Kahveista en tiedä, mutta se määrä mikä henkilöstä Teslalla pitäisi olla jälkitarkastuksessa on paljon enemmän kuin tuo mitätön määrä kahvia. Itseasiassa Teslan huollossa jaetaan enemmän ilmaista kahvia kuin myyntiorganisaatio saisi ikinä myytyjen mukana. Siinä ne rekat sitten kulkevatkin kun korjataan jotain turhaa. Pullankin määrä on täysin mitätön, jos parikymmentä pullaa päivässä menisi. Nyt jotain tolkkua näihin kuvitelmiin. Itse en pullaa ja surkeaa kahvia kaipaa (kummassakaan), mutta jollekin se juttu voi olla tärkeä ja siitähän myyntiorganisaatiossa on kyse. Kyllä kaikki Teslallekin aina tulee kun myynti sakkaa, niin tarjoukset, markkinoinnit, korkotarjoukset kuin myös referral koodit ja ties mitä.
Oman Model 3:stani hakiessa olin ainakin neljän henkilön kanssa tekemisissä itse toimistolla. Yhden kanssa sovittiin kaupat, täytettiin mun läppärillä niitä liirulaarumeita, sitten haettiin auto ulkoa ja höpistiin niitä näitä siellä räntäsateessa. Katseltiin kahdestaan yksilö läpi ja sovittiin että jatketaan loppusummankin osalta. Sitten höpistiin kahden muun kanssa yhdelle ajokortin kuvaa, toiselle vakuutustodistus ja jommalle kummalle vielä pankkitosite että käsiraha on maksettu. Ja jossain välissä toki täyteltiin jonkun kanssa se lomake siitä sähköautotuestakin.
Lopulta vielä yksi henkilö tuli myöhemmin tuomaan minulle avainkortit ja käytiin katsomassa missä auto on parkkipaikalla ja että kaikki toimi oikein ja auto näkyi kännykässä.
Poistan tästä vielä myöhemmin saamani jälkimarkkinointipuhelut ja tietysti myyntipuhelut ennen myyntiä. Loppujen lopuksi mielestäni tässä oli minulle nähtävissä paljon enemmän henkilöstöä kuin mitä aikaisemmissa autokaupoissa minulla on ollut (joissa yksi henkilö hoiti kaiken).
Oliko tämä prosessi sitten tehokasta? Se, että joku näkee vain yhden noista henkilöistä puuttuvan prosessista (se joka näyttäisi että tässä autosi) ei tarkoita että Teslan prosessi on muuten myyntiorganisaatiossa tehokasta. Aivan kuten softakehityksessä "Agile" ei tarkoita mitään muuta kuin leimaa jonkun managerin höpinälistassa itsessään ja Muskin johtotavan katsoen ainakin Twitterissä meno oli jotakuinkin täysin kaoottinen ja kaukana tehokkuudesta.