Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tulisi noilla kilsoilla melkoisesti halvemmaksi ajaa ajonsa taksilla sen sijaan että ostaisi vuoden välein uuden auton.
Vai olikohan tapsa näutä buy high sell low tyyppejä kuka hätäili että myydään kun vielä jotain saadaan.
Jokatapauksessa erittäin järjetöntä toimintaa.
 
Voisi tietysti olla, että teslasta oli päästävä eroon ajoprofiilin rajun muuttumisen takia. Ainoa järkiselitys asialle.
Silloin tuossa olisi jotain järkeä. Esim myyntitykki joka vetää pitkin maakuntia ammatikseen. Yöksi suoraan kotiin, ei ABC:lle (lataamaan) motolla.
 
Kyllähän näitä uutisia on kun porukka hehkutti silloin vuosi sitten miten Tesla pitää hinnan ja eikä arvo laske. Oikein kannustettiin silloin ostamaan ja jopa Muskikin sitä huuteli. En yhtään ihmettele että näihin porukka menee. Seuraava setti on se kun tilanne normalisoituu nämä kellä on 20-30k loppuerät.
 
Kyllähän näitä uutisia on kun porukka hehkutti silloin vuosi sitten miten Tesla pitää hinnan ja eikä arvo laske. Oikein kannustettiin silloin ostamaan ja jopa Muskikin sitä huuteli. En yhtään ihmettele että näihin porukka menee. Seuraava setti on se kun tilanne normalisoituu nämä kellä on 20-30k loppuerät.
Joo itse väittelin myös vuos sitten, että paljonko Teslan arvonalenema on ku sanoin, että vaikka se hetkellisesti on plussalla niin se tulee kovempaa alas sitten myöhemmin. Tämä siis kun muutama tuntema Tesla-kuski kertoi ilmasista kilsoista kun arvonalenemaa ei ole ja sähköt saa firman piikkiin. Toki naapuri möi oman Teslansa voitolla ja siirtyi plugariin, eli joillakin viime vuonna oli parhaassa kuopassa, mutta veikkaan näiden suuri suisten pitäneen auton kyllä kuplan yli kun on niin "halpaa". Kaverillakin model 3 perfi joka nyt seisoo pihassa kun ei ole varaa ajaa tai maksaa vakuutusmaksuja kun työkuviot muuttu ja autoo ei voi myydä kun arvo tippunut niin paljon 2022 keväästä.
 
Kyllähän näitä uutisia on kun porukka hehkutti silloin vuosi sitten miten Tesla pitää hinnan ja eikä arvo laske. Oikein kannustettiin silloin ostamaan ja jopa Muskikin sitä huuteli. En yhtään ihmettele että näihin porukka menee. Seuraava setti on se kun tilanne normalisoituu nämä kellä on 20-30k loppuerät.

Mä oon bongannu nettiautossa muutamia sellaisia ilmoituksia, jossa on mainostettu halvan rahoituksen olevan siirrettävissä uudelle omistajalle. Auton hinta + rahoitettu osuus tyyliin 48k, kuukausierä 300-400€ välissä ja rahoitusaika 60-72kk. Esimerkeistä on aika helppoa ihan ilman laskintakin päätellä, että tuollaisilla kuukausierillä se viimeinen erä tulee olemaan sen kokoinen, että henkilöillä ei ole ilman lisälainaa mitään mahdollisuutta maksaa autoaan kokonaan.
 
Kyllähän näitä uutisia on kun porukka hehkutti silloin vuosi sitten miten Tesla pitää hinnan ja eikä arvo laske. Oikein kannustettiin silloin ostamaan ja jopa Muskikin sitä huuteli. En yhtään ihmettele että näihin porukka menee. Seuraava setti on se kun tilanne normalisoituu nämä kellä on 20-30k loppuerät.
Jos ei pysty suunnittelemaan elämää niin että 5v ennen tiedossa olevaa 20ke pysty laittamaan niin on kyllä elämä sekaisin ja liian kallis auto.

Muskun arvonpitokommentit oli pitkään ennen komponenttipulan hintapiikkiä ja realisoituu vasta kun/jos FSD saadaan toimimaan ja jakoon.
 
Kolmosen ja y:n mahdolliset hinnan laskut tulee aika todennäköisesti vaan siitä että halvemmalla saa uusia pienempiä sähkiksiä suoraan kaupasta. Varsinkin kolmosen menestys on osittain tehojen ja osittain ihan hinnan ansiosta. Niitä kun on saanut suht edukkaasti jo pitkään lyhyellä toimitusajalla joten sellainen on ollut varteenotettava vaihtoehto silloinkin kun tuolle kokoluokalle ei ole ollut oikeaa tarvetta. On saatettu siis ostaa vähän turhankin kallis kulkine kun halvemmallakaan ei ole saanut ja jatkossa ko. ostos valuu id2 yms. osastolle.
 
Kyllähän näitä uutisia on kun porukka hehkutti silloin vuosi sitten miten Tesla pitää hinnan ja eikä arvo laske. Oikein kannustettiin silloin ostamaan ja jopa Muskikin sitä huuteli. En yhtään ihmettele että näihin porukka menee. Seuraava setti on se kun tilanne normalisoituu nämä kellä on 20-30k loppuerät.

Tässäkin kommentissa pitää olla tarkempi. Onko se loppulaina 2 vai 6vuoden päästä?

Meillä on on loppulunastus 3vuoden päästä ja se on 22500e.
Silloin auto on 3vuotta vanha ja 75tkm ajettu. RWD kyseessä.
 
Jos ei pysty suunnittelemaan elämää niin että 5v ennen tiedossa olevaa 20ke pysty laittamaan niin on kyllä elämä sekaisin ja liian kallis auto.

Ajattelen tuon itse samalla tavalla kun vaikka ammattipeluri kassansa. Niin kauan kun pääset autosta esim. työttömyyden osuessa kohdalleen eroon siten, että siitä koituvat kustannukset ovat myynnin jälkeen 0€ (-> ilman lisälainaa), niin ollaan aika turvallisilla vesillä, vaikka takkiin saattaa pakkomyynnissä tulla isojakin summia.
Sitten jos ei ole kassaa kattaa mahdollista velan ja myynnin välistä erotusta ja autosta jää myynninkin jälkeen kulut käteen, niin ollaan tehty todella riskialtis ostopäätös, joka pahimmillaan sekoittaa henkilön koko talouden.
Ideaalitilanteessa auton jäljellä oleva velka ei tietenkään ole koskaan isompi kun sen hetkinen myyntiarvo. Toki halvoilla rahoitussoppareillla moni on voinut ajatella maksavansa niin pientä kuukausierää kuin mahdollista, laittaen samaan aikaan pääomaa kasvamaan johonkin muualle. Ihan järkevää sekin, kunhan pitää huolen, että se pääoma on tarvittaessa irroitettavissa sen auton maksamiseen.
 
Toi Tapion autokauppasuoritus on täysin järjetön. Ostat piikkihintaan sähköauton äärimmäisen pieneen ajoon ja sitten vielä myyt sen pahimpaan aikaa sen sijaan, että vaan jatkaisit ajamista. Ja sitten vielä ostat perään dieselin käyttövoimaveroineen pieneen ajoon.
Artikkeli lienee huono ja puutteellinen mutta artikkelin tiedoilla tuo kaveri on kyllä harvinaisen typerä. Miksi ostaa uusi auto jos aikoo ajaa vain 3600km/vuosi? Miksi myydä tuo uusi auto pois isolla tappiolla jos siihen on ollut tyytyväinen? Ja miksi ostaa tilalle uusi? dieselauto jos ajaa noin vähän? Varmaan vuoden päästä myy sitten dieselautonkin pois kun mittarissa on 3000km ja itkee iltalehdessä kun arvo suli puoleen?

Kaikenlaista taloussankaria sitä onkin olemassa.

Toki jos ajot yhtäkkiä muuttuivatkin 3600km/v -> 50tkm/v, tms, mutta hyvin silti menee sähköautolla. Itselle tulee reilu 40tkm/v Model YLR ja ei toistaiseksi ainakaan mitään ongelmaa, tosin vasta 20tkm ja 5kk takana. Ja vaihdoin kustannusten takia dieselistä teslaan.
 
Muskun arvonpitokommentit oli pitkään ennen komponenttipulan hintapiikkiä ja realisoituu vasta kun/jos FSD saadaan toimimaan ja jakoon.
Millä logiikalla FSD:stä saadaan kuluttajalle arvoa tukeva asia? Vanha auto on vanha auto… Teslalle asia on eri, koska oletettavasti porukka ostaa FSD:tä myös vanhoihin autoihin eli rahaa tulee sisään. Edellyttäen toki, että vanhat autot oikeasti pystyvät FSD:tä täysin hyödyntämään. Joka on aika iso ”ehkä”.
 
Mikään itseajava feature ei kyllä itselle merkkaa mitään. Vaikka ei sähköauto mikään telkkari/tietokone ole niin on siinä vähän se että aina ne uudet mallit ovat jonkin verran oikeesti parempia sekä mahdollisesti jopa halvempia. Jos nyt vaikka ensi vuonna tulisi Model3 jossa olisi se CATL LFP akku niin kyllä se vaikuttaa vanhojen Model 3 hintaan kuten sekin että Model 3 Highland vaikuttaa laadukkaammalta autolta kun vanha Model 3 vaikka tekniikka ei siinä parantunut.
 
Tässäkin kommentissa pitää olla tarkempi. Onko se loppulaina 2 vai 6vuoden päästä?

Meillä on on loppulunastus 3vuoden päästä ja se on 22500e.
Silloin auto on 3vuotta vanha ja 75tkm ajettu. RWD kyseessä.
Toki tuokin vaikuttaa. Moni on ottanut sen 5v ja osa jopa toivonut jopa 8v settejä.
 
Millä logiikalla FSD:stä saadaan kuluttajalle arvoa tukeva asia? Vanha auto on vanha auto… Teslalle asia on eri, koska oletettavasti porukka ostaa FSD:tä myös vanhoihin autoihin eli rahaa tulee sisään. Edellyttäen toki, että vanhat autot oikeasti pystyvät FSD:tä täysin hyödyntämään. Joka on aika iso ”ehkä”.
No jos nyt fsd paketti arvotetaan käytetyissä nollaksi koska hyötyä ei juuri ole. Jos hyöty nousee niin varmaan myös arvostus nousee nollan yläpuolelle? :hmm: Käytettyyn esim 30ke autoon jos "ilmestyy" uusi ominaisuus ja se arvotetaan esim puoleen ostohinnasta niin se on yli 10% "arvonnousu".
 
Mitä vanhoihin autoihin tulee, niin tuleekohan se niihin koskaan FSD toimivaksi ? Tuskin. Uutta rautaa pultataan uudempiin jotta asiat toimisi paremmin. Jos homma rokkais vanhalla raudalla, niin eiköhän se olisi ollut jo valmis. Rautaa on uusittu sen takia että softala ei pysty sittenkään kaikkia ongelmia ratkomaan. Tarvitaan parempaa kameraa, anturia, PC:tä yms....

Olenko aivan hakoteillä ?

Lisksi FSD :n arvo käytetyssä autossa. Eiköhän sille käy ihan niinkuin muillekin lisävarusteille kaikissa autoissa. Arvo marginaalinen verrattuna hankintahintaan.
 
Tässäkin kommentissa pitää olla tarkempi. Onko se loppulaina 2 vai 6vuoden päästä?

Meillä on on loppulunastus 3vuoden päästä ja se on 22500e.
Silloin auto on 3vuotta vanha ja 75tkm ajettu. RWD kyseessä.
Tarjoan alustavasti tuosta 19k€ 3 vuoden päästä. ;)

muoks: toki riippuen siitä mikä on uusien samalla toimintamatkalla olevien autojen hintataso silloin.
 
Tässäkin kommentissa pitää olla tarkempi. Onko se loppulaina 2 vai 6vuoden päästä?

Meillä on on loppulunastus 3vuoden päästä ja se on 22500e.
Silloin auto on 3vuotta vanha ja 75tkm ajettu. RWD kyseessä.

En ole koskaan uutta autoa ostanut, mutta noita teslan osamaksu diilejä katsonut. Onko noissa ideana se että jos viimeinen erä on vaikka 20ke, niin porukka myy sitten autonsa ja toivoo että sillä saa kuitattua sen loppuvelan? Miten itse olet asian laskenut tai meinaat tehdä?
 
Millä logiikalla FSD:stä saadaan kuluttajalle arvoa tukeva asia? Vanha auto on vanha auto… Teslalle asia on eri, koska oletettavasti porukka ostaa FSD:tä myös vanhoihin autoihin eli rahaa tulee sisään. Edellyttäen toki, että vanhat autot oikeasti pystyvät FSD:tä täysin hyödyntämään. Joka on aika iso ”ehkä”.

Robotaxi.

Eli voit laittaa vanhan auton tienaamaan ja ostaa niillä rahoilla uuden...

Plus ihan rehellisesti auto joka ajaa itsekseen samalla kun voit itse ottaa nokoset, on aika kova juttu. Tulevaisuudessa kaikki haluavat tuollaisen auton, ja autot ilman tuota ominaisuutta jäävät kauppaan tai niiden hinnan pitää romahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lapsiperheen unelma tuollaiset valkoiset ovet. Kuinkahan lika tarttuu tai helppo pitää puhtaana?

Ainakaan oman Model 3:n valkoiset sisustat eivät ole näin kuukauden kokemuksella koiratalousarjessa olleet mitenkään hankalat pitää puhtaana, eikä lika tunnu tarttuvan herkästi. Kaikki kura on toistaiseksi lähtenyt pyyhkäisemällä märällä rätillä ilman pesuaineita ja loput hiekat jne. imurilla.

Tähän mennessä ei ole vaatinut sen enempää puunailuja kuin aiemmat mustat sisustat muissa autoissa. Pahin kurakelikausi on toki vasta edessä, niin katsotaan paljonko alkaa vituttaa. Voin palata sitten valittamaan jos sikseen.
 
En ole koskaan uutta autoa ostanut, mutta noita teslan osamaksu diilejä katsonut. Onko noissa ideana se että jos viimeinen erä on vaikka 20ke, niin porukka myy sitten autonsa ja toivoo että sillä saa kuitattua sen loppuvelan? Miten itse olet asian laskenut tai meinaat tehdä?

Kyllähän tuo on ihan yleinen käytäntö autolainoissa että viimeinen erä on isohko. Sitten onkin tarkoituksena viedä se autokauppaan ja ostaa uusi tilalle. Ja toivoa tietysti että hyvitys kattaa loppuerän määrän :-)
 
En ole koskaan uutta autoa ostanut, mutta noita teslan osamaksu diilejä katsonut. Onko noissa ideana se että jos viimeinen erä on vaikka 20ke, niin porukka myy sitten autonsa ja toivoo että sillä saa kuitattua sen loppuvelan? Miten itse olet asian laskenut tai meinaat tehdä?


Juurikin se on ideana.

Meillä on loppuvelkaa varten jo noin puolet säästössä eli nyt pitää kolmessa vuodessa säästää loput.
 
Plus ihan rehellisesti auto joka ajaa itsekseen samalla kun voit itse ottaa nokoset, on aika kova juttu. Tulevaisuudessa kaikki haluavat tuollaisen auton, ja autot ilman tuota ominaisuutta jäävät kauppaan tai niiden hinnan pitää romahtaa.

En mä ainakaan tyydy kuin lentävään autoon, miksi ihmeessä haluaisin vain tietä pitkin mennä? Ihan rehellisesti FSD on tuossa vaiheessa jo arvoton, koska ei kukaan tulevaisuudessa nyt teitä pitkin aja.

Voidaan ihan syystä tosin kysyä, mitä ihmettä robotaksilla edes yritetään saavuttaa. Minkä ongelman se muka oikeasti ratkaisisi jota julkinen liikenne ei ratkaise?
 
Voidaan ihan syystä tosin kysyä, mitä ihmettä robotaksilla edes yritetään saavuttaa. Minkä ongelman se muka oikeasti ratkaisisi jota julkinen liikenne ei ratkaise?
Ei julkisella pääse juuri minnekään, etenkään nopeasti ja suorinta reittiä. Toimii lähinnä kaupungin keskustasta kaupunkiin mennessä hyvin. On aivan täysin eri asia lähteä kotipihasta suoraan sinne minne haluaa, ja julkisella kaman roudaus on myös tuskallista.
 
Tapiota ottaa pattiin urakalla....ymmärrettävää kun autolla on ajettu todella vähän....


Toki ei täysin Teslariippuvainen ilmiö, ovathan muutkin tiputellet hintoja, mutta tietysti Teslan kohdalla asia korostuu. Mutta täytyy kyllä todetä , että Tapsan oma olettama arvonpudotuksesta oli kyllä ihan utopiaa, eikä varmaan ollut pahemmin seurannut uusien myyntihintoja.
Long range oli sen 65k pahimmillaan uutena, jos osti siihen aikaan ja nyt myy niin takkiinhan siinä tulee ja rankasti.
 
No jos nyt fsd paketti arvotetaan käytetyissä nollaksi koska hyötyä ei juuri ole. Jos hyöty nousee niin varmaan myös arvostus nousee nollan yläpuolelle? :hmm: Käytettyyn esim 30ke autoon jos "ilmestyy" uusi ominaisuus ja se arvotetaan esim puoleen ostohinnasta niin se on yli 10% "arvonnousu".
No monessako se on edes mukana ostettuna? Jollloin pitäisi investoida aika iso raha vanhaan autoon (vrt. esim. saman rahan käyttäminen uuteen vaihtoon). Jos se on käytetyssä mukana, niin pieni hyppäys voi toki ylöspäin tulla, jos FSD:tä ei ole arvossa huomoiotu. Mutta tuonhan jälkeen taas mennään pulkalla alaspäin normaalisti, kun vanha auto ei voi maksaa samaa kuin vastaava uudempi vähemmän ajettu. Eli Muskin kommentti edelleenkin outo kuluttajan näkökulmasta. Vai onko tässä se kulttuuriero, että jenkkilässä vanha rassi menee oikeasti arvottomaksi siinä missä Suomessa aletaan puhua vasta sisäänajetusta eli puhkipoljetullakin on aina joku arvo?
 
Ei julkisella pääse juuri minnekään, etenkään nopeasti ja suorinta reittiä. Toimii lähinnä kaupungin keskustasta kaupunkiin mennessä hyvin. On aivan täysin eri asia lähteä kotipihasta suoraan sinne minne haluaa, ja julkisella kaman roudaus on myös tuskallista.

Minkä ongelman tässä se robotaksi ratkaisee? Ehdotuksessasi voit joko ajaa itse tai tilata nykyisen kaltaisen taksin. Mitään uutta ongelmaa se ei siis ratkaissut. Kaikki tuo robotaksiin laitettu raha olisi ratkaissut julkisen liikenteen ongelmia paljon enemmän ja hyödyttänyt vielä enemmän ihmisiä.

Pitää ottaa järki käteen, kun mietit. Robotaksi ratkaisee ongelman "tahdon ajaa kännissä omalla autolla kotiin, enkä ottaa taksia", kun julkinen liikenne kuljettaa mahdollisesti miljoonia/miljardeja ihmisiä päivässä. Kumpi on järkevämpää ratkaista, ajaa julkisilla sinne keskustaan työpaikkaan vai jokainen leikkii jollain Muskin robotaksi ajatuksella?
 
Kyllähän tuo on ihan yleinen käytäntö autolainoissa että viimeinen erä on isohko. Sitten onkin tarkoituksena viedä se autokauppaan ja ostaa uusi tilalle. Ja toivoa tietysti että hyvitys kattaa loppuerän määrän :-)

Tai sitten niin, että maksat 6v esim. 300e/kk lyhennystä ja siten otat uuden rahoituksen sille vaikka 15000e loppuvelalle ja makselet sitten sitä pois sillä summalla mihin on varaa. Olettaen että jatkat samalla autolla ajamista. 6v päästä voi olla varaa lyhentää vaikka 1000e/kk jos vaikka asuntolaina tai muu laina on maksettu pois. Tai vaikka palkka kehittynyt. Toki tässä korkoja makselee, mutta elämässä lasketaan lopulta mihin kk rahat riittää.
 
Minkä ongelman tässä se robotaksi ratkaisee? Ehdotuksessasi voit joko ajaa itse tai tilata nykyisen kaltaisen taksin. Mitään uutta ongelmaa se ei siis ratkaissut. Kaikki tuo robotaksiin laitettu raha olisi ratkaissut julkisen liikenteen ongelmia paljon enemmän ja hyödyttänyt vielä enemmän ihmisiä.

Pitää ottaa järki käteen, kun mietit. Robotaksi ratkaisee ongelman "tahdon ajaa kännissä omalla autolla kotiin, enkä ottaa taksia", kun julkinen liikenne kuljettaa mahdollisesti miljoonia/miljardeja ihmisiä päivässä. Kumpi on järkevämpää ratkaista, ajaa julkisilla sinne keskustaan työpaikkaan vai jokainen leikkii jollain Muskin robotaksi ajatuksella?
En tiedä vastaanko trolliin mutta eiköhän palvelun hintaero ja saatavuus ole se juttu, kuskin palkka (ja nykyisin vielä polttoaine pääosin) on valtaosa taksin kustannuksista ja näitä ei robotaksissa ole. Julkisten ongelma, kuten edelliset kirjoittajat jo asiaa koittivat esittää, on se että tavaraa on hankala liikuttaa bussissa, bussi ei tuo ovelle ja etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei ole tavatonta että pysäkille on kilometrien matka ja bussi kulkee kaksi kertaa päivässä arkisin. Kyllä edulliselle ovelta ovelle kyydille on varmasti kysyntää ja se osin syrjäyttää tai jopa korvaa tarvetta pitää omaa autoa.

Toki olen samaa mieltä että vuosi milloin tuo on todellisuutta voi olla vielä tovin päässä etenkin talven omaavissa maissa, mutta toisaalta teknologian kehitys on exponentiaalista eli voi tulla myös yllättävän nopeasti kun tietty taso/piste saavutetaan.

Teslan tapauksessa JOS HW3 rauta on riittävää (FSD12 demossa Elon sanoi 1/3 laskentatehosta vielä käyttämättä jos end to end AI) niin Fleet "herää" päivityksenä ja networkkiin on heti autokanta(a) olemassa. Robotaksibisnes siis voi periaatteessa nousta pystyyn hetkessä suht isolla mittakaavalla kun softa toimii. Jos tämä tapahtuu niin fleet pitäjät haalii kyllä naapurimaita myöten autot missä fsd ostettuna ja niistä maksetaan riippuen mitä fsd paketti siihen aikaan maksaa - voinee helposti olla 20k+ jos takaisinmaksuaika on kohtuuvessa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä ongelman tässä se robotaksi ratkaisee?
Taksit ovat vitun kalliita koska täytyy maksaa kuskille palkka. Omat auto on vitun kallis koska siihen tulee vähän kilometrejä. Oma auto seisoo parkissa käytännössä monella yli 20 tuntia päivässä. Robotaksi ratkaisee kummankin ongelma. Ei kallista kuskia ja se että ei tarvitse maksaa siitä että auto makaa parkkipaikalla.
 
Long range oli sen 65k pahimmillaan uutena, jos osti siihen aikaan ja nyt myy niin takkiinhan siinä tulee ja rankasti.

ja autokauppa on voinu saada sen diesel mersun mihin toi vaihtoi hyvin halvalla kun ainakin sillon kun diesel oli bensaa kalliimpaa niin dieseleiden hinnat romahti ehkä jopa hakeneet Ruotsista sen.
 
Taksit ovat vitun kalliita koska täytyy maksaa kuskille palkka. Omat auto on vitun kallis koska siihen tulee vähän kilometrejä. Oma auto seisoo parkissa käytännössä monella yli 20 tuntia päivässä. Robotaksi ratkaisee kummankin ongelma. Ei kallista kuskia ja se että ei tarvitse maksaa siitä että auto makaa parkkipaikalla.
Jos keskimääräinen kilometrisuorite vuodessa on 15000km ja keskinopeus ajettaessa on vaikkapa 60km/h, niin autolla ajettaisiin vuodessa 250h -> autoilla ajetaan keskimäärin 41minuuttia päivässä noilla arvoilla.

Äärettömän harva ajaa autolla 4h päivässä.
 
Kyllähän FSD on ihan huikea asia jos se vaan toimisi, mutta toistaiseksi ei toki ole lähelläkään. Voisi lähteä vaikka lappiin ja mennä itse taakse nukkumaan ja olisi aamusta perillä virkeänä kun auto olisi hoitanut ajamisen samalla kun itse nukkuu. Muutenkin pitkillä matkoilla voisi tehdä vaikka töitä tai katsella elokuvia tms. ja baarista lähteä kotiin omalla autolla. Parkkiongelmaakaan ei olisi kun auto voisi itsestään ajella jonnekkin mistä löytyy ilmainen parkkipaikka ja sitten kun haluat jatkaa matkaa niin kutsut vaan autosi hakemaan sinut missä oletkaan. Lisäksi auto voisi toimia itsenäisesti taksina kaiket yöt jne.
 
En ole koskaan uutta autoa ostanut, mutta noita teslan osamaksu diilejä katsonut. Onko noissa ideana se että jos viimeinen erä on vaikka 20ke, niin porukka myy sitten autonsa ja toivoo että sillä saa kuitattua sen loppuvelan? Miten itse olet asian laskenut tai meinaat tehdä?
Jeps. Eikä tää ainoastaan Teslaa koske. Kaikki tekevät samaa. Nähnyt ihan poskettomia rahoitusesimerkkejä, joissa kuukausierä on monta vuotta "ei mitään" ja loppuvelka on tyyliin puolet auton ostohinnasta. Sitten joku ostaa kun ei tarvii maksaa vaikkakun 200€/kk ja sopparin lopussa ollaan syväkusessa kun taskut on tyhjät ja autosta saattaa olla paljon enemmän velkaa kun mitä siitä saa myydessä.
 
Robotaxi.

Eli voit laittaa vanhan auton tienaamaan ja ostaa niillä rahoilla uuden...

Plus ihan rehellisesti auto joka ajaa itsekseen samalla kun voit itse ottaa nokoset, on aika kova juttu. Tulevaisuudessa kaikki haluavat tuollaisen auton, ja autot ilman tuota ominaisuutta jäävät kauppaan tai niiden hinnan pitää romahtaa.

Noista robotaxi haaveista on realismi karannut aika pitkälle. Ei tule toteutumaan ja hyvä niin.

Auton voit sen sijaan panna tienaamaan vaikka Gomoreen jo nyt, jos niikseen tulee. En tiedä käyttääkö niitä kukaan, mutta ainakin se on mahdollista sinne laittaa.
 
Noista robotaxi haaveista on realismi karannut aika pitkälle. Ei tule toteutumaan ja hyvä niin.

Vähän niinkuin et "kukaan ei tarvitse yli 640kt rammia koskaan" tai "Uudelleen käytettävät boosterit (falcon9) ovat mahdottomia niin turha edes yrittää" jne. Lähinnä olisin todella yllättynyt jos robotaksit "ei tule koskaan" tai edes omana elinaikana. Se milloin, on vielä auki.
 
Jeps. Eikä tää ainoastaan Teslaa koske. Kaikki tekevät samaa. Nähnyt ihan poskettomia rahoitusesimerkkejä, joissa kuukausierä on monta vuotta "ei mitään" ja loppuvelka on tyyliin puolet auton ostohinnasta. Sitten joku ostaa kun ei tarvii maksaa vaikkakun 200€/kk ja sopparin lopussa ollaan syväkusessa kun taskut on tyhjät ja autosta saattaa olla paljon enemmän velkaa kun mitä siitä saa myydessä.
Paras diilihän olisi tuollainen missä olisi mahdollisimman pieni kk erä ja käsiraha ja toki pieni korko. Sitten pidä autoa vaikka 5v ja maksat loput. Toki toimii vain jos on nuo autorahat kokonaisuudessaan jo olemassa kun auton ostaa niin voi laittaa ne vaikka osakkeisiin ja kerätä 5 vuotta tuottoa lähes ilmaisella lainalla. Nyt toki kun korot ovat niin kovat niin ei kannata tuollainen. Eri asia sitten jos ei ole yhtään rahaa niin onkin mahdollisesti ongelmissa.
 
Paras diilihän olisi tuollainen missä olisi mahdollisimman pieni kk erä ja käsiraha ja toki pieni korko. Sitten pidä autoa vaikka 5v ja maksat loput. Toki toimii vain jos on nuo autorahat kokonaisuudessaan jo olemassa kun auton ostaa niin voi laittaa ne vaikka osakkeisiin ja kerätä 5 vuotta tuottoa lähes ilmaisella lainalla. Nyt toki kun korot ovat niin kovat niin ei kannata tuollainen. Eri asia sitten jos ei ole yhtään rahaa niin onkin mahdollisesti ongelmissa.
Tuon takia itse käynkin hakemassa tällä viikolla uuden sähkiksen, jonka kylkiäisenä saan 1%:n todellisen vuosikoron seuraavalle kuudelle vuodelle ilman minkäänlaista käsirahaa. Samalla rahasummalla kannattaa mieluummin vaikka lyhentää asuntolainaa tai laittaa tilille kasvamaan korkoa. Tänä päivänä tuota voidaan jo pitää ilmaisena lainana, vaikka siitä sen prosentin joutuukin maksmaan.
 
Ei se HW3 vs. HW4 ero niin merkittävä ole. HW3:sen ainoa huonopuoli on se että muuttuvat nopeusrajoityuskyltit taitaa olla pelkkää välkyntää.
Käsitellyssä kuvassa kyllä, mutta tesla näyttää ai:lle fotoneita ilman käsittelyä niin ei pitäisi olla ongelma.
 
Vähän niinkuin et "kukaan ei tarvitse yli 640kt rammia koskaan" tai "Uudelleen käytettävät boosterit (falcon9) ovat mahdottomia niin turha edes yrittää" jne. Lähinnä olisin todella yllättynyt jos robotaksit "ei tule koskaan" tai edes omana elinaikana. Se milloin, on vielä auki.
Minusta oleellisempi kysymys siinä kohtaa kun robotaxi todella tulee, on oman auton omistaminen ylipäätään. Toisekseen joku oman wanhan auto käyttö muiden taksina vs. iso yritys, joka tekee taksikäyttöön paremmin sopivia värkkejä. Asiakas varmasti "ilahtuu" jostain Fremontin alkusarjan kolmosesta vuonna 2035 yhtä paljon kuin nykyihminen hinnat alkaen Dacian saapumisesta sellaisen kuskin kera, jonka kanssa ei ole yhteistä kieltä.
 
Tuon takia itse käynkin hakemassa tällä viikolla uuden sähkiksen, jonka kylkiäisenä saan 1%:n todellisen vuosikoron seuraavalle kuudelle vuodelle ilman minkäänlaista käsirahaa. Samalla rahasummalla kannattaa mieluummin vaikka lyhentää asuntolainaa tai laittaa tilille kasvamaan korkoa. Tänä päivänä tuota voidaan jo pitää ilmaisena lainana, vaikka siitä sen prosentin joutuukin maksmaan.

Polestar2 vai Kia Niro EV?

Lähinnä siis mietin, että onko muillakin merkeillä vastaavia tarjouksia.
 
Taksit ovat vitun kalliita koska täytyy maksaa kuskille palkka. Omat auto on vitun kallis koska siihen tulee vähän kilometrejä. Oma auto seisoo parkissa käytännössä monella yli 20 tuntia päivässä. Robotaksi ratkaisee kummankin ongelma. Ei kallista kuskia ja se että ei tarvitse maksaa siitä että auto makaa parkkipaikalla.

Muistaakseni kuskille menee ~30% taksin hinnasta. Taksiautot menee vaihtoon kilometrien eikä ajan vuoksi.

Jos oletetaan että robotaxin kehitys ei maksanut mitään eikä sen kehittäjä halua sen käytöstä mitään niin taksien hinnat voisi siis laskea sen 30% nykyiseen verrattuna. Koska taksit kuluvat vaihtokuntoon ajamalla, niin robotaksiin joka ajaa 24 h niitä kertyy vaan nopeammin eikä ajoneuvon pääomakuluissakaan synny säästöä.

Kaikki nämä investoinnit jotta saadaan laskettua taksikyytien hintaa 30%? Tehokkaampaakin rahankäyttöä varmasti olisi.
 
Muistaakseni kuskille menee ~30% taksin hinnasta. Taksiautot menee vaihtoon kilometrien eikä ajan vuoksi.

Jos oletetaan että robotaxin kehitys ei maksanut mitään eikä sen kehittäjä halua sen käytöstä mitään niin taksien hinnat voisi siis laskea sen 30% nykyiseen verrattuna. Koska taksit kuluvat vaihtokuntoon ajamalla, niin robotaksiin joka ajaa 24 h niitä kertyy vaan nopeammin eikä ajoneuvon pääomakuluissakaan synny säästöä.

Kaikki nämä investoinnit jotta saadaan laskettua taksikyytien hintaa 30%? Tehokkaampaakin rahankäyttöä varmasti olisi.
Luulen, että tämä lähinnä muuttaisi koko taksi bisneksen ihan toiseksi. Eli olisiko mitään taksi firmoja olemassakaan enää, vaan olisiko yksityishenkilöiden autot taksikäytössä aina kun ne ei ole omassa käytössä? Vai olisiko monillakaan toisaalta enään omaa autoa jos voisi vaan puhelinäpillä tilata robottitaksin koska vain, luulen että onnistuisi helpommin kuin perinteisen taksin jos määrä olisi suurempi. Voisi vaikka käyttää naapurin autoa robotaksinaan joka jo on siinä välittömässä läheisyydessä jne.

Joka tapauksessa autoilu ja liikkuminen varmaan kokee todella suuria muutoksia suuntaan tai toiseen sitten kun FSD ihan oikeasti toimii. Onko se sitten 10v päästä vai 200v päästä niin en osaa ennustaa.
 
Laskisin fsd:lle ja muulle ei toimi just nyt ominaisuuksille nolla-arvon teslaa ostaessa. Eipähän pety, jos/kun tesla ei toimita.

Saako model s:ssa mitään muuta y:hyn verrattuna kuin parempi range, kiihtyvyys, säädettävä alusta ja mukava tuntemus egossa, kun on kalliimpi auto?

Pitäs alkaa päättämään ostaako kauppakassi vai elääkö vuoden lisää autottomana ja katsoo tilannetta uusiksi 2024 syksyllä.
 
Laskisin fsd:lle ja muulle ei toimi just nyt ominaisuuksille nolla-arvon teslaa ostaessa. Eipähän pety, jos/kun tesla ei toimita.

Saako model s:ssa mitään muuta y:hyn verrattuna kuin parempi range, kiihtyvyys, säädettävä alusta ja mukava tuntemus egossa, kun on kalliimpi auto?

Pitäs alkaa päättämään ostaako kauppakassi vai elääkö vuoden lisää autottomana ja katsoo tilannetta uusiksi 2024 syksyllä.
Tuleehan siinä se toinen pikkunäyttö mikä monelle ongelmana. Penkitkin ainakin omalla perseelle paremmat S:ssä kuin Y:ssä.

Laatupuoli, kun jenkkituotantoa nuo S:t, on sitten kysymysmerkki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 668
Viestejä
4 553 747
Jäsenet
75 042
Uusin jäsen
Tabu123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom