Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En ymmärrä tätä vertailua. Vertaat omenoita ja appelsiineja.

Perusmallin Model X on nopeampi kuin SQ6, saati sitten perusmallin Q6. Ja se on myös rutkasti isompi. Ja varmaan paremmin varusteltukin vakiona. Ja Plaidilla saa performanssia vielä pykälän enemmän. SQ6 hinta alkaa 100k€ ylöspäin.

Sitäpaitsi Model X:n hintaan Euroopassa vaikuttaa myös tullit USA:ssa tehdylle autolle.
No varmaan siksi et ymmärrä, kun tässä aika monta viestiä olen vääntänyt ratakiskoa siitä, että kommenttini ei koskenut suoraan mallien vertailua? Kyllähän sitä kaupassakin monesti nappaa halvempia omenoita, kun appelsiinit eivät laadullisesti ole hintansa arvoisia. Jos taas appelsiinit ovat samassa hinnassa omppujen kanssa, niin vähän nuhjuisemmallakin ulkoasulla kauppa käy. Sun ajatusmallissa tuntuu olevan vain "pakko saada appelsiineja" asento.

Mitä autoihin tulee, niin S/X ongelma on myös juuri se, että varustelista on mitä on. 100 k€ autonostajat ovat tottuneet siihen, että ruksattavaa on sivukaupalla. Saa tuunattua sellaisen kuin haluaa ja lompakko kestää.
 
Mitäs jos vaikka lukisit kommenttini uudestaan vaikka pariin kertaan ja edes yrittäisit ymmärtää lukemaasi (sekä asiaa jota kommentoin)?
Siltä varalta että em. on haasteita: vertasin vain ja ainoastaan 3:sta ja S:ää keskenään, ja kommentoin/komppasin tuota että on turha verrata keskenään hinnat alkaen - tusinavessaa sekä pari kategoriaa ylempänä olevaa premium-mallia.
Eli hyppäsit keskusteluun mukaan, komppasit mrBarrelNutin olkiukkoa, keksit vielä oman lisäolkiukon ja ihmettelet miksi sait nihkeän vastauksen? #Teslalasit
 
Mitä autoihin tulee, niin S/X ongelma on myös juuri se, että varustelista on mitä on. 100 k€ autonostajat ovat tottuneet siihen, että ruksattavaa on sivukaupalla. Saa tuunattua sellaisen kuin haluaa ja lompakko kestää.
Tämä lienee iso ongelma tuossa hintaluokassa. Autosta halutaan juuri sellainen kuin itse haluaa.
Ja ymmärrän sen hyvin, puolta halvemmassakin hintaluokassa on kiva tehdä autosta sellainen kun haluaa, eikä tyytyä tehtaan valmiisiin konfiguratioihin. Toki tämä hupi maksaa , mutta ompahan valinnanvapaus.
 
Minä lähinnä naureskelen noille M S:lle. Oletan että kaikki ovat noin 10+ vuotta vanhoja ja joku köyhä ostanut moisen viimeisillä rahoillaan. Näyttää vaan niin samoilta kaikki.

Aikalailla sama tuossa M3:ssa, en minä tunnista faceliftiä vanhasta. Ehkä joku fani sitten tunnistaa.

Voisi miusta tehdä nyt vähän radikaalimpia muotoiluratkaisuja. Kyllä sen saippuakotelon pystyy säilyttämään niin että amatöörikin huomaa eron vm. välillä.

edit. Possuhan teki faceliftin Taycaniin. Eipä sitäkään kukaan huomaa. Kolmen vuoden päästä varmaan täysin uusi malli.
 
Empäs ole sähköauto tai teslakeskusteluun ottanut osaa enää pitkään aikaan. Johtuu varmaan siitä, että sähköautoista puhuminen on tylsää nykyään, kun sellaisen omistaa.

Mutta sen halusin tulla sanomaan, että valitettavasti vieläkään ei ole autopilotista korjattu kahta ikävää ”ominaisuutta”.

1. Jarruttaa aika usein jos tien päältä menee poikittain silta yli. Tätä tapahtuu omalla vakioreitillä kolmostiellä hämeenkyrön ohitustiellä joka sillan kohdassa.

2. Jos sivussa menee joku maalaiskunnan asukkaiden tie, missä on 40 rajoitus, niin tesla lukee vaan sen rajoituksen, eikä osaa katsoa kartasta, että ollaankin siinä satasen tiellä. Tämä myös vakioreitilläni pitkän matkan jalasjärven tienoilla.

Muuten tykkään edelleen ajella Y:llä, vaikka alkuhuuma on jo kadonnut kokonaan. Nykyään enää jos joutuu ajella polttiksella, niin sen jälkeen tulee hetkeksi semmoinen ”voi kuinka mukavaa tämä teslalla ajaminen onkaan”. Mutta eipä sekään kestä kuin hetken pienen ja sitten taas tottuu.
 
Niin, tämähän se minun pointti nimenomaan oli ennen kuin 25 cm tungettiin turhaan keskusteluun. S/X:n hinta Q6:n kanssa samaan luokkaan, niin kilpailutilanne olisi ihan eri. Jos ostaja pääsee niistä X:n lokinovista yli. Eikä edes tarvitse 74 k€ tasoon tingata, kun harvempi Audi tuolla hinnalla lähtee liikenteeseen, eiköhän se reaali ole 80+ k€, kun varusteita mukana. Macan vastaavasti 100 k€ pintaan.
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
 
Empäs ole sähköauto tai teslakeskusteluun ottanut osaa enää pitkään aikaan. Johtuu varmaan siitä, että sähköautoista puhuminen on tylsää nykyään, kun sellaisen omistaa.

Mutta sen halusin tulla sanomaan, että valitettavasti vieläkään ei ole autopilotista korjattu kahta ikävää ”ominaisuutta”.

1. Jarruttaa aika usein jos tien päältä menee poikittain silta yli. Tätä tapahtuu omalla vakioreitillä kolmostiellä hämeenkyrön ohitustiellä joka sillan kohdassa.

2. Jos sivussa menee joku maalaiskunnan asukkaiden tie, missä on 40 rajoitus, niin tesla lukee vaan sen rajoituksen, eikä osaa katsoa kartasta, että ollaankin siinä satasen tiellä. Tämä myös vakioreitilläni pitkän matkan jalasjärven tienoilla.

Muuten tykkään edelleen ajella Y:llä, vaikka alkuhuuma on jo kadonnut kokonaan. Nykyään enää jos joutuu ajella polttiksella, niin sen jälkeen tulee hetkeksi semmoinen ”voi kuinka mukavaa tämä teslalla ajaminen onkaan”. Mutta eipä sekään kestä kuin hetken pienen ja sitten taas tottuu.

Pajamies teki just Y kokemuksista videon
 
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
Onhan niissä perinteisesti varmasti jotain neuvoteltavaa ja mitä enemmän lataa varusteita, niin sen enemmän katetta mistä antaa "takaisin". Mutta et sä tietysti 100 k€ edestä speksattua millään kymmenien prosenttien alella saa. Sisätilat S/X ovat tietysti eri kuin 3 ja Y. X:ää en ole tarkemmin katsellut, mutta S:stä oli hyvin vaikea keksiä syytä hintaerolle halvempiin malleihin. Pikkuisen erilainen ja ehkä aavistuksen parempi, mutta selvää hyppäystä laatutasossa ei ole. Wow puuttuu. Tietysti kun kaikki on minimalistista, niin sekin latistaa koko autosarjan samaan muottiin. Ulkomuotojen samankaltaisuus ei myöskään auta yhtään. Vähän kuin ostais S, M, L tai XL kokoisen version samasta asiasta.

e: typoja
 
Valot kääntyy vain jos ajat yli 30km/h. Ihmettelin mikseivät toimineet mökkitiellä.
 
Valot kääntyy vain jos ajat yli 30km/h. Ihmettelin mikseivät toimineet mökkitiellä.
jup, logiikka jäi vähän epäselväksi -- jostain syystä en itse ajanut -- mutta kun olivat päällä, valot kyllä ovat hyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, iski tässä pk-seudulla jo orastava syksy. Uuden softan matristsi valot päällä Y:ssä. Jees*uksen kirkkaus sentään --> kääntyvät mutkiin ja valoa kuin missä lie lusiferissa.
Hyvä on, 1000X +++-

Samoin ite aika hyvin toimi kyllä. Paremmin kun odotin.
 
Eikös noissa perinnemerkkien hinnoissa ole aina reilusti tinkivaraa?
Model S ja X on sitten eri kamppeita sisätilojen osalta kuin 3 ja Y.
Mulla ei ole omaa kokemusta, mutta tuttu osti aikoinaan uuden reilusti yli 100ke auton (Audi), niin siinä mentiin käytännössä listahinnoilla ja tinkivara oli suunnilleen pullakahvit. Toki varmaan vaihtelee, mutta ei noissa kalliimmissa se hintaneuvottelu ole välttämättä myyntivaltti.
 
Perinnemerkeillä listahinnat ovat kiinteät ja neuvotteluvara riippuu markkinatilanteesta. Neuvotteluvara sitten näkyy rahoituksen anteliaisuutena, alennuksena, vaihtoauton hyvityksenä tai esim. Puoli ilmaisina varustepaketteina joissa on mukana niitä varusteita joiden tuotantoon tarvittavia komponentteja piisaa ja jotka eivät ole minkäänsortin pullonkauloja.

Mutta jos esim. S-mersujen super-isojen näyttöjen tuotanto / integrointi on tuotannon pullo kaula, niin konfiguraattorista sen ruksimalla voivat kaikki neuvotteluvarat kadota sen sileän tien. Ja vastaavasti jos otat jo tuotannossa olevan auton ilman konfigurointimahista, niin voit saada huomattavalla alella.

Perinnemerkeillä on myös ollut tapana puskea jotain ”perusvarusteltua” mallia ulos tuotantolinjojen täytteenä ja sitten niitä on dumpattu leasing-markkinoille varsin houkuttelevilla hinnoilla erilaisia kampanjoita varten.

Kaikki nämä auttavat pitämään sen ”premium tuotteen”, eli täysin kustomina tilatun uuden auton hintaa korkealla ja vastaavasti huono automarkkina ja kysynnän puute korjataan myymällä vähemmän premium-versiota kaikenlaisiin random-myyntikanaviin.

Teslan tapaus on (ollut?) täysin päinvastainen - hinnasto elää ja neuvotteluvaraa ei ole. Ehkä tämäkin alkaa muuttua kun huomataan, että ostajat eivät tykkää kun listahintojen pudotukset romahduttavat jäännösarvoja kerralla liikaa…
 
Perinnemerkeillä listahinnat ovat kiinteät ja neuvotteluvara riippuu markkinatilanteesta. Neuvotteluvara sitten näkyy rahoituksen anteliaisuutena, alennuksena, vaihtoauton hyvityksenä tai esim. Puoli ilmaisina varustepaketteina joissa on mukana niitä varusteita joiden tuotantoon tarvittavia komponentteja piisaa ja jotka eivät ole minkäänsortin pullonkauloja.

Mutta jos esim. S-mersujen super-isojen näyttöjen tuotanto / integrointi on tuotannon pullo kaula, niin konfiguraattorista sen ruksimalla voivat kaikki neuvotteluvarat kadota sen sileän tien. Ja vastaavasti jos otat jo tuotannossa olevan auton ilman konfigurointimahista, niin voit saada huomattavalla alella.

Perinnemerkeillä on myös ollut tapana puskea jotain ”perusvarusteltua” mallia ulos tuotantolinjojen täytteenä ja sitten niitä on dumpattu leasing-markkinoille varsin houkuttelevilla hinnoilla erilaisia kampanjoita varten.

Kaikki nämä auttavat pitämään sen ”premium tuotteen”, eli täysin kustomina tilatun uuden auton hintaa korkealla ja vastaavasti huono automarkkina ja kysynnän puute korjataan myymällä vähemmän premium-versiota kaikenlaisiin random-myyntikanaviin.

Teslan tapaus on (ollut?) täysin päinvastainen - hinnasto elää ja neuvotteluvaraa ei ole. Ehkä tämäkin alkaa muuttua kun huomataan, että ostajat eivät tykkää kun listahintojen pudotukset romahduttavat jäännösarvoja kerralla liikaa…
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
 
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
Itsekkin olen varsin tyytyväinen Teslan systeemiin. Ei tarvitse valita mitään ja kaikki oleellinen on jo. Sen sijaan hankalaa jos pitää ruksailla miljoonasta vaihtoehdosta ja varustepaketista ja jos jotain pikkujuttua ei saakkaan paitsi kalliissa paketissa jossa kaikki muu on itselle turhaa jne.

Toki sitten johonkin spesiaali autoon saa kaikenmaailman perseen suristinta ja vaaleanpunaista kirahvin nahkaa valita, joka tietysti kiva niille jotka sitä haluaa, mutta hintakin on sitten sen mukainen. Tesla perus hyvä auto kohtuu hintaan joka on se segmentti josta itse auton valitsen.
 
Itsekkin olen varsin tyytyväinen Teslan systeemiin. Ei tarvitse valita mitään ja kaikki oleellinen on jo. Sen sijaan hankalaa jos pitää ruksailla miljoonasta vaihtoehdosta ja varustepaketista ja jos jotain pikkujuttua ei saakkaan paitsi kalliissa paketissa jossa kaikki muu on itselle turhaa jne.
Itse ainakin arvostan että saan valita mahdolisimman hyvin mitä varustetta autossa on. Saa sitä mita tarvitsee ja ei tarvitse ottaa mitään sellaista mitä ei halua ( vaikka niitä ilmastoituja penkkeja ja parempi poppikoneita ). Toki perusvarustelutaso on aina pohjalla, oli auto mikä tahansa.

Eikä tuo nyt valinta hankalaa ole. Lukee mikä varuste kyseessä ja raksi ruutuun. Toivoisin että Teslaakin saisi laajemmin konfguroida, mutta ymmärrän että se ei ole heidän valmistusideologian/tehokkuuden mukaista.
 
Itse ainakin arvostan että saan valita mahdolisimman hyvin mitä varustetta autossa on. Saa sitä mita tarvitsee ja ei tarvitse ottaa mitään sellaista mitä ei halua ( vaikka niitä ilmastoituja penkkeja ja parempi poppikoneita ). Toki perusvarustelutaso on aina pohjalla, oli auto mikä tahansa.

Eikä tuo nyt valinta hankalaa ole. Lukee mikä varuste kyseessä ja raksi ruutuun. Toivoisin että Teslaakin saisi laajemmin konfguroida, mutta ymmärrän että se ei ole heidän valmistusideologian/tehokkuuden mukaista.
Tämä vaan on aika hankalaa monella merkillä, kun yksittäisiä varusteita ei aina voi valita. Ai haluat penkin lämmittimen? No laitetaan se pakettiin, joka maksaa 3500€, jossa tulee mukana pysäköintiavustin, musta optiikka -paketti peileihin, tupakansytytin, sähköiset takaikkunat, 40:20:40 kääntyvät penkit ja pysäköintitutkst eteen.

Koitin tehdä eenakista itselle sopivaa pakettia (=vastaavia ominaisuuksia mitä Teslassa tulee automaagilla), niin hinta vastaavalla etenemiskyvyllä huitelikin kevyesti kympin yli lähtöhinnan.
 
Tuskin muuttuu Teslan varustelu kun on käytännössä kaikki mitä autoon tarvisee. Autoala pitkään kaupallista paskaa ollut ja nuo perinnemerkit nimenomaan alkaen hinnat tehty ettei kukaan osta. Pitää ottaa joku varustepaketti tai lisävaruste, että saa automaatti-ilmastointia ilmastoinnin tilalle, ratin- tai penkinlämmittimet puuttuu monessa karvalakissa ja yleensä pelkkä vakionopeudensäädin adaptiivinen tilalla jne. Ehkä semmoiseen kauppakassi lämpimästä autotallista lähtöön ne karvalakit passaa, muuten 90% ihmisistä hylkää ne jo heti kättelyssä. Tokihan teslassakin hieman liikaa varusteita nykyään kun miettii kumipyörillä olevaa työjuhtaa tarvitseeko mm. ilmastoitujapenkkejä tai kunnon poppiksia?
Laita esimerkkejä, jos kerran näitä puuttuu monesta karvalakista. Kia Stonic peruspaketti kuuluu kaikki muu paitsi automaattinen ilmastointi ja tuo adaptiivinen. Mutta esim. penkit lämpeää ja rattikin.

Kyllä karvalakeissa aika paljon perusasiaa on jo mukana. Tuollaisella tuli ajettua vajaa viikko ja hyvin pärjäsi Teslalle vaikka oli karvalakki. Ei vastaa samaa kiihtyvyyttä mutta muuten perus asiat olivat kunnossa ja eikä pitänyt mitään suurempaa melua kabiinissa. CarPlay/Android Auto korvasi hyvin Teslan oman ”tekniikan” ja loisti vielä monipuolisuudellaan.
 
Jos teslan yhden konfigurointivaihtoehdon ratkaisu olisi jotenkin yleisesti voittava, niin todennäköisesti sadan vuoden historialla toimivat valmistajat olisivat jo keksineet sen…

Se varmasti sopii osalle ostajista, mutta tuskin sillä määräänsä suurempaa markkinaosuutta voi saavuttaa. En usko että badge-engineeringiä ja ziljoonaa konfiguraatio-optiota olisi työnnetty monen toimijan toimesta jos se ei toimisi laajemmin.
 
Laita esimerkkejä, jos kerran näitä puuttuu monesta karvalakista. Kia Stonic peruspaketti kuuluu kaikki muu paitsi automaattinen ilmastointi ja tuo adaptiivinen. Mutta esim. penkit lämpeää ja rattikin.

Kyllä karvalakeissa aika paljon perusasiaa on jo mukana. Tuollaisella tuli ajettua vajaa viikko ja hyvin pärjäsi Teslalle vaikka oli karvalakki. Ei vastaa samaa kiihtyvyyttä mutta muuten perus asiat olivat kunnossa ja eikä pitänyt mitään suurempaa melua kabiinissa. CarPlay/Android Auto korvasi hyvin Teslan oman ”tekniikan” ja loisti vielä monipuolisuudellaan.
Esim arjalainen Nissan engage niin eipä oo istuinlämmitystä alkaen hinnaston mallissa. Tokihan nuo perinteiset uudistavat mallejaan ja lyövät aina enemmän törkyä. Joku toki voi heittää että ei tarvitse juuri sitä ja tätä, mutta kyllä itselle kohtuu tärkeä on esim kännykän langaton lataus, penkin- ja ratinlämmitys, esilämmitys/viilennys, automaatti-ilmastointi sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin uutta autoa hommatessa nykypäivänä. Akun esilämmitys kohtuu turhake kun huomaa vaggineen tunnin kesto ja 800v se ja sama talvella 400v imee Tesla 0-80% 10min hitaammin. Sitten kun nuo akut kylmällä kelillä imaisee 5min niin voi luopua range anxietystäkin ja tyytyä 300km rangeen.
 
Hieman turha verrata jotain 30 tonnin polttista ja 50 tonnin Teslaa keskenään. Tesla on kuitenkin aika hinnakas peli ja onhan siinä syytä ollakin varustetta vakiona.

Itse näen asian niin että Teslassa on hieman omituisia / hienoja varuisteita vakiona ja jotain ei ole saatavilla ollenkaan.

No, Tesla on hieman outolintu, se sille sallittakoon.
 
Esim arjalainen Nissan engage niin eipä oo istuinlämmitystä alkaen hinnaston mallissa. Tokihan nuo perinteiset uudistavat mallejaan ja lyövät aina enemmän törkyä. Joku toki voi heittää että ei tarvitse juuri sitä ja tätä, mutta kyllä itselle kohtuu tärkeä on esim kännykän langaton lataus, penkin- ja ratinlämmitys, esilämmitys/viilennys, automaatti-ilmastointi sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin uutta autoa hommatessa nykypäivänä. Akun esilämmitys kohtuu turhake kun huomaa vaggineen tunnin kesto ja 800v se ja sama talvella 400v imee Tesla 0-80% 10min hitaammin. Sitten kun nuo akut kylmällä kelillä imaisee 5min niin voi luopua range anxietystäkin ja tyytyä 300km rangeen.
Puhutko nyt tästä Nissan Ariya mallista?
Tuo 42k malli? Kyllä siitä kaikki herkut tuntuu löytyvän mutta esim. puhelimen langatonta latausta ei ole. Mutta sitten taas on sellaisia ominaisuuksia mitä Teslaan ei saa kuten risteävän liikenteen varoitus ja 22kwh laturi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos teslan yhden konfigurointivaihtoehdon ratkaisu olisi jotenkin yleisesti voittava, niin todennäköisesti sadan vuoden historialla toimivat valmistajat olisivat jo keksineet sen…

Se varmasti sopii osalle ostajista, mutta tuskin sillä määräänsä suurempaa markkinaosuutta voi saavuttaa. En usko että badge-engineeringiä ja ziljoonaa konfiguraatio-optiota olisi työnnetty monen toimijan toimesta jos se ei toimisi laajemmin.
Töissäkin joku välillä sanoo, että "jos tähän olisi joku selvästi parempi tapa, niin varmasti joku olisi jo keksinyt sen". Jos tällä logiikalla ajattelisi, niin mitään uutta ei koskaan syntyisi. Anyway, nimenomaan vanhoista valmistajista tuo "yksi konfiguraatio" on peräisin. Ensimmäiset massatuotetut autot (T-Ford esimerkiksi) eivät konfigurointia tarjonneet. Ehkä joskus 80-luvun tasolla vaihtoehdot alkoivat oikesti kasvaa. Nykyisin yleinen logiikkahan tuntuu olleen se, että teknologisesti uudet varusteet tuodaan lisähintaa vastaan asiakkaille, jotta niistä saadaan parempi kate. Sieltä ne ovat hiljalleen valuneet vakiovaruisteiksi, kuten nykyisin lähes joka autosta löytyvät parkkitutkat, kamerat, kosketusnäytöt, ajotietokoneet, ja niin edelleen. Tämän rinnalla on toki ne eri sisustat, värit, vanteet ym. joita on tyypillisesti saanut lisähintaan.

Olisihan Teslakin voinut toteuttaa autonsa siten, että sähköpenkit, keyless entry, lasikatto, adaptiivinen vakkari sun muut olisivat olleet lisävarusteita, kuten vaikkapa kilpailevissa Bemareissa. Tällä olisi teoriassa saatu karvalakkimallin hintaa jonkin verran alas. Teoriassa, koska toisaalta useampien vaihtoehtojen ylläpito yhtäällä myös lisää kustannuksia.
 
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Kyllä auto kotilatauksessakin lämmittää, jos akun sisäinen lämpötila on pakkasen puolella ja akkukemiaa ei negatiivisilla lämmöillä saa ladata. Lämmittää niin kauan, että akun lämpötila on riittävä lataamiseen.
 
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Kotilataus on hidasta, yleensä maks 11kW, joten ei toki tarvitse lämmittää kovin paljoa. Mutta ikävää istua tuntikausia 30 asteen pakkasessa pikalaturilla odottelemassa että matkanteko jatkuisi jos autossa ei ole akun esilämmitystä. Viime talvenakin oli todella pitkiä aikoja -30 kelejä ja ajan sen 1000km/viikko pitkiä matkoja niin kyllä tuo esilämmitys on täysin pakollinen ominaisuus.
 
Ööö, mites kotilataus? Hehkutatteko akkua myös ennen kotilatausta?
Mitä mä just sanoinkaan...? :sfacepalm:

EDIT: Lisätään nyt tähän vielä kun ketjussa kirjottelee ilmeisen paljon henkilöitä kellä ei Teslaa ole, että itse ainakin ajastan auton lämmittämään itsensä (kabiinin, lasit, ratin, penkit sekä akun) ennen liikenteeseenlähtöä kylmässä kelissä.
Kylmä akku ei myöskään luovuta virtaa hyvin eikä siitä saada niin niin paljoa energiaa ulos, koska kennojen impedanssi kasvaa rajusti kun mennään pakkaselle. Eli range tippuu jo tuonkin vuoksi.
Ajastan myös latauksen niin, että akku on halutussa SoC:ssa (todella harvoin 100%!) juuri ennen lähtöä, ettei sitä tarvitse seisottaa tarpeettoman pitkiä aikoja melko täynnä ja näin suotta kuluttaa kennoja, tai tuhlata energiaa akun lämmittämiseen kahteen kertaan. Itse ei tarvi kuin asettaa halutun SoC:in sekä lähtöajan, niin auto laskee kyllä itse loput.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta varustekokonaisuuksia pitäisi paketoida funktionaalisuuden tai teeman alle.

Hyvin ärsyttäviä ovat esim. sellaiset paketit, joissa adaptiiviset valot saadakseen pitää valita paketti ja maksaa mm. ambient-valoista sisälle jne. Paketteja olisi silti syytä olla, jotta massavalmistuskustannukset pysyvät aisoissa.

Ei olisi välttämättä Teslallekaan huono, jos olisi:
1) Mukavuuspaketti: paremmat penkit / äänentoisto / vaimennus
2) Driving-paketti: HUD / adaptiiviset valot / vakkarin tutka jne.
3) sähköinen suorituskyky -paketti: tehoja lisää, akun esilämmitykseen monipuoliset valinnat, 22kW lataus jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta varustekokonaisuuksia pitäisi paketoida funktionaalisuuden tai teeman alle.

Hyvin ärsyttäviä ovat esim. sellaiset paketit, joissa adaptiiviset valot saadakseen pitää valita paketti ja maksaa mm. ambient-valoista sisälle jne. Paketteja olisi silti syytä olla, jotta massavalmistuskustannukset pysyvät aisoissa.

Ei olisi välttämättä Teslallekaan huono, jos olisi:
1) Mukavuuspaketti: paremmat penkit / äänentoisto / vaimennus
2) Driving-paketti: HUD / adaptiiviset valot / vakkarin tutka jne.
3) sähköinen suorituskyky -paketti: tehoja lisää, akun esilämmitykseen monipuoliset valinnat, 22kW lataus jne.
No aikalailla noinhan Teslassa onkin? Esim.

-Winter package (lämmitettävä ratti+takapenkit, lasinpyyhkijöiden sulatus)
-Premium Audio (=ainakin vahvarit/kajarit)
-Premium Connectivity (=realtime satelliittikartat, Spotify Premium, Homelink yms.)
-Performance package (=isompi takamoottori, n. 200 heppaa enemmän tehoa, punaiset jarrusatulat, enemmän ajotiloja)
-Panoraamakatto (siis avattava, pelkän lasin sijaan)
-Autopilot versio
Joskus alkuun oli saatavilla myös lisäpenkit paksiin, peltikatto, takaveto sekä ilman ilmajousitusta. Mulla on "Älykäs ilmajousitus", joten liekö saanut tyhmemmälläkin ilmajousituksella sitten, vai mahtoko sisältyä Premium Connectivityyn että auto muistaa paikat joissa jousitusta kuuluu nostaa..?
Yms.

Näin ainakin Model S:ssä. Voihan nuo massamallit olla tuossakin yksinkertaistetumpia.
 
Konfiguroitavuus auttaisi lähinnä siinä, että niiden hyvin varusteltujen mallien hintoja ei tarvitsisi pudottaa kun markkina alkaa sulaa alta, vaan voi tuupata alennettuja karvalakkimalleja markkinaan ilman, että se suoraan kusee niiden ”kustomoitujen” top-ens mallien ostajien nilkoille.

Tyyliin jos haluaa pudottaa hintaa 3000€ saadakseen myynnit vetämään, niin tekemällä halpismallin huomommilla popeilla, halvemmilla penkeillä, paria pykälää hitaammalla ryzenillä ja tuumaa pienemmällä näytöllä voi leikata hintaa huoletta ja saada tehtaisiin vauhtia ilman että premiumia ostaneiden tarvitsee harmitella, että nyt mun autosta suli jälleenmyyntiarvot kun musk vaan polkee hintoja…

Ja kun markkina alkaa vetää, niin senkus alkaa pidentää halpis toimitusaikaa / rajoittaa sen tuotantoa joka ”pakottaa” ostajia valumaan kalliimpaan premium-malliin.

Mutta Teslan tuotantoprosessi ei taida oikein taipua tähän kustomoitavuuteen.
 
Puhutko nyt tästä Nissan Ariya mallista?
Tuo 42k malli? Kyllä siitä kaikki herkut tuntuu löytyvän mutta esim. puhelimen langatonta latausta ei ole. Mutta sitten taas on sellaisia ominaisuuksia mitä Teslaan ei saa kuten risteävän liikenteen varoitus ja 22kwh laturi.
Juu tuosta puhuin. Oma virheeni kun pikaisesti selasin/luin varusteluetteloa: löytyy etupenkin lämmitys.
 
Nyt on aika paksua sitä itteään. NCA/NMC/LFP-kennot (kuten muutkin Li-akuissa käytetyt kemiat) vaurioituvat, jos niitä lataa liian kylmässä ja/tai liian isolla virralla. BMS toki estää tuon, lopputuloksella että pakkasessa ei akkua ladata välttämättä lainkaan.
Käyttäjäkohtaisia toki tarve esilämmitysnapille. Tulee tuosta VAG napista mieleen lähinnä se hissin oviensulkunappi mitä ihmiset painavat mikä ei tee yhtään mitään. Itsellä siis lämmin autotalli ja jos ulkona pakkasella lataan sähkäriä niin riittävän nopeasti saan mehut arkiajoon. Toisaalta jos lähden paukuttamaan jostain syystä viileällä tai vaikka ankkajäässä olevalla sähkärillä 200+ km päähän niin akku lämpeää ja ottaa virtaa. Siinä mielessä en ymmärrä miksi VAG on kehitellyt napin joka hehkuttaa tunnissa akun lämpimäksi? Hyötyä olisi jos esim 10-15min saisi sen lämpöiseksi niin voisi kurvata lähipikalsturille vaikka lähes tyhjällä akulla. Tesla longranget imee aika mehukkaasti juissia jos siis kylmänä lähtee ajelemaan pari sataa kilsaa ja laturilla 0-10% latauksen alkaessa, tokihan se enemmän sitten lämmittää sitä akku latauksen aikana, mutta ei siinä tarvitse tuntia olla roikan nokassa kun meno jatkuu.
 
Käyttäjäkohtaisia toki tarve esilämmitysnapille. Tulee tuosta VAG napista mieleen lähinnä se hissin oviensulkunappi mitä ihmiset painavat mikä ei tee yhtään mitään. Itsellä siis lämmin autotalli ja jos ulkona pakkasella lataan sähkäriä niin riittävän nopeasti saan mehut arkiajoon. Toisaalta jos lähden paukuttamaan jostain syystä viileällä tai vaikka ankkajäässä olevalla sähkärillä 200+ km päähän niin akku lämpeää ja ottaa virtaa. Siinä mielessä en ymmärrä miksi VAG on kehitellyt napin joka hehkuttaa tunnissa akun lämpimäksi? Hyötyä olisi jos esim 10-15min saisi sen lämpöiseksi niin voisi kurvata lähipikalsturille vaikka lähes tyhjällä akulla. Tesla longranget imee aika mehukkaasti juissia jos siis kylmänä lähtee ajelemaan pari sataa kilsaa ja laturilla 0-10% latauksen alkaessa, tokihan se enemmän sitten lämmittää sitä akku latauksen aikana, mutta ei siinä tarvitse tuntia olla roikan nokassa kun meno jatkuu.
Mitä legendaa tämä nyt on, ettei hissin ovien sulkunappi tee mitään? Kyllä se ne ovet nimenomaan sulkee, kunhan ei kukaan ole välissä. Sama homma akun lämmityksellä, kyllä se nappi sen lämmityksen aktivoi, eikä se sinänsä mitenkään liity itse lämmittimen tehoon. Tesla lämmittää lähinnä moottoreilla, joten nelivetoiset lämmittää tuplateholla takavetoon verrattuna. Toki nelivedoissa on myös isompi akku, joka vaatii enemmän energiaa lämmetäkseen. Ainakin luulisin, kemia on toki eri eli massat voi olla lopulta aika lähellä toisiaan.

Eikä se Teslankaan lämmitin mikään super tehokas ole, kun on jotain reilu 6 kW. Esimerkiksi Bemarin i4 lämmittää akkua 9 kW ja kabiinia toiset 9 kW. Tuo on pelkkä vastusten teho ja lämpöpumppu tulee noiden päälle. Molemmissa siis. Kovilla pakkasilla vaan se pumppu ei paljoa enää auta ja se on juuri silloin, kun akkua olisi tarve lämmittää.
 
Sieltä se odotettu kompensaatio pölähti: Tesla 3 karvalakki ja longrangeen sekä kaikkiin y malleihin syyskuun loppuun korkokamppanja 1.99%
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-15-11-51-23-829_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_2024-07-15-11-51-23-829_com.brave.browser.jpg
    152,8 KB · Luettu: 192
Mitä legendaa tämä nyt on, ettei hissin ovien sulkunappi tee mitään? Kyllä se ne ovet nimenomaan sulkee, kunhan ei kukaan ole välissä. Sama homma akun lämmityksellä, kyllä se nappi sen lämmityksen aktivoi, eikä se sinänsä mitenkään liity itse lämmittimen tehoon. Tesla lämmittää lähinnä moottoreilla, joten nelivetoiset lämmittää tuplateholla takavetoon verrattuna. Toki nelivedoissa on myös isompi akku, joka vaatii enemmän energiaa lämmetäkseen. Ainakin luulisin, kemia on toki eri eli massat voi olla lopulta aika lähellä toisiaan.

Eikä se Teslankaan lämmitin mikään super tehokas ole, kun on jotain reilu 6 kW. Esimerkiksi Bemarin i4 lämmittää akkua 9 kW ja kabiinia toiset 9 kW. Tuo on pelkkä vastusten teho ja lämpöpumppu tulee noiden päälle. Molemmissa siis. Kovilla pakkasilla vaan se pumppu ei paljoa enää auta ja se on juuri silloin, kun akkua olisi tarve lämmittää.
Ihan omasta kokemuksesta ja testannut monia hissien ovien sulkunappeja --> yhtä nopeasti sulkeutuu painoit tai et. En toki väitä että näin jokaisessa nykyajan hississä on, mutta tuo parikymmentä vuotta wanha uudistettu hissi ei virkaa mitään äänellisesti tai syty valoa saatikka sulje.
Mitä noilla kobolttiakuilla ajellut niin ei ota niin paljoa takkiin jos se auto seisonut vklopun ilman laturia ja jäässä lähtee laturille parin tunnin päästä -32 pakkasessa niin lataus toki hitaamapaa mutta ei radikaalisti. Onhan noita tuubi videoita missä Tesla lämmittää pitkän aikaa sitä kylmää akkua, mutta normaalissa ajossa autoa käytetään ja ladataan useasti viikossa. Ehkäpä kommenttini oli epäselkeä aluksi: älä osta sähköautoa jos et voi pitää piuhan nokassa kotona päivittäin, jolloin akku lämmin lähes aina tai jos käytät asiointilatausta paljon ja auton akkua ladataan muutaman päivän välein tai harvemmin pakkasella, hommaa se esilämmitysnapillinen sähkäri.
 
Tulee tuosta VAG napista mieleen lähinnä se hissin oviensulkunappi mitä ihmiset painavat mikä ei tee yhtään mitään.

No täähän on nyt taas kerran ihan täyttä huttua.

Kun menet kylmällä autolla vaikkapa 10-15km päässä olevalle laturille niin haluat että se akku on mahdollisimman lämmin jotta saat mahd. nopeat latausnopeudet, erityisesti LFP akustolla joka ei tykkää ladata kylmänä. Sen voi laittaa navilla mutta kaikki laturit eivät ole naveissa. Napilla saat max lämmityksen päälle heti.
 
Sieltä se odotettu kompensaatio pölähti: Tesla 3 karvalakki ja longrangeen sekä kaikkiin y malleihin syyskuun loppuun korkokamppanja 1.99%
Ei tuo kyllä mikään kompensaatio ole sen sanan varsinaisessa merkityksessä.

Tesla ei rahoita autoja itse, vaan käyttää 3. osapuolen rahoituslaitoksia kuten esimerkiksi Santander näissä rahoituksissa.

Jos puhuttaisiin kompensaatiosta, niin Teslan pitäisi laskea tuotteen (auton) myyntihintaa.
 
Ei tuo kyllä mikään kompensaatio ole sen sanan varsinaisessa merkityksessä.

Tesla ei rahoita autoja itse, vaan käyttää 3. osapuolen rahoituslaitoksia kuten esimerkiksi Santander näissä rahoituksissa.

Jos puhuttaisiin kompensaatiosta, niin Teslan pitäisi laskea tuotteen (auton) myyntihintaa.
Nämä 3.osapuolen rahottajat hyvää hyvyyttään lainaa rahojaan alle markkinakorkojen?
 
Nämä 3.osapuolen rahottajat hyvää hyvyyttään lainaa rahojaan alle markkinakorkojen?
Siinä vaiheessa kun olet rahoituslaitos ja sulla on niin paljon vapaata rahaa, hinnoitteluvoimaa ja haluat pitää voluumit korkealla, niin kyllä.

Ei se markkinakorko ja sen ympärillä olevat mekanismit toimi ihan niin suoraviivaisesti globaalissa markkinataloudessa kuin täällä Suomessa kuluttajien asuntolainoissa. :)
 
Siinä vaiheessa kun olet rahoituslaitos ja sulla on niin paljon vapaata rahaa, hinnoitteluvoimaa ja haluat pitää voluumit korkealla, niin kyllä.

Ei se markkinakorko ja sen ympärillä olevat mekanismit toimi ihan niin suoraviivaisesti globaalissa markkinataloudessa kuin täällä Suomessa kuluttajien asuntolainoissa. :)

Ei Suomen teslamyynnit nyt globaalissa markkinassa niin isoja ole, että niillä mitään merkittäviä voluumeja pidettäisiin yllä; ehkä jonkun yhden paikallisen myyjän, mutta tuskin hänellä sitä hinnoitteluvaltaa kovin paljon on. Eiköhän se ole niin että vaikka rahoituslaitos saattaa tulla vähän vastaan niin kyllä autokauppias sen isomman iskun ottaa.
 
Eiköhän globaalit markkinakorot toimi paljon suoraviivaisemmin kuin Suomen kuluttajien asuntolainat. Jos jollakin pankilla on ylimääräistä rahaa niin kun se tarjoaa sitä muille pankeille yhden prosentin sadasosan pienemmällä korolla kuin muut pankit niin sitä rahaa saa liikkumaan satoja miljardeja.

Tuo että autolainakorot on alle markkinakorkojen on ihan tavallinen markkinointikikka joka varmaankin toimii niin että autoliike maksaa rahoituslaitokselle tämän erotuksen jonka rahoitusliike tässä näennäisesti ottaa takkiin. Ei ne rahoituslaitokset niin paljoa just teslan y mallia rakasta että ottavat penniäkään tappiota just tämän automallin takia.
 
Siinä vaiheessa kun olet rahoituslaitos ja sulla on niin paljon vapaata rahaa, hinnoitteluvoimaa ja haluat pitää voluumit korkealla, niin kyllä.

Ei se markkinakorko ja sen ympärillä olevat mekanismit toimi ihan niin suoraviivaisesti globaalissa markkinataloudessa kuin täällä Suomessa kuluttajien asuntolainoissa. :)
No ei todellakaan. Markkinoille voi työntää ”loputtomasti” rahaa esim. Suomen valtion velkakirjoihin 2.7-3% korolla, joten _yksikään_ rahoittaja ei anna autolaina 1.99%:lla, ellei joku (tesla) maksa erotusta.
 
Eikös tuo nyt ole täysin julkinen salaisuus ollut jo pitkään, että nämä alle markkinakoron olevat tarjoukset on käytännössä sitä, että valmistaja/maahantuoja/autokauppa tinkii sen erotuksen verran omasta osuudestaan yhdessä tai yksin.

Ja koska Teslalla ei ole käytännössä mitään myyntiorganisaatiota, se on Tesla jonka suunnasta rahaa liikkuu santanderille/dnb:lle tms päin.
 
Ei Suomen teslamyynnit nyt globaalissa markkinassa niin isoja ole, että niillä mitään merkittäviä voluumeja pidettäisiin yllä; ehkä jonkun yhden paikallisen myyjän, mutta tuskin hänellä sitä hinnoitteluvaltaa kovin paljon on. Eiköhän se ole niin että vaikka rahoituslaitos saattaa tulla vähän vastaan niin kyllä autokauppias sen isomman iskun ottaa.
Ei Tesla neuvottele maakohtaisia raamisopimuksia, vaan maanosittain tai jopa globaalisti. Siksi "Suomen prosentit" on just tasan tarkkaan sellaiset kuin muualla on neuvoteltu.

No ei todellakaan. Markkinoille voi työntää ”loputtomasti” rahaa esim. Suomen valtion velkakirjoihin 2.7-3% korolla, joten _yksikään_ rahoittaja ei anna autolaina 1.99%:lla, ellei joku (tesla) maksa erotusta.

Ei Santander tai kukaan muukaan vastaava laitos tappiota tee (ts. myy itse rahaa eteenpäin edukkaammin kuin itse sitä ostavat). Tällaisten pelureiden välillä ne sopimukset ovat mitä todennäköisimmin ns. profit share mallilla, jolloin molemmat kantaa osan riskistä ja vastaavasti tuotot jaetaan. Pääasia, että liikevaihtoa saadaan synnytettyä ja raha pysyy liikkeessä. Globaalissa mittakaavassa Teslan menekki on niin isoa, että Santanderilla on insentiivi antaa hieman edukkaampiakin raamisopimuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 724
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom