtoehtona "perinteistä" adaptiivista vakkaria vaan tämä Traffic-Aware Cruise Control sekasikiö. Olisi oikein jees jos voisi ajaa tyhmällä adaptiivisella vakkarilla jos siltä tuntuu ja sitten jos haluaa auton tekevän enemmän asioita niin voisi kytkeä APn päälle. Pitää toivoa jos Enhance pystyisi jotenkin roplaamaan tuota vakkaria siten, että turhat avustimet saisi kytkettyä pois.
 
”Isolla T:llä?” Jos Teslaa tarkoitat, niin tuossahan puhutaan Model 3:sta joka on valmistajan pienin malli.

Aika surkea artikkeli muutenkin. ”Teslan aeb-järjestelmän herkkyys ei myöskään ole yksittäistapaus Tekniikan Maailman kattavassa testihistoriassa, kun törmäyksenestojärjestelmä aktivoituu omia aikojaan.” Mutta silti vain tämä yksi valmistaja pitää nostaa tikunnokkaan, koska onhan se niin muodikasta haukkua ja dissata ko. valmistajaa. On näissä toki omat vikansa ja puutteensa, mutta niin on muissakin. En pääse koko alkuperäistä artikkelia lukemaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka hienosti esim. tuon BYDin vastaava järjestelmä toimii?

”Mahdollisuus yllättävälle hätäjarrutukselle kuitenkin kannattaa pitää mielessä edellä ajavan takapuskurissa roikkuessa – ja mieluusti harkita strategiaansa uudelleen. Tämä on toki suotavaa muutenkin yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.”
Mielestäni aivan liian loiva suhtautuminen, ottaen huomioon että kyseessä on lakisääteinen velvollisuus eikä pelkästään ”suotavaa”. Käytännössä aina syyllinen on lain näkökulmasta peräänajaja, jos kolari tulee. Syystä riippumatta. (Vakuutusyhtiöillä on vähän erilaisia näkemyksiä tapauskohtaisesti).

Olen ajanut Model S:lläni rapiat 150tkm eikä sen kanssa ole ollut kuvatunlaista ongelmaa. Kyllähän sekin hidastaa selkeästi (mutta ei todellakaan lyö ”liinoja kiinni” ellei olla todella liian lähellä jo ihan oikeaa kolaria), jos esim. pyöräilijä ajaa tien reunassa reunaviivan kohdilla, tai rekkaa ohittaessa motarilla jos se rekka ajaa kaistaviivan päällä tai jopa vähän sen yli (vasemmalle siis) tms. Mahtaisiko tuo ero johtua siitä, että vähän vanhemmassa S:ssä on tutkat konenäön lisäksi, kun uusissa kolmosissa kaikki yrittää toimia pelkän konenäön varassa (pyyhkimien sadetunnistusta myöten)? Positiivista tuossa lienee se, että asia korjaantunee softan kypsyessä. Paskaa se, että huono ja keskeneräinen/epämääräisesti toimiva softa on laskettu liikenteeseen.

Toki kun tuosta asiasta kirjoittivat niin olisivat voineet sivuta miten muisen valmistajien laita. Ilmiö vaivannut kuitenkin kohtuu maltillisilla kilometreillä sen verta et asiasta on ollut hyvä kirjoitus tehdä. Pari kertaa olen ollut auton kyydissä (Volvo) kun on tommoinen epämääräinen sekoilu käynyt ja aika epämiellyttävä tilanne ollut, mutta onneksi oli kesäkelit. Mikäli kommentit tuosta Teslan toteutuksesta pitää paikkansa niin tuolloin et voi edes kaasulla ohittaa "tilannetta" vaan pitää antaa auton tehdä temppunsa? Syyttä suotta jos jarruttelet ja joku tulee perään niin pitäisin ihmeenä jos et joudu korvausvastuuseen.
 
Voi kaasulla kumota ja itselle on tullut ajotapa jossa jalka lepää kaasulla koko ajan, valmiina kumoamaan haamun tai kevyen liikenteen ellet pysty riittävän kaukaa sivuamaan.
Ajan vakkarilla maantiellä 90%:sti, harvemmin AP.
 
Ylipäätään on varsin harmillista, että ei ole vaihtoehtona "perinteistä" adaptiivista vakkaria vaan tämä Traffic-Aware Cruise Control sekasikiö. Olisi oikein jees jos voisi ajaa tyhmällä adaptiivisella vakkarilla jos siltä tuntuu ja sitten jos haluaa auton tekevän enemmän asioita niin voisi kytkeä APn päälle. Pitää toivoa jos Enhance pystyisi jotenkin roplaamaan tuota vakkaria siten, että turhat avustimet saisi kytkettyä pois.
Tyhmä vakkari olisi softalla helppo toteuttaa mutta tällöin ei saisi lennosta vaihtaa tilaa. Koska jos ajaa tyhmällä ja vaihtaa AP tilaan mikä osaa jarruttaa niin voi mennä tilat sekaisin ja kohta ollaan toisen perässä katsomassa mitä siellä toisen kuskin mittarissa näkyy.
 
Oli oikein automaation juhlaa kehä kakkosella pari kuukautta sitten kun ajelin vakkarilla 85 km/h, kaikki automaattiset nopeudenmuutokset on itsellä asetuksista pois käytöstä. Parin sekunnin aikana auto lähti samaan aikaan haamujarruttamaan, nosti asetuksista huolimatta itsekseen vakkarin asetuksen 90 km/h nopeuteen ja teki täysin kuivan tuulilasin pyyhinnän. Ei oikein muuta voinut kuin itekseen ääneen autossa todeta, että "voi ny v***u".

Mutta sinänsä noita haamuja tulee itellä aika harvoin ja koskaan ei ole tullut kovaa jarrutusta. Ite niihin sen verran tottunut, ettei nykyään juurikaan edes häiritse, kaasulla kuittaus tulee selkärangasta.
 
Kehä kolmosella vakkari päällä himmaa parissa kohtaa koska kartassa näkyy "mutka". Esimerkiksi jumbon kohdalla länteen päin ajaessa. Todella ärsyttävää.
 
Kehä kolmosella vakkari päällä himmaa parissa kohtaa koska kartassa näkyy "mutka". Esimerkiksi jumbon kohdalla länteen päin ajaessa. Todella ärsyttävää.
Huomannut saman kohdan. Eilen oli vielä joku latvialainen höyrypää audillaan roikkumassa takana :D
 
Antaa jarruttaa vaan pääsääntöisesti peräänajaja maksaa.

Tesla pitäisi palkita tästä turvaväliä lisäävästä softasta.
 
Esim Amerikassa kun juuri kukaan ei maantiellä pyöräile saatikka kävele pientareella niin aina tuntuu laittavan ylikorostetun jarrutuksen, jos tällainen tulee vastaan.
Kyllähän sitä pitääkin hidastaa reippaasti jos omalla puolella tien laitaa joku väistettävä on.

Autohan ei voi tietää aikooko kuski väistää kunnolla eikä varmaan näe niin kauas että tietäisi onko turvallinen ohitus mahdollista.

Oma mielipide on että ap:n pitäisi näissä tilanteissa tippua kokonaan pois päältä jonkun summerin saattelemana ja pakottaa ihmiskuski hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sitä pitääkin hidastaa reippaasti jos omalla puolella tien laitaa joku väistettävä on.
Hidastus, väistö (toiselle kaistalle jos mahdollista) ja tarkistus taustapeileistä ettei pientareella olijalle käynyt mitään (kiven iskemä, kaatuminen, yms). Tämähän se on suositeltava tai ehkäpä vaadittu toimenpide.

Monelle se tässä nyky maailmassa, jossa toista ihmistä ei pidetä missään arvossa, menee niin että kiihdytys, ajo mahdollisimman läheltä ehkä töötäen ja mieluiten aiheuttaen pyöräilijän kaatuminen. Päälle nauru ja pako paikalta. Uskovathan... SIAT... että minun tien pientareelle ei tulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom