Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä. Mutta taitaa olla vain varmistus että pysyy kaistalla.On varmaan ollut joo, hakee karttadatasta jotain tietoa kuinka kovaa pitäisi ajaa? Vähän kuin Teslan oma "enimmäisnopeussuositus"?
Varmaan ihan vahingossa unohdit mainita, että S ei ole lähellekään 25 cm pidempiMacan EV ja Q6 ovat Model Y:n kokoisia, mutta sisältä ahtaampia. Eli nuo eivät todellakaan ole mitään "isoja SUV:eja". Model X on n. 25 cm pidempi kuin nuo.
Varmaa hintakin vaikuttaa, Q6 e-troni alkaen 74k€, Model X 103k€.Varmaan ihan vahingossa unohdit mainita, että S ei ole lähellekään 25 cm pidempiIson suvin määritelmällähän noita myydään, olit sitten mitä mieltä tahansa. Kyllä se asiakas ostaa sen vahinkovankkurin, jos tila on tärkeintä. Tuossa hintaluokassa ja koossa tilaa on ihan tarpeeksi vaikka auto olisi ”vain” 4,8 metriä tai mitä nuo sattui olemaan. Laatu ratkaisee. Näkeehän sen jo nykyisistä myyntitilastoista mitä tuossa oli, että x/s ei liiku (Suomessa) mihinkään. Q6/Macan ei taatusti paranna tilannetta.
Varmaan ihan vahingossa unohdit mainita, että S ei ole lähellekään 25 cm pidempiIson suvin määritelmällähän noita myydään, olit sitten mitä mieltä tahansa. Kyllä se asiakas ostaa sen vahinkovankkurin, jos tila on tärkeintä. Tuossa hintaluokassa ja koossa tilaa on ihan tarpeeksi vaikka auto olisi ”vain” 4,8 metriä tai mitä nuo sattui olemaan. Laatu ratkaisee. Näkeehän sen jo nykyisistä myyntitilastoista mitä tuossa oli, että x/s ei liiku (Suomessa) mihinkään. Q6/Macan ei taatusti paranna tilannetta.
Ensi vuonna ei cybertruck olekaan enää marginaalituote kun myynnit nousevat yli 200k. Taitaa leipää tuoda pöytään CT/semi/megapack ensi vuonna kiitettävästi. Saa nähdä mitenkä nopeasti Tesla 2.5 ramp up alkaa, olisiko vasta q4/25 juniper y jälkeen?Cybertruck oli viime kuussa parhaiten myynyt yli $100k maksanut auto Yhdysvalloissa:
![]()
Tesla Cybertruck was U.S. best-selling vehicle over $100k in June
The Tesla Cybertruck was the United States’ best-selling vehicle priced at over $100,000 in the month of June, new data from Kelley Blue Book found. New vehicle prices remained steady and mostly unchanged from both May 2024 and June 2023. Meanwhile, the new average transaction price for electric...www.teslarati.com
Hieman on "rumiluksen" hinta noussut. Silloin kun pystyi varaamaan, niin hinnat oli kai alkaen 60 000€?Cybertruck oli viime kuussa parhaiten myynyt yli $100k maksanut auto Yhdysvalloissa:
![]()
Tesla Cybertruck was U.S. best-selling vehicle over $100k in June
The Tesla Cybertruck was the United States’ best-selling vehicle priced at over $100,000 in the month of June, new data from Kelley Blue Book found. New vehicle prices remained steady and mostly unchanged from both May 2024 and June 2023. Meanwhile, the new average transaction price for electric...www.teslarati.com
Y:n liikkuminen ei nyt liity yhtään mitenkään siihen, että S ja X kuolee pois ellei niitä radikaalisti päivitetä ja hyvin nopeasti. Siitähän tässä oli puhe. Vai meinasitko tällä, että Y:kin syö S/X pöydästä? Niinhän se varmaan tekee. En nyt lähtisi ihan vakavalla naamalla puhumaan high-end Audista Y:n kilpailijana, vertaaminen Porscheen menee jo täyden komiikan puolelle.Joo. Model S on "vaan" 20 cm pidempi kuin nuo. Ja vertailin SUV:eja.
Macanille ja Q6:lle kilpailija on Juniper Model Y. Veikkaan että Model Y liikkuu Suomessakin kaupasta ulos liukkaammin kuin nuo kaksi.
$39k. Käytettyjen hinnat tulee kyllä tippumaan tuonne nopeasti kunhan hype hyytyy.Hieman on "rumiluksen" hinta noussut. Silloin kun pystyi varaamaan, niin hinnat oli kai alkaen 60 000€?
Toivotaan että eivät kerro valheita numeroiden suhteen. Kuulostaa aika paljolta tuo 3200 yhdessä kuussa kun aikaisemmin takaisinkutsun aikaan oli vain 12000.
Itse ottaisin uuden. 21vuotisissa alkaa ajanpuolesta olla vuosi enää takuuta jäljellä.Pohdinnassa Tesla Model Y:n hankinta vähän käytettynä. Vm 2021 mallisia on hyvin tarjolla noin 20-40tkm ajettuina hintaluokassa 42k. Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Varmaan usein kysytty kysymys täällä.
Näin siis hyppy diesel-BMW:n ratista sähköautoon.
Lämpöpumput tuntuu porsivan mitä pohjoisempana asuu, eivät ilmeisesti tykkää kovista pakkasista.Pohdinnassa Tesla Model Y:n hankinta vähän käytettynä. Vm 2021 mallisia on hyvin tarjolla noin 20-40tkm ajettuina hintaluokassa 42k. Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Varmaan usein kysytty kysymys täällä.
Näin siis hyppy diesel-BMW:n ratista sähköautoon.
Itse ottaisin uuden. 21vuotisissa alkaa ajanpuolesta olla vuosi enää takuuta jäljellä.
Ilmalämpöpumpun kestävyys käytetyssä voi vähän huolettaa. Ja ainakin musta väri saattaa olla hieman heikko kestävyydeltään?Long Range ja AWD uutena hyppää sitten sinne 55k tienoille kaksilla renkailla uutena. Onhan siinä akulla kuitenkin hyvin takuuta.
Turussa ollaan joten kovin arktisiin olosuhteisiin ei ole tulossa.
Osta niin uusi mihin budjetti taipuu ja vähillä kilsoilla + takuulla. Pumppu ei ota aikaa tai paikkaa kun porsii.Long Range ja AWD uutena hyppää sitten sinne 55k tienoille kaksilla renkailla uutena. Onhan siinä akulla kuitenkin hyvin takuuta.
Turussa ollaan joten kovin arktisiin olosuhteisiin ei ole tulossa.
Ilmalämpöpumpun kestävyys käytetyssä voi vähän huolettaa. Ja ainakin musta väri saattaa olla hieman heikko kestävyydeltään?
Esim tuossa yksi awd. 39 550€.
Y:n liikkuminen ei nyt liity yhtään mitenkään siihen, että S ja X kuolee pois ellei niitä radikaalisti päivitetä ja hyvin nopeasti. Siitähän tässä oli puhe. Vai meinasitko tällä, että Y:kin syö S/X pöydästä? Niinhän se varmaan tekee. En nyt lähtisi ihan vakavalla naamalla puhumaan high-end Audista Y:n kilpailijana, vertaaminen Porscheen menee jo täyden komiikan puolelle.
CT:ssä on hyvää se, että sen design ei vanhene vuosien vieriessä. Se on kymmenen vuoden kuluttua ihan yhtä järkyttävän näköinen kuin nytkin.
Ei vaan mahdu omaan kalloon miksi joku maksaisi 100 K$ CT:stä , kun ajattelee mitä muuta sillä saa allensa. Eiköhän järjen ääni voita atlannnin toisellakin puolellla kohta. Nyt vielä tuo savustuslaatikko vetää omituisia ihmisiä puoleensa, mutta ei kauaa.....omituisia on onneksi rajattu määrä sielläkin.
Mikä on kehityksen kärkeä ?Mutta sähköautona CT on kehityksen kärkeä, ja ihan autonakin huippu.
Jos menee vaihdolla se toihutonni mutta jos kaikki pitää vaihtaa niin useampi.Tuo onkin hyvän värinen, kelpaisi sen suhteen. Kilometrejä 62tkm, lieneekö se liikaa?
Googlailin hieman tuota lämpöpumppua ja joku jenkki joutunut kustantamaan $4500 siitä Teslalle huollossa? Melkoinen pommi jos osuu kohdalle.
Mikä on kehityksen kärkeä ?
Ja miten niin huippu ?
48V ei ole uusi juttu.Onhan tuossa meemiautossa tekniikoita, jotka tulee varmasti tuotantoon muillakin.
- 48V matalajännite
- Hyperloop(?) vaimikäseoli
- Nelipyöräohjaus
- Sähköinen ohjaus (on jo Lexus)
- 800V pääjännite
Juu kyllä tuo 48/800 volttia varmasti yleistyy sähkäreihin sekä etherloop, mutta steer by wire ja nelipyöräohjaus varmaan jää kalliimman puolen herkuiksi.Onhan tuossa meemiautossa tekniikoita, jotka tulee varmasti tuotantoon muillakin.
- 48V matalajännite
- Hyperloop(?) vaimikäseoli
- Nelipyöräohjaus
- Sähköinen ohjaus (on jo Lexus)
- 800V pääjännite (Huihai jo)
Olen tämän hypyn sivuloikkien kanssa tehnyt tappiin asti varustellusta vitosbemarista.Pohdinnassa Tesla Model Y:n hankinta vähän käytettynä. Vm 2021 mallisia on hyvin tarjolla noin 20-40tkm ajettuina hintaluokassa 42k. Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Varmaan usein kysytty kysymys täällä.
Näin siis hyppy diesel-BMW:n ratista sähköautoon.
Puhtaita 48V autoja ei ole mutta hybrideitä on.Sanos yksikin muu tuotantoauto jossa on 48V järjestelmä. Kuten aiemmin olen lausunut, siitä hekumoitiin jo 20v takaperin, eikä ole konsepteista muuksi muuttunut.
Nyt on.
Interloop, Hyperloop, mikälieloop... Se ethernet kaapeli jossa menee kaikki auton virta/data, ei enää CAN johtosarjoja.
Onhan tuossa meemiautossa tekniikoita, jotka tulee varmasti tuotantoon muillakin.
- 48V matalajännite
- Hyperloop(?) vaimikäseoli
- Nelipyöräohjaus
- Sähköinen ohjaus (on jo Lexus)
- 800V pääjännite (Huihai jo)
Kiitos. Tästä saa hyvää perspektiiviä, vaihtoehdoissa on myös samanikäinen 530e jossa ei tarvitsisi tinkiä myöskään ominaisuuksista. Tesla houkuttaa juurikin noiden omaperäisten ominaisuuksien ja ajattelen että se on täyssähköistä ehkä paras.Olen tämän hypyn sivuloikkien kanssa tehnyt tappiin asti varustellusta vitosbemarista.
Plussat:
Auto paljon modernimman oloinen
Sovellus loistava
Sähköauton ominaisuudet vs. diesel
Tehot ja energiatehokkuus
One pedal driving
Camp mode
Miinukset:
Meluisampi ja laatuvaikutelma heikompi
Alusta ja ohjaus huonompi
Penkit reilusti huonommat
Teslan omituisuudet
Varaosaviiveet ja huoltoverkosto
Ostaisin vain pehmeämmällä alustalla olevaa (syksy 2022 lähtien?). Ei ole toistaiseksi Tesla harmittanut bemarinkaan jälkeen. Plussat ovat vaan täysin eri asioita kuin bemarissa.
Jep, aivan eri kategorian autoja. Model 3:n vertaaminen S:ään on vähän sama kuin vertaisi esim. A3 sedania RS7:aan, 3-sarjan Bemaria 6-sarjan GT:hen tai S40 Volvoa S90:iin. Tai vaikka Corollaa Camryyn.Vertasit noita pikkuautoja S/X:ään. Sanoin että S/X on huomattavasti suurempi auto, joten hintaeroja eikä myyntimääriä ei kannata vertailla.
Niinpä - suo siellä, vetelä täällä. Ei sitä lopulta tiedä mitä autosta paukahtaa eikä varmasti kaikkien MY:n lämpöpumppu porsi siinä missä BMW:stä kyrvähtäisi jokin kalliimpi kilke. 530e:n, joita olen katsonut, ovat viimeisiä vuosimalleja ennen kokonaan uuden mallin esittelyä eli lastentaudit saatu pitkälti karsittua. Eli toisaalta riskejä vähemmän.Charlie: Oletko katsonut paljonko 530e huollot kustantavat ja mitä vikapaikkoja siinä on?
Oli 2020 mallinen sedan 530e xdrive ennen Y teslaa. En ole jäänyt bemaria kaipaamaan. Joo, sportti-penkit oli paremmat. Hiljaisempi joo varmaankin. Tosin hirmusti kiinni renkaista, huusi se bemarikin loppuun ajetuilla renkailla. Kun Y:hyn laittoi "premium" renkaat, niin kyyti parani.Kiitos. Tästä saa hyvää perspektiiviä, vaihtoehdoissa on myös samanikäinen 530e jossa ei tarvitsisi tinkiä myöskään ominaisuuksista. Tesla houkuttaa juurikin noiden omaperäisten ominaisuuksien ja ajattelen että se on täyssähköistä ehkä paras.
Mitä jos lukisit uudestaan mistä se keskustelu lähti? Minä kirjoitin, että Q6/Macan tulee syömään S/X myyntiä. Myyntimääristä ja hinnoista en tainnut sanoa sanaakaan, siihen aiempaan taulukkoon jossa oli luxus-autoja muistaakseni viittasin. Et ihan turha vaahdota 4,8 m pitkistä 2 m leveistä "pikkuautoista". Toki voihan sitä joku vanhasta "ota-tai-jätä"-varustellusta sen 20 k€ maksaa lisä 20 cm takia, mutta menee osastolle #VainTeslaLasitPäässäVertasit noita pikkuautoja S/X:ään. Sanoin että S/X on huomattavasti suurempi auto, joten hintaeroja eikä myyntimääriä ei kannata vertailla.
Ja itse en pidä ainakaan Audia parempana merkkinä kuin Teslaa. Esim. Q4 on aika kötöstys verrattuna Y:hyn.
Mitäköhän autoja sinä nyt tässä olkiukossa tarkoitat "noilla kahdella"? Tuskin olet päässyt vertaamaan Q6/Macan akselia aidosti S/X sarjaan. Olkoonkin, että tässä ei ollut edes kyse autojen koostaJep, aivan eri kategorian autoja. Model 3:n vertaaminen S:ään on vähän sama kuin vertaisi esim. A3 sedania RS7:aan, 3-sarjan Bemaria 6-sarjan GT:hen tai S40 Volvoa S90:iin. Tai vaikka Corollaa Camryyn.
Itse olen ollut todella yllättynyt, miten valtavan iso ero noiden kahden auton välillä oikeasti on.
Niin, tämähän se minun pointti nimenomaan oli ennen kuin 25 cm tungettiin turhaan keskusteluun. S/X:n hinta Q6:n kanssa samaan luokkaan, niin kilpailutilanne olisi ihan eri. Jos ostaja pääsee niistä X:n lokinovista yli. Eikä edes tarvitse 74 k€ tasoon tingata, kun harvempi Audi tuolla hinnalla lähtee liikenteeseen, eiköhän se reaali ole 80+ k€, kun varusteita mukana. Macan vastaavasti 100 k€ pintaan.Varmaa hintakin vaikuttaa, Q6 e-troni alkaen 74k€, Model X 103k€.
Niin, tämähän se minun pointti nimenomaan oli ennen kuin 25 cm tungettiin turhaan keskusteluun. S/X:n hinta Q6:n kanssa samaan luokkaan, niin kilpailutilanne olisi ihan eri. Jos ostaja pääsee niistä X:n lokinovista yli. Eikä edes tarvitse 74 k€ tasoon tingata, kun harvempi Audi tuolla hinnalla lähtee liikenteeseen, eiköhän se reaali ole 80+ k€, kun varusteita mukana. Macan vastaavasti 100 k€ pintaan.
Mitäs jos vaikka lukisit kommenttini uudestaan vaikka pariin kertaan ja edes yrittäisit ymmärtää lukemaasi (sekä asiaa jota kommentoin)?Mitäköhän autoja sinä nyt tässä olkiukossa tarkoitat "noilla kahdella"? Tuskin olet päässyt vertaamaan Q6/Macan akselia aidosti S/X sarjaan. Olkoonkin, että tässä ei ollut edes kyse autojen koosta![]()
Nopeampi ja isompi, mutta siihen se jää. Toki hyvä juttu jos näitä asioita arvostaa muita juttuja enemmän. Vaikka on kuinka iso ja nopea, niin ikä painaa ja houkuttelevuus hiipuu. Ylipäätään SUVien kiihdytyskilpailut on aika pikkupoikien juttuja.Perusmallin Model X on nopeampi kuin SQ6, saati sitten perusmallin Q6. Ja se on myös rutkasti isompi.
Q6:sta saa vielä asiakkaat odotella tovin.Niin sullako on tuo Q6 vai Macan itelläsi?
SQ6:sta saa helposti 120 KEUR auton ja ihan perus quattrosta 100 KEUR auton.SQ6 hinta alkaa 100k€ ylöspäin.
No varmaan siksi et ymmärrä, kun tässä aika monta viestiä olen vääntänyt ratakiskoa siitä, että kommenttini ei koskenut suoraan mallien vertailua? Kyllähän sitä kaupassakin monesti nappaa halvempia omenoita, kun appelsiinit eivät laadullisesti ole hintansa arvoisia. Jos taas appelsiinit ovat samassa hinnassa omppujen kanssa, niin vähän nuhjuisemmallakin ulkoasulla kauppa käy. Sun ajatusmallissa tuntuu olevan vain "pakko saada appelsiineja" asento.En ymmärrä tätä vertailua. Vertaat omenoita ja appelsiineja.
Perusmallin Model X on nopeampi kuin SQ6, saati sitten perusmallin Q6. Ja se on myös rutkasti isompi. Ja varmaan paremmin varusteltukin vakiona. Ja Plaidilla saa performanssia vielä pykälän enemmän. SQ6 hinta alkaa 100k€ ylöspäin.
Sitäpaitsi Model X:n hintaan Euroopassa vaikuttaa myös tullit USA:ssa tehdylle autolle.
Eli hyppäsit keskusteluun mukaan, komppasit mrBarrelNutin olkiukkoa, keksit vielä oman lisäolkiukon ja ihmettelet miksi sait nihkeän vastauksen? #TeslalasitMitäs jos vaikka lukisit kommenttini uudestaan vaikka pariin kertaan ja edes yrittäisit ymmärtää lukemaasi (sekä asiaa jota kommentoin)?
Siltä varalta että em. on haasteita: vertasin vain ja ainoastaan 3:sta ja S:ää keskenään, ja kommentoin/komppasin tuota että on turha verrata keskenään hinnat alkaen - tusinavessaa sekä pari kategoriaa ylempänä olevaa premium-mallia.
Tämä lienee iso ongelma tuossa hintaluokassa. Autosta halutaan juuri sellainen kuin itse haluaa.Mitä autoihin tulee, niin S/X ongelma on myös juuri se, että varustelista on mitä on. 100 k€ autonostajat ovat tottuneet siihen, että ruksattavaa on sivukaupalla. Saa tuunattua sellaisen kuin haluaa ja lompakko kestää.