Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oma luovutus oli Lempäälästä pari viikkoa sitten, 1630 varattu noutoaika, mutta jo klo 13 jälkeen tuli sähköpostilla viesti ”Hyväksy autosi toimitus”. Kiertelin auton ympärillä tovin ja katselin onko isompaa huomautettavaa, hyväksyin toimituksen sähköpostin linkistä, jonka jälkeen Tesla appista pystyi avamaan ovet ja lähtemään kotia päin. Mitään henkilökuntaa tähän ei tarvitse jos ei kaipaa apua
Mitäs sitten, kun autossa on joku palikka Tesla "within specs" laatua? Kuulostaa aika tuuhealta hyväksyä toimitus pääsemättä esim. auton sisälle katsomaan. Ei näiden käytäntöjen testi ole siinä miten hyvin joku asia toimii yleensä vaan miten se asia toimii siinä kohtaa, kun jotain on pielessä.
 
Mitäs sitten, kun autossa on joku palikka Tesla "within specs" laatua? Kuulostaa aika tuuhealta hyväksyä toimitus pääsemättä esim. auton sisälle katsomaan. Ei näiden käytäntöjen testi ole siinä miten hyvin joku asia toimii yleensä vaan miten se asia toimii siinä kohtaa, kun jotain on pielessä.
Eikai siinä muuta kuin jos jotain on pielessä niin joko sovitaan korjaus tai peruutat tilauksen. Se kun on täysin mahdollista vaikka oletkin hyväksynyt toimituksen (Että saat ovet auki)
 
Noissa sakuissa kun on pysytellyt, niin ei niissä missään mitään yllätyksiä ole ollut. Tuttua turvallista. Lukemalla nettiä selviää melkein kaikki....
 
Eikai siinä muuta kuin jos jotain on pielessä niin joko sovitaan korjaus tai peruutat tilauksen. Se kun on täysin mahdollista vaikka oletkin hyväksynyt toimituksen (Että saat ovet auki)
Kenes kanssa sä sitten sovit, että asia on pielessä ja keskustelet korjaukset/korvaukset? Jonotat pari kk asiakaspalvelua, kun ensin "näppärästi" nettiappiin otat kuvat jne? Vrt. huomaamaton naarmu omassa uudessa autossa, 200 e hyvitys ja nimi tarkastuslomakkeen loppuun molemmilta. Ei kahvia, ei pullaa, vartin kertausesittely ja tien päälle. Tilauksen peruuttaminen nyt taas menee siihen auton ostamisen larppaukseen. Jos sitä autoa on ihan oikeasti ostamassa, niin ei tuollainen peruuttaminen ole vaihtoehtolistalla kuin äärimmäisen rankassa tilanteessa.
 
Oma luovutus oli Lempäälästä pari viikkoa sitten, 1630 varattu noutoaika, mutta jo klo 13 jälkeen tuli sähköpostilla viesti ”Hyväksy autosi toimitus”. Kiertelin auton ympärillä tovin ja katselin onko isompaa huomautettavaa, hyväksyin toimituksen sähköpostin linkistä, jonka jälkeen Tesla appista pystyi avamaan ovet ja lähtemään kotia päin. Mitään henkilökuntaa tähän ei tarvitse jos ei kaipaa apua
Miten muuten sen oman auton sieltä löytää? Vai tuleeko rekisterinumero etukäteen tietoon esim. Trafi omin kautta
 
Kopsataan facebookin puolelta


Tesla julkaisee Wall Connectorille sovelluksen sisäisiä toimintoja – sekä Teslan että muiden sähköautojen omistajien käyttöön ⚡⚡

Tästä päivästä alkaen julkaisemme Wall Connectorille uusia sovelluksen sisäisiä toimintoja langattoman laiteohjelmistopäivityksen kautta.

Wall Connectoria käyttävien Teslan ja muiden sähköautojen omistajien käytössä ei ole aiemmin ollut sovellustoimintoja, mutta nyt he voivat käyttää kaikkia Wall Connectorille tarkoitettuja toimintoja.

Wi-Fi-verkkoon yhdistetyt Wall Connectorit asentavat päivityksen automaattisesti – saatavilla vain kolmannen sukupolven Wall Connectoriin.

▪Sovelluksen sisäisiä toimintoja ovat:
Ajastettu lataus
Reaaliaikainen latauksen tila
Lataushistorian tarkastelu
Etäohjattava latauksen ajastus
Latausasetusten muuttaminen
 
Kenes kanssa sä sitten sovit, että asia on pielessä ja keskustelet korjaukset/korvaukset? Jonotat pari kk asiakaspalvelua, kun ensin "näppärästi" nettiappiin otat kuvat jne? Vrt. huomaamaton naarmu omassa uudessa autossa, 200 e hyvitys ja nimi tarkastuslomakkeen loppuun molemmilta. Ei kahvia, ei pullaa, vartin kertausesittely ja tien päälle. Tilauksen peruuttaminen nyt taas menee siihen auton ostamisen larppaukseen. Jos sitä autoa on ihan oikeasti ostamassa, niin ei tuollainen peruuttaminen ole vaihtoehtolistalla kuin äärimmäisen rankassa tilanteessa.
Itse kävelisin tiskille ja kertoisin asian. Tesla on vaan todella tarkka noista ”withing specs” asioista että voivat väittää itse tekemäksi jos ajat autoa.
 
Onhan siinä autossa 14 päivän palautusoikeus, joten on hyvin aikaa tutustua autoon luovutuksen jälkeen.

Tämä ei ole sitten mikään Tesla only Muskin lahja kun ihan sama on jokaisessa auton etämyynnissä. Jos myyjä jättää peruutusehdot kertomatta peruutusaika on vuosi. Luit ihan oikein, vuosi. Tämä ollut vuodesta 2014.
 
Tämä ei ole sitten mikään Tesla only Muskin lahja kun ihan sama on jokaisessa auton etämyynnissä. Jos myyjä jättää peruutusehdot kertomatta peruutusaika on vuosi. Luit ihan oikein, vuosi. Tämä ollut vuodesta 2014.
Teslan ehdoissa on 100km raja. Sen jälkeen auto katsotaan käyttöönotetuksi ja sen yli pitää myös korvata ajetut kilometrit jos palauttaa.
 
Pitäisi kai joku tuli myös aktivoitua itse appiin kun videoissa näkee TWC myös lisättävissä laitteissa.
Juu voi olla ellei onnistu jollain ihan serveripuilen muutoksella.

tiistaina vasta oma asennus niin pääsee sen jälkeen ihmettelemään ja kattomaan saisiko tuosta jotenkin järkevästi statistiikkaa yms ympättyä suoraan HomeAssistantiin. Joku integraatio näytti ainakin löytyvän, mutta mennee jo offtopicin puolelle tässä kerjussa.
 
Juu voi olla ellei onnistu jollain ihan serveripuilen muutoksella.

tiistaina vasta oma asennus niin pääsee sen jälkeen ihmettelemään ja kattomaan saisiko tuosta jotenkin järkevästi statistiikkaa yms ympättyä suoraan HomeAssistantiin. Joku integraatio näytti ainakin löytyvän, mutta mennee jo offtopicin puolelle tässä kerjussa.
Videoissa mitä tuli pari päivää sitten appissa on oma kohta TWClle eli vaatii todennäköisesti serveri muutoksen tai aktivoinnin Suomen alueelle. Itse TWC kyllä toimii wifissa ilman tuotakin.
 
Nyt oli tullut uusi appi versio iphonelle niin näkyy twc lisättävissä.
IMG_3764.jpeg
 
Kyllä se sinne näköjään meni.
Aika kevyt setti. Voi kertoa millä aikavälillä laturi lataa esim. 00-06 välillä. Wifin vaihto vaatii että menee laitteelle ja aktivoi paikallisen wifin. Sitten toki saa statistiikkaa.

Puuttumaan jäivät latausnopeuden rajoitus/muuttaminen. Auton vinin lisääminen jos haluaa rajoittaa sillä mikä auto saa ladata. Tai avoin tai vain Teslat.
 
Noni, jokohan tuon myötä vois lopettaa tappelun Enyaqin luokattoman ajastuksen kanssa.

Suosittelen Gridio latauksen ohjaamiseen.

Tesla wall connector on kyllä hyvä ja halpa, vertaa esim. volkkarin myymiin bokseihin jonka älymallissa on ainakin kolminkertainen hinta.
 
Tesla wall connector on kyllä hyvä ja halpa, vertaa esim. volkkarin myymiin bokseihin jonka älymallissa on ainakin kolminkertainen hinta.

Volkkarin peruslaturi oli ainakin alkujaan samanhintainen kuin tuo Teslan laturi (nykyisin 500€ vs 589€, eli samanhintaisia edelleen). Vertailu niiden kahden välillä lienee tietysti mielenkiintoinen, sillä kummassakin on toiselta puuttuvia ominaisuuksia. VW:n laturissa on nimittäin mahdollisuus rajoittaa latausvirtaa sulakkeiden keston mukaan, mitä Teslassa ei ole ollenkaan.

Itse appin softasta en itse kyllä kostu mitä nyt tuli, täysin turhia omaan käyttööni. Mutta toivottavasti tämä avaisi mahdollisuuden paremmalle API-integraatiolle, niin että sieltä mahdollisesti saisi jotain hyödyllistäkin tietoa ulos. Itse kaipaisin ainakin latauksen määrän lisäksi sen hyötysuhdetta, eli paljonko meni kaikkeen muuhun kuin akkuun ja ajoon. Tämähän pitäisi onnistua kun auto ja laturi keskustelevat, lataushäviön määrä, esilämmitykseen kuluva energia etc. Siitä saisi sitten laskettua todellisen kulutuksen eikä sen mitä Teslan näyttö näyttää (joka ei alkuunkaan täsmää siihen todellisuuteen talvisin). En edes luota siihen tällä hetkellä että Wall Connector laskisi kaiken sinne menneen sähkön hukkaprosentteihin (olisihan sekin alku), enkä halua tuolta kännykästä niitä katsella kun tietoa voisi esittää mielenkiintoisemmassakin formaatissa. Lisäisi vaikka Teslamateen tuon sitten, jos vaan API olisi dokumentoitu.

Niin ja mahdollisuus sammuttaa lataus kun se on saavuttanut sen maksimin. Nythän se välillä käy täydentämässä sitä pitkin yötä, kun voisi vain kerran vetää sinne 100% illalla ja olla täydentämättä turhaan koko yötä jonkun 1% takia, sallittakoon BMS tasapainotus tarpeen mukaan, mutta ei 24/7. Tämä onnistuu kanssa APIn kautta toki, mutta vaatii sen että saa valvottua sitä toiselta koneelta.
 
Itse kerään dataa kolmella eri mittarilla. HAn kautta TWCsta, sitten kW mittari ja auton oma. Kaikki antaa eri tuloksia.
 
Suosittelen Gridio latauksen ohjaamiseen.

Tesla wall connector on kyllä hyvä ja halpa, vertaa esim. volkkarin myymiin bokseihin jonka älymallissa on ainakin kolminkertainen hinta.
Offtopikkia: Autossa on kyllä hyvät ajastusasetukset, voi esimerkiksi käyttää eri sijainneissa eri asetuksia. Ongelmana on siis se, ettei auto tottele asetuksia, koska backendistä palaa puolet kerroista päälle "lataa heti". Ja koska järjestelmät toimii hyvin, tuo ei näy heti, vaan asetus muuttuu kun auto saa jollakin satunnaisella viiveellä palvelimeen yhteyden, ts. pitää kytätä äppiä ja toivoa että se päivittää tilaa, jotta voi yrittää saada asetuksia uudelleen tallennettua. Käsittääkseni tämä sama ongelma on Gridion kanssa.
Nykyään käyn laittamassa kaapelin kiinni vasta ennen nukkumaan menoa, on se kätevää.

Nyt kun tuo Wall connectorin ohjaus tulee, se syö kyllä varmasti molelta muulta laitteelta markkinoita. Pitkä kaapeli ja halpa hinta, aika no brainer.
 
Itse kerään dataa kolmella eri mittarilla. HAn kautta TWCsta, sitten kW mittari ja auton oma. Kaikki antaa eri tuloksia.

Näin pelkäsinkin, eli ainoastaan kW mittari olisi luotettava. Valitettavasti laturi jäi aikanaan asentamatta ilman kW mittaria (eikä sähkäriä pelkästään sen takia viitsi tilata), niin tässä toivoo oikotietä..
 
Volkkarin peruslaturi oli ainakin alkujaan samanhintainen kuin tuo Teslan laturi (nykyisin 500€ vs 589€, eli samanhintaisia edelleen). Vertailu niiden kahden välillä lienee tietysti mielenkiintoinen, sillä kummassakin on toiselta puuttuvia ominaisuuksia. VW:n laturissa on nimittäin mahdollisuus rajoittaa latausvirtaa sulakkeiden keston mukaan, mitä Teslassa ei ole ollenkaan.
Kyllä Teslan wall connectorissa saa maksimivirran määrittäneen. Asennusvaiheessa kun otetaan yhteys wallconnectorin omaan wifiin niin siellä tehdään määritykset, kuten esim mitä autoja sillä voi ladata.
 
Kyllä Teslan wall connectorissa saa maksimivirran määrittäneen. Asennusvaiheessa kun otetaan yhteys wallconnectorin omaan wifiin niin siellä tehdään määritykset, kuten esim mitä autoja sillä voi ladata.

Maksimivirta ei ole sama asia alkuunkaan. Puhuin sulakkeen koon mukaan tapahtuvasta kuormanhallinnasta. Maksimivirran voi säätää sinne 3*16A, mutta jos sulakkeet antaa mahdollisuuden siihen 3*1A, niin se laturi sen sinne itsestään tiputtaa ettei polta sulakkeita.

Tuo siis onnistuu VW:ssä, eli aina saa täydellä teholla minkä talon sulakkeet kestää, mutta puuttuu siis Teslan vaihtoehdosta.
 
Mitenköhän tuo ohjaus wifin yli on toteutettu käytännössä. Ajetaanko esim. ajastus sisään purkkiin ja se toimii vaikka netti menisi poikki. Charge Ampsin ratkaisussa ainakin tuntuu olevan se tapa, että ajastus tulee serveriltä ja jos bitti on poikittain, niin laturi ei tee mitään. Tullut huomattua, kun huihain purkin autobootti sotkee joskus asuksen reitittimen ja bitit eivät liiku.
 
VW:n dynaamisen kuormanhallinnan versio maksaa 1100€. Hieman hinnaltaan eri kuin Teslan saappaan älyllä varustettu TWC. Teslaan ei toki älykästä versiota löydy.
 
Offtopikkia: Autossa on kyllä hyvät ajastusasetukset, voi esimerkiksi käyttää eri sijainneissa eri asetuksia. Ongelmana on siis se, ettei auto tottele asetuksia, koska backendistä palaa puolet kerroista päälle "lataa heti".

On tuttua koska itssellä on ID.3 ajossa. Gridio toimii moitteettomasti, lataa silloin kun pitää eli yöllä eikä tarvitse kikkailla töpselin kanssa. Kannattaa kokeilla, ei maksa mitään.
 
Pitäis varmaan joku kWh mittari itsellekin laittaa ennen latauslaitetta, kun ei ole mitään hajua autoilun kustannuksista. Kaikki menee minkä lataa. :lol:

VW:n dynaamisen kuormanhallinnan versio maksaa 1100€. Hieman hinnaltaan eri kuin Teslan saappaan älyllä varustettu TWC. Teslaan ei toki älykästä versiota löydy.

VW Ellin perusversioonkin saa virtamuuntajat laitettua, kunhan tilailee sopivat liittimet ja ferriitit Mouserista tms. Itse en ole laittanut, ilmavesilämpöpumpussa nuo on ja se hoitaa säätöpuolen. Jos kylmä tulee, niin tiputtaa autosta lataustehon puoleen.
 
VW:n dynaamisen kuormanhallinnan versio maksaa 1100€. Hieman hinnaltaan eri kuin Teslan saappaan älyllä varustettu TWC. Teslaan ei toki älykästä versiota löydy.
Jenkeissä on ollut jo viitteitä että Teslalta on mahdollisesti tulossa erillinen kuormanhallintapalikka myös TWC:lle. Ilemisesti toimisi joko Wifillä tai vaihtoehtoisesti jenkkimallista löytyvän RS-liittimen kautta piuhalla.
 
VW:n dynaamisen kuormanhallinnan versio maksaa 1100€. Hieman hinnaltaan eri kuin Teslan saappaan älyllä varustettu TWC. Teslaan ei toki älykästä versiota löydy.

Kyllä se kuormanhallinta löytyi siitä 399e halpamallistakin, tarkennettakoon että kyseessä siis 3x virran mittauskelat, jotka täytyy kytkeä sähkökaappiin ja siitä johdot laturille. Itsellä on noi tarvikkeena ostetut kelat ylimääräisenä, jos jotain kiinnostaa (tai voidaan vaihtaa koko laturi vaikka teslan napilliseen vastaavaan!).
 
Iha kätevä tää ominaisuus millä kellonaika välillä on sallittua lataus. Ei tarvii enää kikkailla latausrajan kanssa jos on vaan esim. pari tuntia yössä halpoja tunteja.
IMG_3772.png
 
Iha kätevä tää ominaisuus millä kellonaika välillä on sallittua lataus. Ei tarvii enää kikkailla latausrajan kanssa jos on vaan esim. pari tuntia yössä halpoja tunteja.
IMG_3772.png
Kätevä kyllä, mutta toteutus on aikamoinen rimanalitus softafirmalle. Vrt. kilpailevat ratkaisut, joissa vastaavia yksittäisi aikatauluja voi naputtaa plussasta lisää kyllästymiseen asti. Eli yöltä voi halutessaan poimia ihan minkälaisen tuntikombon, jos intoa riittää. Parhaat ratkaisut ottavat suoraan pörssin tuntihinnan mukaan latausta. Noh, ehkäpä kehitys tämänkin osalta kehittyy.
 
Ei omaa kokemusta Gridiosta. Kai sitä silläkin ajastaa.
Koska sillä saat ladattua auton halvoilla tunneilla ja myös annettua raja-arvon että ei vaikka lataa jos hinta yli 10c niin laisinkaan.
Kätevä kyllä, mutta toteutus on aikamoinen rimanalitus softafirmalle. Vrt. kilpailevat ratkaisut, joissa vastaavia yksittäisi aikatauluja voi naputtaa plussasta lisää kyllästymiseen asti. Eli yöltä voi halutessaan poimia ihan minkälaisen tuntikombon, jos intoa riittää. Parhaat ratkaisut ottavat suoraan pörssin tuntihinnan mukaan latausta. Noh, ehkäpä kehitys tämänkin osalta kehittyy.
Tämä sama ollut jo vuoden päivät niin en pidättele hengitystä että tuosta paranee ellei sitten omista Powerwallia.
 
Iha kätevä tää ominaisuus millä kellonaika välillä on sallittua lataus. Ei tarvii enää kikkailla latausrajan kanssa jos on vaan esim. pari tuntia yössä halpoja tunteja.
IMG_3772.png

Onko tää jotenkin uusi juttu? Saman voinut tehdä vagin plugareissa jo vuosia ilman et täytyy sorkkia lataustvehjettä.
 
Noniin, auto tuli haettua eilen Lempäälästä Express-luovutuksella eli auton olisi voinut hyväksyä, ottaa käyttöön ja ajaa pois omin päin.

IMG_20230915_140555_copy_1696x1275.jpg


Ilmoitus sähköpostiin ja mahdollisuus hyväksyä auto Tesla-tilille tuli 45 minuuttia ennen varsinaista noutoa, kuulemma 15 luovutusta oli eilen.

Maalipinnat, paneelien välit, vanteet kävin läpi, ei onneksi huomautettavaa. Auto oli laturissa 80% täynnä ja Teslalta saa ilmaisia krediittejä 150 km verran superchargeriin.

Samaan aikaan viereisessä punaisessa oli selkeitä pieniä pitkiä naarmuja maalissa A-pilarissa, joista mainitsi henkilökunnalle ja hoitunevat Teslan toimesta. Kannattaa siis tsekata se auto ympäri.

Ensimmäisellä istumalla ja ajolla ison näytön tapahtumat, auton piippailut ja kamerat olivat aikamoinen informaatiotulva ja keskittyminen niihin haastavaa, mutta kyllä se ensimmäisen 100 km aikana alkoi sujua ja autopilotinkin löysin lopulta Poriin saapuessa. Aika paljon oli valitettavasti fokus näytöllä eikä liikenteessä.

Akaan Superchargerilla heti ensimmäinen pömpeli ei toiminut, toinen lähti lataamaan kun laittoi piuhan kiinni eli pieni ihmettely ja säätö alkuun.

250 km perusteella fiilikset on autosta, sen laadusta ja kyydistä varsin positiiviset, en ole vielä mitään negatiivista keksinyt, mutta eiköhän senkin aika koita.
 
Noniin, auto tuli haettua eilen Lempäälästä Express-luovutuksella eli auton olisi voinut hyväksyä, ottaa käyttöön ja ajaa pois omin päin.

IMG_20230915_140555_copy_1696x1275.jpg


Ilmoitus sähköpostiin ja mahdollisuus hyväksyä auto Tesla-tilille tuli 45 minuuttia ennen varsinaista noutoa, kuulemma 15 luovutusta oli eilen.

Maalipinnat, paneelien välit, vanteet kävin läpi, ei onneksi huomautettavaa. Auto oli laturissa 80% täynnä ja Teslalta saa ilmaisia krediittejä 150 km verran superchargeriin.

Samaan aikaan viereisessä punaisessa oli selkeitä pieniä pitkiä naarmuja maalissa A-pilarissa, joista mainitsi henkilökunnalle ja hoitunevat Teslan toimesta. Kannattaa siis tsekata se auto ympäri.

Ensimmäisellä istumalla ja ajolla ison näytön tapahtumat, auton piippailut ja kamerat olivat aikamoinen informaatiotulva ja keskittyminen niihin haastavaa, mutta kyllä se ensimmäisen 100 km aikana alkoi sujua ja autopilotinkin löysin lopulta Poriin saapuessa. Aika paljon oli valitettavasti fokus näytöllä eikä liikenteessä.

Akaan Superchargerilla heti ensimmäinen pömpeli ei toiminut, toinen lähti lataamaan kun laittoi piuhan kiinni eli pieni ihmettely ja säätö alkuun.

250 km perusteella fiilikset on autosta, sen laadusta ja kyydistä varsin positiiviset, en ole vielä mitään negatiivista keksinyt, mutta eiköhän senkin aika koita.
Onnea autosta! Sehän erottuu mukavasti valkoisten joukosta :tup:
 
En haluaisi motkottaa mutta tuurilla näköjään saa yhä auton mikä on kunnossa. Jos viereissä autossa oli yhä maalissa jälkiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 196
Viestejä
4 547 852
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom