Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Millä kilsoilla hajosi ja havaitsitko mitään merkkejä etukäteen?
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
 
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
 
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
Joo, sama loaneri täälläki 😁 Kiva, kun antavat ns. parempaa tilalle. Ehkä son Jenkkiläistä yrityskulttuuria, että yllätetään asiakas positiivisesti.
 
Bugaakohan tuo rahoituslaskuri Teslan sivuilla kun nollakorkoseen Y:hyn näyttäs ihan samat luottokustannukset kuin 0.99% korkoseen kolmoseen. Vai onko tässä nyt jotain mitä minä en vaan ymmärrä.
Ainakin nyt toimii oikein. Yssa vain LR AWD on nollakorko.
 
Ainakin nyt toimii oikein. Yssa vain LR AWD on nollakorko.
tesla – kopio.png


Mulla näyttää kolmoseenkin näin. Eikö nuo luottokulut tule tossa pelkistä perustamismaksusta ja käsittelykuluista.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure

Heidän mukaansa se johtaa väjäämättömään roottorin laakereiden tuhoutumiseen. Heillä tullut vastaan saksalainen LDU jossa laakerit menneet 30tkm ajolla ilman jäähdytystä. Ok, ei kuulosta äkkiseltään hyvältä. He tarjoavat ratkaisuksi 280 euroa (!) maksavaa grafiittistefaa ja sen kylkiäisiksi yli 3000 euron hintaista koulutuspakettia millä varmistaa heidän mukaansa äärimmäisen vaikean ldu:n onnistuneen korjauksen.

Heillä on myynnissä myös hifin oloinen versio tuosta 6007-laakerista joka ilmeisesti on se roottorin laakeri. 200e kpl! SKF 6007 SiC Silicon Carbide – EV Clinic Zagreb Franšiza

Tuo heidän kittinsä tuhannella eurolla on ihan ok-hintainen jos se sisältää nuo hifimmät laakerit.

Tilasin kiinasta (kaikista euroopan paikoista oli loppu) yksinkertaisen ruostumattoman coolant delete capin. Ajattelen vieläkin että nollan prosentin tsäänssi veden pääsemisestä moottorin sisälle on sen mielenrauhan väärti, vaikka kääntöpuolena olisikin useammin menevät laakerit. 30tkm saksalaista ajoa vastaa 200tkm suomalaista ajoa laakereiden lämpenemisen puolesta? Siihen jos yhdistäisi nuo piikarbidi-laakerit niin keston luulisi olevan taattu.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure
Itse olen ollut siinä käsityksessä että ne Q-mallin LDU:n keraamiset laakerit kyllä kestää hyvin Coolant Deleten.
Vanhemmissa on perinteisiä metallilaakereitaja niiden kanssa varmasti tuleekin ongelmaa kun roottorin maadoitus heikkenee ja virrat pääsevät laakereiden kautta kiertämään.

Itselle on tulossa sellainen tee-se-itse mallinen Coolant delete kitti jossa sahaillaan se pääty poikki ja korvataan letkulähdöllä. Tarkoitus olisi vielä ennen talvea se asennella, mutta saa nyt nähdä miten käy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 281
Viestejä
4 953 840
Jäsenet
79 615
Uusin jäsen
fastandloose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom