Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Suomessa Tesla on ainakin Y:n osalta jatkanut korkotarjousta niin että auto pitää olla toimitettu 17.11 mennessä, että saa halvemman koron.

Tuskin tuohon ihan hirveitä alennuksia laitetaan kun taitaa nuo autot mennä hyvin tuolla korkotarjouksen avittamana.

Suomi ja britit oli Q3:lla euroopan ainoat maat jossa Teslan myynti kasvoi merkittävästi. Muualla on pysytty samoissa tai tultu alaspäin (ja valtaosa tiputuksesta model Y:tä, ei model 3 highlandin takia), joten en ihan usko että Suomen myynti riittää pitämään hintoja/tarjouksia samalla tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin sovelluksessa on muuttunut referral linkki muotoon että saa 250$ alennusta ja FSD kolmeksi vuodeksi. Jostain syystä luulee mua jenkkikäyttäjäksi ilmeisesti kun veloittaa kaiken dollareissa muutenkin. Mites muilla?

edit: sovellus näyttääkin ihan oikein, mutta esitäytetty teksti viestikentässä väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin sovelluksessa on muuttunut referral linkki muotoon että saa 250$ alennusta ja FSD kolmeksi vuodeksi. Jostain syystä luulee mua jenkkikäyttäjäksi ilmeisesti kun veloittaa kaiken dollareissa muutenkin. Mites muilla?
Ollut noin jo pidemmän aikaa. Sieltä oikeasta yläkulmasta vaihdat (siis sieltä reffilinkistä) maaksi suomen niin sivu vaihtuu savonkieliseksi.
 
Taas autolla on joku yliherkkyys oireyhtymä. Tänään taas "Emergency" Lane Departure Avoidance säikäytti. Vauhtia 35kmh liikenneympyrässä kun pärähti päälle ja yritti ottaa ohjat. Voispa sille laittaa shift deleteä.

Mulla esim. ei ikinä ole tullu niitä paljon parjattuja autopilotin haamujarrutteluja ja on tässä jo 4 vuotta ajettu. Mutta tuo edellinen on tosiaan maan vaiva.
 
20231006_120449_copy_2000x1500.jpg


S3XY-napit asennettu, täytyy antaa kehut tuotteelle ja valmistajalle. Toimitus nopea, asennus helppo, softa selkeä ja napit toimii hyvin :tup:

Otin aluksi kaksi nappia käyttöön jotka liimasin ratin takapuolelle, toisesta Autopilot päälle/pois ja toisesta pyyhkijät pois autopilotilla/vakkarilla. Autopilotin käsitunniste ei toiminut napista. Täytyy vähän ajan kanssa miettiä mitä toimintoja kahteen jäljellä olevaan.
 
Miksi nappiin kun eikös tuolle ole suoraan oma asetus siellä Buttonien sovelluksessa.

Tuo käsitunnistus toimii vain jenkeissä
Kappas, tosin mitäs sitten jos oikeasti sataa? :hmm:
Screenshot_20231006_200713.jpg


En äkkiseltään löytänyt, että napista saisi päivitettyä nopeusrajoituksen maksimin. Se kun ei ylöspäin päivity, jos autopilot on aktivoitu alhaisemmalla nopeudella.
 
Kappas, tosin mitäs sitten jos oikeasti sataa? :hmm:
Screenshot_20231006_200713.jpg


En äkkiseltään löytänyt, että napista saisi päivitettyä nopeusrajoituksen maksimin. Se kun ei ylöspäin päivity, jos autopilot on aktivoitu alhaisemmalla nopeudella.
Jos sataa niin painat pyyhkijänappia ja napautat auto asennolle. Tuo ei siis estä asetuksen laittoa takaisin päälle. Kumpi sitten on kätevämpää.

Tuota nopeuden nostamista ei pysty ainakaan tällä hetkellä tekemään, kyselin itsekin tätä Enhancelta.

edit: muistinkin väärin tuon autopilot nopeuden muuttamisen. On kuulemma kyllä tulossa vaihtoehdoksi
 
20231006_120449_copy_2000x1500.jpg


S3XY-napit asennettu, täytyy antaa kehut tuotteelle ja valmistajalle. Toimitus nopea, asennus helppo, softa selkeä ja napit toimii hyvin :tup:

Otin aluksi kaksi nappia käyttöön jotka liimasin ratin takapuolelle, toisesta Autopilot päälle/pois ja toisesta pyyhkijät pois autopilotilla/vakkarilla. Autopilotin käsitunniste ei toiminut napista. Täytyy vähän ajan kanssa miettiä mitä toimintoja kahteen jäljellä olevaan.
Syy miksi laitoit tuonne etkä siihen keskikonsoliin?
 
Tää että tuulilasinpyyhkimiä ei saa pois vakkarilla / autopilotilla on kyllä melko käsittämätöntä.

Samoin voisi vakkari/autopilot muuttua myös nopeusrajoituksen mukaan. Muutenkin se autopilot-valikko on hiukan sekava, kun siellä on jos jonkin näköistä valintaa, vaikka ainoa mitä tarttee säätää, on kuinka paljon haluaa ajaa yli rajoituksen. Ja voisihan se koittaa lukea taajamamerkin sekä nopeusrajoitukset monikaistaisilla teillä.
 
Tää että tuulilasinpyyhkimiä ei saa pois vakkarilla / autopilotilla on kyllä melko käsittämätöntä.

Samoin voisi vakkari/autopilot muuttua myös nopeusrajoituksen mukaan. Muutenkin se autopilot-valikko on hiukan sekava, kun siellä on jos jonkin näköistä valintaa, vaikka ainoa mitä tarttee säätää, on kuinka paljon haluaa ajaa yli rajoituksen. Ja voisihan se koittaa lukea taajamamerkin sekä nopeusrajoitukset monikaistaisilla teillä.
Auto käyttää kameraa ja pyyhkimällä pidetään se puhtaana. Se on Teslan oma vika kun eivät osaa tehdä softaa.

Muuttaahan se nopeutta kaksikaistaisilla mutta ei muilla. Siihenkin vaikuttaa missä nopeudessa AP aktivoitu. Voi mennä vielä tovi että Teslaa kiinnostaa joku Suomen taajamamerkki.

AP osalta en toivo kuin optiota, että voisi asettaa hiukan nopeuttaa lisää X määrää tai halutun prosentin. Muuten ajetaan sitä mitä nopeusrajoitus on.
 
AP osalta en toivo kuin optiota, että voisi asettaa hiukan nopeuttaa lisää X määrää tai halutun prosentin. Muuten ajetaan sitä mitä nopeusrajoitus on.
Siis, eikö sieltä valikosta voi laittaa, että automaattisesti menee +5 aina rajoituksesta vai missaanko jotain?
 
Ei voi enää. Motareilla voi ajaa vaan kovempaa mitä on nopeusrjaoitus. Max 140 autopilotilla. Max. 150 vakkarilla.

Kyllä mulla ainakin toimii tämä viimesimmällä versiolla. Sama offset temppuilu mitä siellä on aina ollut, en nyt muista tarkkaan miten se asetus laitettiin, mutta se ei ole ihan obvious. Mulla on siellä +5. Sit joillain tietyypeillä se pakottaa sen +3 eikä anna edes manuaalisti nostaa sen yli.
 
Kyllä mulla ainakin toimii tämä viimesimmällä versiolla. Sama offset temppuilu mitä siellä on aina ollut. Mulla on siellä +5. Sit joillain tietyypeillä se pakottaa sen +3.
Pitää tutustua sitten tarkemmin. Joku päivitys hiljattain muutti jotain, koska en pystynyt enää ajamaan tutulla 80 maantiellä ajamaan autopilot päällä kuin max 80. Vaikka siis laitettu toleranssit maksimille.
 
Pitää tutustua sitten tarkemmin. Joku päivitys hiljattain muutti jotain, koska en pystynyt enää ajamaan tutulla 80 maantiellä ajamaan autopilot päällä kuin max 80. Vaikka siis laitettu toleranssit maksimille.
Siellä on kaksi valintaa, toinen on aina mikä menee rajoituksen mukaan ja toisella voi säätää offsettiä.
 
Itekkään en muista mihin kohtaan laitoin +6km/h (olisko se sitten se offset?), mutta nyt siellä on esiasetettuna maksimiksi aina nopeusrajoitus (tai ainakin se minkä auto luulee kulloinkin olevan)+6km/h, ja se aktivoituu päälle vakkariin sekä autopilottiin, jos nopeus on alle tuon aktivointihetkellä, mutta toisaalta ei anna aktivoida autopilottia, jos nopeutta on enemmän kuin se max.

Siitä taajamasta: se ei ole mikään suomen kummallisuus vaan tunnettu kansainvälisesti: "liikennemerkkejä koskevassa yleissopimuksessa on useita mainintoja taajamasta"
Ja merkkejä Ruotsista, Tanskasta, Alankomaista. Varmasti ylivoimaista koodata tuollaisen tunnistamista eri liikennemerkeistä perustuen auton GPS tietoihin :hmm:
 
Siis noilla S3xy buttoneilla tulee noiden nappien lisäksi myös autoon asetuksia joita voi muuttaa, ihan ilman mitään nappejakaan? Ja asetukset pysyy Teslan OTA päivityksistä huolimatta? Saiko noilla S3xy buttoneilla vihdoin Skandinaaviset DLR valot päälle, eli toisinsanoen takavalot palamaan aina. Aina näyttää niin typerältä kun näkee Teslan liikenteessä jossa ei takavalot pala (koskee lähes kaikkia muitakin nykyautoja).
 
Siis noilla S3xy buttoneilla tulee noiden nappien lisäksi myös autoon asetuksia joita voi muuttaa, ihan ilman mitään nappejakaan? Ja asetukset pysyy Teslan OTA päivityksistä huolimatta? Saiko noilla S3xy buttoneilla vihdoin Skandinaaviset DLR valot päälle, eli toisinsanoen takavalot palamaan aina. Aina näyttää niin typerältä kun näkee Teslan liikenteessä jossa ei takavalot pala (koskee lähes kaikkia muitakin nykyautoja).
Ei vaan voit muuttaa asetuksia vaan napeilla. S3xy buttoneiden sivuilla kerrotaan kaikki mitä niillä voi tehdä. Tai voi ilmeisesti tehdä asetuksia ovenkahvoihinkin jne.

Frunkin avaus kuskin kahvasta yms voisi olla näppärä ja latausluukun aukaisu takaoven kahvasta.
 
Siis noilla S3xy buttoneilla tulee noiden nappien lisäksi myös autoon asetuksia joita voi muuttaa, ihan ilman mitään nappejakaan? Ja asetukset pysyy Teslan OTA päivityksistä huolimatta? Saiko noilla S3xy buttoneilla vihdoin Skandinaaviset DLR valot päälle, eli toisinsanoen takavalot palamaan aina. Aina näyttää niin typerältä kun näkee Teslan liikenteessä jossa ei takavalot pala (koskee lähes kaikkia muitakin nykyautoja).


Tuossa videolla näkyy vähän tarkemmin mitä kaikkea saa
 
Kyllä mulla ainakin toimii tämä viimesimmällä versiolla. Sama offset temppuilu mitä siellä on aina ollut, en nyt muista tarkkaan miten se asetus laitettiin, mutta se ei ole ihan obvious. Mulla on siellä +5. Sit joillain tietyypeillä se pakottaa sen +3 eikä anna edes manuaalisti nostaa sen yli.
Sama. Mulla taitaa olla 10% tai + 8km/h. En tosin tiedä onko mulla kaikkia uusia päivityksiä. Viimeisimmässä taisi tulla joku heprean kieli yms.
 
GigaTexas on jatkuvan kehittämisen ja rakentamisen kohteena, uusi hyvä video työstä mitä tuolla tehdään. Myös satoja Cybertruck castingeja valmiina autoja varten.

 
Joku Twitter-hahmo päässyt tutustumaan päivitettyyn Y-malliin kiinassa. Kuvissa ei alkuun mitään ihmeellistä, mutta kun tarkemmin katsoo tuota keulakuvaa, niin siellähän näyttäisi olevan ultra-äänisensorit puskurissa:

 
Tuskin se nyt kauhea salaisuus oli että Tesla karsi antureita johtuen komponentti pulasta eikä siitä johtuen että sillä saataisiin hintoja alas. Saivat linjat pysymään käynnissä ja nyt ei edes tarvitse luvata retrofittejä.
 
Tuskin se nyt kauhea salaisuus oli että Tesla karsi antureita johtuen komponentti pulasta eikä siitä johtuen että sillä saataisiin hintoja alas. Saivat linjat pysymään käynnissä ja nyt ei edes tarvitse luvata retrofittejä.

Kovasti sen kustannusvaikutusta kuitenkin hehkutettiin silloin kun se tapahtui... ja nyt sit käytännössä myönnetään että tää kameraratkaisu ei ollut missään vaiheessa kunnolla suunniteltu tai toteutettu ja asiakkaat ilman antureita tuskin tulee koskaan saamaan kunnolla toimivaa avustusta.
 
Kovasti sen kustannusvaikutusta kuitenkin hehkutettiin silloin kun se tapahtui... ja nyt sit käytännössä myönnetään että tää kameraratkaisu ei ollut missään vaiheessa kunnolla suunniteltu tai toteutettu ja asiakkaat ilman antureita tuskin tulee koskaan saamaan kunnolla toimivaa avustusta.
En ole lukenut Teslan sanomisia antureiden puutteesta joten en voi sanoa valehtelivatko törkeästi vai ihan normaalisti.
 
Ihan positiivinen juttu. Todettu varmaan ettei ne anturit juuri mitään maksa ja tuovat hyvän lisän autolle. Visionin päivitys loppuu varmaan tuohon.
 
Joku Twitter-hahmo päässyt tutustumaan päivitettyyn Y-malliin kiinassa. Kuvissa ei alkuun mitään ihmeellistä, mutta kun tarkemmin katsoo tuota keulakuvaa, niin siellähän näyttäisi olevan ultra-äänisensorit puskurissa:


Nouseekohan hinta nyt sitten sen 2000€/anturi, minkä se laski anturit poistettaessa? Nimimerkillä saattaa 12/2022 ostanutta hiukan kiristää tämä seikkailu.
 
Tuskin se nyt kauhea salaisuus oli että Tesla karsi antureita johtuen komponentti pulasta eikä siitä johtuen että sillä saataisiin hintoja alas. Saivat linjat pysymään käynnissä ja nyt ei edes tarvitse luvata retrofittejä.
Eivät ole tuota myöntäneet koskaan. Visioniin mentiin koska se oli parempi kuin nykyiset.
 
Tuskin se nyt kauhea salaisuus oli että Tesla karsi antureita johtuen komponentti pulasta eikä siitä johtuen että sillä saataisiin hintoja alas. Saivat linjat pysymään käynnissä ja nyt ei edes tarvitse luvata retrofittejä.

Tutka lähti kompopulan takia, USS:t ihan kustannussyistä.
 
Tuntuu kyllä useasti itsellä, että ei tuo auton antama range pidä kovinkaan hyvin paikkaansa. Eilen 480km rangella matkaan 120km toiselle paikkakunnalle. Paikkakunnalla pientä ajoa ja takaisin lähtiessä piti sitten jo latailla kun range näytti n. 240km ja tällä ei todellakaan pysty luottamaan tuon 120km motaria menevän sillä. Ok, ajelin motaria ehkä 130km/h, joten annoin tämän vielä anteeksi.

Tänään sama reissu, range lupaus 300km ja motarilla ajoin pääasiassa 125km/h. Perillä auto näyttää 80-90km rangea 120km motarimatkan jälkeen kun laitoin parkkiin. Äsken tuli puhelimeen varoitus autolta, että 50km rangea ja akun vaurioitumisen vaara jos ei lataa. Siis auto ollut parkissa ja sentry offilla, kuten se automaattisestikin on tolla akunvarauksella.

Nyt sitten paniikissa etsimään lähintä laturia ja pelottaa 6km matkan selviäminen tällä 45km rangella.

Onko tää akku paskana vai mikä tässä kuluttaa?
 
Kuski ajanut liian kovaa? Minusta toimii ihan normaalisti, sähköautonoviiseilla menee herkästi paniikkimoodi päälle, kun akku vähissä. Kyllähän jos se näyttää 45 km niin sillä pääsee sen 30 km vaikka olisi talvi.
 
Tuntuu kyllä useasti itsellä, että ei tuo auton antama range pidä kovinkaan hyvin paikkaansa. Eilen 480km rangella matkaan 120km toiselle paikkakunnalle. Paikkakunnalla pientä ajoa ja takaisin lähtiessä piti sitten jo latailla kun range näytti n. 240km ja tällä ei todellakaan pysty luottamaan tuon 120km motaria menevän sillä. Ok, ajelin motaria ehkä 130km/h, joten annoin tämän vielä anteeksi.

Tänään sama reissu, range lupaus 300km ja motarilla ajoin pääasiassa 125km/h. Perillä auto näyttää 80-90km rangea 120km motarimatkan jälkeen kun laitoin parkkiin. Äsken tuli puhelimeen varoitus autolta, että 50km rangea ja akun vaurioitumisen vaara jos ei lataa. Siis auto ollut parkissa ja sentry offilla, kuten se automaattisestikin on tolla akunvarauksella.

Nyt sitten paniikissa etsimään lähintä laturia ja pelottaa 6km matkan selviäminen tällä 45km rangella.

Onko tää akku paskana vai mikä tässä kuluttaa?
Akku varmaan jäähtynyt, siitä johtunee tuo lopputekstin rangen lasku.
 
Kuski ajanut liian kovaa? Minusta toimii ihan normaalisti, sähköautonoviiseilla menee herkästi paniikkimoodi päälle, kun akku vähissä. Kyllähän jos se näyttää 45 km niin sillä pääsee sen 30 km vaikka olisi talvi.

Niin minähän tuossa kirjoitin ajonopeudet?

No, mäkkärin parkkiin sikahinnoilla lataamaan. Auton navi ei tätä latauspaikkaa edes näyttänyt, joten onneksi Google Maps osasi johdattaa lähimmälle pikalaturille.

3,4 km matkaan rangea meni 10km.
 
Tuntuu kyllä useasti itsellä, että ei tuo auton antama range pidä kovinkaan hyvin paikkaansa. Eilen 480km rangella matkaan 120km toiselle paikkakunnalle. Paikkakunnalla pientä ajoa ja takaisin lähtiessä piti sitten jo latailla kun range näytti n. 240km ja tällä ei todellakaan pysty luottamaan tuon 120km motaria menevän sillä. Ok, ajelin motaria ehkä 130km/h, joten annoin tämän vielä anteeksi.

Tänään sama reissu, range lupaus 300km ja motarilla ajoin pääasiassa 125km/h. Perillä auto näyttää 80-90km rangea 120km motarimatkan jälkeen kun laitoin parkkiin. Äsken tuli puhelimeen varoitus autolta, että 50km rangea ja akun vaurioitumisen vaara jos ei lataa. Siis auto ollut parkissa ja sentry offilla, kuten se automaattisestikin on tolla akunvarauksella.

Nyt sitten paniikissa etsimään lähintä laturia ja pelottaa 6km matkan selviäminen tällä 45km rangella.

Onko tää akku paskana vai mikä tässä kuluttaa?
Tämän takia itse ainakin odotan 650-700 wltp rangea y malliin että on siitä matka-ajoon, mutta tämä foorumi pullollaan ettei rangella väliä.
 
Joku Twitter-hahmo päässyt tutustumaan päivitettyyn Y-malliin kiinassa. Kuvissa ei alkuun mitään ihmeellistä, mutta kun tarkemmin katsoo tuota keulakuvaa, niin siellähän näyttäisi olevan ultra-äänisensorit puskurissa:


Tuo ambientlight ainakin sata kertaa parempi kuin Highlandissä peilaa häiritsevästi tuulilasiin heijastuksena, mitä jo osasinkin kritisoida aikaisemmin.
 
Tämän takia itse ainakin odotan 650-700 wltp rangea y malliin että on siitä matka-ajoon, mutta tämä foorumi pullollaan ettei rangella väliä.

Huoh. Riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja omista menoista. Tällä hetkellä wltp 340km sähkis alla ja on aivan loistava peli, rangea kaipaa lisää max 4-5krt vuodessa, ei mitään järkeä sen takia laittaa autoon rahaa enempää kiinni.
 
Tuntuu kyllä useasti itsellä, että ei tuo auton antama range pidä kovinkaan hyvin paikkaansa.
Antaako Tesla jäljellä olevan rangen jostain? Vai tarkoitetaanko tässä nyt sitä oikeassa ylökulmassa olevaa? Sehän ei kai ole mikään ennuste vaan perustuu ainoastaan siihen EPA rangeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom