Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eikös latausinfra kuitenkin perustu ainakin tällä hetkellä siihen, että reissun päällä on pikalatureita huoltoasemilla tms ja kaupungeissa sitten kauppojen pihalla asiointilatausta kauppareissujen ajaksi (k-lataus, abc-lataus). Ei kai teslalla ole mitään intressejä rakentaa pikalatureita mihinkään kauppakeskuksiin?
Kauppakeskuksiin niitä maailmalla nimenomaan laitetaan. Vaikka kuinka monia automarketteja + kauppakeskusten parkkiksia joissa on jotain 12-40 superin installaatioita.
 
Kauppa ilmeisesti käy.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-09-04-16-49-03-89_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    Screenshot_2023-09-04-16-49-03-89_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    440 KB · Luettu: 265
Kuinka hyvin Teslan antama toimitusaikataulu noin yleensä pitää paikkansa? Tällä hetkellä Model 3 toimitus näyttäisi olevan loka-marraskuussa. Jos marras-joulukuussa alkaisi kärkkymään Teslalta Model 3 korkotarjousta niin voisi alkuvuoteen saada toimitukseen auton.
 
Kuinka hyvin Teslan antama toimitusaikataulu noin yleensä pitää paikkansa? Tällä hetkellä Model 3 toimitus näyttäisi olevan loka-marraskuussa. Jos marras-joulukuussa alkaisi kärkkymään Teslalta Model 3 korkotarjousta niin voisi alkuvuoteen saada toimitukseen auton.
Model 3:sta tuli juuri facelift, voipi olla että kysyntää riittäisi ilman korkotarjouksia?
 
Model 3:sta tuli juuri facelift, voipi olla että kysyntää riittäisi ilman korkotarjouksia?
Toki uutuuden myötä kysyntää riittää jonkin verran, mutta Euroopan taloudellinen tilanne kyllä heikentää ostovoimaa merkittävästi. Itse ainakin odottelen korkotarjousta, koska nykyisellä tarjouksella nousee lainan kulut itselle liian suureksi. Ne piirtää kenellä on liitua ja voi ostaa cash money tai vaikka kovemmalla korolla.
 
Hei taasen,
Hirmusti kilometriä tullut tuon Y:n hankinnan jälkeen verrattuna korona-aikojen autoiluun (1300 km/kk). Taitaa olla 4000km/kk tahti. Onkos kellään muulla Y-kuskilla takaluukun kanssa sellaista ominaisuutta, että vettä tulee rankemmalla sateella luukun tiivisteen alaosaan väärälle puolelle ja myös kontin stoppari-"koloihin". Jotain feelua siis tuossa kontissa (tai takavaloissa jne). Jonnekin kontin pohjalle se vesi varmaan kertyy. Pitänee laittaa rankeri-tilausta ennen kuin tulee enemmän kylmät kelit. Takaluukussa muutenkin jotain muoveja rämisee, kun ei kalifornia-autoilla ajeta sorateitä (vaikka kovasti on afrikka-aavikko-testi-mainosvideota).
Muutenhan tuo on toiminut hyvin. Etäkäyttö hidasteli joskus kk sitten, mutta korjaantui. Oli ehkä joku yleisempi vika.
Ajoasennot jne on jotenkin löytyneet ja toisaalta lihasmuisti on nyt mennyt ihan tesla-moodiin, kun bensa-volvolla/mersulla yritin ajaa niin sohin ihan vääriä vipuja ja en tajunnut sammuttaa autoa kun meni parkkiin. Jaa- nuo vilkut ratissa ..
 
Viimeksi muokattu:
Hei taasen,
Hirmusti kilometriä tullut tuon Y:n hankinnan jälkeen verrattuna korona-aikojen autoiluun (1300 km/kk). Taitaa olla 4000km/kk tahti. Onkos kellään muulla Y-kuskilla takaluukun kanssa sellaista ominaisuutta, että vettä tulee rankemmalla sateella luukun tiivisteen alaosaan väärälle puolelle ja myös kontin stoppari-"koloihin". Jotain feelua siis tuossa kontissa (tai takavaloissa jne). Jonnekin kontin pohjalle se vesi varmaan kertyy. Pitänee laittaa rankeri-tilausta ennen kuin tulee enemmän kylmät kelit. Takaluukussa muutenkin jotain muoveja rämisee, kun ei kalifornia-autoilla ajeta sorateitä (vaikka kovasti on afrikka-aavikko-testi-mainosvideota).
Muutenhan tuo on toiminut hyvin. Etäkäyttö hidasteli joskus kk sitten, mutta korjaantui. Oli ehkä joku yleisempi vika.
Ajoasennot jne on jotenkin löytyneet ja toisaalta lihasmuisti on nyt mennyt ihan tesla-moodiin, kun bensa-volvolla/mersulla yritin ajaa niin sohin ihan vääriä vipuja ja en tajunnut sammuttaa autoa kun meni parkkiin. Jaa- nuo vilkut ratissa ..
Hyvin tavallista että ajetut kilometrit kasvaa 1/3 tai enemmän kun teslan hankkii. Näin käy melkein kaikille. Rangeri vaan korjaamaan tiiveys ja räminäongelmat. Hoituvat kyllä.

Tuttava möi M3 perffin pois viime syksynä ja nyt sitten laitteli viestiä ettei kestä enää ajella BMW 530e:llä ja pakko ostaa tesla - Kyllä se muski jotain on osannu tehdä oikein näiden kanssa.
 
Täällä sama homma. Tesla ollut nyt 10kk ja 50tkm pyörähti juuri mittariin. Edellisillä diesel autoilla (BMW) tuli 30-35tkm/vuoteen. On se vaan ajamisen iloa ja nautintoa kun Teslalla ajaa.
 
Mulla on myös kasvaneet kilsat selvästi. Osaltaan selittyy sillä, että alkuun oli ihan vaan uteliaisuutta sähkärin saloihin, pelättyihin puutteisiin matkanteossa ja tuli ajeltua paljon ns. huvikseen. Lisäksi muutaman vuoden patoutunut tarve Norja roadtripille, jonne en uskaltanut enää eemelillä lähteä, koska seisoi yhtenään pajalla ihan nurkka-ajojenkin rasittamana, mutta tuli sitten toteutettua tällä vatkaimella.

Tullee tasoittumaan pidemmässä juoksussa. Nyt jo huomannut, että tulee entistä useammin valittua metro/jalat. Heikentynyt pikalaturitilanne vaikuttaa osaltaan myös, koska niiden varaan ei voi kiireessä laskea ja autoilusta on tarvinnut tehdä hieman aiempaa suunnitelmallisempaa
 
Samat kilometrit kuin ennenkin, miksi ihmeessä mä turhaan ajaisin tuolla?
Turhaan tuskin moni ajaa, mutta Diesel autolla jätin asioita tekemättä kun oli niin kallista. Nyt kun ajaminen on ilmaista niin ei ole ainakaan mitään rahallista kynnystä lähteä jonnekin. (Renkaat ja auto tietysti kuluu, mutta sähköä saan ilmaiseksi.)

Tottakai auto maksoi paljon jne. ja varmaan pohjimmiltaan enemmän psykologinen asia. Lopputulos olisi ehkä saman hintainen ajoi sitten halvalla polttomoottoriautolla laittaen ison määrän rahaa polttoaineeseen, tai kalliilla sähköautolla jolla sitten taas itse ajaminen on ilmaista.

Mutta jos miettii johonkin lähellekkin lähtemistä ja miettii että tämäkin reissu maksaa vähintään 10€ niin jää herkemmin tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Nollapostaus, keskustelun häirintä
Tuttava möi M3 perffin pois viime syksynä ja nyt sitten laitteli viestiä ettei kestä enää ajella BMW 530e:llä ja pakko ostaa tesla - Kyllä se muski jotain on osannu tehdä oikein näiden kanssa.
On se vaan ajamisen iloa ja nautintoa kun Teslalla ajaa.
mutta aivan älyttömästi herkemmin tulee lähdettyä jonnekin minne jätettiin dieselillä lähtemättä kun maksoi liikaa. Eli rajoitettiin menoja tosi paljon.
Osaltaan selittyy sillä, että alkuun oli ihan vaan uteliaisuutta sähkärin saloihin, pelättyihin puutteisiin matkanteossa ja tuli ajeltua paljon ns. huvikseen
Turhaan tuskin moni ajaa, mutta Diesel autolla jätin asioita tekemättä kun oli niin kallista. Nyt kun ajaminen on ilmaista niin ei ole ainakaan mitään rahallista kynnystä lähteä jonnekin.

Voi teitä.
1693885451032.png
 
Sama täällä. Ostin Teslan kun kilometrejä tuli 40k vuodessa vanhaan nokivasaraan.
No eipä riitä 40k edes Teslan kanssa :cool:
Nytkin meni lähes 5000km yhdellä pitkällä kesälomareissulla.

Kavereiden mökkireissulla jouduin hetken ajamaan keppivaihteisella dieselillä. Hyi hitto mitä paskaa vaikka premium-merkki olikin
 
Itselläni tuli aiemmilla autoilla 15tkm vuoteen ja nyt puolessa vuodessa tullut 19tkm teslaan. Tosi vähän turhaa ajoa, mutta tosiaan herkästi tulee kyllä lähdettyä eri paikkoihin, kun välittömiä kustannuksia siitä ei tule ollenkaan.
 
Sehän tuossa vähän on, että polttoainekuluihin (6 tms. /100km) on tullut perinteisesti se about kolmasosa päälle muita autoilun kuluja. Aika harva niitä tosiaan laskee sen kummemmin ja kustannukset lasketaan vain välittömistä kuluista.

Vähän kuin korjausvelka asunnoissa. Eipä se käytössä realisoidu ennen kuin jotain pitää tehdä/vaihtaa tai kun vaihdetaan tilalle jotain muuta.

Itse ollaan pyritty lisäämään pyöräilyä kun muutamat kilometrit suuntaansa ovat kuitenkin aika leppoisia ja mukavampi fiilis sen jälkeenkin. Mutta kieltämättä kyllähän tuossa jo plugarilla helposti tulee turhia ajeluja jotka sitten ovat muusta ajankäytöstä pois (jos/kun ei hoida keskitetysti niitä asiointeja samaan).
 
Viimeksi muokattu:
tai kalliilla sähköautolla jolla sitten taas itse ajaminen on ilmaista.

kun välittömiä kustannuksia siitä ei tule ollenkaan.

Eli ihmisten käsitys ajamisen kustannuksista on edelleen hukassa. Polttoaine on muistaakseni jossain aiemissa TM:n taulukoissa ollut n. puolet kuukausista kustannuksista, mutta loput kustannukset menevät edelleen aivan samassa suhteessa. Arvonalenema per ajettu kilometri on nimittäin merkittävä, eli kyllä siihen sen 0,2€/km voi hyvin laittaa.

Helppoahan tuo on sinäänsä alkaa laskemaan, mitä ilmaiset kilometrit ovat itselleni maksaneet? 70tkm ajettu tuolla Model 3:lla nyt, 32kk aikana. Renkaat ovat vaihtokunnossa. Arvoa veikkaisin tippuneen sen 20k€ mitä tuosta nyt enää saisi. Eli heitetään ilmaistonni renkaisiin vielä.

Per ajettu kilometri kustannuksia on tullut 0,3€. Ilmaisilla sähköillä siis, ei niitä tarvitse edes miettiä. Vaikka dieselit olisivat maksaneet sen 8000€ samassa ajassa ja arvonalenema olisi sama, niin ero olisi 0,3€/km vs 0,41€/km. Prosentuaalisesti toki, mutta jos se turha matka ennen maksoi 10€, niin nyt se turha matka on 7,3€. Ei edes kahvia saa sillä erotuksella.

Miten ilmaista ja halpaa se lisäajelu nyt sitten olikaan sillä ilmaisella Tesla matkalla?
 
@burmanm Unohtuiko laskelmasta dieselin huollot? Dieselvero? Noilla kilometrimäärillä varmasti perushuoltoja isommat remontit?

Mutta joka tapauksessa. Tottahan tuo on ja joku tuossa taisikin mainita, että saattaa olla lähinnä paykologiaa tämä ”halpa” ajelu. Kyllä itselläni ainakin on tiedossa auton kokonaiskustannukset, kun se on vähän niin kuin leivottu tuohon mun ”0€ omaa rahaa” rahoitukseen.

Vaihdetaan sitten vaikka niin, että kilsat ovat tuplaantuneet sen takia, että autolla on nykyään todella hauskaa lähteä eri paikkoihin!
 
@burmanm Unohtuiko laskelmasta dieselin huollot? Dieselvero? Noilla kilometrimäärillä varmasti perushuoltoja isommat remontit?

Noilla kilometreillä ei ainakaan mun edellisessä dieselissä tarvinnut tehdä mitään erikoisia huoltoja, eihän nyt uudessa autossa mitään kummempia tarvitse tehdä. Dieselvero katoaisi hukkaprosentteihin, koska vastaavasti renkaat kuluisivat vähemmän. Eli vaikutus dieselverolla olisi vain senttiä per kilometri.
 
Tämä on omituista seurattavaa.

Ajetaan ympyrää huvikseen ja samalla puhutaan että ilmaista kyytiä. No "lasku" tästä tulee sitten myöhemmin eteen, kuten burmanm totesi tuossa edellä.

Lisäksi ihmetyttää se että miten hemmetissä teillä on aikaa ajella tuplakilometrejä ? Tekemisen puute ? Vaikka
olisi ilmalla kulkeva auto alla, niin ei mun ajot lisääntyisi. Miksi yhtäkkiä pitäisi ajella ristiin rastiin suomea ?

Myös väite että ennen ei ollut varaa ajella paljon, mutta nyt on. Jokin on pielessä jos ei ole varaa ajaa polttis autoa, mutta on varaa laittaa 50KEUR auton hankintaan ja siitäkin osa todennäköisesti lainarahalla.

Ei vaan ymmärrä tätä. Jokin sähkökenttä tai magneettikenttä siellä sähköautoissa sekoittaa pakosti ja pahasti aivotoimintaa :), ( Teslalla keskivertoa isommat sähkömoottorit ja kentat autossa ? ) Vai mistä nämä ajatukset kumpuavat ?
 
Viimeksi muokattu:
@Vepasto Taas tullaan ihmettelemään jotain mitä joku tekee, mutta itse ei tee. Samalla tavalla voisi ihmetellä, että miten ihmeessä jollain esim. sulla on aikaa kirjoitella internet foorumeille 4000 viestiä ja miten helvetissä on aikaa haukkua jotain automerkkiä tai niillä ajavia autoilijoita?

Jos auto olisi vaan väline liikkua paikasta toiseen ilman mitään intohimoa sitä ja sen käyttöä kohtaan, niin ei kai kukaan nyt ostaisikaan mitään 50k€+ maksavia autoja? Eikös ne matkat nyt pääsisi sillä 3000€ maksavalla dieselilläkin ja paljon paljon edullisemmin.
 
Miten ilmaista ja halpaa se lisäajelu nyt sitten olikaan sillä ilmaisella Tesla matkalla?

Arvonalenemaa on aika turha enää laskea sen jälkeen kun auto on ajettu liikkeestä ulos. Vesilasi on kaatunut jo siinä vaiheessa kun nimi on paperissa. Olettamana on hyvä lähteä siitä, että ajat sen lintan loppuun ja siellä lopussa arvo on joka tapauksessa ~0.
Auton käyttäminen maksaa sitten sen minkä maksaa ml. verot, vakuutukset, käyttövoima, renkaat, määräaikaishuollot ja remontit.

Siitä toki samaa mieltä, että ei sähköautoilukaan halpaa ole. Jos lähtisin nyt ostamaan vaikka 30k/€ hintaista käytettyä autoa, niin en missään tapauksessa päätyisi sähköautoon. Uusissa tilanne on vähän kimurantimpi. Arvonalenema ja lähtöhinnta ovat todennäköisesti nyt isompia kun 5v päästä, toisaalta polttisvehkeidenkin arvo voi laskea tulevina vuosina odotettua nopeammin, jos polttoaineiden hinnat jatkavat nousuaan ja suoranainen vainoamismieliala niitä kohtaan alkaa sähkövatkainten edelleen yleistyessä lisääntymään. Normaalitilanteessa se diesel olisi edelleen turvallisin vaihtoehto. Elinkaari + 20v . Käyttökustannukset vähän isommat, mutta sähkäreitä joutuu tuona ajanjaksona ostamaan luultavasti 2-3.
 
Toivoisin että modet ottais nyt vähän koppia tästä langasta. Ei tämä ole mikään Tesla-lanka jossa puhutaan noista autoista. Tämä on lanka, jossa surulliset valittajat kertoo joka ikisellä sivulla, miten ihmiset on tyhmiä, jos ne ostaa Tesloja tai sähköautoja ylipäätänsä. Varmaan 1/20 viesteistä on kiinnostavia. Voisiko perustaa oman langan tälle valittamiselle, niin he voisivat ihmetellä siellä keskenään? Tai sitten jos perustetaan oma lanka, jossa puhutaan vain noista autoista ja eristetään tämä Tesla-lanka noille, jotka haluaa puhua Teslasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä erikseen. Nykyisen voisi nimetä Tesla-vääntö -langaksi.
 
Arvonalenemaa on aika turha enää laskea sen jälkeen kun auto on ajettu liikkeestä ulos. Vesilasi on kaatunut jo siinä vaiheessa kun nimi on paperissa. Olettamana on hyvä lähteä siitä, että ajat sen lintan loppuun ja siellä lopussa arvo on joka tapauksessa ~0.
Auton käyttäminen maksaa sitten sen minkä maksaa ml. verot, vakuutukset, käyttövoima, renkaat, määräaikaishuollot ja remontit.
Noin tuon itsekin miellän. Samalla autolla voin ajaa pitkään. Lasken silti että vielä ei ole aika vaihtaa sähköön, koska se arvonalenema parissa vuodessa tarkoittaa että säästän sen verran ajamalla vielä sen aikaa bensavehkeellä, jonka arvo ei enää tipu enempää kuin 500€ vuodessa verrattuna oletettuun kymppitonnin vuosittaiseen tiputukseen. Tuota eroa sähkö vs bensa kulutus ei kiri umpeen, varsinkin kun sähkölle tulisi vielä rahoituskuluja.

Maaginen raja tulee siinä 25k€ sähköautolla vastaan, kun voi ostaa ilman rahoitusta ja arvonalenema per vuosi ei enää ole merkittävä.

Tesla2 tai id2 odotellessa...
 
Taas tullaan ihmettelemään jotain mitä joku tekee, mutta itse ei tee.
No, totta kai näin, Jos tekisin itse niin niin en ihmettelisi enkä kirjoittelisi. Mutta kun en tee, niin ihmettelen, mitä pahaa tässä on ?

sulla on aikaa kirjoitella internet foorumeille 4000 viestiä ja miten helvetissä on aikaa haukkua jotain automerkkiä tai niillä ajavia autoilijoita?
Tätää välillä itsekin ihmettelen.
En mielestäni ole haukkunut ketään, hieman kieli poskella yritän kirjoittaa. Anteeksi jos olen loukannut. Pitää tarkkailla omaa kirjoittelua hieman kriittisemmin.

Jos auto olisi vaan väline liikkua paikasta toiseen ilman mitään intohimoa sitä ja sen käyttöä kohtaan, niin ei kai kukaan nyt ostaisikaan mitään 50k€+ maksavia autoja? Eikös ne matkat nyt pääsisi sillä 3000€ maksavalla dieselilläkin ja paljon paljon edullisemmin.
Suhtaulun autoiluun mitä suuremmissä määrin ihtohimoisesti ja fiilispohjalta. Sen takia olen teidänkin ajatuksi täällä seuraamassa ja oppimassa. Keskustelu vaan teslaringissä eroaa paljon muista merkkifoorumeista. Ja tätä ihmettelen .
 
Keskustelu vaan teslaringissä eroaa paljon muista merkkifoorumeista. Ja tätä ihmettelen .
Voisiko johtua pääosin siitä, että Tesla saa varmaan paskaa niskaan hieman isommalla saavilla verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Ymmärrän toki, koska suurin osa automiehistä on kuitenkin aika vannoutuneita bensalenkkareita ja Tesla on kuitenkin se merkki, mistä sähköautot tunnetaan parhaiten.
 
Voisiko johtua pääosin siitä, että Tesla saa varmaan paskaa niskaan hieman isommalla saavilla verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Ymmärrän toki, koska suurin osa automiehistä on kuitenkin aika vannoutuneita bensalenkkareita ja Tesla on kuitenkin se merkki, mistä sähköautot tunnetaan parhaiten.
Näin varmasti, mutta harvat nykyään on sellaisella asenteella likenteessä että bensa/diesel on ehdoton vaatimus tai sen on parempi kuin sähkö. Itse myös olen sitä mieltä että sähkö on parempi.
Angsti Teslaa kohtaan varmaan johtuu siitä, että se on tehnyt asioita hyvin eri lailla ja samalla tunaroinnut joissain perusasiaoissa oikein olan takaa. Tätä vanhat jäärät ei voi sulattaa ja ymmärtää, eivätkä voi niitä asiota voi jättää huomioimatta.

Aikasemmin Tesla oli selvä edelläkävijä, mutta muut ovat ottaneet sitä kiinni. Alussa oli ok antaa anteeksi joitakin asioita, mutta ei enään.

Toki halpuutus on Teslan selvä missio, eli tehdä siitä kansanauto, mutta kenot siihen ovat välillä hyvin kyseenalaisia. Olisiko vastaava halpuutus mennut läpi polttisaikaan ? Ja vielä ns Luxury/premium brandiltä, johon jenkit sen kategorisoi.
 
Toivoisin että modet ottais nyt vähän koppia tästä langasta. Ei tämä ole mikään Tesla-lanka jossa puhutaan noista autoista. Tämä on lanka, jossa surulliset valittajat kertoo joka ikisellä sivulla, miten ihmiset on tyhmiä, jos ne ostaa Tesloja tai sähköautoja ylipäätänsä. Varmaan 1/20 viesteistä on kiinnostavia. Voisiko perustaa oman langan tälle valittamiselle, niin he voisivat ihmetellä siellä keskenään? Tai sitten jos perustetaan oma lanka, jossa puhutaan vain noista autoista ja eristetään tämä Tesla-lanka noille, jotka haluaa puhua Teslasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä erikseen. Nykyisen voisi nimetä Tesla-vääntö -langaksi.
Tämä, mutta samalla ei kuulu mielestäni Tesla-lankaan kauhistella polttomoottorien ziljoonahuolloista (joka on muuten yhtä kuulopuhetta kuin sähköautojenkin ongelmat).

Noh, se siitä offtopicista. Ilmeisesti tuo Tesla.comin kolmonen on nyt se uusi Model 3? Onko jollain kokemusta polttomoottoriauton vaihtamisesta Teslalla? Oliko korvattu hinta sinne päinkään?
 
Onko jollain kokemusta polttomoottoriauton vaihtamisesta Teslalla? Oliko korvattu hinta sinne päinkään?
Aika tuurista kiinni millaisen tarjouksen sieltä saa. Tesla välittää nuo jollekin "jobbarille" jolta sitten tarjous tulee ja ainakin pääosin tarjoukset olleet lähinnä luokkaa surkea. Kannattaahan se tietysti kokeilla millaisen tarjouksen sieltä saa, mutta todennäköisesti saat paremman hinnan suoraan myymällä liikkeelle tai vielä paremman kun laitat autovexiin/baanalle tai myyt itse nettiautossa.
 
Sinänsä sähköautojen välittömien kulujen pienuutta yleensä muistetaan kehua, joten siinä mielessä keskustelussa Tesla on tietty eturintamassa kun kerran suurimpia sähköautonvalmistajia on.

Autoilun kustannuksista puhuminen taas kuuluu hyvinkin yleiseen keskusteluun. Teslan kohdalla vielä ehkä erityisemmin, kun uuden auton hinta elää poikkeuksellisen voimakkaasti markkinoiden mukana. Mahdolliset tekniset harppaukset toki vaikuttavat sähkiksien hintaan yleisesti, mutta ostohinnan merkitys on ehkä korostuneempi Teslan kohdalla. Osittain ehkä sen takia, että huolloillekaan ei ole varattu yhtään euroa. Pääsääntöisesti hyvitys vanhasta autosta on ollut myös huono, joka jonkin verran muuttaa kustannusvaikutuksia jos sellaista haluaa laskea mukaan.

Sitten toisaalta erilaisia teippauksia, modauksia ja muuta vastaavaa sitten osa joutuu kuitenkin käyttämään tai haluaa käyttää.

Uuteen kolmoseen tuli lähinnä sisustaan jotain pientä muutosta, mutta toiko se nyt premium muutoksia on sitten toinen kysymys. Itselleni tuli lähinnä vähän päälle liimattu fiilis noista muutoksista. Ilmastoidut penkit oli ehkä ainoa vaikka tuntuu, että tätä uudempaa myydään varmaan vilkkuvalla rgb valaistuksella enemmän. Ehkä tuo on osasyy että premium fiilis vähän karisee, mutta varmasti auttaa Kiina -markkinassa.
 
Eli ihmisten käsitys ajamisen kustannuksista on edelleen hukassa. Polttoaine on muistaakseni jossain aiemissa TM:n taulukoissa ollut n. puolet kuukausista kustannuksista, mutta loput kustannukset menevät edelleen aivan samassa suhteessa. Arvonalenema per ajettu kilometri on nimittäin merkittävä, eli kyllä siihen sen 0,2€/km voi hyvin laittaa.

Helppoahan tuo on sinäänsä alkaa laskemaan, mitä ilmaiset kilometrit ovat itselleni maksaneet? 70tkm ajettu tuolla Model 3:lla nyt, 32kk aikana. Renkaat ovat vaihtokunnossa. Arvoa veikkaisin tippuneen sen 20k€ mitä tuosta nyt enää saisi. Eli heitetään ilmaistonni renkaisiin vielä.

Per ajettu kilometri kustannuksia on tullut 0,3€. Ilmaisilla sähköillä siis, ei niitä tarvitse edes miettiä. Vaikka dieselit olisivat maksaneet sen 8000€ samassa ajassa ja arvonalenema olisi sama, niin ero olisi 0,3€/km vs 0,41€/km. Prosentuaalisesti toki, mutta jos se turha matka ennen maksoi 10€, niin nyt se turha matka on 7,3€. Ei edes kahvia saa sillä erotuksella.

Miten ilmaista ja halpaa se lisäajelu nyt sitten olikaan sillä ilmaisella Tesla matkalla?
Arvonalenema tulee vaikka ei ajaisikaan. 10v vanha auto on 10v vanha vaikka kilometrejä olisi 0 eikä siitä uuden hintaa saa. Toki vähän ajetusta saanee vähän enemmän kuin 500 000 km ajetusta.

Minulla on auto joka tapauksessa. Sähköautolla ajaessa ns. lisäkilometrit ovat käytännössä ilmaisia. Eli jos nyt lähden tästä ajamaan 500km lenkin niin renkaat toki kuluu vähän, mutta noin muuten en laske sille hintaa. Dieselautolla se olisi maksnut ainakin 60€ dieseliin ihan välittömästi.

Toki tilanteita on monia ja usein ei autoa kannattaisi ostaa ollenkaan vaan mennä julkisilla tms. Itselleni tulee kuitenkin se 40tkm/v työajoa josta saan km korvaukset niin ei tuossa omat ajot paina yhtään mitään. Ajan auton paaliin asti.
 
Uuteen kolmoseen tuli lähinnä sisustaan jotain pientä muutosta, mutta toiko se nyt premium muutoksia on sitten toinen kysymys. Itselleni tuli lähinnä vähän päälle liimattu fiilis noista muutoksista. Ilmastoidut penkit oli ehkä ainoa vaikka tuntuu, että tätä uudempaa myydään varmaan vilkkuvalla rgb valaistuksella enemmän. Ehkä tuo on osasyy että premium fiilis vähän karisee, mutta varmasti auttaa Kiina -markkinassa.
Vaikeahan noita on vielä arvioida, että onko sisämelua yms saatu pienennettyä, alustavat "testiajot" näyttäisi että pientä parannusta on saatu aikaiseksi. Vaatisi tietysti että pääsisi ajamaan vaikka peräkkäin -22 vs uusi täysin samalla reitillä.

Noh onneksi ei sentään vilkkuvia rgb valoja tullut, eli pelkkä yksivärinen "lista".
 
Mitä tarkoittaa yksivärinen? Kai tuon väriä sentään saa vaihtaa? Lopun luulisi olevan lähinnä softaa..
Juu väriä voi vaihtaa mutta se on ns yksi väri koko listan matkalle. Tiedä sitten millainen tuo lista on "teknisesti" että voiko sinne määrittää eri alueita, ainakaan noissa testivideoiden nykysoftassa ei voi valita kuin yksittäisen värin
 
Arvonalenema tulee vaikka ei ajaisikaan.

Mutta ei samassa suhteessa. Voi tietysti itselleen aina uskotella että se takuuton 160 000km ajettu Tesla on melkein saman arvoinen kuin ajamaton takuullinen, mutta eihän se näin todellisuudessa mene. Varsinkin Tesloissa ihmiset haluavat eroon autoistaan takuun lähestyessä loppuaan (itsekin mietin vaihtamista juuri sen takia, mutta toki järjellä ajateltuna en näin tekisi koska nythän ne kilometrit ainakin teoriassa tulevat halvemmaksi) ja kyllä se näkyy haluttavuutena vaihdokeissa.
 
Hmm, outoa. Luulisi että täysin kustomoitava valo ei toisi noissa tuotantomäärissä juurikaan hintaeroa ja sitä sitten voisi softalla komentaa miten lystää. Ehkä ko. ominaisuus myydään softalla sitten jälkikäteen.
 
Onko jollain kokemusta polttomoottoriauton vaihtamisesta Teslalla? Oliko korvattu hinta sinne päinkään?

On kokemusta. Sain itseasiassa yllättävän hyvän tarjouksen omasta noin 200 000 ajetusta diesel Mondeosta. Hyvä = nettiautosta samoilla spekseillä myynnissä olevien autojen hintahaarukan keskivaiheen yläpäästä. Pidän tuota hyvänä tarjouksena, koska tuskin itse myymällä olisin tuon parempaa summaa autosta saanut.

Tämä tietysti vaikutti positiivisesti omaan päätökseen tilata Tesla, kun vanhalla autolla oli vielä arvoa, jota pystyi käyttämään käsirahana. Helpottanee myös auton hakemista Tampereelta, kun oman voi viedä sinne ja ajella uudella takaisin kotiin.
 
Mutta ei samassa suhteessa.

Hinta/ajettu kilometri voi sen sijaan olla itselle paljon kalliimpi, koska aika nakertaa sitä arvoa joka tapauksessa. Samoin kun se aika nakertaa vaikkapa akkua, vaikka olisikin käyttämättä (joku akkutohtori näin kertoi), joka voi tarkoittaa sitä, että sillä yksilöllä ei ikinä ko.akun maksimikilsoihin tulla yltämäänkään.
Toki liisareissa, kilometrikorvauksia saavien keskuudessa yms. nämä laskelmat ovat ihan valideja kun auton käyttöajaksi on jo lähtökohtaisesti päätetty n, mutta yksityishenkilön omaan käyttöön tulevissa kulkineissa on henkisesti helpompaa lähteä siitä, että paalivaiheessa arvo on 0 ja jokainen ajettu kilometri/vuosi ennen sitä vaihetta pienentää sitä omaa väistämätöntä tappiota joka auton ostossa syntyy.
 
Toivoisin että modet ottais nyt vähän koppia tästä langasta. Ei tämä ole mikään Tesla-lanka jossa puhutaan noista autoista. Tämä on lanka, jossa surulliset valittajat kertoo joka ikisellä sivulla, miten ihmiset on tyhmiä, jos ne ostaa Tesloja tai sähköautoja ylipäätänsä. Varmaan 1/20 viesteistä on kiinnostavia. Voisiko perustaa oman langan tälle valittamiselle, niin he voisivat ihmetellä siellä keskenään? Tai sitten jos perustetaan oma lanka, jossa puhutaan vain noista autoista ja eristetään tämä Tesla-lanka noille, jotka haluaa puhua Teslasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä erikseen. Nykyisen voisi nimetä Tesla-vääntö -langaksi.
Samalla sitten voisi perustaa ketjun Teslafanit, jossa ihmiset saisivat kritiikittömästä kumartaa Elonin suuntaan 5 päivässä? Kritiikistä kauhea itku, mutta samalla ”ongelmitta” sivun verran ”joo mukava ajaa, ajan enemmän” 0-postausta. Kyllä tämä ketju pysyy parhaiten luettavana, kun mennään siinä keskitiellä. Eli jää se kritiikitön Teslan markkinointi-bs pois ja myös perustelemattomat ”paskaa” ulinat. Tässä ketjussa on liipaisin kritiikin tyrmäämiseen vähän herkässä, esim. joku esittää omakohtaisen toivomuksen paremmasta penkistä, niin siihen sitten vastauksena joku lehtiarvostelu, että ei voi olla penkki paska. Ööö…
 
Toveri @Kvarkki :n kanssa samoilla linjoilla.

Meidän mielestä Tesla Y oli ihan järkyttävän ruma ja varsinkin valkoisena.

Noh käytiin monta autoa testaamassa ja oltiin lähes varma että tehdään kompromissi tilanpuolesta kun ajeltiin Renault Megane E-Techin kanssa. Laatuvaikutelma oli huikea verrattuna esim. ID4.
Mutta Renaultin jälleenmyyntiarvo on aika kyssäri, kun bensakoneissakin sulaa rajusti arvo jo polttomoottoreissakin ja se totuus, että se on vaan todella pieni auto, kun meillä on kaksi pientä lasta.

Noh Tesla Y:hyn päädyttiin korkotarjouksen takia ja kun polttoaine on vaan korkealla.
Itsellä tulee 25tkm vuodessa ja toisaalta olisi fiksuinta pitää omaa Octaviaa hamaan loppuunasti, kun saan huolettua sen halvalla.

Mutta Tesla Y on meille kompromissi, kun Kia Nirossakin fiksummat varusteet. Kia Niro on vaan pieni ja ei ulkonäöllisesti miellytä meitä. Vaimoa olisi EV6 miellyttänyt, mutta minusta se on muotoilultaan ihan hirveä, varsinkin takapää.

Teslan penkit ihan hirveää muovia ja mielestäni kangaspenkkikin olisi parempi vaihtoehto tähän kuin tuo muovinen.
Ajatuksena onkin, jos innoistuisi verhoilemaan tuon uudestaan, kun vaimolla on mahdollisuus tehdä kaava ja ommella töissä.

Tesla Y menee kaupaksi hyvin kaupaksi vaikka olisi 3vuotta vanha.

Ideana on pitää vain 3vuotta ja myydä ennen takuunloppumista koska ei riitä kukkarossa likviditeettiä ylläpitää autoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom