Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Koukussa huono puoli, että helppo kolhia autoa fillarilla. Jos pysähtyy vaikka lounaalle kotimatkalla niin fillari lähtee rosmon mukaan paljon helpommin koukusta kuin auton sisältä. Mun tarve siis kuljetella fillaria kotoota maastoreitin alkupaikalle ja sieltä takaisin kotio. Eturenkaan irroittaminen no problem kun pikalukot on enempi kuin hyviä.

Jokainen toki ostaa auton tarpeeseensa. Jos ei model3:en tila riitä/ole sopiva niin katsoo y/x tai vaihtaa ajatuksen maastoautojen tms. suuntaan.
Minä vähän epäilen että täällä itäisessä Suomessa kukaan pöllisi pyörää koukusta kahvitauon aikana. Ameriikassa ehkä eri meno.

Pyörä joo mahtuu nykyiseen autoon kun ottaa renkaan irti ja joo on läpiakselit eli helppoa. Mutainen pyörä autoon ei vaan kiihota.

Tosin asun alueella missä polkuja riittää 15min polkemisen säteellä riittävästi. Ajattelin jos raahais tuon johonkin Tahkolle mutta ehkä vaan vuokraan sieltä.
 
Väität että Model 3 ja Model Y akkut tulee meneen vaihtoon 15 iässä ?

Mistä seuraa se että käytettyjen markkinassa on kolme tekiää, ikä, kilometrit ja mikä kennosto. Jos käytetyllä on ajettu paljon, eli joku neli viisivuotinen, ja mittarissa reilusti toistasataa tuhatta, niin selvitettävä mitä sarjaa akut on.

Jos uutisen juttu toteutuu, niin hinnat määräytyy enemmän sen heikomman olettaman mukaan.

Se syntyykö vaihtoakku markkinaa millä kannattaisi sitten 15v päästä akkuja vaihdella, ehkä ei, ei välttämättä huono, jos uusien tuotanto on tehokasta.
Tietenkin toivon että tulee jotain edullisia vaihtoakkupaketteja, siis kapasiteetti saa olla murto-osa jos kustannukset on edullisia asiakkaalle. Tietenkin valmistajalla pitää olla tuki sille yli 15v autolle, siis sen verarn tukee että siinä oleelliset palvelut toimi jne.

Netti autossa vajaa 70 yli 100 000km ajettu Model Y vuosimallit 2021-2023
Model kolmosia vajaa 200, yli 200 000 ajettuja useampi, 150 000 taitaa paukkua yli viidellä kymmennellä.

30 000- 40 000 vuodessa ajavan kananttaa laittaa kiertoon pian.
Suomessa annetaan autoille toinen jopa kolmas "elämä", ei näitä ole suunniteltu käytettäväksi yli 10v. En ole pitänyt akkujen luotettavaa ikää milloinkaan yli 10v eli voi rapsahtaa milloin vain 11-20 vuotiaana kilometreistä riippumatta. Entinen sähköautoni vielä näyttää kulkevan, kun juuri katsastettu 15 vuotiaana ja möin pois 11v.
Nuo L mallin LGn akut koskevat pientä erää q1-q3/2022 y malleja ja yleensä ensimmäisinä vuosina autoilla ajetaan enemmän ja kilometrit hiipuvat auton vanhetessa. Edelleen olen sitä mieltä että todella mitätön "ongelma" kyseessä.
 
Ja näissä Tesla videoissa aina mietityttää, että miten ne selviää täällä euroopassa kun jo pienessäkin kaupungissa voi olla hyvinkin kapeat kadut. Jenkeissä noi kadut on lentokentän kiitoteihin verrattavia ja tuossakin videossa se ajelee helvetin leveillä kaduilla ja risteyksissä ja vaikeimmat kohdat on just muihin autoihin liittyviä.
Jos katsoo ketjua taaksepäin niin uunituoreista teslan koeajoista euroopassa(saksa, italia, ranska) videoita. Hyvin pärjää kapeillakin kaduilla. Autohan näkee liki 360 astetta, koko ajan. Parkki toimi tosi hyvin 14.1.7:ssa, jonkinlainen regressio 14.2 sarjassa. Toki invapaikkoja käytti väärin myös vanhassa versiossa, ts. ei täydellinen. Parkkeeraa myös ahtaaseen autotalliin amerikkalaisten videoissa ja osaa lähteä sieltä pois. Parkista parkkiin,...

esim. saksassa lehdistö tykkää, saksaksi, toisen linkin päässä englanniksi: Besser als jeder Autofahrer? Super-Assistent von Tesla im Check englanniksi samasta Tesla FSD (Supervised) stuns Germany’s biggest car magazine

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=4Zg3jc90JTI


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=LF2hnjrpG0w

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=-EpJn3gOhU0
 
Jos olette tapelleet miksei Tesla nappaa kiinni verkkoon, niin Teslan VPN tai sisäinen verkkoavaruus on 192.168.20.0/24 ja lisäksi joissakin 192.168.90.0/24. Joten näitä verkkoja ei kannata käyttää omissa verkoissa.
Ensimmäisissä S:ssa taitaa olla 192.168.5.0/24.
 
Mielenkiintoinen havainto, ilmeisesti likainen vs puhdas auto ainakin Model 3:n kohdalla vaikuttaa ERITTÄIN paljon kulutukseen :zoom: Tai sitten on joku muuttuja mitä en hoksaa,tässä graafi ajomatkalta Kuopio - Mikkeli, tieprofiili on hyvin samanlainen koko matkan, vain nopeusrajoitus vaihtelee. Auto oli erittäin likainen Kuopiosta lähtiessä. Ensimmäinen merkattu ~25km pätkä 103km/h alkoi hieman ennen Varkautta, ja päättyi jossain hieman ennen Joroisia. Siitä sitten tasan 80km/h 30km matka vakkarilla Juvalle saakka, jossa auton huuhtelu ja 35km ajo Mikkeliin nelikaistaisella tiellä tasaisella 104km/h. Ero kulutuksessa tuohon aikaisempaan satasen alueeseen oli luokkaa 4kWh/100km, kulutus oli huomattavasti pienempää mitä aikaisemmalla 80km/h pätkällä.

1765110678842.png



Edit: Sää oli samanlainen tihkusatainen koko matkan, ja 1 aste lämmintä, akku myös oli jo lähtiessä lämmin kun latasin Superchargerilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen havainto, ilmeisesti likainen vs puhdas auto ainakin Model 3:n kohdalla vaikuttaa ERITTÄIN paljon kulutukseen :zoom: Tai sitten on joku muuttuja mitä en hoksaa,tässä graafi ajomatkalta Kuopio - Mikkeli, tieprofiili on hyvin samanlainen koko matkan, vain nopeusrajoitus vaihtelee. Auto oli erittäin likainen Kuopiosta lähtiessä. Ensimmäinen merkattu ~25km pätkä 103km/h alkoi hieman ennen Varkautta, ja päättyi jossain hieman ennen Joroisia. Siitä sitten tasan 80km/h 30km matka vakkarilla Juvalle saakka, jossa auton huuhtelu ja 35km ajo Mikkeliin nelikaistaisella tiellä tasaisella 104km/h. Ero kulutuksessa tuohon aikaisempaan satasen alueeseen oli luokkaa 4kWh/100km, kulutus oli huomattavasti pienempää mitä aikaisemmalla 80km/h pätkällä.

1765110678842.png



Edit: Sää oli samanlainen tihkusatainen koko matkan, ja 1 aste lämmintä, akku myös oli jo lähtiessä lämmin kun latasin Superchargerilla.
Palaa asiaan, kun olet ajanut saman matkan samoissa olosuhteissa kymmenen kertaa. Yhden vedon perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
 
Käytännössä aina alkumatkasta menee energiaa ties mihin ja loppua kohden tilanne tasoittuu kun palikka jos toinen on hakeutunut optimilämpötilaan. Saatikka reitin mäkisyys, sää, agressiivinen ohittelu yms. Varmaan se lika auton pinnalla jotain vaikuttaa mut en ehkä kovin paljoa sille pistäisi panoksia.
 
Käytännössä aina alkumatkasta menee energiaa ties mihin ja loppua kohden tilanne tasoittuu kun palikka jos toinen on hakeutunut optimilämpötilaan. Saatikka reitin mäkisyys, sää, agressiivinen ohittelu yms. Varmaan se lika auton pinnalla jotain vaikuttaa mut en ehkä kovin paljoa sille pistäisi panoksia.
Toki nuo vaikuttavat, mutta se miksi ylipäätään aloin kiinnittämään huomiota kulutukseen oli siksi että meinasi akku loppua kesken vaikka aikaisemmin ei ole mitään ongelmia ollut. Ihmettelin miksi prosentit tippuu niin julmetusti ja keskikulutukseksi näyttikin melkein 20kWh/100km 80-100km rajoituksilla vaikka ajo oli erittäin rauhallista tasaista koko matka vakkarilla etenemistä ilman ohittelua tai vastaavaa. Olen tuota väliä muutaman kerran ajanut parin viime viikon aikana samanlaisessa säässä ja aina mennyt reilusti alle 15kWh kulutuksella. Noh vasta 1500km mittarissa tällä autolla, pitää seurailla.
 
Kaikki aerodynamiikka vaikuttaa vähän. Noi nykyiset upotettavat kahvatkin taisi tuoda jonkun autonvalmistajan laskelman mukaan yli 10 km lisää rangea.

Tuuli vaikuttaa myös yllättävän paljon.

Tottakai kaikki vaikuttaa, mutta kyseinen 4kWh/100km on kuitenkin aikamoinen. Tuskin tässä varmaan mitään savikakkuja on auton pelleissä ollut kiinni?

Esim arvuuttelin lisävalojen asennusta omaan autoon mut näin jälkikäteen en ole oikein varmaksi pystynyt sanomaan et mikä sen vaikutus kulutukseen oli kun kutakuinkin samoissa lukemissa mennään. Joskus menee enemmällä ja joskus vähemmällä.
 
Esim arvuuttelin lisävalojen asennusta omaan autoon mut näin jälkikäteen en ole oikein varmaksi pystynyt sanomaan et mikä sen vaikutus kulutukseen oli kun kutakuinkin samoissa lukemissa mennään. Joskus menee enemmällä ja joskus vähemmällä.
Sellaiset pyöreät projektorit varmaan jonkinverran lisää (tuskin sitäkään itse huomaa tai pystyy mittaamaan) mutta joku ledbar tuskin niin paljon että sillä on merkitystä?
 
Teslan myyjä väitti, että seuraavassa holiday updatessa tulisi Juniper Y tuo mahdollisuus ratista vaihtaa adaptiisen ja pilotin välillä.

Ei sitten tainnut tulla? Koska seuraava holiday tulee yleensä?
 
Teslan myyjä väitti, että seuraavassa holiday updatessa tulisi Juniper Y tuo mahdollisuus ratista vaihtaa adaptiisen ja pilotin välillä.

Ei sitten tainnut tulla? Koska seuraava holiday tulee yleensä?
Ei ainakaan julkaisuteksteissä ole mainintaa. Voihan se olla sellanen hiljainen päivitys, joita on päivityksissä ennenkin ollut. Mutta outoa ettei sitä lukisi, kuitenkin aika iso juttu tavallaan käyttäjälle.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Tesla/status/1997094007948627975
 
Onko porukka tehnyt 3/Y malleihin jotain vuosittaisia ilmastointihuoltoja tai muita ennaltaehkäiseviä toimia lämpöpumpun kanssa? Tuli vaan tässä mieleen kun takuu loppunee kilsojen puolesta kevättalvella ja pumppu edelleen ehjä.
 
Onko porukka tehnyt 3/Y malleihin jotain vuosittaisia ilmastointihuoltoja tai muita ennaltaehkäiseviä toimia lämpöpumpun kanssa? Tuli vaan tässä mieleen kun takuu loppunee kilsojen puolesta kevättalvella ja pumppu edelleen ehjä.
Itse ainakin vaihdan suodattimet ja pesen syylärin lehdistä kerran vuoteen.
 
Ei ainakaan julkaisuteksteissä ole mainintaa. Voihan se olla sellanen hiljainen päivitys, joita on päivityksissä ennenkin ollut. Mutta outoa ettei sitä lukisi, kuitenkin aika iso juttu tavallaan käyttäjälle.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Tesla/status/1997094007948627975

Jos tulee niin kuulostaisi kyllä enemmän sellaiselta hiljaiselta päivitykseltä, ei haluta myöntää että jonkun ominaisuuden poistaminen oli virhe ja kaikessa hiljaisuudessa laitetaan takaisin. Tuon poistaminen on kyllä typeryyden huipentuma, erityisestä näin talvella milloin jatkuvasti voi vaihdella tiet täysin sulan ja loskaisen tai lumisen välillä.
 
Onko muilla kuulunut jarruista edestä jotain metallista klonksuvaa ääntä pienissä nopeuksissa? Itselläni välillä ihan ryömintävauhdissa kuuluu sellainen ikään kuin jotkut metalliosat hakkaisivat yhteen.

Tein tästä huoltopyynnön teslalle (takuu) ja sieltä tuli sitten 100€ kustannusarvio. Kyselin, että miksi tämä maksaa minulle ja sieltä tulee vastauksena vain ympäripyöreää ”mikäli takuuehdot eivät täyty, niin kustannus tulee asiakkaalle maksettavaksi” mantraa.

Edit. Aiheesta kun luin enemmän, niin monet epäilevät johtuvan kivistä, mitkä tippuvat renkaista jarrukilpeen. En tiedä haluanko edes teslalla tarkastuttaa, kun eivät asialle varmaan hirveästi voi mitään tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kuulunut jarruista edestä jotain metallista klonksuvaa ääntä pienissä nopeuksissa? Itselläni välillä ihan ryömintävauhdissa kuuluu sellainen ikään kuin jotkut metalliosat hakkaisivat yhteen.

Tein tästä huoltopyynnön teslalle (takuu) ja sieltä tuli sitten 100€ kustannusarvio. Kyselin, että miksi tämä maksaa minulle ja sieltä tulee vastauksena vain ympäripyöreää ”mikäli takuuehdot eivät täyty, niin kustannus tulee asiakkaalle maksettavaksi” mantraa.

Edit. Aiheesta kun luin enemmän, niin monet epäilevät johtuvan kivistä, mitkä tippuvat renkaista jarrukilpeen. En tiedä haluanko edes teslalla tarkastuttaa, kun eivät asialle varmaan hirveästi voi mitään tehdä?

Joo, itsekin huomasin vastaavanlaista kilkettä ja mietin, että mikähän rakenne siellä lahoaa. Sitten renkaita vaihtaessa kokeilin kopsauttaa rystysellä juuri tuohon jarrukilpeen, ja samanlainen ääni oli. Eli kivet siellä taitavat vain kolista, toivottavasti :)
 
No nyt alkaa Grok olemaan kunnollinen apu autossa. Nyt tuli siis navigointi. Jatkossa ilmeisesti tarkoitus pystyä ohjaamaan auton muitakin toimintoja. Tulispa tännekki nopsaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Deandawiz/status/1998153301037085027

Osaako tuo Grok puhua Suomea? Josko tuolla sitten joskus saisi suomeksi navigointiohjeetkin?
 
Kunhan nyt tulis ensin edes yhteen autoon EUssa.
EU sääntelee itsensä hengiltä, mutta se on toisen ketjun aihe.

Grok:iin pitäisi tulla alkuvuodesta iso päivitys. Täysin uusi malli mikä opetettu uusilla nvidian raudoilla. 2x isompi kuin vanha paras grok-malli ja sisältänee myös algoritmi, data, opetus yms. parannuksia.

Jotenkin hidas tuo grok tuossa videolla. Edelleen myös inhoan vastausta "random street foobar x kilometria, mennäänkö tänne?". Jos on vieraassa paikassa missä navigointia tarvii niin ihan mahdoton tietää onko hyvä vai huono ohje. Ennemmin näkisi käyttöliittymön missä visuaalisesti kartalla näkyisi oma reitti ja vaihtoehdot latauspaikaksi/... ja sitten sanoisi "valitse vaihtoehto C". Kiva jos karttaan saisi kustomoitua itselle tärkeät asiat esim. kauanko lisää matka-aikaa, onko ruuhkaa, mikä paikan arvostelu jne.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä tästä Autopilot vs. Adaptiivinen tuplanaksusta: ei ole kuulemma nyt tulossa. Tesla haluaa pakottaa FSD myyntiä? Vittumainen päätös kyllä ei voi muuta sanoa. Toisaalta vittumaisen järkevä peli sähköautoksi on tämä nykyinen Y 0 % korolla. Pakko se on varmaan silti tilata.
 
Ilman AP voi elää, ilman vakkaria ei. Jos se vaatii valitsemaan joko tai, mielelläni jättäisin AP:n käyttämättä juniperissa jos kerran ei pysty valitsemaan sekä/että kuten näissä vanhemmissa.
 
Kysellään vielä tuosta "toimita vakuutustodistus" -> auton rekkari tuli tietoon tuossa noin viikko sitten, mitään toimituspäivää tms ei ole vielä tarkemmin tullut tietoon paitsi 19.-31.12. välille. Tesla appiin napsahti viesti tuon rekisteritunnuksen yhteydessä, että suorita nyt jäljellä olevat tehtävät loppuun, eli täytyykö tuo vakuutushomma nyt kuitenkin edistää ennen toimitusta vai riittääkö se, että on toimituspäivä tiedossa, josta alkaen tuota alkaa laittamaan voimaan?
 
Vielä tästä Autopilot vs. Adaptiivinen tuplanaksusta: ei ole kuulemma nyt tulossa. Tesla haluaa pakottaa FSD myyntiä? Vittumainen päätös kyllä ei voi muuta sanoa. Toisaalta vittumaisen järkevä peli sähköautoksi on tämä nykyinen Y 0 % korolla. Pakko se on varmaan silti tilata.
Joo tilasin kanssa sitten lopulta viime viikolla. Ei oikeen Renaultit, Fordit ja Skodat enää innostanut sen jälkeen kun oli ton Y:n koeajanut. Jarrujen vinkuna vähän hämmensi koeajolla, tästä myös juttua Tesla Facebook Suomi ryhmissä. Toivotaan et paremmat palat uusissa.

S3XY knobilla tai buttoneilla tms. Tuon autopilot vs adaptiivisen saisi korjattua, mutta en oo vielä jaksanut perehtyä. Toimitusarvio omalle kärrylle Helmi 2026.
 
Kysellään vielä tuosta "toimita vakuutustodistus" -> auton rekkari tuli tietoon tuossa noin viikko sitten, mitään toimituspäivää tms ei ole vielä tarkemmin tullut tietoon paitsi 19.-31.12. välille. Tesla appiin napsahti viesti tuon rekisteritunnuksen yhteydessä, että suorita nyt jäljellä olevat tehtävät loppuun, eli täytyykö tuo vakuutushomma nyt kuitenkin edistää ennen toimitusta vai riittääkö se, että on toimituspäivä tiedossa, josta alkaen tuota alkaa laittamaan voimaan?
Vakuutus voimaan kun tarkka päivä ja aika selvillä.
 
Tässä tapauksessa on kyllä ihan hyvä, että Muskin harrastama betatestaus liikenteen seassa estetään. Teslahan tässä asiassa on ollut äänekkäin, kun ei pärjää/halua vastuuta.
Ei kai ääniohjaus ole mikään EU säädeltävä asia? Siis jos äänikomennoilla ei voi vaikuttaa auton ajamiseen. Eli kai nyt voisi olla naviin/musiikkiin/penkinlämmittimiin/jne liittyvä tekoäly ääniavustaja autossa ilman mitään ihmeempää hyväksyntää?

Jos se on huono niin eihän sitä tarvitse käyttää.
 
Siis eikö navigoinnin ääniohjaus ole jeesuksen vanha feature muunmuassa android auto wazessa ja google mapseissä? Olen vähän yllättynyt jos se tulee vasta nyt Teslaan ja jos tästä Teslan hidastelusta jotenkin EU:ta syytetään kun se on toiminut vaikka kuinka kauan ihan karvalakkiautoissa EU alueella. Joku AI keskustelukumppani on minunkin autossa ollut vuosia autotehtaan asentamana. Tosin en ole testannut miten se toimii kun ei juuri ole kiinostanut.
 
Ei kai ääniohjaus ole mikään EU säädeltävä asia? Siis jos äänikomennoilla ei voi vaikuttaa auton ajamiseen. Eli kai nyt voisi olla naviin/musiikkiin/penkinlämmittimiin/jne liittyvä tekoäly ääniavustaja autossa ilman mitään ihmeempää hyväksyntää?

Jos se on huono niin eihän sitä tarvitse käyttää.
Tulkitsin, että alkuperäinen kommentti ei liittynyt suoraan ääniohjaukseen vaan perinteiseen Muskin mussutukseen siitä, että kyllä he tekis jos EU antais. Ääniohjaus kun on jo ihan yleisessä käytössä.
 
S3XY knobilla tai buttoneilla tms. Tuon autopilot vs adaptiivisen saisi korjattua, mutta en oo vielä jaksanut perehtyä. Toimitusarvio omalle kärrylle Helmi 2026.
Ainakaan Model 3 highlandissa en keksinyt miten knobilla saisi rajoitusta kierrettyä, ei anna ajon aikana vaihtaa autopilotin tai vakkarin välillä vaikka ne määrittää eri painikkeisiin.
 
Ainakaan Model 3 highlandissa en keksinyt miten knobilla saisi rajoitusta kierrettyä, ei anna ajon aikana vaihtaa autopilotin tai vakkarin välillä vaikka ne määrittää eri painikkeisiin.
Käsi pystyyn virheen merkiksi, katoin ton knobin sivuilta niin ei tosiaan toimi Junipereissa ja Highlandeissa. Tällaiseen kommenttiin törmäsin Facebookin ihmeellisessä maailmassa:

Ei auta enhancen tuotteet tähän ongelmaan. Ongelmaahan ei ole Y:n aikaisemmissa malleissa, ainoastaan tässä uudessa. Kikka jolla saat kierrettyä on nk. tuplaprofiili, eli tee paikallinen kopio omasta profiilista ja laita kopioon AP päälle. Ajon aikana voit vaihtaa profiilia edes takas tarpeiden mukaan.
 
Siis eikö navigoinnin ääniohjaus ole jeesuksen vanha feature muunmuassa android auto wazessa ja google mapseissä? Olen vähän yllättynyt jos se tulee vasta nyt Teslaan ja jos tästä Teslan hidastelusta jotenkin EU:ta syytetään kun se on toiminut vaikka kuinka kauan ihan karvalakkiautoissa EU alueella. Joku AI keskustelukumppani on minunkin autossa ollut vuosia autotehtaan asentamana. Tosin en ole testannut miten se toimii kun ei juuri ole kiinostanut.
Onhan se. Teslassa se oli huono jo alusta asti mutta nyt ilmeisesti korvaavat Grokilla. Alkuun sillä pystyi vain keskustelemaan, nyt kohta voi sanoa mihin ajetaan. Ehkä myöhemmin syvempi integraatio, että voi komentaa eri auton asioita kuten lämmitystä jne.
Tämäkään ei ns. ole uusi juttu, ääniohjaus on perinteisesti osannut tuon ja moni onkin tuonut sen lisäksi AI:n osaksi tätä, esim. OpenAI kautta. Teslasta vielä se AI puoli puuttuu ja syvemmät integraatiot sen ohjauksen osalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
294 654
Viestejä
5 034 401
Jäsenet
80 743
Uusin jäsen
Petri.v

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom