Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuinkas paljon lompakko kevenee m3p vakuutuksista maksimibonareilla? :lol: Selkeästi hyvin perehdytty asiaan ennen kärryn tilaamista. :x3: Googlen tekoäly heittää 1200€/v hinta-arvioksi.
 
Kuinkas paljon lompakko kevenee m3p vakuutuksista maksimibonareilla? :lol: Selkeästi hyvin perehdytty asiaan ennen kärryn tilaamista. :x3: Googlen tekoäly heittää 1200€/v hinta-arvioksi.
Tuota luokkaa se Kasko suunnilleen on. Asuinpaikka vaikuttanee melko paljon, pk-seudulla enemmän kuin maalla. 1000-1500 väliin varmaan asettuu.
 
Oli aika isoja eroja kun laskeskelin, kaikilla muilla turvilla paitsi sijaisauto n. 900-1600€ perusmalliinkin. If oli itsellä edullisin ja Pohjola kallein. Jos olisi ns ensiauto ilman bonuksia niin olisi kyllä aika mukavat vakuutusmaksut :beye:
 
Eikös tuohon silikonisprayta suositella laittamaan sen kahvan takana jousen yläpäässä olevan nipukan kohdalle? Sama tavara toiminee myös ovien tiivisteisiin.

Vai olikohan ihan WD40:stä kun suositeltiin. Itse pruuttailin vastaavaa, kun kahvat jäivät töröttämään oven avauksen jälkeen.

Uudempaan mustaan kahvaan tosiaan myös tullut ominaisuus, että voi painaa toisesta päästä joka auttaa jään rikkomisessa.
 
Wd40 aika huonoa jos tarkoitus on pidempiaikaisesti voidella. On niin ohutta ja enempi irroitukseen sopiva öljy.
 
Tännekin tulossa uusi Model 3 kuun lopussa pk-seudulle.

Vakuutuksista tosiaan (ilman sijaisautoa ja 60% liikennevakuutus-bonuksilla) tuli tarjouksena täyskaskoon ja liikennevakuutukseen yht:

IF: ~1350 euroa (ei keskittämistä)
OP: ~2500 euroa (keskitetyillä vakuutuksilla, omistaja-asiakas ja asuntolainakin löytyy)

Lähitapiola ja Fennia totesivat ykskantaan ettei edes kannata kysyä ellei keskitä muita vakuutuksia, eivät pysty kilpailemaan. OP haaskasi sen sijaan aikaa.

Näillä tiedoilla itselle fiilis, että Suomessa on aikalailla vain IF vaihtoehto ainakin uusille asiakkaille. Melkoista.
 
Lähitapiolassa on hyvää että lasivakuutus kattaa kaikki lasit.. t: nimim. tuulilasin ja katon vaihdattanut.
 
Liekö If:llä joku diili Teslan kanssa, Teslan myyjä kyseli että haluanko että If:ltä ovat minuun yhteydessä vakuutuksista. Ennen tätä olin toki jo katsonut että sieltä on edullisin hinta. If:n myyjä totesi myös että OP ei halua Tesloja vakuuttaa ollenkaan, ja niinhän tuosta hinnastakin voisi kyllä päätellä... mikä lie syynä.
 
Liekö If:llä joku diili Teslan kanssa, Teslan myyjä kyseli että haluanko että If:ltä ovat minuun yhteydessä vakuutuksista. Ennen tätä olin toki jo katsonut että sieltä on edullisin hinta. If:n myyjä totesi myös että OP ei halua Tesloja vakuuttaa ollenkaan, ja niinhän tuosta hinnastakin voisi kyllä päätellä... mikä lie syynä.
Voi ollakin jokin diili. IF:hän toimii pohjoismaissa, mm. Norjassa. On enempi volyymiä ja siten dataa.
 
Näillä tiedoilla itselle fiilis, että Suomessa on aikalailla vain IF vaihtoehto ainakin uusille asiakkaille. Melkoista.
POPilta saa myös ihan kelpo hinnan, varsinkin jos uskaltaa hinata omavastuuta ylöspäin. Mutta IF taitaa olla pakettina paras.

OP ja LähiTapiola edes turha kysellä, hintaa tulee +500€ noihin ja kaupanpäälle saa vielä puhelinsoittoja 24/7 vakuutusmyyjiltä.

Pitänee tsiigailla josko tulis jotain kelpo pläk fraidei diilejä.
 
POP 2000e omavastuulla oikein kilpailukykyinen. Popilla sekin hyvä että lasivakuutuksessa omavastuu 150e jos käyttää heidän kumppania.
 
Älkää ottako POP vakuutusta jos teillä on Tesla. POP edellyttää että auto korjataan InCarilla, jolla on pahoja vaikeuksia saada Teslalta osia.

Mulla oli Model S yli 6kk InCarilla pikku pusun takia odottelemassa osia ja osien osia ja oikeita osien osien osia. Myönsivät epävirallisesti tiskillä että InCarilla on niin pieni luottoraja Teslan suunnalta, että saavat osia tipoittain. Lisäksi eivät osanneet koodata uusia parkkisensoreita paikalleen (vaati vain software redeploymentin service modessa). Ja tuon 6kk aikana olivat antaneet akun huveta niin että heti sen jälkeen oli 12V akku valmis, sekä mystisesti oli jälkiasenteinen DSP-vahvistin hajonnut, mihin eivät ottaneet mitään kantaa edes reklamoituna. Asiakaspalvelu oli myös p***aa ja yhteydenottoihin ei vastattu.

Eli älkää ottako POP vakuutusta Teslaan, koska InCar.
 
Tännekin tulossa uusi Model 3 kuun lopussa pk-seudulle.

Vakuutuksista tosiaan (ilman sijaisautoa ja 60% liikennevakuutus-bonuksilla) tuli tarjouksena täyskaskoon ja liikennevakuutukseen yht:

IF: ~1350 euroa (ei keskittämistä)
OP: ~2500 euroa (keskitetyillä vakuutuksilla, omistaja-asiakas ja asuntolainakin löytyy)

Lähitapiola ja Fennia totesivat ykskantaan ettei edes kannata kysyä ellei keskitä muita vakuutuksia, eivät pysty kilpailemaan. OP haaskasi sen sijaan aikaa.

Näillä tiedoilla itselle fiilis, että Suomessa on aikalailla vain IF vaihtoehto ainakin uusille asiakkaille. Melkoista.
Teslat on tosiaan IF:ssä siedettävän hintaisia. Ei ehkä suuremmin väliä mikä Tesla kyseessä?

Etelä-Pohjanmaa ja täydet 80% bonukset. Ei ole ainakaan hinta yhtään noussut viime tarkastuksen jälkeen. 871€/v. Auto Model S 90D 8/2016.


Moottoripyörissä yleensä IF ja OP on ne, josta kannattaa ensimmäisenä katsoa hinnat. Eli halvimmat.
 
Älkää ottako POP vakuutusta jos teillä on Tesla. POP edellyttää että auto korjataan InCarilla, jolla on pahoja vaikeuksia saada Teslalta osia.

Mulla oli Model S yli 6kk InCarilla pikku pusun takia odottelemassa osia ja osien osia ja oikeita osien osien osia. Myönsivät epävirallisesti tiskillä että InCarilla on niin pieni luottoraja Teslan suunnalta, että saavat osia tipoittain. Lisäksi eivät osanneet koodata uusia parkkisensoreita paikalleen (vaati vain software redeploymentin service modessa). Ja tuon 6kk aikana olivat antaneet akun huveta niin että heti sen jälkeen oli 12V akku valmis, sekä mystisesti oli jälkiasenteinen DSP-vahvistin hajonnut, mihin eivät ottaneet mitään kantaa edes reklamoituna. Asiakaspalvelu oli myös p***aa ja yhteydenottoihin ei vastattu.

Eli älkää ottako POP vakuutusta Teslaan, koska InCar.
Melkein voisi sanoa, että ihan merkistä riippumatta InCarin käyttöä vaativa vakuutusyhtiö on no-go....
 
Melkein voisi sanoa, että ihan merkistä riippumatta InCarin käyttöä vaativa vakuutusyhtiö on no-go....
Itellä tuli kanssa semmonen suoritus ensimmäisellä yrityksellä. Reklamaatio, SVT tarkastaja ja tuttu automaalari paikalle niin alko homma toimimaan. Ei vakuutuskeissi vaan myyjäliikkeen maalauksia. Muistakaa kunnon reklamointi!
 
Model S:n kumitiivisteet oli uutena täysin virheettömät mutta alkoivat vaatia hoitoainetta koko ajan kun laitoin tuota Würthin silikonitonta.

Tilasin Nextzett Gummi pflegeä Saksasta ja sillä kumit pysyi useammankin pesun välin kerrallaan pehmeinä. Varmasti on muitakin vastaavia tuotteita.

Alle varmaan vastaa pari jotka eivät koe likaisia suhisevia tiivisteitä ongelmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtuipa Sunnuntaina. (M3 LR 2020vm, 63tkm)

Aamulla autolle mennessä, näytöllä oranssi ilmoitus, että lataus rajoitettu 50%. Auto väitti, että voi silti normisti ajella. Akkua 74%. Service modessa näkyi BMS_a079, BMS_a064, BMS_a066.
Ajelin Sunnuntaina 54% asti ja tein illalla huoltopyynnön.
Ma iltapäivästä soittivat, että etänä katsoivat tilanteen ja akku menee vaihtoon, ei kustannuksia. Laina auto odottaa sitten Ti aamuna klo:08:00 huollon pihassa.
Kävin vielä treeneissä sekä asioilla ja kotia tullessa akkua 31%. Ei ladannut enää kotilaturilla...
Aamulla ajoin sitten huollon pihalle, akkua 24% jäljellä. Laina autoksi pari vuotta vanha Y.
ETA korjaukselle 30.12. Eli nyt ajellaan sitten loppuvuosi model Y:llä. No tuleepa siitäkin sit kokemusta...
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kaikki Made in USA Teslat ole Panan akuilla, joten voi ihan VIN koodista päätellä onko pana vai lg. Jos VIN alkaa 5YJ on se made in usa.
 
Panasonic taitaa olla, kun lukee E3D.
Se taitaa olla 78kwh Panasonic, eli ei noita 82kwh Pana mitä eniten on hajonnut.

Eikö kaikki Made in USA Teslat ole Panan akuilla, joten voi ihan VIN koodista päätellä onko pana vai lg. Jos VIN alkaa 5YJ on se made in usa.
Taitaa olla vähän mitä sattuu jos loppuvuoden '20 -> alkuvuoden '22 malli.

Akkutyypit.png
 
Viimeksi muokattu:
Tänään julkaistussa FSD 14.2:ssa hyvänkuuloisia ominaisuuksia. Toimivuus toki kysymysmerkki. Neuroverkkoja parannettu niin, että tunnistaa pienempiä yksityiskohtia ja eleitä. Neuroverkkoa integroitu navigointiin niin että luottaa vähemmän karttadataan. Tämän pitäisi auttaa tilanteissa missä esim. kaistat suljettu(/esteitä/ruuhkaa ja olisi parempi ajaa kameran kuin karttadatan mukaan. Viikonlopun aikana youtube täyttynee fsd14.2 videoista.
FSD (Supervised) V14.2’s release notes highlight a fully upgraded neural-network vision encoder capable of reading higher-resolution features, giving the system improved awareness of emergency vehicles, road obstacles, and even human gestures. Tesla also expanded its emergency-vehicle protocols, adding controlled pull-overs and yielding behavior for police cars, fire trucks, and ambulances, among others.
A deeper integration of navigation and routing into the vision network now allows the system to respond to blocked roads or detours in real time. The update also enhances decision-making in several complex scenarios, including unprotected turns, lane changes, vehicle cut-ins, and interactions with school buses. All in all, these improvements should help FSD (Supervised) V14.2 perform in a very smooth and comfortable manner.
 
Tapahtuipa Sunnuntaina. (M3 LR 2020vm, 63tkm)

Aamulla autolle mennessä, näytöllä oranssi ilmoitus, että lataus rajoitettu 50%. Auto väitti, että voi silti normisti ajella. Akkua 74%. Service modessa näkyi BMS_a079, BMS_a064, BMS_a066.
Ajelin Sunnuntaina 54% asti ja tein illalla huoltopyynnön.
Ma iltapäivästä soittivat, että etänä katsoivat tilanteen ja akku menee vaihtoon, ei kustannuksia. Laina auto odottaa sitten Ti aamuna klo:08:00 huollon pihassa.
Kävin vielä treeneissä sekä asioilla ja kotia tullessa akkua 31%. Ei ladannut enää kotilaturilla...
Aamulla ajoin sitten huollon pihalle, akkua 24% jäljellä. Laina autoksi pari vuotta vanha Y.
ETA korjaukselle 30.12. Eli nyt ajellaan sitten loppuvuosi model Y:llä. No tuleepa siitäkin sit kokemusta...
Itellä kans sama malli ja vuosikerta & kävi juuri samalla tavalla 😬 Miltei saman verran ajettukin. Varmaan ne Panasonicin tehdasvikaiset kennot syynä niin aikaiseen ajoakun porsimiseen, joita käytettt juuri made in USA malleissa.
 
Pari laivaa Tesloja on saapunut viikonloppuna Zeebruggen satamaan. Voi olla, että tällä viikolla pääsee varailemaan luovutusaikaa...
 
Pari laivaa Tesloja on saapunut viikonloppuna Zeebruggen satamaan. Voi olla, että tällä viikolla pääsee varailemaan luovutusaikaa...
Samaa sanoi Teslan advisor kun viime viikolla kyselin pitääkö sovelluksen ennuste
Oon reissussa 13.12 alkaen pari viikkoa niin ei tarttis siirtyä enempää (tilaushetkellä Lokakuun alussa näytti Marraskuuta )

1763961952065.png
 
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
Rapia 3 viikkoa oli M3 LR 2020 akkukorjauksessa Oulussa syyskuu-lokuu välillä. Nyt ollu jo reilu kuukauden auto taas ajossa.

Teslalla pelas kyllä palvelu alusta loppuun asti mainiosti: tiketin teosta ja soitosta tiepalveluun, oli hinuri seuraava päivänä ovella - haki M3 sen Ouluun - toi seuraavan päivänä paluukyytillä loaneri Y:n olikohan -22 vm paikkakunnalle.

Sai käyttää Y:tä korjauksen ajan, ilmaiset Superchargerit.

Ajettiin sitten Ouluun, kun viestiä tuli, että korjaus valmis. Kätevää, että sai hakea auton myös viikonloppuna ja onnistui nouto pelkästään appilla ja loanerin jättö samalla pihaan.

Uuden akun SOH oli Tessien mukaan kahdella eri kerralla katsottuna 93,2% ja rapia 96%, eli tuli kyllä hyvä akku 👍Varmaan hakee vielä lukemia.

Iso suositus kyllä Teslan huollolle, eli voi huoletta ajella, kun ostaa akkutakuullisen auton 👌

IMG_20251124_092840.jpg
 
Aikaisintaan helmikuussa FSD-softaa eurooppaan hollannin kautta. Lukee linkinpäästä teslan postaukset niin uskomaton säätö eu:n byrokratian ja lainsäädännön kanssa. Mutta pysyypähän tiet turvallisena tai ainakin byrokraateilla verovaroin maksetut työpaikat
In its response, which was posted on its official website, the RDW clarified that it does not disclose details about ongoing manufacturer applications due to competitive sensitivity. However, the agency confirmed that both parties have agreed on a February 2026 window during which Tesla is expected to show that FSD (Supervised) can meet required safety and compliance standards. Whether Tesla can satisfy those conditions within the timeline “remains to be seen,” RDW added.
 
Eikö tuo ole ihan oikein, että katsotaan läpi pystyykö softa täyttämään vaatimukset vai ei? Tässäkin pitää huomioida, että jos tämä menee läpi, niin EU maat voivat itse vielä erikseen päättää otetaanko tämä sallituksi vai ei.
 
Aikaisintaan helmikuussa FSD-softaa eurooppaan hollannin kautta. Lukee linkinpäästä teslan postaukset niin uskomaton säätö eu:n byrokratian ja lainsäädännön kanssa. Mutta pysyypähän tiet turvallisena tai ainakin byrokraateilla verovaroin maksetut työpaikat

EU:n syytä, ettei FSD toimi vielä missään? Melkoista.
 
iPhoneen tuli ylös sininen "puhekupla" jossa luki että Airplay yhteydessä Tesla Model 3 tms. Klikkasin tuota kuplaa, niin se sanoi että yhteys katkaistu. En ole moista ennen nähnyt, enkä kyllä saanut mitenkään uudestaan tulemaan.
 
iPhoneen tuli ylös sininen "puhekupla" jossa luki että Airplay yhteydessä Tesla Model 3 tms. Klikkasin tuota kuplaa, niin se sanoi että yhteys katkaistu. En ole moista ennen nähnyt, enkä kyllä saanut mitenkään uudestaan tulemaan.
Mikä softaversio? Olisko se carplay oikeesti tulossa holiday updatessa?

Tai sitten vaan:
"It’s not actually AirPlay, this is just part of the new iOS 26 beta where it prioritizes headphones over the car’s Bluetooth (keep audio with headphones). When it connects to the car Bluetooth in instead of headphones it says this. Definitely misleading- guess Apple is just using “airplay” as a term for “connected to Bluetooth” here."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 931
Viestejä
5 008 300
Jäsenet
80 384
Uusin jäsen
JooaKoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom