Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Antaako Tesla jäljellä olevan rangen jostain? Vai tarkoitetaanko tässä nyt sitä oikeassa ylökulmassa olevaa? Sehän ei kai ole mikään ennuste vaan perustuu ainoastaan siihen EPA rangeen.

Model S long range, range mittari kuskinnäytön alanurkassa. Kertooko joku mittari tarkemmin?

"According to the EPA, the all-wheel-drive Tesla Model S Long Range 'Raven' has a range of 391 miles (630 km). However, Tesla says its range was recently increased to 400 miles (644 km)"

Björnin testissä tais mennä EPA lukeman. Mulla 100% rangeksi mittari kertoo näytössä n. 550km eli sen mukaan olisi tapahtunut odotettu n. 10% akun kuluminen verrattuna uuteen.

Toki reissuille oon laittanut navigaattorin ja auto laskee lataukset sen mukaan, mutta eipä tuohonkaan kyllä ole luotto tällä hetkellä ihan tallella.

Mut ehkä mun ajoissa ongelmana on ollut motari joka sitten saattaa syövyttää tuon rangen. Rupesi vaan suoraan sanottuna vituttamaan, että paikalle 100km rangella selvittyä ja auton parkkeerattua ja asioille lähdettyä puhelin yhtäkkiä ilmoittaakin auton rangen olevan alle 50km ja nyt olevan hätä lataamaan ennen kuin akku vaurioituu.

Kuinka paljon nämä syö akkua yksikseen paikallaan reissun jälkeen vaikka sentry on offilla? Jos talvella jätän auton 100km rangella pihaan ilman latausta niin se on sitten kohta tyhjänä? Normaalia?
 
Viimeksi muokattu:
Eikai se näytön näyttämä kilometrimäärä ole ikinä ollut "luotettava", vai onko tässä eroa Y/3 vs S/X?

Sehän ei ota millään tavalla mitään olosuhteita tms huomioon vaan perustuu juurikin johonkin EPA-mittaukseen tai vastaavaan?
 
Käsittääkseni Teslassa pitäisi olla suhteellisen pieni tuo phantom drain vai millä nimellä se enkuksi määritellään. Jossain rivianissa on ainakin ollut todella iso ja se kuluttaa aika reippaasti virtaa viikossa vaikka et kilometriäkään ajaisi.

Itse varmaan testaisin tuota sisätiloissa parin päivän testillä tms. ja tippuuko range oikeasti noin reippaasti. Kylmä saattaa tiputtaa rangea reippaasti (jos akku osittain jäässä), mutta ei se nyt mielestäni pitäisi vaikuttaa tilanteessa jossa akun lämpötila pysyy järkevissä lukemissa (kuten tällä hetkellä pitäisi pysyä). Tikettiä vaan teslalle jos se tuntuu tippuvan liikaa.

Tuossa jotain mitä voi kokeilla:

Tuli ekana googletuloksena, joten hyvyydestä en osaa sanoa.
 
Joku Twitter-hahmo päässyt tutustumaan päivitettyyn Y-malliin kiinassa. Kuvissa ei alkuun mitään ihmeellistä, mutta kun tarkemmin katsoo tuota keulakuvaa, niin siellähän näyttäisi olevan ultra-äänisensorit puskurissa:
Eikö esim. Australiaan toimiteta edelleen 3 ja Y sensoreilla, koska siellä on joku laki joka sensorit vaatii. Tämä voi olla joku vastaava auto ja epäilen kyllä vahvasti, että sensorit tulevat EU:hun (olisi toki hienoa).
 
Eikö esim. Australiaan toimiteta edelleen 3 ja Y sensoreilla, koska siellä on joku laki joka sensorit vaatii. Tämä voi olla joku vastaava auto ja epäilen kyllä vahvasti, että sensorit tulevat EU:hun (olisi toki hienoa).
Hyvä pointti. Vilkuilin Youtubesta tuoreita Australian Model Y -videoita ja niissä tosiaan on sensorit puskurissa. Eli todennäköisesti lienee tästä asiasta kyse.
 
"According to the EPA, the all-wheel-drive Tesla Model S Long Range 'Raven' has a range of 391 miles (630 km). However, Tesla says its range was recently increased to 400 miles (644 km)"

Noi EPA testit on aivan höpöhöpöä, erityisesti Teslan kohdalla.

 
Vaikka Tesla sanoo, että autolla pääsee niin ainoat kellä se tieto on ns. faktaa on kilpailijat.
 
Nyrkkisäännöt akun riittävyyden arviointiin, kun ajaa Teslalla:

1. Vaihda yläkulman akun varauksen tila kilometreistä prosenteiksi. Älä muuta sitä sen jälkeen. Tarkastele toimintamatkaa jatkossa prosenttien avulla.

2. Hyödynnä toimintamatkan riittävyyden arviointiin navigaattoria, se on todella tarkka.

3. Opettele itsellesi muistisäännöt, miten paljon akkua auto syö matka-ajossa kesäkelillä, nollakelillä ja pakkasella. Moottoritiellä kerro lukema 1.3x.

4. Kun vedät kärryä, vaunua tai koukussa on vaikka pyöräteline pyörineen, toimintamatka on jotain aivan muuta. Opettele se, jos säännöllisesti koukussa on jotain kiinni.
 
Ajankohtaislisäyksenä vielä tuohon rangearvioon, kovalla vastatuulella akkua kuluu enemmän vaikka auto olisi miten aerodynaaminen. Eilen taisi syödä lähemmäs "200km" rangea kun ajoin 110km motarilla, mutta aika myräkkäähän toi keli on ollut.
 
Huoh. Riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja omista menoista. Tällä hetkellä wltp 340km sähkis alla ja on aivan loistava peli, rangea kaipaa lisää max 4-5krt vuodessa, ei mitään järkeä sen takia laittaa autoon rahaa enempää kiinni.
Tämähän totta. Jokunen vuosi tuli ajettua 100km sähkärillä toiselle mökillekin ja hyvin toimi. Nyt itselleni haussa kolmas täyssähköauto ja se mielellään riittävä myös syksystä kevääseen toiselle mökille ajoon. Polttiksella taidan suhauttaa parin viikon päästä 7 tuntiin ja jos ei tarve ole syödä matkalla niin menee 6 tuntiin kun nykyisellä sähkärillä 8 tuntia. Tämä tunnin parin viivästys aiheuttaa moninaisia uudelleen järjestelyjä mitä pitää ottaa huomioon mm. pojan harkat kestää klo 18 lähde siinä yötä vasten ajamaan vaiko polttiksella 00.00 perille nukkumaan yms. Mielellään kerralla hyvä y malli kuin kitua auton ehdoilla, mitä näistä parista sähkäristä oppineena. Highland longrange voi kyllä olla optio myöhemmin, mutta tilavampi y hakusessa tällä hetkellä.
 
Model S long range, range mittari kuskinnäytön alanurkassa. Kertooko joku mittari tarkemmin?

"According to the EPA, the all-wheel-drive Tesla Model S Long Range 'Raven' has a range of 391 miles (630 km). However, Tesla says its range was recently increased to 400 miles (644 km)"

Björnin testissä tais mennä EPA lukeman. Mulla 100% rangeksi mittari kertoo näytössä n. 550km eli sen mukaan olisi tapahtunut odotettu n. 10% akun kuluminen verrattuna uuteen.

Toki reissuille oon laittanut navigaattorin ja auto laskee lataukset sen mukaan, mutta eipä tuohonkaan kyllä ole luotto tällä hetkellä ihan tallella.

Mut ehkä mun ajoissa ongelmana on ollut motari joka sitten saattaa syövyttää tuon rangen. Rupesi vaan suoraan sanottuna vituttamaan, että paikalle 100km rangella selvittyä ja auton parkkeerattua ja asioille lähdettyä puhelin yhtäkkiä ilmoittaakin auton rangen olevan alle 50km ja nyt olevan hätä lataamaan ennen kuin akku vaurioituu.

Kuinka paljon nämä syö akkua yksikseen paikallaan reissun jälkeen vaikka sentry on offilla? Jos talvella jätän auton 100km rangella pihaan ilman latausta niin se on sitten kohta tyhjänä? Normaalia?
Aika normaalia kulumista akulla. Uutenakaan tuolla ei pääse 600km kuin kaupungissa kesällä. Motarilla sen 500km ja akut tuppaa menettämään 5-10% heti ensimmäisen vuoden jälkeen, jolloin tuo muutaman vuoden ässä pääsee about 450km ja ulkolämpötila kun tippuu alle 10 asteen niin soronoo range tippuu kivasti lisää 2-30% jolloin tuolla tavoin hammeroimalla ei kyllä mitään chancea ajaa 350km enempää.
 
Se yläkulman kilometriarvio on sen verran ärsyttävän turha ja ihan suoraan valehtelee pelkästään, että pois vaan päältä. Sen prosenttilukeman kanssa on helpompi olla.

Teslahan väittää että "se adaptoituu kuljettajan ajoon". Valehtelevat tässäkin, eivätkä kerro että akun kuluminen sitä kilometrilukemaa laskee.
 
Se yläkulman kilometriarvio on sen verran ärsyttävän turha ja ihan suoraan valehtelee pelkästään, että pois vaan päältä. Sen prosenttilukeman kanssa on helpompi olla.

Teslahan väittää että "se adaptoituu kuljettajan ajoon". Valehtelevat tässäkin, eivätkä kerro että akun kuluminen sitä kilometrilukemaa laskee.

Mulla on ainakin toistaseks ollut varsin staattinen tuo prosentti tai kilsat eikä ota mitään huomioon? Myös käyttöohjeen perusteella näin?

1696771793592.png
 
En tajua miten ihmisillä on vieläkin ongelmia hahmottaa näitä sähköautojen rangeja ja ymmärtää mikä ero on wltp:llä ja epa:lla todelliseen ajamiseen. Ja ei osata esim. käyttää Teslan energiamittareita ja range-ennusteita.
 
En tajua miten ihmisillä on vieläkin ongelmia hahmottaa näitä sähköautojen rangeja ja ymmärtää mikä ero on wltp:llä ja epa:lla todelliseen ajamiseen. Ja ei osata esim. käyttää Teslan energiamittareita ja range-ennusteita.
Navigaattoriin osoite mihin on menossa niin ei tarvitse ikinä arpoa. Pitää pitkälläkin matkalla oman kokemuksen mukaan lähes prosentin tarkkuudella paikkansa. Ja aina on muutenkin hyvä säilyttää muutaman prosentin puskuri yllättäviä tilanteita varten.
 
En tajua miten ihmisillä on vieläkin ongelmia hahmottaa näitä sähköautojen rangeja ja ymmärtää mikä ero on wltp:llä ja epa:lla todelliseen ajamiseen. Ja ei osata esim. käyttää Teslan energiamittareita ja range-ennusteita.
Miksei Tesla voi vaan näyttää sitä oikeaa rangea? Jokainen muu auto osaa näyttää rangen ajotavan perusteella
 
Miksei Tesla voi vaan näyttää sitä oikeaa rangea? Jokainen muu auto osaa näyttää rangen ajotavan perusteella

Ainakin BMW ranget on sitä itteään myös. Kyllä se siinäkin on mittarista katottava että kun varttitankki jäljel niin tietää suunnilleen mitä pääsee. Muista sähköautoista en sitten tiedä miten noi pitää paikkansa.
 
Miksei Tesla voi vaan näyttää sitä oikeaa rangea? Jokainen muu auto osaa näyttää rangen ajotavan perusteella
Kertoohan se "oikean" rangen ainakin neljällä erilaisella tavalla. Mutta ei siinä akkuikonin yhteydessä.
 
Oman kokemuksen perusteella Hyundain range pitää varsin hyvin kutinsa. Mutta auton navigaattori on niin tyhmä ettei osaa kertoa jäljellä olevaa akkua kohteessa niin syytä ollakin.
 
Uuden model y pyyhkijöiden kanssa meinaa naama sulaa. Vakkarilla/autopilotilla ne jauhaa koko ajan kuivaa lasia oisko kolmosnopeudella. Ulkoapäin lasia pyyhitty mutta itse epäilen että aiheuttajaksi "huurretta" sisäpuolella, koska yleensä hetken alkumatkaa toimii oikei. Äkkiseltään ei hyviä vinkkejä avuksi löytynyt vaikkakin paljon palautetta tullut vastaan paskasta automatiikasta. Takuu hommia vai huonoa auto pitoa kun ei jaksa joka kerta pyyhkiä rätillä kun lähtee liikkeelle ?
 
Uuden model y pyyhkijöiden kanssa meinaa naama sulaa. Vakkarilla/autopilotilla ne jauhaa koko ajan kuivaa lasia oisko kolmosnopeudella. Ulkoapäin lasia pyyhitty mutta itse epäilen että aiheuttajaksi "huurretta" sisäpuolella, koska yleensä hetken alkumatkaa toimii oikei. Äkkiseltään ei hyviä vinkkejä avuksi löytynyt vaikkakin paljon palautetta tullut vastaan paskasta automatiikasta. Takuu hommia vai huonoa auto pitoa kun ei jaksa joka kerta pyyhkiä rätillä kun lähtee liikkeelle ?
Korjauksena joko valitat huoltoon ja toivot että tieto menee eteenpäin.

Hankit napit ja toivot että et kuole kun poistat järjestelmän osia pois.

Myyt auton.
 
Hyvä pointti. Vilkuilin Youtubesta tuoreita Australian Model Y -videoita ja niissä tosiaan on sensorit puskurissa. Eli todennäköisesti lienee tästä asiasta kyse.

Ausseissa vaan on vasemmanpuoleinen liikenne, joten ratti pitäisi olla toisella puolella
 
Uuden model y pyyhkijöiden kanssa meinaa naama sulaa. Vakkarilla/autopilotilla ne jauhaa koko ajan kuivaa lasia oisko kolmosnopeudella. Ulkoapäin lasia pyyhitty mutta itse epäilen että aiheuttajaksi "huurretta" sisäpuolella, koska yleensä hetken alkumatkaa toimii oikei.
Ranger on noita kamerakotelon sisäpuolisia putsauksia joillain käynyt tekemässä. Jos on Tee se itse -tyyppinen, niin Model 3:n ryhmässä joku on tehnyt puhdistuksen myös itse ja teki ohjeet.
 
Lähtisin itse siitä että valmistajalle virhetiketti menemään ja korjaus vielä kiireellisenä kun tuollainen vahingoittaa lasia sopivissa olosuhteissa jos paska säkä käy.
 
Aika normaalia kulumista akulla. Uutenakaan tuolla ei pääse 600km kuin kaupungissa kesällä. Motarilla sen 500km ja akut tuppaa menettämään 5-10% heti ensimmäisen vuoden jälkeen, jolloin tuo muutaman vuoden ässä pääsee about 450km ja ulkolämpötila kun tippuu alle 10 asteen niin soronoo range tippuu kivasti lisää 2-30% jolloin tuolla tavoin hammeroimalla ei kyllä mitään chancea ajaa 350km enempää.

Niin, tossa sanotaan WLTP 610 ja EPA 600 eli ei taida olla oikeat tiedot kun joka puolelta löytyy toiset, kuten mainitsemastani Björnin testistä, jossa hänen testiolosuhteissa pääsi sen mitä Tesla lupaakin, eli sai hyvät arvosanat Björniltä.


Sanoin myös itsekin tuon normaalin 10% kulumisen mikä minullakin on range mittarin mukaan sen verran. Eli mun range on ihan noihin nähden tällä hetkellä se 90%, 550km ja en ole missään nimessä olettanutkaan, että autolla joka tilanteessa ja tapauksessa pääsee mittarin luvatun 550km määrän. Tosin onhan tuo perseestä jos ilman talviolosuhteita nopeusrajoitusten mukaan ajaen jäätäisiin vaikka 200km WLTP arvosta. Onhan näistä testejä tehty paljon ja Teslat ovat tainneet pärjätä hyvin eli ei ole ihan hatusta heitettyjä lukemia, kuten viittaamani Björnin testit. Jokainen toki ymmärtää talviolosuhteiden olevan eri.

Eniten minua vitutti tänään avautumisessani se, että lähdin liikkeelle päälle 300km rangella(jonka latasin lähtiessä), ajelin 120km suunnilleen rajoitusten mukaisesti, tuot auton parkkiin n. 100km rangella ja tunnin päästä parkissa seisottuaan se ilmoittaa, että alle 50km range menepä lataamaan ennen kun akku vaurioituu.

Mutta alan tuota phantom drainia nyt seuraamaan. Jospa siihen oli nyt joku syy mitä en ymmärrä, koska kyllähän tuo jätti pienen pelon jättää auto seisomaan alle 100km rangella.
 
Niin, tossa sanotaan WLTP 610 ja EPA 600 eli ei taida olla oikeat tiedot kun joka puolelta löytyy toiset, kuten mainitsemastani Björnin testistä, jossa hänen testiolosuhteissa pääsi sen mitä Tesla lupaakin, eli sai hyvät arvosanat Björniltä.


Sanoin myös itsekin tuon normaalin 10% kulumisen mikä minullakin on range mittarin mukaan sen verran. Eli mun range on ihan noihin nähden tällä hetkellä se 90%, 550km ja en ole missään nimessä olettanutkaan, että autolla joka tilanteessa ja tapauksessa pääsee mittarin luvatun 550km määrän. Tosin onhan tuo perseestä jos ilman talviolosuhteita nopeusrajoitusten mukaan ajaen jäätäisiin vaikka 200km WLTP arvosta. Onhan näistä testejä tehty paljon ja Teslat ovat tainneet pärjätä hyvin eli ei ole ihan hatusta heitettyjä lukemia, kuten viittaamani Björnin testit. Jokainen toki ymmärtää talviolosuhteiden olevan eri.

Eniten minua vitutti tänään avautumisessani se, että lähdin liikkeelle päälle 300km rangella(jonka latasin lähtiessä), ajelin 120km suunnilleen rajoitusten mukaisesti, tuot auton parkkiin n. 100km rangella ja tunnin päästä parkissa seisottuaan se ilmoittaa, että alle 50km range menepä lataamaan ennen kun akku vaurioituu.

Mutta alan tuota phantom drainia nyt seuraamaan. Jospa siihen oli nyt joku syy mitä en ymmärrä, koska kyllähän tuo jätti pienen pelon jättää auto seisomaan alle 100km rangella.
Teet nuotskin sinne auton alle niin pysyy akku lämpimänä eikä sitten laske varaus lämpötilan takia alemmas, kun auto pysäköitynä kylmässä.
 
Niin, tossa sanotaan WLTP 610 ja EPA 600 eli ei taida olla oikeat tiedot kun joka puolelta löytyy toiset, kuten mainitsemastani Björnin testistä, jossa hänen testiolosuhteissa pääsi sen mitä Tesla lupaakin, eli sai hyvät arvosanat Björniltä.


Sanoin myös itsekin tuon normaalin 10% kulumisen mikä minullakin on range mittarin mukaan sen verran. Eli mun range on ihan noihin nähden tällä hetkellä se 90%, 550km ja en ole missään nimessä olettanutkaan, että autolla joka tilanteessa ja tapauksessa pääsee mittarin luvatun 550km määrän. Tosin onhan tuo perseestä jos ilman talviolosuhteita nopeusrajoitusten mukaan ajaen jäätäisiin vaikka 200km WLTP arvosta. Onhan näistä testejä tehty paljon ja Teslat ovat tainneet pärjätä hyvin eli ei ole ihan hatusta heitettyjä lukemia, kuten viittaamani Björnin testit. Jokainen toki ymmärtää talviolosuhteiden olevan eri.

Eniten minua vitutti tänään avautumisessani se, että lähdin liikkeelle päälle 300km rangella(jonka latasin lähtiessä), ajelin 120km suunnilleen rajoitusten mukaisesti, tuot auton parkkiin n. 100km rangella ja tunnin päästä parkissa seisottuaan se ilmoittaa, että alle 50km range menepä lataamaan ennen kun akku vaurioituu.

Mutta alan tuota phantom drainia nyt seuraamaan. Jospa siihen oli nyt joku syy mitä en ymmärrä, koska kyllähän tuo jätti pienen pelon jättää auto seisomaan alle 100km rangella.
Muistelen kuulleeni tästä, että Ässässä on jotain outoa tuossa akkumittarissa. Hävittää rangea pätkäajossa. Liityikö se nyt akun lämmityksen vai miten se oli? Mutta 3/y sitä ongelmaa ei olisi tai ei ainakaan niin että käyttäjä harmistuu.
 
Muistelen kuulleeni tästä, että Ässässä on jotain outoa tuossa akkumittarissa. Hävittää rangea pätkäajossa. Liityikö se nyt akun lämmityksen vai miten se oli? Mutta 3/y sitä ongelmaa ei olisi tai ei ainakaan niin että käyttäjä harmistuu.
Ässässä on akunlämmitin ja sen saa pois päältä halutessaan. Pätkäajossa range katoaa kun se lämmittää akkua.
 
Ässässä on akunlämmitin ja sen saa pois päältä halutessaan. Pätkäajossa range katoaa kun se lämmittää akkua.

Miten?

Nojoo, mutta googlettelun perusteella vaikuttaa yleiseltä ongelmalta, tai oikeastaan myös ominaisuudelta riippuen miten se tapahtuu ja kuinka paljon akku tyhjenee parkissa ollessaan. Opinpa nyt ainakin sen, että autoa ei tulisi kovin tyhjänä (alle 20%?) jättää seisomaan tai se akun purkautuminen on suurempaa kuin täydempänä seisomaan jättäminen.


Mut tuossa on ihan Model Y:niin kohdalla tuota ongelmaa ollut, että akku tyhjenee seistessä vaikka olisi sentryt sun muut offilla. Esimerkiksi jollekin Tesla oli vaihtanut Restraint Control Modulen, jota ennen auto oli Teslan mukaan pitänyt Autopilot Modulea turhaan päällä eikä auto päässyt nukkumaan. Teslan mukaan 1% Phantom Drain on normaalia, mutta tuolla on joillakin jopa vajaa 30% hujahtanut yössä. Eli voi olla ihan todellinenkin ongelma kyseessä jos joku huomaa auton kuluttavan reilusti enemmän sähköä nukkuessaan.

Tulin itse tänään kotiin 188km rangella (eli joku 33% akku), niin nyt se näyttää 175km rangea tunnin päästä siitä. Sentryt ja wifit ovat offilla, toki Tesla appin aukaisu myös herättää auton. Katotaan mielenkiinnosta mitä se on aamulla.

Tää on siinä mielessä ihan tärkeä asia selvittää, että jos auton jättää vaikkapa viikoksi lentokentän parkkiin seisomaan, niin onko 30% akku tullessa 5% akku.

 
Nyrkkisäännöt akun riittävyyden arviointiin, kun ajaa Teslalla:

1. Vaihda yläkulman akun varauksen tila kilometreistä prosenteiksi. Älä muuta sitä sen jälkeen. Tarkastele toimintamatkaa jatkossa prosenttien avulla.

2. Hyödynnä toimintamatkan riittävyyden arviointiin navigaattoria, se on todella tarkka.

3. Opettele itsellesi muistisäännöt, miten paljon akkua auto syö matka-ajossa kesäkelillä, nollakelillä ja pakkasella. Moottoritiellä kerro lukema 1.3x.

4. Kun vedät kärryä, vaunua tai koukussa on vaikka pyöräteline pyörineen, toimintamatka on jotain aivan muuta. Opettele se, jos säännöllisesti koukussa on jotain kiinni.
Navigaattoriin osoite mihin on menossa niin ei tarvitse ikinä arpoa. Pitää pitkälläkin matkalla oman kokemuksen mukaan lähes prosentin tarkkuudella paikkansa. Ja aina on muutenkin hyvä säilyttää muutaman prosentin puskuri yllättäviä tilanteita varten.

Juurikin näin! Tuo navi on aivan järjettömän tarkka ollut, on keli sit mikä vain. 1-2% heittää akullisella. Ite heitän ihan kaikkialle mennessä navin, käytän kalenteri synkattua navigointia jne. Vaikka tiedän minne mennä, mutta kun näen aina akun tilanteen ja auto hidastelee risteyksiin navin mukaan ni paljon rennompaa ajelua. Ja arkiajossa tuossa tietää parin päivän jälkeen mitä vie esim työmatkaan akkua, joten ei siitä rangesta tarvi kyllä murehtia ollenkaan.
 
Suomi ja britit oli Q3:lla euroopan ainoat maat jossa Teslan myynti kasvoi merkittävästi. Muualla on pysytty samoissa tai tultu alaspäin (ja valtaosa tiputuksesta model Y:tä, ei model 3 highlandin takia), joten en ihan usko että Suomen myynti riittää pitämään hintoja/tarjouksia samalla tasolla.
Pitää nyt pitää mielessä, että Tesla myi kaikki Q3lla valmistamansa autot eli nämä mallien/tuotannon muutokset ovat leikanneet autojen saatavuutta ja varmasti vaikuttavat myös tähän. En siis olisi vielä niin kovin huolissani ja onhan markkinaosuudet hyvällä mallilla kuitenkin kilpailijoihin nähden.
 
Pitää nyt pitää mielessä, että Tesla myi kaikki Q3lla valmistamansa autot eli nämä mallien/tuotannon muutokset ovat leikanneet autojen saatavuutta ja varmasti vaikuttavat myös tähän. En siis olisi vielä niin kovin huolissani ja onhan markkinaosuudet hyvällä mallilla kuitenkin kilpailijoihin nähden.

Tämä "kaikki autot myydään mitä valmistetaan" argumentti lässähtää jo ihan sillä, että Q2:lla model Y:n myynti euroopassa tippui, vaikka mitään tuotantokatkoja ei silloin ollut; joten kyllä, "kaikki myytiin", mutta autojen valmistusta vähennettiin kysynnän pehmetessä, eikä sen pohjalta etteikö autoja olisi pystytty valmistamaan enempää. En sano, että tilanne nyt mikään katastrofi Teslalle olisi, mutta euroopassa Q3/23 markkinaosuus oli heikoin sitten Q2/22 jolloin shanghai oli osittain pois pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tossa sanotaan WLTP 610 ja EPA 600 eli ei taida olla oikeat tiedot kun joka puolelta löytyy toiset, kuten mainitsemastani Björnin testistä, jossa hänen testiolosuhteissa pääsi sen mitä Tesla lupaakin, eli sai hyvät arvosanat Björniltä.


Sanoin myös itsekin tuon normaalin 10% kulumisen mikä minullakin on range mittarin mukaan sen verran. Eli mun range on ihan noihin nähden tällä hetkellä se 90%, 550km ja en ole missään nimessä olettanutkaan, että autolla joka tilanteessa ja tapauksessa pääsee mittarin luvatun 550km määrän. Tosin onhan tuo perseestä jos ilman talviolosuhteita nopeusrajoitusten mukaan ajaen jäätäisiin vaikka 200km WLTP arvosta. Onhan näistä testejä tehty paljon ja Teslat ovat tainneet pärjätä hyvin eli ei ole ihan hatusta heitettyjä lukemia, kuten viittaamani Björnin testit. Jokainen toki ymmärtää talviolosuhteiden olevan eri.

Eniten minua vitutti tänään avautumisessani se, että lähdin liikkeelle päälle 300km rangella(jonka latasin lähtiessä), ajelin 120km suunnilleen rajoitusten mukaisesti, tuot auton parkkiin n. 100km rangella ja tunnin päästä parkissa seisottuaan se ilmoittaa, että alle 50km range menepä lataamaan ennen kun akku vaurioituu.

Mutta alan tuota phantom drainia nyt seuraamaan. Jospa siihen oli nyt joku syy mitä en ymmärrä, koska kyllähän tuo jätti pienen pelon jättää auto seisomaan alle 100km rangella.
Jep. Noissa wltp arvioissa monenlaisia vaihteluita 2019-2020 vuosimallin ässissä rengaskoon mukaan 600-650 wltp asti longrange plus.

Ainahan se nakertaa mieltä kun ajattelee edellisen ajon jälkeen että vielä pääsee satkun ja sitten lähtee liikkeelle selkeästi pienemmällä rangella. Näissä vanhemmissa Ässissä samaa vikaa kuin alkupään Tesla 3 kun on lead acid 12 hupiakku lopussa niin koittaa pumpata täyteen high voltage akusta virtaa. Tämä siis voi olla yksi skenaario miksi range tippuu parkissa vaikka sentryt yms deaktivoitu. Tätä "vikaa" on ollut myös omissa sähköautoissani.
 
Jep. Noissa wltp arvioissa monenlaisia vaihteluita 2019-2020 vuosimallin ässissä rengaskoon mukaan 600-650 wltp asti longrange plus.

Ainahan se nakertaa mieltä kun ajattelee edellisen ajon jälkeen että vielä pääsee satkun ja sitten lähtee liikkeelle selkeästi pienemmällä rangella. Näissä vanhemmissa Ässissä samaa vikaa kuin alkupään Tesla 3 kun on lead acid 12 hupiakku lopussa niin koittaa pumpata täyteen high voltage akusta virtaa. Tämä siis voi olla yksi skenaario miksi range tippuu parkissa vaikka sentryt yms deaktivoitu. Tätä "vikaa" on ollut myös omissa sähköautoissani.

Jep, näinpä. Nyt viime yön aikana range tipahti 188km -> 168km eli idlessä meni yössä 20km. Olisi mukava tietää olisiko tippuminen jatkunut vielä millä tahdilla eteenpäin ja montako prosenttia tippuu vuorokaudessa. Ensi kuussa reissu tulossa, niin pitääkö tää käydä lataamassa ennen lentokentälle parkkeeramista ettei 40% akku ole 5% akku tullessa.
 
Jep, näinpä. Nyt viime yön aikana range tipahti 188km -> 168km eli idlessä meni yössä 20km. Olisi mukava tietää olisiko tippuminen jatkunut vielä millä tahdilla eteenpäin ja montako prosenttia tippuu vuorokaudessa. Ensi kuussa reissu tulossa, niin pitääkö tää käydä lataamassa ennen lentokentälle parkkeeramista ettei 40% akku ole 5% akku tullessa.
Riippuu paljon matkan pituudesta. Viimeksi pari viikkoa seisoi oma sähkäri ulkomaan reissulla eikä ollut obd/USB liitännöissä mitään enkä appiin koskenutkaan ja alle 5% meni. Toki 12v akku itsellä uusittu juuri eikä ole Tesla niin hankala verrata mitä sun ässässä menisi vampyyri-imutuksia, mutta aina varmempi olla 1-4vk lepotilassa 60% kuin 40% varsinkin jos matkan jälkeen ei heti laturille himoitsee/pääse kotiin 10%. Säät kylmenee ja range lyhenee.
 
Riippuu paljon matkan pituudesta. Viimeksi pari viikkoa seisoi oma sähkäri ulkomaan reissulla eikä ollut obd/USB liitännöissä mitään enkä appiin koskenutkaan ja alle 5% meni. Toki 12v akku itsellä uusittu juuri eikä ole Tesla niin hankala verrata mitä sun ässässä menisi vampyyri-imutuksia, mutta aina varmempi olla 1-4vk lepotilassa 60% kuin 40% varsinkin jos matkan jälkeen ei heti laturille himoitsee/pääse kotiin 10%. Säät kylmenee ja range lyhenee.

Yön aikana (n.2-3°C) tipahti LFP akkuisen Model 3:n varaus n.5-6 %-yksikköä, energia-sovellus näytti sen mennen akun esilämmitykseen.

Muistaakseni keväällä en ainakaan tälläiseen kiinnittänyt vastaavasti huomiota. Nyt kyllä ei ole pitkään aikaan edes näkynyt sitä "akku kylmä" -symboliakaan näytössä, mikä mielestäni keväällä tuli heti vastaavilla keleillä jos ei ollut latausjohto seinässä.
 
Yön aikana (n.2-3°C) tipahti LFP akkuisen Model 3:n varaus n.5-6 %-yksikköä, energia-sovellus näytti sen mennen akun esilämmitykseen.

Muistaakseni keväällä en ainakaan tälläiseen kiinnittänyt vastaavasti huomiota. Nyt kyllä ei ole pitkään aikaan edes näkynyt sitä "akku kylmä" -symboliakaan näytössä, mikä mielestäni keväällä tuli heti vastaavilla keleillä jos ei ollut latausjohto seinässä.
Itellä kans LFP akkuinen kolmonen ja regeniä vähennetty symboli tuli taas kun kelit kylmeni.
IMG_4012.jpeg
 
Itellä kans LFP akkuinen kolmonen ja regeniä vähennetty symboli tuli taas kun kelit kylmeni.
IMG_4012.jpeg
Täällä sama tarina. Tänään tuli koitettua lähteä suht "kylmänä" liikenteeseen, kyllähän sitä joutui jo jarrua painamaan kun ei regeni hidastanut tarpeeksi autoa yhdessä kohtaa.

Tuossa jokunen aamu sitten 2-4 asteessa oli ajastettu lähtö 7:00. LFP-kolmoseni aloitti esilämmityksen vähän ennen 6:00 ja suoritti sen loppuun n. 25minuutissa, akkua kului about 1,5kwh. Matkustamon lämmitti n.20min ennen lähtöä johon paloi 0,5kwh.
Saapi nähdä miten paljon rokottaa akkua esilämmitykset kunnon pakkasilla.
 
Joskus muistan lukeneeni että ainakin model3 sai päivityksessä regenin jarrukompensaation jos akku on kylmä. Controls > Pedals & Steering > Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited.

Löytyykö tuota Y:stä?
 
Halvimmat liikkeiden Yyt 46900€ ja uusi tonnin enemmän 2,99% korolla. Onko kukaan tinkaillut tai ostanu käytettyä muualta kuin Teslalta ja mihin hintaan oikeasti lähtee?
 
Mitäs toimenpiteitä konkarit tekevät Teslalle talven varalta? Käsittelettekö silikonilla ikkunan tiivisteet jotta väliin jäävä kosteus ei jäädy talvella tiivisteisiin? Perinteisen auton tiivisteet yleensä käsittelin silikonilla ennen talven tuloa jotta ovet aukesivat kivuttomasti. Lisäksi oletan että luovutetun auton pissapojan neste oli pelkkää vettä joten Lasol pullo täytyy huomenna hakea ja lisätä sekaan jottei neste jäädy kun yöpakkaset alkaa. Sekä lumiharja pitää muistaa laittaa frunkkiin jotta on mukana sitten kun sitä tarvitsee
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 486
Viestejä
4 558 223
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom