Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eikös FSD:n omistamisesta ole joskus aiemmin ollut hyötyä siinä mielessä, että on sitten sen omistajana saanut ilmaisen hardware päivityksen? En ole varma onko se ollut vain ilmaiseksi annettu softapäivitys vai ihanko jotkut olisivat saaneet muutakin. Muistelen, että olisi jopa joitain kameroita päivitetty.

Eli vaikka itse ominaisuus olisikin Suomessa tällä hetkellä heikko, niin pitäisin kuitenkin ton ominaisuuden omistamista ihan hyödyllisenä mikäli joskus tulevaisuudessa kävisi tuuri ja saisi jotain takaisinpäin. Jos nyt siis pienellä lisätyöllä saisi sen pidettyä tai ostaisi käytettynä Teslan, niin ottaisin mieluummin "varman päälle" samalla hintaa FSD:n sisältävän (kun näyttää siltä ettei juuri vaikuta käytettyjen hintoihin).
 

Liitteet

  • Screenshot_20230727_233649_Reddit.jpg
    Screenshot_20230727_233649_Reddit.jpg
    141,2 KB · Luettu: 37
  • Screenshot_20230727_233830_Reddit.jpg
    Screenshot_20230727_233830_Reddit.jpg
    165,7 KB · Luettu: 39
  • Screenshot_20230727_233842_Reddit.jpg
    Screenshot_20230727_233842_Reddit.jpg
    192 KB · Luettu: 38
Kannattaa lukea artikkeli. Selviää että jos yli 50% akkua niin lukema on yliarvioiva. Vasta alle 50% aletaan olla tarkempia.

En tiedä onko jo, mutta ainakin pitäisi olla joku standardi, johon nuo valmistajien ilmoittamat ranget perustuvat, koska nehän ovat paskaa.

Vajaa 20k km:n kokemuksella esim. Model 3 LR:llä ei ole suomen nopeusrajoituksilla toivoakaan päästä sitä 600km, jonka aviiseissa lupaa. Puhumattakaan jostain Saksasta. Sitten taas vaikka jonkun Norjan etanaliikenteessä voi kesällä hyvin päästä vähän ylikin, mutta siellä ei ajeta yli 90km/h missään, joka lienee aika poikkeuksellista.

Sanoisin, että täällä todellinen range on kesällä keskimäärin noin 15% pienempi kuin auton lupaama, talvella varmasti 25-30%. Alle 15 kw/100km kulutukseen (jolla ajaa sen 500km) ei suomessa pääse, jos ajo sisältää moottoriteitä. Jos nopeudet pysyvät alle 100km, niin joku 13 on varmaan mahdollinen, mutta ei meillä millään tavalla realistinen, koska niitä motareita ja satasen teitä on kuitenkin onneksi pitkät pätkät ympäri suomea.

Sama päti kyllä polttisvehkeisiinkin. En oo koskaan päässyt valmistajien lupaamiin kulutuslukemiin yhdelläkään autolla jotain yksittäisiä tankillisia lukuunottamatta.
 
Eikös FSD:n omistamisesta ole joskus aiemmin ollut hyötyä siinä mielessä, että on sitten sen omistajana saanut ilmaisen hardware päivityksen? En ole varma onko se ollut vain ilmaiseksi annettu softapäivitys vai ihanko jotkut olisivat saaneet muutakin. Muistelen, että olisi jopa joitain kameroita päivitetty.

Eli vaikka itse ominaisuus olisikin Suomessa tällä hetkellä heikko, niin pitäisin kuitenkin ton ominaisuuden omistamista ihan hyödyllisenä mikäli joskus tulevaisuudessa kävisi tuuri ja saisi jotain takaisinpäin. Jos nyt siis pienellä lisätyöllä saisi sen pidettyä tai ostaisi käytettynä Teslan, niin ottaisin mieluummin "varman päälle" samalla hintaa FSD:n sisältävän (kun näyttää siltä ettei juuri vaikuta käytettyjen hintoihin).
Kyllä jos on auto johon raudan voi asentaa. HW3 on uusin mitä saa ja HW4:sta ei vanhempiin saa. HW4 ehkä voi saada HW5:n mutta kun jo kerran muuttivat tämän, niin en odota sitä tapahtuvan.

Joitakin vanhempia S kameroita ovat päivittäneet.
 
Kyllä jos on auto johon raudan voi asentaa. HW3 on uusin mitä saa ja HW4:sta ei vanhempiin saa. HW4 ehkä voi saada HW5:n mutta kun jo kerran muuttivat tämän, niin en odota sitä tapahtuvan.

Joitakin vanhempia S kameroita ovat päivittäneet.

Joo, aika paljon jatkuvasti muuttavat noita sääntöjä ja mielipiteitään. Ilmeisesti jonkin verran päivityksiä on ollut historiassa, mistä on sanottu ettei ole mahdollista, mutta sitten ominaisuus onkin tullut jossain päivityksessä. Samoin on toki käynyt myös toisinpäin ja varmaan enemmänkin, että luvatut jutut ovat unohdettu.

Mutta sanoisin, että jos sen FSD:n ilmaseksi saa, niin voi olla pieni mahdollisuus saada siitä jotain hyötyä joskus.
 
En tiedä onko jo, mutta ainakin pitäisi olla joku standardi, johon nuo valmistajien ilmoittamat ranget perustuvat, koska nehän ovat paskaa.
Noh eikös ne wltp/epa ”standardeihin” perustu eli ne testit tehdään tarkoilla spekseillä jotka ei sitten loppujenlopuksi vastaa oikeastaan millään tavoin oikeaa tilannetta.

Senntakia suomessakin tehdään noita FLTP testejä joilla yritetään saada jonkinlaista keskiarvoa eri vuodenaikoina
 
Joo, aika paljon jatkuvasti muuttavat noita sääntöjä ja mielipiteitään. Ilmeisesti jonkin verran päivityksiä on ollut historiassa, mistä on sanottu ettei ole mahdollista, mutta sitten ominaisuus onkin tullut jossain päivityksessä. Samoin on toki käynyt myös toisinpäin ja varmaan enemmänkin, että luvatut jutut ovat unohdettu.

Mutta sanoisin, että jos sen FSD:n ilmaseksi saa, niin voi olla pieni mahdollisuus saada siitä jotain hyötyä joskus.
Kyllä. Kannattaa se siirtää jos saa.
Noh eikös ne wltp/epa ”standardeihin” perustu eli ne testit tehdään tarkoilla spekseillä jotka ei sitten loppujenlopuksi vastaa oikeastaan millään tavoin oikeaa tilannetta.

Senntakia suomessakin tehdään noita FLTP testejä joilla yritetään saada jonkinlaista keskiarvoa eri vuodenaikoina
Jenkeissä voit tehdä artikkelin mukaan EPA testin tai sitten valmistaja itse voi tehdä sen mitä Tesla tekee eli minimit, saa parempia lukemia mitkä ei vastaa totuutta.

FLTP on kiva idea mutta vain testi ja suuntaa antava. Liikaa vaihteluita.
 

Olisi kyllä ihan mielenkiinnosta tietää, että vieläkö tuota rangea liioitellaan.
Riippuu mitä tuolla tarkoitetaan. Navigaattorin rangen ennustus on todella tarkka (eli joka kertoo paljonko akkua on perillä jäljellä), yleensä osuu jopa prosentilleen oikein jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Sitten taas se aina näkyvä rangemittari jota voi klikkaamalla vaihdella prosenttien ja kilometrien välillä, nämä kilometrit kertovat aika best case scenarion joten eivät usein pidä paikkansa.
 
Kannattaa lukea artikkeli. Selviää että jos yli 50% akkua niin lukema on yliarvioiva. Vasta alle 50% aletaan olla tarkempia.

Tesla mainostaa rangea paremmaksi mitä se oikeasti on ja tekee minimitestit.

Asiakaspalvelu sulkee tiketti vaikka löytyisi vikaa.

Kertoo hyvin siitä että pidetään lumetta yllä.
Tääkin tuntuu hieman erikoiselta, ellei prosentteja manipuloida myös. Mulla ainakin ne arvioidut kilometrit ja prosentit etenee ihan lineaarisesti, 90% kohdilla on 520-530km rangemittarin mukaan, ja 9% kohdilla vastaavasti se noin 50km. Kumpikaan ei toki yleensä pidä paikkansa jos vähän motaria ajaa ja talvella ei koskaan, mutta etenee ihan tasaisesti.
 
Suosittelen koeajamaan Tesla Model S Plaidin. On nimittäin aika veikeä laitos. Suorituskykyä on varmaan ihan turha ruveta edes tässä hehkuttamaan. Se pitää itse kokea.

Mutta oli ajettavuudeltaan ja alustaltaan kyllä miellyttävä ajettava. Tietysti tuon hintainen auto pitääkin olla. Yoke ratti oli kyllä turhin keksintö henkilöautossa mitä olen käyttänyt. Vilkutus oli niin tönkköä, että edes neljässä tunnissa siihen ei vaan tottunut ja se hipaisukytkin toimi vähän tuurilla käyvästi.
 
Eikö tuo Fsd ole Suomessa ihan yhtä tyhjän kanssa? Jos se hankinta nyt siitä jää kiinni niin toista merkkiä alle.

Onhan se - EAP riittää. Mutta jos nyt kerran saa siirrettyä, ja isompaan piti anyway siirtyä..

Kuten myös todettua niin siitä ei myydessä saa mitään, joten aika tyhmää olisi se jättää vanhaan autoon jos siitä aikoisi luopua.
 
Missähän just näin otsikoinnin, että Tesla aloittaa FSD hyväksymis/lupaprosessin (?) käyttöönottoon vanhalla mantereella...

Noh, laitan jos tulee uudelleen vastaan.
 
Mutta oli ajettavuudeltaan ja alustaltaan kyllä miellyttävä ajettava. Tietysti tuon hintainen auto pitääkin olla. Yoke ratti oli kyllä turhin keksintö henkilöautossa mitä olen käyttänyt. Vilkutus oli niin tönkköä, että edes neljässä tunnissa siihen ei vaan tottunut ja se hipaisukytkin toimi vähän tuurilla käyvästi.
Miten tuo joke toimii ratinpyörityksessä, varsinkin kun hitaassa vauhdissa renkaat palautuvat suoraan asentoon ( siis itsekseen, vaikea selittää, mutta tietätte varmaan ) . Eikö tuo joke voi iskeä käsille ?
En ole tuota kokeillut käytännössä, mutta kuvittelisin että tuo ei ole millään tavalla parannus. Pyöreästä ( tai rengasmaisesta ) ratinkehästä on selvät hyödyt kuitenkin.

Just tänään aamulla kattelin naapurin autoa kun koiraa aamusella kusetin , oli ilmestynyt plaidi parkkiin, ja ihmettelin kanssa kun siellä oli joke rattina. Eikös sen saa tilattua myös perusratilla ?
 
Miten tuo joke toimii ratinpyörityksessä, varsinkin kun hitaassa vauhdissa renkaat palautuvat suoraan asentoon ( siis itsekseen, vaikea selittää, mutta tietätte varmaan ) . Eikö tuo joke voi iskeä käsille ?
En ole tuota kokeillut käytännössä, mutta kuvittelisin että tuo ei ole millään tavalla parannus. Pyöreästä ( tai rengasmaisesta ) ratinkehästä on selvät hyödyt kuitenkin.

Just tänään aamulla kattelin naapurin autoa kun koiraa aamusella kusetin , oli ilmestynyt plaidi parkkiin, ja ihmettelin kanssa kun siellä oli joke rattina. Eikös sen saa tilattua myös perusratilla ?

Yoke on nykyisin lisävaruste josta pitää maksaa, pyöreä ratti tulee vakiona.
 
Kaipais sitä steer by wire parannusta, tosin en tiedä mitä muuta kuin erikoisuuden tavoittelua sillä muutenkaan saavutetaan; onko kyseessä vain popculture vitsikkyys Ritari Ässän suuntaan kuten Plaid on Spaceballssin innoittama, samaten CT muoto tais olla 1/1 jonnekin alkuhämärien autopeliin...
 
Miten tuo joke toimii ratinpyörityksessä, varsinkin kun hitaassa vauhdissa renkaat palautuvat suoraan asentoon ( siis itsekseen, vaikea selittää, mutta tietätte varmaan ) . Eikö tuo joke voi iskeä käsille ?
En ole tuota kokeillut käytännössä, mutta kuvittelisin että tuo ei ole millään tavalla parannus. Pyöreästä ( tai rengasmaisesta ) ratinkehästä on selvät hyödyt kuitenkin.

Just tänään aamulla kattelin naapurin autoa kun koiraa aamusella kusetin , oli ilmestynyt plaidi parkkiin, ja ihmettelin kanssa kun siellä oli joke rattina. Eikös sen saa tilattua myös perusratilla ?
Siis tuo Yoke toimi hyvin ainoastaan mutkapätkillä, missä käännökset oli maltillisia. Heti kun mentiin parkkipaikalle tai liikenneympyrään, niin ongelmat alkoivat. Kerran parkkipaikalla tuo lipsahtikin käsistä ja renkaat palautuivat suoraksi siitä syystä. Tuollainen tilanne voisi pahimmillaan aiheuttaa pienen törmäyksenkin jos tulisi sopivassa kohtaa. Samoin vilkutus oli ”mielenkiintoista” liikenneympyrässä kun ratti oli ylösalaisin.

Nykyään tuo auto taitaa vakiona tullakin ihan perinteisellä pyöreällä ratilla ja tuosta yoke ratista joutuu maksaa ylimääräistä. En kyllä usko, että kukaan sitä sillä haluaa erikseen tilata. Tesla facebook ryhmän mukaan aika moni vaihdattaa noita ratteja nyt jälkikäteenkin ihan perinteiseen malliin.
 
Riippuu mitä tuolla tarkoitetaan. Navigaattorin rangen ennustus on todella tarkka (eli joka kertoo paljonko akkua on perillä jäljellä), yleensä osuu jopa prosentilleen oikein jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Sitten taas se aina näkyvä rangemittari jota voi klikkaamalla vaihdella prosenttien ja kilometrien välillä, nämä kilometrit kertovat aika best case scenarion joten eivät usein pidä paikkansa.

Sama kokemus. Tuo rangemittari on joku hattuvakio, joka ei mielestäni perustu mihinkään. On pienempi kuin wltp, mutta optimistisempi kuin auton todellinen keskikulutus. Itselläni se näyttää täyteen ladattuna 566-567km riippumatta edellisestä lataussyklistä etc . Auton keskikulutus on 15,3 ja omilla ajoillani se on suomessa aikalailla 100% se 15,x jokaisella lataussyklillä, eli kulutukseen perustuva range olisi n. 500km. Norjassa meni muutama latausväli 12-13,x kulutuksella, mutta ei tuo vaikuttanut mitenkään tuon mittarin ennustamiin kilsoihin.
 
Sama kokemus. Tuo rangemittari on joku hattuvakio, joka ei mielestäni perustu mihinkään.
Oikeastaan tuon kilometrilukaman voisi ottaa kokonaan pois kun se lukema ei tarkoita mitään vaikka se muutettaisiin perustumaan aiempiin ajoihin. Aiempi ajo kun ei ole mikään ennuste tulevaisuuden ajoista. Ainoa tapa saada joku järkevä ennuste on tietää minne on menossa ja siihenhän autosta se ennustemittari löytyy.

Samoin vilkutus oli ”mielenkiintoista” liikenneympyrässä kun ratti oli ylösalaisin.
Ongelma vaan on se, että se pyöreä ratti ei auta millään lailla tuohon vilkutusongelmaan. Paras olisi kun nää täysin tarpeettomat kikkailut vilkkuviiksien poistamisista ynnä muista jätettäisiin suosiolla pois.
 
Siis tuo Yoke toimi hyvin ainoastaan mutkapätkillä, missä käännökset oli maltillisia. Heti kun mentiin parkkipaikalle tai liikenneympyrään, niin ongelmat alkoivat. Kerran parkkipaikalla tuo lipsahtikin käsistä ja renkaat palautuivat suoraksi siitä syystä. Tuollainen tilanne voisi pahimmillaan aiheuttaa pienen törmäyksenkin jos tulisi sopivassa kohtaa. Samoin vilkutus oli ”mielenkiintoista” liikenneympyrässä kun ratti oli ylösalaisin.

Nykyään tuo auto taitaa vakiona tullakin ihan perinteisellä pyöreällä ratilla ja tuosta yoke ratista joutuu maksaa ylimääräistä. En kyllä usko, että kukaan sitä sillä haluaa erikseen tilata. Tesla facebook ryhmän mukaan aika moni vaihdattaa noita ratteja nyt jälkikäteenkin ihan perinteiseen malliin.
Miten ihmeessä Yoke on paskaa? Kun se tuli niin paras keksintö ikinä kaikkine hipaisukytkimineen.
 
Ongelma vaan on se, että se pyöreä ratti ei auta millään lailla tuohon vilkutusongelmaan. Paras olisi kun nää täysin tarpeettomat kikkailut vilkkuviiksien poistamisista ynnä muista jätettäisiin suosiolla pois.
Aivan. Tuo on ihan totta. Mutta pyöreä ratti helpottaisi sentään vähän sitä tuskaa siinä ratin pyörittelyssä. Yoken ongelma oli vielä se, että tuntui että sitä piti pyörittää seitsemän kierrosta ennen kuin renkaat alkoivat kääntyä vaikkapa parkkipaikalla.
 
Onko kukaan saanut infoa fsd:n siirrosta? Tilasin uuden Y:n, mutta en ole saanut vastausta useammasta kyssäristä huolimatta aiheeseen Teslalta. En aio ottaa kyl vastaan ellen saa vanhasta fsd:tä siirrettyä.

Vaihdan kolmosesta y:hyn, jos olisi vähän enemmän tilaa.

Sori, en osaa vastata itse kysymykseen mutta tarjositko siis nykyistä vaihdossa Teslalle ? saitko asiallisen hyvityksen ?
 
Oikeastaan tuon kilometrilukaman voisi ottaa kokonaan pois kun se lukema ei tarkoita mitään vaikka se muutettaisiin perustumaan aiempiin ajoihin.

Omalla kohdallani eri mieltä tässä. Mitä seuraillut, niin mulla menee 1kwH sisään tuo kulutus käytännössä aina, joten mikäli se luku olisi vaikka viimeisen 10k keskikulutukseen perustuva, niin se olisi tarkka.
 
Sori, en osaa vastata itse kysymykseen mutta tarjositko siis nykyistä vaihdossa Teslalle ? saitko asiallisen hyvityksen ?

En tarjonnut, joskus 9kk sitten kysyin ja hyvitys oli luokkaa 16ke vaihdossa y perffiin niin en haksanut ees vaivautua tällä kertaa.
 
Kannattaa lukea artikkeli. Selviää että jos yli 50% akkua niin lukema on yliarvioiva. Vasta alle 50% aletaan olla tarkempia.

Tesla mainostaa rangea paremmaksi mitä se oikeasti on ja tekee minimitestit.

Asiakaspalvelu sulkee tiketti vaikka löytyisi vikaa.

Kertoo hyvin siitä että pidetään lumetta yllä.
Aika hyvin pitää mielestäni paikkansa kuitenkin. Ja mahdotontahan se olisi mitään tarkkaa lukemaa antaa kun kaikki vaikuttaa niin paljon. Lämpötila, reitti, liikennemäärä, kuski jne jne. Ei kai noita mainostettuja lukemia kukaan nyt minään 100% totuutena pidä? Enemmänkin suuntaa antava numero, että voi vähän vertailla eri malleja keskenään.

Akku on tietyn kokoinen ja 100km kulutuksen omalla ajotyylillään jne näkee sitten kun on riittävästi ajanut.
 
Aika hyvin pitää mielestäni paikkansa kuitenkin. Ja mahdotontahan se olisi mitään tarkkaa lukemaa antaa kun kaikki vaikuttaa niin paljon. Lämpötila, reitti, liikennemäärä, kuski jne jne. Ei kai noita mainostettuja lukemia kukaan nyt minään 100% totuutena pidä? Enemmänkin suuntaa antava numero, että voi vähän vertailla eri malleja keskenään.

Perinteisesti noi range-estimaattorit on käyttäneet sitä edellistä ajomäärää arvioidakseen paljonko sitä akkua riittää. Ainakin itselläni edellisessä autossa joka tankkauksen jälkeen saattoi olla eri lukema, mutta Teslan kohdallahan se alkaa aina jostain WLTP lukemasta, välittämättä mitä aiempi ajaminen on vienyt. Tosin en ymmärrä miksi pitää sitä näkyvilläkään, prosenteissa itse pidän juuri tuon takia.
 
Hankala juttu mihin tuo arvio pitäisi perustaa. Toisaalta fiksua, jos se on edellinen ajo, koska silloin kuski yleensä tietää miten sitä autoa on ajettu viimeksi. Jos kaupunkipyörinnän sijasta nyt mennään motarille (tai päinvastoin), niin turha uskoa lukemaa. Jostain WLTP-lukemasta lähteminenkin on saatanan typerää, jos siinä ei oteta mitenkään huomioon olosuhteita. Oikeaoppisesti tuonhan pitäisi näyttää useampikin lukema perustuen nykyolosuhteisiin ja eri keskinopeuksiin. Silloin arvosta olisi eniten hyötyä ajajalle.
 
Perinteisesti noi range-estimaattorit on käyttäneet sitä edellistä ajomäärää arvioidakseen paljonko sitä akkua riittää. Ainakin itselläni edellisessä autossa joka tankkauksen jälkeen saattoi olla eri lukema, mutta Teslan kohdallahan se alkaa aina jostain WLTP lukemasta, välittämättä mitä aiempi ajaminen on vienyt. Tosin en ymmärrä miksi pitää sitä näkyvilläkään, prosenteissa itse pidän juuri tuon takia.
Itse pidän aina vaan prosentteja näkyvillä. Eihän kilometri lukemalla mitään tee polttomoottoriautossakaan.

Tosin Teslassa navin km lukema on aika hyvä ja totuudenmukainen.
 
Edelleenkin olen sitä mieltä, että sen lukeman voisi sieltä ottaa pois ja jättää pelkän prosentin. Teslassahan on ainakin neljä tapaa saada ulos jäljellä oleva arvioitu kilometrimäärä/varausprosentti avaamalla energiavalikko:
  • Viimeisen 10km avulla määritelty jäljellä oleva range
  • Viimeisen 25km avulla määritelty jäljellä olevan range
  • Viimeisen 50km avulla määritelty jäljellä oleva range
  • Navigaattorin arvioima järjellä oleva akun varaus valitussa kohteessa ja alkuperäisen arvion vertailu toteumaan reaaliajassa graafina
Periaatteessa voisi antaa käyttäjän valita useasta vaihtoehdosta se kilometrimäärän laskentatapa siihen prosentin tilalle. Mutta on aikalailla turhaa säätämistä kun luvut saa kuitenkin yhden napin takaa energiavalikosta tarkemmin näkyviin.
 
Edelleenkin olen sitä mieltä, että sen lukeman voisi sieltä ottaa pois ja jättää pelkän prosentin. Teslassahan on ainakin neljä tapaa saada ulos jäljellä oleva arvioitu kilometrimäärä/varausprosentti avaamalla energiavalikko:
  • Viimeisen 10km avulla määritelty jäljellä oleva range
  • Viimeisen 25km avulla määritelty jäljellä olevan range
  • Viimeisen 50km avulla määritelty jäljellä oleva range
  • Navigaattorin arvioima järjellä oleva akun varaus valitussa kohteessa ja alkuperäisen arvion vertailu toteumaan reaaliajassa graafina
Periaatteessa voisi antaa käyttäjän valita useasta vaihtoehdosta se kilometrimäärän laskentatapa siihen prosentin tilalle. Mutta on aikalailla turhaa säätämistä kun luvut saa kuitenkin yhden napin takaa energiavalikosta tarkemmin näkyviin.

miksi se pitäisi pois jättää? Itse ainakin seuraan mieluummin kilsoja ku prosentteja. Jos matkaa on jäljellä vaikka 300km niin osaan päätellä riittävyyden paljon helpommin kilsoista ku jos jäljellä vaikka 63%, mikä ei ainakaan jos ei todella tuttu auto kerro oikeastaan mitään.
 
miksi se pitäisi pois jättää? Itse ainakin seuraan mieluummin kilsoja ku prosentteja. Jos matkaa on jäljellä vaikka 300km niin osaan päätellä riittävyyden paljon helpommin kilsoista ku jos jäljellä vaikka 63%, mikä ei ainakaan jos ei todella tuttu auto kerro oikeastaan mitään.
Prosentit tai ajomatka ei ole Teslassa niin pakollinen tieto. Kun navigaattorikin näyttää sen aika tarkan km lukeman.

Prosentit on vaan silti hyvä näkyä :) Kun ne ei muutu. 50% tai 25% on aina sama. Kuten vaikka polttoainemittarissakin.

Ja kun on vaikka 80% mittarissa, niin tavallaan on sitten täyteen ladattu. Km lukemasta kun ei voi sitä päätellä.
 
Kyllähän sitä kilsoila ajataan eikä prosenteilla. Vähn sama juttu kun polttiksessa. Tankin taso ei kerro paljonko voi ajaa ( toki kokemuksesta oppii paljonko sillä pärjää ), mutta rangella on paljon helpompi pistellä menemään tien päällä. Ihan hienosti se iteroi jäjellä olevat kilometrit ja mukautuu ajotyylin mukaan. Luulisi että sähkiksessäkin range mukautuu ajotyylin mukaan.

Prosentit on perseestä / turhia, kaikissa muissa kuin alkoholijuomissa.
 
Ja kun on vaikka 80% mittarissa, niin tavallaan on sitten täyteen ladattu. Km lukemasta kun ei voi sitä päätellä.

No juu ei ole. Aina vähintään 90% jos aikaa ladata muualla kuin tien päällä. Tietysti sit jos himassa latailee niin asialla ei varmaan niin väliä.
 
No juu ei ole. Aina vähintään 90% jos aikaa ladata muualla kuin tien päällä. Tietysti sit jos himassa latailee niin asialla ei varmaan niin väliä.
Itse latailin yleensä vain 80% ja muutaman kerran sitten 100% ja pian sen jälkeen lähtö ajamaan.

Auton eka käyttäjällä ei varmaankaan mitään väliä, vaikka aina lataisikin täyteen :)
 
Ihan hienosti se iteroi jäjellä olevat kilometrit ja mukautuu ajotyylin mukaan. Luulisi että sähkiksessäkin range mukautuu ajotyylin mukaan.

Prosentit on perseestä / turhia, kaikissa muissa kuin alkoholijuomissa.
Teslassa tuo valinta.
  • Viimeisen 10km avulla määritelty jäljellä oleva range
  • Viimeisen 25km avulla määritelty jäljellä olevan range
  • Viimeisen 50km avulla määritelty jäljellä oleva range
Mutta se näytössä näkyvä km / % on arvausta. Jotenkin kivempi pitää siinä valinnassa prosentit. Navigaattori sitten laskee kilometrit oikein.
 
Ottaakohan Teslalta kukaan yhteyttä toimituksen osalta puhelimitse ennen sovittua toimituspäivää, jossa voisi kerrata asioita? Äskettäin tuli tekstari, jossa piti valita noutoajankohta.
Ketjussa muutama sivu sitten 2.99% korko-ongelmanikin ratkesi ja päivittivät sen tilaukselleni viime viikon alussa.
Olisi ikävää hurauttaa 300km matka autoa hakemaan ja sitten olisikin esim. korko väärin tilauksella.

Miksi kysyn täällä - koska tiedettävästi kukaan ei ikinä vastaa Teslalla puhelimeen.
 
Ottaakohan Teslalta kukaan yhteyttä toimituksen osalta puhelimitse ennen sovittua toimituspäivää, jossa voisi kerrata asioita? Äskettäin tuli tekstari, jossa piti valita noutoajankohta.
Ketjussa muutama sivu sitten 2.99% korko-ongelmanikin ratkesi ja päivittivät sen tilaukselleni viime viikon alussa.
Olisi ikävää hurauttaa 300km matka autoa hakemaan ja sitten olisikin esim. korko väärin tilauksella.

Miksi kysyn täällä - koska tiedettävästi kukaan ei ikinä vastaa Teslalla puhelimeen.
Ei ota. Kaikki hoidetaan Teslan sovelluksen kautta. Itse voi myyntiin yrittää soitella
 
Rangessa ei ainakaan kesäkelillä ole perstuntumalla edes kovin isoa eroa, talvella tilanne varmasti toinen. Kolmonen LFP:llä joten ihan kiva että voi huoletta ladata aina 100% kun mahdollista.

Toivottavasti ei tarvitse Vetokujalle kovin usein mennä mitä juttuja lukenut :sdarra:
Kyllä se 10, 25 tai 50km perusteella tehtävä arvio on aika tarkka. Siinä itsekin yrittä ajella jotenkin energiatehokkaasti, kun niistä käppyröistä näkee hyvin kulutuksen.


Pösön e-2008 halppis mallissa ei ole prosentti näyttöä ollenkaan. Eli sellainen puute ilmeisesti siinä. Teslassa moni juttu onneksi säädettävissä mieleiseksi.
 
Onko kukaan seurannut mihin hintaan varastoautoja (Model Y SR) on halvimmillaan saanut, tietäisi onko nyt halvin 44390€ hyvä hinta? Tilattuna vetokoukullinen on 48590€ ja jos koukun arvo sen 1400€ niin tuossa olisi 2800€ alennus. Tosin valkoinen korostaa auton sammakkomuotoja mutta toisaalta pitäisi ajatella sen olevan vain työkalu paikasta toiseen siirtymiseen.
 
Noniin juuri FSD:n tulevaisuuden mahdollisista hyödyistä puhuttua huomasin olevani itse täysin vajakki. Luulin tänään alle vaihtamassani Model ässässä olevan FSD, mutta eihän siinä olekkaan. :facepalm:

Varmaan 20 tuntia researchannut eri ominaisuuksia ja vuosimalleja viikon aikana, mutta edelleen luulin, että jos ohjelmisto välilehdellä lukee "Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone" sekä auton lisätiedoissa "täysin itsestään ajava tietokone", niin autossa on silloin FSD eli täysin itsestään ajava ominaisuus.

Mutta eipä riitäkkään vaan tämän lisäksi alla lukee vielä lisänä joku seuraavista: Autopilotti / EAP / FSD. Asiasta löysin googlella melkoisen paljon ristiävää tietoa ja vääriä käsityksiä.

Samalla tapaa kuin tässä Sakan Tesla


Mainittu erikseen "FSD tietokone", mutta se ei tarkoita mitään muuta kuin HW3, jonka Tesla vammasesti nimesi Full Selfdriving Computeriksi.

No, ei kyllä tuon takia mene tietenkään auto palautukseen. Todella tyytyväinen olen tähän autoon ja tosiaan kun tuo FSD ei taida juuri edes vaikuttaa auton arvoon, niin tällä mennään. Mutta on kyllä aivan helvetin harhaanjohtavaa nimeämistä Teslalta.
 
Noniin juuri FSD:n tulevaisuuden mahdollisista hyödyistä puhuttua huomasin olevani itse täysin vajakki. Luulin tänään alle vaihtamassani Model ässässä olevan FSD, mutta eihän siinä olekkaan. :facepalm:

Varmaan 20 tuntia researchannut eri ominaisuuksia ja vuosimalleja viikon aikana, mutta edelleen luulin, että jos ohjelmisto välilehdellä lukee "Autopilottitietokone: Täysin itsestään ajava tietokone" sekä auton lisätiedoissa "täysin itsestään ajava tietokone", niin autossa on silloin FSD eli täysin itsestään ajava ominaisuus.

Mutta eipä riitäkkään vaan tämän lisäksi alla lukee vielä lisänä joku seuraavista: Autopilotti / EAP / FSD. Asiasta löysin googlella melkoisen paljon ristiävää tietoa ja vääriä käsityksiä.

Samalla tapaa kuin tässä Sakan Tesla


Mainittu erikseen "FSD tietokone", mutta se ei tarkoita mitään muuta kuin HW3, jonka Tesla vammasesti nimesi Full Selfdriving Computeriksi.

No, ei kyllä tuon takia mene tietenkään auto palautukseen. Todella tyytyväinen olen tähän autoon ja tosiaan kun tuo FSD ei taida juuri edes vaikuttaa auton arvoon, niin tällä mennään. Mutta on kyllä aivan helvetin harhaanjohtavaa nimeämistä Teslalta.
Jos tiedoissa on myyty FSDlla voit vielä tinkaa sen päälle tai pyytää alea.
 
Onko kukaan seurannut mihin hintaan varastoautoja (Model Y SR) on halvimmillaan saanut, tietäisi onko nyt halvin 44390€ hyvä hinta? Tilattuna vetokoukullinen on 48590€ ja jos koukun arvo sen 1400€ niin tuossa olisi 2800€ alennus. Tosin valkoinen korostaa auton sammakkomuotoja mutta toisaalta pitäisi ajatella sen olevan vain työkalu paikasta toiseen siirtymiseen.
Juu. Ilmeisesti Tesla on laskenut tänään hintoja. Tuo 2800€ alennus siis on pienin, kun halvin valkoinen auto kyseessä.

Jos ei valkoista halua, niin siellä olisi sinistä ja punaista myös. Punaisessa suurin 3000€ alennus.

Mutta valkoinen on ihan hyvä valinta. :) Sinistäkin siis saa ilman vetokoukkua. Punaisessa on koukku.

Screenshot_2023-07-28-21-16-34-540_com.opera.browser.jpg
 
Itse alkuun pidin kilometrit rangenäkymässä, osittain sen takia kun edellisessä Ioniqissa oli kilometrit (jossa se muuten oli aika tarkka varsinkin kesällä), mutta jossain kohtaa vaihdoin prosentit ja siihen tottunut. Alkuun sitä kilometrinäkymää katteli vähän turhan tarkasti kun varsinkin talvella se saattoi laskea aika nopsaan ja tuolloin oli vielä sitä range-angstia niin ahisti... laskeehan ne prosentitkin kun laitat pakkasella lämmityksen päälle kylmään autoon ei siinä, mutta ne prosentit ei juokse niin nopeaa tms :). Prosenttien kanssa ainakin ittelle luontevampi, oppi nopeasti arvioimaan mihin riittää mikäkin enemmän summittaiseen tyyliin. Mutta kilometrinäkymäkin toimii, sitä pitää vaan osata lukea että tuo on se mitä optimitilanteessa pääsisi ja arvioida siitä.
Pidemmillä reissuilla sitten navi hoitaa homman ja se energianäkymä mitä seurailee.
 
Pösön e-2008 halppis mallissa ei ole prosentti näyttöä ollenkaan. Eli sellainen puute ilmeisesti siinä. Teslassa moni juttu onneksi säädettävissä mieleiseksi.

Näkee sen appista prosentteina ja karkeammin mittaristossa olevista palkeista mutta joo.
 
Nyt 4kk Tesla Model Y omistamisen jälkeen huomasin, että en ole tainnut koskaan käyttää käsijarrua?

Eli pysäköidessä olen vaan painanut sitä viiksen pään nappia tai vaan avannut oven ja lähtenyt pois niin auto menee P tilaan, mutta nyt huomasin, että jos painaa sitä nappia pitkään pohjassa niin menee käsijarru ilmeisesti päälle ja tulee sellainen punainen P kuvake näytölle.

Mutta kannattaako/pitääkö tuota käsijarrua käyttää? On tuo mäkeen pysäköidessä pysynyt muutenkin ihan hyvin paikallaan.
 
Nyt 4kk Tesla Model Y omistamisen jälkeen huomasin, että en ole tainnut koskaan käyttää käsijarrua?

Eli pysäköidessä olen vaan painanut sitä viiksen pään nappia tai vaan avannut oven ja lähtenyt pois niin auto menee P tilaan, mutta nyt huomasin, että jos painaa sitä nappia pitkään pohjassa niin menee käsijarru ilmeisesti päälle ja tulee sellainen punainen P kuvake näytölle.

Mutta kannattaako/pitääkö tuota käsijarrua käyttää? On tuo mäkeen pysäköidessä pysynyt muutenkin ihan hyvin paikallaan.
Olen ihmetellyt samaa, ja äänestä päätellen käsijarru kyllä menee päälle pelkällä painalluksella. Pitkään kun painaa niin kuuluu vain nopea naksahdus.
 
Nyt 4kk Tesla Model Y omistamisen jälkeen huomasin, että en ole tainnut koskaan käyttää käsijarrua?

Eli pysäköidessä olen vaan painanut sitä viiksen pään nappia tai vaan avannut oven ja lähtenyt pois niin auto menee P tilaan, mutta nyt huomasin, että jos painaa sitä nappia pitkään pohjassa niin menee käsijarru ilmeisesti päälle ja tulee sellainen punainen P kuvake näytölle.

Mutta kannattaako/pitääkö tuota käsijarrua käyttää? On tuo mäkeen pysäköidessä pysynyt muutenkin ihan hyvin paikallaan.
Ennoo kans koskaan käyttänyt. Jopa venerampilla vene perässä pysyy ongelmitta ilman erikoiskäsijarrua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 635
Viestejä
4 560 639
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom