Tesla on edellä muita:
-Supercharger verkosto, aivan ylivoimainen
-Ohjelmisto (esim. camp&dog mode, netflix jne) ja OTA-päivitykset
-Akun lämmitys (pikalaturille) ja jäähdytys
-Ei määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle
-Kännykkä appi markkinoiden parhain.
-Autopilot.
-Sentry.
Ihan surettaa näin entisenä BMW kuskina BMW tilanne sähköautoissa. Tipahtanu täysin kelkasta. Toki ei saksalaisill kovin vahvasti muutenkaan nyt mene sähköautopuolella.
Näin Tesla-kuskina totean, että bemari on parempi ajaa ja on hiljaisempi. Niilläkin lienee jokin merkitys autoilun kannalta.
- Supercharger ei ole Suomessa mikään etu, maailmalla kyllä.
- Ohjelmisto ja OTA-päivitykset ovat aivan eri tasolla kuin muilla. Käyttöliittymän jouhevuus hymyilyttää. Appi samoin.
- Akun lämmityksen osalta muut ovat kirimässä, ei liene kilpailuetu kauan.
- Takuun säilyminen ilman huoltoja on plussaa, mutta jarrut ja ripustukset olisi syytä välillä syynätä. Teslakin suosittelee.
- Autopilotissa ei ole mitään erikoista perusmallissa ja ymmärtääkseni paremmatkaan eivät suurta lisäarvoa tuo.
- Sentry on hyvä ja kun sen saa vielä kotona, töissä ja suosikkisijainneissa pois akkua syömästä.
Lisäisin Teslan edut -listaan:
- Hinta suhteessa toimintamatkaan, suorituskykyyn ja auton vakiovarusteluun. Viimeistelyn taso parantunut. Laadusta voi olla montaa mieltä.
- Huollon järjestäminen applikaatiolla. Toimintatapana fiksu, kunhan reagointiaika olisi auton hintaluokan mukainen. Nyt ei ole.
- Ranger. Suomessa pitkien etäisyyksien myötä ranger-huolto on oivallinen. Toki vastapuolella on todella harva huoltamoverkosto.
- Toimitusaika. Pakkohan tälle on arvoa antaa. Ei ole mistään kotoisin odottaa yli vuosi autoa.
- Ostamisen helppous. Koeajon varaaminen on kätevää ja ostaminen kestää noin minuutin. Joillekin etu, jotkut eivät tykkää.
En silti bemareihin vertaisi. Bemari panostaa edelleen ajettavuuteen, varustelumahdollisuuksiin, premium-vaikutelmaan, marmoripalatseihin ja huollon palveluihin. Teslalla pääpaino on ollut mallien ja variaatioiden vähäisyydessä, ylivoimaisessa voimalinjassa ja softassa.
Siihen on varmaan joku syy miksi kaikki muut valmistajat luopuivat vertikaalista integraatiosta ja käyttävät alihankkijoita asioiden itse tekemisen sijaan.
Varmaankin historia ja mallivalikoiman laajuus kaikkine variaatioineen? Ymmärtääkseni sähköautot ovat aika paljon yksinkertaisempia ja Teslalla varsinkin, kun mallivalikoima ja variaatiot ovat minimaalisia.