• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Niin en kyllä yhtään tiedä :rofl2:
KYseessä on kuitenkin täysin erilliset järjestelmät vaikka siellä pohjalla se jonkinasteinen Android pyöriikin.

Ei niitä sovelluksia voi vaan sinne automotiven kauppaan tunkea vaan se vaatii jokatapauksessa jonkinasteista koodin/sovelluksen muokkausta ja taitaa Googlella olla myös tarkempi tarkistusprosessi näille sovelluksille. Tosin eiväthän nämä eikä Carplay sovellukset pääse käsiksi niihin tärkeimpiin osa-alueisiin muutenkaan (esim akun esilämmitykset jne).

Eikä se nyt mitään valtaava sovellusryntäystä ole tainnut muutenkaan aiheuttaa tuonne Automotive puolelle.
 
Jos näin, miksi Android Automotivelle on jo saatavilla sovelluskauapasta niin Waze kuin Yle Areenakin? Tesloja on taidettu myydä aika moninkertainen määrä noihin Polestar 2, XC40/C40 ja Renaultin Meganeen verrattuna joista sovelluskauppa löytyy, mutta silti noillekin alustoille on apit tehty.
Onhan niitä pitkä litanja autoja jotka jo käyttää automotivea. Eikä vaan nuo em. mainitut. Ja kasvaa rajusti kun volkkari ( koneserni myös ? ) ja Ford hyppää tähän mukaan.

 
Aika pitkä matka on Teslan softalla kiivettävänä, jos meinaa android+apple duopolin vallan saada rajoitettua. Nörtit erikseen, mutta kyllä käyttäjät nykyään haluavat saada sujuvan yhtenevän käyttökokemuksen laitteesta/alustasta riippumatta ja toisen/kolmannen softakaupan tunkeminen siihen sekamelskaan on iso kynnys. Esim. jos Apple jossain kohtaa päättäisi tuoda auton markkinoille, niin ihan varmasti siihen olisi rakennettu täysin saumaton toiminta muun ekosysteemin kanssa. Ts. jos Tesla olisi ymmärtänyt olla edelläkävijä, se olisi rakentanut täysin saumattoman yhteispelin kännyköiden kanssa, ei omaa suljettua niche systeemiä.
 
Tuostapa löytyy mcu/hw päivitys vuodet.
Lyhyesti mitä itse ässän historiaa seuranneena miettisin hankittavaksi neliveto ässää:

2015 heinäkuusta valmistettuja, koska kestävämmät akut mitä oli tuonne 2014 asti (käytännössä jo kyllä takuuseen vaihdettu nykyään näihin akut). Näissä xenonit ja rautajouset/ ilmajouset.

2016 lokakuusta valmistettuja faceliftejä, joissa ledit mcu1/hw2 ja vakiona ilmajousitus. Lataus max 142kw CCS adapterilla.

2019 huhtikuusta valmistettu dual motor takapuskurissa merkkinä uudesta raven mallista, jossa one pedal ajo, mcu2/hw3. Penkinviilennys poistui tästä mallista. Lataus 150/180kw riippuen V2/v3 superista.

Uusimmassa 2021 mallissa vasta sitten ilp/litium 12v akku, Matrix valot yms.

Siinäpä lähinnä mihin kiinnittäisin huomiota ja valitsisin rahatilanteen mukaan omani.

Noita MCU1 ei kyllä oikein voi suositella ellei halua tahmaista käyttöliittymää ja kellertäväksi muuttuvaa näyttöä, ellei ole mahdollista ja aikomus päivittää MCU2.

Ilmastoituja/viilennettyjä penkkejä ei ollut ennen Raveniakaan kuin harvoissa yksilöissä. Kuului jossain vaiheessa Premium Packageen, mutta meni sitten jossain kohtaa Teslamaiseksi sillisalaatiksi eli joissain on ja joissain ei ole. Tuonhan näkee siitä onko penkit "rei'itetyt".

Ja tosiaan, tuo neliveto sana oli hyvä lisä, koska kaikki ässäthän eivät olleet nelivetoja kuten nykyisin.
 
Noita MCU1 ei kyllä oikein voi suositella ellei halua tahmaista käyttöliittymää ja kellertäväksi muuttuvaa näyttöä, ellei ole mahdollista ja aikomus päivittää MCU2.

Ilmastoituja/viilennettyjä penkkejä ei ollut ennen Raveniakaan kuin harvoissa yksilöissä. Kuului jossain vaiheessa Premium Packageen, mutta meni sitten jossain kohtaa Teslamaiseksi sillisalaatiksi eli joissain on ja joissain ei ole. Tuonhan näkee siitä onko penkit "rei'itetyt".

Ja tosiaan, tuo neliveto sana oli hyvä lisä, koska kaikki ässäthän eivät olleet nelivetoja kuten nykyisin.
Oli ne tuuletetut ässän penkit huonot ennen -21 joka tapauksessa ja voi noista ilmajousituksistakin olla montaa mieltä. Itse en välttämättä kehuisi kovinkaan 2015 vuosimallin air suspensionia hyväksi, joten siinä mallissa ottaisin varmaan mieluummin rautajousilla.

Niin lompakko ratkaisee:
Halvimmat 2015 nelkut lähtee 29k
2017 100d mallit lähtee 37k
Ja 2019 alkaen 44k

Eipä hirveitä hintaeroja löydy noista enää niin lähtisin liikkeelle ravenista, mutta jokaisella se oma rahapussinsa.
 
Oli ne tuuletetut ässän penkit huonot ennen -21 joka tapauksessa ja voi noista ilmajousituksistakin olla montaa mieltä. Itse en välttämättä kehuisi kovinkaan 2015 vuosimallin air suspensionia hyväksi, joten siinä mallissa ottaisin varmaan mieluummin rautajousilla.

Niin lompakko ratkaisee:
Halvimmat 2015 nelkut lähtee 29k
2017 100d mallit lähtee 37k
Ja 2019 alkaen 44k

Eipä hirveitä hintaeroja löydy noista enää niin lähtisin liikkeelle ravenista, mutta jokaisella se oma rahapussinsa.

Samaa mieltä olen noista. Halvin Raven 2019 näyttäisi olevan 50k yksityisellä myynnissä, sen jälkeen 53-60k haarukassa noita on useita. Saatana, on kyllä taas hinnat tulleet alaspäin muutamassa kuukaudessa omani hankittua kun silloin oli muutama Raven edes myynnissä ja alta 60k oli ehkä yksi kappale. Tämmöstä taa Teslojen osto on kun setä-Elon päättää tiputtaa hintoja.
 
Ne vanhemmat S:t ovat aika järkyttäviä sisätiloiltaan. Noi uudet on ihan jees/ok, mutta nitinä on tolkutonta (ainakin niissä mitä on tullut vastaan) hintaluokkaan nähden. Takanäyttökin kaappaa edelleen kaiutin vehkeet, joten takapenkkiläisille ei saa erillistä ohjelmaa pyörimään että etupenkkiläiset saisivat popittaa omiaan.
 
Samaa mieltä olen noista. Halvin Raven 2019 näyttäisi olevan 50k yksityisellä myynnissä, sen jälkeen 53-60k haarukassa noita on useita. Saatana, on kyllä taas hinnat tulleet alaspäin muutamassa kuukaudessa omani hankittua kun silloin oli muutama Raven edes myynnissä ja alta 60k oli ehkä yksi kappale. Tämmöstä taa Teslojen osto on kun setä-Elon päättää tiputtaa hintoja.
Tuossa olis liikkeen halvin 44k raven. Joo nyt alkaa tippumaan muidenkin merkkien sähkärihinnat mitä vertaa vuoden takaisiin hintoihin ja noita raveneita oli tosiaan siellä 60k känttyröillä halvalla korolla. Nyt sitten ku ostat tommosen 44-50k isolla korolla niin humpsahtaa ainakin 12k lainanhoitoon pitkällä maksuajalla eli käteisostajien unelmahetket tällä hetkellä. Erikoista silti oli noin julma pudotus kun ajattelin että tuo 50k maaginen raja ehkä oli liian pitkään tulossa ja odotin tippuvan jopa vuoden taitteessa ja nyt sitten puol vuotta myöhemmin lähenee jo 40k.
 
Tuossa olis liikkeen halvin 44k raven. Joo nyt alkaa tippumaan muidenkin merkkien sähkärihinnat mitä vertaa vuoden takaisiin hintoihin ja noita raveneita oli tosiaan siellä 60k känttyröillä halvalla korolla. Nyt sitten ku ostat tommosen 44-50k isolla korolla niin humpsahtaa ainakin 12k lainanhoitoon pitkällä maksuajalla eli käteisostajien unelmahetket tällä hetkellä. Erikoista silti oli noin julma pudotus kun ajattelin että tuo 50k maaginen raja ehkä oli liian pitkään tulossa ja odotin tippuvan jopa vuoden taitteessa ja nyt sitten puol vuotta myöhemmin lähenee jo 40k.
Kallishan tuo on edelleen. Yli 200k mennyssä pitäisi pudotus olla jo reilusti enemmän. 3-4v ja miinus 50% on aika hyvä nyrkkisääntö ja tollasille tosi reippaasti ajetuille sitten jotain ihan muuta.
 
Kallishan tuo on edelleen. Yli 200k mennyssä pitäisi pudotus olla jo reilusti enemmän. 3-4v ja miinus 50% on aika hyvä nyrkkisääntö ja tollasille tosi reippaasti ajetuille sitten jotain ihan muuta.
Kuinka iso merkitys lopulta sähköautossa on kilometreillä? Akku- ja voimansiirtotakuu tuossa kai on 8v ilman kilometrirajaa joten kilometrit siinä mielessä yhdentekeviä.

”Pitääkö käytetyn auton ostajan [sähköautoa osatessaan] alkaa tuijottaa muuta kuin ajokilometrejä? Lyhyt vastaus on ’kyllä’.”

 
Kallishan tuo on edelleen. Yli 200k mennyssä pitäisi pudotus olla jo reilusti enemmän. 3-4v ja miinus 50% on aika hyvä nyrkkisääntö ja tollasille tosi reippaasti ajetuille sitten jotain ihan muuta.
Kaikki on suhteellista, mutta tuo 4v ja puolet pois aika osuva ja sehän tuossa tulee muutaman kuukauden päästä. Nettiautossa vähemmän ajettu 3/20 malli oli äsken myynnissä Ruotsissa 41.5k ja nyt pyynti Suomessa 49k.
 
Kuinka iso merkitys lopulta sähköautossa on kilometreillä? Akku- ja voimansiirtotakuu tuossa kai on 8v ilman kilometrirajaa joten kilometrit siinä mielessä yhdentekeviä.

”Pitääkö käytetyn auton ostajan [sähköautoa osatessaan] alkaa tuijottaa muuta kuin ajokilometrejä? Lyhyt vastaus on ’kyllä’.”

Ihan yhtälailla se muu auto kuluu ku polttiskin. Paljon ajettu on paljon ajettu ja se näkyy sekä tuntuu kaikessa ja joku akkutakuu ei sitä mihinkään muuta.
Isompien massojen ja tehojen takia ehkä tuntuu jopa isommin.
 
Tuossa olis liikkeen halvin 44k raven. Joo nyt alkaa tippumaan muidenkin merkkien sähkärihinnat mitä vertaa vuoden takaisiin hintoihin ja noita raveneita oli tosiaan siellä 60k känttyröillä halvalla korolla. Nyt sitten ku ostat tommosen 44-50k isolla korolla niin humpsahtaa ainakin 12k lainanhoitoon pitkällä maksuajalla eli käteisostajien unelmahetket tällä hetkellä. Erikoista silti oli noin julma pudotus kun ajattelin että tuo 50k maaginen raja ehkä oli liian pitkään tulossa ja odotin tippuvan jopa vuoden taitteessa ja nyt sitten puol vuotta myöhemmin lähenee jo 40k.

Aa joo, jäi sanomatta etten noita yli 200tkm ajettuja laskenut mukaan minkä hintoja kävin katsomassa. Eli korjaan mun katsomien hintojen olleen tossa max 120tkm ajetuissa.
 
Ihan yhtälailla se muu auto kuluu ku polttiskin. Paljon ajettu on paljon ajettu ja se näkyy sekä tuntuu kaikessa ja joku akkutakuu ei sitä mihinkään muuta.
Isompien massojen ja tehojen takia ehkä tuntuu jopa isommin.

Meillä oli eka ässä 85D 12/2015 , 200 tuhatta ajettuna ostettiin ja 290 oli lasissa kun vaihtui pois.
Kilsoja ei muuten huomannut mutta 250 tuhannen kohdall alustan osia vaihdeltiin reilummin.

Nykynen 5/2018 100D ässä tuli 1,5v sit alle, oli 120 tuhatta lasissa ja nyt on 220 000km lasissa.
Ei nitise tai natise, tässä alustan osia vaihdettu 500e edestä ja on taas kuin uusi.

Yllä joku mietti Ässiä niin sanosin et 100D jos ei kynnet yllä raveniin.
100D ässä> sama akku kuin ravenissa, latauskäyrä hyvä. 180kw max ja sieltä sit laskee tasaisesti, 60% kohdalla vielä 100kw teholla lataa.

Range kesäkaudella noin 450-500km maantiellä (80-100km rajoitus alueilla) , talvella menee sen 400km yleensä täällä Kuusamossa matkaa.
 
Ne vanhemmat S:t ovat aika järkyttäviä sisätiloiltaan. Noi uudet on ihan jees/ok, mutta nitinä on tolkutonta (ainakin niissä mitä on tullut vastaan) hintaluokkaan nähden. Takanäyttökin kaappaa edelleen kaiutin vehkeet, joten takapenkkiläisille ei saa erillistä ohjelmaa pyörimään että etupenkkiläiset saisivat popittaa omiaan.

Omasta mielestä 2021 alaspäin olevien ässien sisätiloissa ei ole mitään vikaa ulkonäöllisesti. XC90 Inscriptionin jälkeen ässän tilat tuntui yhtä laadukkaalta ja vähintään yhtä tyylikkäältä. Esimerkiksi penkkien design on erittäin moderni ja tyylikäs. Koko lasikatto, Alcantara katto, nahkaiset verhoilut joka paikassa melko paksusti, tykkään myös noista tummanruskeista aitoa puuta olevista somisteista. Mitä takapenkillä istunut niin siellä fiilis ja näkymä myös tosi hyvä, josta kuullut myös matkustajilta.

Minähän olin eka tekemässä kauppoja Y:stä, mutta mm. sen sisätilat olivat mulle henkilökohtaisesti Volvon jälkeen suuri turn off. Sen jälkeen menin istumaan ja koeajamaan ässää, niin ihastuin täysin, myös sisätiloihin.

Ulkomaisilla foorumeilla monesti tullut vastaan kun fanboyt valittaa ja dissaa miten vanhanaikainen sisusta on kun siinä on airventit. :rofl: Mitä nopeasti katoin että uusissa ässämersuissa ja taycaneissakin vielä on ja onko kukaan muu autovalmistaja edes vielä lähtenyt tuohon samaan? Itse pitäisin ne mieluummin manuaalisena enkä ole täysin minimalistisen sisustan ystävä jos siitä poistetaan kaikki hyödyllinen.

Sen kyllä allekirjoitan, että ovitaskujen puuttumattomuus on tyhmä ratkaisu ja miinus tässä sisustassa. Samoin keskikonsolin suunnittelu ja ratkaisu on huono. On tullut huonompiakin vastaan, mutta tuo on uusissa ässissä huomattavasti parempi. Alkujaan mietin tähän aftermarket keskikonsoli trayn vaihtamista, mutta tän kanssa on oppinut elämään. Tilaaman tuossa syvässä boksissa on paljon, mutta vähän hassu suunnittelu.

Ainiin, ihan vanhemmissa Ässissä on erilaiset pyöreät nappanahkaiset penkit, joiden ulkonäöstä en niin tykkää.

Ja sen enempää ei ole tämä Raven vuosimalli natissut kuin Volvo tai aiempi X3. Uusista ässästä ja niiden natinoista ei ole kokemusta.
 
Ei se takapenkki kyllä ole kovin hyvä. Häviää mielestäni jopa model y:n takapenkille ja varsinkin tiloille. Matkantekoon laite on erinomainen ja etupenkit ihan ok/hyvät vaikka hivenen saksalaisille häviävätkin. Ei se takapenkkikokemus ole missään tapauksessa huono, mutta ei myöskään mitään ihmeellistä.

Samoin alusta on niin paljon heikompi varsinkin epätasaisilla teillä ja mukulakivillä kuin saksalaiset vastineensa ettei niiitä oikein voi tuollaisessa ympäristössä verrata keskenään (nämä uudemmat siis). Käytettynä toki hinta/laatu suhde on selkeästi parempi, mutta itse ottaisin kyllä etronin todella paljon ennemmin. Mutta jos pitää maksimaalisesti kilometrejä taittaa ennen kuin pääsee laturille niin meneehän ässä pidemmälle. Latausteho on mielestäni ihan ok nykymittapuulla ja lämmitys pitää lataustehot hyvinä myös kovissa pakkaskeleissä ja vanhemmat lataavat ac:lla nopeampaa kuin nämä uudet (uusissa 11kw laturi kun vanhemmissa oli mielestäni 16kw asti tms.)
 
Näistä on melko turha väitellä mielipiteissä kun jokaisella on omansa. Takapenkkien kohdalla tarkoitin fiilistä ja näkymää, eli ns. tunnelmaa ja laatuvaikutelmaa joka on mielestäni hyvä. Jos penkkien muotoilusta puhutaan, niin ainakin tälleen isona ihmisenä ne eivät olleet erityisen mukavat istua, koska reisituki jää pieneksi ja penkin malli on kökkö ja istumiskorkeus on tosi alhaalla. Jalkojen ja pääntila on hyvä. Itseasiassa aika harvassa autossa on suunniteltu riittävästi takapenkkien mukavuutta. Tuntuu, että lähestulkoon jokaisessa reisien tuki, kulma tai sitten jalkatila jää huonoksi.

Kävin itse istuskelemassa ja katselemassa myös Mersun EQC ja Audin E-Tronin, mutta ne rajautuivat pois jo pääosin juurikin rangen takia. Audin penkit kuten tuossakin olen yleensä kokenut melko kovina. Mersu sen sijaan oli hyvä peli ja paremmalla rangella olisi tullut ehkä kaupat, koska SUV oli lähtökohtaisesti mielessä. Nuo oli myös todella pieniä autoja ja maastureita, minä kun tykkään laivoista. Ässähän on pituudeltaan itseasiassa pidempi kuin mitä meikäläisenkin 7-paikkainen XC90 oli.

Mersun tavaratila on 500 litraa ja penkit käännettynä 1060 litraa, Audin on 664 litraa ja ix3 on 510 litraa. Model S tavaratila on 744 litraa (tosin Tesla sanoo 709 litraa ja Autogefuhl 804 litraa) ja penkit käännettynä 1739 litraa. Siihen päälle vielä frunkin 89 litraa.

Toi tavaratila ja auton koko olivat mulle roadtrip ihmisenä tärkeät, pystyy nukkumaan autossa ja kiitos vielä Teslan camp ja dog modeille.
 
Refelinkkien alennus näyttää laskeneen täälläkin nyt 500 eurosta puoleen:

Use my referral link to buy a Tesla and get up to 250 € off.

Kun tilaat Teslan tuotteita henkilön X antamalla suosittelulinkillä, saat tilauksestasi alennusta jopa 250 €
 
Refelinkkien alennus näyttää laskeneen täälläkin nyt 500 eurosta puoleen:
Saapa nähä mitä seuraavaksi, kun nyt on varastoautoalennukset ja refet pikkuhiljaa kuivuneet kasaan. Myykö pian tuleva uusi kolmonen niin kovasti, ettei tarvi alennuksia? Y:llä on korkotarjous, mutta tuntuu muilla merkeillä olevan melkein parempia korkotarjouksia nyt loppuvuotta kohti. Myihän tuo Y Suomessa nyt kovat lukemat, mutta jatkuuko lento ilman varastoalennuksia?
 
Mutuillen voisi sanoa, että kolmonen myy ainakin pari kvartaalia kaiken tuotannon ilman aleja. Suomi enemmän Y maata, mutta jos yhtä aikaa loppuu alet, refet, korkotarjous ja talvi hidastaa yleisesti kauppaa niin mahdollisesti alkaa taas varastoautoja kasaantumaan.
 
Saapa nähä mitä seuraavaksi, kun nyt on varastoautoalennukset ja refet pikkuhiljaa kuivuneet kasaan. Myykö pian tuleva uusi kolmonen niin kovasti, ettei tarvi alennuksia? Y:llä on korkotarjous, mutta tuntuu muilla merkeillä olevan melkein parempia korkotarjouksia nyt loppuvuotta kohti. Myihän tuo Y Suomessa nyt kovat lukemat, mutta jatkuuko lento ilman varastoalennuksia?
Saattaa myös olla merkki siitä, että Teslan visio räjähtävään tuotannon kasvatukseen on todettu mahdottomaksi, jolloin joka autosta täytyy saada maksimit ulos. Saksassahan Tesla otti pahoin hittiä, kun EV-tuet lakkasi nyt syyskuussa. Tai sitten pistävät hetkeksi jäihin, että kk päästä saa taas "alennuksen" varjolla lisää intoa ostajiin. FOMO...
 
Jenkkilässähän tuosta referral-alennuksen puolituksesta meni muutama päivä kunnes hintoja laskettiin. Toisaalta euron kurssi on tainnut heikentyä kesästä sen 5%. Joka tapauksessa kvartaalin ekat viikot on tainneet olla historiallisesti heikoimpia tarjouksien suhteen.
 
Referraleihin liittyen, onko muillakin noussut Wall Connectorin hinta 9000 krediittiin? Eli ei saa enää yhdellä refellä. Harmi ettei tullut hyödynnettyä ajoissa, nyt ei ole oikein muuta hyödyllistä/myytävää kuin premium connectivity.
 
Referraleihin liittyen, onko muillakin noussut Wall Connectorin hinta 9000 krediittiin? Eli ei saa enää yhdellä refellä. Harmi ettei tullut hyödynnettyä ajoissa, nyt ei ole oikein muuta hyödyllistä/myytävää kuin premium connectivity.
Nousi jokin aika sitten. Itsekkon kerkesin vain yhden tilaamaan ja oli tarkoitus tilata 2 lisää, mutta ei olisi kannattanut viivytellä.

Otin sitten 5000 km superi latausta. Näyttäisi olevan 20kWh/100km mukaan laskettu, eli 1000kWh saa latausta. (Arvo näillä hinnoilla siis noin 350€, jos muutenkin lataisi superilla noin paljon.) Ennen kai saanut 25kWh/100 km mukaan?
 
Onko muut Model Y omistajat huomanneet ujellusta autosta, kun kääntää ratin jompaan kumpaan ääriasentoon, antaa hieman kaasua ja päästää kaasun ylös? Hidastuksen aikana kuuluu siis pientä ujellusta ratti ääriasennossa. Muuten ujellusta ei kuulu hidastuksen aikana. Auto on uusi ja nyt vajaa 2000km ajettu.
 
Onko muut Model Y omistajat huomanneet ujellusta autosta, kun kääntää ratin jompaan kumpaan ääriasentoon, antaa hieman kaasua ja päästää kaasun ylös? Hidastuksen aikana kuuluu siis pientä ujellusta ratti ääriasennossa. Muuten ujellusta ei kuulu hidastuksen aikana. Auto on uusi ja nyt vajaa 2000km ajettu.
En tuosta ratin käännöstä tiedä, mutta peruuttaessa tulee ujeltava ääni, mutta tämä on siis joku jalankulkijoiden varoitusääni ilmeisesti? Ohjeessa sanotaan että myös hiljaa eteenpäin ajettaessa tulee?
 
En tuosta ratin käännöstä tiedä, mutta peruuttaessa tulee ujeltava ääni, mutta tämä on siis joku jalankulkijoiden varoitusääni ilmeisesti? Ohjeessa sanotaan että myös hiljaa eteenpäin ajettaessa tulee?
Ei ole se jalankulkijoiden varoitusääni. Tulee ainoastaan hidastuksen yhteydessä ratti ääriasennossa.
 
Laitetaan nyt tännekin tiedoksi tuleva veloshow maailmanennätysyritys:

 
side_casting_compact_vehicle.jpg
Vanha
IMG_2773.jpeg
Uusi
Näyttää äkkiseltään isommalta uudessa konseptissa takaikkunan koko ja pyöränkaari castingissa mukana. Tuo kattolinjakin näyttäisi olevan pidemmälle? Ehkä juniper uudistuu enemmän kuin Highland.
 
Mistäs tuo kuva on, onko varmuudella edes kyseessä Y tai Tesla yleensäkään. Jos tuo olisi Y, niin auton muoto muuttuisi kyllä ihan erilaiseksi koko kattolinjan ja peräpään osalta.
 
Mistäs tuo kuva on, onko varmuudella edes kyseessä Y tai Tesla yleensäkään. Jos tuo olisi Y, niin auton muoto muuttuisi kyllä ihan erilaiseksi koko kattolinjan ja peräpään osalta.
Fisker oceanin tyyliseltähän tuo näyttää ja taakse näkyvyys paranee. Tff foorumilta löytyy noita uusimpia teslaan liittyviä asioita.


Katoroad upgrademassa tammikuussa Texasin peesissä 2nd gen 4680. Kiirettä pukkaa jos meinaavat saada 350k cybertruckille akut vuoden päästä, mutta voi olla mahdollista. Ehkä tuosta videosta mielenkiintoisin pointti oli tuo 3rd gen 4680 pilottijalostomo katoroadin viereen.
 
Nousi jokin aika sitten. Itsekkon kerkesin vain yhden tilaamaan ja oli tarkoitus tilata 2 lisää, mutta ei olisi kannattanut viivytellä.

Otin sitten 5000 km superi latausta. Näyttäisi olevan 20kWh/100km mukaan laskettu, eli 1000kWh saa latausta. (Arvo näillä hinnoilla siis noin 350€, jos muutenkin lataisi superilla noin paljon.) Ennen kai saanut 25kWh/100 km mukaan?

Oliko muuten tuota superin latausta jotenkin rajattu ajallisesti vai onko se tuo 5000km / 1000kWh ilman umpeutumisaikaa?
 
Laitetaan nyt tännekin tiedoksi tuleva veloshow maailmanennätysyritys:


Hmm tähänhän vois vaikka osallistua, etelässä pitäisi käydä muutenkin jossain vaiheessa. Eipä ole valoshouta vähään aikaan tullut kokeiltuakaan...
 
Tietämättömän suusta: Mikä on Tesla Valoshow? Valoihin liittyvä toki, mutta kaikki autot parkissa laittaa valot päälle ja vilkuttelee pitkiä synkassa?
 
Tietämättömän suusta: Mikä on Tesla Valoshow? Valoihin liittyvä toki, mutta kaikki autot parkissa laittaa valot päälle ja vilkuttelee pitkiä synkassa?
No rankasti yksinkertaistettuna noin. Käytössä kaikki valot, ikkunat ja sähköllä toimivat luukut ja poppi soi samalla:
 
Jotain semmosta turhuutta kuten pelit ym. "ajanvietteet." Auto vilkuttelee valoja musiikin tahtiin jne, näyttävin ymmärtääkseni mX:llä tehtynä.
 
Hmm tähänhän vois vaikka osallistua, etelässä pitäisi käydä muutenkin jossain vaiheessa. Eipä ole valoshouta vähään aikaan tullut kokeiltuakaan...
Osallistuisin jos olisi aikaa. Olin jokunen viikko sitten akaan superilla lataamassa ja siinä oli 4 teslan valoshow menossa. Tästä löytynee joku videokin facebookista muistaakseni, ihan hauskaa.
 
Tuli tänään tehtyä pieni roadtrip. Matkustajat innostuivat Teslan karaoke toiminnosta ja lauloivat meno sekä paluu matkan lauluja. Eipä ole muussa millään muulla aiemmin omistamallani autolla ollut yhtä riemukasta matkantekoa. Täytyy varmaan vielä hankkia mikrofonit autoon kun karaokesta näinkin paljon innostuttiin
 
Hieman pelottava kokemus yöllä motarilla ajaessa (115km kotiin matkaa jäljellä) kun sateella pyyhkimet jumittuivat ikkunan puoliväliin paikalleen eivätkä enää inahtaneetkaan. Onni onnettomuudessa, tuli samantien levähdyspaikka. Auto parkille ja lukkoon, takaisin autoon -> pyyhkimet taas toimii normaalisti. Jäi taas silti pieni pelko perseeseen tuosta.
 
Hieman pelottava kokemus yöllä motarilla ajaessa (115km kotiin matkaa jäljellä) kun sateella pyyhkimet jumittuivat ikkunan puoliväliin paikalleen eivätkä enää inahtaneetkaan. Onni onnettomuudessa, tuli samantien levähdyspaikka. Auto parkille ja lukkoon, takaisin autoon -> pyyhkimet taas toimii normaalisti. Jäi taas silti pieni pelko perseeseen tuosta.
Hyi helvetti jos tämmöistä oikeasti voi tapahtua ja auton "resetti" pitää tehdä. Ei saa vitsailla tämmöisillä. Itsellä ModelY alkaa koko ajan kuulostamaan paremmalta ja paremmalta ja ostohousua jo mallataan jalkaan mutta tämmöiset tarinat pistää kyllä definitive-no-no statuksen autolle.

Mitä jos olisi kunnon rankkasade ollut vaikka päällä? Jarrutg pohjaan ja motarin laitaan ja rekka perään ja kuolema. Eisssss....
 
Sen resetin muuten pystyy tekee kesken ajonkin, ei vaikuta perustoiminnallisuuteen. Kaikki avustus vaan menee sen ajaks pois päältä.
 
Hyi helvetti jos tämmöistä oikeasti voi tapahtua ja auton "resetti" pitää tehdä. Ei saa vitsailla tämmöisillä. Itsellä ModelY alkaa koko ajan kuulostamaan paremmalta ja paremmalta ja ostohousua jo mallataan jalkaan mutta tämmöiset tarinat pistää kyllä definitive-no-no statuksen autolle.

Mitä jos olisi kunnon rankkasade ollut vaikka päällä? Jarrutg pohjaan ja motarin laitaan ja rekka perään ja kuolema. Eisssss....

Oli ihan kunnon rankkasadekin välillä. Tuossa kohtaa kun lopetti toiminnan, niin ei siinäkään nähnyt enää oikein mitään ikkunasta. Pimeä, sade, tuolla osuudella ei ollut katuvaloja tai ainakaan päällä...just ja just erotti tuon levähdyspaikan merkin minne hissun kissun ajoin. Takana ei onneksi tullut ketään.

Vähän pelottava jos tyttöystävä olisi ollut ajamassa minun sijasta ja lapsi kyydissä. En kovin luottavaisin mielin anna autoa käyttöön jos on tämmösiä turvallisuusriskejä.

Tää on Model S jossa on pyyhkimien viiksi ratissa. Miten tuo resetti tapahtuisi ajaessa? Viiksen mikään asento tai kertapyyhkäisy ei herättänyt pyyhkimiä eloon. Ei tuossa oikein voisi alkaa näyttöäkään räpläämään ja etsimään sieltä automaattisesten pyyhkimien beeta nappia.
 
Oli ihan kunnon rankkasadekin välillä. Tuossa kohtaa kun lopetti toiminnan, niin ei siinäkään nähnyt enää oikein mitään ikkunasta. Pimeä, sade, tuolla osuudella ei ollut katuvaloja tai ainakaan päällä...just ja just erotti tuon levähdyspaikan merkin minne hissun kissun ajoin. Takana ei onneksi tullut ketään.

Vähän pelottava jos tyttöystävä olisi ollut ajamassa minun sijasta ja lapsi kyydissä. En kovin luottavaisin mielin anna autoa käyttöön jos on tämmösiä turvallisuusriskejä.

Tää on Model S jossa on pyyhkimien viiksi ratissa. Miten tuo resetti tapahtuisi ajaessa? Viiksen mikään asento tai kertapyyhkäisy ei herättänyt pyyhkimiä eloon. Ei tuossa oikein voisi alkaa näyttöäkään räpläämään ja etsimään sieltä automaattisesten pyyhkimien beeta nappia.

No kannattaa varmasti vikailmoitus tehdä, varmaan tuosta vikakoodi jää. Voihan siellä olla ihan oikea vikakin piilossa, mikä vaan pahenee ajan myötä.
 

Aaa joo, eli koko tietokoneen resetti. Kerran oon tuon tehnyt parkissa Spotifyn jäädyttyä. Eipä tuota tulisi mieleenkään tehdä ajaessa sateessa. Ei ollut viimeksikään mikään sekunnissa tapahtuva resetti, joten edelleen varmaan paras ratkaisu olisi pysähtyä kuin alkaa näkyvyys nollassa räpläämään resettejä. Tuossa linkissä sanottiinkin, ettei suositella tehtäväksi ajaessa.


Mikä oli tämän viestin sanoma?

E: Ässässä nopeuden säätö on manuaalisesti viiksessä ja 3/Y näytössä, molemmissa toki on viiksi.

No kannattaa varmasti vikailmoitus tehdä, varmaan tuosta vikakoodi jää. Voihan siellä olla ihan oikea vikakin piilossa, mikä vaan pahenee ajan myötä.

Totta, hyvä idea.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 557 999
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom