Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
Noiden turvien kanssa saa olla varpaillaan. Kannattaa lukea ne pienet präntit. Vaikka ostaja ei allekirjoittanut tätä lisälomaketta niin silti autoliike kieltäytyy maksamasta korjausta. Kyseessä Sn vastus.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/0W8_0HgPoPg
 
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
 
Viimeksi muokattu:
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Henkilökohtaisesti välttelisin pumppuongelmaa. Ptc-vastus ei kauheasti maksa, ja niitäkin kyllä menee.
 
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Minä ostaisin uuden takavedon 0,99% korolla ja sopivalla maksuajalla. Sori väärästä vastauksesta... :D Mutta ehkä silti kallistuisin tuon uudemman ryzen mallin puolelle jos olisi pakko noista valita. Nyt uuteen tulee vieläpä etukamera ja muita pikkupäivityksiä. Se on todella hyvä auto 40ke hintaan.
 
Minä ostaisin uuden takavedon 0,99% korolla ja sopivalla maksuajalla. Sori väärästä vastauksesta... :D Mutta ehkä silti kallistuisin tuon uudemman ryzen mallin puolelle jos olisi pakko noista valita. Nyt uuteen tulee vieläpä etukamera ja muita pikkupäivityksiä. Se on todella hyvä auto 40ke hintaan.
Komppaisin tätä, jos vain budjetti venyy.
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Mikäli 25k€ on aivan ehdoton maksimi, niin seurailisin Teslan omaa CPO (Certified Pre-Owned) varastoa. Tesla myöntää omille CPO autoille vielä jatkotakuun vuodeksi, mikä on osottautunut himpun verran paremmaksi kuin nuo käytettyjen autojen liikkeiden omat.
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
vm2020, LR, 60tkm nyt takana. Ainakin vielä kaikki toiminut, eikä ole puslat tai tukivarret menneet. PTC:ssä riittää lämpöå. (Oulun korkeudella). Intel on ihan smooth ja toimii hyvin. Akku täynnä menee helposti kesällä se yli 400km.
Automaattiset tuulilasinpyyhkimet ei toimi hyvin ja AP tekee haamuja. Muuten kyllä hyvä peli. Pari vuotta vielä ainakin tällä ajelen.
 
Tänään vissiin julkaistaan halppis-yy. Kohderyhmästä paha sanoa, jos hinta putoaa vain tuon huhutun 10%.. vai lanseerataanko ainoastaan jenkkimarkkinoille tuon paikallisen "hankintatuen" päättymisen johdosta.
 
vm2020, LR, 60tkm nyt takana. Ainakin vielä kaikki toiminut, eikä ole puslat tai tukivarret menneet. PTC:ssä riittää lämpöå. (Oulun korkeudella). Intel on ihan smooth ja toimii hyvin. Akku täynnä menee helposti kesällä se yli 400km.
Automaattiset tuulilasinpyyhkimet ei toimi hyvin ja AP tekee haamuja. Muuten kyllä hyvä peli. Pari vuotta vielä ainakin tällä ajelen.
Oletko käynyt koeajamassa vastaavan uuden mallin? Ihan vain, että ymmärtää miten nämä ovat tässä muuttuneet. Ei, itsekin päädyin vanhempaan malliin, mutta onhan noissa uusissa korjattu niitä vanhojen ongelmia.
 
Oma Y '23 oli nyt siellä taka-akselin olka-akselin tms puslien takuuremontissa Teslalla. Oli vielä takuuta 170 km jäljellä (noh, vika toki oli todettu jo 1000 km aiemmin).
Petikossa vaihtoivat vain puslat, eivät koko tukivartta. Osien hinta erittelyssä oli 20e kpl alv0. Eivät tee automaattisesti 4-pyöräsuuntausta tuossa tapauksessa näemmä ainakaan. Ainoastaan, jos EPAS-koeajo ei menisi OK läpi (mitenhän hyödyllinen tuo mahtaa oikeasti olla).
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
115 ajettu M3LR 2020 alla. Jotain havaintoja:
  • Melutaso aika kova motarilla, jota tulee ajettua vieläpä itse tosi paljon. Olen paikkaillut tekemällä lisä-äänieristystä ympäri autoa, mutta eipä tuo hiljaiseksi ole muuttunut.
  • Takavalot keräsivät vettä. Kaikki 4 vaihdettu takana takuuseen, mutta uloimmat takuuvaihdetutkin keräsi kosteutta. Nappasin umpiot irti, kuivasin uunissa ja tiivistin saumat liimalla. Pari kertaa piti yrittää mutta nyt tuntuu pysyvän kuivana. Sisemmät takuuvaihdetut ei ole kostuneet.
  • Etuvalot kerää kosteutta. Tätä en ole saanut aikaiseksi korjata kun umpioiden irrottaminen vaatii puskurin irrotuksen. Ylläoleva kikka toimisi varmaan niihinkin aika hyvin. "tosi kiva" ajaa lapissa valaisemattomilla teillä kerran-pari vuodessa, kun valoteho katoaa sisältä jäätyviin umpioihin. Föönillä/kuumailmalla tullut noita sulateltua mutta kosteus ei tunnu pysyvän talvella mitenkään poissa ja tuppaa aina jäätymään umpion etupintaan. Etelässä ei niin haittaa kun plussakelejä ja valaistuja teitä on enemmän.
  • Etujarrupaloista irtosi kitkapinnat, uudet palat muutaman kympin. Tuli huomattua sattumalta kun tein jarruhuoltoa, joka näihin kannattaa tehdä aivan enintään 2 vuoden välein.
  • Alustaosia vaihdettu takuuaikana joka kulmaan. Vielä ei ole takuun jälkeen tarvinnut uusia, toki järjestin vähän lisärasvaa noille tyyppivika-nivelille lisäelinkaaren toivossa.
  • Nyt näyttäisi ruostuvan etulokasuojat etupuskurin sauman luota molemmin puolin. Maali kuplii ja varmasti joku päivä pääsee ihailemaan kun ruoste paljastuu alta. Takaluukussakin on pari kohtaa joiden pitkän aikavälin kestoa voi pohtia (napin viereinen 90 asteen sauma ja sisäpuolella tiivisteen osuma-alueen lähistö.
  • Helmakotelot ja ovien alaureunat suojautin PPF:llä heti oston jälkeen, muuten nuo tuppaa menemään näissä aika karmeaan kuntoon.
  • Vasemman C-pilarin lasin takakulmassa kumin alla oli korisaumassa reikä ja vuoti vettä peräkonttiin. Tuli huomattua sattumalta äänieristämisen yhteydessä. Takuuhommia, tästä oli peräti joku bulletin olemassa.
  • Intel on aivan riittävä. Onhan se uudempi nopeampi ja siinä tulee joitain lähinnä visuaalisia lisäominaisuuksia, mutta ei mitään mullistavaa. Tuo Intel on edelleen jouheva verrattuna siihen mihin ehti ennen sähköautoa tottumaan autojen käyttöliittymissä.
  • PTC edelleen alkuperäinen ja hyvin pöhisee kuumaa 20-25 asteen pakkasille asti.
  • Nyt harkitsen, että voisi vaihtaa ensi talveksi pikkuakun ja ainakin takamoottorin öljyt ja suodattimen huoltotoimenpiteinä


Tarkoitus ajaa vielä pitkään, hyvä auto ja tykkään joka kerta kun hyppään kyytiin vielä näin kolmen vuoden omistuksen jälkeen. Toistaiseksi ollut edullinen ajaa ja ylläpitää ja käytön vaivattomuus on omaa luokkaansa. Plussaa Teslan DIY-ystävällisyydestä.

Petikossa vaihtoivat vain puslat, eivät koko tukivartta. Osien hinta erittelyssä oli 20e kpl alv0. Eivät tee automaattisesti 4-pyöräsuuntausta tuossa tapauksessa näemmä ainakaan. Ainoastaan, jos EPAS-koeajo ei menisi OK läpi (mitenhän hyödyllinen tuo mahtaa oikeasti olla).
Mikä oli merkitty työn hinta tai työmäärä? Hyvä tietää, että Teslalta saa noita puslia ihan samaan hintaan kuin Motonetistä. Ei tuo tosiaan 4-pyöräsuuntausta tarvitse, sillä siinä puslassa ei ole mitään kulmien säätöä. Säätö on sisäpäässä, johon ei kosketa.
 
Mikä oli merkitty työn hinta tai työmäärä? Hyvä tietää, että Teslalta saa noita puslia ihan samaan hintaan kuin Motonetistä. Ei tuo tosiaan 4-pyöräsuuntausta tarvitse, sillä siinä puslassa ei ole mitään kulmien säätöä. Säätö on sisäpäässä, johon ei kosketa.
Puslan vaihtotyö 0,6 tuntia per puoli, jos oikein tuota luen. Otin jarruhuollon samaan, niin siinä jo irrotetaan pyörät, niin en tiedä olisiko tullut tuohon sitten vielä lisäksi, jos olisi vain puslien vaihto. Ja tietty tuohon tuli vielä joku 0,5 tuntia koeajoa tms päälle.
 
Oletko käynyt koeajamassa vastaavan uuden mallin? Ihan vain, että ymmärtää miten nämä ovat tässä muuttuneet. Ei, itsekin päädyin vanhempaan malliin, mutta onhan noissa uusissa korjattu niitä vanhojen ongelmia.
Juniperia kävin koittaan ja olihan siinä kieltämättä eroa. Uutta 3:sta en ole koittanut.
 
Model 3:lla 135 000km, alkuperäinen pumppu ja ainut mitä vaihdettiin oli takapää 80tkm kohdalla. Kerran vuoteen suodattimet ja kahden vuoden välein herkistely.

Perf 2021.

Se pumppugate on pelottava ja pelotti itseäkin kun takuu loppui mutta kestänyt.
 
Tänään vissiin julkaistaan halppis-yy. Kohderyhmästä paha sanoa, jos hinta putoaa vain tuon huhutun 10%.. vai lanseerataanko ainoastaan jenkkimarkkinoille tuon paikallisen "hankintatuen" päättymisen johdosta.
Kolmosesta ja yystä Standard-malli pihalle. Hintaa saatu vähän alas.

Tämä siis tesla.comissa, suomisivustolla ei vielä ymmärrettävästi mitään.
 
Teslan sivuilta verottoman jenkkilän model y ja model 3 hinnat.
1759862789763.png


1759862838811.png
 
Perus Autopilotin puute suurin yllätys tuossa Standardissa. Voi olla turnoff monelle.

Veikkaisin, että disabloitu vaan softassa ja saa ostettua kaupasta X määrää rahuleita vastaan. Sitten onkin jo nopeasti sama hintalappu kun Premium-mallilla.
 
FSD 14.1 julkaistu ja käyttää puskurikameraa.
Lisäksi julkaisun myötä TACC ja Autosteer poistuivat ja ehkä palaavat myöhemmin. Myös max speed rajoitus poistettu.

Avoinna vähän miten hyvin toimii mutta kohta kuitenkin 14.2 missä parannuksia ilmeisesti.
 
Perus Autopilotin puute suurin yllätys tuossa Standardissa. Voi olla turnoff monelle.

Veikkaisin, että disabloitu vaan softassa ja saa ostettua kaupasta X määrää rahuleita vastaan. Sitten onkin jo nopeasti sama hintalappu kun Premium-mallilla.

"Model Y Standard does not come with Autosteer, but it does come with traffic-aware cruise control. FSD is an available paid upgrade ($8k outright or $99/month)"

Vaikee sanoa täältä suomesta kun toihan on käytännössä nyt sitä tasoa kun meillä täällä.
 
FSD v14.1 vidoita katsonut tunnin youtubesta. Ei mitään kauheaa katastrofia mun katsomissa videoissa näkynyt. Ainoa silmiin osunut huomionarvoinen asia että nyt menee parkista parkkiin tosi hyvin ja automaattisesti. Osaa ehkä myös käyttää kaistoja paremmin etenkin vasemmalle monikaistaisilla teillä käännyttäessä.

Varmaan seuraava kiinnostava milestone millon tesla ottaa turvakuskeja pois takseista. Tuo itse fsd ajamisvideot alkaa olemaan yhtä tylsää kuin katsoa ihmisen ajavan. 99% ajasta ei tapahdu mitään mielenkiintoista. Ei ehkä joku x-kerroksinen parkkihalli ja tesla/ihminen siellä tovin eksyksissä ennen kuin löytää ulos ole kovin innostavaa tässä kohtaa.

Kunhan tulee tarjolle niin tarvii vielä jotain monimutkaisia ja vilkkaita kaupunkeja tesla videota katsoa. Noi mitä nyt löysin ei olleet san franciscon tai new yorkin tasoisia ajohelvettejä.

 
Viimeksi muokattu:
Halpis Y:ssa on kyllä hämmnetävä ominaisuus, lasikatto joka on peitetty verhoilulla. Ymmärsinkö oiken ? Eikö olisi halvempaa jättää verhoilu vain tekemättä ?

Aika jännä tietysti jos näin on, mutta yleensä peltikatossa on paljon sisäpuolella vahvikkeita että pysyy muodossa, kun taas lasissa ei, joten tuotankoteknisesti ollu helpoin tehdä noin. Ei välttämättä halvin, mutta voi olla että sillä tässä ei loppupeleissä ole edes merkitystä, kun voi olla ajateltu että tämä toimii vain sisäänheittomallina, ja saa ihmiset miettimään että kannattaa ehkä kuitenkin maksaa se 5000 tms enempi että saa täysmallin.
 
Meneekö tuollainen hajotessaan lasivakuutukseen kun kyse ei ole lasista josta on tarkoitus katsella läpi?

Valmistusteknisesti ei ole varmaankaan ollut kannattavaa tehdä erillistä kattoa, vaan ennemmin kuulostaa vähän cybertruck lähestymistavalta, jossa lähinnä modataan tuotantolinjalta tulevaa mallia sellaisilta osin jotka ovat teknisesti jötettävissä pois/vaihdettavissa ko. linjaston kohdalla.

Tuo peittäminen kuulostaa tosin hivenen hölmöltä, mutta todennäköisesti siihen liimataan joku kangas/muoviosa vaan sisäpuolelle ja mennään sillä. Tarkoituksena varmaan tehdä tuotteiden välille eroja, että se kalliimpi malli olisi kuitenkin se preferoitu. DIY olisi tietty aina ratkaisu, mutta veikkaan että tuossa käytetään niitä liimoja millä cyberiin liimattiin valokin tuulilasiin niin saattaa olla hivenen tiukassa (toki konstit aina löytyy).
 
Viimeksi muokattu:
DIY lasikatto on siis vain ajan kysymys. Mora käteen ja veistelemään sellaisen aukon kun haluaa.

Kangaspenkit on tervetullut asia. Moni voi prefereoida noita enneminkuin muovipenkkejä.
 
Halpis Y:ssa on kyllä hämmnetävä ominaisuus, lasikatto joka on peitetty verhoilulla. Ymmärsinkö oiken ? Eikö olisi halvempaa jättää verhoilu vain tekemättä ?
Helppo kyllä löytää artikkeleita, missä kyllä sanotaan että siinä ei ole sitä lasikattoa ollenkaan. Näyttää menevän "veikkaukset" ristiin aika pahasti tällä hetkellä. Tuskin autoa kukaan tuota katon perusteella valitsee, vaan hinnan...
 
Helppo kyllä löytää artikkeleita, missä kyllä sanotaan että siinä ei ole sitä lasikattoa ollenkaan. Näyttää menevän "veikkaukset" ristiin aika pahasti tällä hetkellä. Tuskin autoa kukaan tuota katon perusteella valitsee, vaan hinnan...

Ei nämä enää ole veikkauksia, fakta tuo lasi siellä verhoilun alla on. Ja tämä Teslan premium varusteena paljon hehkutettu lasikatto on omaan silmään ollut aina kustannustehokas tapa saada lisää sisäkorkeutta autoa korottamatta ja siksi kolmoseen tätä verhousta ei laitettukkaan.

Aika tyrmäävä ollut vastaanotto muutaman videon kommenttikentissä Y:n osalta. Kolmosen halpuutettu versio onkin hillitympi ja vaikuttaisi kohtuu hyvältä diililtä.

Hintaero jenkeissä samaa luokkaa kuin euroopassa SR:n ja LR:n joten vahvasti epäilen ettei tätä mallia Euroopassa tulla näkemään.
 
Kyllä siinä lasikatto on joka on sitten peitelty sisältä tuolla samalla materiaalilla kuin muutkin katon tilat.

Tässä esittelyvideo:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=qbApdIzx29U


Muutokset on osittain aika älyttömiä. Tuo lasikaton peittäminen nyt isoimpana, mutta autosta puuttuu FM radio. Paljonko tuosta voi oikeasti tulla säästöä? Äänijärjestelmän downgreidauksen ja ratin sähkösäädön poistamisen ymmärrän, mutta penkkien sähkösäätö nappien poistoa en ymmärrä (tehdään jatkossa kosketusnäytöltä). Myös frunkin etusuojat on poistettu ja frunkki näyttääkin aivan järkyttävän halvalta nyt entiseen verrattuna. Luulisi, että Hepa filtteri myös poistetaan jos säästöjä halutaan, mutta ei mainintaa siitä. Vanteet nyt lähtötasola 18" mikä on varmaan ihan hyväkin mukavuuden osalta, mutta vannekapselit ovat kyllä susirumat.

Aika outoa säätämistä vuosia vanhalle mallille, mutta tätä kait se on kun uutta ei saada putkeen. Tesla on tullut muiden autonvalmistajien tasolle vihdoin ja alkanut tarjota autoistaan varustetasoja. :D
 
Onneksi takapenkkiin integroitiin mukiteline.
Tuntuu kyllä hyvin oudolta räpellykseltä tämä Model Poor malli. Hinnallisesti ero on pieni mutta ilmeisesti halvempi rakentaa vanhan päälle kuin suunnitella uusi.
 
FSD v14.1 vidoita katsonut tunnin youtubesta. Ei mitään kauheaa katastrofia mun katsomissa videoissa näkynyt. Ainoa silmiin osunut huomionarvoinen asia että nyt menee parkista parkkiin tosi hyvin ja automaattisesti. Osaa ehkä myös käyttää kaistoja paremmin etenkin vasemmalle monikaistaisilla teillä käännyttäessä.

Varmaan seuraava kiinnostava milestone millon tesla ottaa turvakuskeja pois takseista. Tuo itse fsd ajamisvideot alkaa olemaan yhtä tylsää kuin katsoa ihmisen ajavan. 99% ajasta ei tapahdu mitään mielenkiintoista. Ei ehkä joku x-kerroksinen parkkihalli ja tesla/ihminen siellä tovin eksyksissä ennen kuin löytää ulos ole kovin innostavaa tässä kohtaa.

Kunhan tulee tarjolle niin tarvii vielä jotain monimutkaisia ja vilkkaita kaupunkeja tesla videota katsoa. Noi mitä nyt löysin ei olleet san franciscon tai new yorkin tasoisia ajohelvettejä.


Teslaratista et tule löytämään mitään katastrofivideoita, se on fansite jossa negaa ei juuri löydy.

Ja v14.1 mokia löytyy kyllä jo netistä

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/RealDanODowd/status/1975694199279501381
 
Joo ison T:n osalta joidenkin sivustojen osalta kevyt lähdekritiikki on enemmän kuin suotavaa. Jää kolikon toinen puoli kokonaan näkemättä jos noita lukee ja ei itse omista autoa.
 
Teslaratista et tule löytämään mitään katastrofivideoita, se on fansite jossa negaa ei juuri löydy.

Ja v14.1 mokia löytyy kyllä jo netistä

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/RealDanODowd/status/1975694199279501381

Vähän vois varmaa kontekstia antaa tähän, koska tuo postaus vääristää tuota tilannetta, eikä kerro että mitä tuossa oikeasti tapahtuu:

"Hey there, this is me in the video so just wanted to give some context.This part of the city was full of construction and closed roads - the car did struggle here but it was simple enough for me to takeover.Prior to this we had been driving on the wrong side of the road, which is why the car was probably a bit confused."

Mut jos tuon pitäs olla robotaxisoftaa, niin eihän se voi noin epäonnistua. Varmaan syy, miksi noita alueita rajataan ja reiteistä poistetaan osuuksia, jotka luultavasti olisi robotaksille tällä hetkellä hankalia. Pääosin olen ymmärtänyt, että FSD osaa sujuvasti siirtyä vastaantulevien kaistalle jos ei ole omaa kaistaa käytettävissä, mutta tuossa tuo liikennevalojärjestelyn ymmärtäminen sitten epäonnistui, kun valoihin tultiin väärältä kaistalta.
 
"Hey there, this is me in the video so just wanted to give some context.This part of the city was full of construction and closed roads - the car did struggle here but it was simple enough for me to takeover.Prior to this we had been driving on the wrong side of the road, which is why the car was probably a bit confused."
Tämä ei ole kontekstia vaan tyypillistä selittelyä mitä näkee aina kun joku postaa FSD faileja. Ensiksi väitetään ettei kyseessä ollut Tesla, sitten väitetään ettei FSD ollut päällä, sitten kerrotaan että on HW3 käytössä ja että HW4 ei olisi failannut, ja lopuksi tulee sitten se kuuluisa "no seuraava versio korjaa kaiken".
 
Onneksi takapenkkiin integroitiin mukiteline.
Tuntuu kyllä hyvin oudolta räpellykseltä tämä Model Poor malli. Hinnallisesti ero on pieni mutta ilmeisesti halvempi rakentaa vanhan päälle kuin suunnitella uusi.
n.13% halvempi, tai toisin päin seuraava taso n 15% kalliimpi.

Mitä lisärahalla saa, jotain softa ominaisuuksia, ja huonommin eristetyn katon. Miten tuo sijoittuu kilpailijoihin verrattuna, kai se hintakilpailukykyisempi on, uskon että Tesla käy puutteineen kaupaksi jos se on tarpeeksi edullinen. Rajatulla budjetilla oleva asiakas tekee kompromissejä. Puutteista huolimatta Teslassa on hyvätkin puolet.

Hintakisaa Tesala tuolla lähti, yrittää suojella keskihintaa, viivyttää koko malliston hinta laskemispainetta.
Miten tuo värivaihtoehdot puolivakavissaan joskus "ehdotin" että sen softa erojen lisäksi halppis mallin päitäisi erottu selkeästi.
 
Tämä ei ole kontekstia vaan tyypillistä selittelyä mitä näkee aina kun joku postaa FSD faileja. Ensiksi väitetään ettei kyseessä ollut Tesla, sitten väitetään ettei FSD ollut päällä, sitten kerrotaan että on HW3 käytössä ja että HW4 ei olisi failannut, ja lopuksi tulee sitten se kuuluisa "no seuraava versio korjaa kaiken".
Selittelyä? Postauksessa kerrotaan että ei osaa lukea valoja pääasiana, mutta jättää kertomatta että miksihän tuo voisi tuossa olla näin. Katoppa tuota FSD visualisointia, tuo auto on täysin väärällä puolella liittymää ja joutuu menemään koko liittymän läpi vinosti jos pitää mennä suoraa. Ei ole todellakaan normaalitilanne, joka pitää tuoda esille, jos mässäilee virhetilanteella. Auton virhe on katsoa tuota punaista valoa, joka lienee vasemmalle kääntyvien valo. Auto on taas tuohon liittymään nähden aivan liian vasemmalla.

Ei failien postauksessa ole mitään vikaa, hyvähän niitä on analysoida. Mutta tuo postaus on tahallista tiedon pois jättämistä ja sinä yritit ratsastaa tuolla ilman kontekstia. Ei hyvä.
 
Hintakisaa Tesala tuolla lähti, yrittää suojella keskihintaa, viivyttää koko malliston hinta laskemispainetta.
Tällä saattaa sitten olla myös vaikutusta premium ja performance mallin jälleenmyyntihintoihin. Ainakin perinnemerkeillä base line on aina se perusmalli ja varustelluissa malleissa arvonalenema on kovempaa kuin perusmallilla. Ihmettelen jos sama ilmiö ei toistuisi Teslankin kohdalla ajan saatossa.

Varusteet maksaa ensimmäinen omistaja, on se vanha motto autonhankinnassa.
 
vm2020, LR, 60tkm nyt takana. Ainakin vielä kaikki toiminut, eikä ole puslat tai tukivarret menneet. PTC:ssä riittää lämpöå. (Oulun korkeudella). Intel on ihan smooth ja toimii hyvin. Akku täynnä menee helposti kesällä se yli 400km.
Automaattiset tuulilasinpyyhkimet ei toimi hyvin ja AP tekee haamuja. Muuten kyllä hyvä peli. Pari vuotta vielä ainakin tällä ajelen.
Voin kompata samaa. M3 2020 AWD LR vetokoukulla mullaki Lapissa ja kovilla pakkasilla lämpenee kabiini reilu 5 min 😊 Ei ole yhtään ikävä polttista ja Webastoa. Vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin yks tukivarsi ennen kauppoja. Autolla oli ajettu tällöin rapia 52 tkm.

Mieki valkkasin tämän vuosimallin juuri PTC-vastuksen vuoksi. Tässä ei ollu ratinlämmitystä (oikeastaan ainoa miinus varusteista), mutta hommasin Teslan lämmityksellä olevan ratin + Evofferin moduulin, niin toimii nyt sekin hyvin.

Satunnaisia haamujarrutuksia tulee, muttei riesaksi asti. Pyyhkijät parantuneet päivityksillä ja ovat Ok. Kannattaa ostaa koukullinen malli, jotta saat vetää peräkärryäki, jos tarvista. Jälkiasenteisena ei saa käyttää koukkua kuin pyörätelineeseen ym.

Kannattaa olla tietoinen, että 2029-2021 malleissa ainakin Jenkeissä tehdyissä M3:sen ajoakuissa on käytetty Panasonicin moduuleita, eli ajoakku voipi hajota. Mulla kävin niin, mutta sain loistavaa palvelua Teslalta (hinuri haki pihasta & loaneri veloituksetta korjauksen ajaksi) ja takuuseen menee. Pitäs valmistua akkuremppa lokakuun aikana).

Eli varmista, että akkutakuu voimassa, jos M3 päädyt 😎 Harvalla 19-21 ikäisellä tulee kilsat vielä vastaan (192 tkm).
 
Viimeksi muokattu:
Tällä saattaa sitten olla myös vaikutusta premium ja performance mallin jälleenmyyntihintoihin. Ainakin perinnemerkeillä base line on aina se perusmalli ja varustelluissa malleissa arvonalenema on kovempaa kuin perusmallilla. Ihmettelen jos sama ilmiö ei toistuisi Teslankin kohdalla ajan saatossa.

Varusteet maksaa ensimmäinen omistaja, on se vanha motto autonhankinnassa.

Hyvä pointti, ja sitä vielä korostaa se että tässä ehkä enemmänkin hinnoittelu juttu, millä kannattellaan hetken premium hintoja ja sitä kautta hetken käytettyjen arvoa.

jos mennään ihan mekaanisesti niin jostain kertamaksetuista ominaisuuksista/palveluista voi tulla arvoanostava, Tesla esimerkkinä ne lataukset. Mutta on siellä jenkeissä kai vähän riitaa niistä luvatuista maksetuista "softa" palveluista mitä ei ole toteutunut. Jos Tesla(kin) pyrkii palvelumyyntiin, kk laskutettavaan, niin kolmen viidenvuoden päästä arvoa voi määrittää se mitä palveluita auto tukee, ja Tesla tuskin keinoteikoisesti rajoittaa.
 
Mietteitä uusista standardmalleista. Ihan hyväksyttäviä halpuutuksia. Autopilotin eli autosteerin puuttuminen vähän outo. Musta ulkonäkö Y:ssä on onnistunut noilla halvemmilla valoillakin. Jos hintaero on 5ke, niin tuo on varmaan ihan hyvä vaihtoehto monille. Arkikäytössä käytännössä tuo ratin manuaalisäätö on ainoa selvä asia mikä vaikuttaa joka päivän helppokäyttöisyyteen, jos on eri mittaisia kuskeja. Muut asiat ovat sitten ehkäpä lähinnä laatuasioita, kuten melutaso, materiaalit, alustan toimivuus ym. 18" renkaat poistavat hieman huonomman alustan ja laminoimattomien lasien vaikutusta ajomukavuuden ja äänitason osalta. Matriisivalojen puuttuminen harmi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 135
Viestejä
4 950 390
Jäsenet
79 603
Uusin jäsen
tojola92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom