Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei kannata käyttää jos liian mäkinen tai liukas pinta. Vaikuttaa vain takapyöriin.
 
Itse latailin yleensä vain 80% ja muutaman kerran sitten 100% ja pian sen jälkeen lähtö ajamaan.

Auton eka käyttäjällä ei varmaankaan mitään väliä, vaikka aina lataisikin täyteen :)
Mä ajattelen ton samaan tapaan kun polttisautolla. Täyteen kun tankkaa niin tarvii harvemmin tankkailla. Akun kunto ei huoleta, koska akkutakuu 8v ja mikäli valmistajat haluavat noita tosissaan varjella, niin sitten jättävät softalla sinne puskuria. Ihan pelleilyä, jos kuluttajien pitäisi alkaa miettimään miten näitä ladataan. Kulutustavaraa siinä missä vaikka läppärit ja puhelimetkin, jotka roikkuvat aina kiinni johdossa.
 
Mä ajattelen ton samaan tapaan kun polttisautolla. Täyteen kun tankkaa niin tarvii harvemmin tankkailla. Akun kunto ei huoleta, koska akkutakuu 8v ja mikäli valmistajat haluavat noita tosissaan varjella, niin sitten jättävät softalla sinne puskuria. Ihan pelleilyä, jos kuluttajien pitäisi alkaa miettimään miten näitä ladataan. Kulutustavaraa siinä missä vaikka läppärit ja puhelimetkin, jotka roikkuvat aina kiinni johdossa.

Latailetko julkisilla? Silloin ymmärrän ton. Ite jätän kotona vajaaksi siitäkin syystä että viimeiset prosentit ei lataa tehokkaasti (tulee hävikkiä) ja regeni ei toimi täydellä akulla. Käytännössä mulla seisoo auto kotona aina laturissa ja automaatiot hoitaa latauksen (parametreja: aurinkosähkö, hyvä hinta jne.)

EDIT: Harvoin lataan 100% edes sillon kun on pidempi matka edessä, silloinkin optimoin että kohdelaturilla oltaisiin alle 20% akulla jolloin latausnopeudet olisi optimaaliset.

EDIT2: Silloin lataan tietty 100% jos tiedän että matkan pääsee mennen tullen ilman latausta.
 
Latailetko julkisilla? Silloin ymmärrän ton. Ite jätän kotona vajaaksi siitäkin syystä että viimeiset prosentit ei lataa tehokkaasti (tulee hävikkiä) ja regeni ei toimi täydellä akulla. Käytännössä mulla seisoo auto kotona aina laturissa ja automaatiot hoitaa latauksen (parametreja: aurinkosähkö, hyvä hinta jne.)

EDIT: Harvoin lataan 100% edes sillon kun on pidempi matka edessä, silloinkin optimoin että kohdelaturilla oltaisiin alle 20% akulla jolloin latausnopeudet olisi optimaaliset.

Lataan julkisilla. Yleensä kerran viikkoon jossain AC 11kw laturilla täyteen duunipäivän aikana, ja sitten pikalatureilla täydennyksiä kauppareissujen yhteydessä tarvittaessa. Jos pidempi matka edessä, niin aina sataseen.

Mä oon silleen laskenu pysähdykset, että Helsingistä pohjoiseen mennessä eka ja joissain tapauksissa ainoa stoppi on Kuopiossa. Siellä on yleensä about 10-15% akkua jäljellä motariosuuden ylinopeuksista riippuen, joten ei tuota voi edes jättää paljoa vajaaksi siitä satasesta
 
Ei kannata käyttää jos liian mäkinen tai liukas pinta. Vaikuttaa vain takapyöriin.
Eli tuo on siis ihan turha pysäköidessä?

Millä auto pysyy paikallaan vain P asennossa? Laittaako se kuitenkin jotenkin jarrut, tuskin vaan moottorilla kun se veisi virtaa?
 
Ei ole varsinaisesti syytä vaihtaa autoa, mutta onko siis mahdollista tällä hetkellä ostaa alennuksella varasto-Y 2,99 % korolla ja siirtää FSD vanhasta autosta uuteen ilman lisäveloitusta?

Yylle ei ole akuuttia tarvetta ja tykkään kovasti Model 3 Perfistä. 50K tuli just mittarissa täyteen ja auton normaalitakuu loppuu syyskuussa.
 
Ei ole varsinaisesti syytä vaihtaa autoa, mutta onko siis mahdollista tällä hetkellä ostaa alennuksella varasto-Y 2,99 % korolla ja siirtää FSD vanhasta autosta uuteen ilman lisäveloitusta?

Yylle ei ole akuuttia tarvetta ja tykkään kovasti Model 3 Perfistä. 50K tuli just mittarissa täyteen ja auton normaalitakuu loppuu syyskuussa.
Ilmeisesti Model 3 Perfin täytyisi myydä Teslalle. Ja siinä ei taida olla ideaa, koska maksavat niin huonosti?
 
Ei ole varsinaisesti syytä vaihtaa autoa, mutta onko siis mahdollista tällä hetkellä ostaa alennuksella varasto-Y 2,99 % korolla ja siirtää FSD vanhasta autosta uuteen ilman lisäveloitusta?

Yylle ei ole akuuttia tarvetta ja tykkään kovasti Model 3 Perfistä. 50K tuli just mittarissa täyteen ja auton normaalitakuu loppuu syyskuussa.
Teoriassa, mutta voi olla kiire saada elokuun aikana autoa että tuo korkotarjous olisi voimassa. Lisäksi jos myyt Teslalle vanhan Teslasi saat varmaan FSD:n verran pienemmän hyvityksen kun muualle myymällä, joten ei oikein mitään järkeä.
 
Eli tuo on siis ihan turha pysäköidessä?

Millä auto pysyy paikallaan vain P asennossa? Laittaako se kuitenkin jotenkin jarrut, tuskin vaan moottorilla kun se veisi virtaa?
Jarruilla. Lukitsee etu ja takapään.
Ei ole varsinaisesti syytä vaihtaa autoa, mutta onko siis mahdollista tällä hetkellä ostaa alennuksella varasto-Y 2,99 % korolla ja siirtää FSD vanhasta autosta uuteen ilman lisäveloitusta?

Yylle ei ole akuuttia tarvetta ja tykkään kovasti Model 3 Perfistä. 50K tuli just mittarissa täyteen ja auton normaalitakuu loppuu syyskuussa.
Ilmeisesti Model 3 Perfin täytyisi myydä Teslalle. Ja siinä ei taida olla ideaa, koska maksavat niin huonosti?
Tässä viralliset ohjeet. Toistaiseksi ei koske Eurooppaa.
 
Jarruilla. Lukitsee etu ja takapään.


Tässä viralliset ohjeet. Toistaiseksi ei koske Eurooppaa.
Missä lukee, että pitää vanha auto antaa vaihdossa?

Itse en saanut suomen teslalta muuta ohjeistusta kuin että tilaa uusi, ohjeet tulee myöhemmin ‍:hammer:
 
Ei noissa säännöissä kyllä mainita että vanha auto pitäisi antaa vaihdossa. Uusi auto pitää olla tilattu samalla tilillä ja mukaan pitää tilauksessa ottaa FSD paketti jne
 
EDIT: Harvoin lataan 100% edes sillon kun on pidempi matka edessä, silloinkin optimoin että kohdelaturilla oltaisiin alle 20% akulla jolloin latausnopeudet olisi optimaaliset.

EDIT2: Silloin lataan tietty 100% jos tiedän että matkan pääsee mennen tullen ilman latausta.
Nopein lataus on tekemättä jätetty lataus eli kyllä se vaan kannattaa ottaa täyteen reissua varten eikä lähteä kotoa vajaalla akulla. Vaikka siis akku ei riittäisikään lopulliseen määränpäähän oli se akku 100% tai 80% lähtiessä.
 
Ei ole varsinaisesti syytä vaihtaa autoa, mutta onko siis mahdollista tällä hetkellä ostaa alennuksella varasto-Y 2,99 % korolla ja siirtää FSD vanhasta autosta uuteen ilman lisäveloitusta?

Yylle ei ole akuuttia tarvetta ja tykkään kovasti Model 3 Perfistä. 50K tuli just mittarissa täyteen ja auton normaalitakuu loppuu syyskuussa.
Sama tilanne. Ei pakkoa vaihtaa, mutta takuu menee umpeen ja Y:n hinta tippunut niin ajattelin kokeilla.

Tilasin tällä viikolla Y:n. Saa nähdä miten käy :hmm:
 
Nopein lataus on tekemättä jätetty lataus eli kyllä se vaan kannattaa ottaa täyteen reissua varten eikä lähteä kotoa vajaalla akulla. Vaikka siis akku ei riittäisikään lopulliseen määränpäähän oli se akku 100% tai 80% lähtiessä.

Toki, jos latauksen välttää reissussa niin piripintaan. Jos lataus vaaditaan lähtötasosta (80% tai 100%) huolimatta, itse pyrin päätymään latauspisteelle alle 20% akulla 40% sijasta. Se loppumatkat riittävä hörppy on nopeampi ja loput sitten määränpäässä.
 
Toki, jos latauksen välttää reissussa niin piripintaan. Jos lataus vaaditaan lähtötasosta (80% tai 100%) huolimatta, itse pyrin päätymään latauspisteelle alle 20% akulla 40% sijasta. Se loppumatkat riittävä hörppy on nopeampi ja loput sitten määränpäässä.
Saivartelua, mutta jos menet yhdellä välilatauksella, et voi kyllä koskaan päätyä nopeampaan lopputulemaan kuin lähtemällä satasella liikkeelle ja lataamalla sen mitä latailet siinä yhdessä ainoassa latauspaikassa. Oletuksena tietysti, ettet lähtöpäässä joudu odottelemaan täyteen latinkia.
 
Toki, jos latauksen välttää reissussa niin piripintaan. Jos lataus vaaditaan lähtötasosta (80% tai 100%) huolimatta, itse pyrin päätymään latauspisteelle alle 20% akulla 40% sijasta. Se loppumatkat riittävä hörppy on nopeampi ja loput sitten määränpäässä.
Ei tarvitse siis joutua välttämään latausta, vaan tottakai siellä laturilla joutuu olemaan vähemmän aikaa jos energiaa on pohjalla enemmän.
 
Olisi hyvä yksilö nopeelle. Pari valkoista ja mustakin mennyt tänään.

1690638296785.png
 
Ei tarvitse siis joutua välttämään latausta, vaan tottakai siellä laturilla joutuu olemaan vähemmän aikaa jos energiaa on pohjalla enemmän.

Näin. Sitten kun alkaa matka olemaan sellaista + 800 kilsaa, niin niitä välilatauksia kannattaa vähän miettiä muuhun agendaan sopivaksi. Jos aikeissa pitää pidempi tauko, niin täyteen vaan, jos taas aikomus edetä mahdollisimman ripeästi, niin fiksuin tapa lienee ottaa se 200-300km kerralla.

Mä tulin pari viikkoa sitten Leviltä ja auto reititti Kempele - Äänekoski - Vierumäki - Helsinki, mutta koska Kempeleelllä kesti Burgeria jonottaessa ja jouduin sen jälkeen ajelemaan alinopeutta (virtaa säästyi) aika pitkän pätkän munankuorien ja ohituskyvyttömien ajelijoiden aiheuttamassa letkassa, niin auto heitti itsenäisesti tuon alkuperäisen suunnitelmansa roskikseen ja ajatti Hartolaan asti, josta reippaan vartin jälkeen himaan ja jäi vielä ihan hyvin virtaa seuraavalle päivällekin.

Nyt kun on kesällä tullut paljon ajettua pitkiä matkoja, niin on tullut huomattua että noi superit on kyllä ripoteltu aika nerokkaasti tuonne teiden varsiin. Kohtuu optimaalisesti saa lataukset ajoitettua, ja mikä parasta, niin ne ovat mestoissa, jotka eivät minuuttia pidempää mutkaa aiheuta. Toi Kempele ollut ainoa, joka vähän aiheutti ahdistusta, koska ostohelvetti samassa pihassa. Arkiajoissa niillä ei tietenkään tee yhtään mitään samasta syystä, jos ei nyt satu asumaan jonkun motarin varressa, mutta siinä hommassa toimii sitten ABC ja K-lataukset (+ metron liityntäparkit). Jos FixuTaxit saisi vielä hävitettyä itä-Helsingistä, tai koko maailmasta, miinoittamasta latureita, niin verkosto olisi tähän hetkeen itselleni aika passe, joskin taksit + lisääntyneet muutkin sähköautot ovat kyllä jo alkaneet aiheuttaa säännöllistä hammastenkiristelyä varsinkin ABC-latauksissa, joista ei saa toisinaan mitään muuta kuin pahaa mieltä sen kauppareissun aikana, koska kapa ei riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kaveriksi tarvii varmaan Commanderin?

Voiko muuten Teslan sovelluksessa charge stats-osiossa määritellä hinnaksi spot-hinnan? Mietin miten saisin järkevästi seurattua auton latauksen kustannuksia ettei vaimon tarvitse maksaa lataussähköistä.
 
Tuon kaveriksi tarvii varmaan Commanderin?

Voiko muuten Teslan sovelluksessa charge stats-osiossa määritellä hinnaksi spot-hinnan? Mietin miten saisin järkevästi seurattua auton latauksen kustannuksia ettei vaimon tarvitse maksaa lataussähköistä.
Tuossa paketissa tulee se commander mukana eli ei tarvitse erikseen ostaa. Ilmeiseti nappien mukana tullut commander ei tuon kanssa sitten toimi.

Ei onnistu Teslan sovellukseen spot hinnan määrittely, ellet käy aina manuaalisesti sitä muokkaamassa.
 
Eli tuo on siis ihan turha pysäköidessä?

Millä auto pysyy paikallaan vain P asennossa? Laittaako se kuitenkin jotenkin jarrut, tuskin vaan moottorilla kun se veisi virtaa?
Yritin kerran selvittää mitä tuo oikeesti tekee ja ilmeisesti kukaan ei oikein tiedä tekeekö tuo mitään. Ilmeisesti paras arvaus oli että naksahtaa ja sytyttää sen valon, mutta että ei sillä ole mitään käytännön merkitystä mihinkään. Eli ihan turha painella.
 
Minuutin googlettelulla löytyi redditistä monesta ketjusta sama vastaus asiaan:

  1. There's only one parking brake system.
  2. The car automatically applies that braking system when you go into park.
  3. Holding the park button just forces the car to engage those brakes. It's intended for an emergency while driving when the main brakes fail.
  4. Opening the door triggers a safety system which puts the car in park. That is dangerous, as you're relying on the car's safety system to detect you're trying to get out, and the car may roll on you as you do so. Always put the car in park before leaving the car.


This does nothing, parking brakes apply upon putting the car in park. This reapplies the parking brakes, the red P appears if the parking brake is activated MANUALLY as said in the manual. (touchscreen/gear stalk)
 
Jos tiedoissa on myyty FSDlla voit vielä tinkaa sen päälle tai pyytää alea.

Omaan piikkiin meni tuo, heidän myynti-ilmoitus oli ihan asiallinen ja siinä ei ollut mainintaa FSD:stä. Itse katsoin virheellisesti "full self driving computer" -tiedon auton tiedoissa tarkoittavan, että olisi full self driving. :lol:

Huomasin kyllä perjantaina auton haettuani, että kuskin oven sisäpaneeli on hieman löysä ja varmaan osittain irti yläreunasta. Pitää katsoa meneekö painamalla kiinni vai täytyykö sille tehdä jotain suurempaa. Tuon varmaankin pitäisi mennä vielä liikkeen piikkiin.
 
Viime vuoden malli ja uudistettu
 

Liitteet

  • 2859c312c9f995c9236fb99fab9d296a9ba97297.jpeg
    2859c312c9f995c9236fb99fab9d296a9ba97297.jpeg
    101 KB · Luettu: 197
  • f808f8d8f092984651be8195a21b98af9a6f3eb9.jpeg
    f808f8d8f092984651be8195a21b98af9a6f3eb9.jpeg
    187,6 KB · Luettu: 198
En mää voi hymyilemättä katsoa tuota rattia. Jotenkin turvonnen näköinen. Ihan kun joku ilmapallotaiteilija olisi tuon vääntänyt. Jokin mittasuhteiusssa mättää.

Mitä tuohon nappiin tulee, ihan fiksun näköinen viritelmä ja varmasti toimiva, mutta ei kovin intuatiivinen, vaatii sitä katsekontaktia ja painelua. Ensimmäiseksi mieleen tässäkin tulee kustannusäästö. Onkohan tuossa nappulan näyttövalikot piilossa käden alla oikeasti kun tätä kääntelee ? Eli vaihtiuvia valikoita ei näe kunnolla. Pitää tietyllä otteella käännellä tuota ?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuohon nappiin tulee, ihan fiksun näköinen viritelmä ja varmasti toimiva, mutta ei kovin intuatiivinen, vaatii sitä katsekontaktia ja painelua. Ensimmäiseksi mieleen tässäkin tulee kustannusäästö. Onkohan tuossa nappulan näyttövalikot piilossa käden alla oikeasti kun tätä kääntelee ? Eli vaihtiuvia valikoita ei näe kunnolla. Pitää tietyllä otteella käännellä tuota ?
Joo varmasti ongelma :)

Oletan että osaat vaikka peukalo+etusormi yhdistelmällä sitä kääntää.
 
Joo varmasti ongelma
Autoissahan on ollut juuri tuollaisia rullia iät ja ajat käytössä , ja normaalistihan niitä käytetään siten, että että käsi makaa keskikyynärnojalla ja nappula on ikäänkuin kämmenen alla kun sitä pyöritellään. Tämän käytössä pitää opetella hieman erinlainen (pihti)ote. Joten ei iso juttu. Tuon käyttölogiikka ( rulla ja neljä nappulaa ympärillä ) on hyvin tuttu Audin MMI:stä, kuin sellainen niissä aikoinanaan oli. Erona vaan se, että nyt pitää tuijottaa rullaa, Audissa tuijotettiin näyttöä.
 
Kyllä mutta nuo sivut kun niissä on joku design eli ovat vain design vaiko saako siitä piuhan läpi. Ilmeisesti vain design.
Knobin sivuilla on nuo napit millä aktivoidaan nuo neljässä kulmassa olevat toiminnot, viides eli keskellä oleva toiminto aktivoidaan painamalla itse knobia.

Oletan että tuo vie ne molemmat paikat siellä etulokerikon pohjalla olevista USB-C liittimistä, kuten nuo usb-hubit jotka tulee tuohon lokerikon etureunaan.
 
Joku pätevämpi ATK vois napata irti tuon Model Y FB ryhmän videon tänne kuinka auto vakkari päällä ajaessa salamana väistää keskemmälle moottoritiellä kun juniorit meinaa puskea motarin rampista kylkeen.
 
Tuossa on kaksi eri asennustapaa eli joku mokkula pitää vielä asentaa autoon. Kannattaako valita tuo Advanced jos olettaa kykenevänsä sen asentamaan vai puoltaako joku tuon toisen vaihtoehdon valintaa varten. Oletettavasti joku S3XY:t asentanut osaa vastata tähän.
Jep. Eli tuo (ja myös ne nappulat) vaativat sen commander palikan+välijohdon. Aikaisemmin oli vain tuo normaali asennustapa eli tuo piuha kytketään tuonne takapenkin alla olevan luukun taakse.

Nykyisin sitten saatavilla tuo advanced piuha joka tulee sinne oikealle eteen ja vaatii enemmän purkamista. Tuossa on ajatelty sitä että se takapenkin paikka jää sitten vapaaksi esim jos haluaa jotain OBD-palikkaa sinne vielä kytkeä. Tuo sexyn commander kyllä tukee esim ScanMyTesla-sovellusta mutta vaatii että puhelimen sitten kytkee tuon commanderin luomaan Wifiin aina jos sitä haluaa käyttää.

Knob vaatii uudemman version commanderista, mutta siihen voi sitten myös kytkeä nappulat lisäksi jos kokee tarpeelliseksi. Pelkien nappien commanderiin knobia ei saa kytkettyä.
 
Joku pätevämpi ATK vois napata irti tuon Model Y FB ryhmän videon tänne kuinka auto vakkari päällä ajaessa salamana väistää keskemmälle moottoritiellä kun juniorit meinaa puskea motarin rampista kylkeen.

Eihän tuon pitäisi olla mahdollista, että auto tekee väistöä sivusuunnassa itsekseen??

Käsittääkseni ainoat Teslassa olevat törmäyksen estoon liittyvät asiat on jarruttamiseen liittymiä ja sivutörmäyksistä vain varoitetaan?
 
Eihän tuon pitäisi olla mahdollista, että auto tekee väistöä sivusuunnassa itsekseen??

Käsittääkseni ainoat Teslassa olevat törmäyksen estoon liittyvät asiat on jarruttamiseen liittymiä ja sivutörmäyksistä vain varoitetaan?
KYllä se tietääkseni ainakin Autopilotilla osaa myös noita väistöjä tehdä
 
Mistä toiminnosta tuossa nyt on käytännössä kyse, jos se noin tekee?

Lane assist vai joku muu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 422
Viestejä
4 520 793
Jäsenet
74 624
Uusin jäsen
tl41n3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom