Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Osaatko sinä laskea? Jos tämänhetkisestä korosta annetaan alennusta niin mitä tapahtuu?
Kai mä jotain osaan laskea ( mutta en jaksa tätä matemaatista pähkinää nyt alkaa murtamaan ), mutta eihän noin voi sanoa , että se vaikuttaa 5000 EUR. Vaikutushan riippuu lainan määrästä ja laina-ajasta, ihan niin kuin itsekin totesit, vaikutus pienimmillään 0 EUR, ja onko se tuo 5000 EUR jos ostaa auton 100% velkarahalla. Mutta eihän kukaan niin tee. Eihän ?
 
Kai mä jotain osaan laskea ( mutta en jaksa tätä matemaatista pähkinää nyt alkaa murtamaan ), mutta eihän noin voi sanoa , että se vaikuttaa 5000 EUR. Vaikutushan riippuu lainan määrästä ja laina-ajasta, ihan niin kuin itsekin totesit, vaikutus pienimmillään 0 EUR, ja onko se tuo 5000 EUR jos ostaa auton 100% velkarahalla. Mutta eihän kukaan niin tee. Eihän ?

50000€ hinnalla ja rahoituksen vakioasetuksilla (käsiraha reilu 5000€, 60kk ja viimeinen isompi loppuerä reilu 21000€):

2,99%, Todellinen vuosikorko 3,33%. Luottokustannukset yhteensä 6 030 €

5,35%, Todellinen vuosikorko 5,78%. Luottokustannukset yhteensä 10 231 €
 
Voiko tuota loppuerää edes säätää? Jos laittaa isomman alkusumman, niin kk-maksu pienenee, mutta loppuerä pysyy about samana. Ei hajua miten nämä rahoitukset yleensä toimivat, kun olen ostanut autot kylmällä käteisellä.
 
Mikä siitä tekee järjettömän? Toki joku tolkku vikassa erässä mutta miksi maksaa auto kokonaisuudessaan veke? Eihän sen arvokaan ole 6v jälkeen 0€?

Eihän smicke sanonut että se pitää heti maksaa pois kokonaan, vaan tuolla tavalla että lainoitusta on maksimit (minimi käsiraha + maksimi loppuerä) siinä ei ole mitään tolkkua. Se ei ole kovin hyvä resepti tarvikkeen kanssa, jonka arvo ei välttämättä ole koko laina-aikaa yli sen lainamäärän.
 
Mikä siitä tekee järjettömän? Toki joku tolkku vikassa erässä mutta miksi maksaa auto kokonaisuudessaan veke? Eihän sen arvokaan ole 6v jälkeen 0€?

Jos Model ässän hinta sulaa viidessa kuudessa vuodessa neljäsosaan tms. niin mimmonen ylläri autokaupoilla olisi tämän osalta edessä vastaavassa kohtaa?
 
Voiko tuota loppuerää edes säätää? Jos laittaa isomman alkusumman, niin kk-maksu pienenee, mutta loppuerä pysyy about samana. Ei hajua miten nämä rahoitukset yleensä toimivat, kun olen ostanut autot kylmällä käteisellä.

Tietysti voi (sen voi säätää myös nollaksi) ja osa rahoitusfirmoista antaa myös maksaa lainaa nopeammin pois kuin sovittu. Ainoastaan käsirahalle on yleensä jokin minimimäärä ja loppuerälle maksimi, mutta aina voi maksaa enemmän ja nopeammin.
 
Mua kanssa kauhistuutti tuo luottokustannukset. 6000 EUR tai 10000 EUR , aivan järkyttävä,
Saa siinä sähköllä ajaaa muutaman kilometrin että säästää....
Näitä luottokustannuksia ei mene saman hintaluokan polttiksissa? Pitää nyt huomioida että kaikki ei aja 3k€ prutkulla.
 
Kai sitä nyt saa velat pois maksaa aikaisemmin ? Ei kai sitä voi kieltää ?

Voi tietysti, sehän on sopimus joka tuon määrittää. Lainaaja tekee sopimuksen jolla ostit vaikka viideksi vuodeksi luoton ja he odottavat saavansa siis viideksi vuodeksi tuottoa. Mikäli maksat aiemmin pois, niin heiltä menee mahdolliset korkotuotot ohi. Eli maksamalla nopeammin joudut mahdollisesti korvaamaan menetetyt korkotuotot heille.

On itsellänikin tuon kaltaisia sopimuksia ollut. Edelleen itse asiassa vanhin asuntoluottoni on sellainen, jossa Nordea velottaa jos maksan nopeammin (jonkin käsittelymaksun, uudemmat asuntolainani taas eivät ole sellaisia). Muistaakseni ensimmäinen autolainani 2000-luvun alkupuolella oli myös vastaava jossa ei voinut lyhennysaikaa nopeuttaa.
 
Jos Model ässän hinta sulaa viidessa kuudessa vuodessa neljäsosaan tms. niin mimmonen ylläri autokaupoilla olisi tämän osalta edessä vastaavassa kohtaa?
Juu kalliissa autoissa voidaan tulla alas paljonkin. Mutta jos uutena ostaa 39k€ model 3 niin eiköhän siitä 6v päästä helposti sen 10-15k€ saa vielä. Eli loppueräksi 10-15k€.
 
Näitä luottokustannuksia ei mene saman hintaluokan polttiksissa? Pitää nyt huomioida että kaikki ei aja 3k€ prutkulla.
Toki, mutta jos ei rahaa ei ole, niin eikö kannattaisi ajella hiemna edullisemmlla käryllä jotta ei tarvitsti maksaa noin kovia luottokuluja ? Kyllähän tuo 6000 EUR on aika iso raha joka tapauksessa maksa ylimääräistä.
Sillähän saisi jo kaksi 3KUER prutkua :)
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
onkohan täällä joku auton rahoituskeskustelu, jotta ei mene ihan OT:ksi taas ja saan taas penaltia....
 
Toki, mutta jos ei rahaa ei ole, niin eikö kannattaisi ajella hiemna edullisemmlla käryllä jotta ei tarvitsti maksaa noin kovia luottokuluja ? Kyllähän tuo 6000 EUR on aika iso raha joka tapauksessa maksa ylimääräistä.
Sillähän saisi jo kaksi 3KUER prutkua :)
Tonni pär vuos luottokuluja. Eikös sellanen potti mee kun joutuu pari kertaa hinauttaa tienvarresta sen 3ke romun?
 
Mulla on autossa korko 0,49% --> todellinen vuosikorko 1,06%. Lyhennys 499e/kk + sähköt arkiajossa ilmaiset, kun töissä saa lataa ilmaiseksi. En näe mitään järkeä lyhentää lainaa yhtään enempää, vaan laitan ylimääräiset 200e/kk rahastoon.
Loppulaina taisi olla jotain 21-23k paikkeilla. Otetaan rahastosta sitten ylimääräistä, jos ei auton arvo kata täysin loppulainaa. Laina otettu 1/22.
 
Toki, mutta jos ei rahaa ei ole, niin eikö kannattaisi ajella hiemna edullisemmlla käryllä jotta ei tarvitsti maksaa noin kovia luottokuluja ? Kyllähän tuo 6000 EUR on aika iso raha joka tapauksessa maksa ylimääräistä.
Sillähän saisi jo kaksi 3KUER prutkua :)
No kuka sanoi että rahaa ei ole? Jos rahaa ei ole niin ehkä silloin tosiaan ei osteta kalliita autoja. Mutta monilla on rahaa ja joku 6000€ luottokulu ei ole iso raha.

Jos haluaa säästää niin toki voi ajaa 3k€ prutkulla, mutta jos on rahaa niin ei se väärin ole sitä käyttää. Turha säästää valtavia summia omiin hautajaisiinkaan.
 
No kuka sanoi että rahaa ei ole? Jos rahaa ei ole niin ehkä silloin tosiaan ei osteta kalliita autoja. Mutta monilla on rahaa ja joku 6000€ luottokulu ei ole iso raha.

Jos haluaa säästää niin toki voi ajaa 3k€ prutkulla, mutta jos on rahaa niin ei se väärin ole sitä käyttää. Turha säästää valtavia summia omiin hautajaisiinkaan.


Se on just näin. Auto on sijotuksena joka tapauksessa niin paska että siinä ei paljon kannata miettiä kuluja kaivaa vaan kuvetta.
 
No kuka sanoi että rahaa ei ole? Jos rahaa ei ole niin ehkä silloin tosiaan ei osteta kalliita autoja. Mutta monilla on rahaa ja joku 6000€ luottokulu ei ole iso raha.

Tuntuu omituiselta, että henkilö jolla olisi rahaa hukattavaksi ostaisi maksimiluototuksella. Kyllä totuus taitaa olla aivan toinen, ne on niille joilla ei ole rahaa tai ei ole ymmärrystä paljonko se auto lopulta maksaa. "Tää iPhone on vain 300€/kk neljän vuoden ajan!".
 
Eiköhän luottokulut ole aika tärkeitä on se auto Tesla tai ei ja varmaan kullekin löytyy se sopiva oma tapa (itsellä plugarissa 0 korko, todellinen vähän enemmän, käsiraha 10000 ja viimeinen erä 0, tai hivenen vähemmän kuin normierä). Ennemmin maksan sitä lainaa, kuin yritän markkinoilta saada tuottoa mutta joku toinen tekee varmasti toisin ja se on ihan ok. Ymmärrän toki, että tämän hintaisissa autoissa ilman isoa viimeistä erää kuukausikuluksi tulee aika iso summa, mutta toisaalta kk maksu edustaa myös itselleni sitä summaa jonka maksamisen jälkeen auto on "oma" ja ko erät myös muistuttavat siitä kuinka kallista autoilu on.

Mutta jos erityisesti Teslaa katsoo, niin tuo peruuttaminen muuttaa vähän tuota korkokuviota kun auto pitäisi ottaa myös nopeasti vastaan. En sitten tiedä missä määrin peruutuksia tulee sitten seuraavan kuun ekoina päivinä jos autoa ei ole ehtinyt ottaa vastaan vai saadaanko tuolla ihmiset hakemaan autonsa vaikka satamasta ihan viimeisinä päivinä jolloin taas myynti näyttää hyvältä.

Saapa nähdä koska higlandia saa tännekin.
 
Ihmisiä on erilaisia. Toiset laskee halvinta mahdollista ja ajaa elämänsä alusta loppuun edullisella autolla. Itse taas en ajatellut jälkeeni mitään jättää niin ajan kalleimmalla mitä pinkka antaa myöden, koska kerran tässä eletään. Tuskin eläkkeellä kaduttaa.

Toki on hyvä miettiä korkokuluja niin ei tarvitse turhasta maksaa.
 
Näillä rahoituskustannuksilla ja muutenkin maailman myrskyillä alkaa työsuhdeauto olla taas kova sana. Juu, kilsakorvaukset jää aika ohueksi (käyttöedun 0,1€/km toki tulee silti), mutta eipä ole riskiäkään. Etenkin syklisemmillä aloilla aika paljon mukavampi ottaa se lomalappu käteen kun auto ja sen kulut jäävät myös pihaan. :)
 
Sitä saa ostaa miten haluaa, kunhan on vain maksaa sitten se loppuerä kokonaan tai osittain jos kun pamahtaa se eteen.
 
Ensi viikolla Yyn nouto. Logistiikassa meinaa tulla haasteista. Mites mahtuuko talvirenkaat takaluukkuun ilman penkkien kaatamista? Jos ei, niin riittääkö edes kahden penkin kaato?
Vastataan itselle ihan muillekin näkyviin. Tänään noudettu parikolme viikkoa sitten ostettu varastoauto tuli ainakin naatarenkaat mukana. Ei mahtuneet todellakaan takaluukkuun, vaan veivät heittämälllä takaluukun lisäksi kaikki takapenkit.
 
Tuskinpa siihen kummoista saa. Joku Nordean joustoluotto 3kk euribor +2,90% jos ei huvita maksaa kokonaan pois.
Itsellä tosin nyt x:stä soppari ilman suurempaa viimeistä erää mutta tuo oli ajatuksena hyödyntää kun kolmosen 6v 1.5% olisi loppunut 10k jämärillä
 
Tätä moni sanoo mutta mistä ja kuka antaa hyvän rahoituksen? Itsellä todellinen 1.45%.
Luonnollisesti nyt ei saa pinnan-kahen todellisella kun mukavasti on korot nousseet, muuta kuin autokauppojien rahotustarjouksista, mutta onhan se lainapääoma pienempikin jos pitää 6v jälkeen viimeseen erään sopia uusi rahotus? Itellä on 1,54% todellinen kolmosessa. Tammikuussa 2022 haettu rahotus.
 
Sen verran aletaan olla sivuraiteilla Model Y:n korkotarjouksesta, että jatkot täällä ja takaisin Teslaan:

 
Parikertaa tullut ilmoitus ajaessa että automaattinen kaistallapitoavustin ei käytettävissä ja palautuu seuraavalla ajokerralla. Aina siis palautunut kyllä kun parkkeerannut ja lähtenyt uudestaan. Mistähän tämä johtuu kun autopulotti toimii kuitenkin normaalisti. Luulisi että jos autopilotti osaa pitää kaistalla niin kai tuokin osaisi? Kai ne nyt samoilla kameroilla ja datalla homman hoitaa? MY LR23 autona siis. Onkohan joku softabugi?
 
Parikertaa tullut ilmoitus ajaessa että automaattinen kaistallapitoavustin ei käytettävissä ja palautuu seuraavalla ajokerralla. Aina siis palautunut kyllä kun parkkeerannut ja lähtenyt uudestaan. Mistähän tämä johtuu kun autopulotti toimii kuitenkin normaalisti. Luulisi että jos autopilotti osaa pitää kaistalla niin kai tuokin osaisi? Kai ne nyt samoilla kameroilla ja datalla homman hoitaa? MY LR23 autona siis. Onkohan joku softabugi?
Omien kokemuksien mukaan, se menee tuohon tilaan jos auton mielestä hivottelet reunaviivoja liian useasti. Vähän niinkuin vetää herneen nenään ja kehottaa ajamaan itse.

Toinen omituisuus tuossa on mielestäni välillä se että, jos menet esim liian lähelle keskiviivaa, se ei ohjaa poispäin vaan lähtee ohjaamaan viivan vieressä. Tulee fiilis että viiva "imee" auton kylkeen. Onko muut huomanneet samanlaista, vai onko mielikuvituksen tuotetta?
 
Ihmisiä on erilaisia. Toiset laskee halvinta mahdollista ja ajaa elämänsä alusta loppuun edullisella autolla. Itse taas en ajatellut jälkeeni mitään jättää niin ajan kalleimmalla mitä pinkka antaa myöden, koska kerran tässä eletään. Tuskin eläkkeellä kaduttaa.

Toki on hyvä miettiä korkokuluja niin ei tarvitse turhasta maksaa.
Itse asiassa saattaa kaduttaa kun pamahtaa sairaseläkkeelle esim. 50v tai alle -vuotiaana. Kokemusta on mutta se on toinen tarina.
Moni on muutenkin eläkkeen varassa varsin kauan loppu elämässä.
 
No niin, nyt on vakuutukset ja kaikki muut Teslaan hoidettu, sitä jäin miettimään, että missä kohtaa tuo käsiraha tulee maksettavaksi ja tuleeko siitä jokin linkki tai lasku Teslan sivuille vai maksetaanko kun auton noutaa?
 
No niin, nyt on vakuutukset ja kaikki muut Teslaan hoidettu, sitä jäin miettimään, että missä kohtaa tuo käsiraha tulee maksettavaksi ja tuleeko siitä jokin linkki tai lasku Teslan sivuille vai maksetaanko kun auton noutaa?
Tesla-tilillä pitäisi näkyä maksun tiedot kun rahoitushakemus on tehty ja hyväksytty. 7 päivää ennen noutoa taisi olla ohje maksaa.
 
Oma maksu ainakin näkyi jo seuraavana päivänä hoidettuna asiana kun maksoin. Eli ei liene tulipalohätä.
 
No niin, nyt on vakuutukset ja kaikki muut Teslaan hoidettu, sitä jäin miettimään, että missä kohtaa tuo käsiraha tulee maksettavaksi ja tuleeko siitä jokin linkki tai lasku Teslan sivuille vai maksetaanko kun auton noutaa?
Siellä tilillä se näkyy, ohjeena tosiaan 7 päivää ennen, mutta ei haittaa vaikka maksaisi samana päivänä, mutta sitten pitää olla verkkopankkikuitti mukana. Itse maksoin muistaakseni 2 päivää ennen tms. tuli seuraavana päivänä näkyviin sinne tilille että on maksettu. Tosin en ottanut rahoitusta, mutta samanlailla varmaan menee käsirahan kuin koko summankin kanssa.
 
Ja vaikka ohjeissa puhutaan viitteestä niin se auton koodi viestikenttään :)
Tämä on aiheuttanut selkeästi hankaluuksia ihmisille, itsekin tuota taisin vähän arpoa keväällä. Ei muista enää niin tarkasti, mutta olikohan siellä jopa ihan ohjeentynkääkin tuohon... jossain piilossa...
 
Kiitos kaikille avusta, ehkä olen hieman liian hätäinen asian kanssa, koska vasta eilen varastoauton tilasin, joten voi olla ettei käsirahan maksu ole vielä päivittynyt tilille, koska alla olevassa luettelossa ei ole maksu kohta vielä aktiivinen. Koitan nyt kuitenkin edistää asiaa mahdollisimman paljon koska myin autoni jo pois ja tilaamani varastoauto oli valmis toimitettavaksi tilausta tehdessä joten jos saisi auton alle mahdollisimman pian, lisäksi tuo korkotarjous on kuun loppuun.
IMG_1257.jpeg
 
Juu juodut odottelemaan että asia eteenee ja maksutiedot tulevat saataville. Maksun voi tehdä vaikka samana päivänä, kunhan mukana on sitten kuitti kun menet noutamaan. Eli mitään hätää tuon kanssa ei ole.
 
Juu juodut odottelemaan että asia eteenee ja maksutiedot tulevat saataville. Maksun voi tehdä vaikka samana päivänä, kunhan mukana on sitten kuitti kun menet noutamaan. Eli mitään hätää tuon kanssa ei ole.
Hienoa, kiitokset tiedosta ja mukava kun saa neuvoja asiasta, jossain kohtaa prosessia jätin Teslalle soittopyynnön mutta vastasivat vain tekstiviestillä. No asiani sain hoidettua. Ylipäätään ensimmäinen uusi auto jonka ostan, mutta voisin kuvitella että perinteisessä autokaupassa ostoprosessi etenee hieman eritavalla.
 
Itsellä on sama tilanne. Varastoauto tilattu , vakuutus ja loppumaksu vielä hoitamatta. Odotin että nämä olisi vasta matkalla Suomeen mutta toimitusajan perusteella ovatkin jo Suomessa. Eteneekö prosessi hakuajan sopimiseksi vasta kun nämä on hoidettu vai odottaako asia jonkun käsittelyä Teslalla? Olen ymmärtänyt että pitää olla noutoon mennessä hoidettu. Varsinaista loppulaskua ei asiakirjoissa näy mutta maksutiedot kyllä näkyvät maksujen kohdalla. Teslalta toksi ensisijaisesti kysyisin mutta kuten tunnettua yhteyttä voi olla vaikeaa saada.
 
Onko kukaan perunut jälkitoimituksessa auton ostohetkessä tilattuja talvirenkaita ja saanut rahat tietty takaisin? Aina kynnys kysyä Teslalta, kun joutunee pitkän tovin odottelemaan vastauksia.
 
Oletteko minkälaisia latausnopeuksia saaneet Teslan Superchargereilta? Muista ilmoittaa mikä malli ja mikä vuosimalli.

Oon nyt kaksi kertaa käynyt Espoon superilla ja aiemmalla kerralla antoi maksimissaan 100kw latausnopeuden. Aloitin tuolloin 10 prosentista latauksen. Tänään antoi alkuun 156kw 5 prosentista -> 40 prosenttiin ja sen jälkeen jatkui n. 110kw. Kyseessä 2020 Raven refresh ässä. Molemmilla kerroilla oli laitettu navi chargerille ja esilämmitetty akkua. Viime kerralla taisi olla n. 20min ja nyt noin 10 minuuttia meni ajaa tähän. Jotkut sanovat, että 30min olisi se mitä esilämmitys vaatii.

Vanhemmat Model S/X oli capattu 150kw, mutta Raveneihin Tesla aukaisi myöhemmin softalla latauksen 250kw asti. Tuommonen 200kw latausnopeus voisi olla ihan kiva. Lähinnä mietin tulevaisuuden roadtrippeja, että kuinka pitkiä tauoista tulee. Tämä taisi näillä nopeuksilla antaa n. puolessa tunnissa 330 kilometriä lisää (5% -> 65%).

Pitäisi kyllä varmaan tehdä myös toi BMS uudelleenkalibrointi kun täydellä akulla lupaa vain jonkun 565km rangea....Tosin toi on aika linjassa perus 10% akun kulumiseen, mikä Tesloissa/sähköautoissa ilmeisesti voi tapahtua jo ekan 20tkm aikana, jonka jälkeen sitten kuluminen hidastuu reilusti tai pysähtyykin.

Mites reissun päällä muut kuin Teslan laturit? Niissä varmaan vielä harvemmin päästään isoihin lukemiin? Mietin redditiä luettuani, että pistän piruuttani support tickettiä ja kyselen miksei pääse 200kw vaikka ehkä(?) pitäisi. Joillekin ovat sitten tehneet etädiagnostiikan ja selvittäneet asiaa.

Käsittääkseni toi on V3 laturi mikä yltää 250kw asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 208
Viestejä
4 548 357
Jäsenet
74 944
Uusin jäsen
Lupuxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom