Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Autolla pitää olla vakuutus, muuten sitä ei saa. Eli otat vakuutuksen niin saat vakuutustodistuksenkin vakuutusyhtiöstä. Lataat sen sitten tuonne Tesla tilillesi.Mikä on muuten tuo vakuutustodistus mitä Tesla-appi pyytää ennen luovutusta?
Oma kulutus oli tuolla testeissä motarilla (nopeus 125-130km/h mittarin mukaan) noin 18,5kwh/100km eli siitä voinee laskea (MY LR -22)
On siellä varmaan pihistelijöitäkin ollut mutta ne hukkuu aika hyvin tuonne massaan sitten.
EDIT:
Motari: 18,5
Maantie: 12,1
Kaupunki: 12,3
Itselläni ottaa noissa kulutuksissa silmään kuinka huono kulutuslukema on kaupungissa vs. moottoritie. Siis motarinopeuksissa kulutuslukemat ovat erinomaiset, mutta vastaavasti kaupungissa ennemminkin sitten huonot, tai siltä se vaikuttaa.
Witricity taitaa vuoden sisällä esim tarjota id4 tuota eli ei tarvitse joissain autoissa vaihtoa tehdä. Itsellä joka tapauksessa mielessä y juniper nykyisen tilalle, tiedä sitten minkä valmistajan langaton lataus silloin toimii siihen.Tiettyhän tässä varmaan joutuu laittaa autonkin vaihtoon, että saa ominaisuuden.
No miten sen ottaa. Noilla mukavan numeroilla 400km motarilla ja +600km muualla. Täytyy ottaa huomioon, että vaikka 80km/h vauhti vie sinänsä enemmän virtaa varmasti kun 30km/h, niin toisessa tapauksessa se auto, ilmastoinnit, yms. ovat päällä akullisella ehkä sen 7-8h ja toisessa 20h tms.Niin, tarkoitan juuri sitä että kulutus on kaupungissa todella paljon isompi suhteessa nopeaan ajoon (siis kun kaupungissa pitäisi päästä paljon pidemmälle kuin isolla tiellö, esim. sähkökorsan ilmoitetut 475km vs 290km) . Tämä on sähkiksissäkin erittäin poikkeuksellista. Vai onko tuossa testissä vaan erilainen testitapa ja viralliset ilmoitetut kulutuslukemat vaan valehtelecat vähän eri lailla.
Pitäisi varmaan tutustua eri autojen lukemiin vähän tarkemmin ko. testissä.
Thx - nyt löytyikin jo Trafista rekkari vinillä ja sain ostettua vakuutuksen helposti.Autolla pitää olla vakuutus, muuten sitä ei saa. Eli otat vakuutuksen niin saat vakuutustodistuksenkin vakuutusyhtiöstä. Lataat sen sitten tuonne Tesla tilillesi.
Kun saat vin numeron niin voit ottaa vakuutuksen, tai voit odottaa siihen asti että saat rekisterinumeronkin. Vakuutuksen saa voimaan nopeasti.
Huomasithan, että noissa moottoritie/maantie/kaupunki on eri skaalaus? Kyllähän tuo kaupunkikulutus on huomattavasti pienempi kuin moottoritiellä, kun range esim. RWD:llä kasvaa 371 kilometristä 538 kilometriin.Niin, tarkoitan juuri sitä että kulutus on kaupungissa todella paljon isompi suhteessa nopeaan ajoon (siis kun kaupungissa pitäisi päästä paljon pidemmälle kuin isolla tiellö, esim. sähkökorsan ilmoitetut 475km vs 290km) . Tämä on sähkiksissäkin erittäin poikkeuksellista. Vai onko tuossa testissä vaan erilainen testitapa ja viralliset ilmoitetut kulutuslukemat vaan valehtelecat vähän eri lailla.
Pitäisi varmaan tutustua eri autojen lukemiin vähän tarkemmin ko. testissä.
Katsoin tuosta suomalaisesta FLTP-testistä noiden 2022 vuosimallin Model Y tulokset, kun sattui kaikki vaihtoehdot (RWD, Long Range ja Performance) olemaan mukana samalta vuosikerralta.
Aika pieniä noi erot ovat eri mallien välillä. Kyllä nuo RWD-mallit Teslalla tarjoaa hyvää vastinetta rahalle toimintamatkankin suhteen jos ei pakottavaa tarvetta nelivedolle ole.
Maantie vs. kaupunki kantama on kyllä outo. Auton muun kulutuksen pitäisi olla ihan kärpäsenpaskan luokkaa siihen nähden mitä ajaminen vaatii ts. kaupunkikantaman pitäisi olla vielä selvästi maantietä isompi. Nyt ovat ihan tasoissa mikä ei käy järkeen. Toki millähän lämpötilalla nämä on ajettu?Huomasithan, että noissa moottoritie/maantie/kaupunki on eri skaalaus? Kyllähän tuo kaupunkikulutus on huomattavasti pienempi kuin moottoritiellä, kun range esim. RWD:llä kasvaa 371 kilometristä 538 kilometriin.
Ei siinä mitään ihmellistä ole. Samassa testissä kaikilla muillakin virtaviivaisilla autoilla maantie- ja kaupunkikulutus on aikalailla samat. Esim. BMW i4 ja Mercedes EQE. Virtaviivaisilla autoilla kun nopeus ei vaikuta kulutukseen niin paljon kuin laatikkoautoilla.Maantie vs. kaupunki kantama on kyllä outo.
Niin, no oma perstuntuma on Miistä ja siitä ei paljoa enempää laatikon muotoista saa Nopeuden kasvu kasvattaa kulutusta todella jyrkästi vaikka sinällään pysyy vielä maltillisissa lukemissa auton pienen koon/painon takia.Ei siinä mitään ihmellistä ole. Samassa testissä kaikilla muillakin virtaviivaisilla autoilla maantie- ja kaupunkikulutus on aikalailla samat. Esim. BMW i4 ja Mercedes EQE. Virtaviivaisilla autoilla kun nopeus ei vaikuta kulutukseen niin paljon kuin laatikkoautoilla.
No eihän noi vie kaupungissa sen enempää kuin maantiellä ja motarilla kulutus nousee ihan poskettomasti suhteessa maantiehen kun taas isokoneiset polttisautot menee hyvinkin nätisti motarilla, mutta kaupunki vastaavasti myrkkyä. Näissä näyttää vain ja ainoastaan ilmanvastus rohmuavan sitä virtaa ja motarit eivät ole sähkäreiden juttu.
Itselläni ottaa noissa kulutuksissa silmään kuinka huono kulutuslukema on kaupungissa vs. moottoritie. Siis motarinopeuksissa kulutuslukemat ovat erinomaiset, mutta vastaavasti kaupungissa ennemminkin sitten huonot, tai siltä se vaikuttaa.
Paino tietty vaikuttaa ja tietysti myös mahdollinen regeneroinnin puute, mutta silti tuo vähän yllättää että kulutuslukemat ovat käytännössä samat (joka on sähkikselle todella poikkeuksellista).
Ainakin ne mitä yleensä monilla merkeillä näkyy niin niissä päästään kaupungissa todella merkittävästi pidemmälle kuin isommissa nopeuksissa.
Joskus olen körötellässä pohtinut excel-laskurin tekemistä, joka optimoi ajonopeuden vs. latausaika omalle autolle Hitaalla lataajalla ei paljoa kannata painaa kaasua, jos menetetyn kantaman korvaaminen ottaa enemmän aikaa kuin nopeudennosto säästää. Toki jos akullisella pääsee perille asti, niin sitten evvk.Sitten jos on ihan saatanallinen kiire niin ajan sen 130 ja tajuan, että vaikutti saapumisaikaan ainakin 3 minuuttia...
Se teslan sivuilla oleva laskuri on suuntaa-antava. Kilometrimäärä vaikuttaa siinä jämärin kokoon. Tarkemmat tiedot rahoituksesta määritellään sitten tilauksen jälkeen rahoitusta hakiessa, missä tuon isomman viimeisen erän voi myös määritellä. Todelliset ajokilometrit ei vaikuta näihin mitenkään.Onko tietoa tuosta Teslan rahoituksesta, kun siellä kysytään vuosittaiset ajokilometrit ja ne vaikuttavat kuukausierään suuruuteen. Eli jos ajelee vaikka 13tkm vuodessa ja vaihtoehdot ajomäärille ovat 10tkm ja 15tkm, niin mitä tapahtuu valittaessa 10tkm. Kilsat menee vähän pitkässä juoksussa yli mutta mitäs sitten? Suuri eroja ei rahoituksessa noista ei tosin tule.
Toissakesänä ostin M3 LR tuon boostin ja silloin oli maininta jossain (oisko ollu siinä applarissa tai tulikohan tuosta jopa sähköpostia... no joku infopläjäys) että kestää pari tuntia että lataa ja asentuu. Taisin tuolloin antaa auton olla jonkun aikaa, en kuitenkaan paria tuntia ja normaali oli muuttunut sportiksi. Mitään ilmoitusta tuosta ei tullut, sen ehkä voisi lisätä mutta eipä tuo iso ongelma ole. Ja toinen mitä ehkä hieman kaipaa on se että noita vaihtoehtoja olisi chill - normal - sport, eikä vain chill - sport. Meinaan kun tuo sport mode laittaa polkimen vielä herkemmäksi niin se ei ehkä paras sellaseen rennompaan ajamiseen. Tottui siihen kyllä minkä takia MY LR ilman boostia tuntuikin aika lussulta alkuun...Sain krediittejä ja "ostin" acceleration boostin. Auton tiedoissa lukee acceleration boost - included package ja apissakin näkyy että autossani on tuo, mutta polkimet ja ohjaus paikassa silti vaan vaihtoehdot chill ja normaali. Pitäisi kai olla chill ja sport kaikkien ohjeiden mukaan.
Kellään kokemuksia tästä? Muuttuuko jotenkin myöhemmin tms? En pääse nyt tänään testaamaankaan, että onko kiihtyvyyttä oikeasti enemmän.
Parit ratti bootit tehty kyllä jo, mutta ei muutu.
Autona Model Y LR -23 ja wifissä kiinni. Auto ilmoitti heti oston jälkeen että uusia määrityksi tms ja otetaan käyttöön näytön käynnistyksen jälkeen.
Edit: vannebootti korjasi tilanteen ja nyt on chill ja sport.
En ole vielä kokeillut. En koskaan tosin ole vielä chill modeakaan kokeillut. Tosiaan jos on kovin herkkä nyt sportilla niin olisi hyvä olla chill, normal ja sport. Miksiköhän näin ei ole tehty?Toissakesänä ostin M3 LR tuon boostin ja silloin oli maininta jossain (oisko ollu siinä applarissa tai tulikohan tuosta jopa sähköpostia... no joku infopläjäys) että kestää pari tuntia että lataa ja asentuu. Taisin tuolloin antaa auton olla jonkun aikaa, en kuitenkaan paria tuntia ja normaali oli muuttunut sportiksi. Mitään ilmoitusta tuosta ei tullut, sen ehkä voisi lisätä mutta eipä tuo iso ongelma ole. Ja toinen mitä ehkä hieman kaipaa on se että noita vaihtoehtoja olisi chill - normal - sport, eikä vain chill - sport. Meinaan kun tuo sport mode laittaa polkimen vielä herkemmäksi niin se ei ehkä paras sellaseen rennompaan ajamiseen. Tottui siihen kyllä minkä takia MY LR ilman boostia tuntuikin aika lussulta alkuun...
En ole vielä kokeillut. En koskaan tosin ole vielä chill modeakaan kokeillut. Tosiaan jos on kovin herkkä nyt sportilla niin olisi hyvä olla chill, normal ja sport. Miksiköhän näin ei ole tehty?
No eiköhän tuohon totu.
Tässä kyllä käy ylipäänsä varmaan niin että kaikki normaalit autot tuntuvat todella hitailta kun tuohon tottuu, mutta sama kai se. Tuskin koskaan ainakaan itselleni enää mitään polttisautoa tulen ostamaan vaan Teslalla mennään.
Tekeekö accelaration boostilla mitään? Tottuuko äkkiä?
Itsellä myös Y ja 7500credittiä ois kohta tulossa, mietin kans törsäänkö siihen kun se on kallein palkinto euromääräisesti tuolla.
Riittääkö tuo 7500 boostiin?
En vielä tosiaan kerennyt koittamaan. Huomenna testausta, mutta krediiteillä kun saa niin otin tuon. Toki olisi voinut ottaa wall chargerin ja myydä sen niin saisi varmaan n. 400€. Itsellä tosin oli aikaisempi 5000 krediitin suosittelu alla, joten sain nyt boostin ja wallchargerin joka menee myyntiin.Tekeekö accelaration boostilla mitään? Tottuuko äkkiä?
Itsellä myös Y ja 7500credittiä ois kohta tulossa, mietin kans törsäänkö siihen kun se on kallein palkinto euromääräisesti tuolla.
En vielä tosiaan kerennyt koittamaan. Huomenna testausta, mutta krediiteillä kun saa niin otin tuon. Toki olisi voinut ottaa wall chargerin ja myydä sen niin saisi varmaan n. 400€. Itsellä tosin oli aikaisempi 5000 krediitin suosittelu alla, joten sain nyt boostin ja wallchargerin joka menee myyntiin.
Suoercharger latausta en viitsi ottaa kun vaan 6 kk voimassa ja saan suurimman osan ladattua kuitenkin ilmaiseksi niin ei tuolla ole itselleni kauheasti arvoa. Enemmän jää käteen kun myy wallchargerin.
Paljonko tuo 5000km oli kWh?Huhtikuussa otin 5000 km latausta krediiteillä ja alkuun näytti että olisi vain 6 kk voimassa, mutta nyt kun vilasin niin on huhtikuun alkuun -24 voimassa näköjään. 6kk omiin ajoihin vähän hankala, vielä n. 2000 km jäljellä ja oiskin syykuun loppuun menossa muuten vanhaksi. Varsinkin tuo 7500 krediittiä, pitäs tehä reissua enemmän tai käydä vartavasten Kempeleessä latailemassa. Superchargerilla tulee ladattua vain reissussa, muuten töissä tai kotona saa tarpeeksi omiin arkiajoihin (schuko max 8 A).
Paljonko tuo 5000km oli kWh?
Itse kanssa vaan reissussa tarviin superia, mutta usein reissut pääsee juuri yhdellä akullisella tai pienellä latauksella jonka jälkeen taas toimistolle ilmaiseen 11kW laturiin niin en saisi mitenkään 6kk aikana järkevästi käytettyä kilsoja.(tai saisin toki, mutta rahallinen hyöty kovin pieni kun ei muutenkaan maksa lataaminen)
Luulisi että joku x määrä kWh ja ei vaikuta hinta kun kerran luvataan 5000km.Joo supereita mietin ensin creditseillä (boostin sijaan) kun pohjoisessa tulee käytyä 7-8x/vuosi, yleensä 2000km reissuja.
Nyt noita supereita alkaa myös olla kivasti siellä täällä, mutta jos 6kk vaan voimassa niin vähän tylsää.
Ja tosiaan, olisi kiva ymmärtää paljon noilla saa kWh? Tai paremminkin vaikuttaako superin hinta noihin ollenkaan? Superien hinnat kun vaihtelee 0.32e/kWh - 0.47e/kWh.
7000 tosiaan riittää boostiin. €/krediitti suhde tässä ihan ylivoimaisesti suurin muihin krediiteillä saataviin juttuihin nähden. Toki on sitten eri asia että ostaisiko tuota boostia tuohon 1800€ hintaan, tai mihin hintaan ostaisi jos ostaisi.Riittääkö tuo 7500 boostiin?
Eikös siinä ollut se joku trial hommeli, että saa rahat takaisin jos ei tunnukaan hyvältä? Kovin moni tuskin tosin haluaa palata takaisin.Tekeekö accelaration boostilla mitään? Tottuuko äkkiä?
Itsellä myös Y ja 7500credittiä ois kohta tulossa, mietin kans törsäänkö siihen kun se on kallein palkinto euromääräisesti tuolla.
On jos rahalla ostaa niin voi perua kaupan jonkun tuntimäärän sisällä. Tosin jos nyt on krediittejä saanut suosittelusta ja vaihtoehdot on ottaa laturi ja myydä se ja voittaa siinä se ~400€, vai ottaako boostin omaksi ilokseen niin itse ainakin valitsin boostin. En nyt rahalla olisi ostanut.Eikös siinä ollut se joku trial hommeli, että saa rahat takaisin jos ei tunnukaan hyvältä? Kovin moni tuskin tosin haluaa palata takaisin.
Eihän tuo rahallakaan kovin kallis ole kun tehoja tulee aika reippaasti lisää. Ei polttisaikana tuohon rahaan tuollaisia tehonlisäyksiä saanut sitten millään.On jos rahalla ostaa niin voi perua kaupan jonkun tuntimäärän sisällä. Tosin jos nyt on krediittejä saanut suosittelusta ja vaihtoehdot on ottaa laturi ja myydä se ja voittaa siinä se ~400€, vai ottaako boostin omaksi ilokseen niin itse ainakin valitsin boostin. En nyt rahalla olisi ostanut.
7000 tosiaan riittää boostiin. €/krediitti suhde tässä ihan ylivoimaisesti suurin muihin krediiteillä saataviin juttuihin nähden. Toki on sitten eri asia että ostaisiko tuota boostia tuohon 1800€ hintaan, tai mihin hintaan ostaisi jos ostaisi.
Toiseksi paras varmaan laturissa kun on 5500 krediittiä ja hinta 500€.
Kattotelineet 8500 krediittiä vaikka hinta kaupassa 526€.
Tosin softapäivityksessä toki se, että sillä ei ole Teslalle mitään hankintahintaa ja 99% varmuudella sitä ei ostaisi rahalla kuitenkaan, joten sama antaa pienemmillä krediiteillä?
24h sisällä. Toista kertaa ei saa.On jos rahalla ostaa niin voi perua kaupan jonkun tuntimäärän sisällä. Tosin jos nyt on krediittejä saanut suosittelusta ja vaihtoehdot on ottaa laturi ja myydä se ja voittaa siinä se ~400€, vai ottaako boostin omaksi ilokseen niin itse ainakin valitsin boostin. En nyt rahalla olisi ostanut.
Eihän tuo rahallakaan kovin kallis ole kun tehoja tulee aika reippaasti lisää. Ei polttisaikana tuohon rahaan tuollaisia tehonlisäyksiä saanut sitten millään.
Vehicle control is the final piece of the Tesla FSD AI puzzle. That will drop >300k lines of C++ control code by ~2 orders of magnitude. It is training as I write this. Our progress is currently training compute constrained, not engineer constrained.
Satuin lukemaan tuossa viime kevään TM mökillä. Tuo Y on ilmeisesti ihan paska talviauto. Ja talviautolla siis tarkoitan jotain mitä käytetään muualla kuin etelä/länsirannikolla.
Ongelmat taisi olla lähinnä lämmityksessä ja adaptiivisen vakkarin toiminnassa. Osa ikkunoista ei myös mennyt kiinni testin loppupuolella.En toki omista Y:tä, mutta sen perusteella mitä olen lukenut, voisin kuvitella että juurikin etelässä/rannikkoseudulla tulisi enemmän ongelmia, kun lämpötila sahaa läpi talven nollan molemmin puolin ja aina on kaikki lärpättimet ja luukut jäässä? Jossain missä on tasaisen kylmää ja kuivaa, voisin kuvitella että ainakaan tuollaiset jutut ei ole niin paha ongelma.