Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oletteko minkälaisia latausnopeuksia saaneet Teslan Superchargereilta? Muista ilmoittaa mikä malli ja mikä vuosimalli.

Oon nyt kaksi kertaa käynyt Espoon superilla ja aiemmalla kerralla antoi maksimissaan 100kw latausnopeuden. Aloitin tuolloin 10 prosentista latauksen. Tänään antoi alkuun 156kw 5 prosentista -> 40 prosenttiin ja sen jälkeen jatkui n. 110kw. Kyseessä 2020 Raven refresh ässä. Molemmilla kerroilla oli laitettu navi chargerille ja esilämmitetty akkua. Viime kerralla taisi olla n. 20min ja nyt noin 10 minuuttia meni ajaa tähän. Jotkut sanovat, että 30min olisi se mitä esilämmitys vaatii.

Vanhemmat Model S/X oli capattu 150kw, mutta Raveneihin Tesla aukaisi myöhemmin softalla latauksen 250kw asti. Tuommonen 200kw latausnopeus voisi olla ihan kiva. Lähinnä mietin tulevaisuuden roadtrippeja, että kuinka pitkiä tauoista tulee. Tämä taisi näillä nopeuksilla antaa n. puolessa tunnissa 330 kilometriä lisää (5% -> 65%).

Pitäisi kyllä varmaan tehdä myös toi BMS uudelleenkalibrointi kun täydellä akulla lupaa vain jonkun 565km rangea....Tosin toi on aika linjassa perus 10% akun kulumiseen, mikä Tesloissa/sähköautoissa ilmeisesti voi tapahtua jo ekan 20tkm aikana, jonka jälkeen sitten kuluminen hidastuu reilusti tai pysähtyykin.

Mites reissun päällä muut kuin Teslan laturit? Niissä varmaan vielä harvemmin päästään isoihin lukemiin? Mietin redditiä luettuani, että pistän piruuttani support tickettiä ja kyselen miksei pääse 200kw vaikka ehkä(?) pitäisi. Joillekin ovat sitten tehneet etädiagnostiikan ja selvittäneet asiaa.

Käsittääkseni toi on V3 laturi mikä yltää 250kw asti.
Ei pääse adapterilla olevat vehkeet 250kw asti. Ccs adapterin max. 180kw.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko minkälaisia latausnopeuksia saaneet Teslan Superchargereilta? Muista ilmoittaa mikä malli ja mikä vuosimalli.
V3 Superi antoi Y LR 2023:lle <10% akkuun max 245 kW. Aika nopeasti putoaa teho ja jossain noin 53% tienoilla putoaa 100 kW tasolle. Vanhempi superi (esim. Toijala) ei anna kuin 113 kW vaikka mikä olisi.
 
Ei pääse adapterilla olevat vehkeet 250kw asti. Ccs adapterin max. 180kw.

Niin joo, eli Tesla laittoi vuonna 2019 Model 3 malleihin CCS2 portin, mutta S/X jäivät vielä Type 2 portteihin uusimpaan 2021 tulleeseen refreshiin saakka. Sitten julkaisivat näihin tuon CCS2 adapterin ja retrofitin, jolla päästään vain max 180kw nopeuteen. Eli vaan kyseisen portin valmiina ilman adapteria omistavat (jenkkiautot?) pääsevät sitten sinne softapäivityksen jälkeen luvattuihin 200-250kw lukemiin.

Oppii taas uutta.
 
Oletteko minkälaisia latausnopeuksia saaneet Teslan Superchargereilta? Muista ilmoittaa mikä malli ja mikä vuosimalli.

Kärsämäen Juustoportin Superilla (V3?), autona Model 3 Performance 2023. Saavuin laturille 1% SOC:lla ja lähdin 90%:lla. Lataus kesti 46 minuuttia. Samalla reissulla tuli käytyä muillakin supereilla, ja käyrä oli samaa muotoa.

1694380045384.png
 
2019 LR3. Huiput 258kw superilla, lataa 250+kw n.0-35%, siitä hiljakseen laskien 100kw n 70% kohdilla ja siitä sit alaspäin kun akku täytyy. 2019 kolmoset lienee nopeimpia tesloja ladata + eivät kylmästä niin paljon välitä kun akussa reilummin kobolttia.
 
Offtopic
Onko jengi tosiaan alkanut ostaa autoja tuollaisilla massiivisilla bullet-loppuerillä? Olen vissiin jo aivan setämies kun pidän tuollaista täysin järjettömänä.
Itse pidän auton ostoa velalla järjettömänä, saatikka että autoon laitetaan lainarahaa +50k€ koska sähköauto :zoom:
 
Itse pidän auton ostoa velalla järjettömänä, saatikka että autoon laitetaan lainarahaa +50k€ koska sähköauto :zoom:

Mikä siinä niin järjetöntä on? Tiedän kyllä, että tää on varsinkin "vanhan kansan auto äiä" - piireissä hyvin yleinen ajatus, että auto ostetaan käteisellä ja that's it, mutta en oo ikinä ihan päässyt kärryille että miksi se on jotenkin niin sairaan paljon huonompi juttu ostaa auto piuhalla ja päästä nauttimaan siitä heti vs. kisata inflaatiota vastaan säästämällä etukäteen ja ajamalla jollain paskakipolla (joka myös kerryttää kuluja koko ajan) tai olemalla kokonaan ilman autoa pahimmillaan vuosikausia.

Toki ymmärrän sen, että vituttaahan se jos ostaa käytetyn auton piuhalla ja se paskoontuu ennen kuin velka on maksettu pois ja sitten maksat velkaa autosta jota sinulla ei enää edes ole, mutta sitäkään en ihan täysin hiffaa miksi tämä on niin paljon huonompi juttu kuin se, että olisit ostanut sen saman auton käteisellä? Ihan yhtä kankkulan kaivoon ne rahat on silloin menneet myös. Toisaalta sitten jos ostaa uuden auton, niin tällaiset asiat eivät varsinaisesti ole ongelma, koska uusilla autoilla on takuu.
 
Sen verran aletaan olla sivuraiteilla Model Y:n korkotarjouksesta, että jatkot täällä ja takaisin Teslaan:

Itse pidän auton ostoa velalla järjettömänä, saatikka että autoon laitetaan lainarahaa +50k€ koska sähköauto :zoom:
 
Onko Model3 osalta eri vaihtoehdoissa nykyään eroja muuten kuin takaveto / neliveto ja akun koko? Onko varusteet ym. kaikissa malleissa identtiset? Tämän suhteen erittäin vaikea löytää tietoa mistään ja ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa RWD:ssä mm. audiojärjestelmä ollut rampautettu verrattuna AWD-versioihin.
 
Onko Model3 osalta eri vaihtoehdoissa nykyään eroja muuten kuin takaveto / neliveto ja akun koko? Onko varusteet ym. kaikissa malleissa identtiset? Tämän suhteen erittäin vaikea löytää tietoa mistään ja ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa RWD:ssä mm. audiojärjestelmä ollut rampautettu verrattuna AWD-versioihin.
  • Nelivedossa isompi akku ja eri akkukemia
  • Nelivedossa neliveto ja isommat tehot
  • Nelivedossa enemmän kaiuttimia
  • Highlandissa ovien sisäkangas on ilmeisesti hieman eri materiaalia
  • Pre-highland nelivedossa on sumuvalot kun takavedossa ei
  • Pre-highland nelivedossa taisi olla lisäksi jalkatilassa joku sisävalo mitä takavedossa ei
 
Model Y:n osalta semmoista, että onko RWD muilta osin kuin hinnaltaan kannattavampi vaihtoehto kuin neliveto. FB:n ryhmässä kehittyneempi tai kestävämpi akku tuntui olevan yksi tekijä.
 
Model Y:n osalta semmoista, että onko RWD muilta osin kuin hinnaltaan kannattavampi vaihtoehto kuin neliveto. FB:n ryhmässä kehittyneempi tai kestävämpi akku tuntui olevan yksi tekijä.

Valittiin RWD puhtaasti hintaerosta. Meillä yli 300km ajot vuodessa 4-5kertaa niin tuntui turhan isolta investoinnilta että saisi rahoille vastinetta.
 
Akkukemia on tosiaan eri, mutta molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

LFP sai ladata aina 100%, mutta todellisuus on monen harrastajan myötä ollut että joka joka 3-5kerta lataisi täyteen 100% muuten 80%.

LFP akku on ekologisempi vaihtoehto kun ei sisällä kobolttia, jos tällä asialla on merkitystä.

LFP akut ottaa huonommin vastaan latausta kovilla pakkasilla.

Tämä minun huomiot, saa korjata postaukseni.
 
Viimeksi muokattu:
LFP sai ladata aina 100%, mutta todellisuus on monen harrastajan myötä ollut että joka joka 3-5kerta lataisi täyteen 100% muuten 80%.

Miten muka? Koskevatko ihmiset siihen "maksimilataus" valikkoon joka ikinen päivä? Nyt kuulostaa liialliselta harrastukselta.

Itse pidän sen siinä 100% ja siihen se joka yö menee kun sen kotona tolppaan kiinnitän. Ei tarvitse tästä autoilusta nyt hankalampaa tehdä.
 
Miten muka? Koskevatko ihmiset siihen "maksimilataus" valikkoon joka ikinen päivä? Nyt kuulostaa liialliselta harrastukselta.

Itse pidän sen siinä 100% ja siihen se joka yö menee kun sen kotona tolppaan kiinnitän. Ei tarvitse tästä autoilusta nyt hankalampaa tehdä.

Joku haluaa maksimoida tuon akun kestoiän. Lataamalla 80% asti ja välillä 100% jotta akun ohjainlaite kalibroituu.
 
Miten muka? Koskevatko ihmiset siihen "maksimilataus" valikkoon joka ikinen päivä? Nyt kuulostaa liialliselta harrastukselta.

Itse pidän sen siinä 100% ja siihen se joka yö menee kun sen kotona tolppaan kiinnitän. Ei tarvitse tästä autoilusta nyt hankalampaa tehdä.
Tesla taisi poistaa sen 100% ohjeen LFP-akuilta ihan just käyttöohjekirjasta? Mitä teidän autot ehdottaa joilla LFP nykyään latausrajaksi?
 
Tesla taisi poistaa sen 100% ohjeen LFP-akuilta ihan just käyttöohjekirjasta? Mitä teidän autot ehdottaa joilla LFP nykyään latausrajaksi?

100% se ehdottaa. Ei Tesla käsittääkseni tuota ohjetta ole mihinkään poistanut, vaan itse teksti on muuttunut muotoon:

"Katso ajoneuvon kosketusnäytöstä (valitse Hallintalaitteet > Lataus) tai mobiilisovelluksesta (kosketa Lataus-kuvaketta) tarkemmat tiedot suositelluista latausrajoista päivittäiseen käyttöön ja matka-ajoon.".

Eli per-ajoneuvo, eikä enää ohjeessa erikseen "LFP ja NCA" kohdat. Sieltä on siis myös poistunut 80% ja 90% ehdotukset.

 
Tesla taisi poistaa sen 100% ohjeen LFP-akuilta ihan just käyttöohjekirjasta? Mitä teidän autot ehdottaa joilla LFP nykyään latausrajaksi?
Ei oo poistunu, edelleen suosittelee pitämään latausrajan 100% LFP akullisissa. Viime päivityksessä tiputettiin päivittäistä lataussuositusrajaa 90% -> 80% nca kemian akuissa.
 
En jotenkin usko että tuo auto pysyy kasassa yhtä kauan kuin tuo LFP akku pysyy elossa.
LFP on kai "pakko" ladata 100% asti kerran viikossa. (näin siis joku ohje sanoo, tai muuten BMS ei tiedä paljonko sinne oikeasti voi ladata)

Sitten on kuitenkin huhua siitä, että tämä 100% lataus ei kuitenkaan tee akulle oikeasti hyvää, vaikka sitä on aika usein "pakko" tehdä. Muissa akkutyypeissä ei ole pakko ladata 100 % joten niissä sitten suositellaan jotain 80-90 % lataus vaan.

En tiedä mikä on totuus ja jos pitää autoa 3,5v ja myy johonkin liikkeeseen sen jälkeen niin lienee yhden tekevää ladata kaikenlaisia akkuja aina 100 %, mutta jos pitää autoa 10+ vuotta niin sitten ehkä kannattaa mietiiä enemmän asiaa.
 
Model Y:n osalta semmoista, että onko RWD muilta osin kuin hinnaltaan kannattavampi vaihtoehto kuin neliveto. FB:n ryhmässä kehittyneempi tai kestävämpi akku tuntui olevan yksi tekijä.
Akussa tosiaan eroa, ja LFP ehkä kestävämpi kuin muut.

Noin muuten sitten häviää siinä että ei ole nelivetoa ja on hitaampi kiihtyvyys ja akun kapasiteetti pienempi ja lataantuu kylmässä hitaammin,
 
Sitten on kuitenkin huhua siitä, että tämä 100% lataus ei kuitenkaan tee akulle oikeasti hyvää, vaikka sitä on aika usein "pakko" tehdä. Muissa akkutyypeissä ei ole pakko ladata 100 % joten niissä sitten suositellaan jotain 80-90 % lataus vaan.

Ei tietystikään tee hyvää, mutta jos LFP:llä silti pääsisi sen 30 vuotta tai 2 miljoonaa kilometriä, niin sillä ei pahemmin ole väliä kestääkö se vai ei. Auto ei tule tuota kestämään.
 
No niin, nyt on kaikki tilausprosessin vaiheet Teslalta suoritettu maksua myöden, koska kyseessä oli varastoauto jota Tesla mainostaa nopeaan toimitukseen niin onko teillä kokemuksia kuinka pian auto voisi olla noudettavissa? Saisikohan vielä tämän viikon aikana? Myin vanhan auton pois ja auto tässä kuitenkin tarvitsisi niin olisi hyvä jo kuluvan viikon aikana toimitettaisiin.
 
No niin, nyt on kaikki tilausprosessin vaiheet Teslalta suoritettu maksua myöden, koska kyseessä oli varastoauto jota Tesla mainostaa nopeaan toimitukseen niin onko teillä kokemuksia kuinka pian auto voisi olla noudettavissa? Saisikohan vielä tämän viikon aikana? Myin vanhan auton pois ja auto tässä kuitenkin tarvitsisi niin olisi hyvä jo kuluvan viikon aikana toimitettaisiin.

Itsellä on tulossa varastoauto, mutta se tarkoittaa sitä että auto on lähtenyt tehtaalta eteenpäin.
Mitään tietoa milloin omani saan vaikka näyttää arvioitu toimitus 15-30.09.

Yritä epätoivoisesti saada myyjää kiinni ja jos löydät nopeamman auton. Omani tulee Kiinasta eli toki todella pitkä toimitusaika suhteessa noihin Saksan tehtaalta tuleviin.
 
Itsellä on tulossa varastoauto, mutta se tarkoittaa sitä että auto on lähtenyt tehtaalta eteenpäin.
Mitään tietoa milloin omani saan vaikka näyttää arvioitu toimitus 15-30.09.

Yritä epätoivoisesti saada myyjää kiinni ja jos löydät nopeamman auton. Omani tulee Kiinasta eli toki todella pitkä toimitusaika suhteessa noihin Saksan tehtaalta tuleviin.
Itsellä auto oli ilmeisesti valmiiksi jo Teslan pihalla, koska tilatessa luki että valmis noudettavaksi ja appi antaa toimitus arvioksi tästä 11.9-18.9
 
Itsellä on tulossa varastoauto, mutta se tarkoittaa sitä että auto on lähtenyt tehtaalta eteenpäin.
Mitään tietoa milloin omani saan vaikka näyttää arvioitu toimitus 15-30.09.

Yritä epätoivoisesti saada myyjää kiinni ja jos löydät nopeamman auton. Omani tulee Kiinasta eli toki todella pitkä toimitusaika suhteessa noihin Saksan tehtaalta tuleviin.
Eikös nykyään kaikki Y:yt tule saksasta myös takatuupparit? Vai tilasitko kolmosen?
 
  • Nelivedossa isompi akku ja eri akkukemia
  • Nelivedossa neliveto ja isommat tehot
  • Nelivedossa enemmän kaiuttimia
  • Highlandissa ovien sisäkangas on ilmeisesti hieman eri materiaalia
  • Pre-highland nelivedossa on sumuvalot kun takavedossa ei
  • Pre-highland nelivedossa taisi olla lisäksi jalkatilassa joku sisävalo mitä takavedossa ei
Mites nämä samat erot Model Y osalta eri malleissa? Jos itse ymmärsin, niin siinä on jo tuo parempi audio myös RWDssä ja myös vetokoukku vakiona. Koukun kanssa ja huomioiden tuo audio hintaero Model 3 ei olisi enää kyllä kovin paha vaikkakin tuo päivitetty Model3 kyllä kiinnostaisi, mutta tilojen puolesta Y kyllä olisi itselle perusteltu.
 
Näköjään. Nuo saksassa valmistetut RWD Y:yt taitaa olla tuolla BYD:in LFP akulla jossa on parempi latauskäyrä kuin tuossa CATL LFP akussa.

Joo mutta marginaalin pieni ero. Moni ihminen taas kehuu CATL kokonaisuutta paremmaksi versus BYD.

Eiköhän tuolla CATL akulla pääse silti töihin ja takaisin.

Softapäivityksellä voidaan saada CATL akun latauskäyrä optimoitua vastaamaan BYD:n akkua.
 
Joo mutta marginaalin pieni ero. Moni ihminen taas kehuu CATL kokonaisuutta paremmaksi versus BYD.

Eiköhän tuolla CATL akulla pääse silti töihin ja takaisin.

Softapäivityksellä voidaan saada CATL akun latauskäyrä optimoitua vastaamaan BYD:n akkua.
Kyllä hyvin pärjätty. Itellä Model 3 tuolla catlin akulla. Joku osas täällä sanoa että tuossa bydissä on parempi/enempi jotain jäähdytys peltejä/pinta-alaa. Sen takia voi ladata täydellä 170KW teholla pidempään.
 
Huhuja, että Model Y:n hinta nousee vähän Kiinassa. Mutta mielenkiintoisempi huhu on tämä:

" And just when you thought the revelations ended there, there's more inside news: the rear-wheel drive version (RWD) of the Model Y could be heading towards its sunset. Initially available solely for the Chinese market, it's quite possible Tesla is rethinking its position on the RWD version. "


Jenkeissä takavero Y:tä ei ole vissiin koskaan edes myyty? Olisi kyllä hienoa saada neliveto LFP akulliseenkin versioon. Range ja suorituskyky on siinäkin itselle tarpeeksi, mutta neliveto olisi poikaa.
 
Eikös täälläkin ole aiheuttanut parran pärinää V2 superit jotka on yhtä hitaita kuin abc-lataus? Nyt ilmeisesti Tesla EU rahan turvin rupeaa päivittämään jo olemassa olevaa superi verkostoa V2 -> V3
Oho, 25 uutta latauskenttää suunnitteilla ja vanhojen päivitys.
 
Eikös täälläkin ole aiheuttanut parran pärinää V2 superit jotka on yhtä hitaita kuin abc-lataus? Nyt ilmeisesti Tesla EU rahan turvin rupeaa päivittämään jo olemassa olevaa superi verkostoa V2 -> V3


25 uutta kohdetta? Se on aika paljon jo? Mitenköhän tuo "uusi kohde" määritellään? Onko kyseessä ihan "oikea supercharger asema", vai joku pari pistoketta jossain.
Hyvältä vaikuttaa kuitenkin tämä kehityksen tahti jo taasen ja vaikuttaa siltä, että kohta homma rokkaa (Kuusamo, Inari, Kajaanikin) alkaa olla. Vielä minusta pk-seudulle joka suuntaan (turku, tampere, lahti, porvoo) omat superit.. jos saa toivoa!
 
25 uutta kohdetta? Se on aika paljon jo? Mitenköhän tuo "uusi kohde" määritellään? Onko kyseessä ihan "oikea supercharger asema", vai joku pari pistoketta jossain.
Ei Tesla enää mitään pieniä tee. Melkein kaikki on 12 tolpan asemia, jonnekin hiljaisemmille seuduille on tullut 8 tolpan asemia.

Tai no Sodankylään tuli 4 tolppaa, mutta siellä ei mikään hirveä ruuhka varmaan yleensä ole.
 
25 uutta kohdetta? Se on aika paljon jo? Mitenköhän tuo "uusi kohde" määritellään? Onko kyseessä ihan "oikea supercharger asema", vai joku pari pistoketta jossain.
Hyvältä vaikuttaa kuitenkin tämä kehityksen tahti jo taasen ja vaikuttaa siltä, että kohta homma rokkaa (Kuusamo, Inari, Kajaanikin) alkaa olla. Vielä minusta pk-seudulle joka suuntaan (turku, tampere, lahti, porvoo) omat superit.. jos saa toivoa!
Taitaa olla ihan täysverisiä kohteita, mutta eihän tuossa rakennusajasta ole mitään puhetta. Viime vuonna aukesi yhdeksän uutta kohdetta ja tänä vuonna ollaan about samassa tahdissa, tänä vuonna avattu viisi ja Inari, Salo, Ylöjärvi ja Kuusamo on kaikki rakennusvaiheessa supercharge.info mukaan. Samalla tahdilla tuo 25 uutta tulee alle kolmessa vuodessa, EU rahoitus voi helposti olla vuosien pituinen. Toki toivottavasti kiihdyttävät tahtia.

Tuo on kyllä kiva että kaikki 7 vanhaa gen2 superia päivitetään nopeampaan.
 
Voisivat kieltää noiden v3 Supereiden asennukset ja vaatia v4:sia, niin olisi tukea myös 800V autoille.
 
Voisivat kieltää noiden v3 Supereiden asennukset ja vaatia v4:sia, niin olisi tukea myös 800V autoille.
Olettaisi että nuo olisi ainakin sitten jo V4:sta kun eikös se EU-rahan saanti vaadi että niissä olisi korttimaksu joka löytyy vain V4:sta.
 
Nelivetoon ei saa LFP-akusta tarpeeksi tehoa ulos. Kyse siis ei siitä etteikö Teslalla olisi halua tehdä, mutta akkukemia rajoittaa ja suorituskyvystä ei haluta tinkiä.

Mistä lähtien ei saa? Onko Teslalle toimitettavat LFP akut jotenkin rajoitettuja purkutehon osalta? Kyllähän LFP kennoista irtoaa tehoa paljon enemmän kuin auto kykenee käyttämään. Jotain "tehon rajauksesta" tietysti kertoo se, että alkupään LFP autot on varustettu LR mallia isommalla takamoottorilla ja invertterillä. Sen takia myös suorituskyky oli niissä korkeampi kun nopeus kasvoi, koska LR:stä loppui potku kesken. Tai tietysti, kun akut tyhjenevät, niin LFP pitää tehonsa paremmin.

Nopeasti kurkattuna, LFP kykenee 30C purkaustehoon siinä missä NMC 2C:hen. (Kumpikin pystyy hetkellisesti ylittämään nämä lukemat luonnollisesti). Koska muistaakseni LR:n akku ei ole 15 kertaa isompi kuin SR:n, niin mistä se omituinen rajoite tulee?
 
Mistä lähtien ei saa? Onko Teslalle toimitettavat LFP akut jotenkin rajoitettuja purkutehon osalta? Kyllähän LFP kennoista irtoaa tehoa paljon enemmän kuin auto kykenee käyttämään. Jotain "tehon rajauksesta" tietysti kertoo se, että alkupään LFP autot on varustettu LR mallia isommalla takamoottorilla ja invertterillä. Sen takia myös suorituskyky oli niissä korkeampi kun nopeus kasvoi, koska LR:stä loppui potku kesken. Tai tietysti, kun akut tyhjenevät, niin LFP pitää tehonsa paremmin.

Nopeasti kurkattuna, LFP kykenee 30C purkaustehoon siinä missä NMC 2C:hen. (Kumpikin pystyy hetkellisesti ylittämään nämä lukemat luonnollisesti). Koska muistaakseni LR:n akku ei ole 15 kertaa isompi kuin SR:n, niin mistä se omituinen rajoite tulee?
Entä latausteho? Karvalakki kolmosissa ollut kyllä aina max 170kw latausteho, vaikka ennenhän niissäkin käytettiin samaa nca kemiaa kuin lr/perf. Eli ei taida lfp rajottaa vaan softalla tehty kikkailu :hmm:
 
Mistä lähtien ei saa? Onko Teslalle toimitettavat LFP akut jotenkin rajoitettuja purkutehon osalta? Kyllähän LFP kennoista irtoaa tehoa paljon enemmän kuin auto kykenee käyttämään. Jotain "tehon rajauksesta" tietysti kertoo se, että alkupään LFP autot on varustettu LR mallia isommalla takamoottorilla ja invertterillä. Sen takia myös suorituskyky oli niissä korkeampi kun nopeus kasvoi, koska LR:stä loppui potku kesken. Tai tietysti, kun akut tyhjenevät, niin LFP pitää tehonsa paremmin.

Nopeasti kurkattuna, LFP kykenee 30C purkaustehoon siinä missä NMC 2C:hen. (Kumpikin pystyy hetkellisesti ylittämään nämä lukemat luonnollisesti). Koska muistaakseni LR:n akku ei ole 15 kertaa isompi kuin SR:n, niin mistä se omituinen rajoite tulee?
Ainakin bydin akku Saksan y mallissa rajoittaa sähkömoottori kun taas Kiinan catlin akussa rajoittavana tekijänä akku jolloin tehot eivät riitä. Tiedä sitten mikä tulevissa Highland akuissa tekijänä. Voisi kuvitella että kohta ei enää akku ole pullonkaula varsinkaan lmfp akuissa Highland/juniper malleissa.
 
Ainakin bydin akku Saksan y mallissa rajoittaa sähkömoottori kun taas Kiinan catlin akussa rajoittavana tekijänä akku jolloin tehot eivät riitä. Tiedä sitten mikä tulevissa Highland akuissa tekijänä. Voisi kuvitella että kohta ei enää akku ole pullonkaula varsinkaan lmfp akuissa Highland/juniper malleissa.

Millä periaatteella se akku on rajoittava? Mistä tällainen tieto on? CATLin akuissa on käytetty isompaa moottoria kuin nykyisin, joten miksi se yhtäkkiä olisi rajoittava tekijä?

Onko tälle akkuväitteelle olemassa siis yhtään lähdettä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 910
Viestejä
4 495 929
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom