Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos se toimisi syrjäseuduilla paremmin kuin 5G?Ööö, miksi autossa pitää olla starlink yhteys?
Siksikö että se on muskin juttu?
Suomessa niin hyvä mobiiliverkko ettei ehkä tarvikkaan. Monessa isommassa maassa missä paljon syrjäseutua, vuoria/kukkuloita niin nopeahko mobiilinetti ei kata 99% alueesta. Toki jos ei koskaan mene katvealueelle niin miksipä starlinkkiä tarvisi. Harvinaisempi keissi ja ei tämäkään oikein euroopassa päde niin roaming, satelliittiverkko on luonnostaan globaali.Ööö, miksi autossa pitää olla starlink yhteys?
Siksikö että se on muskin juttu?
Lol, miksi sä tuot fanipoikaa täysin turhaan tähän keskusteluun jatkuvasti? Enhän minä edes puhunut suoraan nappivilkuista pelkästään vaan yleisesti asiasta x, joka on toteutettu kyseenalaisella tavalla. Kuten jo kirjoitin, se että toteutukseen tottuu ei tee siitä (automaattisesti) hyvää. Mutta kuten täsmensit, et selkeästi ollut tarkoittanut ekaa viestiäsi yleiselle tasolle yleistettäväksi.
Rattinapeista on ihan turha lähteä enää keskustelemaan, koska niistä on väännetty niin monta sivua ketjuun. Nyt kun Tesla toi vilkkuviiksen takaisin, luulisi sen viimeistään "kertovan" tarpeeksi oliko napit onnistunut veto.
Varmaan myös sen takia että Teslan ei tarvitse maksaa paikallisille operaattoreille mobiiliyhteyksistä.Ööö, miksi autossa pitää olla starlink yhteys?
Siksikö että se on muskin juttu?
Tapahtuipa Sunnuntaina. (M3 LR 2020vm, 63tkm)
Aamulla autolle mennessä, näytöllä oranssi ilmoitus, että lataus rajoitettu 50%. Auto väitti, että voi silti normisti ajella. Akkua 74%. Service modessa näkyi BMS_a079, BMS_a064, BMS_a066.
Ajelin Sunnuntaina 54% asti ja tein illalla huoltopyynnön.
Ma iltapäivästä soittivat, että etänä katsoivat tilanteen ja akku menee vaihtoon, ei kustannuksia. Laina auto odottaa sitten Ti aamuna klo:08:00 huollon pihassa.
Kävin vielä treeneissä sekä asioilla ja kotia tullessa akkua 31%. Ei ladannut enää kotilaturilla...
Aamulla ajoin sitten huollon pihalle, akkua 24% jäljellä. Laina autoksi pari vuotta vanha Y.
ETA korjaukselle 30.12. Eli nyt ajellaan sitten loppuvuosi model Y:llä. No tuleepa siitäkin sit kokemusta...
Yrittää avata ja ei aukea jos on jäässä. Jos aukeaa ei ole jäässä.Kysytäänpä nyt kun alkaa olla tällaisia v**tumaisia keliä missä vuoroin sataa vettä ja vuoroin 10 pakkasta että onkohan noissa Tesla Model 3:n (2025) ovissa, ikkunoissa, latausluukussa ja takakontissa millaiset suojamekanismit jäätymisen varalla, uskaltaako niitä yrittää aukoa jos ovat jäässä vai onko riski hajottaa jotain? Ikkunoita näyttää ainakin laskevan hieman jolloin ei pitäisi sen hajota vaikka kahvan vetäminen ei laskisi sitä yhtään? Entä kontti tai latausluukku, kannattaako edes yrittää avata jos autossa jäätä vai huomaako mekanismi että nyt on jäässä ja ei ala sen enempää väkisin runnomaan jos ei heti aukea?
Parkkitutkiahan tuossa ei ole, kameroilla koko tunnistus, mutta ratin oikealla puolella on se "pallo" eli kameroiden pikanäppäin ja ruudusta alas vetämällä sitten saa etukameran kuvan esille, jos tarvitsee.Tulipas viime viikon loppupuolella haettua uusi "vanha karvalakki" malli Teslalta (tilasin marraskuun alussa, toimitusaika oli aikalailla tasan 5 viikkoa), eli ei tuota uutta standard versiota vaan se "vanha" halvin malli. Ei nyt voi sanoa että positiivisesti olisi yllättynyt, kun tuijotellut youtuben täydeltä erinäisiä videoita ja koeajot ajettu, mutta erittäin positiiviset kokemukset näin vklp ajaneena! Tuntuu lämpeävän erittäin nopeasti kun tuolta sovelluksesta laittaa ilmastoinnin päälle, kitkoilla ainakin hiljainen ajaa, ripeästi ja tosi sulavasti liikkuu, vilkut viiksestä (ei ois haitannu napit, mutta helpompi näin), tykkään tähän mennessä!
Asetuksia tuntuu olevan vinot pinot, ainoa mitä ehkä sieltä olisin kaivannut olisi ollut tuo tupla klikkaus autopilot ja yksi klikkaus adap. vakkariin joka oli koeajo mallissa, mutta se on sellasta sitten. Noin 90% kaupunki ajoa itsellä anyway, vaikea nähdä että ongelmaksi muodostuu.
Pari kysymystä olisi kuitenkin esittää:
Saako noita "parkkitutkia" päälle jostain manuaalisesti? Tallissa välillä vähän ahdasta ja haluaisin että ne menisivät päälle aikaisemmin kun tällä hetkellä, niin saako ne manuaalisesti? Tottumis kysymys sinällään tässä vaiheessa, kun vähän jännittää vielä missä se keula jne meneekään
Onko kuramattoja suositella näihin highland malleihin? Mallia mahdollisimman edulliset mieluusti. Ei tullut tilausvaiheessa edes mieleen että olisi tietty kumimatot ollu ihan jees näille keleille....
Jos kyse kolmosesta, niin ainakin itsellä koeajoauto oli vielä 2025 mallia eli rattinappivilkuilla. Nyt sitten 2026 päivityksen myötä poistunut tuo valinta. En usko että sillä on tekemistä FSD:n kanssa.Ja tuo koeajoauton vakkari/autopilot taisi olla mahdollista, koska siinä oli FSD? Eli jos ei pulita tuota 7500€, niin joutuu tyytymään valitsemaan ennen ajoa mitä käyttää.
Ööö, miksi autossa pitää olla starlink yhteys?
Siksikö että se on muskin juttu?
Tai optimointi mahdollisuuksia, palvelun tason varmistamiseksi tarvii maanpäällistä, ja voi se olla myös kilpailukykyistä, mutta jos molemmat käytössä niin voi optimoida käyttöä ja sopimuksia.Varmaan myös sen takia että Teslan ei tarvitse maksaa paikallisille operaattoreille mobiiliyhteyksistä.
On kyllä jännä että näitä uusien / uudehkojen autojen ongelmalistoja lukiessa joku edes harkitsee merkkiin koskemista…Vuosi ja 40 tkm tullut kurvailtu model 3 sr vm-24. Kyyti on maistunut eikä suuria valittamisen aiheita ole. Muutamia oikeita vikaantumisia on tuolla matkalla ollut:
1. Tämän vuoden alussa oli poissa ajosta kuukauden odottaessa uutta osaa, kun joku piiri kärähti ja kamerat meni pimeäksi. Huollon valmistumista odotellessa sain ajella Loaner Y:llä, jonka sain välittömästi alle.
2. Tässä syksyllä lakkasi latausluukku aukeamasta hipaisemalla sekä avautui jatkuvasti itsestään. Latausluukussa joku osa ottanut kosteutta ja rangeri kävi viikon kuluessa yhteydenotostani hoitamassa luukun kuntoon.
3. Heti latausluukun korjauksen jälkeen frunkin salvan anturi vikaantui. Ilmoitti frunkin olevan auki vaikka se oli oikeasti kiinni. Ensimmäinen ajamisen estävä vika. Huoltopyynnössä ensimmäinen huoltoaika kuukauden päähän. Rangeri kuitenkin kävi pihassa vaihtamassa uuden salvan samana päivänä. Auto poissa ajosta päivän.
Loput tyypilliset harmitukset kuten kahvojen jäätyminen, pyyhkimien toiminta, kaljun käristyminen helteillä ja autopilotin haasteet lasken sitten ominaisuuksiksi. Sen verran olen ehtinyt eri autoja omistamaan, että aina niissä jotain harmituksia on ollut. Kokonaisuus ratkaisee.
Tuo Teslan rangeri ja huollon toiminnan helppous on kyllä semmoinen palvelu, joka todennäköisesti seuraavan auton hankinnassa kallistaa kupin Teslan suuntaan. Ehkä minusta on tullut tässä vuoden aikana Tesla fanboy
Teslan viat tai huollot ei paina ehkä yhtä paljon kuin muilla merkeillä. Teslalta saa Teslan vaihtolaitteeksi, johon suoraa hyppää sinun oma profiili kaikkine asetuksineen kuten omassa autossa, joten arki jatkuu ihan samalla tavalla kuin aiemmin. Huollossa ei tartte myöskään käydä jonottamassa viedessä tai lähtiessä. Toki auto voi olla hieman erilainen kuin oma, mutta päätoiminnallisuudet on samat. Kaverin tappiin varusteltu i4 on ollut pajalla muutamia kertoja pitkän aikaa, ja on joutunut ajamaan ne ajat jollain paljon halvemmalla bensakopilla. Ihan eri kokemus siis tulee, jos huollon takia pitää odottaa.On kyllä jännä että näitä uusien / uudehkojen autojen ongelmalistoja lukiessa joku edes harkitsee merkkiin koskemista…
Mutta tämä on kyllä yleisesti markkinointikursseilla opetettu asia: usein tärkeintä ei ole virheettömyys, vaan se että virheet korjataan tavalla josta asiakkaalle tulee hyvä mieli.
Riippuu huollosta mitä tehdään. Loanerin saa jos tietyt ehdot täyttyvät. Muuten istutaan juomassa kapselikahvia.Teslan viat tai huollot ei paina ehkä yhtä paljon kuin muilla merkeillä. Teslalta saa Teslan vaihtolaitteeksi, johon suoraa hyppää sinun oma profiili kaikkine asetuksineen kuten omassa autossa, joten arki jatkuu ihan samalla tavalla kuin aiemmin. Huollossa ei tartte myöskään käydä jonottamassa viedessä tai lähtiessä. Toki auto voi olla hieman erilainen kuin oma, mutta päätoiminnallisuudet on samat. Kaverin tappiin varusteltu i4 on ollut pajalla muutamia kertoja pitkän aikaa, ja on joutunut ajamaan ne ajat jollain paljon halvemmalla bensakopilla. Ihan eri kokemus siis tulee, jos huollon takia pitää odottaa.
Teslallahan on juuri ainakin appiin tullut erillinen pyydä tiepalvelua valikko. Onkohan toimivampi?Itsellä Tesla oli neljäs liisari ja ainoa tähän mennessä johon tullut vikaa (pumppu rikki). Ei noihin uusiin autoihin normaalisti oikein tule vikoja ensimmäisten vuosien aikana ellei jotain tyyppivikaa ole. Tietty renkaita on puhjennut muissakin, mutta rengashuollon/paikkauksen tilaaminen Teslalla sekin oli dekadia hankalampaa kuin Skodalla tai Mersulla.


Näiden uudehkojen Teslojen viat ovat aivan pikku nippeli hommia verrattuna esim. Kia, BMW, Porsche, VW jne. Ilppikin korjataan nykyään päivässä, joka nyt on isoin mitä näistä menee.On kyllä jännä että näitä uusien / uudehkojen autojen ongelmalistoja lukiessa joku edes harkitsee merkkiin koskemista…
Mutta tämä on kyllä yleisesti markkinointikursseilla opetettu asia: usein tärkeintä ei ole virheettömyys, vaan se että virheet korjataan tavalla josta asiakkaalle tulee hyvä mieli.
Muita merkkiryhmiä seuranneena mietin harva se päivä, että miten helvetissä kukaan uskaltaa ostaa Suomessa mitään muuta sähköautoa kuin Teslan, kun kuukausia ajon estäviä vikoja vain ropisee autoihin.
Tuo oli vielä aika kevyttä kauraa esimerkiksi oman 165 tkm rullatun Ioniq 5:n vikalistan rinnalla. Enää puuttuisi sen kuuluisan ICCUn räjähtäminen, niin olisi koko sarja kasassaOn kyllä jännä että näitä uusien / uudehkojen autojen ongelmalistoja lukiessa joku edes harkitsee merkkiin koskemista…
Mutta tämä on kyllä yleisesti markkinointikursseilla opetettu asia: usein tärkeintä ei ole virheettömyys, vaan se että virheet korjataan tavalla josta asiakkaalle tulee hyvä mieli.
Ainakin tällä videolla esiteltiin melko tuore kokemus, jossa kaikki hoitui puhelimella ja ei ollut tarvetta asioida tiskilläVieläkö Teslan laina-autoissa on se et jos otat vastaan niin joudut viemään sen takaisin marmorille samalla kun haet omasi? Korpeis tommonen jos ei ole omalla kylällä Teslan huoltoa.
Jep! Itsellä kans Ioniq 5:ssä 2 kertaa jo vaihdettu ICCU, Takaa vetonivel ja muita pienempää fixauksia 140tkm aikana. Kerran saivat Bluelink apin niin sekaisin et piti marmorilta varata aika että sai taas esilämmitylset yms toimimaan... Nyt -19 model 3 ollu 15tkm ajossa ja tyytyväinen kyl ollut, vaik aika leluhan tää laadun tunteeltaan on Ioniqiin verrattunaTuo oli vielä aika kevyttä kauraa esimerkiksi oman 165 tkm rullatun Ioniq 5:n vikalistan rinnalla. Enää puuttuisi sen kuuluisan ICCUn räjähtäminen, niin olisi koko sarja kasassanimimerkillä edelleen pähkäilen seuraavaksi autoksi Model Y:tä yhtenä vaihtoehtona.
No ei kyllä. Esim. Kia ja Porsche ryhmissä jaksaa harva se päivä ihmetyttää autojen määrä, jotka eivät suostu enää liikkumaan. BMW on päässyt isoimmista vioista ja lienee näistä edellä mainituista varma toimisin. Monella merkillä, kuten Polestar 4, saadaan hyvä ja kiinnostava auto pilattua bugisella softalla. Onneksi tuli ensimmäisten revikoiden ja koeajon jälkeen peruttua oma tilaus, koska ei ollut kovin vakuuttavaa, ettei vakkari suostunut toimimaan ollenkaan ja osaa ajo asetuksista ei saanut muutettua, koska softa jumittaa. Ja bugii edelleen ihan huolella, vaikka on päivityksiä on tullut ties miten monta.Ettei nyt vaan olisi kyseessä ns. vahvistusharha? Aktiivisesti sähköautoilua seuraavana en ole samaa tulkintaa ole tehnyt, ehkä pikemminkin päinvastoin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.