Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saahan noille teipeillä sellaisia värikomboja mitä ei mikään maalaamo pysty tuottamaan, saati autovalmistaja jos nyt jotain oikeasti räikeetä/silmiinpistävää haluaa.

EDIT: Esim tuossa naapurustossa on yksi X jossa tämän tyylinen teippi (kuva dbrandin damascus skinistä)
1697004024104.png
 
Miksi ei myisi teippauksia jos niitä riittävän moni ostaa että sillä saa rahaa tehtyä? Itse en ostaisi enkä ole Teslaani teippauttanut. Kuitenkin vain käyttöauto kyseessä ja suurimmalti osin ei edes ruostu vaikka maali menisi rikki kun on alumiinia.
Saahan sitä myydä. Outoa vain miksi?
Ammattilaiset kommenttien perusteella tekevät 2k halvemmalla saman asian. Toki jos Teslan aspa parantunut ja saa takuun eikä vain vähättelyä niin sitten.
 
Markkinatalous? Kysyntä -> tarjonta. Olen ymmärtänyt, että monet pikkufirmat tarjoavat teippauksia autoihin ja ihmiset niitä ostavat automerkistä riippumatta. Ei kai se sen kummempaa.

Minäkin teippaisin mielellään pieniä suojakalvoja sinne tänne omaan autoon (vielä tekemättä), joka on tosin eri asia.
Maailmansivu on noita teippauksia tarjottu. Se räjähti kun Tesla teki huonoa maalausta ja helmat meni ruvelle.
 
Onhan noilla teippaajilla Suomessakin useamman vuoden takuut (itse materiaalille taisi olla 3M:n toimesta pari vuotta ja tietty sitten työlle tekijän oma takuu) ja jos pitää veikata niin toimivampi kuin Teslan takuut. Se työ kun voidaan tuossa kohtaa kuitenkin tehdä samassa pajassa joka sen on alunperinkin tehnyt.

Valmis teippaus myös tarkoittaa sitä, että alkuperäistä maalipintaa ei noin vain ostaja pääse tarkastamaan jos se teipataan jo etukäteen. Kuulostaa aika hasardilta.

Out-of-spec detailing kanavalla Model3 performance juuri käytiin läpi ja ihan ok laatuinen yksilö tuossa. Toki ranger listaukseen päätyi se 5-6 asiaa joita pitäisi laittaa kuntoon ja luulisi että noiden ovien ja takakontin suoristamisiin toisi teippaus omat haasteensa. Tosin tämä ihan omaa mutua. Ainakin sen luulisi monimutkaistavan tilannetta jos esim. takaluukun reuna hankaa ja sieltä lähtee teipit kuoriutumaan tuon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noilla teippaajilla Suomessakin useamman vuoden takuut (itse materiaalille taisi olla 3M:n toimesta pari vuotta ja tietty sitten työlle tekijän oma takuu) ja jos pitää veikata niin toimivampi kuin Teslan takuut. Se työ kun voidaan tuossa kohtaa kuitenkin tehdä samassa pajassa joka sen on alunperinkin tehnyt.

Valmis teippaus myös tarkoittaa sitä, että alkuperäistä maalipintaa ei noin vain ostaja pääse tarkastamaan jos se teipataan jo etukäteen. Kuulostaa aika hasardilta.

Out-of-spec detailing kanavalla Model3 performance juuri käytiin läpi ja ihan ok laatuinen yksilö tuosss. Toki ranger listaukseen päätyi se 5-6 jasiaa joita pitäisi laittaa kuntoon ja luulisi että noiden ovien ja takakontin suoristamisiin toisi teippaus omat haasteensa. Tosin tämä ihan omaa mutua.

Kannattaa huomioida et noita teippauksia voi tosiaan tehdä kuka vaan, mutta se 3M laatutakuu toimii vain valtuutettujen asentajien toimesta. Viimeksi noita taisi olla jopa 2kpl Suomessa.
 
Tuo auton teippailu kyllä kuulostaa niin "Japski Nissan Skyline back to 90s" pienen skenen touhulta. Tekeekö tuommoista tuhansien eurojen teippu-tuunausta vielä oikeat töissä käyvät tavan-tallaajat jotka ajaa autolla töihin ja käyvät perheen kanssa kesälomareissulla?
 
Tyhmä kysymys varmaan mutta kelit on menossa näköjään täällä etelässäkin alemmassa.

Niin onko akun kulutukselle mitään eroa nollakelissä että lämmitätkö kabiniin etukäteen vai lähdetkö ajamaan?

Alle 7c näyttää tulevan aina lämmitys teksti lämmityslaitteen lämpötilan yläpuolelle.
 
Kyllähän se auto taitaa sitä akkua kans lämmitellä kun kabiini lämpiää (esilämmitys / huurteenpoisto) joka sitten auttaa kulutuksen kanssa, mutta kuinka suuri vaikutus tuolla on niin riippunee lähdetäänkö nurkkapyöritykseen vai pidemmälle reissulle.
 
Chill-mode vissiin ei lämmitele niin ahkerasti sitä akkua. Nurkka-ajossa kyllä talvella on kulutus kohillaan, pitänee kokeilla miten tuo Chill vaikuttaa...
 
Kyllähän se auto taitaa sitä akkua kans lämmitellä kun kabiini lämpiää (esilämmitys / huurteenpoisto) joka sitten auttaa kulutuksen kanssa, mutta kuinka suuri vaikutus tuolla on niin riippunee lähdetäänkö nurkkapyöritykseen vai pidemmälle reissulle.

Sellainen 30-40min työmatka ja kilsoja reilu 40km suuntaansa.
 
Pitkään aikaan ei ole tullut ärsyttäviä asioita teslassa vastaan, mutta nyt on viikon verran ottanut päähän (melkein kirjaimellisesti) ihan huolella. Aiheena on tuo Automaattinen huurteenpoisto. Jatkuvasti se heittää sen päälle ja vaikka hetken olisikin poissa niin kohta taas mennään.

Ei ole auttanut kun laittaa puhallus manuaalille, niin kuin ennen vanhaan. Keväällä oli sama ongelma ja näköjään ainakaan tuossa asiassa ei ole korjausta tullut.
 
Kannattaa huomioida et noita teippauksia voi tosiaan tehdä kuka vaan, mutta se 3M laatutakuu toimii vain valtuutettujen asentajien toimesta. Viimeksi noita taisi olla jopa 2kpl Suomessa.

Vähän vitsi muutenkin. Teippauksen arvioitu kesto 2-3 vuotta ulkokäytössä (ajaaks joku autolla vaan sisällä..). Kuulostaa lyhyeltä ajalta jos tuosta maksaa sen 3-6 tonnia.

Joku teippimerkki mainosti jopa 5 vuoden kestoa..
 
Huomaa, että ollaan insinööripalstalla, mutta olisihan se tyhmää olla tarjoamatta teippauksia, jos kerta niille on kysyntää. Autot menevät kaupaksi oli auton perusmaali hyvää tai huonoa, tämän päälle saat lisämyyntinä vielä 5-10k arvoisen teippauksen. Ja Teslalle tämä on win-win, koska heidän ei tarvitse käyttää aikaa omaan tuotekehitykseen, monimutkaistaa olemassa olevia kokoamislinjastoja jne.
"Huomaa, että ollaan insinööripalstalla, mutta olisihan se tyhmää olla tarjoamatta sadetunnistimia, parkkitutkia ja tutkaa, jos kerta niille on kysyntää. Autot menevät kaupaksi oli auton kamerapohjaiset tunnistukset miten hyviä tai huonoja tahansa, tämän päälle saat lisämyyntinä vielä 5-10k arvoiset sensorit. Ja Teslalle tämä on win-win, koska heidän ei tarvitse käyttää aikaa omaan tuotekehitykseen, monimutkaistaa olemassa olevia kokoamislinjastoja jne."

"Huomaa, että ollaan insinööripalstalla, mutta olisihan se tyhmää olla tarjoamatta vilkkuviiksiä ja hudia, jos kerta niille on kysyntää. Autot menevät kaupaksi oli auton perushallintalaitteet hyviä tai huonoja, tämän päälle saat lisämyyntinä vielä 5-10k arvoisia laitteita. Ja Teslalle tämä on win-win, koska heidän ei tarvitse käyttää aikaa omaan tuotekehitykseen, monimutkaistaa olemassa olevia kokoamislinjastoja jne."


Vai miten se nyt meni?
 
Vai miten se nyt meni?

Taisit missata sen oleellisimman pointin: Teslan tuotekehitykseen ja kokoonpanoon sitoma aika, resurssit ja rahallinen pääoma. Eiköhän tämä teippaus ole ulkoistettu tai toteutettu jonkun kumppanin kautta. Ei Teslan kannata siihen omia resurssejaan käyttää vaikka saattaakin toimia jonkinlaisena brokerina tai kasvoina kuluttajan suuntaan.

Mutta tämä nyt mutuiluna, kun asiasta taida olla kauhasti kättä pidempää.
 
Saahan noille teipeillä sellaisia värikomboja mitä ei mikään maalaamo pysty tuottamaan, saati autovalmistaja jos nyt jotain oikeasti räikeetä/silmiinpistävää haluaa.

Rolls Roycella on oma taiteilijansa (herran nimi on Mark Court), joka piirtää käsin autoon liituraidat. Porschella voit tilata auton värin sillä perusteella että viet heille esimerkin väristä ja he tekevät autosta juuri sen värisen. Otat vaikka talostasi puupalasen ja viet sinne, niin saat autosi sen värisenä myös.

Ei ole auttanut kun laittaa puhallus manuaalille, niin kuin ennen vanhaan. Keväällä oli sama ongelma ja näköjään ainakaan tuossa asiassa ei ole korjausta tullut.

Tervetuloa Teslan "automaattiseen ilmastointiin", se on opetettu Dojossa ja se ymmärtää paljon paremmin kuin sinä kuinka kuiva lasi ensin lämmitetään sopivaan lämpötilaan ja sen jälkeen Dojo-AI-ML-Musk-generated pyyhkimet pyyhkivät sitä vielä kuivana kakkoseen, jotta varmuudella lasi on niin kirkas ja naarmuinen että lämmin Kalifornian aurinko ei enää paista siitä läpi, vaan helmeilee kuin prisma silmiisi. Tällaista innovaatiota ei ole nähty sitten amis-Datsunin.

On monta asiaa jotka toivoisi että Teslasta saisi pois päältä ja jokainen niistä liittyy Teslan softaosastoon, joka on 20 vuotta muita edellä.
 
On monta asiaa jotka toivoisi että Teslasta saisi pois päältä ja jokainen niistä liittyy Teslan softaosastoon, joka on 20 vuotta muita edellä.
Teslan softasta kun nämä pari lapsosta saisi käyttäjä pois päältä (aut. huurteenpoisto pois ja pyyhkijät vakkarilla pois), niin sitten olisi ainakin omaan käyttöön riittävällä tasolla. Nämä asiathan tuonne koodaisi teslan väki varmaan päivässä, mutta halua ei tunnu olevan.

Muuten tyytyväinen kyllä autoon ja teslan softaankin. Kyllä niitä vitutuksen aiheita riittää ihan riittämiin myös vaggilaisissa ja muissa.
 
Taisit missata sen oleellisimman pointin: Teslan tuotekehitykseen ja kokoonpanoon sitoma aika, resurssit ja rahallinen pääoma. Eiköhän tämä teippaus ole ulkoistettu tai toteutettu jonkun kumppanin kautta. Ei Teslan kannata siihen omia resurssejaan käyttää vaikka saattaakin toimia jonkinlaisena brokerina tai kasvoina kuluttajan suuntaan.

Mutta tämä nyt mutuiluna, kun asiasta taida olla kauhasti kättä pidempää.
Taisi siellä mennä se mun oleellisin poitti ohi: Teslahan aktiivisesti poisti jo linjastolla olevia ominaisuuksia, joiden tuotekehitys oli jo tehty. Eli nimenomaan tehtiin lisää työtä.

Ja täsmälleen samoja esimerkkejä käyttäen, millä perusteella Tesla ostaisi tällaista ulkopuolelta, kun omaa tuotekehitystä ja in-house -toteutusta on tehty vuosikausia isolla rahalla? Vuosien tuotekehitykseen aika monimutkaisten komponenttien ja/tai softan kanssa on voitu hypätä sokkona, mutta muovikalvoon vedetään raja?
 
Teslan softasta kun nämä pari lapsosta saisi käyttäjä pois päältä (aut. huurteenpoisto pois ja pyyhkijät vakkarilla pois), niin sitten olisi ainakin omaan käyttöön riittävällä tasolla. Nämä asiathan tuonne koodaisi teslan väki varmaan päivässä, mutta halua ei tunnu olevan.

Muuten tyytyväinen kyllä autoon ja teslan softaankin. Kyllä niitä vitutuksen aiheita riittää ihan riittämiin myös vaggilaisissa ja muissa.
Miten kamera näkee jos sitä ei putsata?
 
Miten kamera näkee jos sitä ei putsata?
Kyllä se ihan hyvin on sen edessä olevan auton tunnistanut vaikka lasi on ollut täynnä vettä. Joskus nimittäin hetken mennyt autopilotilla automaattipyyhkijät päällä ilman, että ne tekee mitään vaikka lasi on veden peitossa.
 
Jaha. Oliko varastoautoissa, joku alehuuma , kun nyt halvin LR ~60k ?
Olinhan nuo samat hinnat varmaan 3-4kk. Poistui about silloin kuin postasin tuon. En tiedä mitä juonia Tesla seuraavaksi punoo.

Saahan noille teipeillä sellaisia värikomboja mitä ei mikään maalaamo pysty tuottamaan, saati autovalmistaja jos nyt jotain oikeasti räikeetä/silmiinpistävää haluaa.

EDIT: Esim tuossa naapurustossa on yksi X jossa tämän tyylinen teippi (kuva dbrandin damascus skinistä)
Taitaa olla sitten Harri Salon Tuubi kanavan jakson #314 auto kyseessä.

Vähän vitsi muutenkin. Teippauksen arvioitu kesto 2-3 vuotta ulkokäytössä (ajaaks joku autolla vaan sisällä..). Kuulostaa lyhyeltä ajalta jos tuosta maksaa sen 3-6 tonnia.

Joku teippimerkki mainosti jopa 5 vuoden kestoa..
Mitä olen itse katsonut PPF:ää Suomesta niin kaikille luvataan 10 vuoden takuu. Yksityiskohtia en ole lukenut, mutta vaikuttaisi, että luotto on kova.
 
Joo toi on siis kiveniskuteippi vai saakohan tuota myös eri väreissä?
Kyllä ppf kalvoa saa värillisenä mutta on kyllä aivan posketon tuo hinta. Tuolla hinnalla vaikka maalauttaa auton aivan minkä väriseksi haluaa ja sitten vielä vetää päälle kirkkaan ppf kalvon suojaksi.
 
Kyllä ppf kalvoa saa värillisenä mutta on kyllä aivan posketon tuo hinta. Tuolla hinnalla vaikka maalauttaa auton aivan minkä väriseksi haluaa ja sitten vielä vetää päälle kirkkaan ppf kalvon suojaksi.
Kävi mielessä kun tuo Y tuli että jos haluaisi olla erikoinen, niin maalauttaisi yli koko laitteen jollain shampanjavärillä (jättäen tietyt mustat osat). Nuo teipit on vähän teinix vanhalle sielulle.
Nyt tuo on "uniikkihieno" itsestään, kun on kurakelien jälkeen sateen ei-kokonaan huuhtoma hento kuranmattamustaharmaa.
Tussilla korjaamma kiveniskemät.
 
Viimeksi muokattu:
Outokumpu toimittaa Cybertruckin ruostumattomasta teräksestä valmistetut ulkopellit:

"Bloomberg reports that Tesla selected Finnish supplier Outokumpu Oyj to provide the stainless steel for the Cybertruck body panels."

 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu et nyt on haussa aika perus asiat. PPF ei ole mikään maaginen ja uusijuttu.
Sana tulee sanoista Paint Protection Film eli ihan vaan kiveniskuteippi. Näitä ollut jo 20-vuotta kaikissa autoissa enemmän tai vähemmän.
Skoda Octaviassa on ollut ihan tehtaalta asti.

Materiaaleissa on eroja toki ja nyt uusimpana villityksenä on tullut itsekorvaajat kalvot sekä hybrofobiset.

Normi kalvo ei mitenkään tee autuaaksi ja siihen palaa epäpuhtaudet samalla tapaa kuin maalipintaakin. Hybrofobiset pitäisi vähä tässä asiassa.

Biltemasta voit hakea ihan PPF kalvoa!
Suojakalvo, 8 x 500 cm

Itsellä tulossa nyt Y:hen Skyfol Nano 3 etupuskuriin ja tarkoitus olisi sooloilla tämä yksin tai vaimon kanssa keulille.
Skyfol Nano3:lle luvataan 10vuoden takuu, mutta kaikkihan tietää että takuu on "takuu".
 
Onko näissä vanhemmissa Model S järkeä verrattuna saman hintaisiin Model 3? Tämä yksilö tuntuu muutenkin edulliselta?


Tätä kysymystä itsekin paljon pohtinut. Että mitkä noista Model S -malleista alkaa olla "käytettynä kannattaa ostaa" -tuotteita.
Auton muotoilu on kuitenkin hyvällä tapaa aikaa kestävä. Ja vaikka rangea ei olisikaan 1-autoksi asti, niin tuollainen alkaa olla kohta jo kakkosautohinnoissa vrt. joku MG5 uutena.

Mistähän löytäisi nuo Model S -päivitykset, että missä vaiheessa on mikäkin tekniikka kehittynyt. Äkkiseltään ei meinaa millään uskaltaa harkita ostaa vanhempaa, kuin 2019/2020 edes, kun jotenkin päässä kuvittelee, että ne muuten on vanhaa teknologiaa.
 

Taitaa tämän myötä loppua nämä Gridio jne sovellusten ilmaisuus.

Tästä tulee mieleen: Onko näkynyt huhuja missään vaiheessa Teslan omasta sovelluskaupasta? Joskus aikoinaan muistan lukeneeni huhuja sellaisesta.

Teslan käyttöjärjestelmä on sinällään parhaita autoissa, mutta Android Automotive on mielestäni silti paljon parempi koska siihen voi asentaa sovelluksia. Tuntuu hieman käsittämättömältä, että Teslassa on Ryzen piirit ja potentiaalia vaikka mihin, mutta sovelluksia ei voi asentaa. Kun autoon saisi Google Mapsin, Wazen ja vaikka Yle Areenan olisi käyttöpotentiaali aivan toinen.
 
Tästä tulee mieleen: Onko näkynyt huhuja missään vaiheessa Teslan omasta sovelluskaupasta? Joskus aikoinaan muistan lukeneeni huhuja sellaisesta.

Teslan käyttöjärjestelmä on sinällään parhaita autoissa, mutta Android Automotive on mielestäni silti paljon parempi koska siihen voi asentaa sovelluksia. Tuntuu hieman käsittämättömältä, että Teslassa on Ryzen piirit ja potentiaalia vaikka mihin, mutta sovelluksia ei voi asentaa. Kun autoon saisi Google Mapsin, Wazen ja vaikka Yle Areenan olisi käyttöpotentiaali aivan toinen.
Kuka tekee niche käyttikselle softaa?
 
Kuka tekee niche käyttikselle softaa?
Meinaat ihan tosissaan että jos tuollainen sovelluskauppa tulisi niin sille ei kukaan tekisi softaa? Ihan hieno yleistys kyllä kun miettii että auto on yksi suosituimmista sähköautoista.

Loppu tietysti riippuu miten helppo sille olisi portata sovelluksia, saako niistä tehdä maksullisia ja millainen olisi ansaintamalli.
 
Kuka tekee niche käyttikselle softaa?
Aika moni. Meego, Windows Phone... kyllä näitä niche kauppapaikkoja löytyy johon tehtiin ihan kunnolla softaa ja jotku sai taottua rahaakin. Näkisin että Tesla asiakkaita alkaa olemaan jo niin paljon että tuonne voisi itsekkin jotain 1e "tee asia X helposti" sovellusta alkaa tekemään.
 
Eikös noi vanhemmat Teslat ole käytännössä maksimissaan 120kW lataavia ajoneuvoja. Palladium versioista lähtien sitten lataavat kuten modernit Teslat (no eivät ehkä ihan kaikki, mutta venyvät tuonne 200kW paikkeille kuitenkin, esimerkkinä 20-21 Model X:t). Noihin luvattiin tehojen nosto päivityksiä jossain vaiheessa, mutta ei niillä modernien Teslan nopeuksia saa mielestäni tänä päivänäkään.

Tuossa noita vanhempia akustoja ladattuna ,(vähän vanhaa dataa, mutta aika relevanttia jos noita vanhempia haluaa ostaa):

2013 Model S aina välillä tuolla björnin kanavalla vielä vierailee (Björnin Millenium Falcon) ja testailee sitä edelleen joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä kysymystä itsekin paljon pohtinut. Että mitkä noista Model S -malleista alkaa olla "käytettynä kannattaa ostaa" -tuotteita.
Auton muotoilu on kuitenkin hyvällä tapaa aikaa kestävä. Ja vaikka rangea ei olisikaan 1-autoksi asti, niin tuollainen alkaa olla kohta jo kakkosautohinnoissa vrt. joku MG5 uutena.

Mistähän löytäisi nuo Model S -päivitykset, että missä vaiheessa on mikäkin tekniikka kehittynyt. Äkkiseltään ei meinaa millään uskaltaa harkita ostaa vanhempaa, kuin 2019/2020 edes, kun jotenkin päässä kuvittelee, että ne muuten on vanhaa teknologiaa.
Minusta vanhan mallin integroitu näyttö on paljon paremman näköinen kuin uusien päälle liimattu tabletti. En tosin ole nähnyt livenä miltä nämä oikeasti näyttävät. Noh, nämä on makuasioita.
Mutta alkupään ässät alkavat olla tosiaan houkuttelevan hintaisia. Useita alle 30 tuhannen euron. Aika vähän kai näissä mitään isoja toistuvia vikoja on? Ovenkahvat, alusta, ihan ekoissa MCU muistin täyttyminen tulee itsellä ensimmäisenä mieleen. Toki yksittäisiä akku- ja moottorivikoja.
Minulla ykkösautona 200 km (kesä)rangen auto. Ei siihen mitään nyrkkisääntöä ole mikä riittää kenellekin. Joku ajaa päivittäin 50 km ja toinen 500 km, kolmas ei edes aja joka päivä. Auto tarpeen mukaan, ja itselle riittäisi rangen puolesta varmasti 60 akkuinen ässäkin :)
 
Minä hommasin 2020 ässän, mutta se nyt oli hinnaltaan uutta Y:tä kalliimpi. Tutustuin noihin ässiin erittäin laajasti ja lopulta en kelpuuttanut vanhempaa. 2019 puolivälissä tuli Raven päivitys, jossa etumoottorin tyyppi vaihtui (tais tulla Model 3 takamoottori) kestomagneetiksi. Samalla ilmajousituksesta tuli adaptiivinen, pienemmät akut poistettiin kokonaan ja tuli vaan Long Range / Performance versiot, eli nuo 85D/100D jne. mallimerkinnät poistuivat. Kaiken kaikkiaan autosta tuli varmempi toimivuudeltaan sekä tehot ja range hieman kasvoivat.

Sisusta on kokenut vuosien varrella pieniä muutoksia, lähinnä penkkien muotoilussa. Keskikonsoli, näyttö yms. ovat pysyneet ennallaan. Itse kuulun myös niihin joiden mielestä tuo isompi vertikaalinen näyttö on miellyttävämpi. Ovenkahvat ovat olleet se murheenkryyni joiden toimittajaa Raveniin mennessä taidettiin vaihtaa muutaman kerran. Vanhemmissa voi varautua ne vaihtamaan jos ei ole jo vaihdettu. Ulkonäössä on tullut pieniä muutoksia, lähinnä etupuskurin säleikköihin.

Ehkäpä kaikista tärkein asia on nyt Autopilot computer (HW) ja Infotainment System (MCU)
Softapuolella Raveneissa on HW3 eli tiedoissa lukee Intel Atom eikö Nvidia Tegra. 2018 maaliskuun jälkeen autoissa oli MCU2 Ja HW2.5. Elokuun 2017 jälkeen tuossa välissä oli MCU1 ja HW2.5. Päivittäminen MCU2 maksaa n. 2500 euroa. HW2.5 päivittäminen HW3:ksi on mahdollista jos autossa on FSD paketti ostettuna. 2016 ennen oli HW1 ja autopilot tais olla MobilEyen tekemä eikä Teslan. Kameroita tuli lisää tuossa HW2 päivityksessä. Esim. tuossa sivussa edessä ei ole kameroita vanhemmissa.

MCU1 on yks hidas ja könkkö ja monesti kuluu loppuun ja hajoaa. Yksi yleinen kulumisen merkki näissä on ruudun kellastuminen reunoilta.

Minä suosittelisin 2018 maaliskuun jälkeen tehtyjä, eli vaatimuksena MCU2 ja vähintään HW 2.5. Jos löytyisi 2016 malli vähän ajettuna MCU1 ja FSD paketilla, niin se olisi ilmeisesti ilmainen päivitys HW3 ja MCU2(maksaako silti?), ilmastoidut nappanahka penkit ja kakun kruunaisi kirsikalla ilmaiset superit. Siinä olisi jo hyvä diili. Todennäköisesti tuommosta ei ole olemassa.

Ja noita pienempi akullisia minä en lähtisi itse ostamaan, akun kulumisen myötä se range alkaa olemaan jo aika pieni, vaikka toki markkinoilla on muilla merkeillä ihan uusissakin yhtä heikkoja rangeja. Tämä lienee mielipidekysymys. Sen sijaan huolestuttavampana pidän sitä ettei akku- ja voimansiirto takuu ole noissa enää voimassa.

Vaikka kuinka ässästä tykkään enemmän kuin 3/Y, niin itse ottaisin silti mieluummin vähemmän ajetun takuullisen ja uudemmalla teknologialla olevan 3/Y.

Latausnopeudet ei nyt ainakaan minun Ravenissa ole kaukana uusista Tesloista, eikä varsinkaan muiden merkkien autoista. Tukee 150kw latausta, Tesla päivitti softalla tukemaan jopa samaa 250kw latausta. Ongelma tässä on vaan se, että näissä Eurooppa versioissa on jopa Model 3:n julkaisun jälkeen työnnetty tuota Type2 liitäntää autoon. Eli joudun käyttämään välissä Type2->CCS2 adapteria joka rajoittaa nopeudeksi 180kw.

En muista paljonko noissa vanhemmissa oli latausnopeudet, nopealla reddit vilkaisulla 90-110kw puhuvat.
 
Meinaat ihan tosissaan että jos tuollainen sovelluskauppa tulisi niin sille ei kukaan tekisi softaa? Ihan hieno yleistys kyllä kun miettii että auto on yksi suosituimmista sähköautoista.

Loppu tietysti riippuu miten helppo sille olisi portata sovelluksia, saako niistä tehdä maksullisia ja millainen olisi ansaintamalli.
Aika moni. Meego, Windows Phone... kyllä näitä niche kauppapaikkoja löytyy johon tehtiin ihan kunnolla softaa ja jotku sai taottua rahaakin. Näkisin että Tesla asiakkaita alkaa olemaan jo niin paljon että tuonne voisi itsekkin jotain 1e "tee asia X helposti" sovellusta alkaa tekemään.
Et edes kysy oikeasti
Kysyn koska aika pieni tuo määrä verrattuna Androidiin ja iOS käyttäjiin. Jos Tesla tekee asian helpoksi ja eivätkä vaadi suuria summia että heidän alustalle pääsee käsiksi niin asia on eri.

Vaikka auto on suosittu, ei se tarkoita että sillä rahaa tehtäisiin. Miksi Tesla edes avaisi alustaa kun haluavat elää omassa suljetussa ympäristössä että voivat hallita asioita? Ulkopuolisen pääseminen ja huono softa pilaavat heidän näkökulmasta tuotteen.
 
Ja puhelimet muutenkin yksinkertaisempia koodata - tai näin voisin kuvitella.
Olen pitkään tehnyt sovelluskehitystä ios, android, desktop, younameit... laitteen muoto/koko ei vaikuta siihen mille on "helppo koodata". Softa on softaa ja paljon on kiinni frameworkeistä ja rajapinnoista mikä on kivaa ja mikä ei. Jos Tesla tarjoaa näppärän TeslaFrameworkin joka tarjoaa kaikki tarvittavat palikat ja palvelut mitä esim Android tai iOS tarjoaa niin ei ole hirveästi eroa tekeekö softaa auton muotoiselle palikalle vai kännykän muotoiselle.
 
Vaikka auto on suosittu, ei se tarkoita että sillä rahaa tehtäisiin. Miksi Tesla edes avaisi alustaa kun haluavat elää omassa suljetussa ympäristössä että voivat hallita asioita? Ulkopuolisen pääseminen ja huono softa pilaavat heidän näkökulmasta tuotteen.

Itse näkisin, että tämä on selkeä kilpailukyky haitta Teslalle. Sitä myöten kun Android Automotive yleistyy yhä enemmän ja enemmän, alkavat kuluttajat odottaa Google Mapsia ja muita sovelluksia suoraan autoon. Jo nyt useissa arvosteluissa Android Auton ja Carplayn puute on mainittu miinuksena.
 
Teslalla on vajaa pari miljoonaa autoa maailmalla, joista käytössä X määrä, että kyllähän tuo on todella pieni käyttäjäkunta. Kuitenkin jo Windows Phone oli moninkertainen markkina pelkällä vuosimyynnillä verrattuna Teslan koko tuotantoon. Lisäksi käyttäjät eivät ole orientoituneet ostamaan appeja autoonsa, niin pitäisi vielä opettaa tuo jo valmiiksi pieni käyttäjäkunta ostamaan niitä. Käytännössä ainoastaan yhden miehen studiot tai vastaavat kykenisivät etenemään euron apeilla, muutoin tarvitaan isompia euroja tai kuukausimaksuja.

Jos sitten arvaa mitä laatua ( = millä budjetilla tehtäisiin ) tällaiselle pienelle markkinalle tulisi, niin on hyvin mahdollista, että Teslan maine teknologiajohtajana laskisi entisestään. Toki, kuten jo aiemmin esille tuotua, markkinakoon lisäksi erittäin paljon merkkaisi miten tämä on otettu huomioon järjestelmätasolla ja minkälaisia frameworkkeja tai kuinka helppoa ja halpaa muutoin kehitys olisi.

Silti olen sitä mieltä, että Teslan on pakko avata alustansa. Joko nuo apit tai sitten Android Auto tai Carplay. Onhan tuo selvä, että jos on tottunut käyttämään älyominaisuuksia niin enää ei 2010 -luvun ominaisuuksien multimediatuotos riitä, vaikka siihen gimmickaisi kuinka Steamia ja Netflixiä.
 
Tuostapa löytyy mcu/hw päivitys vuodet.
Lyhyesti mitä itse ässän historiaa seuranneena miettisin hankittavaksi neliveto ässää:

2015 heinäkuusta valmistettuja, koska kestävämmät akut mitä oli tuonne 2014 asti (käytännössä jo kyllä takuuseen vaihdettu nykyään näihin akut). Näissä xenonit ja rautajouset/ ilmajouset.

2016 lokakuusta valmistettuja faceliftejä, joissa ledit mcu1/hw2 ja vakiona ilmajousitus. Lataus max 142kw CCS adapterilla.

2019 huhtikuusta valmistettu dual motor takapuskurissa merkkinä uudesta raven mallista, jossa one pedal ajo, mcu2/hw3. Penkinviilennys poistui tästä mallista. Lataus 150/180kw riippuen V2/v3 superista.

Uusimmassa 2021 mallissa vasta sitten ilp/litium 12v akku, Matrix valot yms.

Siinäpä lähinnä mihin kiinnittäisin huomiota ja valitsisin rahatilanteen mukaan omani.
 
Teslalla on vajaa pari miljoonaa autoa maailmalla, joista käytössä X määrä, että kyllähän tuo on todella pieni käyttäjäkunta. Kuitenkin jo Windows Phone oli moninkertainen markkina pelkällä vuosimyynnillä verrattuna Teslan koko tuotantoon. Lisäksi käyttäjät eivät ole orientoituneet ostamaan appeja autoonsa, niin pitäisi vielä opettaa tuo jo valmiiksi pieni käyttäjäkunta ostamaan niitä. Käytännössä ainoastaan yhden miehen studiot tai vastaavat kykenisivät etenemään euron apeilla, muutoin tarvitaan isompia euroja tai kuukausimaksuja.

Jos sitten arvaa mitä laatua ( = millä budjetilla tehtäisiin ) tällaiselle pienelle markkinalle tulisi, niin on hyvin mahdollista, että Teslan maine teknologiajohtajana laskisi entisestään. Toki, kuten jo aiemmin esille tuotua, markkinakoon lisäksi erittäin paljon merkkaisi miten tämä on otettu huomioon järjestelmätasolla ja minkälaisia frameworkkeja tai kuinka helppoa ja halpaa muutoin kehitys olisi.

Silti olen sitä mieltä, että Teslan on pakko avata alustansa. Joko nuo apit tai sitten Android Auto tai Carplay. Onhan tuo selvä, että jos on tottunut käyttämään älyominaisuuksia niin enää ei 2010 -luvun ominaisuuksien multimediatuotos riitä, vaikka siihen gimmickaisi kuinka Steamia ja Netflixiä.

Jos näin, miksi Android Automotivelle on jo saatavilla sovelluskauapasta niin Waze kuin Yle Areenakin? Tesloja on taidettu myydä aika moninkertainen määrä noihin Polestar 2, XC40/C40 ja Renaultin Meganeen verrattuna joista sovelluskauppa löytyy, mutta silti noillekin alustoille on apit tehty.
 
Jos näin, miksi Android Automotivelle on jo saatavilla sovelluskauapasta niin Waze kuin Yle Areenakin? Tesloja on taidettu myydä aika moninkertainen määrä noihin Polestar 2, XC40/C40 ja Renaultin Meganeen verrattuna joista sovelluskauppa löytyy, mutta silti noillekin alustoille on apit tehty.

Google omistaa Wazen, ehkä siksi ainakin tuon kohdalla on näin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom