Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Sumarit voisi olla siinä heti näkyvissä mutta ne onkin Lights valikon alla. Ei noita kaikkia aina muista kun pitäisi laittaa päälle.
Valojen pikavalikko tulee näkyviin kun laittaa pitkät päälle. Eli painaa vasenta viikseä eteenpäin niin tulee pikavalikko esiin, ei tartte mitään etsiä tai muistaa. Ja kun automaattipitkät on päällä niin siinä ei väläyttele valojakaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 969
Valojen pikavalikko tulee näkyviin kun laittaa pitkät päälle. Eli painaa vasenta viikseä eteenpäin niin tulee pikavalikko esiin, ei tartte mitään etsiä tai muistaa. Ja kun automaattipitkät on päällä niin siinä ei väläyttele valojakaan.
Niin tulee kyllä mutta ei tee mieli väläytellä valoja ruuhkissa tai ajossa muille ihmisille.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Mikäs on Teslan tilanne siis taloudellisesti? Onko yhtiö ns. velaton nykyään jo? (toki velkaa on varmasti käytössä tuottosyistä)?
Mietin lähinnä sitä, että onko heillä ns. vara todellakin painaa "halutessaan" katteet alaskin?

Eli heiltä puuttuu akuutisti vielä se pikku Tesla 2 ja esim. pakettiauto? Vai liekkö pakettiauton volyymit niin pieniä, ettei kannata.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 445
Mikäs on Teslan tilanne siis taloudellisesti? Onko yhtiö ns. velaton nykyään jo? (toki velkaa on varmasti käytössä tuottosyistä)?
Ainakin Electric Viking hokee youtuubissa kokoajan että Tesla on harvoja velattomia yrityksiä joilla on jopa rahaa tilillä alkaa tekemään uusia tehtaita. Ja herran mukaan kaikki muut firmat ovat kauheissa veloissa ja eivät siksi pysty vastaamaan Teslalle tuotekehityksessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Tesla on tosiaan käytännössä velaton yhtiö ja yhtiön vapaa kassavirta on noin ~7,5-8 miljardia dollaria. Näköjään voisi maksaa kaikki velat kassasta tänään ja kassaan jäisi silti ~17 miljardia dollaria.

Melko vaikeaa siinä Fordilla ja GMllä on kilpailla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Tesla on tosiaan käytännössä velaton yhtiö ja yhtiön vapaa kassavirta on noin ~7,5-8 miljardia dollaria. Näköjään voisi maksaa kaikki velat kassasta tänään ja kassaan jäisi silti ~17 miljardia dollaria.

Melko vaikeaa siinä Fordilla ja GMllä on kilpailla
Tesla on joo viimeajat tehnyt voittoa, mutta miten se alunperin pääsi voitolle? Tekikö se bisnesstä omien osakkeiden myynnillä vai miten. Päästökauppaa oli toki ja sen sellaista, mutta onhan toi älytön määrä rahaa toi 17miljardia.
Siinä on hyvä investoida johonkin tuottavaan kyllä, kun investointiin on rahat olemassa kun kohde keksitään..
Ja Tesla edelleen tähtää tuotantokustannusten pienentämiseen, niin onhan se huimaa..
Ilmeisesti Model 3 saa päivityksen ja varmaanpa he tavoittelee edelleen "gigapress" meininkiä tehostettuna, että osaa vaan vähemmäksi... Kiinnostavaa hommaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ainakin Electric Viking hokee youtuubissa kokoajan että Tesla on harvoja velattomia yrityksiä joilla on jopa rahaa tilillä alkaa tekemään uusia tehtaita. Ja herran mukaan kaikki muut firmat ovat kauheissa veloissa ja eivät siksi pysty vastaamaan Teslalle tuotekehityksessä.
Kertoo lähinnä tekijästä, ettei ymmärrä mistään mitään. Samalla logiikalla Apple ei voi tehdä mitään, koska on niin veloissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Tesla on joo viimeajat tehnyt voittoa, mutta miten se alunperin pääsi voitolle? Tekikö se bisnesstä omien osakkeiden myynnillä vai miten. Päästökauppaa oli toki ja sen sellaista, mutta onhan toi älytön määrä rahaa toi 17miljardia.
Siinä on hyvä investoida johonkin tuottavaan kyllä, kun investointiin on rahat olemassa kun kohde keksitään..
Ja Tesla edelleen tähtää tuotantokustannusten pienentämiseen, niin onhan se huimaa..
Ilmeisesti Model 3 saa päivityksen ja varmaanpa he tavoittelee edelleen "gigapress" meininkiä tehostettuna, että osaa vaan vähemmäksi... Kiinnostavaa hommaa.
Kärjistäen Tesla on kusessa, jos massamallit 3 ja Y ei myy, kun mitään muuta (model 2) ei ole tarjolla. Tämän näkee jo nykyisestä alekampanjasta, autoa on saatava jatkuvasti kasvavissa määrin ulos kun muuten jatkuvasti ylös ajettavaa kapasiteettia jää käyttämättä. Jos Elon joutuu jossain kohtaa alkaa pohtimaan mitä tehdä parille isolle tyhjälle tehtaalle, kun kauppa ei vedä, niin 17 miljardia on pikkuraha (varsinkin jos iso osa siitä on sidottu siinä kohtaa tuotantokoneistoon). Voihan se olla, että kaikki menee hyvin, mutta aika isolla riskillä Tesla lyö vetoa sen suhteen, että saavat myyntinsä kasvamaan.

Muilla valmistajilla on polttisautoja tuomassa sitä positiivista rahavirtaa vaikka sähkövehkeet eivät tuottaisi merkittävästi. Velkojahan valmistajilla on paljon senkin takia, että rahoittavat kauppoja. Teslakin taisi jo viime kvartaalilla saada enenevissä määrin tuottoa liisausrahoituksen kautta. Muut valmistajat ajavat varmaan sähköautojen tuotantoa konservatiivisesti ylös senkin takia, että näpit ovat palaneet ylikapasiteetin kanssa aiemmin ja mitä enemmän saavat tuotekehityspanoksetta lypsettyä polttiksista vielä rahaa ulos, niin sen parempi firmalle.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Kärjistäen Tesla on kusessa, jos massamallit 3 ja Y ei myy, kun mitään muuta (model 2) ei ole tarjolla. Tämän näkee jo nykyisestä alekampanjasta, autoa on saatava jatkuvasti kasvavissa määrin ulos kun muuten jatkuvasti ylös ajettavaa kapasiteettia jää käyttämättä. Jos Elon joutuu jossain kohtaa alkaa pohtimaan mitä tehdä parille isolle tyhjälle tehtaalle, kun kauppa ei vedä, niin 17 miljardia on pikkuraha (varsinkin jos iso osa siitä on sidottu siinä kohtaa tuotantokoneistoon). Voihan se olla, että kaikki menee hyvin, mutta aika isolla riskillä Tesla lyö vetoa sen suhteen, että saavat myyntinsä kasvamaan.

Muilla valmistajilla on polttisautoja tuomassa sitä positiivista rahavirtaa vaikka sähkövehkeet eivät tuottaisi merkittävästi. Velkojahan valmistajilla on paljon senkin takia, että rahoittavat kauppoja. Teslakin taisi jo viime kvartaalilla saada enenevissä määrin tuottoa liisausrahoituksen kautta. Muut valmistajat ajavat varmaan sähköautojen tuotantoa konservatiivisesti ylös senkin takia, että näpit ovat palaneet ylikapasiteetin kanssa aiemmin ja mitä enemmän saavat tuotekehityspanoksetta lypsettyä polttiksista vielä rahaa ulos, niin sen parempi firmalle.
Ok, joo.

Noh tota Model Y ei ole kyllä vaikea myydä; kaikki perustärkeet jutut kunnossa tai riittävän hyvässä kunnossa. Kyse on enää hinnasta verrattuna muihin autoihin tai automalleihin.
Mutta tokihan Tesla kaipais jossain välissä varmasti sen 20k-30k auton.
Ja tais sillä Teslalla se energiabisness olla. Kyllä ite ainakin näen käyttöä sille, että aurinkopaneeleilla lataan "varastointiakun" täyteen ja sitä kautta lataan sitten joko sähköautoa tai käytän talon laitteita.
Itseä kiinnostaa lähinnä toi, että mihin asti on vara kasvattaa model Y tuotantoa että kysyntä oikeasti sakkaa ts. että tehtaita voitaisiin käyttää kovemmallakin tahdilla.. Kyllä kait tollasen Model Y:n ostaa kuka vaan, jos vaan hinta tippuu riittävästi. Nyt jos keskiverto-keskituloperhettä miettii, niin se 20-30k auto hankitaan kyllä jossain välissä - ja jotta Tesla olis tolle hintaluokalle vaihtoehto, niin sen pitäis maksaa about 30-40k jolloin olis käyttökustannuksiltaan samoilla tienoilla.. Olettaen että kauppaa käydään rahoituksella.

Innolla odotellaan Model 3 "highland" variaatiota, että mitenkä tehtaat siihen taipuu ja millä tavoin se tulee olemaan edistyksellisempi (lähinnä varmaan kustannustehokkaampi valmistaa).
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
153
Mitä mieltä Teslailijat on käytetystä Model 3? Siirtymäaika alkaisi pikkuhiljaa olemaan täyssähköön ja kävin muutaman sähkiksen koeajamassa. Ehdottomasti paras ja hauskin fiilis jäi Model 3:sta.
Hinnat näyttää nettiautossa tulevan kokoajan vähän alaspäin niin näyttäisi saavan about 80tkm ajettua SR+ hintaan 34keur (uutena 42keur) ja LR hintaan 39 KEUR (uutena 51keur).
Tuohan alkaa olemaan jo kilometrimäärällisesti sellaisia yksilöitä, että neljän vuoden/80tkm perustakuu on jo umpeutunut, mutta akkutakuu toki 8v/160tkm asti. Eniten toki huolettaa mikä on päivän arvo autolla, kun teslojen hinnat sahaa aika hurjasti.
Jos ostan nyt 39keur maksavan Long Rangen nyt niin voiko olla, että viikon sisällä uusi on tasoa 42keur. Olen lukenut, että noissa tesloissa on jotain lapsuksia käynyt tukivarsien sun muiden kanssa ja onko laatu aivan kuraa niinkuin moni tuppaa väittävän vai onko asia vain paisutettu?

- Kannattaako käytettyä ostaa?
- Kannattaako 4v/80tkm takuutonta model 3 ostaa?
- Miten on etenemiskyky mäessä ja yleisesti talvella SR+, kun asutaan mäkisessä kohdassa?
- Onko Premium Hifissä kuinka isoa eroa, jos ottaa long rangen?
- Onko huoltokustannukset ihan hirveät?

Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti 2021 on ollut aikalailla se "paras" malli model 3:sta? Mites esim 2020?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Noh tota Model Y ei ole kyllä vaikea myydä; kaikki perustärkeet jutut kunnossa tai riittävän hyvässä kunnossa. Kyse on enää hinnasta verrattuna muihin autoihin tai automalleihin.
Muotoilu ei ole ollut tuoretta enää vuosikausiin. Halvin Santander-valkoinen vielä korostaa ulkonäön heikkouksia. Minimalistinen käyttöliittymä karkottaa aivan varmasti ison määrän ostajia. "Uusi" merkki verrokkeja heikomman takuun kanssa vie myös omansa, samaten Elonin möläytykset. Kaikki eivät osta autoa tekniset speksit kädessä. Q1-näytti ainakin jo vähän siltä, että noinkohan ne kasvavat tuotantomäärät uppoavat markkinoille.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Mitä mieltä Teslailijat on käytetystä Model 3? Siirtymäaika alkaisi pikkuhiljaa olemaan täyssähköön ja kävin muutaman sähkiksen koeajamassa. Ehdottomasti paras ja hauskin fiilis jäi Model 3:sta.
Hinnat näyttää nettiautossa tulevan kokoajan vähän alaspäin niin näyttäisi saavan about 80tkm ajettua SR+ hintaan 34keur (uutena 42keur) ja LR hintaan 39 KEUR (uutena 51keur).
Tuohan alkaa olemaan jo kilometrimäärällisesti sellaisia yksilöitä, että neljän vuoden/80tkm perustakuu on jo umpeutunut, mutta akkutakuu toki 8v/160tkm asti. Eniten toki huolettaa mikä on päivän arvo autolla, kun teslojen hinnat sahaa aika hurjasti.
Jos ostan nyt 39keur maksavan Long Rangen nyt niin voiko olla, että viikon sisällä uusi on tasoa 42keur. Olen lukenut, että noissa tesloissa on jotain lapsuksia käynyt tukivarsien sun muiden kanssa ja onko laatu aivan kuraa niinkuin moni tuppaa väittävän vai onko asia vain paisutettu?

- Kannattaako käytettyä ostaa?
- Kannattaako 4v/80tkm takuutonta model 3 ostaa?
- Miten on etenemiskyky mäessä ja yleisesti talvella SR+, kun asutaan mäkisessä kohdassa?
- Onko Premium Hifissä kuinka isoa eroa, jos ottaa long rangen?
- Onko huoltokustannukset ihan hirveät?

Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti 2021 on ollut aikalailla se "paras" malli model 3:sta? Mites esim 2020?
Jos ostat ilp mallisen niin osta takuullinen. Jos sähkökiuas niin en olisi moksiskaan jos takuu on ummessa. Hintakin on toki halvempi silloin. Jos pitää penniä venyttää niin ilpillinen SR+. Renkaat kuluu vähemmän ja sähköäkin menee vähemmän. Nykyään LR ja P hinnat niin lähellä etten harkitsisi edes LR.

Vuosihuoltoon kuuluu käytännössä vain raitisilmasuodattimen vaihto. Itse teet niin parikymppiä. Parin vuoden välein olisi hyvä tarkastaa jarrunesteet. Siinäpä ne pakolliset huollot.

Jos jotain hajoaa tai kuluu niin sitten se maksaa mitä se osa maksaa, en laske sitä huolloksi. Tukivarsia ja alustan osia saa ihan normihintaan vaikka autodocista.

Tarkoittaako laatu sulle että penkit on jotain shetlannin supikoiran nahkaa? Sitä ei Teslasta löydy, mutta sen kai tiedät jo kun olet käynyt koeajamassa.

Sanoisin että laatu on samaa luokkaa kuin meidän entinen f30 sarjan 320d, niin materiaaleiltaan kuin melultaan. Tosin Teslasta ei ole hajonnut yhtään lambda anturia :p
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 020
Mitä mieltä Teslailijat on käytetystä Model 3? Siirtymäaika alkaisi pikkuhiljaa olemaan täyssähköön ja kävin muutaman sähkiksen koeajamassa. Ehdottomasti paras ja hauskin fiilis jäi Model 3:sta.
Huhuissa on, että loppuvuodesta(Q3) esiteltäisiin uusittu model3(project highland). Kuluttajan kannalta uutena taitaa olla hieman uusittu ulkoasu, uusi fsd tietokone(hw4) ja uudet sensorit(hw4 sensoripaketti). Teslan kannalta uusittu model3 on valmistuskustannukseltaan halvempi.

imho. jos voi odottaa niin parempi ostaa uusittu model3. Toki auto tarvii ostaa sillon kun sitä tarvii ja aina ei voi odotella.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti 2021 on ollut aikalailla se "paras" malli model 3:sta? Mites esim 2020?
Sellainen pieni erikoisuus ainakin osassa 2021 SR+ autoja on, että osassa niissä on performance mallin takamoottori. Taisi taas 2022+ malliin tulla mopompi takamoottori.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 969

Tiedä toimiiko tuo linkki mutta 1:30 kohdassa näkyy minkälainen valikko siihen tulee
Kyllä ja jotta saat valikon auki niin pitää näyttää pitkiä tai käyttää automaattivalot pois/päälle riippuen mikä on alkutilanne.
Jos ostat ilp mallisen niin osta takuullinen. Jos sähkökiuas niin en olisi moksiskaan jos takuu on ummessa. Hintakin on toki halvempi silloin. Jos pitää penniä venyttää niin ilpillinen SR+. Renkaat kuluu vähemmän ja sähköäkin menee vähemmän. Nykyään LR ja P hinnat niin lähellä etten harkitsisi edes LR.

Vuosihuoltoon kuuluu käytännössä vain raitisilmasuodattimen vaihto. Itse teet niin parikymppiä. Parin vuoden välein olisi hyvä tarkastaa jarrunesteet. Siinäpä ne pakolliset huollot.

Jos jotain hajoaa tai kuluu niin sitten se maksaa mitä se osa maksaa, en laske sitä huolloksi. Tukivarsia ja alustan osia saa ihan normihintaan vaikka autodocista.

Tarkoittaako laatu sulle että penkit on jotain shetlannin supikoiran nahkaa? Sitä ei Teslasta löydy, mutta sen kai tiedät jo kun olet käynyt koeajamassa.

Sanoisin että laatu on samaa luokkaa kuin meidän entinen f30 sarjan 320d, niin materiaaleiltaan kuin melultaan. Tosin Teslasta ei ole hajonnut yhtään lambda anturia :p
Vastuksillisia kanssa mennyt eli takuu aina.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 618
0-100 aika nousi 0,5sek, 5,6s -> 6,1sek. Kyllä sanoisin että 2022 vuotinen on paras, ei sen takia että itellä on sellainen mutta:
-60kwh akusto, wltp 491km
-ussit löytyy
-amd ryzen prosessori
-lämmitetyt pyyhkijät.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Takuuajan lopun tässä lähestyessä kyllä autoon aika paljon on rompetta vaihdettu. Mitään en ole maksanut mutta kyllä on ainakin kolme (Teslan hinnoittelulla) suurin piirtein tonnin remppaa ollut.

Positiivisena asiana toki se, että siellä on seuraavalle omistajalle parannellut osat tilalla ja ehkä ei ihan näin nopeasti tarvitse kilkkeitä vaihtaa. Arvostan silti tällä kokemuksella pitkää takuuta. Sille tulee usein nopeasti kehittyvässä markkinassa käyttöä. Kahden vuoden takuu olisi sähköautossa täysi no-no ja esim. viisi vuotta tuntuu omalla autonvaihtosyklillä myös selvästi paremmalta kuin neljä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 969
Kokeilin miten tuo valojen pikavalikko toimii.
Taaksepäin vivusta vilauttaa pitkät ja valikko aukeaa. Jos automaattivalot päällä ja vivusta vilauttaa eteenpäin niin valikko ei aukea kuin vasta toisella kertaa kun vivusta antaa eteenpäin ja automaattivalot aktivoituvat.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 255
Kärjistäen Tesla on kusessa, jos massamallit 3 ja Y ei myy, kun mitään muuta (model 2) ei ole tarjolla. Tämän näkee jo nykyisestä alekampanjasta, autoa on saatava jatkuvasti kasvavissa määrin ulos kun muuten jatkuvasti ylös ajettavaa kapasiteettia jää käyttämättä. Jos Elon joutuu jossain kohtaa alkaa pohtimaan mitä tehdä parille isolle tyhjälle tehtaalle, kun kauppa ei vedä, niin 17 miljardia on pikkuraha (varsinkin jos iso osa siitä on sidottu siinä kohtaa tuotantokoneistoon). Voihan se olla, että kaikki menee hyvin, mutta aika isolla riskillä Tesla lyö vetoa sen suhteen, että saavat myyntinsä kasvamaan.

Muilla valmistajilla on polttisautoja tuomassa sitä positiivista rahavirtaa vaikka sähkövehkeet eivät tuottaisi merkittävästi. Velkojahan valmistajilla on paljon senkin takia, että rahoittavat kauppoja. Teslakin taisi jo viime kvartaalilla saada enenevissä määrin tuottoa liisausrahoituksen kautta. Muut valmistajat ajavat varmaan sähköautojen tuotantoa konservatiivisesti ylös senkin takia, että näpit ovat palaneet ylikapasiteetin kanssa aiemmin ja mitä enemmän saavat tuotekehityspanoksetta lypsettyä polttiksista vielä rahaa ulos, niin sen parempi firmalle.
Yleinen väärin ymmärrys juurikin teslasta on monella että liikeidea ja bisnes autoissa. Kyllähän tuo kestävän energian ratkaisut enenevissä määrin on Teslan visio ja mm megapackit, Powerwallit ja aurinkopaneelikatot tuo muhkean osuuden ihan lähivuosina tuloista.
Toki hyvä lypsylehmä investointeihin on roadsterista s/x ja sitä myöten 3/y että saa investointirahaa puhtaaseen energiaan. Toki jos onnistuu pumppaamaan autoilla tämän vuosikymmen massia vaikka 50% bisneksistä on realiteetti.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
919
- Onko Premium Hifissä kuinka isoa eroa, jos ottaa long rangen?
Tähän ei ole vielä kukaan vastannut, ite olen omistanut nyt sekä SR+, että LR kolmosen ja on niissä kajareissa hieman eroa, Long Rangessa on subbari takakontissa mitä SR+ ei ole niin menee hieman alemmille taajuuksille. Lisäksi LR on enemmän kajareita, näiden toiminnan huomaa jos käyttää sitä "immersiivinen audio" toimintoa, mutta tästä ei yksiselitteisesti kaikki tykkää. Mutta SR+ on myös todella hyvät kajarit jos vertaa yleisesti autojen tehdastarjontaan. Niin ja eroja näiden kahden järjestelmän välillä kuulee vaan jos kuuntelee oikeasti lujaa, jos käyt koeajamassa molemmat niin laita volumea. Kännykällä bluetoothin kautta saat paremmalla bitratella musiikkia vrt. spotify/muulla sovelluksella suoraan teslan näytöltä.

E: oli osittain vanhaa tietoa, nykyään teslan spotifyn bitratea on ilmeisesti parannettu, aiemmin se oli about ~100kbps. Tidalissa saa täydellä laadulla autonkin omalla sovelluksella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Mitä mieltä Teslailijat on käytetystä Model 3? Siirtymäaika alkaisi pikkuhiljaa olemaan täyssähköön ja kävin muutaman sähkiksen koeajamassa. Ehdottomasti paras ja hauskin fiilis jäi Model 3:sta.
Hinnat näyttää nettiautossa tulevan kokoajan vähän alaspäin niin näyttäisi saavan about 80tkm ajettua SR+ hintaan 34keur (uutena 42keur) ja LR hintaan 39 KEUR (uutena 51keur).
Tuohan alkaa olemaan jo kilometrimäärällisesti sellaisia yksilöitä, että neljän vuoden/80tkm perustakuu on jo umpeutunut, mutta akkutakuu toki 8v/160tkm asti. Eniten toki huolettaa mikä on päivän arvo autolla, kun teslojen hinnat sahaa aika hurjasti.
Jos ostan nyt 39keur maksavan Long Rangen nyt niin voiko olla, että viikon sisällä uusi on tasoa 42keur. Olen lukenut, että noissa tesloissa on jotain lapsuksia käynyt tukivarsien sun muiden kanssa ja onko laatu aivan kuraa niinkuin moni tuppaa väittävän vai onko asia vain paisutettu?

- Kannattaako käytettyä ostaa?
- Kannattaako 4v/80tkm takuutonta model 3 ostaa?
- Miten on etenemiskyky mäessä ja yleisesti talvella SR+, kun asutaan mäkisessä kohdassa?
- Onko Premium Hifissä kuinka isoa eroa, jos ottaa long rangen?
- Onko huoltokustannukset ihan hirveät?

Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti 2021 on ollut aikalailla se "paras" malli model 3:sta? Mites esim 2020?
Samoja kysymyksiä ollut itselläkin mutta minkään auton koeajoon en ole vielä päässyt. Ihan mielenkiinnosta mitkä oli ne muut autot jota ajoit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Yleinen väärin ymmärrys juurikin teslasta on monella että liikeidea ja bisnes autoissa. Kyllähän tuo kestävän energian ratkaisut enenevissä määrin on Teslan visio ja mm megapackit, Powerwallit ja aurinkopaneelikatot tuo muhkean osuuden ihan lähivuosina tuloista.
Toki hyvä lypsylehmä investointeihin on roadsterista s/x ja sitä myöten 3/y että saa investointirahaa puhtaaseen energiaan. Toki jos onnistuu pumppaamaan autoilla tämän vuosikymmen massia vaikka 50% bisneksistä on realiteetti.
Autoistahan tässä ketjussa puhuttiin ja viimeksi kun tarkastin, niin eipä noi muut paljoa kärpäsen paskaa enemmän Teslan liikevaihdosta tuoneet ja kate% heikko. Kasvu on kovaa, mutta niin tulee olemaan kilpailukin. Sinällään hyvä huomata, että laajennusinvestoinnit noihinkin imee kassasta useamman miljardin ennen kuin alkavat tuottaa penniäkään.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 016
Yleinen väärin ymmärrys juurikin teslasta on monella että liikeidea ja bisnes autoissa. Kyllähän tuo kestävän energian ratkaisut enenevissä määrin on Teslan visio ja mm megapackit, Powerwallit ja aurinkopaneelikatot tuo muhkean osuuden ihan lähivuosina tuloista.
Toki hyvä lypsylehmä investointeihin on roadsterista s/x ja sitä myöten 3/y että saa investointirahaa puhtaaseen energiaan. Toki jos onnistuu pumppaamaan autoilla tämän vuosikymmen massia vaikka 50% bisneksistä on realiteetti.
No, aikamoinen lätkälapakasvu saa tulla että puhutaan muhkeista energiatuotoista...
Copied_Item_1682605232270.png
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 488


En tunne kanavaa tarkemmin, tuli omissa feedeissä vastaan.

Kivinen on taival monilla edessä tähän muutokseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
989
Tesla tuli huollosta. Kuskin puolen ovipahvista kuuluva sirinä oli korjattu jotenkin suoristamalla paneeli. Pysyikin poissa n. 500m kunnes palasi takaisin samanlaisena.

Myös edestä kuuluvasta äänistä löytyi kai syyllinen. Edestä menee jouset vaihtoon ja uusi aika varattu parin viikon päähän. Sen enempää en saanut puristettua irti muuta kuin, että jotain vikaa sieltä on löytynyt. Kai tää on normaalia kun autolla on kohta ajettu jo 5000km?

Auto oli myös huollon jäljiltä ihan paskainen sisältä.

niin ja kirsikkana kakun päälle sijaisautoa ei pystynyt tarjoamaan vaikka kuinka monta kertaa yritin. Sain sitten vakuutusyhtiöltä sijaisauton, mutta sen tankkaustakaan eivät luvanneet maksaa.

Hyvä tesla!

Ps. Silti oli sijaisauto toyotan jälkeen todella mielekästä hypätä taas tessun rattiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800


En tunne kanavaa tarkemmin, tuli omissa feedeissä vastaan.

Kivinen on taival monilla edessä tähän muutokseen.
Ei vaikuta ihan penaalin terävimmältä kynältä, kun olettaa, että esim. tuotto Ford creditistä muka katoaa johonkin. Ja jättää koko pro-toiminnan huomiotta. Siinä 11:00 kohdilla. Sinällään mielenkiintoinen 5 v. vertailu, tyyppi vaan helvetin rasittava puhuja. ha-ha.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 240
Ei vaikuta ihan penaalin terävimmältä kynältä, kun olettaa, että esim. tuotto Ford creditistä muka katoaa johonkin. Ja jättää koko pro-toiminnan huomiotta. Siinä 11:00 kohdilla. Sinällään mielenkiintoinen 5 v. vertailu, tyyppi vaan helvetin rasittava puhuja. ha-ha.
Kyseinen tyyppi on Teslalla töissä ja videot vaikuttaa hieman...noh puusilmäisiltä.

En ehkä uskoisi hänen juttujaan ihan suoriltaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 488
Uskoisin, että muitakin kiinnostuu samasta datasta ja perkaavat sen läpi neutraalimmin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Yleinen väärin ymmärrys juurikin teslasta on monella että liikeidea ja bisnes autoissa. Kyllähän tuo kestävän energian ratkaisut enenevissä määrin on Teslan visio ja mm megapackit, Powerwallit ja aurinkopaneelikatot tuo muhkean osuuden ihan lähivuosina tuloista.
Aurinkopaneelit ja katot on varmasti Teslan tulevaisuus. Koko "solar" liiketoiminta kasvoi vuonna 2022 jopa 1% verrattuna verrokkivuoteen 2021, joista paneelikattojen osuutta ei edes kehdattu mainita. Teslan markkinaosuus paneeleista oli huima 1,7% koko USA:n markkinoista. Asennettua kapasiteettia 348MW, kun koko jenkeissä 2022 asennettiin vain 20,2GW.

Olettaen, että aurinkopaneelien kysynnässä ei ole siis mitään muutosta tai yleistä mielenkiintoa (kai se narratiiviin sopii jotta saisi numerot näyttämään paremmalta, unohdetaan että kotiasennusmarkkinat kasvoivat siis 40%, josta Teslalle ei jäänyt käteen mitään), Tesla voi saavuttaa huiman markkinaosuuden jo muutamassa tuhannessa vuodessa aurinkokatoillaan. Jos siis ne saadaan lupauksien tasolle muutamassa tuhannessa vuodessa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Aurinkopaneelit ja katot on varmasti Teslan tulevaisuus. Koko "solar" liiketoiminta kasvoi vuonna 2022 jopa 1% verrattuna verrokkivuoteen 2021, joista paneelikattojen osuutta ei edes kehdattu mainita. Teslan markkinaosuus paneeleista oli huima 1,7% koko USA:n markkinoista. Asennettua kapasiteettia 348MW, kun koko jenkeissä 2022 asennettiin vain 20,2GW.

Olettaen, että aurinkopaneelien kysynnässä ei ole siis mitään muutosta tai yleistä mielenkiintoa (kai se narratiiviin sopii jotta saisi numerot näyttämään paremmalta, unohdetaan että kotiasennusmarkkinat kasvoivat siis 40%, josta Teslalle ei jäänyt käteen mitään), Tesla voi saavuttaa huiman markkinaosuuden jo muutamassa tuhannessa vuodessa aurinkokatoillaan. Jos siis ne saadaan lupauksien tasolle muutamassa tuhannessa vuodessa.
Aurinkopaneelit ovat selkeästi se osa-alue, jonka osalta Tesla on vähiten hyötynyt vertikaalisesta integraatiostaan yhteiskunnan sähköistymisen megatrendin puitteissa. En ole oikein ymmärtänyt siihen liittyvää synergiaa tai sitten se vaan puuttuu kokonaan.

Sen sijaan akkujärjestelmät, akkutuotanto, tuotantomateriaalit ja niihin liittyvä integraatio ja toteutukset ovat hyvin yhtenäinen ja vahva kokonaisuus, jossa kenelläkään muulla toimijalla ei ole vastaavaa asemaa.

Saa nähdä että kantaako se samanlaiseen menestykseen kun sähköautot mutta potentiaali on kyllä selkeästi nähtävissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Ei kai tesla noissa akuissakaan ole mitenkään erityisesti muita edellä? Panasonicin ja LG:n akkujahan he lähinnä käyttävät ja CATL:lta kait tulee sitten noita LFP-akkuja. Skaalaetua toki tulee suurista valmistusmääristä, mutta muutkin kasvavat jatkuvasti. Kasvaako Tesla samassa suhteessa ylläpitääkseen sen edun? Koko akkupaketin integraatio + lämmönhallinta on myös hyvällä tolalla muihin verrattuna, mutta tässäkin on vaikea estää muita valmistajia oppimasta virheistään. Onko samaa kilpailuetua mahdollista ylläpitää keskipitkällä tähtäimellä kun VAG / MB / BMW / korealaiset päivittävät alustojaan vähitellen?

4680:aa Tesla on kovasti koittanut tehdä itse, mutta kun ei ole onnistunut, niin ovat päätyneet ostamaan noitakin LG:ltä ja Panalta, sekä katodimatskut jostain muualta koreasta. LG & Panasonic rumoured to supply Tesla's 4680 battery cells - electrive.com

Teslalla on erinomaista teknologiaa moottorinohjauksessa + moottoreissa ja se on saanut kustannusetua valmistukseen olemalla rohkea investoimaan noihin giga-presseihin ja suunnittelemalla autojen valmistusta noiden ympärille yms. Se jää sitten nähtäväksi, että kuinka hyvin siellä pystytään pitämään tuo etumatka. Nythän esim. Mersulla on uuden vuosimallin autoissa huomattavasti energiatehokkaammat moottorit, joka ottaa ainakin vähän kiinni Teslan etua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 969
Tesla tuli huollosta. Kuskin puolen ovipahvista kuuluva sirinä oli korjattu jotenkin suoristamalla paneeli. Pysyikin poissa n. 500m kunnes palasi takaisin samanlaisena.

Myös edestä kuuluvasta äänistä löytyi kai syyllinen. Edestä menee jouset vaihtoon ja uusi aika varattu parin viikon päähän. Sen enempää en saanut puristettua irti muuta kuin, että jotain vikaa sieltä on löytynyt. Kai tää on normaalia kun autolla on kohta ajettu jo 5000km?

Auto oli myös huollon jäljiltä ihan paskainen sisältä.

niin ja kirsikkana kakun päälle sijaisautoa ei pystynyt tarjoamaan vaikka kuinka monta kertaa yritin. Sain sitten vakuutusyhtiöltä sijaisauton, mutta sen tankkaustakaan eivät luvanneet maksaa.

Hyvä tesla!

Ps. Silti oli sijaisauto toyotan jälkeen todella mielekästä hypätä taas tessun rattiin.
Siellä ovipahvissa on yleensä kiinnike mikä ääntä pitää. Ne ottaa sen pois tai liimaa jne.

Ei ole normaalia että 5k kohdalla vaihdetaan jouset. Se on normaalia että Tesla myy auton testaamatta ja rikkinäisillä osilla koska asiakkaalle toimitettu auto on yksi auto siitä 2 miljoonan toimituksesta mihin pyrkivät.

Nykyään on joo aina paskainen. Ennen ne käytti istuisuojia, nykyään ei. Sieltä tulee palautekysely missä voit antaa palautetta.

Tesla tarjoaa Uber rahaa tai sijaisauton sen mukaan miten huolto kestää. Jos alle 4h et saa mitään. Tässä tapauksessa suosittelen laittamaan Teslan myyntiin/huoltoon sähköpostin tästä asiasta ja tekemään reklamaation KKV kautta. Ovat aloittamassa taas perseilyn.

Aurinkopaneelit ja katot on varmasti Teslan tulevaisuus. Koko "solar" liiketoiminta kasvoi vuonna 2022 jopa 1% verrattuna verrokkivuoteen 2021, joista paneelikattojen osuutta ei edes kehdattu mainita. Teslan markkinaosuus paneeleista oli huima 1,7% koko USA:n markkinoista. Asennettua kapasiteettia 348MW, kun koko jenkeissä 2022 asennettiin vain 20,2GW.

Olettaen, että aurinkopaneelien kysynnässä ei ole siis mitään muutosta tai yleistä mielenkiintoa (kai se narratiiviin sopii jotta saisi numerot näyttämään paremmalta, unohdetaan että kotiasennusmarkkinat kasvoivat siis 40%, josta Teslalle ei jäänyt käteen mitään), Tesla voi saavuttaa huiman markkinaosuuden jo muutamassa tuhannessa vuodessa aurinkokatoillaan. Jos siis ne saadaan lupauksien tasolle muutamassa tuhannessa vuodessa.
Reddit on täynnä aurinkopaneeleista itkijää että asennukset päin mäntyä, niitä ei saa jne. Samaa tasoa kuin muukin Teslan tuotanto ja toiminnat.

Tesla on näillä vain luonut imagon että kuinka maailmanparantajia ovat mutta firma se muiden seassa on ketkä haluaa tehdä vain rahaa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Ei kai tesla noissa akuissakaan ole mitenkään erityisesti muita edellä? Panasonicin ja LG:n akkujahan he lähinnä käyttävät ja CATL:lta kait tulee sitten noita LFP-akkuja. Skaalaetua toki tulee suurista valmistusmääristä, mutta muutkin kasvavat jatkuvasti. Kasvaako Tesla samassa suhteessa ylläpitääkseen sen edun? Koko akkupaketin integraatio + lämmönhallinta on myös hyvällä tolalla muihin verrattuna, mutta tässäkin on vaikea estää muita valmistajia oppimasta virheistään. Onko samaa kilpailuetua mahdollista ylläpitää keskipitkällä tähtäimellä kun VAG / MB / BMW / korealaiset päivittävät alustojaan vähitellen?
Ei se käsittääkseni ole milläkään osa-alueella ole mitenkään erityisesti muita edellä vaan juttu on nimenomaan tuo vertikaali-integraatio. Kenelläkään muulla toimijalla ei ole yhtä laajaa peittoa ratkaisutoimituksen ja arvoketjun puitteissa.

Se taas mahdollistaa arvoketjun optimoinnin ja kustannusedun hyödyntämisen, joko tuoton- tai markkunaosuuden puitteissa mitä ovat nyt toteuttaneet sähköautojen kanssa.

Skaalaetu tietysti auttaa mutta se ei ole pääsyy. On mielenkiintoista miten hyvin Tesla on pystynyt säilyttämään fokuksen ja välttämään organisatoorisen läskin kertymisen.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 618
Ei se käsittääkseni ole milläkään osa-alueella ole mitenkään erityisesti muita edellä vaan juttu on nimenomaan tuo vertikaali-integraatio. Kenelläkään muulla toimijalla ei ole yhtä laajaa peittoa ratkaisutoimituksen ja arvoketjun puitteissa.

Se taas mahdollistaa arvoketjun optimoinnin ja kustannusedun hyödyntämisen, joko tuoton- tai markkunaosuuden puitteissa mitä ovat nyt toteuttaneet sähköautojen kanssa.

Skaalaetu tietysti auttaa mutta se ei ole pääsyy. On mielenkiintoista miten hyvin Tesla on pystynyt säilyttämään fokuksen ja välttämään organisatoorisen läskin kertymisen.
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.
-Sentry.
Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Ei se käsittääkseni ole milläkään osa-alueella ole mitenkään erityisesti muita edellä vaan juttu on nimenomaan tuo vertikaali-integraatio. Kenelläkään muulla toimijalla ei ole yhtä laajaa peittoa ratkaisutoimituksen ja arvoketjun puitteissa.

Se taas mahdollistaa arvoketjun optimoinnin ja kustannusedun hyödyntämisen, joko tuoton- tai markkunaosuuden puitteissa mitä ovat nyt toteuttaneet sähköautojen kanssa.

Skaalaetu tietysti auttaa mutta se ei ole pääsyy. On mielenkiintoista miten hyvin Tesla on pystynyt säilyttämään fokuksen ja välttämään organisatoorisen läskin kertymisen.
Siihen on varmaan joku syy miksi kaikki muut valmistajat luopuivat vertikaalista integraatiosta ja käyttävät alihankkijoita asioiden itse tekemisen sijaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 969
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.

Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Verkosto on hyvä jos reissaa Euroopassa, Suomessa ABC ja K-lataus parempia.
Ohjelmistossa mennään yksi askel eteenpäin ja kaksi taakse.
Autopilot on vain kaistallapito ja ACC, se on kaikilla.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.

Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Oliko tää nyt joku trolli? Eihän tuosta siu listasta pidä mikään muu paikkaansa kuin että voit värjötellä autossa ja katsoa flixiä. Minkä itse teen mieluummin kotona mutta jos se auto on niin rakas niin ei kai se kielletyä ole :thumbsup:
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 618
Oliko tää nyt joku trolli? Eihän tuosta siu listasta pidä mikään muu paikkaansa kuin että voit värjötellä autossa ja katsoa flixiä. Minkä itse teen mieluummin kotona mutta jos se auto on niin rakas niin ei kai se kielletyä ole :thumbsup:
Taidat itse olla rölli. Kyllä sitä netflix/disney+/youtubea on ihan kiva katella vaikka lataustauolla tai jos odottaa jotakuta. Ei aina kiinnosta lähteä sitä kampaviineriä ostamaan. Unohtu muuten listalta sentry. Eipä taida muilla olla vastaavaa?
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 618
Verkosto on hyvä jos reissaa Euroopassa, Suomessa ABC ja K-lataus parempia.
Ohjelmistossa mennään yksi askel eteenpäin ja kaksi taakse.
Autopilot on vain kaistallapito ja ACC, se on kaikilla.
Abclla on ainakin niin pienet liittymät että jos ei lähe noutopöytää syömään niin menen mielummin superille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 445
Rölläätkö? Esim. Mikkelin pitkäjärvi abc, kokonaisteho 250kw jota on jakamassa parhaimmillaan 6 autoa? 40kw per auto ”jee”
Olisiko se sitten parempi että olisi vain kaksi 125kw letkua? Minusta tuossa saisi olla sen 10 letkua ja pahimmillaan 25kw per auto mutta ainakin jonotus onnistuisi automaattisesti. Minulla on tunne mutta en tiedä että 90% ajasta pitkäjärvellä ei käytetä edes 200 kw tehoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 756
Viestejä
4 205 713
Jäsenet
70 959
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom