Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 821
Onhan tuokin vielä vähän epäselvä. Toki johtuu osittain spotifystä, koska kyllähän (Spotifyn) ilmaisversiollakin voi kuunnella spotifyä mobiilin kautta. Itsekin joskus käyttelen Android auton kautta jos ei ole tarvetta kuin soittaa muiden valmiita soittolistoja (kun ei ole maksullista Spotify tiliä, kun musiikki on lähinnä taustalla joskus). Android auton kautta musiikki myös lähtee ilmaisella spotifyllä soimaan suoraan ja Android auton saa käsittääkseni noilla kolmannen osapuolen lisäpalikoilla ostettua käytettäväksi myös Teslassa (tosin näytti aika tahmealta mitä katsoin jotain testiä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 597
Onhan tuokin vielä vähän epäselvä. Toki johtuu osittain spotifystä, koska kyllähän (Spotifyn) ilmaisversiollakin voi kuunnella spotifyä mobiilin kautta. Itsekin joskus käyttelen Android auton kautta jos ei ole tarvetta kuin soittaa muiden valmiita soittolistoja (kun ei ole maksullista Spotify tiliä, kun musiikki on lähinnä taustalla joskus). Android auton kautta musiikki myös lähtee ilmaisella spotifyllä soimaan suoraan ja Android auton saa käsittääkseni noilla kolmannen osapuolen lisäpalikoilla ostettua käytettäväksi myös Teslassa (tosin näytti aika tahmealta mitä katsoin jotain testiä).
Voi toki kuunnella ilmaisella spotifyilla autossakin vaikka bluetoothin kautta puhelimesta, mutta auton spotify tuolla premium connectivityllä on kuitenkin ihan kunnollinen versio, ei mainoksia ja saat kuunnella miten vaan haluat mitä vain.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 115
Bemareissani meni etuvetareita ja ilmajousia jättäen jopa tien varteen, halvalla tehty siis.

Teslassa ei ole kaikki tehty mahdollisimman halvalla, esim. audiojärjestelmä tai lämmönkeräys energiatehokkuutta varten. Softaan ja sitä pyörittävään rautaan on minusta panostettu vs. kilpailijat.

Alustan osissa, oven kahvoissa ja antureiden sekä nappuloiden määrässä on säästelty.
Miten sen nyt ottaa kun lämpöä auto ei tuotakaan tarpeeksi niin pitää ajaa Chill monessa että pysyy kabiinissa lämpö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Kannattaa pitää jotain spraypulloa ja paperia jolla voi puhdistaa hyttysistä ym. kameran edustaa jos ajelee pitempää matkaa ja arkiajossa välillä pyyhkästä, etteik kuivuneet vedet aiheuta häiriöitä.
Jonkun ison täsmäosuma hyttysmällin vielä ymmärtää, mutta muilla homma toimii enemmän tai vähemmän kunnolla ilman mitään lisäpuuhastelua. Kyllä se Teslan toteutus on rikki, johan sen Elonkin itse totesi. Kuvaamasi toimet ovat toki hyödyllisiä, jos auttavat, mutta perusongelmaa eivät poista. Jonkun kuivuneen veden pyyhintä on aika wtf tason puuhastelua, kun auto kuitenkin on tarkoitettu ulkokäyttöön.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 462
Kyllä, varsin epäselvästi on kerrottu asia joka paikassa. Mutta tosiaan maksamalla premiumista 10€/kk saa spotifyn jota voi kuunnella autossa. Itse en muualla kuuntele joten ei ole muuten tiliä. Joten tuo on todella hyvä tuo premium connectivity omalla kohdallani. Jos spotify ei tuohon kuuluisi, en maksaisi tuosta, koska silloin ainoa hyöty olisi sateliittikartat ja ruuhkatiedot, mutta 10€/kk olisi liikaa vain noista, mutta sopiva hinta spotifyn kanssa.
Ja vielä vähän halvemmalla pääsee jos maksaa dollareissa. Mun tesla tili on jostain syystä USD-veloituksella, loin sen ennen auton ostoa lukeakseni service manualit, jostain syystä veloittaa dollareissa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
900
Superien taksat näköjään noussut. Minkähän takia.
Erikoista. Ja aika paljonkin. Rasittavaa vaihtelua hinnoissa. Juuri kun olivat todella kilpailukykyisissä hinnoissa, niin nyt ovat kalliimpia kuin abc ja k-lataus. Toki ovat lähtökohtaisesti paremmin sijoiteltuja.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

Varasin ajan applikaatiosta viime viikolla tälle päivälle ja Teslan service soitti ~20min ennen saapumistaan, karautti pihalle MYPillä ja huomentenvaihdon myötä alkoi vaihtamaan johtoja.

Reilut 30 minuuttia ja puhelimeen kilahti viesti pihalta, että huolto hoidettu ja auto käytettävissä. Toivotteli mukavaa viikon alkua ja poistui paikalta.

Olihan tää aika paljon kivempaa kuin ajella ennen töitä jonnekin hallille puoliunessa ja sieltä kiireellä toimistolle

edit. pahimmat typot pois
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Erikoista. Ja aika paljonkin. Rasittavaa vaihtelua hinnoissa. Juuri kun olivat todella kilpailukykyisissä hinnoissa, niin nyt ovat kalliimpia kuin abc ja k-lataus. Toki ovat lähtökohtaisesti paremmin sijoiteltuja.
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.

e: Piihovissa aika aivopieru sijoittaa ABC:n omat ja superit samaan kapeahkoon parkkialueväliin vastakkain. Pari arkaa ruutuun peruttajaa keula aavistuksen pitkänä, niin ajoväylä oli sitten siinä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 462
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.
Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
154
Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..
Minua ainakin kiinnostaa. ABC:n eli Kempowerin laturit toimivat pääsääntöisesti moitteettomasti eikä apin kanssa tarvitse sen enempää "tapella"
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
900
Paremmin sijoiteltuja missä mielessä, riippunee vahvasti omista reiteistä? Juurihan noita Teslan pömpeleitä vasta ilmestyy optimipaikoille ABC:n kenttien viereen, esim, Lohjan ja Salon kohdille. Tätä ennen 1-tiellä oli Paimiossa suljetun ABC:n pihalla… Sais kyllä hinnat olla suht samat molemmissa, että Teslat ei olisi tukkimassa 800 V latureita ABC:llä.
Omilla reiteillä on ainakin hyvillä paikoilla esimerkiksi Juustoporteilla. Abc:lla taas lataan ainoastaan hätätilanteessa, hitaiden latausnopeuksien takia (olemattomat kenttien tehot).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Tuli lohjalla käytyä lataamassa kahvitauon ajan, ja huomiota oli ABC laturit lohjalla oli 0% käyttöasteella ja superit 50%. Eli ilmeisesti vaikka vähän halvemmalla saisi sähköä nurkan takana, niin ketään ei kiinnosta alkaa tappelemaan appien kanssa kun voi vaan nakata johdon kiinni ja painua kahville..
Viimeksi kun kävin, niin 3 Teslaa latauksessa ja kaikki ABC:n letkussa. Mahtuihan siihen vielä itselin, mutta pisti silmään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
294
Lauantaina ajelin pk-seudulta Joensuun seudulle ja lähdin Model S Long Rangella n. 250km rangella liikenteeseen. Ajotietokone suunnitteli 40min latauksen Vierumäelle. Tämä taisi olla V2 vanhempi laturi, antoi maksimissaan 115 kwh ja jonnekin 500km rangelle pääsi tuolla latauksella. Seuraavaksi suunnitteli 5min latauksen Mikkeliin ja 5min latauksen Joensuuhun. En oikein tätä logiikkaa ymmärtänyt miksi Mikkelissä ei olisi ladannut hetken pidempään ja Joensuussa ei ollenkaan, mutta kaipa se ajatteli latausnopeuden olevan Mikkelissä täydemmällä akulla sen verran pienempi, niin kuin olikin vain jotain 80kwh V3 laturilla. Tuo laturi oli hieman typerästi ilman mitään huoltoasemaa mikäli pysähdys olisi joutunut olemaan pitempi. Jotenkin olin ajatellut mielessäni Mikkelin ABC:tä, että siitä saa sitten kahvin haettua samalla. Ehkä ABC:n pikalaturilla olisi saanut 15min ajassa saman verran. Harmi kun navigointi ottaa huomioon vain Teslan laturit, eli reissut vaatii edelleen muiden latureiden itse selailua jos haluaa suunnitella paremmin, vaikkapa vessa- ja syöntireissut. Olettaen siis, että ajaa reittiä/reissua ekaa kertaa eikä ole jo oppinut missä kannattaa pysähtyä.

Kyllähän tuossa Vierumäellä istuskellessa mietti kuinka paljon tuo pidensi matka-aikaa verrattuna jos olisi 3min tankannut bensiiniä autoon. Ei kuitenkaan tuntunut hankalalta, aika meni suhkot nopeasti. Fiksumpaa olisi ollut tietenkin lähteä täydellä akulla matkaan, mutta se oli nyt tällä kertaa mahdotonta kun koko lauantai oli ajelua pk-seudulla.

Autopilotti toimi matkan melko hyvin, mutta muutaman kerran jarrutti nopeuden pienempään nopeusrajoitukseen, vaikka nopeusrajoitus ei oikeasti edes muuttunut.

Tuohon tuulilasinpyyhkijä keskusteluun, niin tässä meikäläisen ässässä on vielä tuo pyyhkimienviiksi, onko sitä Model 3/Y? Tuosta saa säädettyä nopeutta, mutta se tuntuu kyllä välillä toimivan aivan sekalaisesti. Tietokoneesta mulla on päällä myös tuo automaattinen (beta), niin en tiedä sekoittaako se tuota toimintaa. Välillä kun viiksestä laittaa pyyhkijät hitaammalle, niin ne meneekin nopeammalle. Joskus vesitihku saa nuo pyyhkijät hullaantumaan, niin säätimen säätö jompaan kumpaan suuntaan saa ne rauhoittumaan, mutta vieläkään en ole keksinyt logiikkaa.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

...
Eipä mennytkään täysin nappiin. Huomasin nyt lounastauolla, että jotain rämisee auton takapäässä. Takaluukun sisäkansi / kaunistelumuovi oli irti toisesta laidasta. Muovinen korikiinnike näyttäisi olevan irti paikoiltaan kun kurkin raosta. Ei muuta kuin viestiä servicelle ja odotellaan vastausta.

Voishan sen itsekin sieltä taiteilla paikoilleen, mutta periaatekysymys.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Lauantaina ajelin pk-seudulta Joensuun seudulle ja lähdin Model S Long Rangella n. 250km rangella liikenteeseen. Ajotietokone suunnitteli 40min latauksen Vierumäelle. Tämä taisi olla V2 vanhempi laturi, antoi maksimissaan 115 kwh ja jonnekin 500km rangelle pääsi tuolla latauksella. Seuraavaksi suunnitteli 5min latauksen Mikkeliin ja 5min latauksen Joensuuhun. En oikein tätä logiikkaa ymmärtänyt miksi Mikkelissä ei olisi ladannut hetken pidempään ja Joensuussa ei ollenkaan, mutta kaipa se ajatteli latausnopeuden olevan Mikkelissä täydemmällä akulla sen verran pienempi, niin kuin olikin vain jotain 80kwh V3 laturilla. Tuo laturi oli hieman typerästi ilman mitään huoltoasemaa mikäli pysähdys olisi joutunut olemaan pitempi. Jotenkin olin ajatellut mielessäni Mikkelin ABC:tä, että siitä saa sitten kahvin haettua samalla. Ehkä ABC:n pikalaturilla olisi saanut 15min ajassa saman verran. Harmi kun navigointi ottaa huomioon vain Teslan laturit, eli reissut vaatii edelleen muiden latureiden itse selailua jos haluaa suunnitella paremmin, vaikkapa vessa- ja syöntireissut. Olettaen siis, että ajaa reittiä/reissua ekaa kertaa eikä ole jo oppinut missä kannattaa pysähtyä.

Kyllähän tuossa Vierumäellä istuskellessa mietti kuinka paljon tuo pidensi matka-aikaa verrattuna jos olisi 3min tankannut bensiiniä autoon. Ei kuitenkaan tuntunut hankalalta, aika meni suhkot nopeasti. Fiksumpaa olisi ollut tietenkin lähteä täydellä akulla matkaan, mutta se oli nyt tällä kertaa mahdotonta kun koko lauantai oli ajelua pk-seudulla.

Autopilotti toimi matkan melko hyvin, mutta muutaman kerran jarrutti nopeuden pienempään nopeusrajoitukseen, vaikka nopeusrajoitus ei oikeasti edes muuttunut.

Tuohon tuulilasinpyyhkijä keskusteluun, niin tässä meikäläisen ässässä on vielä tuo pyyhkimienviiksi, onko sitä Model 3/Y? Tuosta saa säädettyä nopeutta, mutta se tuntuu kyllä välillä toimivan aivan sekalaisesti. Tietokoneesta mulla on päällä myös tuo automaattinen (beta), niin en tiedä sekoittaako se tuota toimintaa. Välillä kun viiksestä laittaa pyyhkijät hitaammalle, niin ne meneekin nopeammalle. Joskus vesitihku saa nuo pyyhkijät hullaantumaan, niin säätimen säätö jompaan kumpaan suuntaan saa ne rauhoittumaan, mutta vieläkään en ole keksinyt logiikkaa.
Mä ajelin myös viikonloppuna ensimmäisen pidemmän roadtripin, hieman yli 1300km tuli mittariin lisää. Aikalailla samaa reittiä, Lohjan kautta Joensuun hoodeille. Tuli testattua vissiin kaikki asemat matkan varrella (?), eli Lohjan lisäksi Vierumäki, Mikkeli, Joensuu.. kaikki toimi hyvin ja lähellä aina joku kahvila, Neste tai Hesburger. Sijainnit siis ihan okei ja riittävän hyvät fasiliteetit mielestäni.

Mikkelin seudulla tuli tosiaan paljon haamujarrutuksia. Havaintojeni mukaan se johtuu lähes aina jostain vanhasta karttadatasta. Jos on silmä tarkkana, niin niitä haamujarrutuksia voi ennakoida jos sattuu huomaamaan että Tesla kuvitteleekin rajoituksen olevan 60/80/100 vaikka normaalia 100/120:iä ajetaan menemään. Ennemmin tai myöhemmin se haluaa pudottaa nopeuteen kuvittelemaansa maksimiin. Yhden kerran teki koko matkan aikana sellaisen jarrutuksen joka ilmeisesti johtui väärintulkitusta kamerakuvasta eikä karttadatasta. Onhan noi kieltämättä ärsyttäviä, mutta kyllä tuon kanssa pystyn elämään. Näkyipä matkan varrella muidenkin merkkien autoja joilla vilkkui jarruvalot motarilla/maantiellä ilman ilmeistä syytä. :hmm:

Itellä kanssa hieman villit pyyhkijät. Osasyyksi epäilen omalla kohdalla laittamaani tuulilasin pinnoitetta joka jää lyhyeksi aikaa hieman "utuiseksi" kun pyyhkijät pyyhkii yli. Tuntuu auttavan kun ajaa hetken manuaalisesti ja pakottaa pyyhkijät offille, ja sen jälkeen kytkee taas AP:n päälle.

Kaikesta huolimatta MYLR oli oikein mukava matkavaunu, kulutus kovahko (?) 17,3kwh koko matkalta. Välillä tuli toki vettä taivaalta, eikä muutenkaan himmailtu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 597
Harmi kun en aiemmin tilannut kuin vain 1 wallconnectorin kun ajattelin säästää pisteitä jos tulisi jotain muuta tarjolle. Nyt nousi sen hinta 5500->9000 krediittiä niin en tiedä kannattaako enempää tilata. Tarkoitus oli siis vain myydä nuo pois. Aika moni taisi tehdä näin niin Tesla nosti hintaa?

Vielä olisi 15000 krediittiä käyttämättä, latausta ehkä järkevämpi ottaa, mutta jäänee helposti käyttämättä kun on aikarajoitus sen käytössä.

Vai mitä tuolta kannattaisi krediiteillä nyt ostaa suurimman hyödyn saadakseen? Acceleration boostin ostin toki heti kun oli krediitit kasassa.

Tai sitten vaan odottelen jos tulee jotain järkevämpää tarjolle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 115
Harmi kun en aiemmin tilannut kuin vain 1 wallconnectorin kun ajattelin säästää pisteitä jos tulisi jotain muuta tarjolle. Nyt nousi sen hinta 5500->9000 krediittiä niin en tiedä kannattaako enempää tilata. Tarkoitus oli siis vain myydä nuo pois. Aika moni taisi tehdä näin niin Tesla nosti hintaa?

Vielä olisi 15000 krediittiä käyttämättä, latausta ehkä järkevämpi ottaa, mutta jäänee helposti käyttämättä kun on aikarajoitus sen käytössä.

Vai mitä tuolta kannattaisi krediiteillä nyt ostaa suurimman hyödyn saadakseen? Acceleration boostin ostin toki heti kun oli krediitit kasassa.
Premium vuodeksi? Eipä siellä oikein muuta ns ole kun TWC nostivat. Toki kaikkea pientä krääsää on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 597
Premium vuodeksi? Eipä siellä oikein muuta ns ole kun TWC nostivat. Toki kaikkea pientä krääsää on.
Senkin arvo on vaan 120€ ja pisteitä menee 2500. Latauksen arvo olisi ehkä 25kWh/100km * 5000km * 0,35 €/kWh eli 437,5€. Eli tuossa hyöty suurempi jos saa kaiken käytettyä kun pisteitä tuohon menee 5000. Muistaakseni tuossa tosiaan oli laskettu niin että 100km on suunnilleen 25kWh.

Sitten oli toki tullut tehdasvierailu optioksi, mutta lennot ja hotellit pitää maksaa itse, joten ei kyllä niin paljon kiinnosta että tohon laittaisin 15000 krediittiä ja maksaisin vielä matkatkin.

Olisi vaan heti pitänyt tilata 2 wallconnectoria lisää. Pisteetkin vanhenee vuodessa, mutta onhan tässä aikaa keksiä mitä tekisi ja toisaalta voihan hinta vielä laskeakkin.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 736
Kyllä ihmettelen näitä pyyhkijäjuttuja. Ite ajellu nyt 1500km pyyhkijät automoodissa ja ei ole ollut kertaakaan ongelmaa niiden kanssa. Täydellisesti toimineet kaikissa sateissa ja kuivalla. Sama homma autopilotin kanssa. Luultavasti suurimalla osalla ei ole ongelmia, netissä näkyy aina eniten niitä joilla on ongelmia. Tai tuulilasin puhtaanapito-ongelmia. :) Kannattaa pitää jotain spraypulloa ja paperia jolla voi puhdistaa hyttysistä ym. kameran edustaa jos ajelee pitempää matkaa ja arkiajossa välillä pyyhkästä, etteik kuivuneet vedet aiheuta häiriöitä.
Pyyhkijöiden kanssa ei täälläkään ole juuri ollut ongelmia, mitä nyt joskus tuntuu pyyhkäisevän lopuksi kerran tai kaksi ylimääräistä vaikka omaan silmään ruutu on jo puhdas. Autopilotin kanssa taasen on vähän enemmän epämääräistä käytöstä, tosin en kyllä ennakkotietojen perusteella hirveästi muuta odottanutkaan ja aika vähällä käytöllä tuo on itsellä. Liikennemerkkien tunnistuksen ja nopeuden automaattisäädön toiminta ehkä ärsyttää eniten, ei voi kyllä luottaa yhtään että säätä automaattisesti oikein edes puolta kerroista :hmm:

Autopilot päällä pyyhkijät on aina auto moodissa, ei saa edes manuaalisesti offille. Kyllä se aurinkoisena päivänä motarilla vähän ihmetyttää kun pyyhkijät raapii kuivaa lasia kuin viimeistä päivää. Jos ei lopu niin ainoa vaihtoehto on ajella ilman vakkaria/autopilotia.
Tuo beta-autopilotti + beta-automaattipyykijät on ihan looginen kombo kun molemmat on vielä kehitysvaiheessa, mutta tuo on tavallaan aika epälooginen toteutus, että perus vakkarin kanssa on myös pakko käyttää beta-vaiheessa olevia automaattipyyhkimiä :darra: Omien kolmen viikon kamerasysteemikokemusten perusteella en jaksa kyllä hetkeäkään uskoa, että Tesla saa laajempaa itsenäistä ajoa koskaan kunnolla toimimaan pelkillä kameroilla ilman tutkia tai muuta tukevaa tekniikkaa.

Tesla nosti TWC refepisteitä 9000:n entisen 5500 sijasta.
Huomasin saman, mikäköhän syynä. Onkohan alkanut latureita liikkua pisteillä sen verran paljon, tai sitten porukka ostanut noita trokattavaksi tuolla yhden auton suosittelusta saatavilla pisteillä :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
615
Kävin tuossa vähän pidempää lenkkiä Y:llä pohjosen suuntaan ja autopilotilla mentiin pääosin niinkuin yleensäkin. Muutamia haamujarrutuksia oli ja satunnaista sekoilua nopeusrajotuksien kanssa, mutta paljon helpompi tuollanen yli 1000 km päivässä ajaa ap:lla kun ilman. Kerran heitti näytöllä punaisen ratin ja jotain että AP kytketään pois järjestelmävian takia, mutta antoi kyllä kytkeä sen päälle melkein heti uudestaan. Mitäs pienistä...
Paluumatkalla sitten satoikin vettä ja näin syyspimeällä olikin varsin ihana keli ajella about 300km, mutta yllättäen AP tuntuu toimivan tuossa kelissä varsin hyvin. Pari kertaa heitti että nopeutta laskettu huonon näkyvyyden takia, mutta pääosin toimi kuten pitääkin. Ei kylläkään riittänyt luotto antaa sen paahtaa 110 rajotuksella kun itte uskaltanut aja edes 100 :D. Satunnaisesti kyllä ratin liikkeistä huomasi että tekee hieman isompia korjausliikkeitä. Ja kyllähän tuossa kelissä seurasi tuon tekosia aika tarkkaan.
Pyyhkimet toiminut omassa autossa pääosin hyvin, mutta välillä jättää pyyhkimisen tosi myöhään sopivassa vesisuihkussa, ilmeisesti ei vaikuta kameran kuvaan tarpeeksi tms. Noh AP:lla ajaessa eipä kuskin tarvikkaan nähdä mitään... köh.
Niin oli porojakin, en testannut mitä AP niistä tykkää...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 979
Mistä saisin nähdä paljonko autoa on oikeasti ladattu kokonaisuudessaan?

Lataushäviö kiinnostaisi saada selville. Yleensä lataan vaan kotona, mutta onko jotain sovellusta josta saisi lisäinffoa?

Kiinnostaisi tätä kautta katsoa paljonko se vuosittainen kWh/100km on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
100
Applen shortcuts löytyy kätevästi Teslan komennot etäohjaukselle, mutta eikö noita pikakomentoja saa toimimaan Apple Watchin kautta Sirillä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 115
Mistä saisin nähdä paljonko autoa on oikeasti ladattu kokonaisuudessaan?

Lataushäviö kiinnostaisi saada selville. Yleensä lataan vaan kotona, mutta onko jotain sovellusta josta saisi lisäinffoa?

Kiinnostaisi tätä kautta katsoa paljonko se vuosittainen kWh/100km on.
Kolmannen osapuolen appilla kuten Tessie saa jotain tietoa. Refekoodilla saat 1kk testiin. Voin jakaa jos haluat.

Muuten Teslan omaa appia käyttämällä saa aika 30 päivän datat, ainakin suuntaa antavasti.

Tai dedikoit auton toisen trippimittarin vuosittaiseen.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 338
Hieno, mielenkiintoista nähdä aikovatko tuoda Euroopan markkinoille ja minkälaisia muutoksia tarvitsee vai tuleeko lainkaan.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 588
Eilen valui 2023.32.6 versio autoon. Ilmeisesti tässä tulee nyt tuo Autopilot muutos sitten että "nykyinen nopeus" vaihtoehto ei enää salli asettaa tuota nopeuden ylitystä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
886
Ilmeisesti tässä tulee nyt tuo Autopilot muutos sitten että "nykyinen nopeus" vaihtoehto ei enää salli asettaa tuota nopeuden ylitystä.
Niin miten tuo toimii, eli mitä ei salli? En ole koskaan käyttänyt "nykyinen nopeus" asetusta, vaan nopeusrajoitus-asetusta.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 501
CT on kaikessa rumuudessaan hieno. Näyttää, että puskurit ovat irti, saumat eivät istu ovia lukuun ottamatta ja yhden hiekkatieajon jälkeen hiusnaarmuja koko auto täynnä. Silti @BongisKhan kanssa samaa mieltä, erilainen ja siksi diggaan. En itse ostaisi, mutta yläpeukkua näytän.

Fiat Multipla ei ole riittävän erilainen ollakseen hieno, se on yksinkertaisesti rumin auto koskaan ja näyttää 60-luvulla visioidulle ufolle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 821
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.

 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
398
Tuttu pisti heti F5 rämpytyksellä oliko se 100€ varauksen CT:stä, kun tuli tarjolle joskus 4v sitten. Veikkaisin, että toiset 4v menee ennen kuin on auto pihassa.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
16
Tuli koeajettua 2023 Model Y Performance-mallia. Ei aikaisempaa kokemusta Teslasta. Muutama kommentti mitä nyt tulee mieleen muille luettavaksi:

+ Jos on tottunut isompiin renkaisiin ja ns. sporttisempaan alustaan niin MYP on oikeasti pehmeämmästä päästä. Eli ei yhtään liian kova tai nypyttävä, melko normaali alusta oikeastaan.
+ Ohjausvaste hyvä, tie välittyy melko hyvin rattiin, odotin huonompaa
+ Näkyvyys hyvä vrt. esim. ID.4/5
+ Näyttö ja käyttöliittymä ainakin ilman hanskoja käytettäessä erittäin hyvä
- Ratin rullien käyttö talvella hanskat kädessä mietityttää, sivullepainallukset ei niin sujuvia, vilkkuviiksestä plussaa kuitenkin
- Nitinää ja natinaa siellä täällä. Pahimpana näytön kohdalta tuleva ritinä.
+ Sisutan laatuvaikutelma yllättävän hyvä, mielikuva oli eri kun on lukenut kommentteja netistä
+ Kiihtyvyys sen verran kova, että kun tiedostaa auton vetävän noin kovaa niin jotenkin ei ole edes tarvetta kiihdytellä ja polkea samalla lailla kuin polttista
- Pyyhkimien pyyhintä ja pesunesteen suihkutus eivät vakuuttaneet, olivat jotenkin köykäisen oloisia

Sitten yksi erittäin pitkä miinus:
--- Regen säädön puutte. Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.

Ei kyllä ole mikään ajomiehen auto vaikka tehoja onkin. Track mode oli disabloitu joten ei päässyt kokeilemaan siellä regen säätöä miten vaikuttaa.

Normiajossa siihen tottui kyllä melko äkkiä että jalka pitää pitää kokoajan hennosti kaasulla, mutta tuo teki ajamisesta melko tylsää. Tähän toivoisi kyllä muutosta, muuten ihan hyvä kokonaisuus ja yllätti positiivisesti, mutta tuo regen säädön puute ei välttämättä heti saa vetämään ostohousuja jalkaan.

Onko Model 3 vanhassa tai faceliftissä sama homma, eli ei regen säätömahdollisuutta?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
7 655
Mun mielestä toi on kyllä edelleen hiton hieno. Noin 120% autoista on kohtuullisen identtisen näköisiä rumia sämpylöitä, joten diggailen avoimesti siitä, että joku uskaltaa olla erilainen tässä konformistisessa maailmassa.
Se mitä odotellaan on CyberCar, koska jos huhut pitää paikkaansa niin Tesla2/robotaxi tulee cybertruck pelleillä. Toivottavasti se ei tarkoita isoa punaista nenää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
886
Sitten yksi erittäin pitkä miinus:
--- Regen säädön puutte. Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.

Ei kyllä ole mikään ajomiehen auto vaikka tehoja onkin. Track mode oli disabloitu joten ei päässyt kokeilemaan siellä regen säätöä miten vaikuttaa.

Normiajossa siihen tottui kyllä melko äkkiä että jalka pitää pitää kokoajan hennosti kaasulla, mutta tuo teki ajamisesta melko tylsää. Tähän toivoisi kyllä muutosta, muuten ihan hyvä kokonaisuus ja yllätti positiivisesti, mutta tuo regen säädön puute ei välttämättä heti saa vetämään ostohousuja jalkaan.

Onko Model 3 vanhassa tai faceliftissä sama homma, eli ei regen säätömahdollisuutta?
Joissain (ainakin vanhat Model 3:t) on regen-säätö, mutta vain kaksi asentoa eli normaali ja kevyt. Kevyt regen vastaa karkeasti voimakasta polttiksen moottorijarrutusta.

Myös chill-ajotila pehmentää tuota regenistä tulevaa hyökkäilevää fiilistä, koska auto ei heti hyökää max-regenille kun kaasusta päästää. Kun on tottunut ajamaan polttiksella jossa kaasua saa heilutella miten sattuu, niin kyllähän tuo herkästi reagoiva Teslan poljin vaatii erilaista herkempää otetta kuljettajalta.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tuo on tottumiskysymys. Ajoin itsekin Model 3:lla ensimmäiset viikot kevyellä regenillä kun kaasu tuntui turhan herkältä, mutta nykyisin lähinnä ärsyttää jos joutuu ajamaan autolla, jossa pitää käyttää erikseen jarrupoljinta hidastamiseen, pysäyttämiseen tai varsinkin auton paikallaan pitämiseen. Yhden painalluksen takaa löytyvää vapaata rullausta kyllä joskus kaipaisin, mutta aika helposti sen vapaan saa vaihdeviiksestäkin jos haluaa vaikka jarruja vähän herätellä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 115
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.

Kertoo vain että säästö meni väärään paikkaan. Ehkä uusi etukamera korjaa tilanteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 428
Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.
En nyt yhtäkkiä keksi miten tämä regen mutkatien ajamista hirveästi hankaloittaa tai että ei pysty hallitsemaan jarrutusta. Ja regeninhän saa tarvittaessa kokonaan pois S3XY-napeilla, jos sellaista kaipaa.

Itse itseasiassa tykkään ajaa mutkateitä nimenomaan yhdellä polkimella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
739
Tuli koeajettua 2023 Model Y Performance-mallia. Ei aikaisempaa kokemusta Teslasta. Muutama kommentti mitä nyt tulee mieleen muille luettavaksi:

+ Jos on tottunut isompiin renkaisiin ja ns. sporttisempaan alustaan niin MYP on oikeasti pehmeämmästä päästä. Eli ei yhtään liian kova tai nypyttävä, melko normaali alusta oikeastaan.
+ Ohjausvaste hyvä, tie välittyy melko hyvin rattiin, odotin huonompaa
+ Näkyvyys hyvä vrt. esim. ID.4/5
+ Näyttö ja käyttöliittymä ainakin ilman hanskoja käytettäessä erittäin hyvä
- Ratin rullien käyttö talvella hanskat kädessä mietityttää, sivullepainallukset ei niin sujuvia, vilkkuviiksestä plussaa kuitenkin
- Nitinää ja natinaa siellä täällä. Pahimpana näytön kohdalta tuleva ritinä.
+ Sisutan laatuvaikutelma yllättävän hyvä, mielikuva oli eri kun on lukenut kommentteja netistä
+ Kiihtyvyys sen verran kova, että kun tiedostaa auton vetävän noin kovaa niin jotenkin ei ole edes tarvetta kiihdytellä ja polkea samalla lailla kuin polttista
- Pyyhkimien pyyhintä ja pesunesteen suihkutus eivät vakuuttaneet, olivat jotenkin köykäisen oloisia

Sitten yksi erittäin pitkä miinus:
--- Regen säädön puutte. Regen jarrutus on niin voimakas kun kaasupolkimen nostaa, että autolla on vaikea kuvitella ajavan mitään mutkatietä kovaa. Jarrupoljin on käytännössä turha ja sporttiset punaiset jarrusatulat roikkuvat tyhjänpanttina mukana. Aiheutti myös jonkin verran pahoinvointia kun et itse pysty täysin hallitsemaan jarrutusta kuten polttiksessa on tottunut.

Ei kyllä ole mikään ajomiehen auto vaikka tehoja onkin. Track mode oli disabloitu joten ei päässyt kokeilemaan siellä regen säätöä miten vaikuttaa.

Normiajossa siihen tottui kyllä melko äkkiä että jalka pitää pitää kokoajan hennosti kaasulla, mutta tuo teki ajamisesta melko tylsää. Tähän toivoisi kyllä muutosta, muuten ihan hyvä kokonaisuus ja yllätti positiivisesti, mutta tuo regen säädön puute ei välttämättä heti saa vetämään ostohousuja jalkaan.

Onko Model 3 vanhassa tai faceliftissä sama homma, eli ei regen säätömahdollisuutta?
Ei teslaa tarvitse hanskat kädessä ajaa. Muutaman minuutin esilämmitys ja menoksi lämpimällä autolla.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
1 976
Noi Toyota -kulmat eivät kyllä paranna autoa yhtään ja omaan silmään näyttää niitä reilusti rumemmalta. Tuo kiila sinällään toimii, mutta kokonaisuus sitten ei yhtään ja takapää on vaan ruma. Mutta varmasti muotoilusta myös joku pitää, niin ei kait siinä.

Tesla Vision testissä 9kk kehityksen jälkeen. Takana tuntuu toimivan, mutta edessä homma ei edelleenkään toimi pätkääkään.

On kyllä oikeasti niin surkuhupaisaa, miten tarpeeton ja täysin itseaiheutettu ongelma tästä on luotu.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 039
On kyllä oikeasti niin surkuhupaisaa, miten tarpeeton ja täysin itseaiheutettu ongelma tästä on luotu.
Ei tuota voi järjellä perustella. Kustannussäästöjä joo varmasti, mutta eihän tuo voi toimia nykyisillä kameroilla yhtä hyvin kuin ultraääniantureilla. Tuli hyvin esille videossa. Etukamera varmasti parantaa tilannetta koska peruutus toimi ihan hyvin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
1 976
Ei tuota voi järjellä perustella. Kustannussäästöjä joo varmasti, mutta eihän tuo voi toimia nykyisillä kameroilla yhtä hyvin kuin ultraääniantureilla. Tuli hyvin esille videossa. Etukamera varmasti parantaa tilannetta koska peruutus toimi ihan hyvin.
No sehän se. Omassa autossahan (Kia Optima phev) on molemmat, kamerat joka suuntaan ja tutkat vielä siihen päälle. On muuten oikeasti mukava parkkeerata isohkoa autoa ja varsinkin 360-näkymä on ruutuun mallatessa mukava. Samoin mukautuva vakkari toimii täydellisesti tutkan ansiosta, eikä mitään haamujarrutuksia tule ikinä. Oikeasti naurattaa se miten Teslalla näin simppelit ja vuosikausia sitten ratkaistut perusjutut on ihan omalla toiminnalla onnistuttu paskomaan. Oikeasti vaikutti osaltaan siihen, että jäi mY vielä kauppaan ja alle tuli tämä nykyinen kosla. Nyt sitten odotellaan, että Tesla/Elon saa kaivettua päänsä perseestään ja fiksattua nämä asiat, tai että kilpailijat menevät ohi ja sieltä löytyy sitten se täyssähköinen kulkine vuoden-parin päästä alle.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 092
Joissain (ainakin vanhat Model 3:t) on regen-säätö, mutta vain kaksi asentoa eli normaali ja kevyt. Kevyt regen vastaa karkeasti voimakasta polttiksen moottorijarrutusta.

Myös chill-ajotila pehmentää tuota regenistä tulevaa hyökkäilevää fiilistä, koska auto ei heti hyökää max-regenille kun kaasusta päästää. Kun on tottunut ajamaan polttiksella jossa kaasua saa heilutella miten sattuu, niin kyllähän tuo herkästi reagoiva Teslan poljin vaatii erilaista herkempää otetta kuljettajalta.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tuo on tottumiskysymys. Ajoin itsekin Model 3:lla ensimmäiset viikot kevyellä regenillä kun kaasu tuntui turhan herkältä, mutta nykyisin lähinnä ärsyttää jos joutuu ajamaan autolla, jossa pitää käyttää erikseen jarrupoljinta hidastamiseen, pysäyttämiseen tai varsinkin auton paikallaan pitämiseen. Yhden painalluksen takaa löytyvää vapaata rullausta kyllä joskus kaipaisin, mutta aika helposti sen vapaan saa vaihdeviiksestäkin jos haluaa vaikka jarruja vähän herätellä.
Tämäkin on aika henkilökohtainen miten tykkää, itse ajelin puolivuotta maks regenillä, sitten laitoin sen lowille niin paljon miellyttävämpi ajella ja rullailla menemään, eikä tarvitse kikkailla sillä yhdellä polkimella niin tarkasti kuinka paljon jarruttelee. Bonuksena näyttää kulutuskin laskeneen 1-2kWh. Paikallaan tuo nyt pysyy muutenkin autoholdilla oikein hyvin, vai onko tämäkin poistettu taas uudemmista?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
886
Tämäkin on aika henkilökohtainen miten tykkää, itse ajelin puolivuotta maks regenillä, sitten laitoin sen lowille niin paljon miellyttävämpi ajella ja rullailla menemään, eikä tarvitse kikkailla sillä yhdellä polkimella niin tarkasti kuinka paljon jarruttelee. Bonuksena näyttää kulutuskin laskeneen 1-2kWh. Paikallaan tuo nyt pysyy muutenkin autoholdilla oikein hyvin, vai onko tämäkin poistettu taas uudemmista?
Pysyy tietysti uusissakin paikallaan - tuo yhden polkimen ajohan on se Teslan "juttu". Viittasin viimeisellä lauseellani muihin automerkkeihin, joista varsinkaan polttiksista ei auto holdia läheskään aina löydy (ja niissäkin pitää aina jarrulla viedä pysähdyksiin).

Tuo kulutuksen lasku nyt tuskin regen-asetuksesta johtuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 928
Viestejä
3 975 919
Jäsenet
68 012
Uusin jäsen
Soijanugetti

Hinta.fi

Ylös Bottom